Před vyplutím ...

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

doktorq10
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 87
Registrován: stř úno 20, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Před vyplutím ...

Příspěvekod doktorq10 » pon čer 08, 2009 11:18 pm

Před vyplutím ...
• zkontrolovat, zda je na lodi
– posádka
– kabel od přípojky 220V
– hadice na doplňování vody
– lávka
• podívat se jak vedou okolní můringy, aby nedošlo k jejich „nabrání“ kýlem, nebo kormidlem, popř. vrtulí
Pozor také na můringy od lodí z protějšího mola. Pokud je molo oboustranně obsazeno, vzniká tak nepříliš
široká ulička, do které je třeba se vlézt
• zkontrolovat zda je kormidlo v poloze „rovno“ (označení středu kormidla úplně nahoře)

Obecná pravidla
1. a 2. člen posádky – převázání vyvazovacích lan „nakrátko“ pro jejich rychlé vytažení do lodě
3. člen posádky odvazuje můring, hází jej do vody a hlásí , že klesá ...
1. a 2. člen na pokyn kapitána rychle vytahují přes pachole na břehu vyvazovací lano do lodě
Ostatní členové posádky hlídají na obou stranách přiblížení lodi k ostatním lodím
(NIKDY nestrkat ruce nebo nohy MEZI LODĚ – závažná zranění !!!)
Ihned po výjezdu od mola vytáhnout a uklidit fendry

Při stání kolmo k molu mohou nastat tři základní případy ...
téměř bezvětří, vítr fouká proti přídi nebo od zádi, vítr fouká z boku


... výsledek mé snahy z různých zkušeností nalezených na netu sestavit stručnej návod jak na to,
kterej chci dát na své osobní stránky o jachtingu, kterej mě doufám jen tak nepustí, páč jsem mu
v posledních dvou tří letech dost propadl ...

Uvítám tipy, náměty, připomínky, rady, doporučení, diskuze kolem čehokoli, co se toho týká ...

Pokračování cobydup ... ;)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon čer 08, 2009 11:29 pm

Já učím posádky, aby fendry vytahovali až venku z maríny. A uvazovali už před marínou. Huvnitř to je stále rizikové prostředí, nevíš co se může ještě stát.

Pěkně prosím: Můring nee. Když tak Muring. Si myslím... ;)

Při odplouvání správně shodit přední muring, ale zadní lana nechávám "zaseklé" na vazáku, v rukou obsluhy a motor mírně vpřed. Následně povolováním levého či pravého vyvazovacího lana, dostanu příď lodě tam kam chci (vlevo/vpravo), čili do směru vyplutí.

Jinak si myslím, že dobrý. :D
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon čer 08, 2009 11:36 pm

Jo dobrý :good: , pokračuj a nepřátel se nelekej...... Připomínky budou konstruktivní, nedej se odradit ;)

Já jsem zvyklý na mooring
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pon čer 08, 2009 11:41 pm

blbý je, když máš na všechno dvě ruce...i se čtyřma se trochu motáš jako nudle v bandě :)
Uživatelský avatar
Komín
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 225
Registrován: sob říj 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Komín » úte čer 09, 2009 7:56 am

Baharis píše:Pěkně prosím: Můring nee. Když tak Muring. Si myslím... ;)

:D



Já myslím, že správně je to můryng, od slova můra. Alespoň pro mě je kotvení v maríně mojí noční můrou, mám z toho pocuchaný nervy a žaludek na blátě. :puke:


Před vyplutím bych si taky ještě zkontroloval, jestli mám papíry od lodi, jestli mi nezůstaly na recepci a neprchám bez placení. Někdy je lepší zaplatit hned večer, zejména, když chci ráno brzy vyrazit.
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » úte čer 09, 2009 8:12 am

Z kotveni v marine neni potreba mit strach. Nikdo uceny z nebe nespadl a je jasne, ze kdyz bezne jezdis parkrat do roka, nemuzes umet s lodi couvat stejne, jako majitel na sve lodi. Chce to sledovat vitr, dopredu rozmylset co udelat, vsem to vysvetlit a jit do toho. Kazde zakotveni, ktere neskonci urazem ci poskozenim lode je uspesne :)
Vubec bych se nestydel si to nekde do zblbnuti vyzkouset. A klidne zkusit v charteru odkud jezdis casteji rict jestli by ti to trosku neukazali.
Az pojedes poprve s rodinou, zjistis, ze si na to sam a nakonec prijdes na to, ze to zase tak komplikovany neni. Tedy alepson pokud ti nekdo pomaha ze brehu, ale to dost casto byva, ci si muzes do mariny zavolat, aby ti pomohli, ze jsi sam.
Taky mi to moc neslo, tak jsem hodne koukal na ostatni a ucil se od nich, ci z jejich chyb. No a ted, kdyz to vypada, ze se mi manevr nepodari, tak v klidu vyjedu a dam to jeste jednou.
Dobrou skolou jsou treba kanaly v Holandsku, tam to nekdy byva tesny a mas tam taky spousty mist, kde to muzes cvicit. No a taky Balt, tam byvaji nektere pristavy vazne malicke, casto se stoji v raftu, atd.
Takze moje rada je klid, poslouchat jen sam sebe - tedy nenechat si do toho kecat nikoho z posadky, pred couvanim si klidne hodne najet a nezapomenout, ze cim vetsi lod, tim vetsi setrvacnost.
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

mooring

Příspěvekod pecho » úte čer 09, 2009 8:26 am

Když jedu na lodi, kterou neznám, tak si někdy procvičuji už venku na moři, kde nikomu nebudu překážet, couvání s lodí, vyhodím fendry nějak od sebe a zkouším mezi ně zacouvat jak zleva tak zprava, mám odzkoušeno, že některé lodě jsou na to citlivé a nechce se jim z jedné strany moc zatáčet, pokud pamatuju tak např. Vektor 401 nechtěla zprava zacouvat, nijak na kormidlo nereagovala, možná to asi i souvisí se šroubem-levotočivý, pravotočivý, ale u některých lodí to zas není moc tak znát a nedělá to couvání do zatáčky takový problém, záleží asi pochopitelně na driftech v bazénu a jestli stojíš někde na kraji nebo uvnitř. Jinak se mi taky stalo, že jsme měli fendry takhle vyhozené a z okolo plující lodi se pořád nabízeli, že nám ty fendry pomůžou vyndat a i když jsem vysvětloval, že takhle trénujeme, nechápavě kroutili hlavou a pořád je chtěli vyndat. . Zkrátka dobří lidé ještě žijí. :? Zdraví Pecho
doktorq10
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 87
Registrován: stř úno 20, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod doktorq10 » stř čer 10, 2009 12:17 am

sqjelý ... dík za všechny reakce ... jen teď nevím, jestli mám pokračování dát do dalšího vlákna,
nebo pokračovat, ač jsem to nazval Před vyplutím ... chci pokračovat v popisu jak vyplout za těch
v příspěvku uvedených podmínek ... první tedy Od mola za bezvětří

1. názvosloví – mooring ... českej výraz jaksi nenji, takže jsou dvě možnosti, buď psát mooring nebo výslovnost počesku ... ale jak Baharis píše, spíš asi krátce, muring, oukhej ...

2. ke kontrole papírů od lodě bych asi ještě přidal ... při vyjíždění z domovské maríny zkontrolovat, že mám papíry od lodě a tel. na charterovku (pro případ, že až se budu pak vracet, nebudu si troufat zajet zpět k molu ...)
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » stř čer 10, 2009 7:55 am

..no kdyz si nebudes troufat zajet zpet k molu je otazkou jestli si tedy nejakou lod vubec pujcovat :roll:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř čer 10, 2009 8:03 am

Ale no.... ;)
Vždy to je berlička, kdyby nastalo velmi nepříznivé počasí. Nikdy jsem to nepoužil, ale v záloze toto řešení může mít každý. Už jsme se tady o tom bavili, že raději požádat o pomoc, než rozflákat loď. :!:

Ten bod: telefon na charterovku, resp. technika je jinak velmi správný. Ani ne kvůli přistávání (to lze vyřešit dohodou na místě), ale třeba když se zastaví motor z důvodu výskytu vody v palivové nádrži. :lool:
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř čer 10, 2009 8:11 am

... při opravdu zlém počasí se nebudu vůbec rozpakovat a "zaparkuju" popředu ;)

Zatím jsem nemusel, ale fakt bych z toho neměl výčitky :mad:
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

parkování

Příspěvekod pecho » stř čer 10, 2009 8:50 am

Ficcusi, vůbec si s tím nelam hlavu, pamatuju se, že jsme jednou akorát dojeli do Splitu a byla tam nějaká místní regata, velké stany, občerstvení a sledovali jsme jak přijíždějí jednotlivé lodě, ani jedna se nenamáhala zacouvat, všechno po čumáku, tak tě třeba pak všichni budou brát jako big regatistu, kterej se neobtěžuje nějakým couváním. :mad: Zdraví Pecho
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř čer 10, 2009 9:11 am

Pecho, no dyť :D

... i když teď budu mít vlastně 46 ft loď, což bude zatím největší v mých roukou. Na manévrování s ní jsem zvědav :)
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1384
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod smike » stř čer 10, 2009 9:42 am

ono kotvení přídí k molu přece není ostuda...

my už jsme "museli" a mělo to pak výhodu, že nám tolik nefoukalo do kokpitu (stáli jsme proti větru)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř čer 10, 2009 9:52 am

ona ta záď k molu je vůbec lehce debilní. Sedíš v kokpitu a jseš jak ve výloze...
Uživatelský avatar
pes
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 161
Registrován: pon čer 30, 2008 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod pes » stř čer 10, 2009 7:24 pm

to ficcius

tvoje 46 ft bude mít asi příďový propeler a ten trochu pomůže při kotvení marině, takže ten rozdíl v manévrování nebude tak markantní jak by se mohlo zdát. Držím ti palce. (mě charterovka změnila loď z 44 ft na 52 ft tak jsem na tom s pocity obdobně jako ty)
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » stř čer 10, 2009 7:32 pm

Ovšem příďový propeler taky není všemocný.
Z Lohme odplouvala Bavaria něco jako 41+, z boku tam fučela pětka a nebyl mu nic platný, špičku proti větru nepřetočil.
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » pát čer 12, 2009 4:46 pm

Jeste bych dodal: v pripade hlavni plachhtu s klasickym refovanim bych pred vyplutim rozepnul persening. Mozna i bych uvazoval mit jeden ref pripraveny. Obzvlast kdyz jsem na kotve nebo bojce. No kdyz hlavni je rolovaci tak je to jedno ze jo.
doktorq10
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 87
Registrován: stř úno 20, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod doktorq10 » sob čer 13, 2009 12:31 am

Pokračování ... Odplouváme od mola ... jsem dal do dalšího vlákna ... ;)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pon čer 15, 2009 7:52 am

Dovolte mi prosim, decka, ze par konstruktivnich pripominek. :)

1. Nelze pouzivat vyraz "kotvit" pokud nemate hozenou kotvu. Zakotvit ve smyslu "pridelat" lod nejakymi provazy v marine k molu - to je velice zvlastni vyraz, ktery bych spise cekal v Hornbachu v oddeleni Zelezarstvi a kotvici tehcnika. Lod kotvi na kotve, byt treba zadkem privazana k molu nebo jine vsi, ale nutnou podminkou kotveni je hozena kotva. Na boji a na mooringu a u mola lod stoji. Takze rikame stojim na mooringu, vyvazali jsme se na mooring nebo boji, vyvazali jsme se na boji, postavili jsme se na boji. Rovnez je spravne rici, ze lod stoji na kotve; kotvit = stat na kotve = mit hozenou kotvu. Pro uplnost jeste dodam, ze ve starem ceskem namornim slangu stani bokem se rikalo anlegovani, takze napriklad zapis do deniku by v takovem pripade znel "anlegovali v Sukosanu stajrbordem k molu cislo 5". At jsme trochu namornici. :lol:

2. Pred odplutim bych dodal nasledujici:

- zkalibrovat hloubkomer
- najit a oznacit stred kormidla
- tesne pred odplutim prohlidnout si zezadi sve vlastni mooringy, zda je mam na dne, obhlidnout bordy, zda nevisi do vody nejake lano, overit funkci kormidla ze toci nadoraz na obe strany, a take motoru, ze zabira i vpred i vzad
- rozdat kazdemu, kdo bude na hore v kokpite nebo na palube, personalni ukol a ujistit se, ze mne spravne rozumel a je schopen to zdarne provest (sedet na zadku v kokpite je take personalni ukol a mnozi ho proste nezvladaji :) )
- v pripade nejistoty s funkci motoru mit nachystane plachty k okamzitemu vytazeni (plachty pouze v pripade, ze je budu umet obsluhovat v tesnem prostoru mariny, a budou-li efektivni za daneho smeru vetru, a pokud jsou tahaci, tak v zasade kosatku, kterou lze vytahnout prakticky za jakehokoliv smeru vetru) a kotvu k okamzitemu hozeni
- uplne tesne pred odplutim obhlidnout okoli, zda mi nebude zavazet jina lod
- fendry skladame v zasade az za vstupnimi majaky mariny

3. Pri jakychkoliv manevrech, obzvlast pak pri "parkovani" zpatky k molu, cinime v zazade pouze a jenom to, o cem sami vime, ze to udelame dobre. Kdyz hlupaci na brehu ceni zuby, ze jsem postavil lod pridi k molu, tak to neni proto, ze jsou experti, ale proto, ze jsou hloupi. Co si kdo mysli o mych manevrech, je mi uplne ukradene. Jako velitel plavidla mam jediny ukol: ridit lod bezpecne.

4. A jako dodatek poznamka mimo tema. Pokud materialy tohoto fora budou pouzity k vyrobe vlastnich stranek, bude nezbytne uvest na nich, ze majitel dekuje ucastnikum fora www.jachting.info za jejich laskave rady. :)
Naposledy upravil(a) windward dne stř čer 17, 2009 7:45 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » pon čer 15, 2009 6:02 pm

Jo zkalibrovat hloubkomer, fakt. Vlastne, Ja jeste pred prvnim vypplutim, pokud lod neznam, prvni den jeste hodim do vody olovo na snure co mam sebou, trva to minutu a vim jak presny je digitalni hloubkomer. V Chorvatsku uz mi to pomohlo.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pon čer 15, 2009 6:16 pm

Achlamarin píše:Jo zkalibrovat hloubkomer, fakt. Vlastne, Ja jeste pred prvnim vypplutim, pokud lod neznam, prvni den jeste hodim do vody olovo na snure co mam sebou, trva to minutu a vim jak presny je digitalni hloubkomer. V Chorvatsku uz mi to pomohlo.


achlamarine, ty máš snad windwardovu školu :lol:
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » stř čer 17, 2009 7:34 am

Namorni slang se odstehoval do jineho vlakna (aby nam nezavazel vyplouvat :lol: ):

http://jachting.info/modules.php?name=F ... 7699#47699
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 834
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 5

deviační tabulka

Příspěvekod Renda » čtv čer 18, 2009 1:31 pm

windward píše:... Pred odplutim bych dodal nasledujici:
- zkalibrovat hloubkomer
- najit a oznacit stred kormidla...
Tak mě napadá - děláte si někdo ještě deviační tabulku? Na charterovkách jsem se s ní ještě nesetkal a (zvlášť s GPSkou) není velký problém si ji vytvořit...
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

deviační tabulka

Příspěvekod pecho » čtv čer 18, 2009 1:42 pm

Tak abych se přiznal, ještě jsem ji nikdy nedělal, neměl jsem potřebu, co jezdím to HR a GR, tak pluju někam blíž k pobřeží, podle přibližnépolohy a kurzu odhadnu kde asi jsem a pak už dělám třeba náměry a případně do maríny trefím, třeba to byly jen náhody, že se to pokaždé povedlo :exclaim: Zdraví Pecho

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů