EVINRUDE 4HP - nejde do otáček
Moderátoři: vilma, Pepa, david
EVINRUDE 4HP - nejde do otáček
Dobrý den zdravím všechny mariňáky a plaváčky. Z druhé ruky ( zřejmě z Německa ) původ nevím jsem pořídil motor EVINRUDE 4HP štítkové číslo 47B36G , dle foto na webu odhaduji rok výroby kolem 1975 , zda se být celkem v zachovalém stavu , zkouška ve vaně OK , zkouška na lodi ( rybářská pramice 6,5 m ) v malých otáčkách OK , pokud prudce přidám plyn motor chcípne , pokud přidávám postupně dostanu se něco za 3/4 plynu pak se začne motor dusit a musím ubrat plyn jinak chcípne taky , v obou případech jej lze bez problémů ihned natočit znovu. Netuším co v tom je za palivo , prý SPECIAL a něco jako M2T v poměru 50:1 , ještě po prodejci který motor přivezl z Němec a prý testoval v sudu. Některé úkony na odstranění jsem provedl ale bez výsledku tak tedy , výměna palivového filtru - zanesený ,výměna palivových hadic - jedna přelomená, vizuální kontrola chlazení - voda z trysek stříká celkem dost , vyčištění palivové komory a trysky v karburátoru - bez větších nečistot . Prosím o další nápady kde by mohla být zrada a předem děkuji mnohokrát všem za pomoc.
P.S.: ještě jsem zapomněl dodat že při posledním pokusném průjezdu jsem do vrtule chytil krmnou bójku jednoho z místních rybářů , provaz se mi namotal pod vrtuli a střihnul jsem kolík na hřídeli , takže testování nyní probíhá v kýbli s vodou bez vrtule , doufám že to motoru neškodí.
P.S.: ještě jsem zapomněl dodat že při posledním pokusném průjezdu jsem do vrtule chytil krmnou bójku jednoho z místních rybářů , provaz se mi namotal pod vrtuli a střihnul jsem kolík na hřídeli , takže testování nyní probíhá v kýbli s vodou bez vrtule , doufám že to motoru neškodí.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Neporadím ti, neboť nevím čím to je.
Ale zkus is namíchat svou směs, raději trochu méně než 1:50.
Mě se toto stalo jednou, když jsem namíchal 2x 1:100 (dle výrobce má být u mého motoru 1:100) a bylo to tak kolem 1:50, možná i více.
Myslel jsem, že v záběhu více promazání neuškodí. neuškodilo, ale ani to nejelo.
Prostě moc oleje a ten motor dusil. Projev přesně jak píšeš.
Teď už zase šlape jako hodiny.
Ale zkus is namíchat svou směs, raději trochu méně než 1:50.
Mě se toto stalo jednou, když jsem namíchal 2x 1:100 (dle výrobce má být u mého motoru 1:100) a bylo to tak kolem 1:50, možná i více.
Myslel jsem, že v záběhu více promazání neuškodí. neuškodilo, ale ani to nejelo.
Prostě moc oleje a ten motor dusil. Projev přesně jak píšeš.
Teď už zase šlape jako hodiny.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Nepíšeš jestli má motor nádrž vestavěnou, nebo zvlášť. U té vestavěné je třeba před startem povolit zavzdušńovací šroubek na
víčku nádrže. Jinak tam nemůžeš mít moc benzínu, tak jej nalej do sekačky a uvidíš jestli pojede normálně abys vyloučil
špatnou směs. Může být také trochu ucpaná hl. tryska. Je většinou zespodu tělesa karbur. v plovákové komoře. Také může být
nízká hladina v plov. komoře. Pokud by bylo moc oleje, tak by ten motor dosti kouřil a svíčka by byla mastná. Tady je katalog
na 4 HP z roku 1995 a hl. tryska je č.4.
http://shop2.evinrude.com/ext/index.asp ... 92112f3a46
Bohužel mě to nevyšlo, tak musíš zadat rok, typ a najít co potřebuješ. Moc Ti jej nezávidím, byly u nich problémy s cívkami s kladívky
pokud je ještě měli. Vzhledem k omezení stáří na 25 let, jej moc neužiješ.
Míval jsem Johnsona 4 a když byla prasklá izolace na jedné cívce, tak ten motor taky nešel do otáček.
víčku nádrže. Jinak tam nemůžeš mít moc benzínu, tak jej nalej do sekačky a uvidíš jestli pojede normálně abys vyloučil
špatnou směs. Může být také trochu ucpaná hl. tryska. Je většinou zespodu tělesa karbur. v plovákové komoře. Také může být
nízká hladina v plov. komoře. Pokud by bylo moc oleje, tak by ten motor dosti kouřil a svíčka by byla mastná. Tady je katalog
na 4 HP z roku 1995 a hl. tryska je č.4.
http://shop2.evinrude.com/ext/index.asp ... 92112f3a46
Bohužel mě to nevyšlo, tak musíš zadat rok, typ a najít co potřebuješ. Moc Ti jej nezávidím, byly u nich problémy s cívkami s kladívky
pokud je ještě měli. Vzhledem k omezení stáří na 25 let, jej moc neužiješ.
Míval jsem Johnsona 4 a když byla prasklá izolace na jedné cívce, tak ten motor taky nešel do otáček.
Díky za odpovědi , bohužel zatím bez úspěchu , jde o motor dle čísla z roku 1977 ale dle vzhledu dílů motoru a krytů se jedná o motor z přelomu 1979 a 1980 také karburátor je velice zvláštní typ vršek je z roku 1980 a spodek tedy plováková komora mi přijde jak z roku 1971, nevím jak je to možné ale je to tak , buď je štítek z jiného motoru nebo je to složenina více motorů. Motor má vlastní nádrž s ovzdušnění ve víčku nádrže tak jak psal Tatas. Karbec jsem rozebral a znovu vyčistil , tentokrát celý včetně všech kanálků , bez úspěchu. Prosím ještě o radu jak nastavit hladinu v plovákové komoře , teď je to tak že když smontuji karburátor dohormady tak plovák leží na dně a to značnou rezervou. Nikde jsem nenašel jestli má plovák ležet na dně komory nebo ne. Benzín v sekačce funguje normálka ale ta sežere asi všechno je to nějakej Tekumseh či co. Jen ten olej M2T je dle výrobce sice pro dvoutakt ale ení to Marine , nemůže se to v těch vyšších otáčkách přidírat ? Taky mě napadlo jestli ve všších otáčkách nezačné třeba prostřelovat indukční cívka , nebo něco jiného v elektrice. A taky bych se ještě jednou zeptal zda motoru nemohu ublížit poked jej testuji bez vrtule. Díky za pomoc
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Bez vrtule, nebo s ní je fuk, stejně jej zkoušíš bez zařazené rychlosti. Spodní poloha plováku je nezajímavá. Tu horní ti teď
nepovím, je to již déle co jsem jej měl ale bývá plovák rovnoběžně se spodkem tělesa karbecu. Jestli probíjí cívka, tak zkus
motor natočit bez jedné fajfky na svíčce, jestli půjde. Mě, nevím proč, odcházela cívka od spodního válce. Pokud tam jsou
kladívka (jsou pod setrvákem), tak zkontroluj nastavení odtrhu a předstihu. Je to jako u motorky, nebo Trabanta.
Třeba se ozve někdo, kdo jej má. Je jich zde více. Olej dej max. 1:50. a dobře jej rozmíchej. Teď za tepla by šel použít i
ten M2T na zkoušku. Cívky mívali v Marine sportu- p. Valúch:
http://www.vltava2000.cz/marinesport/
nepovím, je to již déle co jsem jej měl ale bývá plovák rovnoběžně se spodkem tělesa karbecu. Jestli probíjí cívka, tak zkus
motor natočit bez jedné fajfky na svíčce, jestli půjde. Mě, nevím proč, odcházela cívka od spodního válce. Pokud tam jsou
kladívka (jsou pod setrvákem), tak zkontroluj nastavení odtrhu a předstihu. Je to jako u motorky, nebo Trabanta.
Třeba se ozve někdo, kdo jej má. Je jich zde více. Olej dej max. 1:50. a dobře jej rozmíchej. Teď za tepla by šel použít i
ten M2T na zkoušku. Cívky mívali v Marine sportu- p. Valúch:
http://www.vltava2000.cz/marinesport/
TataS to napsal přesně. Důležitá je horní poloha plováku. Bývaly dvě varianty.
- Pokud je plovák uchycen na těle karburátoru, měl by tam být nálitek, ukazující max. hladinu paliva.
- Pokud je plovák uchycen na víku karburátoru, dělalo se to ve stavu otočeném hore nohama (víčko, né ty) a v dokumentaci bylo napsané, jaká má být vzdálenost mezi plovákem a přírubou víčka.
Tak nějak si to pamatuju s mladistvých let...
- Pokud je plovák uchycen na těle karburátoru, měl by tam být nálitek, ukazující max. hladinu paliva.
- Pokud je plovák uchycen na víku karburátoru, dělalo se to ve stavu otočeném hore nohama (víčko, né ty) a v dokumentaci bylo napsané, jaká má být vzdálenost mezi plovákem a přírubou víčka.
Tak nějak si to pamatuju s mladistvých let...

Pánové díky za rady , karburátor má plovák přidělaný na těle , spodní víko neboli komora pro palivo je "jen víko" , v manuálu je napsáno že se má otočit karbec vzhůru nohama , přiložit jakási měrka ve tvaru "U" a horní hrana plováku by měla být vodorovně s hranou těla karburátoru a to tak aby měrka netlačila na plovák. To jsem udělal plovák byl totiž v horní poloze dost šikmo směrem ke dnu karbecu asi tak 0,5 až 0,8 cm , zatím ho mám v práci tak nemůžu testovat ale odpo to vyzkouším. Na ten odtrh a sundání setrváku si vůbec nevěřím , nikdy jsem to nedělal a asi bych to jenom pokurvil. Sice mám příručku ale vypadá to celkem složitě , tak to radši nechám být a kdyby něco odvezu to někam do servisu , jestli mě s tím nevyženou. Tenhle motor má zařazenou rychlost furt žádnou řadičku to nemá takže vrtule se točí hned po nastartování bez možnosti jí vyřadit , pokud jí tedy nemám sundanou jako teď.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
když se začne dusit, pomůže mu povytažení sytiče, nebo je to ještě horší???
ta benz. nádrž je separátní? koukals na benz pumpu?
má planžetový sání, planžety můžou bejt utahaný, nedovíraj
od roku 77 by měl mít bezkontaktní zapalování
karbec má obě trysky stavitelné nebo jen volnoběžnou?
V EMULZNÍ TRUBCE SI BYL?? TA TOHLE DĚLÁ NEJRADĚJI. POS. 19 NEBO 28? PODLE TYPU KARBECU. STAČÍ NEPATRNÉ SMÍTKO
ta benz. nádrž je separátní? koukals na benz pumpu?
má planžetový sání, planžety můžou bejt utahaný, nedovíraj
od roku 77 by měl mít bezkontaktní zapalování
karbec má obě trysky stavitelné nebo jen volnoběžnou?
V EMULZNÍ TRUBCE SI BYL?? TA TOHLE DĚLÁ NEJRADĚJI. POS. 19 NEBO 28? PODLE TYPU KARBECU. STAČÍ NEPATRNÉ SMÍTKO
když se začne dusit, pomůže mu povytažení sytiče, nebo je to ještě horší??? - je to horší nebo stejný , spíš to chcípně rychlejc
ta benz. nádrž je separátní? koukals na benz pumpu? - separátní , pumpu to nemá je to samospád
má planžetový sání, planžety můžou bejt utahaný, nedovíraj - to netuším
od roku 77 by měl mít bezkontaktní zapalování - jak se to pozná ? nikde kolem setrváku žádná krabička není tak to bude kladívkové zřejmě
karbec má obě trysky stavitelné nebo jen volnoběžnou? - jen volnoběžnou
V EMULZNÍ TRUBCE SI BYL?? TA TOHLE DĚLÁ NEJRADĚJI. POS. 19 NEBO 28? PODLE TYPU KARBECU. STAČÍ NEPATRNÉ SMÍTKO - kde je emulzní trubka to opravdu netuším
ta benz. nádrž je separátní? koukals na benz pumpu? - separátní , pumpu to nemá je to samospád
má planžetový sání, planžety můžou bejt utahaný, nedovíraj - to netuším
od roku 77 by měl mít bezkontaktní zapalování - jak se to pozná ? nikde kolem setrváku žádná krabička není tak to bude kladívkové zřejmě
karbec má obě trysky stavitelné nebo jen volnoběžnou? - jen volnoběžnou
V EMULZNÍ TRUBCE SI BYL?? TA TOHLE DĚLÁ NEJRADĚJI. POS. 19 NEBO 28? PODLE TYPU KARBECU. STAČÍ NEPATRNÉ SMÍTKO - kde je emulzní trubka to opravdu netuším
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
tak to je docela záhada. podle katalogu všechny 4hp měly extra nádrž.
když chcípe na sytič, je bohatej, nebo má blbou směs - upravit hladinu.
emulzní trubka je v nálitku uprostřed komory, okolo ní je plovák, u novějších karbeců je ještě nejdřív v tom nálitku hlavní tryska. - tedy je pod hlavní tryskou
je obvykle na plochej šroubovák - velmi opatrně vyšroubovat a vyndavat, pokračuje jako tenonká trubička s napříč vrtanými dirkami a ta i s dirkama bejvá přicpaná. stačí chlup, smítko barvy a pod. - to, co klidně projde hlavní tryskou!!!!!!!!!!!!!!!!!!
taky musí být rovná, aby šla středem díry ve které se zastrčená.
u bezkontaktu je všechno krom zapalovací cívky pod setrvákem, nic okolo
když chcípe na sytič, je bohatej, nebo má blbou směs - upravit hladinu.
emulzní trubka je v nálitku uprostřed komory, okolo ní je plovák, u novějších karbeců je ještě nejdřív v tom nálitku hlavní tryska. - tedy je pod hlavní tryskou
je obvykle na plochej šroubovák - velmi opatrně vyšroubovat a vyndavat, pokračuje jako tenonká trubička s napříč vrtanými dirkami a ta i s dirkama bejvá přicpaná. stačí chlup, smítko barvy a pod. - to, co klidně projde hlavní tryskou!!!!!!!!!!!!!!!!!!
taky musí být rovná, aby šla středem díry ve které se zastrčená.
u bezkontaktu je všechno krom zapalovací cívky pod setrvákem, nic okolo
Těžko se radí, když to člověk nevidí, ale za předpokladu, že tam je vše namontováno, jak má být: určitě viz výše: perfektně vyčistit karbec, pokud tam je kont. zapal. tak očistit kontakty + seřídit (když nevím, tak dám 0,4mm).
Pak bych zkusil vyměnit svíčky, fajfky jsou s odporem? Pokud ano, tak by měly mít kolem 5kOhm. pokud je jedna vadná, tak dvoujiskrová cívka hodí jiskru cestou menšího odporu, tzn. do válce, který je ve výfuku.
A vůbec, jak vypadají svíčky: vypálené, černé, mokré suché? Obě vypadají stejně?
Jaká komprese? Oba cca stejně?
Pak bych zkusil vyměnit svíčky, fajfky jsou s odporem? Pokud ano, tak by měly mít kolem 5kOhm. pokud je jedna vadná, tak dvoujiskrová cívka hodí jiskru cestou menšího odporu, tzn. do válce, který je ve výfuku.
A vůbec, jak vypadají svíčky: vypálené, černé, mokré suché? Obě vypadají stejně?
Jaká komprese? Oba cca stejně?
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Cívky jsou dvě- pro každý válec zvlášť. K sundání setrváku je dobré mít stahovák. Nebylo to ale tranzistorové jako teď.
V nejhorším jde použít (u takhle starého motoru už to tak nevadí) nouzový způsob: povolit matku co drží setrvák na klice do
roviny se šroubem a přes mosaz, nebo dural klepnout kolmo kladivem seshora. Většinou to na podruhý až na potřetí setrvák povolí, je na kuželu. Potom se dá zkontrolovat zapalování.
Dle čísla motoru -je to rok 1977 s nádrží zvlášť a bezkontaktním zapalováním a benzínovou pumpou.
Pokud tam je nádrž uvnitř a není benzín pumpa, tak je to asi sestaveno z jiných motorů. Tohle používali Johnsony a taky některé motory Evindue z jiných let výroby. To může mít taky jiné zapalování, třeba i s kladívky.
Podle katalogu používali zapalování s kladívky od 1981 do 88 a vestavěné i přídavné nádrže byli od roku 1981 v některých typech taky.
Bývalo i 3-6 různých provedení v jednom roce. Johnsony mívali shodné díly motoru. Někdy v roce 87 se začal dělat nový model
a souběžně chvíli byli se zapalováním s kladívky i s novým tranzistorovým. Viz katalog. Dělali se do roku 98.
V nejhorším jde použít (u takhle starého motoru už to tak nevadí) nouzový způsob: povolit matku co drží setrvák na klice do
roviny se šroubem a přes mosaz, nebo dural klepnout kolmo kladivem seshora. Většinou to na podruhý až na potřetí setrvák povolí, je na kuželu. Potom se dá zkontrolovat zapalování.
Dle čísla motoru -je to rok 1977 s nádrží zvlášť a bezkontaktním zapalováním a benzínovou pumpou.
Pokud tam je nádrž uvnitř a není benzín pumpa, tak je to asi sestaveno z jiných motorů. Tohle používali Johnsony a taky některé motory Evindue z jiných let výroby. To může mít taky jiné zapalování, třeba i s kladívky.
Podle katalogu používali zapalování s kladívky od 1981 do 88 a vestavěné i přídavné nádrže byli od roku 1981 v některých typech taky.
Bývalo i 3-6 různých provedení v jednom roce. Johnsony mívali shodné díly motoru. Někdy v roce 87 se začal dělat nový model
a souběžně chvíli byli se zapalováním s kladívky i s novým tranzistorovým. Viz katalog. Dělali se do roku 98.
Tak jsem včera odpo namontoval zpět vyčištěný a vyfoukaný karbec , vyčistil jsem všechny trysky a ventilky , kanálky a další , nastavil jsem taky hladinu plováku dle servisní příručky. Člověk by neřek jak složitej systém kanálků tam je, no ale zpět k tématu. Motor už běží perfektně i na to staré palivo. I přes to jsem ho čapnul a dovezl do servisu aby ho prohlédli odborníci. Nechal jsem si vyměnit svíčky , náplň v noze, palivový filtr a zakoupil také Marine olej do paliva.Zkontrolovali také chlazení a dle slov technika to prý dává vody dost tak impeler není třeba měnit. Nastavili mi volnoběžné otáčky a zkontrolovali chod , prý na to jak je starý toho moc nenaběhal tak uvidíme jaká bude spolehlivost. O víkendu ho vytáhnu na test na Orlíku , zatím asi jen nějakou krátkou plavbu kolem břehu abych nemusel moc daleko veslovat.
Co se týká typu motoru je to záhada ale bylo mi řečeno že u Evinrudu a Johnsona je to normálka , prej to sešívali z toho co jim viselo na skladě a i originál katalogy mají špatně značené staré typy motorů. Takže dle katalogu a designu je to motor z roku 1979 - 1982 , dle štítku z roku 1977 ale to zase neodpovídá vůbec složením motoru ( jiné krytování , jiný karbec , jiná noha , interní nádrž a další ) prostě motor vypadá úplně jinak než který mám já. A vybrat do toho svíčky byla taky vyšší dívčí , dle katalogu tam patří svíčky s dlouhým závitem , ale byly tam s krátkým , také závit v hlavě je krátký. Nakonec tam dali NGK BR6-S to okoukali z jiného motoru (stejný typ) který tam měli v opravě . Jako originály , tedy původní co jsem tam měl tam byli NGK B4-LM také z krátkým závitem.
Chtěl bych vám všem poděkovat za pomoc a přeji všech dobrý vítr do plachet.
P.S.: Co bych si měl opatřit do zásoby k motoru a mít sebou na vodě ?
Co se týká typu motoru je to záhada ale bylo mi řečeno že u Evinrudu a Johnsona je to normálka , prej to sešívali z toho co jim viselo na skladě a i originál katalogy mají špatně značené staré typy motorů. Takže dle katalogu a designu je to motor z roku 1979 - 1982 , dle štítku z roku 1977 ale to zase neodpovídá vůbec složením motoru ( jiné krytování , jiný karbec , jiná noha , interní nádrž a další ) prostě motor vypadá úplně jinak než který mám já. A vybrat do toho svíčky byla taky vyšší dívčí , dle katalogu tam patří svíčky s dlouhým závitem , ale byly tam s krátkým , také závit v hlavě je krátký. Nakonec tam dali NGK BR6-S to okoukali z jiného motoru (stejný typ) který tam měli v opravě . Jako originály , tedy původní co jsem tam měl tam byli NGK B4-LM také z krátkým závitem.
Chtěl bych vám všem poděkovat za pomoc a přeji všech dobrý vítr do plachet.
P.S.: Co bych si měl opatřit do zásoby k motoru a mít sebou na vodě ?
david píše:já se taky od začátku smál tvrzení některých, že závada je olejem nebo starým benzínem.
Než jsem přešel na diesel, lil jsem do benziňáků všechno co mazalo a hořelo a makaly normálně. No a ten diesel sežere taky kde co.
Takže teď z vlastní zkušenosti podpořím Davida:
Pořád jsem měl v hlavě: nepoužívat starší benzín 3-měsíců atd.
Právě jsme vyjeli plnou nádrž benzínu + něco oleje (2-takt, oddělené maz., vodní skútr) - vše prokazatelně staré min. 9 let !!! Motor perfekt startoval, šel do ot., svíčky přiměřené 2-taktu.
Kdybych to nezažil - neuvěřím.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
především nesmíš použít olej pro 4-takty, aditiva odepíšou svíčku.
určitě jsou oleje více a méně kvalitní, jestli je ale rozdíl takový, že třeba prodlouží životnost 2x, to silně pochybuju.
za bolševika se jezdilo na M6 A a když přišlo M2T, byla to velká sláva a jezdilo na něj všechno.
nevěřím na mazání 100:1, zejména při ručním míchání malých množství
a při trvalé plné zátěži
např.oilmastery mažou 200: 1 - 100:1 akorát tak na volnoběh, pak se zátěží přidávaj až ku 30.
při plánované životnosti malých motorů 180 mh ( norma EU ) kvalita oleje přestává být zajímavá
to je tedy můj pohled, jistě bude mnoho jiných
loďáky málokdo provozuje v zimě, tak i viskozita není příliš zajímavá ( jestli má W 5 nebo 15 ) na druhou stranu jsou i v létě dobře chlazené.
určitě jsou oleje více a méně kvalitní, jestli je ale rozdíl takový, že třeba prodlouží životnost 2x, to silně pochybuju.
za bolševika se jezdilo na M6 A a když přišlo M2T, byla to velká sláva a jezdilo na něj všechno.
nevěřím na mazání 100:1, zejména při ručním míchání malých množství
a při trvalé plné zátěži
např.oilmastery mažou 200: 1 - 100:1 akorát tak na volnoběh, pak se zátěží přidávaj až ku 30.
při plánované životnosti malých motorů 180 mh ( norma EU ) kvalita oleje přestává být zajímavá
to je tedy můj pohled, jistě bude mnoho jiných
loďáky málokdo provozuje v zimě, tak i viskozita není příliš zajímavá ( jestli má W 5 nebo 15 ) na druhou stranu jsou i v létě dobře chlazené.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9346
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Hlavně o to chlazení mi jde.
Letos jsem měl do rezervy sebou 1L M2T a pak na pumpě lodní nebyl, tak jsem ho jednou použil (10L benzínu).
Okolní teplota 30 - 35°C, voda kolem 25°C, zak snad to nebude moc studené.
Rozdíl proti Yamaha Marine, nebo Shell jsem žádný nepozoroval, mimo štítku s doporučeným poměrem M2T 1:50, Yamaha 1:100 a ceny samozřejmě.
Letos jsem měl do rezervy sebou 1L M2T a pak na pumpě lodní nebyl, tak jsem ho jednou použil (10L benzínu).
Okolní teplota 30 - 35°C, voda kolem 25°C, zak snad to nebude moc studené.
Rozdíl proti Yamaha Marine, nebo Shell jsem žádný nepozoroval, mimo štítku s doporučeným poměrem M2T 1:50, Yamaha 1:100 a ceny samozřejmě.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
O tom poměru oleje se tady již psalo. Polosyntetické oleje (ty levnější) jsou doporučeny pro mazání do 1:50 a plně syntetické (ty o hodně
dražší) pro poměry vyšší. M2T by pro dvoutakty měl vyhovovat do poměru 1:50. Jezdilo se na ně i za mrazů ale jsou více cítit.
Používají se i teď do 2t motorek. Na druhou stranu nám ekoteroristi vnucují údajně ekologicky odbouratelný olej, který by se měl
používat do všeho (motorky, sekačky,mot. pily, lodní motory a pod.). Osobně si myslím, že u nás jezdí o hodně více motorek a
sekaček na M2T, nežli 2T lodních motorů a tak to používáním drahých olejů asi u těch několika málo člunů nezachráníme.
Jiná otázka je použití marine olejů do převodovek lodních motorů. O tom se tady dosti vášnivě diskutovalo a již to k tomu asi
opět spěje. Jediný ekologický přínos marine olejů (dle tabulek výrobců) je v tom, že mají mít 90%tní nemísitelnost s vodou.
Vzhledem k malým množstvím, jaká jsou u těchto motorů, jejich převážně dobrým simerinkům a pravidelné výměně (aspoň u
někoho) a kontrole by nejspíše nedocházelo k nějakým podstatným škodám ani s normálním olejem. U motorových olejů 4t je
ovšem situace jiná, tam to má opodstatnění. Při bouřlivé obhajobě marine olejů se v tichosti opomíjí, že při provozu té spousty
aut, která nepoužívají ty zázračné marine oleje dochází při spalování a všech možných únicích a následném spláchnutí přez těch
několik málo olejolapů a jímek do řek, potoků a moří k tisíckrát a většímu zamoření vody, kterou pijeme.
I když jsem se snažil najít nějaké solidní porovnání zamoření vody od přívěsného motoru ať 2t, nebo 4t při použití marine a
obyč. oleje, tak jsem na nic nenarazil.
K použití starého benzínu: Je třeba opatrně slít z nádoby a usazeninu na dně (vodu a všechen sajrajt) odstranit. Stačí malá
kapička vody a karburátor je nefunkční. Také se stářím zhoršují antidetonační hodnoty. Nejlepší je smíchat starý benzín s novým.
dražší) pro poměry vyšší. M2T by pro dvoutakty měl vyhovovat do poměru 1:50. Jezdilo se na ně i za mrazů ale jsou více cítit.
Používají se i teď do 2t motorek. Na druhou stranu nám ekoteroristi vnucují údajně ekologicky odbouratelný olej, který by se měl
používat do všeho (motorky, sekačky,mot. pily, lodní motory a pod.). Osobně si myslím, že u nás jezdí o hodně více motorek a
sekaček na M2T, nežli 2T lodních motorů a tak to používáním drahých olejů asi u těch několika málo člunů nezachráníme.
Jiná otázka je použití marine olejů do převodovek lodních motorů. O tom se tady dosti vášnivě diskutovalo a již to k tomu asi
opět spěje. Jediný ekologický přínos marine olejů (dle tabulek výrobců) je v tom, že mají mít 90%tní nemísitelnost s vodou.
Vzhledem k malým množstvím, jaká jsou u těchto motorů, jejich převážně dobrým simerinkům a pravidelné výměně (aspoň u
někoho) a kontrole by nejspíše nedocházelo k nějakým podstatným škodám ani s normálním olejem. U motorových olejů 4t je
ovšem situace jiná, tam to má opodstatnění. Při bouřlivé obhajobě marine olejů se v tichosti opomíjí, že při provozu té spousty
aut, která nepoužívají ty zázračné marine oleje dochází při spalování a všech možných únicích a následném spláchnutí přez těch
několik málo olejolapů a jímek do řek, potoků a moří k tisíckrát a většímu zamoření vody, kterou pijeme.
I když jsem se snažil najít nějaké solidní porovnání zamoření vody od přívěsného motoru ať 2t, nebo 4t při použití marine a
obyč. oleje, tak jsem na nic nenarazil.
K použití starého benzínu: Je třeba opatrně slít z nádoby a usazeninu na dně (vodu a všechen sajrajt) odstranit. Stačí malá
kapička vody a karburátor je nefunkční. Také se stářím zhoršují antidetonační hodnoty. Nejlepší je smíchat starý benzín s novým.
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
No pokud použiješ M2T do motokrosové ( včetně ČZ), soutěžní ( i Jawa) nebo silniční závodní motorky, ale i do lodního kluzáku tak při plném plynu máš tak 15-30 sekund než se to zadře. V 80, tých letech zkoušeli vyvinout olej pro naše sportovce aby se nemusel požívat cizí olej. Vznikl tak M2T Super, který se nezadíral, ale motor měl velké opotřebení a často se musel dělat výbrus a ojniční ložisko. Zkoušeli ho na několika stejných motocyklech v Dukle a po sezoně se motory rozebraly a porovnaly s motory jezdícími na Castrol. Bylo to tenkrát uvedeno v nějakém časopise včetně všech naměřených opotřebení. Tak se jezdilo na Castrol nebo Sovětský olej MS 20( plná syntetika) používaný do leteckých motorů.
Pro naše Jawy kývačky a další pomaloběžné motory pro které byl M2T vyvinut však plně vyhovuje.
U dvoutaktních motorů záleží na roku výroby a nejvíc na konstrukci motoru respektive jak je udělán válec. Pokud má ocelovou vložku , tak M2T většinou schroupne. Pokud ale už má tvrdochrom nebo Nicasil, polosyntetika nebo plná syntetika je na místě. Pokud mají motory značeno poměr směsi 1:100 už je určítě počítáno s plně syntetickým olejem při poměru 1:50 stačí polo nebo kvalitní minerál. Jak šel vývoj kvality olejů, tak motory se tomu přizpůsobovaly a naopak.
Je zajímavé, že všichni větší výrobci olejů dělají dnes jako hit i speciální "staré" oleje do veteránů , přestože by se zdálo, že pokud použiju do starého zgenerálkovaného motoru ten nejmodernější olej musím mu tím prospět. Každý motor prostě potřebuje určitou viskozitu a daší vlastnosti oleje na který byl konstruován a zkoušen.
Jinak Libore 2T Yamaha 8 je docela pila a má krásný zvuk podobný silničnímu závodnímu motoru. M2T bych do ní rozhodně nedával.
Pro naše Jawy kývačky a další pomaloběžné motory pro které byl M2T vyvinut však plně vyhovuje.
U dvoutaktních motorů záleží na roku výroby a nejvíc na konstrukci motoru respektive jak je udělán válec. Pokud má ocelovou vložku , tak M2T většinou schroupne. Pokud ale už má tvrdochrom nebo Nicasil, polosyntetika nebo plná syntetika je na místě. Pokud mají motory značeno poměr směsi 1:100 už je určítě počítáno s plně syntetickým olejem při poměru 1:50 stačí polo nebo kvalitní minerál. Jak šel vývoj kvality olejů, tak motory se tomu přizpůsobovaly a naopak.
Je zajímavé, že všichni větší výrobci olejů dělají dnes jako hit i speciální "staré" oleje do veteránů , přestože by se zdálo, že pokud použiju do starého zgenerálkovaného motoru ten nejmodernější olej musím mu tím prospět. Každý motor prostě potřebuje určitou viskozitu a daší vlastnosti oleje na který byl konstruován a zkoušen.
Jinak Libore 2T Yamaha 8 je docela pila a má krásný zvuk podobný silničnímu závodnímu motoru. M2T bych do ní rozhodně nedával.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů