SkoroZtroskotání v Severním moři nedaleko Rotterdamu!

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

SkoroZtroskotání v Severním moři nedaleko Rotterdamu!

Příspěvekod MartinB » čtv říj 08, 2009 6:31 pm

Vážení přátele.
Zůčastnil jsem se plavby z Nieuwpoortu v Belgii do polského Štětína.
Cestou jsme míjeli nejfrektovanější místo na světě lodní dopravou, vjezd do přístavu Hoek van Holland (Rotterdam).
Přesto, že jsme na palubě byli 3 zkušení (dalo by se říct) kapitáni a další 2 zkušení námořníci a po společném řešení problému jak danou oblastí bezpečně projet se nám to nepodařilo.
Jako podklady jsme měli aktuální mapy jak papírové, tak elektronické, Reed´s Almanach 2009, Pilota severním mořem, několik GPS,.........
Zrovna jsem stál u kormidla, když v místě kde měla začínat oblast vyhrazená pro plavbu malých lodí, oslněn reflektory přístavu jsem spatřil bílou pěnu příboje, zážitek to byl opravdu nevšední.
Celou akci jsme ustali v pořádku také díky tomu, že jsme se plavili na ocelové lodi s long kýlem, loď typu Bavaria, Beneteau a pod. by z takové události vyšla připravená na odpis.
Podrobně je vše popsáno na stránkách ČANY
Ahoj a tu stopu pod kýlem (pro mě dnes tato věta vskutku nabyla skutečného rozměru ;) )
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » čtv říj 08, 2009 6:56 pm

No to je teda pecka :shock:
Možná pomůže odkaz přímo na článek, ale...
1) Gratuluju k přežití
2) Gratuluju k úspoře 10.000€
3) Přeju, abyste při kontrole lodi po vytažení na břeh pozůstatky tohoto zážitku na lodi nenašli.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » pát říj 09, 2009 12:21 am

My jsme po té události upluli ještě asi 500nm a to jak na motor tak na plachty. Bylo i pro nás příjemné překvapení, že do lodi nikde nezatéka, kormidlo funguje tak jak má a že se neozyvají žádné "špatné" zvuky na motor, které by avizovaly problém se šroubem nebo hřídelí. Takže věříme, že to snad bude jen odřený lak, který se stejně bude měnit. Coastguardi se několikrát ptali VHFkou zdali je loď bez problému a pak zase několikrát opakovali ať loď pořádně prohlédnem než opět vyplujeme - asi měli strach, aby pro nás nemuseli znova :-)
Ty nárazy lodě do dna, které způsobovalo vlnobití, to bylo opravdu velmi nepříjemné/stašidelné. A to jednak psychicky a taky to stěžovalo pohyb po lodi. Do toho šla spousta vody přes palubu, takže to byl opravdu docela mazec.
Co se týče peněz, šli jsme s policajtama docela se sevřeným žaludkem, jakou vypálej cenu - ta úleva, že nic nechtějí, byla veliká. Ale když se jim podařilo hodit nám lano a stáhli loď na vodu, to byla ještě větší úleva.
No a co se týče života, to nebylo tak strašné, loď má ponor 1,40m a tak kdyby šlo opravdu do tuhého stačilo skočit do vody a vyběhnou na písečnou pláž - to nám došlo ale až po nějaké době, protože zezáčátku jsme se snažili loď všemožně uvolnit a nekoukali napravo, nalevo. Na palubě jsme byli 2 a těch 5 v podpalubí, ti na tom byli hůř jak později vyprávěli, protože neviděli/nevěděli to co my na palubě.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát říj 09, 2009 1:06 am

No, říká se, že člověk má v životě zkusit všechno, ale tuhle zkušenost Ti nezávidím... :whist:

Takže velká gratulace ke šťastnému konci a jedna prosba. Nemohl by jsi se trochu rozepsat o plavebních vlastnostech té Spray. Hodně by mě to zajímalo a snad nebudu sám ... Děkuji.

Wlady
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pát říj 09, 2009 8:33 am

Tak to je tedy zážitek ;)
To s tím značením je překvapivý ... v tak frekventované oblasti bych čekal precizní značení.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » pát říj 09, 2009 10:44 am

nastesti to dobre dopadlo ... a mmch pekna lod
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát říj 09, 2009 11:06 am

Ahoj Martine,
i já Ti blahopřeju ke zvládnutí situace a k lodi (ty s dlouhým kýlem já rád :-)).
Myslím, že vina byla jednoznačně na straně nedostatečného označení překážky.
Pocit, jaký člověk zažije, pokud se dostane v noci s lodí do příboje (nebo blízko k němu), znám a už bych ho nechtěl opakovat.
Přeju Ti hodně uplutých mil!
Uživatelský avatar
toms
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 244
Registrován: stř kvě 09, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod toms » pát říj 09, 2009 2:36 pm

Tak mi tato poučná scénka nedala a podíval jsem se na Netherlands Notices to Mariners co že byl problém.

Tak to co vás asi dostalo je tady:
*343(P)/08
NOORDZEE. 2E MAASVLAKTE.

Construction works for the 2e Maasvlakte will start in October.
At October 1 2008 the following changes will be implemented:

1. The recommended crossing for small crafts will be changed to:

a. 52-02,10 N 004-01,70 E;
b. 51-58,70 N 003-55,80 E;
c. 51-58,40 N 003-56,70 E;
d. 52-01,90 N 004-02,60 E.

The entrance of the fairway on the North-East side will be marked with light buoy MN1.
Light buoy MV will changed to position 51-58,40 N 003-56,70 E.

2. On the West side of the Maasvlakte a working area will be established.
This area will be marked with 4 West cardinal buoys Q(9)15s. at following positions:

a. 51-55,46 N 003-57,85 E, MV-A;
b. 51-56,46 N 003-57,22 E, MV-B;
c. 51-57,84 N 003-56,76 E, MV-C;
d. 51-59,13 N 003-57,94 E, MV-D;
e. Buoy MVN will remain at current position.

Bron / Source : RWS ; BDS 1236/08.

No mě by to dostalo asi taky. Kdo z nás čte Notices to Mariners, že? Natož rok starý a opravuje si podle nich mapy. Oni tu dráhu posunuly na vašem vstupu o dvě šíře. Taky jsem koukal, že jste jeli podle BlueChartu a tam opravdu v poslední verzi nic není. V MaxSea to už je, hold profesionální produkt, ale musím říct, že BlueChart jsou milejší na ovládání a tak spíš koukám do nich. A poznámka, že tu nikdo nejezdí v noci je super.

Tady je to ještě jednou i graficky jako oprava do map.
http://www.waterkampioen.nl/published/w ... 542090.pdf
Uživatelský avatar
Stanislav
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 593
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 50
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » sob říj 10, 2009 11:08 pm

to Wlady - K těm plavebním vlastnostem. Když jsem poprvé dočetl knihu Sám na lodi kolem světa, kterou napsal Joshua Slocum tak jsem začal přemýšlet jak takovou loď sehnat. Zejména plavební vlastnosti které Slocum popisuje (vyvážení lodi že se nemusel několik týdnů dotknout kormidla mne zaujalo. Potom jsem objevil konstruktéra http://www.bruceroberts.com/ , který to asi cítil podobně a novodobou repliku Spray navrhl.
Koupil jsem tedy plány, vyřídil povolení a začal stavět. Když jsem dovařil žebra, tak jsem našel inzerát na stejnou loď, jakou jsem začal stavět a nakonec ji koupil. Zatím jsem toho moc s touhle lodí nenaplul (něco přes 600 mil) a tak jenom první dojmy. Taky jsme nemohli vytáhnout celou hlavní plachtu (poškozené oko plachty) a pluli na 1. ref. Nicméně vlastnosti a chování plně odpovídají očekávání. Slabší vítr (kolem 10 uzlů), loď reaguje na kormidlo, ale rozpohybovat 22 tun chce přeci jenom více větru. Vítr 15 uzlů - tak to je absolutní pohoda, při správném nastavení plachet žádný tlak na kormidle a loď dokáže plout dost dlouho bez nutnosti korigovat kormidlem. Vítr kolem 25 uzlů - dokud to byl aspoň trochu zadobok, (větry proti nebyly) tak jsme tam měli jenom genu a loď dělala kolem 6 uzlů (svoji roli tady také hráli proudy, těch 6 uzlů je průměr), ale plula v pohodě s minimálním ustřelováním zádě (jak to dělají lehké laminátky s plochým dnem) , problém nastal když to byl čistý zaďák, ale halzovali jsme a propasírovat tu ohromnou genu mezi stěhama nebyl vůbec problém, tak že pohoda a spokojenost. Jenom detail - přední plachty (gena, kosatka, stay sail, clüver) se vytahuje nahoru jenom rukama ( bez použití vinšny) na požadovanou výšku a přední lík se napíná přes 2 kladky na dolním oku plachty. Loď se chová velmi klidně i v relativně velkých vlnách (3m). Bezan tady bude hrát určitě velkou roli, ( plachta na bezanu je větší než hlavní plachta na mé dosavadní lodi Domp 860 AK - Eternity), ale to jsme neměli možnost dostatečně vyzkoušet. Na motor (56 Ps) pluje na hladké vodě kolem 6 uzlů při potřebě 3,6 l/km. Až přibudou vědomosti dám vědět. Zatím stojím v Polsku a čekám na vodu abych mohl do Čech. Mám tam volná místa, zatím projevil zájem o cestu proti proudu Labe jen Samoliter, ale nevím kdy ta voda přijde.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » ned říj 11, 2009 12:28 am

to Stanislav :

Díky. Škoda. Schopnost stoupat mě dost zajímala. Mě se ta loď též líbí, i když bych dal přednost AL slitině (což prý také jde).

Když Ti vybude chvilka, uvítám jakékoli další info. Co třeba velikost tanků?

Škoda, že absolutně nemám čas, jinak bych se rád zúčastnil alespoň kousku expedice Labe.

Tak hodně štěstí a spokojenosti s novou "milenkou" ... :mad:

Wlady

PS: nemá tam být 3,6 l /h ???
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » ned říj 11, 2009 9:21 am

Stanislav píše:nevím kdy ta voda přijde.


este jeden-dva dni, v CZ a SK zacalo prsat vcera, dnes to pokracuje.. len aby tej vody nebolo privela (zaplavy)...
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pon říj 12, 2009 9:18 am

Stanislav píše: ... Na motor (56 Ps) pluje na hladké vodě kolem 6 uzlů při potřebě 3,6 l/km. ...

Ahoj Stanislave, opravdu má takovou spotřebu? :o
Pardon, kdybych četl pozorněji, věděl bych, že se na totéž už ptal Wlady. :(
Naposledy upravil(a) lynx dne pon říj 12, 2009 10:49 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon říj 12, 2009 9:25 am

Mě Stando zajímá lodní deník.
Uvedl jsi
Přichází policisté a chtějí předložit pasy posádky, lodní deník a mapy, které jsme použily k navigaci.


Jak ho vedeš? Respektive co všechno v něm zapisuješ. Které kolonky používáš.
Je známo, že lodní deník píšou různí jachtaři různě, někteří vůbec, nebo je to jen archiv popisující, co se odehrálo během dne.

A jak by to vypadalo, kdyby jste lodní deník neměli?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon říj 12, 2009 9:47 am

Stando, hezká loď. S Brucem R. jsem si o Spray psal maily zrovna minulý týden. Líbí se mi 36ka. Pár fotek najdeš třeba taky na www.spray-charter.com Ze stavby samotné i pak na vodě. Moc hezky udělaná. Třeba Tě tam něco inspiruje ;)
24.-25.10. budu na severu Čech. Kdybys měl loď už v ČR, moc rád bych se podíval :)
Ahoj
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » pon říj 12, 2009 1:59 pm

Standa je asi zaneprázdněn a tak pár poznámek ode mne:

Spotřeba:
Samozřejmě je správna 3,6l/hod.

Značení:
Neřekl bych, že je tam značení asi špatné, ale vzdálenosti bóji jsou velké a tak asi hlavně pro velké lodě. Tím jak jsou boje hodně daleko od sebe, když jednu mineš, tu další většinou ještě nevidíš (červená, zelená). To ale není problém, prostě se nějaká boje mine a pokračuje se k další, časem se ukáže.
Překážky jsou označeny kardinálními znaky, překážky jsou většinou vraky, takže jeden znak kudy překážku obeplout. Pokud je ale kardinálními znaky vyhrazena větší oblast, jsou boje také daleko od sebe, takže pokud si to neprohlídneš na mapě, nejde zcela dobře identifikovat o jaký druh překážky se jedná. Těch kardinálních znaků je tam opravdu hodně a kdyby se to vzalo tak, že to vymezuje větší oblast, dožene Tě to skoro do středu Lamanche a tedy mezi ty velké lodě. Tam asi není vhodné se moc motat, řekl bych – ty lodě jsou opravdu velké a plují děsně rychle a je jich tam spousta.

Rotterdam:
Na můj vkus je vyhrazené pásmo pro křižování plavební trasy okolo Hoek van Holland hodně blízko ke břehu – ale zase to má logiku v tom, že v tom místě se dráha křižuje v nejužším místě a tak se to dá poměrně rychle přejet a tím se snižuje riziko kolize, opravdu tam pluje jeden gigant za druhým oběma směry. Jen jsem nepochopil proč na místě, kde plují jen malé lodě a kde původně byla plavební dráha pro malé lodě šetří a nedají tam více kardinálních znaků tak, aby bylo jasné, že je tam překážka rozsáhlejšího charakteru.
Měli jsme REEDS Almanach 2009 a tam oprava ještě nebyla, takovéhle úpravy pobřeží se asi plánují nějakou dobu dopředu, je pozoruhodné, že to v knize nebylo. Takže když bylo v almanachu nařízeno jak oblastí proplout, drželi jsme se toho. Měli jsme informaci, že pokud se v Německých vodách nevhodně pluje v pásmech rozdělené plavby pro obchodní lodě, vyjíždí policie a vybírá nemalé pokuty a tak jsme se chtěli vyhnout obdobným možným problémům i ve vodách Holandských.

Opravy map:
Opravu jsme po návratu taky našli, ale nevím, zdali kdybychom opravy hledali, zdali bychom to správně identifikovali. Vzhledem k tomu, že jsme měli letošní mapy a Reedse, mysleli jsme, že máme nejčerstvější informace – na což není možno spoléhat, jak je vidět. Taky jsme celou dobu měli samozřejmě zapnutou 16tku na VHF a taky jsem občas krátce přepnul na kanál 3 (to je komunikační kanál pro malé lodi křižující tuto oblastí, očekával jsem, že nějakou komunikaci zachytím). Určitě nás museli vidět i na radaru, že jedeme špatně, pokud vím, řízení provozu je v této oblasti obdobné jako na letišti. Čekal bych že na 16tce sem tam budou hlásit nějaké upozornění (securite), asi je malé loďky moc nezajímají. Výkon vysílače Hoek van Holland je impozantní, řízení provozu bylo slyšet snad ještě v Něměcku. K elektronickým mapám: měli jsme Garmina, tam oprava ještě není, ale měli jsme i C-map, ale bohužel jsme neměli tu nejposlednější verzi kde oprava už je :-(.

K deníku:
Deník jsme použili původní, který byl na lodi. Je to kniha A4, tlustá cca 7 cm, čtverečkovaný papír, žádné předtisknuté kolonky. Je to celé vázané v kůži s vyraženým jménem lodi. Je tam spousta záznamů z předchozích plaveb včetně „ Fuck the North Sea“ :). Takže jsme pokračovali. Zapisovali jsme čas, polohu, rychlost, kurz každou hodinu, eventuelně se změnou. Coastguardi byli s uvedenými záznamy spokojeni, neměli k tomu žádných výhrad.
(Samozřejmě taky na začátku posádka, přístav vyplutí,...)

Nádrže 450 l voda, 450 l nafta, nerezové nádrže, symetricky po dvou na každé straně na úrovni kopkitu (central). Na stejné úrovni je i motor.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pon říj 12, 2009 11:53 pm

Kolego motorkáři, smázni laskavě tu tečku za "com", aby ten odkaz začal fungovat :mad: Wlady
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte říj 13, 2009 8:27 am

Wlady, možnost editace vlastních příspěvků byla zrušena.
Tímto děkuji neznámému vojínovi z administrátorů, který "tečku" již smazal ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host