MOB - Vlastní zkušenosti
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
První, co jsem kontroloval, když jsme na podzim přebírali loď, bylo, jestli jde podkova volně z držáku.
Protože když jsem viděl hlavu ve vodě, byla od nás…neodhadnu. Třicet metrů?
Než vyhodím podkovu je dalších nejmíň deset vteřin pryč a tedy dopadne do vody nějakých 80-100 metrů od MOB. Ten člověk jí i v malých vlnách vůbec nemusí najít.
Pokud nejde volně hodit, a to nešla, tak už jí pak asi fakt nemá smysl vyhazovat.
Edit: Než jsem nastartoval, byla smotaná gena, hlavní jsme nechali vytaženou, jenom s utaženou otěží a jelo se na motor.
Protože když jsem viděl hlavu ve vodě, byla od nás…neodhadnu. Třicet metrů?
Než vyhodím podkovu je dalších nejmíň deset vteřin pryč a tedy dopadne do vody nějakých 80-100 metrů od MOB. Ten člověk jí i v malých vlnách vůbec nemusí najít.
Pokud nejde volně hodit, a to nešla, tak už jí pak asi fakt nemá smysl vyhazovat.
Edit: Než jsem nastartoval, byla smotaná gena, hlavní jsme nechali vytaženou, jenom s utaženou otěží a jelo se na motor.
- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
Jo, tak nějak jsme to udělali.
Smotala se gena, byli na to lidi (a napadlo je to). Hlavní plachta zůstala vytažená.
Ono se to docela těžko popisuje, to byl děsnej fofr a vlastně až večer u piva jsme dodatečně zjišťovali co kdo dělal.
Jeden byl ve vodě, druhej na něj ukazoval, já byl za kormidlem a startoval motor. Ale kdo konkrétně motal genu a utahoval otěž hlavní plachty, to jsme museli dávat dodatečně dohromady.
Což mi připomíná veselé pokračování příhody - MOB nás za záchranu života pozval večer na pivo a tam dostal při drobné nehodě obsluhy plný půllitr na své druhé (a poslední) suché kalhoty.
Smotala se gena, byli na to lidi (a napadlo je to). Hlavní plachta zůstala vytažená.
Ono se to docela těžko popisuje, to byl děsnej fofr a vlastně až večer u piva jsme dodatečně zjišťovali co kdo dělal.
Jeden byl ve vodě, druhej na něj ukazoval, já byl za kormidlem a startoval motor. Ale kdo konkrétně motal genu a utahoval otěž hlavní plachty, to jsme museli dávat dodatečně dohromady.
Což mi připomíná veselé pokračování příhody - MOB nás za záchranu života pozval večer na pivo a tam dostal při drobné nehodě obsluhy plný půllitr na své druhé (a poslední) suché kalhoty.
- MARIS
- moderátor
- Příspěvky: 1090
- Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: zlínský kraj
- Kontaktovat uživatele:
Já jsem se už móóóóc dávno naučil řešit MOB při plavbě ostře nebo na bočák tak že provedu okamžitě Ré s tím,že genu nechám zaseklou tak jak byla a grot nechám přeletět na druhý bok.Tím,že se grot přesune na druhý bok tak tlačí loď do návětří a gena tím že je vynesena na druhý bok,tlačí loď do závětří.Čili loď okamžitě zastaví a driftuje.Když je kormidelník rychlý,tak se loď dostane jen několik metrů od MOB.Ten pokud umí plavat tak těch pár metrů doplave,nebo se mu hodí podkova,nebo pokud se loď vzdálila víc,tak si mohu pomoci zpátečkou.Hlavní výhoda tohoto způsobu je v tom,že MOB zůstane na závětrné straně lodi a tím i třeba v menších vlnách a loď driftuje k němu.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: MOB - vlastní zkušenosti
ivan píše:Moje teorie je, že by se mělo vrátit s lodí tak, aby se nemusela dělat halza. Ale jak zastavit zádí na tom správném místě?
trénujeme tak, že zpočátku nahážeme do vody fendry a pak to zkoušíme naživo. Fendr totiž po hladině utíká, kdežto trosečník ne a tak manévry záchrany na plachty vychází jinak.
musíš si MOBa nechat vždy na závětrné straně, najíždět k němu +- proti větru, tedy nikdy po větru, a při dojezdu hadry nechat vyflatrovat, příp. se dá i hlavní plachtou přibrzdit. myslím, že na refování není čas - tedy pokud nemáš lodˇplnou machrů a to většinou nehrozí. halze se nedá vyhnout a proti větru to není problém. důležitý je moc nepřemejšlet, ale jednat. tedy jak spadne, vzít za kormidlo a točit. čím dřív halzneš, tím míň mu ujedeš.
já tohle trénoval s dcerou, tak 5let starou, aby se nebála spadnout, a když, aby věděla co dělat: odrazit se co nejdál od lodě, přitom zařvat a nikam moc neplavat. loď stejně nikdo nedoplave. nejhorší je bejt omlácenej o loď, dostat se před příď, pod kýl nebo do vrtule. určitě se nechytat lan, relingu a pod. když se totiž následně neudrží, je zaděláno na průser.
až budeš trénovat s fendrem, přivaž na něj kýbl - nebude ti uplavávat s větrem

-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: MOB - vlastní zkušenosti
ano, je jen na praxi a odhadu kam najet, aby to vyšlo. s motorem si lze opatrně pomoct, ale dost často se otáčí vrtule i při neutrálu a může MOBa počochnit , ve zmatku může i lano viset přes bort a namotat se, no a tak ...
Taky jsem umazal abys nám hadrářům v tom neudělal čurbes
Do těžkého moře se pro lepší viditelnost ve vlnách doporučuje vyhazovat boji s prutem, nejlépe s praporkem, samozřejmě je to stejné jako u podkovy či kruhu, musí být připraveno a vyhozeno včas, aby pro ni mohl MOB snadno doplavat. Dokonce se myslím zachraňovanému nějaké extra plavecké výkony nedoporučují.

Do těžkého moře se pro lepší viditelnost ve vlnách doporučuje vyhazovat boji s prutem, nejlépe s praporkem, samozřejmě je to stejné jako u podkovy či kruhu, musí být připraveno a vyhozeno včas, aby pro ni mohl MOB snadno doplavat. Dokonce se myslím zachraňovanému nějaké extra plavecké výkony nedoporučují.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: MOB - vlastní zkušenosti
odjíždí před obratem pryč proto, protože to nejspíš vymejšleli kapčové na větších lodích a ty se neotočí na pětníku. tedy se musí vzdálit minimálně o průměr otáčení neboli cirkulace, jinak by se k MOBovi nikdy nedostali. tak to funguje i na motorácích.
tedy dostali by se leda nad něj, a to po větru a tedy úplně blbě. to se tedy týká každé lodě, jen u malejch to není tak markantní
přibrzdíš tak, že prostě za ráhno natlačíš plachtu proti větru. nebo fok vytáhneš otěží. ( jako když ti při ré nepřelítne kosa ) za silnýho to nebude nic moc, ale ten tě zastaví sám
na tom obr z wiki je vítr danej těma čarama v plachtách - ne?
tedy dostali by se leda nad něj, a to po větru a tedy úplně blbě. to se tedy týká každé lodě, jen u malejch to není tak markantní
přibrzdíš tak, že prostě za ráhno natlačíš plachtu proti větru. nebo fok vytáhneš otěží. ( jako když ti při ré nepřelítne kosa ) za silnýho to nebude nic moc, ale ten tě zastaví sám

na tom obr z wiki je vítr danej těma čarama v plachtách - ne?
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: MOB - vlastní zkušenosti
u motoráků lze dělat rovnou otočku, ale pokud z nějakého důvodu nevyjde - napoprvé se netrefím, je dost problém to napravit. mimo vlastní zkušenost to bylo kouzelně vidět na závodech mládeže na motorovým gumáku - formel future, kdy měli zastavit u bóje s navlečeným záchr.kruhem a ten zvednout. když se jim to nepovedlo, museli udělat kolo a najet znovu. velmi často se zpátky k bóji nemohli vůbec dostat právě z důvodu poloměru cirkulace a neodhadnutí vzdálenosti. pomohlo jen si odjet trochu dál, ale to je ve stresu a honění času většinou nenapadlo.
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Asi je to věkem, ale mě to učili přesně tak, jak popsal slovutný předseda VVKND.
Při předoboku co nejrychlejší dryf.
Při zaďáku počkat cca 3-4 délky lodě a pak otočka proti větru, nakonec s vyvlátím před MOBem. Chce to asi opravdu dobré nervy a optimálně jednoho plavčíka neustále sledujícího MOBa. Fatální chybou je otočka moc brzy, jelikož to nestihneš dotočit. Delší prodleva naopak nevadí, ta se po otočce zkoriguje snadno. Je to přesně o znalostech manévrovatelnosti každé konkrétní lodě. Majitelé to mají snazší, my charteristi musíme pokaždé zkoušet ...
V obou případech motor nastartovat, ale použít velmi opatrně a až na případné doladění finále, viz nástrahy na které upozorňoval David.
Nicméně rovnou přiznávám, že jediný MOB který jsem absolvoval naostro, byl naštěstí MOBajbót
A tam je veškerá teorie na h...., protože po větru prchá jak mrcha...
Ale dovolil bych si k tématu ještě jednu poznámku. Když jsem kdysi dělal papíry já, učili nás ještě staří praktici z naší vytunelované námořní flotily a výslovně nás upozorňovali na toto:
Na otázku zkoušejícího odkudže k MOBovi, odpovídejte, že snosem z návětrné strany, neb to vyžadují osnovy. Ale v praxi to na hrubším moři dělejte vždy naopak, i když je to složitější! Protože spadnete-li s větší lodí z vlny na MOBa, což v těchto podmínkách akutně hrozí, už ho ani nemusíte lovit
Prodávám jak jsem koupil, protože je to pro mě zaplať bůh zatím jen teorie, ale přijde mi to velmi logické a rozumné. Ale samo, může to být dáno jejich praxí na lodích velikosti, o které se tady asi opravdu nebavíme
Wlady
Při předoboku co nejrychlejší dryf.
Při zaďáku počkat cca 3-4 délky lodě a pak otočka proti větru, nakonec s vyvlátím před MOBem. Chce to asi opravdu dobré nervy a optimálně jednoho plavčíka neustále sledujícího MOBa. Fatální chybou je otočka moc brzy, jelikož to nestihneš dotočit. Delší prodleva naopak nevadí, ta se po otočce zkoriguje snadno. Je to přesně o znalostech manévrovatelnosti každé konkrétní lodě. Majitelé to mají snazší, my charteristi musíme pokaždé zkoušet ...
V obou případech motor nastartovat, ale použít velmi opatrně a až na případné doladění finále, viz nástrahy na které upozorňoval David.
Nicméně rovnou přiznávám, že jediný MOB který jsem absolvoval naostro, byl naštěstí MOBajbót

Ale dovolil bych si k tématu ještě jednu poznámku. Když jsem kdysi dělal papíry já, učili nás ještě staří praktici z naší vytunelované námořní flotily a výslovně nás upozorňovali na toto:
Na otázku zkoušejícího odkudže k MOBovi, odpovídejte, že snosem z návětrné strany, neb to vyžadují osnovy. Ale v praxi to na hrubším moři dělejte vždy naopak, i když je to složitější! Protože spadnete-li s větší lodí z vlny na MOBa, což v těchto podmínkách akutně hrozí, už ho ani nemusíte lovit

Prodávám jak jsem koupil, protože je to pro mě zaplať bůh zatím jen teorie, ale přijde mi to velmi logické a rozumné. Ale samo, může to být dáno jejich praxí na lodích velikosti, o které se tady asi opravdu nebavíme

Wlady
- Achlamarin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
Moje vlastni zkusenost z MOBu je na Orliku na moji vlastni lodi, jednou na zavode pred startem, jsme byly dva na palube a ja stojim v kokpitu a najednou z boku vidim priblizit se rahno, jen jsem stihl zvedat levou ruku chranit hlavu (tzv. Trojty zajisteni: pokud se ti neulomi hlava rahnem a pokud se nepotopis, alespon budes mit zlomenou ruku). Behem vterinu jsem byl ve vode (22 stupnu), pravou rukou poveseny na nejaky kus zabradli, prava ruka zazrakem jeste cela. To vse bylo dost richly, vterina. To je jediny pouceni: ze to vsechno jde bleskem. Nejak jsem pak lezl na zebrik a stihli jsme start vcas.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: MOB - vlastní zkušenosti
ivan píše:Teď tomu rozumím tak, že než vyjedu na moře s lodí, kterou neznám, musím si tuto kritickou vzdálenost pro návrat na stejné místo zjistit. Kdybych toto neznal a začal se k mobovi brzy vracet, tak se k němu vůbec nemusím dostat.
Jářku páni kapitáni, nezazněla tu jedna podstatná věc.
Alespoň když jsem já absolvoval kurzy na 2.0 v Hradci Králové (dávno tomu), tak nás učli, že kapitán lodi má povinnost do 48 od vyplutí (začátku plavby) manévr muž přes palubu procvičit.
Tahle povinnost už neexistuje? Já to aktuálně nesleduji, protože když mi někdo z lodi vypadne, tak se pro něj nemá kdo vrátit.

(Takže se důsledně přivazuji i ve slabším větru.)
K obrázku z Wiki: vítr fouká od severu, tedy od horního okraje obrázku.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host