SPOTŘEBA PALIVA - Proč mi to moc žere?

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » pon srp 02, 2010 4:35 pm

No vážně nevím, přišli jsme na to uplnou náhodou, při výměně těsnění. Mechanik p. Schneider co ty Volva opravdu zná, říkal, aby jsme vůbec měli nějakou kompresi...Na bloku motoru je nápis B18 a na hlavě B20. To je označení automobilového motoru z Volva z roku 66, krerý marinizovali na AQ110. Vzhledem ke stáří motoru, bych s tím už raději moc neexperimentoval.
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Komprese

Příspěvekod Jirina » pon srp 02, 2010 6:27 pm

ondra píše:Ventily a sedla už mám zbroušený.

Máš hlavu pořád dole, nebo už je na motoru?
Jestli ji máš pořád sundanou, našroubuj do ni svíčku a ventily. Otoč ji dosedací plochou nahoru a do jednoho spalovacího prostoru nalej po okraj olej. Ten potom přelej přes trychtýř do odměrného válce. Ani kapičku nevycejbrej. V odměrném válci zjistíš objem spalovacího prostoru v mililitrech.
Obyčejnou šuplerou zjistíš vrtání a zdvih. Polovinu vrtání vynásobíš polovinou vrtání potom to vynásobíš 3,14 a to všechno vynásobíš zdvihem.
Všechny míry v milimetrech. Výsledek bude v mililitrech. Máš spočítaný objem jednoho válce.
Vynásobíš to čtyřmi a budeš vědět, jaký skutečný "obsah", zdvihový objem má tvůj čtyřválec.
Dělením zjistíš kompresní poměr. POZOR! Někam musíš přidat objem placatého válečku, vytvořeného tloušťkou těsnění.
Naopak: podle požadovaného kompresního poměru vypočítáš objem spalovacího prostoru, naleješ olej do hlavy a zjistíš, kolik máš z hlavy odbrousit.
Znovu upozorňuji: Snižovat hlavu jenom u motoru v perfektním stavu.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon srp 02, 2010 8:32 pm

Když ten objem v mm vydělíš 1000, tak dostaneš obvykle udávaný objem v cm3. Objem jednoho válce vydělíš objemem hlavy + obsah toho
prostoru v těsnění, protože píst nikdy nepřesahuje v horní poloze přez válec. Pro to měření objemu hlavy je lepší použít petrolej, nebo vodu.
Ten olej když již tak tlumičový.
Bylo ovšem uvedeno, že ta hlava je plochá a tak nevím co by měřil? Vzhledem k uvedenému že je jiná klika a ojnice a že hlava pasuje,
bych spíše předpokládak, že změna objemu je dána jiným zdvihem motoru. Potom by změna komprese mohla být řešena změnou tvaru
dna pístu a tento prostor by bylo nutno připočíst k objemu hlavy pro zjištění kompresního poměru.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon srp 02, 2010 8:51 pm

co furt máte s tou klikou? nikde nestojí že je jiná.

proč si tu palici vůbec sundaval - ze zvědavosti?

když "mechanik p. Schneider, co ty Volva opravdu zná", neví jestli je hlava stejná na l,8 a 2 l - tak nevim.

jezdilo to, tak to nějakou kompresi asi teda mělo a pokud jsi neodstranil kroužky :) , tak mít i bude

ta vrtule je originál, nebo ji taky někdo měnil? třeba má jen velký stoupání a proto motor nevytočíš
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Komprese

Příspěvekod Jirina » pon srp 02, 2010 10:34 pm

tataS píše:Když ten objem v mm vydělíš 1000, tak dostaneš obvykle udávaný objem v cm3. Objem jednoho válce vydělíš objemem hlavy + obsah toho
prostoru v těsnění, protože píst nikdy nepřesahuje v horní poloze přez válec. Pro to měření objemu hlavy je lepší použít petrolej, nebo vodu.
Ten olej když již tak tlumičový.
Bylo ovšem uvedeno, že ta hlava je plochá a tak nevím co by měřil? Vzhledem k uvedenému že je jiná klika a ojnice a že hlava pasuje,
bych spíše předpokládak, že změna objemu je dána jiným zdvihem motoru. Potom by změna komprese mohla být řešena změnou tvaru
dna pístu a tento prostor by bylo nutno připočíst k objemu hlavy pro zjištění kompresního poměru.

U oprav některých motorů je nutné po "uvaření" opracovat i dosedací plochu bloku motoru. Písty potom vybíhají ven z bloku do prostoru těsnění. Řeší se to silnějším těsněním pod hlavu. U některých dieselů jdou také písty ven z bloku.
Vodu bych na měření nepoužil z důvodu možné koroze. Petrolej se odpařuje a mění objem.
Já navrhuji motorový olej, jaký je v motoru používán. Ten se používá pro zjištění objemu spalovacího prostoru u kompletního motoru. Olej, který neodsaješ, po nastartování výfukem vyletí a rybičky otráví. Ze stěn válce si ho při pomalém protáčení stáhnou do vany stěrací kroužky. Stejně s motorem několikrát po složení otočíš, abys měl jistotu, že se nepotkají ventily, že nenaráží píst do hlavy atd..
Nevšiml jsem si v předchozím textu, že je hlava plochá. V tomto případě je nutné změřit dutinu v pístu.
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » pon srp 02, 2010 10:54 pm

Loď jsem koupil před třemi lety přivezenou ze zahraničí s rozebraným motorem v "krabici". Na ten rozdíl jsme přišli při sestavení. Loď je od té doby v provozu bez problémů. Jenom nemá takový výkon, jaký je udaný, proto se ptám..

Vrtule je originál.
Přikládám printscreen technická data..

Obrázek
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jirina » pon srp 02, 2010 10:56 pm

david píše:co furt máte s tou klikou? nikde nestojí že je jiná.

proč si tu palici vůbec sundaval - ze zvědavosti?

když "mechanik p. Schneider, co ty Volva opravdu zná", neví jestli je hlava stejná na l,8 a 2 l - tak nevim.

jezdilo to, tak to nějakou kompresi asi teda mělo a pokud jsi neodstranil kroužky :) , tak mít i bude

ta vrtule je originál, nebo ji taky někdo měnil? třeba má jen velký stoupání a proto motor nevytočíš

Taky nevím co s těma hlavama pořád mají. Subaru Legacy 1,8, 2,2 hlavy pasují z čehokoliv na cokoli a auta normálně jezdí. U staré Leony, po revoluci, když nebyly nikde náhradní díly hlavy z turba na obyčejnou stříkačku a jezdilo to bez problémů. V Brusírně vždycinky moc utopili ventily a neobrousili jejich dříky, takže nedovíraly.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » úte srp 03, 2010 9:00 am

ondra píše:......Jenom nemá takový výkon, jaký je udaný, proto se ptám..

Vrtule je originál.



A podle čeho usuzuješ, že motor nemá odpovídající výkon? Podle toho, že se nevytočí přes 3200 otáček?
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » úte srp 03, 2010 9:07 am

Lubor píše:
ondra píše:......Jenom nemá takový výkon, jaký je udaný, proto se ptám..

Vrtule je originál.



A podle čeho usuzuješ, že motor nemá odpovídající výkon? Podle toho, že se nevytočí přes 3200 otáček?


V technickém popisu co jsem dal výše, píšou 4500 - 5100ot.
A maximálka s prázdnou lodí 35knots.

Měl jsem možnost vyzkoušet stejnou loď s o 20 koní slabším motorem a jede o 15 rychleji.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte srp 03, 2010 10:58 am

maxímálka 35 uzlíků v roce 1966, prázdná loď a čistý dno, to je dneska asi jen iluze.


co tam máš za karbec? jestli Stromberg, tak taky může švindlovat podtlak a je málo paliva, když píšeš, že to překvapivě málo žere.

vrtuli bych hádal na stoupání 11“ -12“ při 4800 ot/min a rychlosti 40-42 km/h


http://www.volvopenta.com/volvopenta/uk ... gines.aspx

tady najdeš návod jak na karbec
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » úte srp 03, 2010 11:34 am

Já jsem se snažil svým dotazem na způsob zjištění ?údajně? nedostatečného výkonu motoru upozornit na problemmatiku vrtule a jiných komponentů motoru. Psal jsi, že Ti to točí jen 3200 ot, a že nevíš, jaké stoupání vrtule tam máš. To že jí považuješ za originální, to může být matoucí (co to vlastně je originální? Vrtule je buď vhodná, nebo ne).
Nějak nemůžu pochopit pointu diskuse zde. Řeší se tu střídavě hlava, ventily, kompresní poměr, ale nic o tom, že by motor před renovací foukal do chladícího okruhu, nebo ztrácel olej, rachtal a pod....
Na druhou stranu jsi psal, že se motor dusí, ale nic o karburátorech, zapalování, vrtuli.
Možná že to proběhlo mimo tuto diskusi, ale podle toho co tu čtu mně připadá, že se řešení problému hledá jinde, nežli by se mělo. Já bych začal tím, jestli motor není přetížený (vhodná vrtule, čisté dno, nepřiměřená váha lodě, nevhodné těžiště), pak dodávkou směsi a zapalováním.
Pořád tu podle mne nebyla seriózně zodpovězena základní otázka:
Jede motor s touto lodí a s touto vrtulí přiměřeně svým papírovým výkonům? Jaké stoupání vrtule tam máš?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte srp 03, 2010 8:52 pm

Já bych řekl, že se jedná o starý vyšeptaný motor u kterého původní majitel s hrůzou zjistil co by stála oprava a proto se ho raději
zbavit i za cenu ztráty. A na to se chytla česká kavka, která pořádně nic neví o motorech a myslí si, že z toho ještě udělá letadlo.
Nejspíš to je záležitost pro dobrou motorářskou firmu, která stav zhodnotí a řekne co s tím. Bohužel je to častý případ lidí, kteří
hledí hlavně na cenu a potom jsou nešťastní, když slyší co by stála renovace na trochu slušný stav. Obávám se, že nějakou diskuzí
se problém tohoto motoru těžko vyřeší.
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jirina » stř srp 04, 2010 7:06 am

Trošičku se vlákno stočilo od spotřeby k opravám.
V dnešní době je možné provézt opravu prakticky čehokoliv. Je otázka kolik to bude stát peněz a času. Další otázkou je, není li výhodnější čas věnovat vydělávání peněz a motor koupit úplně nový.
Jak psal David: pokud ho nenecháš zmrznout, nebo ukradnout, motor přežije svého majitele.
Lubor uvedl další důvody proč to nejede a proč to může mít moc velkou spotřebu. Cituji: "Na druhou stranu jsi psal, že se motor dusí, ale nic o karburátorech, zapalování, vrtuli.
Možná že to proběhlo mimo tuto diskusi, ale podle toho co tu čtu mně připadá, že se řešení problému hledá jinde, nežli by se mělo. Já bych začal tím, jestli motor není přetížený (vhodná vrtule, čisté dno, nepřiměřená váha lodě, nevhodné těžiště), pak dodávkou směsi a zapalováním.
P.S.: Každá věc má svého kupce a svoji minimální a maximální prodejní cenu. Také má své užitné vlastnosti. V momentě, kdy ztratí své užitné vlastnousti stává se bezcennou, ale né neprodejnou.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » stř srp 04, 2010 7:38 am

Asi jen zopakuji, co je psáno výše: Kompresi nepočítat, ale změřit, svíčky, rozdělovač, karbce. Na neutrál to jde do otáček?
Vrtule - určitě se můžou zkoušet jiné, ale pokud předchozímu majiteli to s tou lodí a s tímto motorem jezdilo, tak je problém jinde.
Pak nevím. jestli jsem dobře pochopil posloupnosti: původní majitel vyměnil hlavu, tzn. pak s tím asi i jezdil, ale tobě to prodal v krabici?
Pokud by tam bylo jen těsnění pod hlavou, tak by to určitě udělal - motor by se lépe prodal.
To těsnění jste si měnili sami nebo p. Schneider? Pokud on, tak určitě i měřil tlaky, seřídil ventily, karbce, zapal.
Jinak, jak píše Tatas: u motoru z r. 1966, bych moc zázraky nečekal, dnes už se nedovíš, co všechno má za sebou.
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jirina » stř srp 04, 2010 9:55 am

Napadá mě jěště jedna věc, ale u motoru OHV je to velmi málo pravděpodobné, musel by být moc napadený kutilem domácím, nebo moc ojetý:
Rovody.
Vyzkoušej jestli ventily skutečně stříhají v horní úvrati.
P.S.: Až rezignuješ,
motor tisíckrát prokleješ,
a definitivně se ho zbavit rozhodneš,
nový koupíš a starý do šrotu povezeš,
doufám, že mi napíšeš.
Motor je stejně starý jako já.
Na koupi máš prvního klienta.
Bude mu poskytnuta oprava
a bude vozit ještě moje vnoučata.
Zdar Jiřina.
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » čtv srp 05, 2010 7:44 pm

knoki píše:Asi jen zopakuji, co je psáno výše: Kompresi nepočítat, ale změřit, svíčky, rozdělovač, karbce. Na neutrál to jde do otáček?
Vrtule - určitě se můžou zkoušet jiné, ale pokud předchozímu majiteli to s tou lodí a s tímto motorem jezdilo, tak je problém jinde.
Pak nevím. jestli jsem dobře pochopil posloupnosti: původní majitel vyměnil hlavu, tzn. pak s tím asi i jezdil, ale tobě to prodal v krabici?
Pokud by tam bylo jen těsnění pod hlavou, tak by to určitě udělal - motor by se lépe prodal.
To těsnění jste si měnili sami nebo p. Schneider? Pokud on, tak určitě i měřil tlaky, seřídil ventily, karbce, zapal.
Jinak, jak píše Tatas: u motoru z r. 1966, bych moc zázraky nečekal, dnes už se nedovíš, co všechno má za sebou.


Komprese 8 - 10,
nové svíčky, nový rozdělovač,
na neutrál 5000ot.
Na plný výkon 3200ot.
Karburátory Zenith - nic moc, nedají se 100% seřídit
Loď byla dovežena ze zahraničí s rozhozeným motorem a jinou hlavou s tím, že stará praskla. To je vše co vím.
Těsnění jsem dodal já a pan Schneider kompletoval + broušení sedel ventilů a seřízení.
Motor šlape pravidelně, je tichej, za 3 roky nesežral žádný olej. Startuje o.k.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv srp 05, 2010 8:24 pm

A stoupání vrtule?
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » čtv srp 05, 2010 8:41 pm

Stoupání vrtule je 12, dno čisté, nový antifouling, trim klapky, váha rozložena tak akorát.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv srp 05, 2010 9:02 pm

Tak to jsem vedle. Pořád jsem odhadoval, že se ukáže, že tam někdo dal moc těžkou vrtuli. To fakt vypadá, že ten motor nemá výkon.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv srp 05, 2010 9:27 pm

Soudě podle uvedené tabulky, by motor měl mít při točení starterem (což je asi tak těch uvedených 200 ot/min) okolo 12-14vatm.
Z čehož by vyplívalo, že ten motor je již dosti vyšeptaný. Jelikož na volnoběh dosáhne takřka předepasaný 5100 ot/min, bych
předpokládal, že je u něj vše správně nastaveno. Akorát by to chtělo nasypat trochu komprese. Bohužel ty údaje z něj lezli jak
z chlupaté deky, tak to trvalo dosti dlouho než se k tomuto došlo. Tomu původnímu majiteli to někdo vysvětlil již dříve a proto
se ani nesnažil ten motor dát dohromady. Kdyby byl kompletní, tak ten malý výkon každého kupce hned odradí. Jinak s kompletním
motorem by stál o dost více.
Jinak bych řekl, že pan Shnaider je moudrý muž a na jeho slova došlo.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv srp 05, 2010 10:07 pm

a co takhle odklon nohy?
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » pát srp 06, 2010 1:31 am

Jsou tam čtyři polohy, noha je na té poslední, těsně u zrcadla.
Dnes jsem se domluvil na seřízení ventilů, jelikož byly předloni broušeny, tak si asi sedly..
Chtěl bych zkusit sehnat novější karburátor na otestování,opravdu pohledem tam toho paliva moc nejde, ale nesehnal jsem v čr žádné vrakoviště na Volvo, tak kdyby jste někdo měl typ na stará Volva, tak bych to přivítal..
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » pát srp 06, 2010 8:46 am

Jestli se nepletu, tak podle té tabulky, co jsi tady dal, má mít kompresi 13 - 14.
Pak mě ještě napadá (nejde do otáček a málo žere) - palivový filtr ?
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát srp 06, 2010 11:19 am

tím jsme mohli začít - jak to dejchá do oleje?
když vyndáš nalejvací víčko, není to náhodou druhý výfuk?
Uživatelský avatar
ondra
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: soutok Labe s Vltavou

Příspěvekod ondra » pát srp 06, 2010 4:05 pm

david píše:tím jsme mohli začít - jak to dejchá do oleje?
když vyndáš nalejvací víčko, není to náhodou druhý výfuk?


To jsem zjišťoval včera, při měření té komprese.. Položil jsem na hrdlo ruku a tlak je nepatrně cítit, ale určitě ne jako jednomu kolegovi, co se mu to z toho hrdla čoudí. Nic nesmrdí, nic necáká ven. Přes víčko prosakuje olej, ale nevím, jestli to není špatným těsnícím kroužkem pod víčkem.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host