Ventilový rozvod řídí otvírání a zavírání ventilů tak,aby přesně v daný okamžik mohl být do válce motoru vpuštěn čerstvý vzduch,nebo naopak vypuštěny výfukové plyny do výfukového potrubí.
Otvírání a zavírání každého ventilu se děje vždy každou čtvrtou dobu,tj. za dvě otáčky klikového hřídele.Proto se musí vačkový hřídel otáčet polovičními otáčkami.

Uploaded with ImageShack.us
Na obrázku je uspořádání ventilového rozvodu OHV a OHC,u naftových motorů pro lodě se nejčastěji používá rozvod OHV,vačkový hřídel bývá poháněn jako na obrázku řetězem nebo ozubenými koly. U motorů vycházejících z automobilových typů se lze setkat s rozvodem OHC (vačkové hřídele v hlavě válce) a s pohonem vačkového hřídele buď řetězem,nebo mnohem častěji s ozubeným řemenem.
Jak řetěz,tak řemen se provozem opotřebovávají (řetěz vydrží více,zvláště krátký u OHV motorů) ,je nutno pravidelně dle pokynů výrobce je napínat nebo kontrolovat napínáky a pravidelně po určité době dané výrobcem MĚNIT! Mohlo by dojít k jejich přetržení a mnohdy i k velkému poškození ventilů a pístu které by do sebe narazily.
Dále si povíme něco málo o seřizování VENTILOVÉ VŮLE
Mezi horním koncem zdvihátka a ventilem musí být malá mezera -vůle ventilu- která je nutná protože se ventil za chodu motoru teplem roztahuje a při zahřátí by netěsnil,protože by nedosedal na své sedlo.Proto je potřeba vůli ventilu seřídit tak,aby i při největším zahřátí ventilu byla ještě nepatrná vůle mezi seřizovacím šroubem zdvihátka a dříkem ventilu.Vůle ventilu je udávána přímo výrobcem a bývá v mezích 0,15 - 0,20mm u sacího ventilu a 0,20 - 0,30mm u výfukového ventilu podle délky a roztažnosti materiálu ventilu.Postup seřizování ukazuje obrázek

Uploaded with ImageShack.us
Seřizování se děje vkládáním či vyjímáním podložek nebo otáčením šroubu a jeho zajištěním maticí.
Seřizuje se při STUDENÉM motoru a po jeho zahřátí překontrolujeme zda ventily mají ještě nepatrnou vůli,tj zda při dosednutí ventilu je možno zdvihátkem mírně pohybovat.
Vůli kontrolujeme a seřizujeme pomocí lístkových měrek-svazku plíšků o přesné tloušťce,která je na každém plíšku označena číslem.Měrka musí jít do mezery mezi ventilem a zdvihátkem volně,ale těsně.Při měření vůle u ventilového rozvodu s vahadly je třeba konec vahadla přitlačovat k rozvodné tyčce nebo k vačce,aby mezi nimi nebyla vůle.