vznětový motor v současných plachetnicích

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
magion
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: čtv črc 15, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod magion » úte pro 07, 2010 8:47 pm

následuje další pokračování seriálu o dieselech,tentokráte pojednám o VENTILOVÝCH ROZVODECH

Ventilový rozvod řídí otvírání a zavírání ventilů tak,aby přesně v daný okamžik mohl být do válce motoru vpuštěn čerstvý vzduch,nebo naopak vypuštěny výfukové plyny do výfukového potrubí.
Otvírání a zavírání každého ventilu se děje vždy každou čtvrtou dobu,tj. za dvě otáčky klikového hřídele.Proto se musí vačkový hřídel otáčet polovičními otáčkami.
Obrázek

Uploaded with ImageShack.us

Na obrázku je uspořádání ventilového rozvodu OHV a OHC,u naftových motorů pro lodě se nejčastěji používá rozvod OHV,vačkový hřídel bývá poháněn jako na obrázku řetězem nebo ozubenými koly. U motorů vycházejících z automobilových typů se lze setkat s rozvodem OHC (vačkové hřídele v hlavě válce) a s pohonem vačkového hřídele buď řetězem,nebo mnohem častěji s ozubeným řemenem.
Jak řetěz,tak řemen se provozem opotřebovávají (řetěz vydrží více,zvláště krátký u OHV motorů) ,je nutno pravidelně dle pokynů výrobce je napínat nebo kontrolovat napínáky a pravidelně po určité době dané výrobcem MĚNIT! Mohlo by dojít k jejich přetržení a mnohdy i k velkému poškození ventilů a pístu které by do sebe narazily.

Dále si povíme něco málo o seřizování VENTILOVÉ VŮLE

Mezi horním koncem zdvihátka a ventilem musí být malá mezera -vůle ventilu- která je nutná protože se ventil za chodu motoru teplem roztahuje a při zahřátí by netěsnil,protože by nedosedal na své sedlo.Proto je potřeba vůli ventilu seřídit tak,aby i při největším zahřátí ventilu byla ještě nepatrná vůle mezi seřizovacím šroubem zdvihátka a dříkem ventilu.Vůle ventilu je udávána přímo výrobcem a bývá v mezích 0,15 - 0,20mm u sacího ventilu a 0,20 - 0,30mm u výfukového ventilu podle délky a roztažnosti materiálu ventilu.Postup seřizování ukazuje obrázek
Obrázek

Uploaded with ImageShack.us

Seřizování se děje vkládáním či vyjímáním podložek nebo otáčením šroubu a jeho zajištěním maticí.
Seřizuje se při STUDENÉM motoru a po jeho zahřátí překontrolujeme zda ventily mají ještě nepatrnou vůli,tj zda při dosednutí ventilu je možno zdvihátkem mírně pohybovat.
Vůli kontrolujeme a seřizujeme pomocí lístkových měrek-svazku plíšků o přesné tloušťce,která je na každém plíšku označena číslem.Měrka musí jít do mezery mezi ventilem a zdvihátkem volně,ale těsně.Při měření vůle u ventilového rozvodu s vahadly je třeba konec vahadla přitlačovat k rozvodné tyčce nebo k vačce,aby mezi nimi nebyla vůle.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » úte pro 07, 2010 10:10 pm

Dobré, ale neznám ani jednoho mechanika, který by po seřízení ventilů zastudena namontoval těsnění a víko ventilů, pak motor ohřál, pak vše rozebral a znova přeměřoval. To se dělá při vývoji motorů a proto se stanovují vůle zastudena, aby se to nemuselo 10 x rozebírat. Rovněž rozvod ventilů OHC přes vahadélko ( viz část posledního poslední obrázku) dělal snad jenom Fiat a hlavně následně motory VAZ -Žiguli a Lada. Poezie rozvodu OHC je hlavně v tom, že jsou vyloučena všechna vahadla a tím zbytečné a škodlivé setrvačné síly ventilového rozvodu.
Uživatelský avatar
magion
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: čtv črc 15, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod magion » stř pro 22, 2010 6:12 pm

MAZÁNÍ MOTORU

Účelem mazání je především zmenšit tření mezi pohybujícími se součástkami motoru a napomáhání chlazení.
Naftové motory jsou opatřeny tlakovým oběžným mazáním,kde olej ve spodní části klikové skříně je nasáván čerpadlem,poté veden do redukčního ventilu,který udržuje správný tlak v mazací soustavě,olej odsud pokračuje do filtru,kde se zbaví všech nečistot a je dále veden přes chladič k ložiskům klikového hřídele,ojničním ložiskům,ložiskům vačkového hřídele a vahadlům.Stěny válců a rozvodová kola bývají povětšinou mazána odstřikem,ostatní součástky stékajícím olejem.
Olejové čerpadlo je zubové,redukční ventil bývá většinou umístěn v tělese čističe oleje.Čistič může být opatřen jednou nádobou s filtrační vložkou,nebo dvojicí nádob s hrubou a jemnou filtrační vložkou.Tlakový olej proudí přes chladič do hlavního olejového kanálu na který je připojen tlakový olejový spínač,nebo čidlo tlakoměru oleje,pomocí kterého je prováděna kontrola mazání motoru na přístrojové desce.
Nalévací otvor pro olej se nachází nahoře na krytu ventilů,vypouštěcí zátka s magnetem pro zachycení kovových částeček je umístěna v nejnižší části vany.
Na motoru je také umístěna olejová měrka-tyčka zasunutá do klikové skříně s vyznačenou nejnižší a nejvyšší přípustnou hladinou oleje.
Provozní tlak oleje bývá seřízen podle výrobce na 2-5 barů při zahřátém motoru.
Obrázek

Uploaded with ImageShack.us

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us

KONTROLA MAZÁNÍ MOTORU

Množství oleje v klikové skříni by se mělo kontrolovat před každým vyplutím a také během delších plaveb v pravidelných intervalech.
Způsob kontroly je velice jednoduchý-vyjmeme měrku oleje,otřeme z ní olej a zasuneme ji zpět do klikové skříně až k dorazu.Pak měrku opět vyjmeme a sledujeme ke kterému zářezu sahá hladina oleje.Je-li potřeba,doplníme olej až po horní rysku měrky.Provádíme-li kontrolu v přestávce plavby,je nutné po zastavení motoru chvíli počkat až rozstříkaný olej steče zpět do klikové skříně.Olej nedoplňujeme nad horní rysku.

VÝMĚNA OLEJE

Výměna oleje se provádí podle najetých motohodin dle pokynu výrobce,nebo každý rok.
Olej vyměňujeme při zahřátém motoru,dokud je teplý a dobře tekutý. Vyšroubujeme výpustný šroub v nejnižším místě klikové skříně a olej vypustíme do připravené nádoby.Po odkapání oleje ještě motor krátce protočíme klikou aby se vytlačil olej z čerpadla a mazacích kanálů.Při výměně oleje vyměníme i olejový čistič-příp. čističe.
Klikovou skříň naplníme do předepsané výše novým olejem.Spustíme motor asi na 3 minuty,aby nový olej prošel mazací soustavou,po zastavení motoru opět počkáme až steče rostříkaný olej a znovu zkontrolujeme,příp. doplníme hladinu oleje.

PORUCHY MAZÁNÍ MOTORU

Pokud neukazuje tlakoměr oleje tlak,nebo svítí červená kontrolka mazání,jde o poruchu.
Proto zastavíme motor a přesvědčíme se(měrkou) je-li dostatek oleje v klikové skříni a jestli neuniká olej u některého z přívodů (tlakoměr oleje,chladič)
Je-li dostatek oleje,odpojíme přívodní trubku tlakoměru oleje nebo vyšroubujeme tlakové čidlo a při ručním otáčení motoru sledujeme jestli z otvoru pro přívodní trubici tlakoměru nebo otvoru pro čidlo je vytlačovám olej.

Je-li olej vytlačován,je vada v tlakoměru nebo v kontrolním svítidle mazání (prodřený přívod na kostru),případně v tlakovém čidle.V tomto případě můžeme opět nastartovat motor a závadu opravit později.

Není-li olej vytlačován,je potřeba vyčistit nádobu čističe oleje a hustilkou profouknout potrubí mezi čističem a olejovým čerpadlem,nepomůže-li to,je nutno přezkoušet těsnost regulačního ventilku olejového čerpadla.Dokud není závada odstraněna,nelze nastartovat motor.

Klesá-li tlak oleje při teplém motoru pod normální hodnotu,značí to,že použitý olej je pro motor příliš řídký,nebo že olej uniká vůlí v hlavních ložiskách klikového hřídele,netěsností potrubí,nebo netěsností regulačního ventilu mazání.Klesá-li tlak oleje jen při vyšších otáčkách motoru,je pravděpodobně málo oleje v klikové skříni.Příčinou může být i zředění oleje palivem (přezkoušet)

Vykyvuje-li ručka tlakoměru oleje,nebo bliká konrolní svítilna je třeba přezkoušet stav oleje v klikové skříni.Může to být také zaviněno vyběhanými ložisky,netěsností potrubí,popřípadě kabel vedený ke kontrolní svítilně mazání je někde prodřený a dotýká se kostry.

Vychází-li z výfuku šedomodrý kouř je motor přemazán.Proto přezkoušíme stav oleje v klikové skříni.Tato porucha může být zaviněna i tím,že regulační ventil mazání je nastaven na příliš velký tlak.Jinou příčinou je netěsnost pístů ve válcích (přezkoušet kompresi). Také jestliže jsou pístní kroužky nesprávně nasazeny,nebo jsou volné,mohou být příčinou šedomodrého kouře a zvýšené spotřeby oleje.
Naposledy upravil(a) magion dne pát led 07, 2011 9:24 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
magion
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: čtv črc 15, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod magion » stř pro 22, 2010 6:20 pm

bobes- díky za pochvalu,tu kontrolu nastavení ventilů jsem připsal protože se občas podaří narazit na motor od kterého nejde dohledat návod,pak je potřeba nastavovat na víc pokusů. Když je k motoru manuál tak se nemusí nic řešit.
Obrázek s vloženými vahadélky je jen pro představu,obvyklejší u OHC je vačkový hřídel uprostřed a převod vahadly jako pákami-na jedné straně jsou zvedány vačkami a na druhé straně tlačí na ventily.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » stř pro 22, 2010 8:49 pm

No vidíš a měl jsi pravdu. Já minulý týden prolistovával dílenskou příručku na Zetor 25 z roku 1956 a tam skutečně píšou vůli ventilů zastudena i zatepla. Je to dané tím, že se po výměně těsnění hlava motoru po určitých hodinách ještě přetáhne a to za tepla. Tak jsem si přeměřil i tu vůli. :)
Tím posledním obrázkem a schématem mazání jsi mi udělal radost. Je to motor Zetor typ 3001.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř pro 22, 2010 9:27 pm

protože měli měkký těsnění. dneska dotáhneš na momet, příp. změříš škvíru lérama a fertig ( těsnění na to mají vybrání ).
s mazáním jste zapoměli na sprchy co chladí dno pístu.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » stř pro 22, 2010 10:51 pm

Hlavně celooplechované měděným plechem a to z obou stran. Ne jako dneska jen kolem vložek a mazacího kanálu. Na těhla starejch mašinách je radost něco dělat.
Uživatelský avatar
magion
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: čtv črc 15, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod magion » pát pro 31, 2010 6:16 pm

bobes - Zetora 25 K měl kdysi můj tata,praskla mu jedna hadice mezi motorem a chladičem,a tak stroj opravil svým samorostlým způsobem - zbytky hadice odřízl a oba otvory ucpal zátkami. ;) Zetor jezdil až dokud ho neprodal.Jednou při cestě na pole tatu zastavil soused a říká: "Karle jak s tým možeš jezdit,šak to nemože chladit!" a tata se usmál a povídá : "Ty vole,ty tomu nerozumíš, to je slepé rameno!" :lol: :good: :lol:


tak a teď VÝBĚR MOTOROVÉHO OLEJE

Při vybírání oleje je důležité si všímat údajů o jeho viskozitní a výkonnostní třídě.Viskozitní třída se značí většinou podle normy SAE číslicemi s uprostřed umístěným písmenem W - například 15W40 kde první dvoučíslí udává možnost použití oleje v zimě a druhé dvoučíslí udává použitelnost oleje za vyšších teplot.
Obecně platí že čím je nižší číslo zimní třídy,tím nižší může být teplota okolí,přičemž je zajištěno snadné spuštění motoru,tzn. že olej není příliš řídký. Letní označení garantuje dostatečnou viskozitu oleje za vysokých letních teplot.Čím vyšší je číslo letní třídy,tím vyšší může být teplota okolí,při zabezpečení dostatečného mazání motoru,tzn. že olej není příliš nízkoviskózní,což by zapříčinilo trhání mazacího filmu.
tabulka:
Obrázek

Uploaded with ImageShack.us

K motorům bývají i tabulky kde je doporučený druh oleje pro každé klimatické pásmo.

Výkonnostní třída se značívá podle normy ACEA písmenem A-benzínové motory,B-naftové motory osobních a lehkých užitkových vozidel,nebo E-motory nákladních vozů. Za písmenem je číslo od jedničky do čtyřky.Čím je vyšší,tím vyšší nároky olej splňuje.

V případě pochybností o kvalitě oleje v motoru je dobré použít proplachového oleje,na mazání se nevyplatí šetřit. (Ale také ne vždy je vysoká cena oleje úměrná jeho kvalitě)
Oleje se snažíme pokud možno nemíchat.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pát pro 31, 2010 10:00 pm

Ta hadice co mu praskla byl tak zvaný malý okruh. První motory Z 25 ho neměly a praskala tam hlava. Konstruktéři to přičítali tomu, že při uzavřeném termostatu voda v bloku a hlavě necirkuluje a hlava je přehřívána a proto praská. Po zavedení malého okruhu i při zavřeném termostatu šla voda z hlavy malou hadicí do vodní pumpy odtud do bloku a hlavy a tak pořád dokola. Prostě i při zavřeném termostatu cirkulovala v motoru a vyrovnávala teplotu hlavy. Po otevření terrmostatu šla voda normálně přes chladič. Malý okruh se uzavřel, jelikož termostat byl dvoucestný a druhým koncem malý okruh zavřel.
Tedy pokud ho otec zaslepil měl vlastně první provedení a mohl s ním normálně jezdit . (pokud vyndal termostat a teplotu si řídil dečkou, tak celý život)
Myslím, že s malým okruhem by se mohl člověk setkat i v dnešní době, tak to v tomto tématu není od věci.
Uživatelský avatar
magion
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: čtv črc 15, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod magion » pát led 07, 2011 9:28 pm

maxik1958 píše:fantaziee je ta stavitelní vrtule, byl sice opruz ji podle manuálu vyrobit,ale klouzlo to!!!!!!!!!! :whist:

maxik1958 - nemáš prosím maxiku nějaké fotky oné vrtule? A v čem je takové provedení výhodnější oproti klasické pevné vrtuli?
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob led 08, 2011 11:40 am

magion píše:A v čem je takové provedení výhodnější oproti klasické pevné vrtuli?



nemusíš mít vratku. pak už jen nevýhody
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » sob led 08, 2011 6:53 pm

No,já bych to neviděl s těmi zápory ta hrozně,i když jistě nějaké jsou! Jako největší bych viděl větší zranitelnost vrtule :? Ale výhod je víc,než jen absence vratky,např plynulá regulace stoupání lopatek,nebo možnost přeřazení na zpětný chod při plném plynu.... :)
Uživatelský avatar
magion
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: čtv črc 15, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod magion » sob led 08, 2011 11:01 pm

Obecně platí že čím je nižší číslo zimní třídy,tím nižší může být teplota okolí,přičemž je zajištěno snadné spuštění motoru,tzn. že olej není příliš řídký.
Hele, nemá tady být správně hustý ?
Ahoj Martin

MartineB díky za tvoji všímavost,chybička se vloudila :oops:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů