Vodna kotva

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pát led 07, 2011 7:43 am

Tak reklamu jsi napsal hezkou. Co takhle nějakou praktickou zkušenost?

Pawell píše:Sám používám kotvu o průměru 8 m a nylonové lano 200 m průměr 20 mm.


Nebo je zatím tvoje vodní kotva jen dobře uložená v lodi pro případ potřeby?
Uživatelský avatar
Pawell
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 31
Registrován: pon čer 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pawell » pát led 07, 2011 9:03 am

Sám nejsem moc zkušený. Ale i pan Ruda Krautschneider tvrdí, že dobrá kotva je za nejistých okolností podstatně důležitější než motor. V mém případě 50 kg Bruce kotva leží zajištěná na čelenu a sea anchor mám skutečně uloženou v malém vaku (30x45 cm) v lodi a jde na palubu až když se jeví její potenciální použití. Nechci aby zbytečně trpěla od UV na palubě. V zásadě je sea anchor jediný opravdu účinný prostředek za situace, kdy potřebuješ držet loď v hloubce ve směru k moři a
- ztratil jsi motor (přitom použití plachet je neúčinné)
- potřebuješ překonat takový kopec, že síla motoru a dopředná setrvačnost lodě na to nestačí
- vyhodnotíš, že další boj s nepřízní moře (bouře apod) by ti vzal zbytek sil a nechceš riskovat event poškození lodě
- z nějakého jiného důvodu potřebuješ zůstat na místě (byť s minimálním snosem), přičemž se chceš vyhnout mnohonásobnému startování do pozice MOB - až už chceš zůstat u hejna ryb, nebo máš pod sebou potápěče a nechceš jim vrtulí cuchat pěšinku.
Když si vezmeš, že je to za jistýh okolností jediný prostředek, který ti může zahránit loď a třeba i život, tak zase moc místa nezabírá. Horší je to s nylonovým lanem a potřebné délce, síle a pevnosti. Kdo ale někdy třeba vyvážel kotvy člunkem do dáli, za účelem nahnutí stěžně nad hladinu, aby vyprostil nasedlou loď z pasti - ten ví, že dlouhýh pevnýh lan není na lodi nikdy dost. Když pak ani vyvezené kotvy nepomohou, tak sháníš velkou loď, co by tě vyprostila. Ta tě ale do mělké pasti následovat nebude - takže zase - opravdu dlouhé lano...
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pát led 07, 2011 9:16 am

zajimaji me informace z praxe - 8 metrovy prumer a 200m lana - to uz vypada na slusnou "obludu" - nicmene k tomu Nauticatu to asi bude odpovidajici. Jak dlouho trva takovou kotvu vypustit a jak moc problematicke to je, pripadne kolika rukou treba? Priznam se, ze uz jsem to videl na x videich, ale preci jen, byla to demo videa, kde podminky byly optimalni a personal profesonalni a video dozajista sestrihane. Vypoustet to ale v nejake zacinajici "Cine" uz musi bejt docela problem ... druha vec .. to stahnout ... nekdo popisoval ze to stahovali i pul dne .. obzvlaste "shorthanded" posadka starsich manzelu .. takze za pripadne poznatky z praxe predem diky

Jina vec o ktere se docela casto mluvi je to, ze velka vodni kotva x velka lod x extremni podminky = obrovske sily, ktere nemusi vzdy udrzet vyvazovaci body na lodi (popsane vyrvane vazaky z lodi atd). Mas nejaky system vyvazovani = rozlozeni sil, nebo to vazes do klasicke "vidle" na prid ?
Uživatelský avatar
Pawell
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 31
Registrován: pon čer 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pawell » pát led 07, 2011 10:11 am

plachetnice: 16,5 m, 24 tun
Ano, trochu času zabere příprava (nemáš-li předem připraveno). Všechno propojuji velkýma shacklema, takže - vyhazuje se z lodě (z přídě na závětrnou stranu, ale můžeš i třeba ze zádě, když už na přídi je moc vlhko :-) to ale opatrněji, aby se nějak nezamotalo nylonové lano)

- malá bójka - třeba fendr na dinghy
- polypropylenové lano (síla 6-10 mm),nejlépe double braided, které nemá tak velkou tendenci se zacuchat). Délka minimálně 10 m, mám 20. To je potřeba právě k vyzvednutí kotvy po použití. Takže vyhazuješ za tou malou bójkou první a jako první zase háčkem vytahuješ z vody po použití. Lano plave, takže dobré třeba žluté..prostě viditelné, abys na něj nenajel
- na konci tohoto "vytahovacího" polyprop lana je větší fendr, který zajišťuje (spolu s olůvky v lemu vlastní kotvy) správnou hloubku zanoření padáku. Zase stačí běžný fendr z lodě.
- od tohoto fendru už jde pevnostní popuh k vrchlíku otevřeného "padáku" ¨. Popruh je protažen dnem vaku. V tomto vaku je kotva uložena a hází se do vody ve vaku. Hodíš vak s padákem do vody.
Plující fendry vak zavedou od lodě (na závětrnou stranu vpředu) a postupně vyhazuješ nylonové lano. Samozřejmě jeho konec máš předtím protažený průvlakem a na předním vazáku. Ostatní už se uskuteční samo. Délku vypuštěného lana si zkalkuluješ podle druhu/stavu moře, V zásadě je násobkem délky vln. Následným dalším vypouštěním lana doladíš. Až správně usazená, tak navlékneš na lano v průvlaku nějakou účinnou ochranu proti oděru, třeba kůži. Polohu ochrany je třeba zajistit, anebo alespoň občas kontrolovat.
Jsou-li nějaké pochybnosti o údržnosti vazáku, pak je možno např. odmontovat kotvu ze řetězu a přivázat sea anchor lano ke kotevnímu řetězu. I v tomto případě, a s ohledem na situaci a predikci vývoje moře - je žádoucí tah lana rozdělit na více než 1 bod - další vazáky apod.
Altenativa s kotevním řetězem ale většinou předpokládá manipulaci s těžkou kotvou (aby se uvolnila pozice na kladce čelenu pro řetěz-lano. Takže altenativa už ve vysokém moři a při těžké kotvě - trochu sporná.
Sám mám výhodu, že kotevní vrátek mi na jedné straně tahá řetěz (vpravo) a pozici vlevo mám na lanový naviják a kladka na čelenu je tam stejná a volná.

Odebrání kotvy není až tak velký problém - opatrně se naviguje k bojce s polypropylen lanem, háčkem se vytáhne a už tahám celou sestavu. Když přijde na vlastní sea anchor - tak ten se tahem za vrchlík dozadu "vylije" a vytáhnu na palubu. Doberu lano a hotovo.

Zvolená kvalita nylonového lana je důležitá, aby lano mělo dostatečnou pevnost a současně i průtažnost. Kdyby bylo málo průtažné - opravdu by mohlo ohozit upevnění vazáků nebo i kotevního vrátku. Stejně tak je důležité "vyladění" délky vypuštěného lana, aby kotva i loď ve vlnách chodily přibližně stejně. Jinak "štosy" ohrožující upevnovací body.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát led 07, 2011 11:08 am

Ahoj Pavle,
rozumím tomu správně, že vypouštíš lano vodní kotvy v podélné ose lodi? Setkal jsem se s tím, že autoři doporučují lano kotvy odklonit o 30 až 50° od podélné osy dalším lanem vedeným k zádi, protože loď je pak stabilnější.
Namátkou Petr Ondráček v knize Před přídí Horn, Peter Bruce: Heavy Weather Sailing atd.
Dík.

Petr
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pát led 07, 2011 11:20 am

Pawell píše:V tomto vaku je kotva uložena a hází se do vody ve vaku. Hodíš vak s padákem do vody.

takhle to vypada docela snadny :-) ja pamatuju video, kde ten "padak" hazeli do vody vybalenej a meli docela problem ho prinutit aby se poradne "nafoukl" .. furt se to nejak cuckalo a odmitalo to zabrat a nafouknout se. Kdyz sem na tohle koukal, rikal jsem si, ze si nedovedu predstavit, ze by tohle delali v okamziku, kdy by nevlidnost pocasi zacala byt neunosna ...

Lynx - mam pocit ze "nasikmena" osa kotvy od osy lode je tzv Pardey's metoda (tedy manzelu Pardeyovych). Bud hodnej na designera a on Ti treba pujci video DVD co jsem mu dal, pokud ho tedy uz neztratil 8)

Edit - tohleto video myslim

Edit2 - jeste mozna stoji za povsimnuti text : www.safetyatsea.com
A WORD OF CAUTION ABOUT A MISAPPLICATION OF THE PARDEY
METHOD:
Safety At Sea is concerned about a misapplication of the tactic promoted by
Lin and Larry Pardey to Para-Tech Sea Anchors.
In their books and video the Pardeys tell of their experiences lying to a sea
anchor at an angle, using a bridle and a riding sail arrangement unique to
them. The parachute used by the Pardeys was a high-porosity ex military
Buord with a nominal diameter of 9-ft. (inflated diameter 6-ft.), which is
small by accepted standards (see Heavy Weather Tactics Using Sea
Anchors & Drogues by Earl R. Hinz and Drag Device Data Base by Victor
Shane).
The Pardeys’ system of setting up a square drift (turbulent field) by dragging
a small, porous parachute through the sea appears to work for their vessel,
but we do not recommend it in association with large-diameter, non-porous,
(high-drag) Para-Tech Sea Anchors.

Cely text na http://www.safetyatsea.co.nz/pardy.PDF
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát led 07, 2011 11:42 am

lynx píše:Ahoj Pavle,
rozumím tomu správně, že vypouštíš lano vodní kotvy v podélné ose lodi? Setkal jsem se s tím, že autoři doporučují lano kotvy odklonit o 30 až 50° od podélné osy dalším lanem vedeným k zádi, protože loď je pak stabilnější.
Namátkou Petr Ondráček v knize Před přídí Horn, Peter Bruce: Heavy Weather Sailing atd.
Dík.

Petr


když máš dlouhý kýl, domnívám se. U současné masové produkce lodí mi použití vodní kotvy přijde diskutabilní. Ale nevím, nikdy jsem to nezkoušel...
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » pát led 07, 2011 12:06 pm

popis pouziti krasny, realite moc neverim. Myslim tim realitu, kdy by byla vodni kotva opravdu potreba - coz uz by v pripade tvoji lode ( Nauticat, 16,5 m ) muselo byt velmi, velmi hrube more. Rozhodne si myslim, ze uvazovat s jednim uchytnym bodem na palube neni od zacatku dobre. Stejne tak delka lana 200 metru take nemusi byt dostatecna. Pouziti vodni kotvy je diskutabilni, nicmene mit ji na lodi a byt v situaci, ze uz nevim co jinak, tak ji pouziju. Kazdopadne bych si to urcite poradne natrenoval, protoze ty jednoduche navody jsou pak v praxi trosku slozitejsi, zvlast s ohledem na pocasi, stav more a poctu pouzitelnych clenu posadky.
Moc dobre si pamatuju, jak jsme s Tomem zkouseli na Baltu nasadit na HR 37 bourkovou kosatku, vlny byli urcite do 1 m a vitr ( uz nevim presne ) ale asi okolo 20 uzlu - po dlouhe dobe byl vysledek nulovy, akorat jsme oba byli dost unaveni a uplne mokri ( coz v pulce rijna nebylo uplne fajn:) Pritom navod, jak kosatku nasadit byl jednoduchy.
Uživatelský avatar
karaya2
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: pon zář 24, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Tišnov
Kontaktovat uživatele:

re:

Příspěvekod karaya2 » pát led 07, 2011 12:40 pm

Uživatelský avatar
Pawell
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 31
Registrován: pon čer 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pawell » pát led 07, 2011 12:42 pm

Vypuštění pod malým úhlem - ano - s ohledem na druh a výšku vln - aby loď "najížděla" ze šikma. V tom případě se nechává na stěžni trial plachta (kapesník místo hlavky) a tím se snižuje i zatížení sea anchor lana.
Uchycení na více místech ui některých slabších lodí je žádoucí - jak jsem zmiňoval. V mém případě je však odzkoušeno, že příď a úchyty dostatečně silné - viz barierová zkouška při 6kn do pevné překážky. Zkrácení lodi o 1 m, ale příď bez známek poškození.
Uživatelský avatar
Pawell
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 31
Registrován: pon čer 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pawell » pát led 07, 2011 12:44 pm

bow
Uživatelský avatar
Pawell
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 31
Registrován: pon čer 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pawell » pát led 07, 2011 12:44 pm

předtím
Uživatelský avatar
Pawell
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 31
Registrován: pon čer 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pawell » pát led 07, 2011 12:52 pm

aha, fotky nešly upload. Tak jsem to dal do fotogalerie pod "barierová zkouška" :-) - kdyby někdo měl zájem se podívat na konfiguraci vrátku na špici...
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pát led 07, 2011 2:02 pm

mám pocit, že v tomto tématu se (většina z nás) dostáváme na "tenký led" planého, či snad v lepším případě, nastudovaného, teoretizovaní .... nicméně staniž, se ;) Z tohoto úhlu pohledu se domnívám, že délka lana 200m může být dostatečná. Tedy vzhledem k požadavku dvojnásobku délky vlny. Tady mi to vychází na délku vlny 100m což mi příjde jako ok. Delší by bylo lepší, ale i tak to klubo 200m špagátu bude zavazet tak strašně, že skladovat dalších 100m .. ?

Užitečnost vodní kotvy bych snad neoznačil jako diskutabilní ... praxe myslím už ukázala že to k něčemu je ... jinak by se o tom opakovaně nepsalo a vášnivě nediskutovalo ... podle mě ale problém je jinde ... zkušeností s použitím není mnoho a ti kdo je mají, většinou plují na druhé straně světa a nesepisují moudra na jachtových fórech. Rozhodne to není zařízení určený k překonání 30minutové Neveriny někde kousek od Kornat. Spíše se bavíme o situacích kdy tisíc a více mil na každou stranu není nic, posádka je dvoučlenná a jsou to starší manželé, maximálně se psem a bouře která se blíží bude trvat tak 2 nebo více dní ... v tomto okamžiku bych asi viděl vodní kotvu jako efektivní prostředek pro překonání podobné záležitosti. Bavíme se zde tedy o extrémním prostředku pro extrémní případy, které většina z nás nejenže nezažije, ale se k nim nepřiblíží ... nicméně téma je to zajímavé, alespoň pro mě ... až bych měl někdy loď, vodní kotvu tam mít určitě budu ;) A jak správně poznamenal JirkaM, budu to mít pořádně natrénovaný a asi bych ji vyhazoval s velkým předstihem ... ale v tomto až bych vidím vodní kotvu jako poslední problém 8)
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 305
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Pardubicko

Příspěvekod seemann » pát led 07, 2011 3:11 pm

Použití vodní kotvy, když už nevěděli co dál, popisují dva čeští policajti, kteří koupili na Floridě plachetnici a neměli moc zkušeností.
Viz http://www.introvic.estranky.cz/clanky/ ... -atlantiku
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » pát led 07, 2011 3:20 pm

Pokud vím, tak vodní kotva je určená pro opravdu velké bouře/vlny kdy:
1. Loď na vrcholu vlny vůči vodě zpomalí natolik, že kormidlo není účinné a hrozí, že se loď natočí bokem k vlnám
2. Loď při surfování z vrcholu vlny zrychlí natolik, že hrozí zapíchnutí do úbočí vlny předcházející a tím pádem i převrácení lodě po přídi.

Jde o to loď zpomalit, aby držela proti vlnám záď a taky aby nesjížděla tak divoce z vlny dolů. Myslím (doufám), že použítí vodní kotvy v chorvatsku je záležitost akademická. Ovšem ve středozemním moři, pokud vezmete v úvahu zážitky kpt. Windwarda, Designera a Jezury při cestě na Maltu, zas až tak akademická záležitost to být nemusí (někde je to tady v threadu, tuším, že pod názvem strašná bouřka na moři)
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » pát led 07, 2011 3:23 pm

Zad proti vlnam bych urcite nedrzel:(
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát led 07, 2011 3:26 pm

Jardo, řekl bych, že je to trochu jinak. Padáková vodní kotva by tě měla držet přídí proti směru větru. Jde o to, že ne vždy můžeš použít taktiku jízdy po větru. Hlavně v případě,kdy je návětrné pobřeží příliš blízko.
Samozřejmě, že i při použití kotvy driftuješ ve směru větru, ale pomalu. A vichřice tě tak rychleji mine.

V tebou zmiňovaném případě jde o vlečenou zátěž, která, pokud má tvar padáku je výrazně menší.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát led 07, 2011 3:28 pm

Jj, záď ne. Když jsem si v Polsku půjčoval loď, tak majitel říkal, že by nárazy vln poškodily kormidlo. Za záď se v bouři vypouštějí předměty, které mají loď zbrzdit, když pluje po větru příliš rychle i na holý stěžeň. Když se nechcene moc přibližovat pobřeží v tom směru.
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pát led 07, 2011 3:32 pm

JardaF a JirkaM - řekl bych, že tady dochází k záměně dvou pomůcek - "anchor" a "drogue" .. co vím(jsem vyčetl) jsou to dvě rozdilné věci, každá slouží k trochu jinému účelu - nicméně obojí je v Češtině trosku nešťastně označováno jako "vodní kotva". Zatímco anchor má za cíl zastavit loď prakticky na místě(opravdu ji v podstatě zakotvit), drogue slouží ke zpomaleni lodi (trošičku jsem to zjednodušil) - nicméně může se tahat a tahá i za zádí přesně tak a přesně z těch důvodů jak popisoval JardaF
Uživatelský avatar
Pawell
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 31
Registrován: pon čer 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pawell » pát led 07, 2011 3:34 pm

Ano, ke zpomalení se používá delta drag - spec tvar tělesa, které vypouští prroud nabrané vody do stan a tím dále zvyšuje odpor. Navíc tento systém - asi jako jediný - zajištuje stabilitu zařízení - netočí se... Sea ancho - na přídi, delta drag - na zádi - samozřejmě že ne současně :-)
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » pát led 07, 2011 3:38 pm

to: TaschonkaWitko

nic nezamnenuji, proto jsem tam dal toho smajlika, rozdil mi je zcela jasny
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pát led 07, 2011 3:51 pm

JirkaM - tak to pak jo ;) já ani tak nenarážel na Tebe ... ale spíš na tu Češtinu .. ač jinak krásný jazyk, na jachtařinu není moc šťastný - těch chyb a nesrovnalostí a záměn co vzniklo za těch x let nejrůznějších překladů je docela děs. Až si někdy říkám, že by stálo za to, ze dne na den opustit všechny ty krásné, ale zmatečné české termíny a začít alespoň těch konkrétních pojmenováních používat angličtinu. Sice bysme si připadali jako idioti, ale další generace by nám (asi) poděkovala ... :whist: A teď do mě ! :lol:
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » pát led 07, 2011 3:59 pm

tak s tim se ztotoznuju, taky bych byl pro aj
Uživatelský avatar
MontySail
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 72
Registrován: úte zář 14, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod MontySail » pát led 07, 2011 5:06 pm

K brždění lodi stačí stará pneumatika v mém případě na 50 metrovém laně(loď 10.25m).Rozcupoval jsem už dvě vodní kotvy,jednu za 130 juro a jednu za 180 juro.Pneu vydrží všechno,odpor a stabilizace stejná. :D

howk
Monty

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti