Saildrive na ocelovku

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
karf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 301
Registrován: pon říj 26, 2009 1:00 am
Reputace: 1
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod karf » čtv led 10, 2013 5:09 pm

Denis píše:Kurňa, to ste ma teraz zaskočili s tou dennou nádržou. Prečo by mala byť hore a nafta by mala tiecť samospádom? Čerpadlo v motore beží aj tak, v aute je nádrž vždy pod úrovňou motora, tak o čo ide?

v autě je ale v nádrži čerpadlo, které honí palivo k motoru a co ten nespotřebuje, jde zpátky...
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv led 10, 2013 5:37 pm

u starších automobilový dieselů (nebo marinizovaných) bývá podávací čerpadlo součástí vstřikovacího(mechanické) ale jsou i stabilní (marinizované) motory bez podávacího čerpadla. Do elektriky bych nešel,půvab dieselu tkví v tom, že na svůj provoz nepotřebuje žádný el. proud :whist:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv led 10, 2013 6:14 pm

karf píše:v autě je ale v nádrži čerpadlo, které honí palivo k motoru a co ten nespotřebuje, jde zpátky...
Je jedno kde to čerpadlo je. Dříve bylo na bloku motoru poháněné vačkou, dnes je elektrické v nádrži.
Podstata je v citaci. Podávací čerpadlo ná za úkol vytvořit před vstřikovacím, určitý potřebný přetlak. Zbytek nafty jde přes přepouštěcí ventil zpět do nádrže.

A teď teda k věci. Jak je vyřešené u denní nádrže, aby se tam vracela nafta? Podávací čerpadlo ju vycucne za pár minut a všechna nafta se objeví v hlavní.

Loni jsem toto těžce vysvětloval v Karibiku jednomu staršímu majiteli CZ lodě, co akorát doplul z Venezuele. Měli problém s naftou, strčili sání do kanystru a divili se že za pár vteřin byl prázdný. Kde prý ta nafta je? :mad:
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv led 10, 2013 6:29 pm

Pokud si vzpomínám, tak u nákladních aut není el. čerpadlo a nádrž je pod úrovní dopravního čerpadla. Nafta jde obtokem od dopravního čerpadla samospádem do nádrže. Funguje to bez problému i bez elektriky.
U stabiláků je nádrž nad motorem a s přepadem není problém.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv led 10, 2013 6:47 pm

No ono to je jedno jestli je nad nebo pod. Dopravní čerpadlo, jak jsem psal, je na bloku v místě vačkové hřídele, poháněné jednou plonkovní vačkou. Potrubí za ním je rozděleno a přes přetlakový ventil (dutý šroub, pérko+kulička+kuželové sedýlko) je nafta hnána vratným potrubím zpět do nádrže. A vrací se poměrně dost.

Netěsnost tohoto ventilku (nečistota v sedýlku) bývá zdrojem problémů. Motor jde nakopnout, na volnoběh jede, ale jak se zatíží, tak zdechne. Jednou mě tak dojel autobagr do dílny, že toto dělá vršek. Když jsme to oddeklovali, bylo podávací čerpadlo úplně vypadlé z usazení a drželo jenom na trubkách. Vstřikovací si dokázalo na volnoběh naftu natáhnout, ale na výkon to už nebylo.
Jo jo. Jsou u motorů věci mezi nebem a zemí... :mad:
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » čtv led 10, 2013 7:03 pm

Půvab Kirke, a to bych chtěl zachovat, tkvěl v jednoduchosti. Tedy základ jednoduchý a na tom nabalené píčovinky, které ale nebudou nutné pro provoz lodi.
Oba hlavní duvody pro denní nádrž tady už byly napsané - odstranění vzduchu při zpěněné naftě a absence elektrického podávacího čerpadla.
Jinak na lodích, pokud je nádrž blízko motoru a rozdílhladin je hodně malý, podávací čerpadlo (elektrickéú není a je pouze manuální, kdy je potřeba načerpat naftu do vstřiku a to při opravách palivové soustavy jako čištění prefiltru, výměna filtru, práce na vstřikách a podobně.
Z denní nádrže je vývod samozřejmě na dně nádrže a vratka z přepadu vstřiků nahoře.
Myšák
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » čtv led 10, 2013 7:10 pm

No, elektrické podávací čerpadlo žádný přepad nemá, je to bazmek s dvěma trubičkama. Evientně mu nevadí přetlak na výstupu. Jediné, kde se vrací nafta je přepad na vstřikách a ten jde samozřejmě do denní nádrže.
Ten pán z Venezuely byl strýček Jedlička a jeho s/y Solovan. ten mnívá hlavně permanentně problémy se svou ledničkou.
Myšák
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv led 10, 2013 7:17 pm

Elektrické čerpadlo má hlavně elektronicky řízené otáčky. Takže si ten přetlak zreguluje. Ale to už není moje káva. Má praxe skončila před nějakým tim desetiletím...

Jó Jedlička. Na jména mám díravou hlavu. Přepadli je poslední noc při nocování v zátoce místní piráti. Prý to bylo husté. Pohledal jsem fotku:
Obrázek
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » čtv led 10, 2013 8:14 pm

Myšáku,
tank T 55 měl motor napříč a převodovku vedle motoru.
Bylo to spojeno takovým blokem se 3 ozubenými koly.
V Tvém případě motor vzadu s vývodem k přídi a přes podobný bazmek na hřídel.

Je to jen nápad. Zdar !
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv led 10, 2013 8:31 pm

Baharis píše:Elektrické čerpadlo má hlavně elektronicky řízené otáčky. Takže si ten přetlak zreguluje. Ale to už není moje káva. Má praxe skončila před nějakým tim desetiletím...

Jó Jedlička. Na jména mám díravou hlavu. Přepadli je poslední noc při nocování v zátoce místní piráti. Prý to bylo husté. Pohledal jsem fotku:
Obrázek


No konecne nekdo na to kapnul. Dnesni cerpadla a mozna i ty starsi si tlak reguluji. Deni tank je u mensich lodi v podstate k nicemu protoze je rodil hladiny mali.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » čtv led 10, 2013 8:32 pm

omlouvam se .......rozdil hladiny :o
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv led 10, 2013 8:43 pm

Motor na Adelhai (SABB) neměl podávací čerpadlo. počítalo se se samospádem, a vracečka byla vedená do filtru :? Startování měl i klikou, takže proud nepotřeboval vůbec :good:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv led 10, 2013 9:54 pm

Samospádová nádrž podla predpisov nesmie mať vývod na dne nádrže. Tvorcovia predpisu asi vedeli prečo. Neverím že v období druhej republiky sa vyrábali motory bez mechanického podávacieho palivového čerpadla. Nechcem robiť zo seba múdreho, ale Zetor to mal tiež tak. Ja som mal Zetor vo vysokozdvižnom vozíku a v bulharoch som mal Perkins a bolo tam čerpadlo tiež. Preto nevidím dôvod aby bol vývod zospodu. Nad tým napenením budem uvažovať , buď prísadu do nafty, alebo stále čo najplnšiu nádrž.
Uživatelský avatar
Pefry2012
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 204
Registrován: ned črc 22, 2012 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pefry2012 » čtv led 10, 2013 10:56 pm

nejsou proti napeneni prepazky v nadrzich?
p.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 10, 2013 11:40 pm

jak tak koukám, máte o cirkulaci nafty, jejím pěnění, zpátečce, přepážkách, denní nádrži a čerpadlech docela zajímavý představy :lol: :lol: :lol: :hmm:
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » pát led 11, 2013 3:02 am

Tak nám to objasni, rozsviť to světýlko vědění ať netápeme.

Jaký předpis Denysi zakazuje mít vývod na dně u samospadových nádrží a jakých motorů se to týká? Dokážu si představit, že je to kuli vodě a kalům, ale na lodi jsou od toho separatory a do denni nádrže by se mi něco takového ani dostat nemělo...
Myšák
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 11, 2013 7:42 am

Ty, Myšáku, zrovna moc netápeš, ale ti okolo.

jak má bejt udělané sání a zpátečka, to jsem tu už někdy někde psal

vývod spodem zakazuje vyhl. o tech. podmínkách malých plavidel. Nějak tam vůbec neuvažujou s denní samospádovou nádrží a pro palivové nádrže obecně požadují výstup horem + uzávěr :hmm:
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát led 11, 2013 8:43 am

david píše:Ty, Myšáku, zrovna moc netápeš, ale ti okolo.

jak má bejt udělané sání a zpátečka, to jsem tu už někdy někde psal

vývod spodem zakazuje vyhl. o tech. podmínkách malých plavidel. Nějak tam vůbec neuvažujou s denní samospádovou nádrží a pro palivové nádrže obecně požadují výstup horem + uzávěr :hmm:


Davide, Davide kdyz si myslis ze nekdo okolo tape tak nam popis co je predmet naseho tapani. Nevim jestli nejakej ceskej komisar bude resit v karibiku vyvod spodem s nadrze, Podle mne jestli bude Mysak muset kvuli zmene pohonu lodi prekopat nadrze tak je v podstate jedno kam je nacpe. samospad je samozrejme lepsi, ale mechanicka liftpumpa to muze zvladnout a super el. cerpadlo stoji 60euro. Povim ti jednu podstatnou vec ktera se tyce vyvodu spodem. Nehrozi zakalovani nadrze, napriklad u slomousna jsem mel nadrz pred rokem venku a byla cista jak slovo bozi. nedokazu si predstavit kdyby mela vyvod horem, je delana na miru a bez inspekcniho otvoru. Odkalovaci vypust totiz neresi cistotu nadrze, protoze kal je na dne jak lepidlo, staci blba nafta a je to za par tejdnu v prdeli Chapu ze se pravidla maji dodrzovat, ale pokud mne budou pravidla stat balik zbytecnejch penez tak budu o nich premyslet. Argument ze se objevi 100 litru nafty v bilge a pote odcerpan do more moc neobstoji. Stat se to muze, ale kdo plachti s bilgepumpama v automatickem modu. Ja tedy ne mam zapnuty jen alarm.

Fakt je ten ze se vyplati pokud to misto dovoli koupit uz hotovou nadrz a ta je konstruovana podle pravidel. I kdyz je to nebezpecnej plast, takze az to rupne tak ta nafta zase stece do bilge, prast jak uhod. :?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát led 11, 2013 8:55 am

A ta vyhláška predpisuje pripojenie gumenou hadicou len tuším 50 cm. Rozvod by mal byť kovový. Nechcem tu okolo toho mudrovať, len som sa pýtal. Ak mám čerpadlo ako súčasť motora, tak bude ťahať vrchom nádrže úplne bez problému. Myslím že ak Myšák bude chceť stavať rychle, tak to budú riešiť kupované nádrže, ak nevyužije tie staré.

Na tri náhradné vrtule by som sa vykašlal. Sprav to tak, ako si myslíš že to bude najsprávnejšie, najlepšie pre teba.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 11, 2013 9:37 am

bóžo, no tak dobře.

Když se soustředím jen na základní principy tak:

- pokud těsní plnicí dekl na ochozu ( nejčastější příčina ), není důvod mít vodu v naftě. to co vznikne kondenzací ze vzduchu je, aspoň u mně, zanedbatelné
- když mám naftu pochybného původu, leju ji přes nálevku se sítem, na něm se voda a bordel ukáže
- denní nádrž se dělá právě proto, aby se v hlavní nádrži bordel a voda usadily a do denní se přečerpávalo jen čisté palivo
- spádová nádrž má jistě své výhody a na nějakou kontrolu bych se taky vyprd, neb jsem nezažil, aby to někdo kontroloval. Daleko horší, resp. nebezpečnější je propojení velkých nádrží spodem a to má taky kde- kdo
- zpátečka musí být zavedená pod hladinu nafty, tedy taky až dolů ke dnu. Jednak to omezuje pěnění, druhak se systém při drobné netěsnosti ventilů čerpadla nebo přetlakové kuličky nemůže zavzdušnit
- ideální je mít na dno nádrže přivařený kyblíček obsahu cca 2-3dl, tak 6 – 8cm hlubokej. Do něj se voda a bordel krásně stáhne. Dát jednu trubku až těsně nad dno kyblíčku – na odsávání vody a bordelu šprickou- cuckou. Sání + zpátečku dát lehce pod úroveň ( 2 cm ) dna nádrže, a obě trubky co nejdál od sebe. Dělám to tak už roky, nafty protekly hektolitry a nikdy žádný problém.
- elektrický čerpadlo, navíc řízený elektronikou, bych nikdy neinstaloval, na klasickým dieselu je právě krásná jeho nezávislost na elektrice, elektronice a jinejch kurvítkách a píčovinách. Zvlášť, když už motor mechanické čerpadlo má.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát led 11, 2013 9:25 pm

Davide mam te rad, ale meles pozemsky nesmysly. Ty zrejme mluvis o jednim motoru. Mysli trochu univers. Ja fakt nerozumim co predkladas vsem. Promin, ale jak udelat dobry disajn tanku je velka vec, na koklika jsi byl lodi aby jsi takto mudroval. Z naprosto jednoduche veci delas veklou bublinu. Na 200ft lodi nacpu tank kam chci, napriklad do kapitanske kajuty. Chapes je to uple sumak. Lod neni traktor a ani automobil. ;) ;) Mysak chce ziskat misto pro zivot na lodi a ne si na sedadla pripinat sedaci pasy :D :D
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát led 11, 2013 9:32 pm

Jo jeste jedna vec. Na slomousnovy mam el. cerpadlo a maka mnoho let skvele a nikdy nevynechalo :whist:
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » pát led 11, 2013 10:12 pm

Tak ten kbelíček na té denní nádrži mám, včera jsem jel na Kirke něco poměřit a vyfotit. Jenže... někdo mi Kirke vykradl.... Takže jsem samozřejmě soptil a uklízal, páč to tam vypadalo, jak by hledal něco MOSSAD.
Ukradli mi sporak, naradi, batery monitor od Xantrexu, MPPT solární regulátor, nářadí... Plnej rozsah škod jsem ještě nezjišťoval, páč jsem byl jak ucpanej papiňák těsně před explozí.... Takže ani fotky nejsou....
Myšák v přetlaku
Uživatelský avatar
ixxo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 417
Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
Reputace: 32
Bydliště: Gútor

Příspěvekod ixxo » pát led 11, 2013 10:30 pm

Haj..zli, to musíš rozdýchať, takže jediná cesta ako takýmto veciam zabrániť je nasťahovať sa na loď :gun:
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát led 11, 2013 10:47 pm

:D Je to k nasrani, ale jak by rekl Olda zit se da. Rozdejchat a jede sa dal. Skoda ze ti necajzli tu nohu :D Mohli jsme lehce ukoncit tema :D

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti