Totálně ke dnu

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát říj 19, 2012 1:12 pm

windward píše:
bozakafka píše:Tak ti nevim, ale rozdil mezy vlastnikama lodi a druheho cherteroveho druhu je naprosto propastny.


A zarnym prikladem uvedeneho propastneho rozdilu je pripad utopeni se posadky majitelskeho oceanskeho katamaranu Kaz II vcetne jeho vlastnika.


Urad statniho coronera


Vysledky vysetrovani predpokladane smrti Dereka Battena, Petera Thunsteada a Jamese Thunsteada

Rano v nedeli 15. dubna 2007 oceansky plachetni katamaran Kaz II vyrazili z mariny Abel Point v Airlie Beach. Na plaube byl jeho majitel Derek Batten, jeho soused a blizky pritel Peter Tunstead a Peteruv brater James Tunstead. Cilem plavby byla Mandurah v Zapadni Australii.

Po uplynuti trech dnu plavidlo bylo nalezene bez posadky, driftujici priblizne 88 mil na NE od Townsville.

Derek Batten. Vek 56, zenaty dve deti 26 a 23 let, pravnik. Rodina vlastnila ruzne lode po mnoha leta. Des mel licenci rekreacniho skippera a na radio. Během zivota v Peth Des byl aktivnim clenem dobrovolne zachranne organizace.

Madam Battenova byla si jista manzelovou naprostou profesionalitou v ovladani lodi a rekla, ze byl velmi zamereny na bezpecnost. Vzpomnela si, ze on nacvicoval MOB drill. Mel neustupnou povahu, nebyl paniker a sledoval novinky v oblasti bezpecnosti.

Peter Thunstead byl ve veku 69 let. Podnikatel, zenaty, 4 dcery. Umel plavat, ale nemel to rad. Pripravil se na plavbu tim, ze absolvoval kurz navigacni a první pomoci a obdrzel licenci rekreacniho skippera. Dobře rozumel namornim mapam.

James Thunstead, Jim, byl ve veku 63 let. Zenaty od roku 1963, 5 deti. Zivil se rizenim kamionu. Po mnoho let zavodil na 14-stopen skifu.

Vsichni tri muzi ruzne sportovali, absolovali lekarske prohlidky a byli pracovne velice produktivni. Jinymi slovy byli dostatecne fit.

Zpusob umrti.

Coroner nemuze ucinit zcela definitivni zaver o okolnostech pripadu. Avsak nasledujici prubeh udalosti byl odvozen z videa nalezeneho na palube, vypovedi tri ocitych svedku a stavu jachty, v jakem byla nalezena.

V 10:05 v nedeli 15. dubna jachta plula nedaleko Georg Point. Z nejakeho duvodu James Thunstead odlozil tricko a slunecni bryle a ponechal je na zadnim sedadle. Zrejme vysvetleni spociva v tom, ze on nebo Peter spadl pres palubu, když zkousel vyzvednou navnadu, která byla nalezena obtocena kolem levobocniho kormidla, pricemz druhy ze dvou těchto muzu se vrhl na pomoc. Stani na badenplatu muze byt vratke (riskantni), když lod pluje. Spadnout je snadne a dostat se zpet na palubu je prakticky nemozne. Des nastartoval motor, ale vedel, ze musí shodit plachty před tim, nez se vrati pro dva muze ve vode. Jelikoz lod plula zadobocnim vetrem, jakekoliv zmeny jejiho kurzu nebo nebo smeru vetru,tou dobou, co Des zanechal kormidla a vyrazil k vnicnam a vytahum, měly z jistotou zpusobit nekontrolovany obrat po vetru. To mohlo probehnout drive, nez se Des stihl pripoutat. To potvrzuje i modry kavovy hrnek, nalezeny vedle bezpecnostniho oka.

Tri muzi ve vode měli pouze nepatrnou sanci se dostat zpet na lod, hnanou 15-tu uzlovym vetrem.

http://www.courts.qld.gov.au/__data/ass ... 080808.pdf



Romane naprosto hloupa a nepredmetna argumentace. Sam dobre vis ze blb se najde vsude. Vim ze si hajis svoje stado a je to tvuj chleba, chapu to ale jestli si myslis ze majitele lodi maji bezny sport se koupat s celou posadkou vedle oplachtene lodi jedouci ve vetru 15 uzlu. Tak ti nevim z jake si planety.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát říj 19, 2012 1:13 pm

Ja, pratele, porad nechapu, na zaklade ceho delate zaver, ze potize s refovani plachty byly zpusobeny nedostatecnou zkusenosti posadky.

Autor o problemech s refovanim:
Dejaml666 píše:Bohužel v silném větru roll systém na stěžni plachtu neudrží a až do stroskotání se posádce nepodařilo plachtu refovat. ... Hlavní plachta byla roll systém Sledén do stežně s nekonečným lanem do kokpitu. Pokud si situaci dobre vybavim, byl to fofr a jeťě jsem dával pokyny posádce, tak jsme z kotvy odpadli přes levobok do kurzu po větru kdy jsme vytáhli plachtu na půl ráhna a přehodili ráčnu. Pokračoval jsme ve změně kurzu abych se vyhnul Zutu, ve chvili kdy se do plachty oprel levobocní vitr. Tak ji i pres prehozenou racnu ze stezne vytahnul celou. Takze jsem dotocil na ostre proti vetru a dva lidi z posadky se snazili stahnout plachtu zpatky jak pres winchnu tak primo na stezni. Za celou dobu driftu se mi podarilo dostat hlavni plachtu dvakrat do flatru a kluci ji sthali tak 10 cisel do stezne ale pak vzdy znovu vyjela.


Autor o nacviku:
Dejaml666 píše:s přehozením "bazmeku" jistě problém nebyl, to jsme meli nacvicene. posadka hlavni plachtu i genu "umela" (v mírném větru) rozbalit/sbalit. Udělali jsme nácvik asi čtyřikrát a i po vytažení si jasně vybavuju že jej přehazoval z pravoboční pozice na levoboční.


Jinymi slovy, kapitan na zacatku plavby nacvicil s posadkou vytazeni a sbaleni plachet. Mylsim si, ze rolovaci system je dostatecne primitivni a nechce zadnou enormni znalost ci schopnost. Prumerny jedinec to urcite zvladne bez problemu.

Kapitan jasne rika, ze po vytazeni plachty do puli rahna, racna byla prehozena z pravobocni plohy do levobocni. Jinymi slovy sdeluji, ze tomuto dulezitemu momentu venoval dostatecnou pozornsot, ze si zretelne uvedomuje, ze plachta byla zajistena. To znamena, ze posadka nejen byla dostatecne obeznamena s refovacim sytemem, ale i dokazala povytazeni provest podle nacviceneho postupu.

A ze vyvstava jasna otazka:

proc plachta vyjela ven, kdyz se do ni oprel vitr?

Pokud to uzavreme tak, ze pry "posadka byla nezkusena", tak to je zaver na dve veci. To vyloucit nelze, ale to je pricina lehce odstranitelna. Ta horsi varianta je, ze ve skutecnosti vypovedela racna. A to uz je vec, kterou asi tezko muzeme ovlivnovat zavcasu.

V dane veci by mozna pomohlo, kdyby kapitan byl ochoten pokusit se dodatecne si zavzpominat jak to presne pozoroval. Co videl, kdyz plachta vyjizdela? Co slysel? Pokud je ted nekdo v Biogradu, mohl by se take podivat na tu lod, zda neni poskozena racna.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 726
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » pát říj 19, 2012 1:22 pm

windward -"Kapitan jasne rika, ze po vytazeni plachty do puli rahna, racna byla prehozena z pravobocni plohy do levobocni. Jinymi slovy sdeluji, ze tomuto dulezitemu momentu venoval dostatecnou pozornsot, ze si zretelne uvedomuje, ze plachta byla zajistena. To znamena, ze posadka nejen byla dostatecne obeznamena s refovacim sytemem, ale i dokazala povytazeni provest podle nacviceneho postupu."
Tady byl nejspíš ten problém, před pár lety jsem měl loď, kde přehozený čudlík zprava doleva se tvářil,že je vše ok,ale nebylo,
plachta vyjížděla ze stěžně ven.Ale kdybyste mě nutili jíst rajskou polívku, tak si nevzpomenu, v čem tenkrát problém spočíval.
Chyba byla v obsluze,to vím.
Naposledy upravil(a) Martin88 dne pát říj 19, 2012 1:25 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 457
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod TRIM » pát říj 19, 2012 1:25 pm

Ja, pratele, porad nechapu, na zaklade ceho delate zaver, ...


a.Já ho dělám na základě vlastní zkušenosti . Několikrát se podobný bazmek měl na lodi a vždy v i přes upozornění podstatě každému nováčkovi to vylítlo - cvak - hukot - ty vole plachta je venku.
b.Byli na lodi snad druhý den .
c. 4 x to nacvičili před vyplutím, možná v bezvětří.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát říj 19, 2012 1:39 pm

Chybu obsluhy vubec neodmitam. Ale proti tomu mluvi fakt, ze plachtu vytahovali poprve po odpadnuti vpravo na zadnim vitr (jasne, vitr sfoukl spicku lode). Pokud si to predstavuji spravne, museli v teto poloze plachtu vytahnout jakz-takz s potizemi pomoci provazu na v zadnim roku hlanvi plachty, pricemz behem manevru ji podle vseho radne prezvikaval vitr.

Po vytazeni do puli rahna a po zajisteni asi museli nejak vice-mene dotahnout i jeji spodni lik. Potom zacali vyostrovat. Teprve po vyostreni plachta vyjela ven.

To je to, co nechapu. Proc plachta nevyjizdela drive, zejmena kdyz ji tahali veni? Nebo ja si celou vec predstavuji nespravne? V cem se mylim?

Uz si presne nepamatuji, zda to bylo na me lodi, nebo jsem to videl na lodi u nekoho jineho, ale byl pripad, ze racna prestala fungovat, protoze se tam neco uvnitr rozpadlo v dusledku opotrebeni. Plachta pak skutecne vyjela ven i pres to, ze racna byla zajistena. A po svinuti nedrzela. Pricemz to nesouviselo s mechanizmem konkretne racny, ale s ozubenym prevodem. Myslim si, ze tam nekde vypad/prestrihl se cep nebo praskla nejaka objimka, takze jedno z ozubenych kolecek protacelo. Nebo se protacel cely profil uvnitr stezne, ktery je zasunuty do vodorovneho ozubeneho kola.

Z uvedenych duvodu nejsem si jist, konkretne chybou obsluhy.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát říj 19, 2012 1:42 pm

Pokud to nebyl technicky problem tak to vidim stale v te sajtrpace, jestli si vzpominam dobre tak se musi povytahnout k sobe a prehodit. Trabl je v tom ze mam pocit ze se s plachtou da operovat i bez prehazovani te paky jenom zmenou smeru pohybu nekonecne smycky a to lidi matne. Roman to vidi prilis jednoduse. Lidi na palube se nedaji vycvicit behem kratke instruktaze. Presne vim co se novackovy honi hlavou pet minut po skoleni o nejake vinsne na stezni. Kazda prvni instruktaz je pokazde zapomenuta na tretim schodu do salonu a nebo s prvnim otevrenym pivem :? Tuhle vetu by si mnel vtloukat do hlavy kazdy kapitan ktery jezdi s novackama.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát říj 19, 2012 1:48 pm

windward píše:Chybu obsluhy vubec neodmitam. Ale proti tomu mluvi fakt, ze plachtu vytahovali poprve po odpadnuti vpravo na zadnim vitr (jasne, vitr sfoukl spicku lode). Pokud si to predstavuji spravne, museli v teto poloze plachtu vytahnout jakz-takz s potizemi pomoci provazu na v zadnim roku hlanvi plachty, pricemz behem manevru ji podle vseho radne prezvikaval vitr.

Po vytazeni do puli rahna a po zajisteni asi museli nejak vice-mene dotahnout i jeji spodni lik. Potom zacali vyostrovat. Teprve po vyostreni plachta vyjela ven.

To je to, co nechapu. Proc plachta nevyjizdela drive, zejmena kdyz ji tahali veni? Nebo ja si celou vec predstavuji nespravne? V cem se mylim?

Uz si presne nepamatuji, zda to bylo na me lodi, nebo jsem to videl na lodi u nekoho jineho, ale byl pripad, ze racna prestala fungovat, protoze se tam neco uvnitr rozpadlo v dusledku opotrebeni. Plachta pak skutecne vyjela ven i pres to, ze racna byla zajistena. A po svinuti nedrzela. Pricemz to nesouviselo s mechanizmem konkretne racny, ale s ozubenym prevodem. Myslim si, ze tam nekde vypad/prestrihl se cep nebo praskla nejaka objimka, takze jedno z ozubenych kolecek protacelo. Nebo se protacel cely profil uvnitr stezne, ktery je zasunuty do vodorovneho ozubeneho kola.

Z uvedenych duvodu nejsem si jist, konkretne chybou obsluhy.



No jo tady to je, von se mohl prestrihnout ten cep, To by bylo logicke vysvetleni technicke chyby. To by napovidalo ze to vylitlo z poloviny rahna. Pak tu je jeste jedna moznost ze plachta mnela v okamziku dotazeni bubleholu dostatecny odpor a drzela bez zajisteni a kdyz se do ni oprel vitr tak vyjela.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát říj 19, 2012 1:52 pm

U leteckých nehod 3/4 z nich způsobuje lidský faktor. (Záleží, co vše se zahrne – někdy se udává až 90%.) Pouze zbytek jde na vrub technických závad, počasí atd.
Podobnou statistiku pro jachting neznám, ale neude to moc jiné.
Jediný rozdíl je v tom, že nezkušenost posádky lodi ta procenta ještě výrazně zvyšuje. (Nezkušený pilot má vedle sebe nebo za sebou instruktora, který je schopen obtížnou situaci zvládnout (většinou). Nebo jí předejít.)


L.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » pát říj 19, 2012 2:04 pm

My sme teraz na Seldene skusali vytiahnut hlavasku na polovicu a neslo to. Proste sme skusali vselico a isla iba bud do stazna alebo uplne von. Mozno sme robili niekde chybu, ale meditovali sme nad tym dost dlho az sme to nakoniec vzdali. Pre istotu som si detail racny odfotil ale fotku sa mi nedari vlozit, za co sa samozrejme ospravedlnujem kedze je to tu na dennom poriadku. Zaujimavy je stitok nad nou. Hore nad nou je vlavo napis "Rachet" vpravo "Free" Dole pod nou je vlavo "IN" a vpravo "OUT".
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát říj 19, 2012 2:08 pm

aTrej píše:My sme teraz na Seldene skusali vytiahnut hlavasku na polovicu a neslo to. Proste sme skusali vselico a isla iba bud do stazna alebo uplne von. Mozno sme robili niekde chybu, ale meditovali sme nad tym dost dlho az sme to nakoniec vzdali. Pre istotu som si detail racny odfotil ale fotku sa mi nedari vlozit, za co sa samozrejme ospravedlnujem kedze je to tu na dennom poriadku. Zaujimavy je stitok nad nou. Hore nad nou je vlavo napis "Rachet" vpravo "Free" Dole pod nou je vlavo "IN" a vpravo "OUT".


Pak kdo se ma v tom vyznat :? Zmatek na zmatek. Zlata klasika :whist:
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » pát říj 19, 2012 2:21 pm

Lucifer píše:Mezi Tovarnjakem a Žutem je vzdálenost cca 200m z toho cca 150m má značenou hloubku 5 - 9,6m (Navionics mapy). Byl nějaký důvod, proč se nevydat na boční až zadoboční vítr tudy? :?


Tovarnjak vyzera byt plochy ostrov. Bola by to dobra volba unikat pred vetrom popri naveternom pobrezi?
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » pát říj 19, 2012 2:31 pm

aTrej píše:My sme teraz na Seldene skusali vytiahnut hlavasku na polovicu a neslo to. Proste sme skusali vselico a isla iba bud do stazna alebo uplne von. Mozno sme robili niekde chybu, ale meditovali sme nad tym dost dlho az sme to nakoniec vzdali. Pre istotu som si detail racny odfotil ale fotku sa mi nedari vlozit, za co sa samozrejme ospravedlnujem kedze je to tu na dennom poriadku. Zaujimavy je stitok nad nou. Hore nad nou je vlavo napis "Rachet" vpravo "Free" Dole pod nou je vlavo "IN" a vpravo "OUT".


Je to odbře. Pokud si pamatuju tak vpravo Free = out, tedy že plachta jede ven, a vlevo Rachet=in tedy že plachta nemůže vyjet ven a lze jí pouze navíjet dovnitř. Rachet (ráčna) musí být v poloze "zaseknuto" pro navíjení plachty do stěžně. Naopak, kdyžř je free, tak plachta out - plachta se vytahuje ze stěžně. (za větru umí vyletět). Ta "free" poloha je jen pro vyrolování nebo pro rozrefování. Poloha "rachet" je pro plavbu standardní a na zbytek situací.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát říj 19, 2012 2:37 pm

bozakafka píše:Romane naprosto hloupa a nepredmetna argumentace. Sam dobre vis ze blb se najde vsude.

Pokud by to byl jediny pripad, nebyl by zadny problem. Ale bohuzel nazornych prikladu lze uvest dvacet do minuty. Zde je dalsi priklad.

Visim si takhle jednou na boji na severni strane Vgrady. Je mi blaze, kocham se zatokou. Na NE konci vrgady je ostrov Artina. mezi nima melcina. Mistni nudisti prechazi touto melcinou z Vrgady na Artinu, pricem jejich hole zadky se blyskaji ve jasnem slunecnim svitu.

A hle - sune se na kotviste cca 17 metru dovusteznove lajby, vyrobene z hliny. Na zadi, jak jinak, "spojeny Jacek" (britska vlajka) nepredstavitelnych rozmeru. Na zadi u kormidla lezerne stoji nahaty vyzably chrt, vlasy vlaji podobne, jako "spojeny Jacek". U stezne stoji maldsi seda existence muzskeho pohlavi. Zkratka to byl nepopsatelny zjev.

Takze dorazili na bojiste mezi "bojujici" lode. :-) Na chvili se zastavili a prohlizeli si okoli ve snaze spatrit volnou boji. Zel vsechno bylo obsazene. Obe zjeveni si povymenovali nejake ty nazory a tak to chvili trvalo. V tom existence u stezne vydala vysoky zvuk falcetem a ukazala pravou pazi pres melcinu. O bohove! Je tam volna boje na druhe strane melciny. Neprijemne bylo, ze z vychodu k te volne boji letela jina lod, zjevne s cilem ji zdarne obsadit a zacit v klidu "bojovat".

Z plnych plic zadovy chrt vydal bojovy pokrik, zasadil plny vpred, a vrh lod do steci. Pridova existence spadla na palubu. To, ze kolem byla stovka plavcu, chyrta absolutne nevzrusovalo.

"Bojujici" obec zaslechla rev motoru a zustala v nemem uzasu: zadovy chrt hnal lajbu primo na melcinu plnou parou. Nahati nudiste se rozprchli na vsechny strany z te melciny.

Vterinu trvalo, nez "chartristum jineho druhu" doslo, ze maji opravdu svym ocim verit. Vsichni na lodich povyskakaly, zacali mavat rukama, rvat a troubit, a rvat, kzdy ve svem jazyce. Uplny BabiLom.

Zadovy chrt to pochopil spravne - roztahl se stastnym zvirecim usklebkem od ucha k uchu, div mu duta hlava nepraskla v puli, a pozdravne zvedl pravici. Asi na ten zpusob, jak anglicky pincher vita sveho panicka zbytkem ocasu. A pokracoval dale.

Mezi bojemi se line posouvaly necky s nasazenym bernakem uvnitr. Ten pridal plyn a vyrazil k lajbe z hliny. Kdyz dojizdel za zad, tak chrt se odvratil od pride lajby, skrcil se dolu a zacal vysvetlovat bernakovi, ze mu muze vlezt nazada. Nebo co ze to chtel?

Brnak nevericne kroutil hlavou, a snazil se ze vsech sil vysvetlit, kd eje chyba. Chrtovy synapse nakonec zabraly, protoze vytristil zrak a prudce zaradil vzad. Ja se jen modlil, aby ho nenapadlo tu svou lajbu stocit na bok. Protoze pak by bud zrusil nejakou lod anebo zajel by nekoho z plavcu.

Ja to vidim tak. Stacila vterina, a "expert-majitel" by svou lajbou pekne oplodnil melcinu. A byl to urcite majitel, protoze jak samotna lajba, tak i jeji majitel byli sve doby hodne znami na jadranu. Konkretne touto historkou.

Podle tvych vypoctu, Bozo, kolik by to uz bylo blbu?

bozakafka píše:Vim ze si hajis svoje stado

Ty jsi to nespravne vylozil. Moje reakce pochazi z udivu nad tvoji nechutnou bojovnosti. Takovym jsem te nepoznal. Nebo jsi se prehral na Maltskem slunci? :lol: Honem sem vrat toho veseleho usmevaveho chlapika jemen Boza, ktereho jsem znal drive. ;) Bo ja uz zacinam nabyvat dojmu, ze budu muset se za tebou stavit a poradne nalit nejakym radnym lecivem v tekute podobe. :lol: :cheers: :drunk:
Naposledy upravil(a) windward dne pát říj 19, 2012 2:57 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » pát říj 19, 2012 2:38 pm

Tak jedno doplnění - vyhrabal jsem fotku toho Seldenu. To "in" a "out" + uvedené šipky, jsou pro směr točení klikou. Jinak platí co jsem psal - "rachet" pro navíjení a standardní polohu, "free" pro vyrolování plachty.

Tady je foto.

Obrázek
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » pát říj 19, 2012 2:44 pm

JardaF píše:Je to odbře. Pokud si pamatuju tak vpravo Free = out, tedy že plachta jede ven, a vlevo Rachet=in tedy že plachta nemůže vyjet ven a lze jí pouze navíjet dovnitř. Rachet (ráčna) musí být v poloze "zaseknuto" pro navíjení plachty do stěžně. Naopak, kdyžř je free, tak plachta out - plachta se vytahuje ze stěžně. (za větru umí vyletět). Ta "free" poloha je jen pro vyrolování nebo pro rozrefování. Poloha "rachet" je pro plavbu standardní a na zbytek situací.


Ano, iba ze tomu cudliku bolo jedno v akej polohe bol. Akonahle raz vysla plachta von, tak az nadoraz.
Uživatelský avatar
Lucifer
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: úte říj 06, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Lucifer » pát říj 19, 2012 3:24 pm

rogix píše:
Lucifer píše:Mezi Tovarnjakem a Žutem je vzdálenost cca 200m z toho cca 150m má značenou hloubku 5 - 9,6m (Navionics mapy). Byl nějaký důvod, proč se nevydat na boční až zadoboční vítr tudy? :?


rogix píše:Tovarnjak vyzera byt plochy ostrov. Bola by to dobra volba unikat pred vetrom popri naveternom pobrezi?


A co udelal když se rozhodl vzít Tovarnjak pravobokem? To nebylo návětrné pobřeží? :? A k tomu jen s hlavní plachtou a tedy obrovským snosem...

Proto by mne zajímalo, zda by to nešlo mezi Žutem a Tovarnjakem. Žut znám, ale konkrétně tady jsem nikdy nekotvila. Asi bych se vydala na únik v téhle situaci mezi ostrovy na zadoboční vítr s vykloněnou hlavní plachtou. Ale možná tam bylo něco, proč to nešlo. Těm vlnám tady moc nevěřím, když to Dejaml přeplaval.
Uživatelský avatar
Dejaml666
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: pát říj 12, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Dejaml666 » pát říj 19, 2012 3:29 pm

kolik "bazmek" byl urcite prehozen, tim ze jsme tahali placthu s vetrem v zadech/lehky levobok pri prehozeni byla plachta uz pod lehkym tahem. Stopery nekonecneho lana byly urcite jeste otevreny pri zmene kurzu na levobok, kdyz plachta vyjela cela. Zvuk - velice lehke kovove cvakani, samozrejme velmi rychle. Osobne mi to prislo jako by se ozubene kolo tocilo tak rychle ze zapadka nebyla schopna zaseknout. Proto se pidim po konsturkci racny. Pokud by zapadka byla lehce zatuhla mohlo to tak byt, ale nevim.

Jinak netvrdim ze to nebyla nase chyba, je mozne ze system opravdu funguje a jenom se opravdu musi prehodit bez tahu nebo neco takoveho

Jeste jedna informace, potapeci pak pod vodou plachtu do stezene dostali.

V kazdem pripade priste budu koukat po jednodussim systemu, kdzy uz roll tak lano dovnitr lano ven je z meho pohledu vyznamne bezpecnejsi.
Uživatelský avatar
Dejaml666
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: pát říj 12, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Dejaml666 » pát říj 19, 2012 3:45 pm

Mezi žutem a Tovarnjakem se proplout určitě dalo a už jsem tu i psal že dnes by to byla prvni volba.
Vlny - než došlo na plavání uplynuly od ztroskotání 2-3 hodiny... v tu chvili byly vlny do 1/2m. Jake byly vlny mezi Tovarnjakem a Žutem při bouřce si nevybavuju.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát říj 19, 2012 3:49 pm

Mas pravdu Romane konec hloupejch argumentu. Nicmene zastavit by si se mel. Dluho jsi se neobjevil :cheers:
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát říj 19, 2012 3:50 pm

Dejaml666 píše:Zvuk - velice lehke kovove cvakani, samozrejme velmi rychle.

Ma nekdo napad, proc se racna mohla nezaseknout?
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát říj 19, 2012 3:52 pm

bozakafka píše:Mas pravdu Romane konec hloupejch argumentu. Nicmene zastavit by si se mel. Dluho jsi se neobjevil :cheers:

Jo, dlouho jsem tam nebyl. :-) Budme se muset podle vseho lecit hromadne. :ambulance: :lol:
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 637
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod FerenCS » pát říj 19, 2012 3:56 pm

Lucifer píše:No ale on to tam pak přeplaval. 200m ve dvoumetrových vlnách by dal dost těžko. Považuji se za dobrého plavce, ale do toho bych nešla. Takže tam to asi nevypadalo až tak zle.

Bez urážky, treba si dobre prečítať celé vlákno (nielen ty), to čo napísal Dejaml666 v epizode 2 a potom čo napísal Komin keď pozeral zaznamový trek. Keď to dáš dokopy a všimneš si časový priebeh udalostí, tak zistíš, že keď Dejaml666 plával z Tovarnjaka na Žut, tak hladina mora bola pokojná...
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát říj 19, 2012 4:04 pm

windward píše:
Dejaml666 píše:Zvuk - velice lehke kovove cvakani, samozrejme velmi rychle.

Ma nekdo napad, proc se racna mohla nezaseknout?


Nema nakonec ten cudl nejakou pruzinu ktera ho pritlacuje do pozice zamknuto. :? :? :? :?
Uživatelský avatar
Lucifer
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: úte říj 06, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Lucifer » pát říj 19, 2012 4:05 pm

Jo, mám, měli jsme ji na několika lodích. Chci-li plachtu vytáhnout již narefovanou, pak dám povel tomu námořníkovi u stěžně, který ráčnu ovládá, aby na můj povel ji dal do polohy "free - doprava" a hned po vteřince ji na další můj povel vrátil zpět do polohy "rachet - zajištěno". A tady nastává kámen úrazu, zvláště ve vypjatých situacích. Ráčnu je třeba posunout doleva a dolů a ještě trochu zatlačit, aby dobře jistila na ozubeném kolečku. A to se ne vždy povede. Ráčna od kormidla pak vypadá jako zajištěná, ale buď není, nebo "visí jen na kousíčku". Při větší síle větru do plachty pak se může uvolnit, nikoliv až do polohy free, ale stále zůstane vlevo a vydává tento "cvakavý zvuk" a plachta vesele frčí ven...

Přiznám se, že jsem ráda, když mám na lodi klasické refování na ráhno nebo do stěžně, ale bez ráčny.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát říj 19, 2012 4:10 pm

bozakafka píše:Nema nakonec ten cudl nejakou pruzinu ktera ho pritlacuje do pozice zamknuto?

Jasne.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host