Generální oprava a přestavba železného kýlu
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Ahoj,je jedno jestli je loď malá nebo velká,řešit tady galvanickou korozi by bylo nadlouho,ale v podstatě je to tak jak napsal Martin B jeho zinek na flašce pomalu koroduje a chrání tak ostatní kovy proti korozina stejné bázi je i výše popsaná Zn anoda,která se obětuje a chrání tak důležité části lodě,proto se vyrábí různé typy na motor a pod.Z toho důvodu bych kýl nezinkoval,protože vlastně nabídnu korozi jako ochranu celou drahou plochu pozinkovaného kýlu.stejný systém anodové ochrany je využíván např v bojlerech a pod.Je třeba si uvědomit kolik času stráví ve vodě flaška a kýl , na lodi se problém zvyšuje použitím elektrických zařízení např břehové přípojky atd.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Bomba, všetko čo popisuješ je pravda, ale na večších lodiach. Uvedom si že je to malá loď a z toho dôvodu nemá pod čiarou ponoru rôzne kovy ktoré by tvorili galvanický článok a ani nebude dlhodobo na el. prípojke. Preto je tu pozinkovanie namieste a je to absolútne najlepšia protikorózna ochrana ocele. Ako naznačil Libor, je aj lepšia možnosť a to z kvasnoodpornej ocele
.

Ahoj,Denisi nebudu polemizovat jestli je loď velká nebo malá,jestli je ocelová nebo laminátová s jak dlouho bude připojena na břeh,jaké dva kovy máš na mysli pod ponorem,já mám pod ponorem ocelový kýl chráněný Zn anodou a závěs motor s AL.nohou chráněný opět Zn anodou,jestliže tam motor nebude je tam opět jenom ocelový kýl s tou anodou,bez ní ti bude korodovat ten kýl,na gumáku mám motor opět chráněný Zn anodou,ten zinek se prostě obětuje,aby se chránilo to důležité,ono nejde o ten kýl tomu koroze až tak nevadí,ale jedná se o svorníky spojující kýl s trupem,kdysi při TK plavebka kontrolovala zda jsou tyto šrouby z antikora,býval to docela problém.Chlapi si ty svorníky i pučovali mezi sebou při přihlašování vlastních staveb,holt to byl strategickej materiál,nebo jak se tomu říkalo,Ahoj.Ještě dvě fotečky z výroby kýlu s kvasnoodpornej ocele.



- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Formiku, si myslím, že aby to fungovalo, musi byt uzavřen elektrický okruh.
Tedy jedna polovina přes vodu (elektrolit) a druhá polovina je vodivé spojení kovů.
Proto se v návodech na montáž zinkových anod zdůrazňuje, že je třeba zajistit a kontrolovat dobré vodivé spojení s chráněným kovem.
Jinak by si asi každý kov korodoval separátně a ke vzniku anodické ochrany by nedošlo.
Nebo, že bych si to myslel špatně?
Tedy jedna polovina přes vodu (elektrolit) a druhá polovina je vodivé spojení kovů.
Proto se v návodech na montáž zinkových anod zdůrazňuje, že je třeba zajistit a kontrolovat dobré vodivé spojení s chráněným kovem.
Jinak by si asi každý kov korodoval separátně a ke vzniku anodické ochrany by nedošlo.
Nebo, že bych si to myslel špatně?
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Je to celý dost, spíš hodně moc, složitá záležitost. A vůbec nechci tvrdit, že se v tom vyznám. Takže pouze ze zkušenosti:
Pokud se koupe přívěšák s hliníkovou vrtulí a bez hydr. trimu ve sladké vodě na laminátové lodi, tak se po dobu životnosti kliky obejde bez anody. Tohle se tedy týká menších motorů
( do 30 HP ? ) a zejména pomocných.
Situace se dost změní použitím nerez vrtule, případně přítomností pístnic trimu. V tom momentě už vzniká článek a anodu sežere jak kdy, tak do 4 – 5 let.
Nejsem si tak jistej, že na motoru z Al slitin je Zn anoda OK, spíš bych řek, že by měla být z Mg. Prodávají se jako ND, bez popisu, z čeho to je, tak aby někdo nechtěl ušetřit a vyrábět doma.
Běžné anody jsou Zn, Mg, AL a to ještě mohou být dál jako slitiny ( pro dosažení potřebného el.potenciálu ( nikoli tvrdosti – pro Denise )
Ve všech případech je NUTNÉ, aby všechny díly motoru, kde není zaručené vodivé spojení
( závěs x noha atd ) byly dodatečně pospojeny lankem.
Tohle pospojení se týká i anod na kovové lodi a jednotlivých kovových částí na laminátové lodi mezi sebou. Stejně tak musí být anoda dobře vodivě spojená s chráněným objektem – přivaření nebo vějířové podložky. A pozor, to pospojení se na lodích dělá velkými průřezy, tak od 10 mm2 nahoru.
Ochrana železa začíná už jeho výběrem. Je velký rozdíl v rezistenci korozi mezi běžným plechem a plechem lodním.
Plech podle profíků od Hempelů : pískovat, do 0,5 hod. natřít epoxy základem, pak epoxy mezivrstva a vrchní, celkem 650 mikronů. Barvy neředit, když, tak do 5%,
Nebo pískovat, hned šopovat, šopování zastříknou do 12 hod. ředěným epoxy základem airless pistolí – by vybublal vzduch a dál jako železo. Takhle mám loď ( + anody ) už 6 let a nic. Jen anody zvolna, ale velmi zvolna, ubejvaj.
http://www.hempel.cz/internet/ineczc.ns ... enDocument
Pokud se koupe přívěšák s hliníkovou vrtulí a bez hydr. trimu ve sladké vodě na laminátové lodi, tak se po dobu životnosti kliky obejde bez anody. Tohle se tedy týká menších motorů
( do 30 HP ? ) a zejména pomocných.
Situace se dost změní použitím nerez vrtule, případně přítomností pístnic trimu. V tom momentě už vzniká článek a anodu sežere jak kdy, tak do 4 – 5 let.
Nejsem si tak jistej, že na motoru z Al slitin je Zn anoda OK, spíš bych řek, že by měla být z Mg. Prodávají se jako ND, bez popisu, z čeho to je, tak aby někdo nechtěl ušetřit a vyrábět doma.

Běžné anody jsou Zn, Mg, AL a to ještě mohou být dál jako slitiny ( pro dosažení potřebného el.potenciálu ( nikoli tvrdosti – pro Denise )
Ve všech případech je NUTNÉ, aby všechny díly motoru, kde není zaručené vodivé spojení
( závěs x noha atd ) byly dodatečně pospojeny lankem.
Tohle pospojení se týká i anod na kovové lodi a jednotlivých kovových částí na laminátové lodi mezi sebou. Stejně tak musí být anoda dobře vodivě spojená s chráněným objektem – přivaření nebo vějířové podložky. A pozor, to pospojení se na lodích dělá velkými průřezy, tak od 10 mm2 nahoru.
Ochrana železa začíná už jeho výběrem. Je velký rozdíl v rezistenci korozi mezi běžným plechem a plechem lodním.
Plech podle profíků od Hempelů : pískovat, do 0,5 hod. natřít epoxy základem, pak epoxy mezivrstva a vrchní, celkem 650 mikronů. Barvy neředit, když, tak do 5%,
Nebo pískovat, hned šopovat, šopování zastříknou do 12 hod. ředěným epoxy základem airless pistolí – by vybublal vzduch a dál jako železo. Takhle mám loď ( + anody ) už 6 let a nic. Jen anody zvolna, ale velmi zvolna, ubejvaj.
http://www.hempel.cz/internet/ineczc.ns ... enDocument
MartinB :Správně. (byl to joke..). Aby fungovala ochrana, musí procházet elektrony (proud).
Jinak jak už zmínil David, na netu se na fresh water obecně doporučuje spíše Mg..
Teď mě napadá, pozinkovat, natřít, a nechat někde kousek nenatřený na přidělání Zn anody( kvůli ev.výměně)...to by mohlo fungovat dobře, ne?
Jinak jak už zmínil David, na netu se na fresh water obecně doporučuje spíše Mg..
Teď mě napadá, pozinkovat, natřít, a nechat někde kousek nenatřený na přidělání Zn anody( kvůli ev.výměně)...to by mohlo fungovat dobře, ne?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host