Generální oprava a přestavba železného kýlu

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » sob říj 31, 2009 6:39 pm

Ahoj,je jedno jestli je loď malá nebo velká,řešit tady galvanickou korozi by bylo nadlouho,ale v podstatě je to tak jak napsal Martin B jeho zinek na flašce pomalu koroduje a chrání tak ostatní kovy proti korozina stejné bázi je i výše popsaná Zn anoda,která se obětuje a chrání tak důležité části lodě,proto se vyrábí různé typy na motor a pod.Z toho důvodu bych kýl nezinkoval,protože vlastně nabídnu korozi jako ochranu celou drahou plochu pozinkovaného kýlu.stejný systém anodové ochrany je využíván např v bojlerech a pod.Je třeba si uvědomit kolik času stráví ve vodě flaška a kýl , na lodi se problém zvyšuje použitím elektrických zařízení např břehové přípojky atd.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob říj 31, 2009 6:54 pm

Mám ploutev pozinkovanou a bez nátěru. Nerez ještě nebyl tehdy v nabídce.
Odpluto 6 sezón na sladké i slané vodě a nepozoruji žádnou změnu....pořád stejný povrch.
Jaký materiál je zbytek lodě?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob říj 31, 2009 10:14 pm

Bomba, všetko čo popisuješ je pravda, ale na večších lodiach. Uvedom si že je to malá loď a z toho dôvodu nemá pod čiarou ponoru rôzne kovy ktoré by tvorili galvanický článok a ani nebude dlhodobo na el. prípojke. Preto je tu pozinkovanie namieste a je to absolútne najlepšia protikorózna ochrana ocele. Ako naznačil Libor, je aj lepšia možnosť a to z kvasnoodpornej ocele ;) .
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » sob říj 31, 2009 10:57 pm

Ahoj,Denisi nebudu polemizovat jestli je loď velká nebo malá,jestli je ocelová nebo laminátová s jak dlouho bude připojena na břeh,jaké dva kovy máš na mysli pod ponorem,já mám pod ponorem ocelový kýl chráněný Zn anodou a závěs motor s AL.nohou chráněný opět Zn anodou,jestliže tam motor nebude je tam opět jenom ocelový kýl s tou anodou,bez ní ti bude korodovat ten kýl,na gumáku mám motor opět chráněný Zn anodou,ten zinek se prostě obětuje,aby se chránilo to důležité,ono nejde o ten kýl tomu koroze až tak nevadí,ale jedná se o svorníky spojující kýl s trupem,kdysi při TK plavebka kontrolovala zda jsou tyto šrouby z antikora,býval to docela problém.Chlapi si ty svorníky i pučovali mezi sebou při přihlašování vlastních staveb,holt to byl strategickej materiál,nebo jak se tomu říkalo,Ahoj.Ještě dvě fotečky z výroby kýlu s kvasnoodpornej ocele.
Obrázek
Obrázek
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned lis 01, 2009 12:09 am

shooter píše:Zdravím
.Ale nevím jestli neudělá zinek s měďeným antifoulem článek.Šutrák


měď v žádném případě, je to článek co odpraví zinek. já řešil totéž, antifouling nesmí být na bázi mědi!!! zdroj info - nátěry Hempel
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » ned lis 01, 2009 10:43 am

Rád bych se zeptal Davida, který je na vodě vlastně doma a používá člun s přívěsným motorem téměř každý den, jak dlouho na sladké vodě vydrží anodová ochrana motoru (zinková destička). Možná by nám tak mohl lépe a názorně objasnit, jak je na sladké vodě elektrochemická koroze nebezpečná.
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » ned lis 01, 2009 10:51 am

Jedná se o šarpii 5,6m dlouhou materiál je laminát ale kýly jsou tam 3 železné a železné kormidlo jedná se mi o to že bych chtěl vyndat kýly a pořešit nějakou slušnou antikorozní ochranu loď bude provozována na sladké vodě.
Zatím díky za odpovědi
Šutrák
Uživatelský avatar
formik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: stř srp 26, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod formik » ned lis 01, 2009 11:58 am

Jen malá poznámka k různým kovům pod ponorem...Koroze, potažmo elektrický článek nerozlišuje, jestli ty dva různý kovy jsou přimontovány k jedné lodi. Jinými slovy, loď s pozinkem bude velmi oblíbené doprovodné plavidlo ocelových tankerů, ponorek a mostních konstrukcí :D
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » ned lis 01, 2009 12:44 pm

Formiku, si myslím, že aby to fungovalo, musi byt uzavřen elektrický okruh.
Tedy jedna polovina přes vodu (elektrolit) a druhá polovina je vodivé spojení kovů.
Proto se v návodech na montáž zinkových anod zdůrazňuje, že je třeba zajistit a kontrolovat dobré vodivé spojení s chráněným kovem.
Jinak by si asi každý kov korodoval separátně a ke vzniku anodické ochrany by nedošlo.
Nebo, že bych si to myslel špatně?
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned lis 01, 2009 1:36 pm

Je to celý dost, spíš hodně moc, složitá záležitost. A vůbec nechci tvrdit, že se v tom vyznám. Takže pouze ze zkušenosti:
Pokud se koupe přívěšák s hliníkovou vrtulí a bez hydr. trimu ve sladké vodě na laminátové lodi, tak se po dobu životnosti kliky obejde bez anody. Tohle se tedy týká menších motorů
( do 30 HP ? ) a zejména pomocných.

Situace se dost změní použitím nerez vrtule, případně přítomností pístnic trimu. V tom momentě už vzniká článek a anodu sežere jak kdy, tak do 4 – 5 let.

Nejsem si tak jistej, že na motoru z Al slitin je Zn anoda OK, spíš bych řek, že by měla být z Mg. Prodávají se jako ND, bez popisu, z čeho to je, tak aby někdo nechtěl ušetřit a vyrábět doma. :hmm:
Běžné anody jsou Zn, Mg, AL a to ještě mohou být dál jako slitiny ( pro dosažení potřebného el.potenciálu ( nikoli tvrdosti – pro Denise )

Ve všech případech je NUTNÉ, aby všechny díly motoru, kde není zaručené vodivé spojení
( závěs x noha atd ) byly dodatečně pospojeny lankem.
Tohle pospojení se týká i anod na kovové lodi a jednotlivých kovových částí na laminátové lodi mezi sebou. Stejně tak musí být anoda dobře vodivě spojená s chráněným objektem – přivaření nebo vějířové podložky. A pozor, to pospojení se na lodích dělá velkými průřezy, tak od 10 mm2 nahoru.


Ochrana železa začíná už jeho výběrem. Je velký rozdíl v rezistenci korozi mezi běžným plechem a plechem lodním.

Plech podle profíků od Hempelů : pískovat, do 0,5 hod. natřít epoxy základem, pak epoxy mezivrstva a vrchní, celkem 650 mikronů. Barvy neředit, když, tak do 5%,

Nebo pískovat, hned šopovat, šopování zastříknou do 12 hod. ředěným epoxy základem airless pistolí – by vybublal vzduch a dál jako železo. Takhle mám loď ( + anody ) už 6 let a nic. Jen anody zvolna, ale velmi zvolna, ubejvaj.


http://www.hempel.cz/internet/ineczc.ns ... enDocument
Uživatelský avatar
formik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: stř srp 26, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod formik » ned lis 01, 2009 2:23 pm

MartinB :Správně. (byl to joke..). Aby fungovala ochrana, musí procházet elektrony (proud).
Jinak jak už zmínil David, na netu se na fresh water obecně doporučuje spíše Mg..
Teď mě napadá, pozinkovat, natřít, a nechat někde kousek nenatřený na přidělání Zn anody( kvůli ev.výměně)...to by mohlo fungovat dobře, ne?
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » ned lis 01, 2009 5:32 pm

Fromiků, tak to jsem neodhalil, že je to joke :)
Ono taky podle úbytku obětované elektrody lze odhadnout, že je někde něco špatně. Takže pokud úbytek stoupne, znamená to že je někde holý kov(samozřejmě ten chráněný) a je potřeba ho najít a znovu ošetřit (natřít).

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host