Bacha na to "nikdo nerefoval" - to se může snadno vymstít, skipper je na lodi sám za sebe nikdo mu v rozhodování nepomůže

.
20 uzlíku je tak akorát začít to dávat dolů a klidně i dřív, (pořád mluvíme o výletním charteru), protože když fouká 20, klidně přijde poryv 30, 35. Při dvaceti uzlech na plný plachty je loď už tak silně návětrná, že kontruješ kormidlem skoro nadoraz (záleží na lodi a na její velikosti, ale třeba u Bavarky 38 je to skutečnost; co vím tak třeba SO43 snese víc). A pak když přijde poryv, tak to neukontruješ a než povolíš hlavní otěže, děláš spinout jako víno

. Sorry, že poučuju, ale jsou to mý vlastní zkušenosti. Ono se snadno na foru přečte, nebo někde v hospodě uslyší - "jeli jsme na plný plachty a foukalo 30 uzlů..." jenže vždycky záleží na kontextu a to co dělá/říká jinej nemusí být vždycky pro tebe určující.
A jedna zkušenost - někdy ty měřiče větru na lodi kecají, respektive ukazují víc, než skutečně fouká. Už jsem se s tím setkal. Dokonce jsem slyšel, že to charterovky mají tak nastavený schválně, aby skippeři včas refovali, ale to může být šum...
Jinak poznámka - bavíme se o předobočním větru.