bouřková kosatka -instalace na rolfok přes navinutou kosatku

Že plachty jsou hlavním motorem jachty je známá věc. Vše kolem plachet a lan....

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon led 12, 2009 6:49 am

Nechat se obřezat není problém ani u nás. Jen pozor na výslovnost! Aby Ti nerozuměli odřezat ! :D :mad:
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon led 12, 2009 8:44 am

Nechci vám do toho kecat ale když ŽIDI začali s obřízkou, tak byl prorok Mohamed ještě na houbách a o bouřkové kosatce nikdo nic nevěděl. :)
alffa
Naposledy upravil(a) alffa dne úte led 13, 2009 1:28 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pon led 12, 2009 8:51 am

alffa píše:Nechci vám do toho kecat ale když ŽIDI začali s obřízkou, tak byl prorok Mohamed ještě na houbách a o bouřkové kosatce nikdo nic nevěděl.
alffa

Ano. Tim kolega Alffa asi chtel nenapadne pripomenout, ze by bylo dobre se vratit k tematu. Je tu najednou zbytecne moc obrizek. :)
Kápnul jsi na to. :good: a
Uživatelský avatar
classic
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 44
Registrován: ned srp 14, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: sedliště

Příspěvekod classic » úte říj 25, 2011 11:28 am

Ahoj lidi
jak si pročítám forum,vidím-pro mě-velké rychlosti větru.Někde píšete 50knt v předchozím příspěvku 80 knt.
Napadá mě otázka ,co vydrží moderní jachta, jaký vítr se dá zvladnout na plné plachty,co zvládne motor? :? :?
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » úte říj 25, 2011 9:48 pm

Vždy zaleží na konkrétním typu lodě, oplachtění a hlavně schopnostech posádky.

Když už jsi vytáhl staré téma: nikdo tu nanapsal zkušenost se snap-on kosatkou.
Podrobnosti jsou v reportáži, hlavně co píše jirkaM.
Stručně: Zkušenost mám tedy pouze s jediným typem "hartwindfock" na charterové HR37 a mohu potvrdit vše negativní, co zde bylo napsáno o natahování kosatky rukávem přes genu. Jde velmi špatně nahoru (tření tunýlku o genu). Aerodynamika je díky velké bouli v předním líku mizerná. Co jsem vůbec nepochopil, proč byla "hartwindfock" z tenčí látky než gena. Můj názor: tudy ne přátelé.
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » úte říj 25, 2011 10:44 pm

classic: s normální běžnou charterovkou na charterové turistické plavbě v chorvatsku - u 10 - 15 uzlů krásněj jachtíš na plné plachty, od 15-20 se začíná refovat, k 25 uzlům se refuje více, 30-35 uzlíků už se jede na kapesníky a dál to začíná bát zajímavé. Záleži na tom, jak máš silný motor a kdy si dovolíš stáhnout plachty úplně. Taky záleží na vlnách, co motor protlačí.
My jsme letos měli v Řecku Meltemi a při 35 uzech to motor (12HP) nezvládal. Museli jsme mu silně pomoci plachtama. Poprvé v život jsem zažil, kdy jsme měli maximálně narefováno (klasická plachta na posledním refu a gena jen kapesník) a vítr 35kts (v poryvech asi o chlup víc) s námi cvičil tak, že i při prakticky úplně povolených otěžích (boční, mírně přdoboční vítr) jsme šli do takového náklonu, že jsme ráhno courali ve vodě. Motor samotný byl v tomhle bez šance. Ale super zkušenost. :-)
Když už funí hodně, záleží na lodi, posádce, síle motoru, vlnách a taky na tom, na jakým kurzu na ten vítr jedeš. Ono od nějaký síly větru a velikosti vln už můžeš stejně jenom zadní a mírně zadoboční kurzy. :D
Uživatelský avatar
jirkaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 558
Registrován: stř črc 25, 2007 2:00 am
Reputace: 3

Příspěvekod jirkaM » úte říj 25, 2011 11:06 pm

Od do moc nefunguje. Jak píse tOm, záleží na typu lode a ještě víc na posádce. Na stavu moře a na tisíci jiných věci.
Pokud jde o bourkovou kosatku - někdy je kazda plachta moc velka. Mít vlastní lod, pořídím si úplne malou a samozřejmě extra pevnou. A po letošní zkušenosti s plavbou na Standove Eterniti, bych se vykašlal na rolfock.
Uživatelský avatar
classic
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 44
Registrován: ned srp 14, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: sedliště

Příspěvekod classic » stř říj 26, 2011 12:21 am

Ahoj lidi
díky za odpovědi.Ja se totiž sám do větru přez 30 ještě nedostal.Letos na jaře nám foukalo na moři nejvíc 22 a nikdo nerefoval,
tak jsem to držel taky.Bylo to pěkný,ale večer na přistání už skoro bezvětří a další dny to bylo jen do 20
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » stř říj 26, 2011 9:08 am

Bacha na to "nikdo nerefoval" - to se může snadno vymstít, skipper je na lodi sám za sebe nikdo mu v rozhodování nepomůže :-).
20 uzlíku je tak akorát začít to dávat dolů a klidně i dřív, (pořád mluvíme o výletním charteru), protože když fouká 20, klidně přijde poryv 30, 35. Při dvaceti uzlech na plný plachty je loď už tak silně návětrná, že kontruješ kormidlem skoro nadoraz (záleží na lodi a na její velikosti, ale třeba u Bavarky 38 je to skutečnost; co vím tak třeba SO43 snese víc). A pak když přijde poryv, tak to neukontruješ a než povolíš hlavní otěže, děláš spinout jako víno :-). Sorry, že poučuju, ale jsou to mý vlastní zkušenosti. Ono se snadno na foru přečte, nebo někde v hospodě uslyší - "jeli jsme na plný plachty a foukalo 30 uzlů..." jenže vždycky záleží na kontextu a to co dělá/říká jinej nemusí být vždycky pro tebe určující.
A jedna zkušenost - někdy ty měřiče větru na lodi kecají, respektive ukazují víc, než skutečně fouká. Už jsem se s tím setkal. Dokonce jsem slyšel, že to charterovky mají tak nastavený schválně, aby skippeři včas refovali, ale to může být šum...
Jinak poznámka - bavíme se o předobočním větru.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » stř říj 26, 2011 3:23 pm

Ono se vůbec vyplatí refovat radši dříve než později. Když se jede na plnou plachtu, přebytek výkonu větru loď značně nakloní, čím dojde k úbytku energie kterou vítr lodi předává. Když se zarefuje dříve (ne zas moc samozřejmě) tak se loď postaví a v podstatě stejnou rychlostí jako na plné pokračuje. takže vzhledem k rychlosti skoro nezpomalíme, z hlediska bezpečnosti je to velké plus viz. JardaF.

Pokud si ale někdo chce připadat jako závodník se závětrným zábradím ve vodě, tak .... :-)

Trochu je problém s refováním na chartrových lodích s rolovacíma plachtama, to se po zarefování vetšinou stane z plachty nevzledný pytel :-(
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 305
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Pardubicko

Příspěvekod seemann » stř říj 26, 2011 8:37 pm

Na předoboční kurz ukazuje windmeter samozřejmě víc a to o rychlost lodi. Když pluješ s větrem, tak zase ukazuje méně o rychlost lodi.
Uživatelský avatar
classic
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 44
Registrován: ned srp 14, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: sedliště

Příspěvekod classic » stř říj 26, 2011 9:55 pm

JardaF-dobrá rada není poučování,dík.V létě jsem mě Elan 431a tam bylo možný nastavit reálný a zdánlivý vítr .
Je teda pravda,že stahuju plachty ani ne tak podle rychlosti větru na dispeji ,jako spíš podle pocitu kolik loď
vydrží.A koncem týdne mám vždycky takovej lepší pocit :) Ale pokora zůstává :shock:
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv říj 27, 2011 10:15 am

seemann píše:Na předoboční kurz ukazuje windmeter samozřejmě víc a to o rychlost lodi. Když pluješ s větrem, tak zase ukazuje méně o rychlost lodi.

Záleží na tom, jestli máš na budíku nastavený zdánlivý vítr, nebo skutečný vítr. Pokud to ten budík umí. Ale o tom jsem nemluvil, mluvil jsem o obecné podkalibraci windmetrů, o které jsem slyšel.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv říj 27, 2011 12:35 pm

Jen jedna malá drobnost ke skutečnému větru.

Aby jej windmetr dokázal dobře spočítat, je potřeba aby dostával správné informace/hodnoty. Rychlost zdánlivého větru by neměl být problém (já o žádné "kalibraci doposud neslyšel). Kde je ale problém, je změření rychlosti lodě. Informace které sleduji na rychloměru jsou téměř vždy značně odlišné oproti GPS. A světe div se, ještě se nestalo aby byly větší než GPS. Je to nasnadě. Nikdo se o ně nestará a vrtulky jsou zarostlé. Několikrát nešly vůbec a museli jsme je rozhýbat.
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » čtv říj 27, 2011 1:00 pm

Vraťme se k tématu, windmetr se dá taky kalibrovat, ale jak píše Baharis, tak hlavně musí dobře měřit log. Ikdyž je pro nás jedno jestli fouká 30 nebo 35 Kn , stejně je už co na práci. Zatím všechny windmetry co jsem měl na lodi v charteru měřily AWS a TWS /případně app a true/.
K navlékání bouřkové kosatky: Zatím nevyzkoušeno, ale teoreticky - pokud refuji za silného větru, sílícího, tak se mi na rolfoku gena nebo jib utahují víc , než když je zaroluji v slebém větru a tudíž jsou potom štíhlejší a bouřková plachta ne ně jde navléknout snadněji. Nebo je to jinak?
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » čtv říj 27, 2011 10:15 pm

Bohužel po namotání geny ještě musíš namotat otěže tak, aby odcházely někde dole a snap-on kosatka šla nasadit. V tom momentě už cíp geny nedrží zdaleka tak pevně. Než stačíš nacvakat spodek kosatky, vítr cíp geny uvolní dost na to, aby dělal problémy. Navíc v tom místě ještě překáží uzly.
Dovedu si představit lepší provedení, než jsme měli my. Nám chyběla jakákoli rezerva průměru rukávu na velikost stočené geny a snap-on kosa byla moc tenká. Ale i tak se mi ten systém prostě nelíbí.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů