Ahoj,
seřizoval jsem si nápadně povolenou pevnou takeláž. Půjčil jsem si Loos&Co měřák, který je super. Ale marně hledám, která hodnota předpětí je pro mou loď nejvhodnější? A jsou jiné hodnoty pro vanty a pro baby stay a back stay? Řešil jste to někdy někdo? Jsou někde k mání vzorečky na výpočet?
Pevná takeláž, předpětí a nastavení
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
- Richard
- věčný začátečník

- Příspěvky: 796
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Re: Pevná takeláž, předpětí a nastavení
Ahoj v něčem by ti mohlo pomoci:
http://www.seldenmast.com/files/1416926 ... -540-E.pdf
Někde mám popis postupu ... snad to najdu
http://www.seldenmast.com/files/1416926 ... -540-E.pdf
Někde mám popis postupu ... snad to najdu
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9358
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 192
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pevná takeláž, předpětí a nastavení
V češtině bych ti doporučil knihu
Plachty vše o seřizování plachet a takeláže

http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=933
Kde od strany 59 začínají kapitoly
Seřizování takeláže
Typy oplachtění
Příčné ladění
Ladění v podélné ose
Napětí zadního stěhu
Předepínání lanek a tyčovin
Předepínání obvodových vantů
Základní průhyb stěžně
Stěžně vetknuté do kýlu
Maximální průhyb stěžně
Redukované oplachtění
Trimování pod plachtami
Boční srovnání stěžně
Nastavení podsálingových vantů
Vícenásobné sálingy
Diagram trimování
Různé
Proč napětí?
Plachty vše o seřizování plachet a takeláže

http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=933
Kde od strany 59 začínají kapitoly
Seřizování takeláže
Typy oplachtění
Příčné ladění
Ladění v podélné ose
Napětí zadního stěhu
Předepínání lanek a tyčovin
Předepínání obvodových vantů
Základní průhyb stěžně
Stěžně vetknuté do kýlu
Maximální průhyb stěžně
Redukované oplachtění
Trimování pod plachtami
Boční srovnání stěžně
Nastavení podsálingových vantů
Vícenásobné sálingy
Diagram trimování
Různé
Proč napětí?
Re: Pevná takeláž, předpětí a nastavení
Děkuji moc oběma.
Richard: Kniha je super a neznám. Paráda na večerní čtení do kokpitu. Díky.
Libor: Knihu mám. Sice uvádí jmenovité hodnoty předpětí s tím, jak to pracuje, ale nikde jsem nenalezl, jak moc předepnout. Na měřáku je tabulka, kde podle stupnice poznáš, jak moc je předepnuto, tedy kolik daN máš k dobru, ale nevím, zda je zrovna pro mou loď a pro mou takeláž dobře 5% nebo 20% a s tím třeba 100 daN nebo 450 daN.
Celkově:
Postup jsem si z té knihy pamatoval a rovnost stěžně kontroloval výtahem hlavasky. Ale asi tenhle postup nebude úplně stoprocentní. A v té Richardově knize teď v rychlosti pozoruji, že záleží na každém mm.
Richard: Kniha je super a neznám. Paráda na večerní čtení do kokpitu. Díky.
Libor: Knihu mám. Sice uvádí jmenovité hodnoty předpětí s tím, jak to pracuje, ale nikde jsem nenalezl, jak moc předepnout. Na měřáku je tabulka, kde podle stupnice poznáš, jak moc je předepnuto, tedy kolik daN máš k dobru, ale nevím, zda je zrovna pro mou loď a pro mou takeláž dobře 5% nebo 20% a s tím třeba 100 daN nebo 450 daN.
Celkově:
Postup jsem si z té knihy pamatoval a rovnost stěžně kontroloval výtahem hlavasky. Ale asi tenhle postup nebude úplně stoprocentní. A v té Richardově knize teď v rychlosti pozoruji, že záleží na každém mm.
Re: Pevná takeláž, předpětí a nastavení
No tady snad nikdo reálně stěžeň na lodi nestaví ...
To všichni utahujete vanty dle toho, jak se vám to zrovna zdá? Nebo maximálně podle nalepených značek? Aj, aj ...
To všichni utahujete vanty dle toho, jak se vám to zrovna zdá? Nebo maximálně podle nalepených značek? Aj, aj ...
- Janch
- návštěvník fóra

- Příspěvky: 85
- Registrován: pát kvě 03, 2013 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Posázaví
Re: Pevná takeláž, předpětí a nastavení
No, jakožto jezdec na půjčených lodích k tomu můžu akorát mlčet...U auta z půjčovny si taky neměřím tlak v pneumatikách.
- veselyroman
- pravidelný návštěvník

- Příspěvky: 357
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Mělník
Re: Pevná takeláž, předpětí a nastavení
No, já se o to snažím dle návodu z knihy, na kterou dával link Libor výše.
Mám loď s redukovaným oplachtěním, se šípovým sálingy.
Pochopil jsem to tak, že hodnotu záklonu stěžně si můžu vybrat (1° až 3°) - vybral jsem střední hodnotu 2°.
Napětí obvodových vantů dělám na cca 20% pevnosti v tahu (viz. návod s metrem zmíněný v knize).
S nastavením základního průhybu stěžně mám největší potíž - zřejmě kvůli věku (a deformaci stěžně) se mi nedaří docílit uspokojivého výsledku.
Baby-stay na lodi nemám, ale když bych ho měl, napínal bych ho jen na lehké dotažení (prostě jen aby nebyl "prověšený").
Back-stayem myslíš klasický zadní stěh? Pokud ano, tak ten v případě potřeby většího prohnutí stěžně dotahuji pomocí kladky. "V klidovém stavu" stavu jej mám jen lehounce dotažený.
Nicméně chápu Tvůj dotaz, přesně takhle jsem se všech v naší maríně okolo stojících jachtařů ptal před 5-ti lety, když jsem poprvé stavěl a předepínal. Ode všech jsem se dočkal jen pokrčení ramen.
Taky jsem se hrozně obával toho, že nepředepnu správně, a že tím snížím životnost vantů, stěžně, nebo dokonce celé lodi. Teď už se tolik neobávám, i když tím netvrdím, že tím svým nastavením vantů lodi neškodím, jen čas obavy otupil (tak jako to bývá i jinak v životě - nové strachy, přebíjí ty staré, až do té doby, než ty staré případně dojdou svého naplnění)...
Mimochodem budu moc rád za Tvoje postřehy k tomuto tématu. Nevšiml jsem si, že v žádném vláknu, ve kterém přispíváš, že bys pořizoval nové vanty, nebo nový stěžeň, předpokládám tedy, že Ti jde o správné nastavení stávající (rozuměno staré) takeláže?
Mám loď s redukovaným oplachtěním, se šípovým sálingy.
Pochopil jsem to tak, že hodnotu záklonu stěžně si můžu vybrat (1° až 3°) - vybral jsem střední hodnotu 2°.
Napětí obvodových vantů dělám na cca 20% pevnosti v tahu (viz. návod s metrem zmíněný v knize).
S nastavením základního průhybu stěžně mám největší potíž - zřejmě kvůli věku (a deformaci stěžně) se mi nedaří docílit uspokojivého výsledku.
Baby-stay na lodi nemám, ale když bych ho měl, napínal bych ho jen na lehké dotažení (prostě jen aby nebyl "prověšený").
Back-stayem myslíš klasický zadní stěh? Pokud ano, tak ten v případě potřeby většího prohnutí stěžně dotahuji pomocí kladky. "V klidovém stavu" stavu jej mám jen lehounce dotažený.
Nicméně chápu Tvůj dotaz, přesně takhle jsem se všech v naší maríně okolo stojících jachtařů ptal před 5-ti lety, když jsem poprvé stavěl a předepínal. Ode všech jsem se dočkal jen pokrčení ramen.
Taky jsem se hrozně obával toho, že nepředepnu správně, a že tím snížím životnost vantů, stěžně, nebo dokonce celé lodi. Teď už se tolik neobávám, i když tím netvrdím, že tím svým nastavením vantů lodi neškodím, jen čas obavy otupil (tak jako to bývá i jinak v životě - nové strachy, přebíjí ty staré, až do té doby, než ty staré případně dojdou svého naplnění)...
Mimochodem budu moc rád za Tvoje postřehy k tomuto tématu. Nevšiml jsem si, že v žádném vláknu, ve kterém přispíváš, že bys pořizoval nové vanty, nebo nový stěžeň, předpokládám tedy, že Ti jde o správné nastavení stávající (rozuměno staré) takeláže?
Re: Pevná takeláž, předpětí a nastavení
Na strance vyrobce jsem nasel odpoved. Tak davam odkaz. Aneb ... How much tension?
http://loosnaples.com/how-to-use-pt-series-tension-gauges
http://loosnaples.com/how-to-use-pt-series-tension-gauges
Re: Pevná takeláž, předpětí a nastavení
veselyroman:
Ano, delam to na stare lodi. Prvni lupnuti, pomerne silne, v pevne takelazi jsem zaznamenal pri me prihode s bourkou a bouri. Mnohokrate zde popsane a diskutovane. Prikladal jsem to tem silam pri naklonech apod. Ale to je chyba. Muze to mit az fatalni dusledky pro takelaz, nekdy to vest ke zraneni. Informace stale ziskavam, je to pro mne pomerne nova vec, ale jsem rad, ze jsem to nepodcenil a resim to. Obzvlast kdyz nevim, kdy me zase nejaka ta patalie potka (a ze uz dalsich par potkalo).
Ano, delam to na stare lodi. Prvni lupnuti, pomerne silne, v pevne takelazi jsem zaznamenal pri me prihode s bourkou a bouri. Mnohokrate zde popsane a diskutovane. Prikladal jsem to tem silam pri naklonech apod. Ale to je chyba. Muze to mit az fatalni dusledky pro takelaz, nekdy to vest ke zraneni. Informace stale ziskavam, je to pro mne pomerne nova vec, ale jsem rad, ze jsem to nepodcenil a resim to. Obzvlast kdyz nevim, kdy me zase nejaka ta patalie potka (a ze uz dalsich par potkalo).
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti

