Jak přijít o plachty

Že plachty jsou hlavním motorem jachty je známá věc. Vše kolem plachet a lan....

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
peia
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: pon bře 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Jak přijít o plachty

Příspěvekod peia » ned lis 25, 2007 4:33 pm

Není nad osobní zkušenost. Asi každý se dívá s nedůvěrou na všechny ty zaručené rady a doporučení, ale věšinou opravdu nejde stihnout a udělat všechno a pojistit se proti každé možnosti. Je ale faktem, že v řadě doporuční jak zajistit loď na zimu je i sundat a sbalit plachty. Za těch osm let, co mám loď na moři jsem plachty nesundal ani jednou. Většinou není loď opuštěná déle než tři měsíce a komu by se opět chtělo plachty vytahovat a trávit další hodiny přípravou na vyplutí. Nejinak jsem tedy opouštěl loď letos v červenci. Sice to byla premiéra v Turecku, ale vše vypadalo dobře a pochybnosti byly malé. V polovině listopadu jsem se do mariny konečně zase dostal, natěšený na vyplutí a prozkoumání okolí nové lokality. Už z dálky jsem litoval toho majitele, co se mu na lodi třepo cáry geny. Co asi musel vyvádět, že takhle dopadl... Jak jsem se ale blížil ke své lodi, bylo mi jasnější, že ten chudák jsem já. Loď vypadala jako když se domluví hnutí Haare Krisna a ověsí takeláž spoustou fáborků. Na předním stěhu bylo cosi, co by možná podopořilo čísi modlitbu, ale na pohon 12-ti tunové lodi by asi ten zazrak nestacil.
Den pred mym prijezdem prisla silna boure. Ne ze by jich lod nepreckala uz dost. Nicmene pusobenim casu, slunce a vetru doslo v naporech vichrice k pretrzeni refovacího lana rolfoku a díky tomu k plnému rozvinutí geny. Ani tri manici z mariny s tim nic nesvedli, tak se plachta velmi rychle presunula do vecnych lovist. A aby se ji tam asi nestyskalo, tak pri tom svem zmitani vzala s sebou i kosatku (nekdy se kutrove oplachteni opravdu vyplati).

Ten metr dakronu, co jsem si na jare koupil na pripadne opravy, jsem nyni doplnil asi 20 metry ruzne velkych zaplat.
A plachty budu pri odjezdu sundavat vzdy...
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

roztrhané plachty

Příspěvekod pecho » ned lis 25, 2007 9:08 pm

tak mám taky různé zkušenosti a moji kamarádi jachtaři mi ironicky hlásí: vidíš, zkušenosti se jen hrnou. Zdraví Pecho
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8583
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned lis 25, 2007 9:38 pm

To pecho

A podělíš se s námi o ně ????

To Pepa - nejvyšší čas založit téma " Jak jsem ......"
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » pon lis 26, 2007 3:01 pm

no, kosatku minimalne do rukavu, ale na zimu radeji domu, ano ji je v suchu lepe :)

jinak, jak clovek zacne vozit veci z lodi domu a zpet, zacne si nadavat, ze si neporidil vetsi auto :hmm:
Uživatelský avatar
peia
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: pon bře 26, 2007 2:00 am
Reputace: 0

to mysacek

Příspěvekod peia » pon lis 26, 2007 3:46 pm

vetsi auto je fajn, ale lod musi byt na oblibenem ceskem jezere - jadranu :)
uz vidim, jak presvedcuji tu slecnu na odbaveni zavazadel aby mi vzala 4 plachty a navic i spinaker :)
ackoli kdyz jsem posledne videl, co vsechno turci vlaci s sebou letadlem...
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

plachty

Příspěvekod pecho » úte lis 27, 2007 8:01 am

[quote="Libor"]To pecho

A podělíš se s námi o ně ????

Ále nerad, nerad na sebe něco práskám, ale budiž. To už je taky řadu let, bylo to někde u Patrasu, už noc, z ničeho nic (?)bouře a vichřice a už tma, hlavní plachta vytažená, kosatka vytažená, tak začal fofr, harnesy jsme neměli, byly to nějaké opasky s lankem a karabinou, uvázaní, a teď to byl problém to skasat, ale povedlo se, jak hl.plachtu, tak kosatku a kapitán mi nařídil dát bouřkovku, tak jsem ten kapesník (asi 1.2m2) tam pověsil, ale stále běs, tak zas ho sundat, zkrátka jak jsem sundával a už to vypadalo že je "kapesník" můj, tak nějakej poryv nebo co mi ho vyrval z ruky a jakej byl. Tak jsem přišel o bouřkovku. S tím počasím to už bylo ve fázi "děj se vůle boží". Kromě toho, v lodi byl v přídi záchod, který se nepoužíval, a byly v něm uloženy nějaké náhradní plachty a spinakr. Jaké bylo překvapení, když jsme vytáhli spinakr (pár dní po ztrátě bouřkovky) a byl tak nějak zvláštně obarven.(ale to už je dáááááávno).
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte lis 27, 2007 11:02 am

To Peia, mohol by si prosím ťa napísať niečo o Turecku, napríklad ako tam cestuješ, jasné že lietadlom, ale potom miestna doprava. Aké sú kotviská v zátokách, ako je to s marínami, ceny vybavenie. Mňa by zaujímalo či sú a aké poplatky ak si tam z vlastnou loďou, vstupné formality a pod. Ak by sa ti chcelo niečo napísať, viacerí by ti boli vďačný. Treba to dať do sekcie plavebné revíry, admin Libor by ti tam otvoril topic " Turecko". Dík


Turecko už je otevřeno. Libor
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 707
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 63
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » úte lis 27, 2007 12:32 pm

Upozornil bych na jeden způsob spolehlivého zničení plachet - UV záření. Nechráněná dacronová plachta se v průběhu let změní v cosi, co má pevnost papíru. Proto - chránit (i v případech, kdy je na rolrefu nekrytá). Některé plachty mají pás UV odolné tkaniny.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » pát lis 30, 2007 10:24 pm

Pocetl jsem si topic a neco mi to pripomnelo. Zapatral jsem ve vlastnich sklerotickych zavitech, pak na vebu, a nakonec jsem ten clanek nasel.

Zdalo se mi to byt poucne, tak jsem si dovolil udelat preklad. Original je zde http://www.sailmaker.com/articles/rollfail.htm

Za pripadne chyby se predem omlouvam, neni dost casu.

Vim, ze by to spise patrilo do sekce Clanky, ale zdalo se mi, ze obsahem tento clanek patri spise sem. Kdyz jsem se tim dopustil precinu, pak :sorry: a necht mne stihne webovy trest.

---------------------------------------------------------------------------

TĚŽKÝ ŽIVOT GENY ROLOVACÍ

Byly zde najednou spousty vážně poškozených rolovacích gen, donesených nám do Pineapple Sails. Všechny padly za oběť velkému fučáku ve středu 12 prosince roku 1995. Maximální rychlost větru 103 uzlů byla naměřena u Blunt Pointu na Angel Islandu uprostřed San Franciské zátoky. Všechny tyto plachty dlely původně v tichosti stočené kolem předního stěhu, tj. na svém „normálním“ místě. Četné plachty pořád ještě měly otěže navázané do ok, žel samotná oka i s otěžemi dorazila většinou později v rozervané igelitce. Rád bych se s vámi podělil o moudra získaná nebo potvrzená tenkrát ve třídě professora Orkána.

Obrázek

Hned a z fleku… Demonstrovat pěkně stočenou plachtu v padesátiuzlové vichřici není zrovna dvakrát šťastný nápad! (Hlavní plachta stočená do stěžně je méně vystavena nebezpečí poškození větrem.) Vono tam něco sklouzne, něco se malinko pokazí a již se plachta rozmotává, již je ve velkém průšvihu. Obvykle smrtelném. Plachta začne zběsile bubnovat sama do sebe jako do tympanů a když se průšvih nezažehná víc než rychle, tak se ububnuje na cáry. Znívá to jako dobročinný koncert Klubu přátel plachtářských dílen.

Mluvil jsem s Peterem Minkewitzem, námořním inspektorem, a takřka z první ruky poslouchal historky o stěžních, které flatrující plachty třepaly tak prudce, že odcházely žárovky ve stěžňových světlech! Jen si pomyslete, co se u toho musí dít se stojným lanovím!

Takže jaké jsou obvyklé příčiny ztraty rolovací geny? Ve všech případech je to tím, že se plachta tak či onak začne místy odmotávat. Znamená to, že se buď plachta samotná rozbálí kolem stěhu (problém s otěžemi), nebo se začne protáčet kotouč rollfocku (problém s kasacím lankem), anebo se plachta „vyplazí“ kvůli tomu, že nebyla původně srolována dostatečně pevně.

Pro začátek se podíváme na to, čím to je, že si gena usmyslí zůstat stočená na původním místě. Když stáčíte plachtu, kasací lanko působí na kotouč rollfocku a nutí ho k otáčení, čímž se plachta navíjí na stěh. Po tom, co je plachta zcela srolována, se tah v otěžích geny snaží celý systém roztočit na druhou stranu a rozrolovat ji. Aby gena zůstala stočená, pnutí v kasacím lanku (na srolování) musí být vyváženo pnutím v otěžích (na rozrolování). Když jedno z toho povolí, dostává gena sklon k rozrolování.

Jack Scullion, plachtař z Alamedy, upozorňuje na to, že vyvážení mezi tahem kasacího lanka a tahem otěží nelze nikdy docílit, pokud jsou otěže geny vysmeknuty z jezdců a následně uvázány a zavěšeny na příďovém koši. I v případě, že je plachta otěžemi mnohokrát omotaná, během veškerého toho třepání a bušení větru do takeláže se vše postupně uvolní, otěže sjedou dolů po plachtě a dovolí jí, aby se začala odmotávat kolem stěhu. Jiný způsob, jak se dvořit katastrofě, spočívá v tom, že se od geny odvážou obě otěže a k jejímu udržení se použije šňůra či gumicuky. Otěže musí být používané k tomu, aby se gena jejich tahem udržela těsně stočená kolem stěhu.

Pár poznámek k nápadu s otěžemi geny. Někdy se to dělá tak, že se jedna z otěží dotáhne na svém obvyklém místě a druhá se uvolní z jezdce a vede se na příď pro zajištění tahu kolmo dolů. Zabrání to posunutí otěžového rohu vzhůru po srolované plachtě a ztrátě tuhosti srolování, což by časem mohlo dovolit větru zafoukávat pod zadní lem a vést k tomu, že plachta začne flatrovat. Jeví se to jako výborný nápad.

Kasací lanko je známým viníkem. Po srolování geny se ujistěte, že kasací lanko je pevně upnuto ve správném stopperu, anebo uvázáno tak, aby nemohlo proklouznout. Ještě lepší je udělat několik otáček lanka kolem navijáku a teprve pak ho upínat. Naviják poskytuje velkou válcovou plochu pro rozložení úsilí ze stálého tahu nebo z trhnutí a předchází tak přetržení lanka. Na jedné ze zmiňovaných plachetnic se kasací lanko předřelo. Plachta se rozmotala prakticky ihned a spáchala sebevraždu, aniž by jeden řekl švec. Pokud máte kasací lanko staré nebo roztřepené, uvažujte o výměně.

Na několika genách bylo poznat, že se dostaly do problémů, když se chtěly „vyplazit“ ven z vlastních závitů, protože nebyly naposledy srolované natěsno. Vítr se při tom snaží vniknout pod zadní lem geny a nafoukout její vnější vrstvy, čímž se vrstvám uvnitř plachty „utáhne opasek“. V důsledku toho je účinku větru vystaven větší kus látky z vnější vrstvy, dostane se pod něj více větru a tahá to čím dál víc. Záhy zbytky zadního lemu dělají větru pá-pá.

Pokud víte, že bude větrno, pak učiňte správný krok a zajděte na svou loď, rozrolujte genu a schovejte ji do podpalubí. Nestahujte plachtu dolů, když na to nemáte dost času, jste sám, anebo je již příliš větrno. Já vím, že sundat genu zní radikálně, ale také vím, že nemáte chuť prohlížet zbytky vlastní geny při příští návštěvě přístavu. Přinejmenším zkontrolujte kasací lanko, aby bylo patřičně upevněné, a dotáhněte otěže geny.

Dalším bezpečnostním opatřením je vzít spinakrový výtah a opakovaně ho omotat kolem tuze srolované geny v opačném směru, než v jakém byla srolována, a tím přispět k udržení plachty na svém místě. A nezapomeňte také na Člověka Lodního, žijícího v podpalubí některých jachet. Slýchávám o něm spousty historek, jak hlídá úvazy, přebaluje geny a poskytuje pomoc všude, kde je to zapotřebí v jakoukoliv denní či noční hodinu. Když máte to štěští a jeden z nich žije zrovna na sousední lodí, udělejte pro něj něco pěkného!

Mimochodem když víte, že chvíli nevyplujete, jako třeba během zimních měsíců, pouvažujte nad stažením geny a jejím uskladněním v podpalubí až do přiští vyjížďky.

„Starej se o věci, a věci se postarají o tebe!“ Pamatujete? Říkávala to vaše matka…

Obrázek

Toto je foto otěžového rohu geny, která se za vichřice rozmotala. Zadní lem je na obázku zprava, spodní nahoře. Plachta flatrovala dost dlouho na to, aby se v podstatě všechny švy, kterými byly přišité výztuhy, potrhaly. Co je však mnohem horší, veškerá látka se v tomto rohu plachty po celou dobu flatrování plachty vytahovala. Obdelníkem je označena část zvětšená na jiné fotce dole.

Obrázek

Na tomto detailním záběru můžete vidět, nakolik je plachta (spodní vrstva) vytahaná vůči zpevňující nášivce (horní vrstva). Než plachta začala flatrovat, všechny otvory ponechané jehlou, se překrývaly.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » sob pro 01, 2007 6:32 pm

Mam mozna hlupou nebo spise vycuranou otazku k Adminum:

je povoleno dablovat post v sekci Clanky? Jako ze bych ziskal 3 body misto jednoho? :)
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 75

Příspěvekod jerryx » sob pro 01, 2007 7:26 pm

windward píše:Mam mozna hlupou nebo spise vycuranou otazku k Adminum:

je povoleno dablovat post v sekci Clanky? Jako ze bych ziskal 3 body misto jednoho? :)


jestli tim myslis tvuj vyse uvedeny post, tak ano - ten by si opravdu zaslouzil byt mezi clanky ;-)

ps: jses ty, ale vycurany ... :P :rofl:

ps: tvy eposy ohledne sextantu by mozna taky zaslouzily povyseni do clanku ;-)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8583
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob pro 01, 2007 8:02 pm

Ano zaslouží, ne kvůli bodům (ty by jsi možná mohl získat i jako mimořádný příděl za mimořádné výkony, třeba překlady přínosných článků z cizí řeči), ale protože články jsou v tématických kategoriích (ještě se může dále zpřesňovat / upravovat). A tím v budoucnu je zajištěno jejich snadnější a rychlejší vyhledání. A také práce s nimi je jednodušší.

PS
Pokud to myslíš se svou aktivitou vážně, rádi tě uvidíme mezi moderátory a adminy ;)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » pon pro 03, 2007 11:44 am

Jerryxi a Libore,

dekuji vam za kladnou reakci na prelozeny clanek. Umistim ho do Clanku rad. Sextantove opusy podle meho nazoru nejsou ve stavu zaradit se mezi clanky. Musel bych to usporadat a prepracovat, aby to melo hlavu-patu. Domnivam se, ze to nejspise nestihnu. Pokusim se o to.

Libore, svym navrhem jsi me uplne zaskocil. Vskutku jsem takovy obrat necekal...

Uprimne rikam, ze bych se funce moderatora ci admina zastal rad. Mate velmi zajimavy projekt, ktery zde v Republice vyslovene schazel. Z objektivnich duvodu vsak pochybuji, ze bych to pripadne zvladal casove.

Jde o to, ze 5-6 mesicu v roce jsem stridave pracovne na mori. Nekdy i 7 tydnu v kuse. Dalsich 3-4 mesice jsem sice v Republice, ale bohuzel pracuji ve velkem zaprahu, protoze pripravuji praci na onych 5-6 mesicu a take zoufale se snazim pozalepovat vsechny suchozemske diry, ktere vznikaji za dobu me nepritomnosti.

Vyplyva, ze jsem vice-mene "volne" k mani vzdy tak behem prosince, ledna, unora. (Nekdya take cast cervence a rijna.) A prave tim je podminena moje momentalni aktivita, ktere se stala predmetem tve pozornosti.

Se svou aktivitou ja to myslim opravdu vazne, ale kvuli vyse uvedenym duvodum bude moje aktivita mit sezonni povahu.

Nevim, jak ti na tvuj navrh mam spravne odpovedet. Asi zalezi na tom, co by spadalo do me odpovednosti a kolik casu by tomu bylo nutne venovat.

Spravne bych mel na vec reagovat asi takto. Pokud se domnivas, ze nehlede na vsechny vyse uvedene prekazky je mozne, abych se funkce moderatora/admina zastal, sdel mi prosim, co by pripadne do me zodpovednosti melo spadat. Treba formou soukrome spravy, nebo jinym vyhovujicim zpusobem. Jako druha varianta, muzeme pockat na to, jak se to s mou aktivitou na foru vyvine, a pak v budoucnu jednat operativne v pripade, ze tvuj navrh v te dobe jeste zustane aktualni.

S uctou
windward

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů