Dunaj 2018 - z Medvedova do Constanty

Dunaj v celé své délce a ve všech souvislostech...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

m.balka
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: úte led 02, 2018 8:39 pm
Reputace: 2

Dunaj 2018 - z Medvedova do Constanty

Příspěvekod m.balka » pon črc 30, 2018 3:06 pm

V r. 2016 jsme vyměnili náš starý gumák 3,3 m s nafukovacím dnem a 5 HP motorem za sice ojetý, ale mnohem lépe využitelný RIB 4,7 m s 50 HP motorem. A hned jsem začal řešit, jak si jej co nejlépe užít.
Na tomto fóru jsem mj. četl reportáž o plavbě z Německa do Černého moře od Dedka (http://www.jachting.info/memberlist.php?mode=viewprofile&u=5201), kterého osobně neznám, ale tímto mu chci vyjádřit díky za inspiraci a spoustu zajímavých informací, které zde všem poskytl. Tehdy jsem si totiž poprvé začal pohrávat s myšlenkou, že bych podobnou plavbu taky rád absolvoval. Následně jsem četl mnohé příspěvky Jozefa (http://www.jachting.info/memberlist.php?mode=viewprofile&u=4022), s nímž jsme se později i s jeho ženou Milkou sešli a kterému děkuju za mnohé užitečné rady a poznatky, jež má mimo jiné přehledně zpracované na http://www.mijos.sk/. Díky rovněž za to, že mi během plavby dělal "přítele na telefonu" :) .

Takže po přečtení Dedkovy reportáže mi před očima rostla a sílila vize plavby do Černého moře, což vydatně posílila četba informací od Jozefa, ale i dalších nadšenců, kteří podobnou cestu absolvovali.

Jenže jsem nevěděl, s kým se na takovou cestu vydat. Partnerka Renata takové úvahy odmítala a není moc lidí, s nimiž bych si dovedl představit 2-3 týdny dovolené na jedné palubě. Nakonec pomohlo to, že jsme s naším člunem zažili pěkné několikadenní dovolené na Vltavě. Na jejich základě i Renata začala připouštět, že by taková cesta mohla stát za to a nakonec souhlasila, že to tedy se mnou absolvuje za podmínky, že pak zůstaneme pár dní u Černého moře jako na klasické letní dovolené. V ten okamžik začaly téměř rok trvající přípravy.

Abych to zkrátil, před týdnem jsme se vrátili a abych splatil dluh uživatelům tohoto fóra a třeba i opět někoho inspiroval, pokusím se zde naši cestu pokud možno stručně a co nejzáživněji popsat. Budu se vracet nepravidelně, avšak věřím, že nakonec celkem brzy sepíšu vše podstatné.
m.balka
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: úte led 02, 2018 8:39 pm
Reputace: 2

Dunaj 2018 - z Medvedova do Constanty

Příspěvekod m.balka » pon črc 30, 2018 4:42 pm

Na začátek se pokusím objasnit několik možná důležitých věcí.
1. Náš člun je RIB, tzn. pořád je to "jen" gumák bez kajuty. Máme na něm sice upravené ležení i bimini, ale není to na spaní, zvlášť pokud by pršelo.
2. V návaznosti na předchozí bod: nocování ve stanu nebo pod širákem se sice nebojíme, ale přece jen preferujeme postel. Proto jsme celou cestu plánovali tak, abychom vždy nocovali v nějakém větším sídle, kde by neměl být problém najít hotel/penzion/apartmán. Stan a spacáky jsme s sebou sice brali taky, ale jen pro případ nouze. Nakonec jsme je vůbec nemuseli použít.
3. Stejně pohodlní jsme, co se týká přípravy jídla. S rozděláváním ohně a vařením na cestě jsme vůbec nepočítali. Předpokládali jsme se stravování v restauracích, s sebou jsme měli jen nouzové trvanlivé jídlo na 1 den + pivo, pálenku a spoustu vody.
4. Jako na každé lodi, i na našem člunu je málo místa a úložných prostor. Každý jsme měli jen cca 30 l nepromokavý pytel + jeden menší na peníze, doklady apod. I tak bylo možné uzamknout na člunu jen jeden z pytlů, druhý jsme museli nechávat volně ložený pod předním ležením. Oblečení jsme tedy měli oba málo, takže jsme si ho obden po hotelech přepírali.
5. Náš motor není nový, je to Tohatsu 50 TLDI (dvoutakt s přímým vstřikem), tzn. opravdu hodně žere a navíc jsme museli plout poměrně rychle. Nádrž + kanystry jsme měli jen cca na 90 l. V důsledku toho jsme přinejmenším obden museli řešit benzin. Tím chci říct, že když má někdo méně žravý motor, větší nádrže a má dost času, aby plul pomalu, může dosáhnout podstatně lepší spotřeby a nemusí tankovat tak často.
6. S ohledem na naše časové možnosti (na celou akci jsme si vyčlenili celkem 3 týdny) jsme úsek z Německa na Slovensko nechali na jindy. Vyráželi jsme s Medvedova. Ze stejných důvodů jsme se nemohli vracet po vodě proti proudu, tzn. na pevné datum jsme si domluvili odvoz z Constanty zpět domů (naším autem a přívěsem) s tím, že pokud bychom se dostali po cestě do problémů a nemohli bychom pokračovat dál, tak by se čas a místo vyzvednutí operativně měnilo. Před námi tedy bylo celkem 1805 říčních kilometrů - počítáno pro Sulinské rameno. My jsme však pluli ramenem Svatojiřským, takže těch km bylo ještě o něco málo víc. Plus vzdálenost ze Sfantu Gheorghe do Constanty.
7. Jak bylo řečeno, časový plán byl na 3 týdny, tzn. start 30.6. návrat 22.6. s tím, že cca od 16.6. do 21.6. budeme už jen u moře s ubytováním v Constantě.
Uživatelský avatar
Jozef.
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 167
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Dunaj 2018 - z Medvedova do Constanty

Příspěvekod Jozef. » úte črc 31, 2018 9:00 am

Keď mi Martin predniesol túto variantu splavu po Dunaji , moc som mu neveril. Pochyboval som o tom, či nájde dostatočný počet prístavov, kde sa dá najesť, ubytovať, ale hlavne bezpečne uložiť loď. Tvrdil som, že takých miest je na Dunaji málo. Je pravda zase, že my sme pri našich cestách vyhľadávali skôr opak: prírodné kotvištia a táboriská. Do prístavov sme vplávali, len ak to bolo nutné, napr. tankovať.
Som moc zvedavý, ako to Martin a Renáta zvládali.
m.balka
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: úte led 02, 2018 8:39 pm
Reputace: 2

Dunaj 2018 - z Medvedova do Constanty

Příspěvekod m.balka » ned srp 05, 2018 3:08 pm

30.6.2018 (sobota)
První den jsme měli docela přesně naplánovaný, protože se jednalo o místa, která jsem si loni proplul. Dopoledne jsme se nechali přivézt do Medvedova, kde jsme spustili člun. Skluz v Medvedove má docela mírný sklon a možná bylo i méně vody, protože jsme měli motor úplně na dně. Po spuštění jsme se nijak nezdržovali a vydali se na cestu - posádka auta se s námi rozloučila s tím, že když všechno poběží dobře, potkáme se za necelé 3 týdny v rumunské Constante.
Vyrazili jsme směrem ke Komárnu a během chvíle jsme objevili závadu, která nás nakonec doprovázela celou cestu. V zadní části člunu máme nainstalovanou elektrickou bilge pumpu s plovákovým spínačem. Nad ní je udělaná podlážka, aby bylo možné prostor využít na skladování věcí, kterým nevadí voda - fendery, kanystry apod. Ovšem pumpa (byť nová) z nějakého důvodu nejela a protože k ní není manuální spínání, případnou vodu ze zadní části člunu jsme museli vybírat ručně. Proto jsme se při zastavování snažili zpomalovat zvolna, aby se nám přes zrcadlo nepřelévala vlna.
V Komárně jsme se zastavili v yacht clubu HM (na konci bazénu bývalých loděnic), ovšem nenašli jsme tam nikoho, kdo by se nám na bilge podíval. Pouze nám doporučili Viking marinu v Budapesti, prý by tam měl být servis 24/7. Proplutí přes Budapest jsme předpokládali na další den, takže jsme si řekli, že to je v pohodě.
Kousek za Komárnem jsme se pokochali soutokem Dunaje s Váhem, byl hezky zřetelný rozdíl v barvách obou řek.
Původně jsme plánovali zastavit na oběd až v Ostřihomi, ale nakonec jsme zakotvili u kempu v obci Dunaalmás, kde mají i nějaké občerstvení. Když jsme začali řešit, co si dát k jídlu, objevil se u nás chlapík, který uměl perfektně česky s tím, že se narodil maďarským rodičům a s nimi prožil část života někde u Karlových Varů. Díky němu jsme si v pohodě objednali jídlo (smažený hejk, vynikající) a ještě nám sehnal člověka, který by prý mohl rozumět té bilge pumpě. Takže jsme vyndali všechny věci ze zadní části člunu včetně podlahy, vybrali přebytečnou vodu a mechanik se v tom chvíli vrtal, až řekl, že viditelný problém tam není, takže asi bude nutné vyměnit pumpu nebo spínač. Nezbylo nám, než vše zase dát zpět a spoléhat na další den na Budapest.
Po obědě jsme vyrazili na Ostřihom, kde jsme se rozhodně chtěli zastavit kvůli krásnému centru, výhledu od katedrály apod. Přistáli jsme v maríně a šli si projít město. Za marínu jsme pak zaplatili 1500 Ft, což mi přišlo zajímavé, protože o rok dřív chtěli 2000 Ft. Asi jak se kdo vyspí :-).
Už bylo navečer, když jsme vyráželi dál směrem na Visegrád a Veröce, kde jsme měli domluvený nocleh. Výhled na Visegrád jsme si užili, ale jen jsme propluli, není tam moc kde přistát a stejně už jsme dost spěchali.
Ve Veröce jsme měli zamluvený pokoj v hotelu Fehér Hattyu. Jak se ukázalo, majitelka paní Soňa Gubacsi pochází z Bratislavy. Měla trochu obavu, zda ve Veröce budeme mít kde se uvázat, ale z loňska jsem věděl, že to jde - buďto u výletních restaurací na konci Veröce, nebo v nejhorším kousek níže po proudu je malé molo u hotelu Camelot. Nakonec nebyl problém uvázat se přímo u Fehér Hattyu - člun jsme trochu vytáhli na břeh a uvázali se k ocelové konstrukci schodiště, které vede ze zahrady hotelu na pláž.
První den tedy až na poruchu bilge proběhl podle plánu a nezaznamenali jsme žádné potíže. Celkem jsme zvládli 122 km při příjemném počasí - bylo cca 23°C a slunečno. Celý den dost foukal vítr a občas byly i větší vlny, ale nic dramatického.
m.balka
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: úte led 02, 2018 8:39 pm
Reputace: 2

Dunaj 2018 - z Medvedova do Constanty

Příspěvekod m.balka » ned srp 12, 2018 10:22 pm

1.7.2018 (neděle)
Druhý den jsme měli v plánu doplout co nejblíže Moháči, abychom pak na pondělí měli dostatečnou časovou rezervu na celní procedury na maďarské i srbské straně a dostali se až do srbského Apatinu.
Netušili jsme, jak daleko se nám podaří doplout. Nejbližší přijatelné místo, kde jsme hodlali nocovat, byl Dunafoldvár, dál případně Paks, ale v ideálním případě jsme se chtěli dostat až do města Baja, kde je marina, benzinka na vodě i lodní servis. Nicméně to bylo přes 200 km daleko, což už je na jediný den docela dost.
Po celý den bylo polojasno a teplota jen cca 22° C. Vyrazili jsme hned po snídani a propluli kolem města Vác, ovšem ani jsme tam nezastavovali a pokračovali na Budapešť. Tam jsme hodlali natankovat a případně i domluvit servis té bilge pumpy. Benzinka ve Viking marině byla v provozu, ale údajný non-stop servis v neděli nefungoval, museli jsme tím pádem pokračovat dál i s porouchanou bilge. Podle našich poznámek by měl být servis i v Baje, spoléhali jsme tedy na něj.
Budapeští jsme jinak jen propluli, byli jsme tam mnohokrát autem a nechtěli jsme se zdržovat tím, co celkem dobře známe. Ovšem výhledy na parlament, na Rybářskou baštu a Budínský hrad byly excelentní. Pokračovali jsme svižně na Dunafoldvár, kde jsme byli už kolem druhé hodiny odpoledne. Chtěli jsme poobědvat v restauraci v marině před městem, ale měli tam svatbu, takže jsme museli do města. Tam jsme se uvázali u hlídaného pontonu, za který jsme museli zaplatit tuším 2000 Ft. Poobědvali jsme ve skvělé restauraci Halászcsárda a řešili, co dál. Bylo jasné, že když se nebudeme nikde zdržovat, v pohodě dorazíme až do Baji, což byla naše priorita. Oželeli jsme proto původně plánovanou zastávku v obci Kalocsa, abychom byli v Baji v rozumný čas a mohli si ještě za světla najít ubytování.
Za cca další 2 hodiny už jsme tam byli. Věděli jsme, že marina má být v rameni Sugovica. Ale ještě než jsme k ní dopluli, narazili jsme na penzion Vizafogo, kde bylo i jejich malé molo. Kupodivu měli volný pokoj, proto jsme neváhali a ubytovali se tam, díky tomu jsme zůstali uvázaní u jejich mola a nemuseli jsme vůbec do mariny.
Stihli jsme i procházku městem, jehož centrum je typicky panonsky malebné se spoustou kaváren a korzem.
Celkem jsme za ten den zvládli urazit 205 km, takže jsme si na další dny vytvořili slušnou rezervu.
m.balka
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: úte led 02, 2018 8:39 pm
Reputace: 2

Dunaj 2018 - z Medvedova do Constanty

Příspěvekod m.balka » ned srp 12, 2018 11:06 pm

2.7.2018 (pondělí)
Třetí den jsme měli v plánu proclít se do Srbska a dorazit do mariny v Apatinu, kde jsme chtěli nocovat.
Nejdřív jsme ovšem museli doplnit zásoby benzinu a zkusit zase ten servis bilge.
Benzinku v Baji jsme našli snadno, je až na konci ramene Sugovica. Řešili jsme, jestli natankovat i do kanystrů, protože do Moháče už to byl jen kousek a podle toho, co jsme věděli, tak maďarští celníci vyžadují, aby byl benzín jen v nádrži, v kanystrech prý žádný být nesmí. Nicméně jsme si řekli, že to riskneme a natankovali jsme vše plné. Servis tam sice byl taky a dokonce i v provozu, ale na můj dotaz ohledně opravy bilge mi jediný mechanik sdělil, že má „too much work“ a tudíž mi nepomůže. No nic, v ten moment jsme se smířili s tím, že nám bilge prostě fungovat nebude, nechtěli jsme na každé zastávce zkoušet najít někoho, kdo by se na to mohl podívat.
Vyrazili jsme tedy směr Moháč. Bylo ideální počasí, cca 24° C, většinou jasno, mírný větřík. Bylo to jen cca 30 km, takže jsme tam byli za chvíli. Ještě před celníky jsme se chtěli najíst, proto jsme přistáli u soukromého mola ve městě. Na mole je kavárna. Ptali jsme se obsluhy, jestli tam můžeme zůstat. Slečna nic moc nevěděla, angličtina jí moc nešla a volala majiteli, aby zjistila, co má dělat. Pak nám řekla, že cena je 10 € za hodinu (!). S ohledem na jazykovou bariéru jsme to moc neřešili a doufali, že ta cena je za den, ovšem raději jsme počítali i s tou horší variantou.
Po procházce centrem Moháče a po obědě jsme se vrátili na molo a ta slečna si opravdu řekla o 20 € za cca 2 hodiny!!! No nic, podmínky jsme znali předem, tak jsem jí to zaplatil, ale jsem doteď přesvědčený, že to děvče špatně pochopilo – vždyť tolik se neplatí ani v drahých chorvatských marinách!
Vrátili jsme se kus zpět proti proudu k celnici. Uvázali jsme se u celního pontonu, kde ovšem nikdo nebyl, vše se řeší v budově na břehu. Kupodivu to šlo celkem hladce. Renatu ani nikdo neviděl, jen jsem jim dal její pas. K lodi se vůbec nikdo nezašel ani podívat, takže i plné kanystry v pohodě prošly. Paní v recepci celnice mi vyplnila většinu papírů sama a pak jsem absolvoval „kolečko“ po jednotlivých úřednicích – každý mi buď dal nějaký papír, nebo aspoň něco orazítkoval a za relativně krátkou dobu bylo hotovo.
Přímo na hranicích nás pak ještě zastavil člun maďarských pohraničníků, ale jen zkontrolovali, že máme všechny papíry z celnice OK a mohli jsme pokračovat do Apatinu.
Podle mých informací jsme se měli do Srbska proclívat až tam, ale Maďaři mi na celnici řekli, že mám zastavit už v Bezdanu. Řídili jsme se tedy jejich radami, v Bezdanu se uvázali ke staré lodi, která je tam místo mola a šel jsem na celnici. Opět všechno proběhlo naprosto hladce a rychle, Renata zase vůbec nemusela opustit člun a zase ji ani loď nikdo z celníků vůbec neviděl:-). Ovšem budova celnice, tu musím zmínit. Vnitřek vypadal jak cca z 60. let, údržba žádná, vybavení a zařízení staré, v hale vysklená okna, spousta vlaštovek a všude uvnitř obrovské množství vlaštovčího trusu:-D.
Pak už jsme celkem volným tempem pokračovali do Apatinu. Marina tam funguje bezvadně, chlapík z obsluhy byl velmi aktivní a ochotný. Neměli tam volné pokoje na přespání, tak nám sháněl ubytování všude možně, až se mu to podařilo kousek od Apatinu v lázeňském komplexu Banja Junakovič. Sehnal nám i taxi, takže jsme během krátké doby měli vše vyřešené a ještě jsme stihli koupel v termální lázni.
Taxíkem jsme si zajeli do Apatinu na večeři ve výborné restauraci Zlatna kruna. Ceny v Srbsku nás příjemně překvapily – jídlo, pití i taxíky byly velice levné.
Třetí den jsme urazili jenom 89 km, ovšem s tím se kvůli celnicím počítalo.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host