Kriticke situace s genakrem
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 20
- Registrován: úte zář 18, 2018 9:35 am
- Reputace: 1
Kriticke situace s genakrem
Dobry den,
behem nasledujiciho jara si budu delat kapitansky prukaz C. Nacitam teorii a koukam na ruzna videa. Dostal jsem se k kritickym momentum s genakrem/spinakrem.
Prijde mi ze velke problemy nastavaji, kdyz se do genakru zacne opirat primy bocni vitr. Napr.:
https://www.youtube.com/watch?v=t2gZsUyWBjA
prvni video.
Jak efektivne takovymto situalcim predchazet?
Pokud uz se toto stane, a potrebuji co nejrychleji situaci vyresit, zvladne se to pouze kormidlem zpet do zavetri?
Pokud ne, co je lepsi zpusob, pustit uplne otez, nebo shodit vytah genakru?
Pokud jsem uplne mimo, prosim o shovivavost, snazim se zjistit co nejvice z teorie/videii. Toto bych velice nerad zjistoval az pomoci praxe.
Dekuji
behem nasledujiciho jara si budu delat kapitansky prukaz C. Nacitam teorii a koukam na ruzna videa. Dostal jsem se k kritickym momentum s genakrem/spinakrem.
Prijde mi ze velke problemy nastavaji, kdyz se do genakru zacne opirat primy bocni vitr. Napr.:
https://www.youtube.com/watch?v=t2gZsUyWBjA
prvni video.
Jak efektivne takovymto situalcim predchazet?
Pokud uz se toto stane, a potrebuji co nejrychleji situaci vyresit, zvladne se to pouze kormidlem zpet do zavetri?
Pokud ne, co je lepsi zpusob, pustit uplne otez, nebo shodit vytah genakru?
Pokud jsem uplne mimo, prosim o shovivavost, snazim se zjistit co nejvice z teorie/videii. Toto bych velice nerad zjistoval az pomoci praxe.
Dekuji
Re: Kriticke situace s genakrem
Pokial ide o predchadzanie takymto situaciam, dolezite je vediet co robis (skusenosti), sledovat okolie (pocasie, situacia) a predvidat co sa moze stat. Aj tak k tomu moze prist, v tom pripade ale neexistuje univerzalna odpved co spravit, kazda situacia je ina. Ty ako skipper bude musiet vediet na mieste vyhodnotit co spravit a rozhodnut sa.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Kriticke situace s genakrem
Jako nový skipper budeš mít na moři spoustu starostí zvládnout loď. Spinaker/genaker se má brát, až máš pocit, že základní ovládání lodě jsi zvládnul.
Doporučil bych alespoň tisíc mil jako skipper.
Teorii si studuj dle libosti.
Nic proti Tobě. Děsí mne nováčci, kteří se tváří jako mistři. Přičemž nemají zažité základní manévry. Bohužel je potkávám.
Doporučil bych alespoň tisíc mil jako skipper.
Teorii si studuj dle libosti.
Nic proti Tobě. Děsí mne nováčci, kteří se tváří jako mistři. Přičemž nemají zažité základní manévry. Bohužel je potkávám.
Re: Kriticke situace s genakrem
Ja jsem jej dodnes nevytahl
Nejak na to porad nemam koule. I kdyz uz laskuju s tim, ze pristi rok nekdy v lete, az nebude foukat ho zkusim nastrojit. Vsak jsem o tom tady vytvoril vlakno

Re: Kriticke situace s genakrem
Tisíc mil bych nebral jako milník. Radši potkám rozumného skipera s pár sty, který má rozum. Pluje s lodí, kterou zvládne a v odpovídajících podmínkách. Nerad potkám chlapíka, co má přeci napluto tisíce, ale jezdí jednou za rok s kamarády a potřebují se ukázat s každej rok větší lodí a pak u mola s 45 stopou lodí otloukají v silném větru ty ostatní.
Já jsem třeba jel na závody se zkušeným kapitánem, abych se to naučil, super zkušenost, vytáhne se plachta i v silnějším větru a jede se s tím často. Pak jsem si půjčoval spinakr i na dovolenkový plavby, ale používal jsem ho jen v podmínkách, kdy jsem si byl jistý, že je situace pod kontrolou a vždycky jsem schopný plachtu uklidit. To znamená třeba stálý vítr 5 uzlů a ve volnějším prostoru.
Já jsem třeba jel na závody se zkušeným kapitánem, abych se to naučil, super zkušenost, vytáhne se plachta i v silnějším větru a jede se s tím často. Pak jsem si půjčoval spinakr i na dovolenkový plavby, ale používal jsem ho jen v podmínkách, kdy jsem si byl jistý, že je situace pod kontrolou a vždycky jsem schopný plachtu uklidit. To znamená třeba stálý vítr 5 uzlů a ve volnějším prostoru.
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 20
- Registrován: úte zář 18, 2018 9:35 am
- Reputace: 1
Re: Kriticke situace s genakrem
Chapu, ze tohle chce zkusenost a nikde jsem nenapsal, ze budu tahat genakr hned na prvni, druhe ... x-te plavbe (jestli vubec nekdy). Chapu take, ze diky zkusenosti, lze delat vse pro to abych se do takove situace nedostal. Ale opravdu by me zajimaly nazory tech zkusenych, co delat (viz otazky vyse), kdyz uz se to stane.
Dekuji
Dekuji
- vili69
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 64
- Registrován: stř pro 03, 2014 1:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: v létě NL
Re: Kriticke situace s genakrem
Já bych to viděl asi takto: když už jsi v situaci, která začíná smrdět průšvihem, případně průšvih nastal (a nebudu se pouštět do debaty co jsi měl anebo neměl udělat, aby tato situace nenastala a kolik jsi toho měl natrénovat), tak dle mého názoru je nejdůležitější dostat plachtu z tahu. Věz, že kormidlem to už velmi často nejde řešit. Spinout se spinakrem se opravdu kormidlem uřídit nedá. To ti loď vyostří sama, ať chceš nebo ne (a většinou přesně do směru, do kterého fakt nechceš). Takže, jak už jsem psal, je nutné dostat plachtu z tahu. Moc možností ale není. Nabízí se povolit otěž u genakru (závětrnou u spinakru) a to částečně nebo úpně, podle situace. Jen pro info: pokud se někde něco jako naschvál zadrhne a otěž povolit nejde, tak se v kritických situacích bere nůž a řeže. Povolení návětrné otěže situaci neřeší, protože plachta pak táhne spíš víc než méně. Povolovat výtah nevidím jako dobré řešení, protože ti plachta většinou padne před a posléze pod loď, což se pak řeší blbě. Viděl jsem, že posádka vypustila/odřezala obě otěže a nechala spinaker jen na výtahu (on sice dlouho nevydržel a dojeli jen s metrovým kusem, zbytek zmizel), ale zvolili toto řešení. Takže, pokud už kritický okamžik nastane, často je nutné udělat rychlé rozhodnutí a volit mezi řešeními, z nichž ani jedno není levné nebo dobré. A proto jsou nutné ty zkušenosti. Takže jezdit, jezdit a jezdit.
Re: Kriticke situace s genakrem
Jenom si dovoluji doplnit, že genakr/spinakr je lepší používat na volném moři.
Mezi ostrovy a za silného provozu to přísluší jen opravdu mistrům
Mezi ostrovy a za silného provozu to přísluší jen opravdu mistrům

- Martin88
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 726
- Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Praha
Re: Kriticke situace s genakrem
Chvíli jsem se na video díval, moc plachet, moc větru. Takže předcházet problému = míň plachet nebo míň větru.
Řešení problému je pak už jen výběr ze špatného nebo ještě horšího.
Když to budeš zkoušet, tak jako začátečník bys to měl lehčí, když by s tebou plul někdo, kdo to už dělal.
Z hlediska ovládání a zkoušení je lepší začínat s genakrem, odpadá práce se spin. peněm.
Za mírného větru je schopna začínající posádka plout pod genakrem, stáhnout ho a opět vypustit, nafouklý balon je bude bavit.
Za bezvětří jsme na zpětný chod vytvořili potřebný zdánlivý vítr a trenovali vypouštění a ovládání spinakru, bylo to bez rizika jakékoli nehody,
rychlost větru jsem reguloval pákou motoru
Řešení problému je pak už jen výběr ze špatného nebo ještě horšího.
Když to budeš zkoušet, tak jako začátečník bys to měl lehčí, když by s tebou plul někdo, kdo to už dělal.
Z hlediska ovládání a zkoušení je lepší začínat s genakrem, odpadá práce se spin. peněm.
Za mírného větru je schopna začínající posádka plout pod genakrem, stáhnout ho a opět vypustit, nafouklý balon je bude bavit.
Za bezvětří jsme na zpětný chod vytvořili potřebný zdánlivý vítr a trenovali vypouštění a ovládání spinakru, bylo to bez rizika jakékoli nehody,
rychlost větru jsem reguloval pákou motoru

- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Kriticke situace s genakrem
Martin88 píše:.....
Za bezvětří jsme na zpětný chod vytvořili potřebný zdánlivý vítr a trenovali vypouštění a ovládání spinakru, bylo to bez rizika jakékoli nehody,
rychlost větru jsem reguloval pákou motoru
Taky jsme tak začínali.
- Vlado H
- nováček na fóru
- Příspěvky: 5
- Registrován: pát bře 04, 2016 8:22 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Lúky (okr. Púchov)
Re: Kriticke situace s genakrem
Podobnú situáciu so spinakrom som zažil a bol som aj "spoluatorom" chyby ktorá spinout spôsobila. Kormidlom sa to riešiť nedalo, spinaker nás stále prevracal na lavobok. Pomohlo až vypustenie pravej oťaže spinakra, loďka sa okamžite ukľudnila. Potom sme spinaker stahli za ľavú oťaž dolu. Možno by bolo vhodnejšie vypustiť ľavú oťaž, ale ľavé višne boli dosť dolu, možno občas aj mori? neviem. Bezpečnejšie nám prišlo vypustiť pravú -náveternú oťaž. A mimochodom kombinácia spinout a MOB ? Radšej nie. Hoci skipper bol bol niekto iný, nie ja 

Re: Kriticke situace s genakrem
Pokud mohu za sebe, na genakr a spinakr potřebuješ lidi co už to viděli nejen v knize, pokud chceš pojeď s náma na Cladu 2019 bud na svoji lodi nebo s někym z našich a velice rychle přijdeš na to co dělat abys předcházel problémům. (myslím že toho budeš mít plné brejle)
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Re: Kriticke situace s genakrem
TO SamElanius
Prcekee dává dobrou nabídku. Ber to. Hodně se naučíš a nebude to na Tvoji zodpovědnost.
Prcekee dává dobrou nabídku. Ber to. Hodně se naučíš a nebude to na Tvoji zodpovědnost.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Kriticke situace s genakrem
Na videu se jednalo obvykle o záběry ze závodů. To jsou značně jiné situace, to není rekreační plavba.
Plul jsem několikrát s balonem na menší lodi (6 m), vyzkoušeli jsme si potom genaker na 12 m lodích na Clada Cup 2015 a 2016 a řeknu asi tolik.
1) Na genaker i spinaker pro učení je lepší menší loď, menší plachty, tedy i menší síly. Je obrovský rozdíl při stejném větru, jestli mám plachtu třeba 25 m2 na malé šestimetrovce, nebo se budu prát s plachtou 120 m2 na dvanáctimetrovce. To je asi jako moped a litrová mašina.
2) Zcela zásadně je třeba používat zejména na rekreační plavbě genaker nebo spinaker pouze za stabilního počasí a slabšího větru. Pokud začne vítr zesilovat, nečekat na průser a okamžitě stáhnout.
3) Vždy je třeba přihlédnout kormě bodu 2) ke zkušenostem posádky. Pokud foukne do plachty o ploše 120 - 140 m2, není v lidských silách udržet otěž rukama, to by vytáhlo z lodě i pořádného chlapa. Takže posádka musí vědět, o co jde, skiper není schopen (obvykle od kormidla) pouze dávat příkazy nováčkům a myslet si, že to zvládnou dle jeho představ. Musí to být lidi, kteří už někdy byli na lodi, mají představu o chování plachet a musí být dopředu seznámeni s tím, jak se spinaker/genaker vytahuje a jak se bezpečně stahuje.
4) Z výše uvedených bodů bych udělal jednoduchý závěr - teorie je krásná věc, ale vlastní zkušenost je prostě zkušenost, kterou žádná teorie nenahradí. Takže jak psal Prcekee - přidat se k nějaké posádce, kde je předpoklad, že genaker bude používat, tam si to "osahat" a pak teprve použít při vlastní plavbě. Asi nemá smysl vyjmenovávat možné problémy, které mohou nastat při zesílení větru při vytaženém spinakeru/genakeru. Moře hrubé chyby neodpouští a jak již bylo psáno, za této situace řešit MOB - raději nemyslet.
Jinak je to spíš o zkušenostech, nikoli jen o naplutých mílích. Někdo má štěstí na počasí, nezažil bouřku a nebo silný vítr a pak může mít klidně 1000 mil a nebude v případě problému honem vědět, co dřív. Až si prožije (propluje) pár bouřek, na vlastní kůži si vyzkouší, co to obnáší, jak se chová za silného větru loď, plachty, kormidlo, mimochodem není ani od věci připomenout, že pro takové případy je teba mít i odpovídající oblečení, protože za bouřky (liják, vítr) i v létě za teplého počasí budete za 10 minut v běžné větrovce zmrzlí tak, že neudržíte lano v ruce, tak teprve potom bude vědět, o čem to je, na co se před příchodem bouřky musí připravit, jakou výbavu musí mít někde po ruce pro podobné případy a podobně.
Pavel.
Plul jsem několikrát s balonem na menší lodi (6 m), vyzkoušeli jsme si potom genaker na 12 m lodích na Clada Cup 2015 a 2016 a řeknu asi tolik.
1) Na genaker i spinaker pro učení je lepší menší loď, menší plachty, tedy i menší síly. Je obrovský rozdíl při stejném větru, jestli mám plachtu třeba 25 m2 na malé šestimetrovce, nebo se budu prát s plachtou 120 m2 na dvanáctimetrovce. To je asi jako moped a litrová mašina.
2) Zcela zásadně je třeba používat zejména na rekreační plavbě genaker nebo spinaker pouze za stabilního počasí a slabšího větru. Pokud začne vítr zesilovat, nečekat na průser a okamžitě stáhnout.
3) Vždy je třeba přihlédnout kormě bodu 2) ke zkušenostem posádky. Pokud foukne do plachty o ploše 120 - 140 m2, není v lidských silách udržet otěž rukama, to by vytáhlo z lodě i pořádného chlapa. Takže posádka musí vědět, o co jde, skiper není schopen (obvykle od kormidla) pouze dávat příkazy nováčkům a myslet si, že to zvládnou dle jeho představ. Musí to být lidi, kteří už někdy byli na lodi, mají představu o chování plachet a musí být dopředu seznámeni s tím, jak se spinaker/genaker vytahuje a jak se bezpečně stahuje.
4) Z výše uvedených bodů bych udělal jednoduchý závěr - teorie je krásná věc, ale vlastní zkušenost je prostě zkušenost, kterou žádná teorie nenahradí. Takže jak psal Prcekee - přidat se k nějaké posádce, kde je předpoklad, že genaker bude používat, tam si to "osahat" a pak teprve použít při vlastní plavbě. Asi nemá smysl vyjmenovávat možné problémy, které mohou nastat při zesílení větru při vytaženém spinakeru/genakeru. Moře hrubé chyby neodpouští a jak již bylo psáno, za této situace řešit MOB - raději nemyslet.
Jinak je to spíš o zkušenostech, nikoli jen o naplutých mílích. Někdo má štěstí na počasí, nezažil bouřku a nebo silný vítr a pak může mít klidně 1000 mil a nebude v případě problému honem vědět, co dřív. Až si prožije (propluje) pár bouřek, na vlastní kůži si vyzkouší, co to obnáší, jak se chová za silného větru loď, plachty, kormidlo, mimochodem není ani od věci připomenout, že pro takové případy je teba mít i odpovídající oblečení, protože za bouřky (liják, vítr) i v létě za teplého počasí budete za 10 minut v běžné větrovce zmrzlí tak, že neudržíte lano v ruce, tak teprve potom bude vědět, o čem to je, na co se před příchodem bouřky musí připravit, jakou výbavu musí mít někde po ruce pro podobné případy a podobně.
Pavel.
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Kriticke situace s genakrem
Ještě proúplnost dodám pár postřehů:
- proč asi děti - jachtaři se učí na těch malých hranatých "neckách", kde plachta má plochu snad 3 m2, při problému ji jachtař jednoduše prostě nechá vyvlát a nic se neděje. Žádná škoda, žádné vážné ohrožení a podobně. Nechávat vyvlát plachtu o ploře 40 m2 je trochu jiný šrumec, nehledě na to, že v některých situacích to ani nejde.
- osobně jsem si prošel vývojem windsurfing, kajutovka 6 m se závěsným motorem na moři, a pak teprve 8 m kautovka na Orlíku a pak 12 m plachetnice na moři. A základní školu života jsem dostal na té malé 6 m kajutovce, kde první rok bylo počasí jako z propagačních materiálů, druý rok (to jsem už byl hrdý skiper a myslel si, jaká je to pohoda ...) jsem za týden schytal 8 bouřek a samozřejmě díky nezkušenosti jsem udělal i pár průserů, naštěstí beze škod, situace zvládnul a ten týden s bouřkami pro mne byl klíčový a pochopil mnohé. Od té dobyasi 30 týdnů na moři coby skiper) už nic neponechávám náhodě, a např. mi nikdy uuž nepovolila kotva (bez její kontroly nebo 110% jistoty, že nebude silnější vítr), bez předpovědi počasí (i tak může přijít něco neočekávaného) prostě nejdu spát (podotýkám, že u mola nebo na bóji jsem za ty roky spal snad 5x).
Ono je to asi jako na silnici, udělat si první papíry a rovnou sednout za volant kamionu asi taky není to pravé. Doporučil bych opravdu začínat spíš na menších lodích, pokud se něco stane, i rozměr případného problému je trochu menší ...
Pavel.
- proč asi děti - jachtaři se učí na těch malých hranatých "neckách", kde plachta má plochu snad 3 m2, při problému ji jachtař jednoduše prostě nechá vyvlát a nic se neděje. Žádná škoda, žádné vážné ohrožení a podobně. Nechávat vyvlát plachtu o ploře 40 m2 je trochu jiný šrumec, nehledě na to, že v některých situacích to ani nejde.
- osobně jsem si prošel vývojem windsurfing, kajutovka 6 m se závěsným motorem na moři, a pak teprve 8 m kautovka na Orlíku a pak 12 m plachetnice na moři. A základní školu života jsem dostal na té malé 6 m kajutovce, kde první rok bylo počasí jako z propagačních materiálů, druý rok (to jsem už byl hrdý skiper a myslel si, jaká je to pohoda ...) jsem za týden schytal 8 bouřek a samozřejmě díky nezkušenosti jsem udělal i pár průserů, naštěstí beze škod, situace zvládnul a ten týden s bouřkami pro mne byl klíčový a pochopil mnohé. Od té dobyasi 30 týdnů na moři coby skiper) už nic neponechávám náhodě, a např. mi nikdy uuž nepovolila kotva (bez její kontroly nebo 110% jistoty, že nebude silnější vítr), bez předpovědi počasí (i tak může přijít něco neočekávaného) prostě nejdu spát (podotýkám, že u mola nebo na bóji jsem za ty roky spal snad 5x).
Ono je to asi jako na silnici, udělat si první papíry a rovnou sednout za volant kamionu asi taky není to pravé. Doporučil bych opravdu začínat spíš na menších lodích, pokud se něco stane, i rozměr případného problému je trochu menší ...
Pavel.
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
Re: Kriticke situace s genakrem
Pavel to napsal pěkně, ještě bych dodal že gramáž dacronu u těchto plachet je podstatně menší takže nevydrží dlouho flatrovat a vesele se trhají, je to běžně při závodech vidět,závodníci to moc neřeší, znám jachtaře, který klidně sedne ke stroji a ze dvou roztrhaných genakrů sešije jiný a ještě větší. 

- Ondrais
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Břevnov
Re: Kriticke situace s genakrem
Ahoj,
napíšu pár svých zkušeností coby bowman na několika regatách, kde bych ti i doporučil začít s někým kdo to ovládá, protože jinak to bude hodně pokus/omyl a omyl jsou právě tyhle potíže které mnohdy končí jeho roztrháním. A neni to pak zrovna levný.
Nejdřív bych trochu rozlišil klasickej spinnaker od gennakeru. Klasickej spinakr je symetrickej, ve tvaru rovnoramenného trojúhelníku. Potřebuješ na něj peň ( na návětrný straně ) a je s ním nejvíc té "zábavy" kterou jsi dal ve videu. Používá se výhradně na zadní vítr nebo hodně mírně zadoboční. Úhly větru pro různý spinakry najdeš v mnoha diagramech.
Neni úplně lehký ho zvládnout ovládat a HODNĚ záleží na kormidelníkovi! Je potřeba na něj držet kurz, sledovat poryvy a ono vlastně mít vubec početnější zasvěcenou posádku.
Jakmile se s ním jednou dostaneš do takového spinoutu že pokládáš skoro stěžeň na hladinu, neni lehký se z toho dostat, někdy vyvlátí otěže už ani nepomůže protože už je tak zalitej vodou že s ním najednou lovíš ryby. Tady hrozí jeho roztrhání obrovským odporem vody. A jak bylo řečeno, kormidlem už to teď nejde. Nejčastěji po srovnání lodě přichází další a další spinout takže je nejlepší ho co nejrychleji "schodit" a rychle vytáhnout na palubu. Může pomoct vytažení geny, která ho zastíní, pokud už není moc ve vodě kde by ho tah lodě mohl začít trhat. Přes vytaženou genu je taky způsob jak se většinou vytahuje a sundavá, tedy pokud neni vyloženě slabej vítr. Gena ho zastíní a nedovolí do něj naprat hned plnou sílu větru.
Trochu jiné je to s tím genakrem. Jde o asymetrickej spinakr, kterej se zase dělí ještě na další podkategorie jako Code 0 ( code zero ) Code D atp...
Jde už z názvu odečíst že se víc podobá geně a je teda stavěnej i na boční vítr. Tady stejně jako u geny ti pomůže povolení otěže nebo v nejhorším bývá často možné jej navinout na roll furler stejně jako genu. Pokud je ten furler jeho součástí. To záleží. Samozřejmě se dá vytahovat z bagu na přídi, nebo se ještě používaj ty vytahovací rukávy který ho rychle sbalej do neškodný formy.
Když máš genakr na furleru s průběžným lanem, zvládneš jeho obsluhu , tedy vytažení a smotání klidně sám z kokpitu. Pokud ne, další člen posádky je nutnost. Je to mnohem snažší než s klasickým spinakrem. Klasickej genakr je také dělanej na zadní vítr, spíše zadoboční, ale žádnej ze spinakrů už neni tak efektivní jako klasickej symetrikáč.
Já mám na lodi 4 spinakry, klasiku, genakr, code 0 a screecher ( což je vlastně code 0 ). Na code 0, kterej je považován za nejuniverzálnější spinakr ( či plachtu vubec ) se dá vesele i stoupat proti větru.
Ale vše záleží jak fouká a podle toho vytahovat, respektive podle toho zatahovat. Pak už přichází nepříjemnosti.
A jak už bylo řečeno, neni nad to osahat si to na nějaký okruhovce
napíšu pár svých zkušeností coby bowman na několika regatách, kde bych ti i doporučil začít s někým kdo to ovládá, protože jinak to bude hodně pokus/omyl a omyl jsou právě tyhle potíže které mnohdy končí jeho roztrháním. A neni to pak zrovna levný.
Nejdřív bych trochu rozlišil klasickej spinnaker od gennakeru. Klasickej spinakr je symetrickej, ve tvaru rovnoramenného trojúhelníku. Potřebuješ na něj peň ( na návětrný straně ) a je s ním nejvíc té "zábavy" kterou jsi dal ve videu. Používá se výhradně na zadní vítr nebo hodně mírně zadoboční. Úhly větru pro různý spinakry najdeš v mnoha diagramech.
Neni úplně lehký ho zvládnout ovládat a HODNĚ záleží na kormidelníkovi! Je potřeba na něj držet kurz, sledovat poryvy a ono vlastně mít vubec početnější zasvěcenou posádku.
Jakmile se s ním jednou dostaneš do takového spinoutu že pokládáš skoro stěžeň na hladinu, neni lehký se z toho dostat, někdy vyvlátí otěže už ani nepomůže protože už je tak zalitej vodou že s ním najednou lovíš ryby. Tady hrozí jeho roztrhání obrovským odporem vody. A jak bylo řečeno, kormidlem už to teď nejde. Nejčastěji po srovnání lodě přichází další a další spinout takže je nejlepší ho co nejrychleji "schodit" a rychle vytáhnout na palubu. Může pomoct vytažení geny, která ho zastíní, pokud už není moc ve vodě kde by ho tah lodě mohl začít trhat. Přes vytaženou genu je taky způsob jak se většinou vytahuje a sundavá, tedy pokud neni vyloženě slabej vítr. Gena ho zastíní a nedovolí do něj naprat hned plnou sílu větru.
Trochu jiné je to s tím genakrem. Jde o asymetrickej spinakr, kterej se zase dělí ještě na další podkategorie jako Code 0 ( code zero ) Code D atp...
Jde už z názvu odečíst že se víc podobá geně a je teda stavěnej i na boční vítr. Tady stejně jako u geny ti pomůže povolení otěže nebo v nejhorším bývá často možné jej navinout na roll furler stejně jako genu. Pokud je ten furler jeho součástí. To záleží. Samozřejmě se dá vytahovat z bagu na přídi, nebo se ještě používaj ty vytahovací rukávy který ho rychle sbalej do neškodný formy.
Když máš genakr na furleru s průběžným lanem, zvládneš jeho obsluhu , tedy vytažení a smotání klidně sám z kokpitu. Pokud ne, další člen posádky je nutnost. Je to mnohem snažší než s klasickým spinakrem. Klasickej genakr je také dělanej na zadní vítr, spíše zadoboční, ale žádnej ze spinakrů už neni tak efektivní jako klasickej symetrikáč.
Já mám na lodi 4 spinakry, klasiku, genakr, code 0 a screecher ( což je vlastně code 0 ). Na code 0, kterej je považován za nejuniverzálnější spinakr ( či plachtu vubec ) se dá vesele i stoupat proti větru.
Ale vše záleží jak fouká a podle toho vytahovat, respektive podle toho zatahovat. Pak už přichází nepříjemnosti.
A jak už bylo řečeno, neni nad to osahat si to na nějaký okruhovce

- Ondrais
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Břevnov
Re: Kriticke situace s genakrem
Chtěl bych ještě dodat, když se ptáš na ty problémy. Nejvíc problému vzniká ještě před jeho plným vypuštěním jeho překřížením a špatně provlečenými otěžemi. 
Vždy překontrolovat před vypuštěním ručkováním z jednoho rohu k druhýmu jestli je vše "čisté" a nezapomenout zkontrolovat taky výtah u špičky stěžně jestli je volnej a tak vůbec... je toho docela dost co se může přimotat do cesty

Vždy překontrolovat před vypuštěním ručkováním z jednoho rohu k druhýmu jestli je vše "čisté" a nezapomenout zkontrolovat taky výtah u špičky stěžně jestli je volnej a tak vůbec... je toho docela dost co se může přimotat do cesty

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů