Topení na lodi
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
- Stanislav
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 593
- Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
- Reputace: 50
- Bydliště: moře
Re: Topení na lodi
Jeste mne napadlo, mel jsem v lodi naftova kamna Refleks, vykon 2 kW, ale delaji se i silnejsi verze. Nic nehuci, nepotrebujes elektriku. Mit dvoje kamna uz mne prislo trochu moc a tak jsem se pridrzel pevnych paliv, je to vsude dostupne a zadarmo, ale jinak byly ty naftaky celkem fajn. Prodavaji je treba v Nemecku https://www.toplicht.de/en/shop/ofen-he ... lofen-62mg
Levne to neni, ale je to neznicitelne.
Levne to neni, ale je to neznicitelne.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 316
- Registrován: úte črc 18, 2017 10:32 pm
- Reputace: 9
- Bydliště: Dobříš
Re: Topení na lodi
Kamna jsou svařovaná individuálně, předpokládám... nestálo by za to utěsnit kolem dvířek tou šňůrkou ? Jak táhnou ? Dle mého odhadu bude mít komín jen kolem 2m max ? Já musel prodlužovat na 4 m
- Stanislav
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 593
- Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
- Reputace: 50
- Bydliště: moře
Re: Topení na lodi
Kamna v lodi byla kdyz jsem ji koupil. Jsou svarena z nerezu cca 3mm, stejne tak komin. Cely horni dil kominu se da jednoduse demontovat (je na na velky zavit) a zaslepit vodotesne zatkou (to se hodi mimo topnou sezonu). U kamen neni ani tak dulezity material plaste, ale samotova cca 3 cm silna vlozka. Temi dvirky dole to prisava vzduch, ani se moc nehreji (daji se jeste vic zavrit, ale takhle to funguje a tak tak to neresim) S tahem nemam sebemensi problem.
jeste doplnim-mam na lodi i topeni Webasto 2kW, to pustim rano kdyz vstavam a nez zatopim v kamnech. Cela lod je izolovana "tvrdou "penou, vetsinu pevnych oken po dobu stani v portu zakryvam polystyrenem, odkryta nechavam okna otviraci (v kuchyni a v koupelne kvuli vetrani). Pokud je elektrika v cene stani, pouzivam horkovzdušne topidlo na misto nafty.
jeste doplnim-mam na lodi i topeni Webasto 2kW, to pustim rano kdyz vstavam a nez zatopim v kamnech. Cela lod je izolovana "tvrdou "penou, vetsinu pevnych oken po dobu stani v portu zakryvam polystyrenem, odkryta nechavam okna otviraci (v kuchyni a v koupelne kvuli vetrani). Pokud je elektrika v cene stani, pouzivam horkovzdušne topidlo na misto nafty.
- PEPO
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 313
- Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
- Reputace: 13
- Bydliště: Furt pri vode
Re: Topení na lodi
Ja mám AIirtronic D2 a doteraz som ho mal v takej plechovej bedni kde som mal samotné kúrenie- 2x AGM 34ah+5 litrový kanister s naftou.Je to 24voltové-preto dve baterie.A už ma prestalo baviť sa s tým neustále naťahovať z lode do auta a tak či už kôli priestoru,tankovaniu alebo dobíjanie baterii.Zabezpečil som so si už menič z 12 na 24v-odskúšané- a v pohode.
Len teraz mám dilemu ako von cez laminát.Kedže ako bývalý kamionista už som mal 2 x na mále, tak som maximálne obozretný a môj plán je dať bufík na drzaka na plášt z vnútra a výfuk a aj nasávanie vzduchu na spalovanie bude z vonku.To sú dve vačšie diery s priemerom 24mm+ 4 diery po 6mm čo držia samotný bufík + 1 dielka na 5mm hadičku na prívod paliva.A moja otázka znie.Kolko stupnov znesie laminát aby nedegradoval od teploty?Pod kurením je na izolaciu gumenné tesnenie. to je ok.Ale v okolí výfuku ktorý má do 300 stunov mi tú plechovú bedničku čo som mal doteraz nahrialo na 70stupnov.Ale je možné že tá diera bol tak akurát a výfuk sa o nu opieral.
Viem- kúrenie sa montuje do medziplášťa a je originál výfuková koncovka.Ale, je to jedno ale.
Ja nedôverčivý-chcel aby všetky spoje boli mimo lode.Predsa len môže povoliť spona,alebo sa časom môže prepáliť tá plechová hadica na výfuku a hned môže byť zle..Alebo aj má niekto iný názor-sem s ním
.
Len teraz mám dilemu ako von cez laminát.Kedže ako bývalý kamionista už som mal 2 x na mále, tak som maximálne obozretný a môj plán je dať bufík na drzaka na plášt z vnútra a výfuk a aj nasávanie vzduchu na spalovanie bude z vonku.To sú dve vačšie diery s priemerom 24mm+ 4 diery po 6mm čo držia samotný bufík + 1 dielka na 5mm hadičku na prívod paliva.A moja otázka znie.Kolko stupnov znesie laminát aby nedegradoval od teploty?Pod kurením je na izolaciu gumenné tesnenie. to je ok.Ale v okolí výfuku ktorý má do 300 stunov mi tú plechovú bedničku čo som mal doteraz nahrialo na 70stupnov.Ale je možné že tá diera bol tak akurát a výfuk sa o nu opieral.
Viem- kúrenie sa montuje do medziplášťa a je originál výfuková koncovka.Ale, je to jedno ale.
Ja nedôverčivý-chcel aby všetky spoje boli mimo lode.Predsa len môže povoliť spona,alebo sa časom môže prepáliť tá plechová hadica na výfuku a hned môže byť zle..Alebo aj má niekto iný názor-sem s ním

-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 316
- Registrován: úte črc 18, 2017 10:32 pm
- Reputace: 9
- Bydliště: Dobříš
Re: Topení na lodi
Výfuk dej do průchodky = trubky většího průměru. Na dřevěné chatě jsem prostor vycpal kamnářskou vatou (nevím přesný název, používá se to do kotlů). Na hausbotech jsem viděl, že dávají tu průchodku jen se vzduchovou mezerou - vzduch izoluje také super. V lodi bych tu izolační vatu nacpal i mezi stěnu a vlastní těleso výměníku topení. Dobře izoluje i obyčejná čedičová vata např. Isover.
Pozor na plechová el-ka nebo cokoli, čím tu průchodku chytíš - i ty se rozpálí fest (tepelná vodivost) ! Trubky nemusíš spojovat prstýnky, ale spájet ?
Pozor na plechová el-ka nebo cokoli, čím tu průchodku chytíš - i ty se rozpálí fest (tepelná vodivost) ! Trubky nemusíš spojovat prstýnky, ale spájet ?
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Topení na lodi
45 let máme v lodi Eberspächer 4KW. Průchodka je normální a uvnitř, vně a mezikruží jsou podložky z žáruvzdorného materiálu několik mm siných. Doposud žádný problém nebyl. Dnes se prodává originál průchodka s meziprostorem, který také izoluje.
- PEPO
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 313
- Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
- Reputace: 13
- Bydliště: Furt pri vode
Re: Topení na lodi
Pôvodne som chcel ísť touto cestou, ale som si povedal nie.
To že to tolko funguje je fajn,ale zvyčajne ten výfuk alebo spona len raz.Ale ten nám už o tom nenapíše.
Proste výfuk musí ísť von.
Aj ked som chvílu uvažoval že by som trubku priamo navaril na vývod výfuku z kúrenia,ale potom ak by som potreboval riešiť nejaký servis/výmena sitka ale žhavičky, už by to bolo trochu komplikovanejšie.
Diery som si už vyvrtal,kabeláž ako tak ponaťahoval.Dnes ešte zapojiť palievový systém, spraviť rozvod tepla a cez víkend vyskúšam priamo na vode....
To že to tolko funguje je fajn,ale zvyčajne ten výfuk alebo spona len raz.Ale ten nám už o tom nenapíše.
Proste výfuk musí ísť von.
Aj ked som chvílu uvažoval že by som trubku priamo navaril na vývod výfuku z kúrenia,ale potom ak by som potreboval riešiť nejaký servis/výmena sitka ale žhavičky, už by to bolo trochu komplikovanejšie.
Diery som si už vyvrtal,kabeláž ako tak ponaťahoval.Dnes ešte zapojiť palievový systém, spraviť rozvod tepla a cez víkend vyskúšam priamo na vode....
- seemann
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 305
- Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Pardubicko
Re: Topení na lodi
Ahoj, mám na lodi naftové topení NORDIC švédské výroby. Už se nevyrábí. Přestalo pracovat, čerpadlo cvaká, ale topení se nezapálí. Po chvíli skočí do chyby. Poslední dva pokusy vypadla po chvíli i pojistka. Děkuji za radu.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Topení na lodi
Seemann -
NORDIC je staré topení, které se dlouho neprodávalo. Byla to snaha o konkurenci Eberspächer. Vůbec nic jsem o NORDIC nenašel. Proto odhaduji:
Sundej hadičku nafty se žhavící svíčky, zapni topení a zjisti, jestli jde nafta z hadičky.
Zjisti jestli jde nafta do čerpadla.
Vyšroubuj žhavící svíčku. Zapni topení a zjisti jestli žhaví a změř napětí na kontaktech svíčky. Pokud je při žhavení napětí pod 12V je pravděpodobně ztráta napětí v ovládací elektronice.
Zapoj pomocné relé které bude spínat přímo přívod do topení a nový přívod z relé do žhavící svíčky. Cívku relé zapoj na minus a na původní přívod do svíčky
NORDIC je staré topení, které se dlouho neprodávalo. Byla to snaha o konkurenci Eberspächer. Vůbec nic jsem o NORDIC nenašel. Proto odhaduji:
Sundej hadičku nafty se žhavící svíčky, zapni topení a zjisti, jestli jde nafta z hadičky.
Zjisti jestli jde nafta do čerpadla.
Vyšroubuj žhavící svíčku. Zapni topení a zjisti jestli žhaví a změř napětí na kontaktech svíčky. Pokud je při žhavení napětí pod 12V je pravděpodobně ztráta napětí v ovládací elektronice.
Zapoj pomocné relé které bude spínat přímo přívod do topení a nový přívod z relé do žhavící svíčky. Cívku relé zapoj na minus a na původní přívod do svíčky
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Topení na lodi
Jestli dlouho stálo, může být zapadlá nafta. Podle délky vedení může trvat dlouho než se znovu natáhne. Čerpadlo bez nafty má víc kovový zvuk a je hlasitější.
Když se mi to stane, odpojím čerpadlu dráty a přivedu 12V rovnou od baterky, zásuvky. Jeden připojím a druhým, klepu na druhý kontakt. Plus, minus - jedno kterej kam. Jde to rychle a netrápím baterku ani topení.
Pokud ti nafta jde a svíčka žhaví, poznáš podle poklesu napětí, bývá zakarbonované sítko co je kolem svíčky. Jde ho opatrně oškrábat a vyčistit mosazným drátěným kartáčkem rozměru kartáčku na zuby. Pokuď nemáš náhradní, nepokoušej se ho vyndat, nepřežije, ale asi bude pasovat to z Eberu.
Když se mi to stane, odpojím čerpadlu dráty a přivedu 12V rovnou od baterky, zásuvky. Jeden připojím a druhým, klepu na druhý kontakt. Plus, minus - jedno kterej kam. Jde to rychle a netrápím baterku ani topení.
Pokud ti nafta jde a svíčka žhaví, poznáš podle poklesu napětí, bývá zakarbonované sítko co je kolem svíčky. Jde ho opatrně oškrábat a vyčistit mosazným drátěným kartáčkem rozměru kartáčku na zuby. Pokuď nemáš náhradní, nepokoušej se ho vyndat, nepřežije, ale asi bude pasovat to z Eberu.
- seemann
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 305
- Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Pardubicko
Re: Topení na lodi
Pavle díky za rady. Co vím se Nordic montoval také do Volvo, potom ho Eberspächer koupil.
Davide díky za rady. Topení jsem nepoužíval cca 6let, může to být jak píšeš. Když se vyplachuje, tak malinko zakouří, ale to je vše.
Vl.
Davide díky za rady. Topení jsem nepoužíval cca 6let, může to být jak píšeš. Když se vyplachuje, tak malinko zakouří, ale to je vše.
Vl.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Topení na lodi
Pokud máš delší naftové vedení než půl metru, tak po šesti letech bych opravdu nejdřív sundal hadičku nafty přímo až na vstupu do topení. Odpojil čerpadlo a natáhl naftu jak píšu vejš. Musí jít bez bublinek. Ta dávka je velmi malá, proto, když má potrubí větší obsah, trvá natažení nafty dost dlouho a automatika topení po třech nepovedených startech sama vypne. To je normální.
To, že ti začoudí je tím, že do něj vlezou nějaké zbytky z potrubí, jak čerpadlo tlačí nejdřív vzduch, páry. Může se i stát, že naskočí, chvíli běží a chcípne. Udělá to vzduchová bublina.
To, že ti začoudí je tím, že do něj vlezou nějaké zbytky z potrubí, jak čerpadlo tlačí nejdřív vzduch, páry. Může se i stát, že naskočí, chvíli běží a chcípne. Udělá to vzduchová bublina.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Topení na lodi
Můj Eberspächer byl choulostivý na napětí. Jen na nabyté baterie nezapáli. Na nastartovaný motor zapálil vždy a děsně kouřil než se spálila nafta co byla v něm neshořelá. Kabel je 2,5 mm2. Chyba byla ztráta napětí v elektronice Eberspächer. Rellé jak popisuji výše problém vyřešilo.
Tik tik čerpadlo musí být pod hladinou nafty v nádrži, špatně saje. Hadičku 4 metry z čerpadla ke žhavicí svíčce jsem vyměnil za nejmenší vnitřní průměr jaký bylo možné aplikovat, tuším 2mm, aby množství nafty které ev. klesne přes zimu bylo co nejmenší a topení rychle zapálilo.
Tik tik čerpadlo musí být pod hladinou nafty v nádrži, špatně saje. Hadičku 4 metry z čerpadla ke žhavicí svíčce jsem vyměnil za nejmenší vnitřní průměr jaký bylo možné aplikovat, tuším 2mm, aby množství nafty které ev. klesne přes zimu bylo co nejmenší a topení rychle zapálilo.
- seemann
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 305
- Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Pardubicko
Re: Topení na lodi
Díky, všechny vaše rady prověřím.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Topení na lodi
Nevim, můj 4kW Eber chytne i na 12V v baterkách. Čerpadlo mu nasaje z hloubky šedesát čísel. Vzhledem k tomu, že sání z nádrže má být horem, není umístění čerpadla pod úrovní nafty reálné. Tenké hadičky k němu orig dávají. Dokonce průhledné, tak je vidět jak všechno těsní a že nejdou bublinky.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Topení na lodi
Tady máš nový topení diesel 5kW za 2500 SEK
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... w/93236377
Existuje funkce spojených nádob. Do čerpadla umístěného pod hladinou paliva v nádrži palivo natéká samospádem přes vrchol nádrže.
Ve Švédsku nejsou do lodí schváleny průhledné hadičky na palivo.
Popisuji moje zkušenosti s topením, které jsem koupil 1980 a mám ho dodnes. Po úpravě funguje skvěle.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... w/93236377
Existuje funkce spojených nádob. Do čerpadla umístěného pod hladinou paliva v nádrži palivo natéká samospádem přes vrchol nádrže.
Ve Švédsku nejsou do lodí schváleny průhledné hadičky na palivo.
Popisuji moje zkušenosti s topením, které jsem koupil 1980 a mám ho dodnes. Po úpravě funguje skvěle.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Topení na lodi
Tak to je lákavá nabídka. Otázka je, jestli vydrží tolik, co to Pavlovo z r. 80. I půlka by stačila... 
Nejsou k tomu nějaké reference? Značka (zhing nebo zhong) a tak? Mžoural jsem do toho návodu na fotce, ale není to k přečtení...

Nejsou k tomu nějaké reference? Značka (zhing nebo zhong) a tak? Mžoural jsem do toho návodu na fotce, ale není to k přečtení...
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Topení na lodi
A i s postovnym
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Topení na lodi
Ahoj, v jednom jachtařském videu jsem viděl něco, co vypadá (a funguje) jako petrolejka a zároveň to topí. Jen tam nebylo řečeno jméno, abych to vygooglil. Zkoušel jsem výrazy jako „topná lampa“, „vytápěcí lampa“ a podobně. Ale nic jsem nenašel.
Víte někdo, jak se to jmenuje? Nebo dokonce víte, kde to prodávají? Máte někdo zkušenost s účinností?
Na obrázku je ta lampa z videa. Pásky jsou na ní proto, že při plavbě na motor nepříjemně drnčela.
Víte někdo, jak se to jmenuje? Nebo dokonce víte, kde to prodávají? Máte někdo zkušenost s účinností?
Na obrázku je ta lampa z videa. Pásky jsou na ní proto, že při plavbě na motor nepříjemně drnčela.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Topení na lodi
Hornickej kahan. Dost podobný je na shop.ultramarin.com.
Topí každá petrolejka, akorát že smrdí, žere kyslík a výkon má tak na zářijový Jadran
Topí každá petrolejka, akorát že smrdí, žere kyslík a výkon má tak na zářijový Jadran
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 407
- Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
- Reputace: 84
- Bydliště: Zbynická 1566-9
- Kontaktovat uživatele:
Re: Topení na lodi
Koukal jsem na net a (nezaručené) výpočty jsou takové, že jedna svíčka má asi 80 W. Z toho bych usoudil, že ten kahan bude mít tak 200 až 300 W. Deset svíček by tedy mělo dát cca 800 W, což už není zanedbatelné. Udávaná spotřeba kyslíku na jednu svíčku 8 litrů / hodinu, což odpovídá cca 40 litrům čerstvého vzduchu za hodinu, pro deset svíček je to 400 litrů za hodinu, což je 0,4 m3/h. Udává se, že jeden člověk potřebuje větrání nejméně 20 m3/h, takže spotřeba kyslíku 10 svíčkami (nebo kahanem) je zanedbatelná. Vzhledem k tomu, že uvnitř lodi bude relativně méně kyslíku než vně, parciální tlak kyslíku v lodi bude menší než venku, což by mělo napomoci difuzi kyslíku dovnitř lodi. Z hlediska tepelné pohody by ale bylo potřeba, aby ty svíčky nebo kahan byly co nejníže, to znamená na podlážce, což je ale nejhorší z hlediska bezpečnosti. Podle mě je ale hlavní psychologický aspekt, člověk může cítit, že mu je chladno při 23°C a nebo může cítit, že je mu teplo, když vejde z -40°C do -30°C. Při dobrém spacáku a pravidelném střídání hlídek není potřeba topení vůbec (viz Bagatela v Zemi Františka Josefa). Svíčka nebo kahan pocitu tepla a útulnosti pomůže. Pomůže také třeba rozehřát "zmrzlé" ruce. Pro úplnost dodávám, že jeden člověk topí cca 100 W, ale jen v letním oblečení (jsou charakteristické křivky výhřevnosti člověka v závislosti na teplotě používající se pro návrh klimatizací), takže reálně bych odhadoval, že člověk v péřovce a v čepici bude přispívat tak 50 W, hlavně dýcháním; při nižší teplotě o trochu více a může se to přiblížit těm 100 W.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 407
- Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
- Reputace: 84
- Bydliště: Zbynická 1566-9
- Kontaktovat uživatele:
Re: Topení na lodi
Ale pozor! Sice jsem vypočítal, že nebude problém, že svíčka žere kyslík (tam se jedná o otázky % ve vzduchu), naopak ale asi bude problém, co se týče produktů spalování, konkrétně CO2. Tam se se udává, že by měla být nejvýše řádově 1000 ppm (tj. 0,1% ve vzduchu). Takže sice nebude vadit, že svíčka (svíčky) žerou kyslík, ale podle mě asi bude problém s přílišnou koncentrací CO2. Ve stanu to nevadí (čerstvý vzduch prosakuje všudy), když jsou na lodi kamna, tak jde CO2 do komína, ale v případě svíček či kahanu bych se bál. Ty větrací kubíky jsou taky limitovány ne množstvím kyslíku, ale koncentrací CO2.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Topení na lodi
Petrolejka která krásně svítí a hřeje a nesmrdí je tato na obrázku. Musíš použít kvalitní petrolej nebo lampový olej.
Ale pozor lampa musí mít hořák Ideal Brenner s kulatým knotem a nad ním kovový klobouček, který je jakýsi katalizátor.
O Čínských topení model Eberspächer je tu hodně positivních referencí a zkušeností.
Stojí ale jen 1/6 ceny Ebespächer a to myslím stojí za úvahu.
Ale pozor lampa musí mít hořák Ideal Brenner s kulatým knotem a nad ním kovový klobouček, který je jakýsi katalizátor.
O Čínských topení model Eberspächer je tu hodně positivních referencí a zkušeností.
Stojí ale jen 1/6 ceny Ebespächer a to myslím stojí za úvahu.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Topení na lodi
Děkuji všem za reakce!
Vida na CO2 jsem nepomyslel. Ten člověk se plaví z Kalifornie na Havaj. Takže asi moc netopí a může dost větrat.
Vida na CO2 jsem nepomyslel. Ten člověk se plaví z Kalifornie na Havaj. Takže asi moc netopí a může dost větrat.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Topení na lodi
Já mám na lodi staré topení Thermo 1700, které ale asi 20 let nikdo nepoužíval. Předpokládám, že by nefungovalo. Nevím, jestli je lepší koupit a nechat namontovat nové, nebo nechat v Norsku udělat servis toho současného. 

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti