Tradičná konštrukcia

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7194
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 110
Bydliště: Bratislava

Tradičná konštrukcia

Příspěvekod Denis » sob pro 15, 2007 6:18 pm

Za tradičnú, alebo klasickú stavbu lode považujeme tisícročia používanú koncepciu, drevená kostra lode ktorá je opláštená drevenou obšívkou. Dnes sa také lode amatérsky skoro vôbec nestavajú, ale krásnym príkladom tradičnej stavby je Viktorka. Takže ak niekto chce diskutovať na tému tradičná stavba lodí, alebo tradičná konštrukcia , tak prosím v tomto topicu.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Re: Tradičná konštrukcia

Příspěvekod simon » pon pro 17, 2007 12:43 pm

Denis píše:Za tradičnú, alebo klasickú stavbu lode považujeme tisícročia používanú koncepciu, drevená kostra lode ktorá je opláštená drevenou obšívkou. Dnes sa také lode amatérsky skoro vôbec nestavajú, ale krásnym príkladom tradičnej stavby je Viktorka. Takže ak niekto chce diskutovať na tému tradičná stavba lodí, alebo tradičná konštrukcia , tak prosím v tomto topicu.


z ceho a jak tradicne palubu?
material a typ spojovacich prvku, aneb jak obsivku ke kestre pripojiti?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7194
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 110
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon pro 17, 2007 7:46 pm

Dlho som sníval že budem stavať klasiku, ale pre množstvo pre mňa neriešitelných technických problémov som si nechal zajsť chuť.
Dosková obšívka sa dá v pohode klincovať bronzovými vrúbkovanými klincami. Ale zožeň ich. Nakoniec som zistil že ich má v ponuke Lindeman, ale keď som začal stavať, tak už ich v ponuke nemal. V súčasnosti neviem o nikom kdo by ich predával.
Paluby z hoblovaných dosiek, najlepšie z radialneho rezu, v žiadnom prípade nie okrajové rezivo. Čiže bežne také dosky nekúpiš, musíš si ich dať narezať na píle. Špáry by sa dali riešiť analogicky k moderným teakovým palubám, teda špáru vypľňať Sika tmelom určeným na palubné špáry. Ten je mimoriadne odolný UV žiareniu a samozrejme slanej vode. Som si istý že paluba by bola dokonale utesnená a ešte by bol aj protišmykový povrch.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 420
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » pon pro 17, 2007 8:52 pm

Ahoj Denisy stydím se protože jsem nemalou část života žil v Československu , ale nevím přesně co je klincovať klincami (hřebíky?) ?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7194
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 110
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon pro 17, 2007 10:05 pm

Klinec je hřebík, ale snáď mi nechceš povedať že sa hřebíkuje hřebíkama? Fakt sa používa hřebíkovat? Ako nalec Českého jazyka som zostal zaskočený. Klinec je od slovného základu klin, v nárečiach sa používa slovo klinček, alebo klinčok, spisovne je klinec. Ekvivalent hřebiku v slovanských jazykoch nepoznám, je hřebík pôvodné slovanské slovo?
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » úte pro 18, 2007 12:31 pm

Denis píše:Dlho som sníval že budem stavať klasiku, ale pre množstvo pre mňa neriešitelných technických problémov som si nechal zajsť chuť.
Dosková obšívka sa dá v pohode klincovať bronzovými vrúbkovanými klincami. Ale zožeň ich. Nakoniec som zistil že ich má v ponuke Lindeman, ale keď som začal stavať, tak už ich v ponuke nemal. V súčasnosti neviem o nikom kdo by ich predával.
Paluby z hoblovaných dosiek, najlepšie z radialneho rezu, v žiadnom prípade nie okrajové rezivo. Čiže bežne také dosky nekúpiš, musíš si ich dať narezať na píle. Špáry by sa dali riešiť analogicky k moderným teakovým palubám, teda špáru vypľňať Sika tmelom určeným na palubné špáry. Ten je mimoriadne odolný UV žiareniu a samozrejme slanej vode. Som si istý že paluba by bola dokonale utesnená a ešte by bol aj protišmykový povrch.


ac velky patriot, tak po testech s ceskym materialem pouzivam na narocnejsi aplikace uz jen zahranicni (ve vinohradu sem testoval ruzne ceske draty jako dratenku, vsechno spatne, ted mam nemeckej drat a anglicky napinaky (ty cesky byly z ruznych zdroju 3 typy, vsechny ocel kvality blata)), cili nemam problem vzit toho par kilo ve statech, zvlast s dnesnim kurzem dolaru to uz neni tak zly.
(mmch pristi rok mam v planu udelat vetsi objednavku spojovaciho materialu + nejaky stylovejsi hardware, kdo ma zajem se pridat a podelit o postovne, necht se ozve)

ad paluba - ten protiskluz povrch zajistis cim, jen tou sparou? z ceho se delavaly v evrope paluby, chci se pustit do oprav joloveho krizniku (cca 1950), material obsivky je modrin a premyslim, z ceho udelat tech par kousku paluby co ma, teak tam cpat nechci (historicky tam IMO nepatri), lakovat to nechci, olejovany dub + sika tmel, oboji (jak teakovy olej na dub tak paluba z dubu mne prijdou divny), modrin zase nepobere moc oleje ... a chtel bych se vyhnout lakovane palube s nejakym klasickym pokusem o protiskluz (jako pisek do laku apod), mas nejaky napad?

sikovna pila dneska neni az takovy problem, mmch kdyz jsme u dreva, co umele susene drevo versus prirozene suche drevo pri stavbe lodi?

kdyby nekdo mel zajem o literaturu, tak mam doma 2 velmi zajimave knizky, pripadnym zajemcum muzu nektere kapitoly naskekovat

Chapelle: Boat building

Steward: Boat building manual
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 420
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » úte pro 18, 2007 2:46 pm

Hřebíky se nehřebíkujou ale zatloukaj a desková obšívka se stlouká bronzovými vroubkovanými hřebíky .Napsal jsem tu otázku špatně , jediné co mě omlouvá je moje chřipka. Nejsem lingvista ale vypadá to že slovo hřebík je původní české slovo .
Jinak bronzové hřebíky vyráběly v kovohutích Rokycany ale už je nedělají , a asi nebyly vroubkovaný.
Nešli by použít nerezové hřebíky ?
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1378
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » úte pro 18, 2007 3:20 pm

a proč vůbec klincovať klincami.. :)

proč pouze nelepit, popřípadě si pomoci vrutem..
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7194
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 110
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte pro 18, 2007 3:42 pm

Smike, pretože bronzové klince sú totálna klasika. Ale sú to aj velmi pevné spoje a je to rýchla robota. Pri mojej stavbe som zistil, že ocelový šroub je podstatne pevnejší ako nerezový, z toho usudzujem že bronzový klinec bude asi pevnejší ako nerezový šroub. Ovšem samozrejme že nerezový šroub je dostatočný spoj a ten nerezový klinec by musel byť vrúbkovaný, alebo točený štvorhranný.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » úte pro 18, 2007 3:56 pm

Denis píše:Smike, pretože bronzové klince sú totálna klasika. Ale sú to aj velmi pevné spoje a je to rýchla robota. Pri mojej stavbe som zistil, že ocelový šroub je podstatne pevnejší ako nerezový, z toho usudzujem že bronzový klinec bude asi pevnejší ako nerezový šroub. Ovšem samozrejme že nerezový šroub je dostatočný spoj a ten nerezový klinec by musel byť vrúbkovaný, alebo točený štvorhranný.


u hrebiku je i nesporna vyhoda v tom, ze ma hladkou a vetsinou i uzsi hlavicku
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1378
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » úte pro 18, 2007 4:29 pm

já jsem svojí poznámkou chtěl spíš říct, proč vůbec do lodi cpát železo..

Lepený spoj je pevný a téměř vždy dostačuje (vyjma některých exponovaných míst).

V obšívce zrovna být hřebík nemusí. Z estetického hlediska - loď aspoň nevypadá jako nýtovaná minolovka :)
a praktického - kolem vrutu, hřebíku je porušen materiál a snázeji proniká voda pod lak a do dřeva či překližky.

A hřebík asi nepatří mezi doporučované základní spojovací prvky v loďařině co do kvality spoje.
(i když uznávám rychlost vytvoření spoje a vroubkovaný hřebík není obyčejný hřebík..)

edit: já vím, v klasických konstrukcích se bez vrutu nebo železa neobejdu.. ;)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7194
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 110
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte pro 18, 2007 8:13 pm

Ale však bronz nie je železo. Povedal by som. A nejak sa tie kusy dreva musia pospájať. Keď neolaminuješ trup, tak ten klinec, šroub, alebo nit je tam nevyhnutný. Je pravda že sa používali drevené kolíky, ale hlavne preto že bronz bol pomerne /velmi/ drahý. Ak chceš stavať klasickú stavbu tak sa nevyhneš klincom. Alebo ak máš nejakú klasiku. Snaď najznámejšia klasika je folkeboot, velmi vydarená a oblúbená plachetnica, dodnes ich na severe vyrábajú.Sem tam je v inzerátoch na predaj a niekedy za velmi dobrú cenu.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pát pro 28, 2007 8:47 pm

simonovi
nabídka na literaturu je pro mě lákavá, rád bych počet a klidně i koupil. Kde se dá sehnat? Zdravím hochy z jiného tématu a měli jste mě sem klidně přeposlat hned.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » ned pro 30, 2007 10:51 pm

Nejsem speaker ale mám pocit že bronzové hřeby a šrouby nabízí k volnému prodeji na Glen-L.com. Taky sem našel stránky s pěknejma fotkama z klasických staveb, ze Spray mě odrazují, na hřebíky jsem se neptal, přesto se s nima rychle kominukuje po síti. Jsou to češi a je to WWW.plachetnice.estranky.cz já tam prošel jen přes estranky.cz. Taky mi nabídly abych se na ně pak klidně obrátil s radami, takže by mohli znát i spousta dodavatelů materiálů a třeba by fungoval i drobný prodej. Denisy ještě že jsi mi tu stránku určil:-)

Upravena funkčnost odkazu. Pepa
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7194
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 110
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned pro 30, 2007 11:39 pm

Pomoooc, som v tom nevinne, ako som ti tu stránku určil? A prečo ťa od tej Spray odraďujú?
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pon pro 31, 2007 12:06 am

že až budu stavět bude moje,promiń měl jsem vložit smajlíka jako žert. Podle dobových plánů už nebudou lidi co věděj jak ohnout a ostatní detaily. Je to jako u většiny starých řemesel, hodně věcí se dořešilo citem a ze zkušeností(fortel).
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pon pro 31, 2007 3:50 am

Denis píše: A prečo ťa od tej Spray odraďujú?


To by mě též VELMI zajímalo...
Wlady
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pon pro 31, 2007 5:06 pm

to Vlady.
Já to nad myslel jako to vysvětlení. Ještě psali, že by do toho sami nešli. Jsem na to zvyklí, při řešení dnes již a nebo vůbec nestandartních postupů se s tím setkávám. Většinou nabídnou spoustu nových pracovních postupů, uvádí překonanost a tad dál. Trošku je i chápu,v něčem zavedená firma potřebuje udržet obor pro který se rozjela a ty nestandartní postupy se strašně prodražují zkoušením, scháněním informací, výrobou nebo opravami potřebných nástrojů a nářadí, prostě to táhne obrovskou režii a čas který potřebuješ na jiné práce. Když to děláš pro sebe čas na netu asi do ceny zahrnovat nebudeš a když se ti to nepovede můžeš začít znova nebo tu věc už nechtít.
Díky patří pepovi, možná si sem dám podpis analfabet ve všem
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7194
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 110
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon pro 31, 2007 8:24 pm

Do takej stavby môže ísť len amatér a aj ten musí byť slušne zazobaný. Firma by asi na takej stavbe prerobila. Ale ak by prišiel niekto moc prachatý, tak by ich ukecal. Sveu by tiež nerobili keby nebol jej majitel v balíku.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pon pro 31, 2007 9:10 pm

Samozřejmě, že peníze jsou důkladný přesvěčovadlo. Sveu myslím jen renovovali, a když máš podle čeho a nahrazuješ tak se máš z čeho odpíchnout.Z ní mi taky nabízel ty případné zkušenosti, bude to tok 1915. Poměr svojí zazobnosti nerozpoznám, pokud budu muset peníze seženu, vydělám. Jde spíš o to že v tý době bude stát práce na lodi.
Uživatelský avatar
Frantisek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 265
Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
Reputace: 0
Bydliště: Presov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Frantisek » čtv led 03, 2008 6:54 pm

Keby chcel niekto začať so stavbou takpovediac od koreňa. :D

http://www.gutenberg.org/files/20846/20 ... 0846-h.htm
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » čtv led 03, 2008 8:05 pm

Tradiční konstrukce tradičními postupy. Doporučuji tu verzi s obrázky. Neni to sice o lodích, ale je to o ruční práci se dřevem a i pouhé pozorování obrázků budí respekt k předchozím generacím.
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 746
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » čtv led 03, 2008 8:19 pm

www.bruceroberts.com
pokud se jednalo o nekterou z techto SPRAY pak taky nechapu proc jsi byl od stavby odrazovan,jsou to dobre lode tradicniho vzhledu jejichz stavba byla mnohokrat vyzkousena v amaterskych podminkach.
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 746
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » čtv led 03, 2008 8:37 pm

Frantisek píše:Keby chcel niekto začať so stavbou takpovediac od koreňa. :D

http://www.gutenberg.org/files/20846/20 ... 0846-h.htm

pekny odkaz.nevite nekdo kde bych mohl sehnat par kmenu tech sekvoji o prumeru 25 stop? :D
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » čtv led 03, 2008 8:58 pm

simon píše:... chci se pustit do oprav joloveho krizniku (cca 1950), material obsivky je modrin a premyslim, z ceho udelat tech par kousku paluby co ma, teak tam cpat nechci (historicky tam IMO nepatri)


Jollenkreuzer je krásná loď, hlavně proto, že byla moje první :-)
Byl o maličko mladší (ročník 1960) a dřevěné prvky měl z mahagonu a teaku, nemyslím, že by teak na JK historicky nepatřil, není důvod ho odmítat...

Před dvěma roky vznikly stránky o rekonstrukci jednoho JK v ČR, pracoval na něm člověk, který se živí rekonstrukcemi historických aut, takže výsledek je fantastický. Bohužel, na homepage těch stránek z nějakého temného důvodu přestala fungovat navigace, takže je potřeba otvírat přímými adresami:

http://biene.unas.cz/home.htm
http://biene.unas.cz/historie.htm
http://biene.unas.cz/fotografie.htm
http://biene.unas.cz/kontakty.htm
http://biene.unas.cz/odkazy.htm

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti