Tradičná konštrukcia

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Francis
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: pon bře 17, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: jižní Čechy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Francis » ned úno 15, 2009 2:10 pm

jakubsipek píše:Ahoj

to Francis: díky za rady okolo přídě. Zajímala by mě ještě jedna věc :-) a to jakým způsobem jsou uchyceny hawse pieces ke kostře lodi.
Píšeš, že máš návody a plánky na kterých je to vidět. Kdybys mi mohl nějaký poslat nebo říct kde ho seženu bylo by to fajn. Angličtina mi
nevadí :-). Předem dík za odpověď.


Ahoj, tohle je fakt problém. Přesný a jasný návod jsem také nikde nenašel. Ruská replika škuneru z konce 18. století typu Grumant 58 začíná přidělávat hawse pieces ze dvou směrů od předního vazu a od prvního žebra a prostě jednotlivé kusy z boku sešroubuje vruty. Ty prostřední pak spojuje zevnitř šikmo vedenými vruty. Čekal jsem jak to vyřeší naši Egypťané na La Grace. Ti to prostě stloukli dohromady hřebíky. Myslím ale, že to více odpovídá původním technice, kdy vruty prostě neznali. Zde se není třeba příliš bát o pevnost, neboť hawse pieces působí vlastně jako klenba stropu a navíc jsou jednotlivé díly svázány obšívkou. Přikládám fotku La Grace
Obrázek
Uživatelský avatar
Marte
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: pát led 08, 2010 1:00 am
Reputace: 0

stavba tradičnich lodi v Indii

Příspěvekod Marte » čtv led 14, 2010 12:03 pm

Zdravím všechny,
doufám, že můj příspěvek zde nebude zcela "mimo mísu", v tom případě nechť ho admini smažou či přesunou.
Jsem zde zcela novy, přesto si myslim, že to, jak se staví v indii lodě pro plavby na zdejších kanálech (takzvané Backwaters) v Kerale je zajímavé.
Viz fotky, které se snad podaří nauploadovat.
Marte

Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

Příště prosím dej fotky buď do velikosti 580px (šíře) nebo v náhledech! Tak jak jsem ti upravil.. dík Smike
Uživatelský avatar
terrier
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 90
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod terrier » úte úno 09, 2010 9:07 am

poprosil bych někoho, ..... mám dojem že někde na jachting.info jsem narazil v některém z fór na odkaz výroby člunu s klinkerovou obšívkou mám dojem, že to byl nějaký kanaďan, nepamatuje si někdo kde bych to mohl najít?
Uživatelský avatar
zdive
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: sob led 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod zdive » čtv úno 18, 2010 8:53 pm

Ahoj jsem tu u Vás nový jelikož jsem se začal zajímat o katamarány a vlastní stavbu tak sem pročet zdejší fóra. A proto že jsme koupili barák a peněz je fakt málo, tak sem se rozhodl pro něco menšího a plány zdarma http://www.svensons.com/boat/?p=RunaboutsOutboard/Ace to je ona měla by vážit 90kg bez motoru. kamarád mi přeložil návod, já jsem si převed míry z palců na milimetry, mám vyřezaný žebra, kýl a pokračuju...Akorát jsem místo borovice použil smrk, protože ten jsem měl doma a zadarmo. Jen bych potřeboval rady.. Můžu použít tuhlářskou překližku, nebo musí být vodovzdorná? Chtěl bych obšívku udělat i zevnitř a všechno to potáhnout sklolaminátem aby to vypadalo. Tak si myslím že by obyčejná překližka mohla stačit a ušetřit tak 5 000,-. Ještě bych se chtěl zeptat. představuju si to asi takhle: loď bude vážit kolem 150kg i s motorem + max 5 osob 450kg (ale spíš jen 2 a pes :-) - cca 180kg ) a motor 5hp. Na to nepotřebuju žádný papíry jako řidičák a papíry od lodi že ne.? :? Předem Vám děkuju za rady. :D
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv úno 18, 2010 10:16 pm

Ludia sa najradšej učia na vlastných chybách a tak radiť niekomu kto má vlastnú predstavu je problém. Večšinou je to ako hrach na stenu hádzať. Preglejka môže byť aj truhlařska, ale musí byť vodovzdorná. K tej obšívke znútra, nešpekuluj a rob podla projektu.
Pri 5 HP je tvoja úvaha správna, nepotrebuješ žiadne papiere, ale ani sa nepovezieš v sklze a to prídeš ovela. To si si mohol kúpiť staré kánoe a bol by si na tom rovnako. Stavať klzák a jazdiť vo výtlaku je mierne vyšinuté.
Uživatelský avatar
zdive
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: sob led 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod zdive » pát úno 19, 2010 10:27 am

A co by jsi mi poradil? udělal jsem blbost, když jsem to začal dělat ze smrkového dřeva? ptal jsem se v Plzni na vodovzdornou překližku, tak mi řekli že může být nějaká foliovaná a že je spíš do vlhka. je to ona? nebo jsem ještě našel http://www.topmodelcz.cz/index.php?PHPS ... hop_id=290 že bych si ji nechal poslat. Abych moh dát silnější motor, to bych si musel udělat kapitánský zkoušky a nějak nechat udělat papíry na loď a to by byl trochu problém nebo ne? O zkouškách jsem přemýšlal, ale nějak se v tom pořádně nevyznám, který kde platí (Chorvatský ne u nás a na opak?) a časem rozšířit na neomezenou vzdálenost od pevniny.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pát úno 19, 2010 11:49 am

Ahoj Zdive,

asi na všechny Tvé otázky už tady někdo odpověď napsal, upřímně doporučuji věnovat jeden či dva večery poctivému pročtení vláken, týkajících se stavby lodě, dokladů k lodím a dokladům k vedení malého plavidla. Zvláště okolo stavby lodí, překližky a laminování tu najdeš zkušenosti a rady, které bys jinak velmi pracně a velmi dlouho sháněl v literatuře a od zkušených stavitelů.

Velmi stručně:
- myslím, že záměnou borovice za mrk jsi nic zásadního nezkazil
- lodní překližka zde má samostatné diskusní vlákno
- ačkoliv právě běží diskuse o technických podmínkách způsobilosti malých plavidel, je rozhodně rozumné předpokládat, že se silnějším motorem budeš potřebovat "papíry na loď". Pokud stavíš podle plánů, neměl by to být problém
- oprávnění k vedení malého plaidla ("kapitánské" papíry) je rozumné vlastnit už jen proto, že k jejich získání se musíš naučit pár věcí, které se Ti na vodě opravdu budou hodit. Jelikož stavíš člun do skluzu, stejně nevystačíš s pětikoňovým "bezpapírovým" motorem, dáš tam silnější a papíry budeš potřebovat. Zkoušky nejsou složité, testy si můžeš vyzkoušet na webu Státní plavební správy.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát úno 19, 2010 4:20 pm

Je dobré dodržovať projekt, pretože ten kto ho kreslil a počítal vedel čo robí, na rozdiel od teba. Bez urážky. Ak tam máš predpísané rebrá s polotvrdého dreva - borovice a dáš tam nekvalitný smrek rovnakých rozmerov, tak to bude asi trochu chyba. Ak je smrek kvalitný, Pepa tu raz písal že by mal byť hustý, 15 ? letorastov na 1 cm, a trochu pridáš na rozmeroch, tak je to v pohode. V tvojom prípade ak sa uspokojíš s 5 HP motorom tak je to jedno.

K tej preglejke by som povedal že môže byť dobrá, vypýtaj si od predajcu certifikát, alebo web stránku výrobcu a prečítaj si. Mala by byť vodovzdorná do vonkajšieho prostredia, a všetky vrstvy by mali byť okumé, teda nielen vonkajšie a vo vnútri nejaký topol. Vypýtaj si od predajcu odrezok a var ho 15 min vo vode, ak sa nerozlepí, tak je to OK. Použiť môžeš aj borovicovú, alebo modřínovú preglejku, ak vydržia skúšku varom.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pát úno 19, 2010 5:15 pm

Denis píše: Ak tam máš predpísané rebrá s polotvrdého dreva - borovice a dáš tam nekvalitný smrek rovnakých rozmerov, tak to bude asi trochu chyba.


Aha, tak to pardon, to jsem se zase namíchal do odborné diskuse s diletantským názorem, žil jsem v mylném přesvědčení, že borovice a smrk mají víceméně shodné vlastnosti :oops:
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

klasická

Příspěvekod kanic » pát úno 19, 2010 6:39 pm

S tím smrkem bych to neviděl tragicky, ty žebra vypadají bytelně. Když je dobře napustíš a nalakuješ. Pašovat v tom asi stejně nic nebudeš - s tím, co bude vzadu.
Akorát ty latě na dně by mohly být podle projektu(kvůli hnití a okopu).
Překližku jsem taky použil levnou vodovzdornou a přidal jsem 1 vrstvu tkaniny při olaminování.
Ta obšívka zevnitř mi ale nedává smysl (cena, pracnost, údržba, hnití v meziprostoru). Nebo budeš? Ten motor je finta na celníky?
Souhlasím s názorem, že projekt by se měl dodržet. Výsledek ale většinou prozradí osobnost realizátora. Tak zdar. kanic
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » pát úno 19, 2010 8:10 pm

Když už jsem byl Denisem vyvolán, pár slov doplní.
Z výrazné většiny hodnotících hledisek je borovice určitě lepší než smrk. Patří se ihned říci, že je třeba se zbavit přesmolených partií /pevnost lepu/.

Ani jedna či druhá dřevina nezaručuje nutnou kvalitu obecně. Rozhodující je pevnostní kvalita našeho konkrétního materiálu. Je lepší dát kvalitní smrk, než nekvalitní borovici. Samozřejmě, ještě lepší je, použít kvalitní borovici.

Laické zhodnocení kvality.
Pkud vyřezáváme z fošen či prken, je to ta část dřeva, asi 1,5- 2 cm od kůry a končí cca 8-10 cm od kůry ale minimálně 8cm od středu fošny - tam je dřevo nejhorší. Nepřípustný je jakýkoli suk či svalovina - místně výrazně zakroucená léta. Tedy léta musí být rovná a přesně rovnoběžná s naříznutou latí. Denis zde uveedl hodntou 15 letokruhů na 1 cm. Správně to jistil otazníkem, protože takové dřevo běžně neseženete. Velmi dobré by bylo, pokud by těch let bylo 12. Ještě dostatečné je 8-10 let na jeden centimetr příčného modulu latě. Zároveň ale musí být dodržena druhá podmínka kvality a to, že jen maximálně jedna třetna let může vyběhnout z latě na jednom metru délky latě. Tato podmínka eliminuje nepřijatelné vady o kterých jsem hovořil výše /suky a svalovina/ Lať s takovouto vadou se v podstatě zlomí vlastní vahou.
Čim menší je příčný modul latě, tím je její kvalita důležitější.
Použití materiálu se správnou vlhkostí považji za samozřejmost.
Pepa
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: klasická

Příspěvekod david » pát úno 19, 2010 8:24 pm

Přátelé, vzhledem k tomu, že člun má rozteč žeber 114 cm a běžně se používá od 40 do 60cm, tak bych si s materiálem moc nezahrával. Byť má kýl podepřený o středovou přepážku kokpitu. Ten člun je postavenej na DVOU žebrech :o
Konstruktér píše dub/ borovice/ jedle, jak kde.
Uživatelský avatar
zdive
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: sob led 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod zdive » sob úno 20, 2010 5:20 pm

Tak to vypadá že jsem si to představoval jako Hurvínek válku,, TeĎ jste mě trochu odradily, protože já už mám žebra a kýl hotovej ze smrku.. Tak sem hned vzal žebra (ještě nezpevněný klínama a překližkou přes rohy dle kostrukce) a ze všech stran obě žebra jednotlivě jsem zkusil na ně zatličit svou plnou vahou cca 80kg a pohupovat a ... nic se nestalo tak nevím :( jinak jsem poptal Jafholz a v pondělí bych měl dostat odpověĎ na překližku. Tu obšívku ze vnitř jsem chtěl hlavně kvůli vzhledu a myslel jsem že bych tím uzavřel žebra a latě proti vodě a že by to mohlo hnít to mě ani nenapadlo. A po vašich radách se pokusím jestli mi schválí stavbu abych tam moh dát silnější motor. Jinak vám všem moc díky za rady i když ne ze všech mám radost :D
Ještě jsem zapoměl, že konstruktér tam nepsal nic o laminátování a já bych jí olaminovat chtěl. Loď má sice jen 2 žebra, ale ještě 2 nebo 3 nosníky a 2 vyztužující lavičky.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned úno 21, 2010 6:17 pm

Pozeral som na projekt a tie rebrá su dosť masívne a keď vydržali skúšku tvojou váhou a ešte k tomu bez spevnenia rohov, tak je to dobré. Kludne stavaj ďalej, akurát si daj pozor na preglejku aby si tam nedal nejaký šunt.
Ak olaminuješ trup a v projekte to nie je, tak môžeš použiť tenšiu preglejku ako je predpísané. 0,5 mm laminátu je namiesto 1 mm preglejky. A kolko gramáže sklotextilu dať na 1 mm laminátu si už nepametám, ale pozriem sa do knihy a napíšem ti.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned úno 21, 2010 9:47 pm

denisi, jen pro porovnání: českej konstrukér dává na loď stejných ¨rozměrů žeber 8 :shock: , dub nebo jasan, vysokých 75, tl.15. nepřipadá ti to jako dost rozdíl proti dvěma žebrům, výšky 100 a tl.20????????????
amerikán dává na dno 3/8" (9,5mm) překližku a českej latě tl.10 + 750gr/m2 sklotkaniny
Uživatelský avatar
zdive
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 11
Registrován: sob led 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod zdive » ned úno 21, 2010 11:22 pm

Denisi teď už jsi mě potěšil. Co nejdřív zkusím jestli mi schválí plány a zítra snad budu vědět víc o překližce. A kdyby jste chtěly, tak nůžu dodat amaterskej překlad toho návodu.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon úno 22, 2010 12:02 am

Nielen že český konštruktér to navrhne bytelnejšie, ale všetci amatérsky stavitelia u nás to spravia nakoniec ešte silnejšie, lebo konštruktérovi neveria. FS 14 čo som staval má v strede lode len dve rebrá ktoré tvoria lavičku, v predu jedno rebro ktoré tvorí celok s prednou palubou a jedno rebro vzadu tvorí súčasť zadnej paluby. Všetko z 10mm preglejky. Samozrejme že ja som to zahustil na dvojnásobok, ale Vovský to spravil podla projektu a funguje to aj tak.
Vychádzam s toho že profil 100/20 mm je kus dosky a keď tam navrhol len 2 rebrá, tak to bude stačiť. Je to krátka a úzka lodička spevnená palubou vpredu v strede a vzadu. Je to ako kajak.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon úno 22, 2010 8:00 pm

pokud znáš kajak širokej 16O a se 40 koní motorem, tak jo.
jinak ta FS má teda žeber dvakrát tolik.
smrk na takovýdle žebra / počet je na dvě věci, nicméně já to nestavím a může mi to být - víš co!

vem si třeba tabulky RINA no a uvidíš co a kam jde a co už ne
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř úno 24, 2010 7:59 am

Je pravda že keby som to staval ja, tak rebra a kýl zo smreku nerobím a asi by som jedno rebro pridal v mieste kde sedí kapitán. To že som napísal niečo o kajaku myslím tak, že pevnosť a tuhosť konštrukcii nedávajú len rebrá, ale aj samotná obšívka ktorá vytvára škrupinovú konštrukciu, podobne ako kajak, alebo vajíčko. Ak by stavitel vybral paluby a chcel s toho spraviť otvorený čln, tak by to bol asi zásadný problém.
Uživatelský avatar
kualalumpur
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: ned úno 15, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kualalumpur » úte bře 09, 2010 9:22 am

Našel jsem zajímavé stránky švédského namořního muzea: www.sjohistoriska.se. V horní liště zvolíte Samlingar, pak v další nabídce Chapmannet a dále Ritningar. Tam už můžete zcela volně stahovat krásně oskenované plány z díla Frederika Chapmana: Mercatorium Architectura Navalis. Plány jsou ve velkém rozlišení, proto počítejte s velkým objemem dat. Podle popisu, který je připojen se dá jeden každý plán vytiskout v rozměru odpovídajícím osmi A4.
Uživatelský avatar
kualalumpur
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: ned úno 15, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kualalumpur » pon dub 05, 2010 6:34 pm

Tak tip na další stránky, tentokrát s mnoha fotografiemi z tradiční stavby lodivodského kutru: www.bristolclassicboat.co.uk
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pon dub 05, 2010 10:13 pm

V odkazu je chyba, předposlední znak (tečka před lomítkem) tam nemá být.
Vďaka, opravil som to. D
Uživatelský avatar
kolosanka
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: ned kvě 09, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kolosanka » ned kvě 09, 2010 3:44 pm

Ahoj,

v tomto vlakne jste psali o stavbe Slockumove Spray, pak o lagrace a dalsich. Taky bych mel jeden projekt. Chtel bych postavit lod Harryho Pidgeona Islander.. jedna se o klasiku z roku 1917 vychazejici z designu Sea Bird. Chtel bych lod postavit podle originalnich planu, ktere pouzil Harry Pidgeon. Jak pise ve sve knize "Around the World Single-Handed: The Cruise of the "Islander"", tyto by se meli nachazet v knize: HOW TO BUILD A CRUISING YAWL -- Sea Bird, Seagoer and Naiad vydane casopisem The Rudder. Bohuzel v ceskych knihovnach jsem se nesetkal s ani jednou z techto knih. Mohl byste mi nekdo pomoci k temto zdrojum? Diky..

Jinak ke Spray: Na novem zelandu jsem pracoval pro velmi zkuseneho klasickeho boatbuildera, ktery jednu Spray postavil. Mel ji zrovna v shedu, takze jsem mel moznost se po ni projit.. je to ohromna lod, ktera vyzaduje hoooodne casu na stavbu a myslim, ze i zkusenosti se stavbou lodi.. steambox, pilu a spoustu naradi.. amatersky velmi nakladna zalezitost..

Co se tyce zacatku vlakna ohledne spoju.. tento boatbuilder mi pomahal opravit meho sea birda. na spoje pouziva bronzove nytky. Rikal, ze by meli byt vetsi nez mensi. Male se zredukuji vlivem elektrolyzy a zacnou propoustet vodu..

Co se tyce zlomenych zeber, tak takove jsem videl taky.. oprava neni moc nakladna, pokud mate steambox. Dle toho co jsem videl, tak se jen vyrobi rozmerove stejne zebro, napari se a pripoji vedle toho stavajiciho. Bronzovymi nyty se pak spoji s obsivkou, zatmeli a prebarvi (z vlastni zkusenosti mi to prislo velmi jednoduche a to nemam zadne zkusenosti se stavbou lodi)...

zatim ahoj
Uživatelský avatar
CaptainRon
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 27
Registrován: pát led 08, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod CaptainRon » ned kvě 09, 2010 11:27 pm

Poptej se na Wooden Boat Fóru, určitě tam najdeš někoho, kdo ty publikace a plány bude mít:

http://forum.woodenboat.com/
Uživatelský avatar
CaptainRon
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 27
Registrován: pát led 08, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod CaptainRon » ned kvě 09, 2010 11:32 pm

Ještě mě napadlo, že bych sem mohl přidat film o 100% tradiční stavbě lodi :D Je hodinu dlouhý a k jeho shlédnutí není potřeba znalost žádného jazyka.

César's Bark Canoe

(Nalezeno na Wooden Boat Fóru)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti