Drevená kostra, preglejková obšívka
Moderátoři: Pepa, david, vilma
vášeň 590
Ahoj,
jak se to vezme, fyzicky nemám nic, chvíli jsem opět zvažoval možnost koupě starší
lodě a okamžitého plachtění, ale to už jsem si zkusil a znovu jsem si uvědomil,že chci
stavět. Každopádně mám aspoň jasno v tom, že to bude ta PASJA 590MS , pro plány jsme
nakonec nejeli, nějak se nemůžu urvat z domu a poštou nechci, chci mluvit osobně s
konstruktérem.
Abych nebyl úplně off topic, tak jsem rozhodnutý pro verzi s obšívkou s překládanýmy
pláty překližky ( ještě je možná listelková (plaňková?) obšívka- např Dalak tak stavěl Piotku)
ale chci překližkovou překládanou obšívku z několika důvodů:
1.Nejjednodušší postup z hlediska techniky stavby
2.Odpadá nutnost přebírání obrovské hromady modřín.latěk a vybírání rovných, bez suků..........
s poměrně vysokým procentem odpadu (topím plynem
), překližka je furt stejná....
3.dobře to vypadá (možná to někomu připadne malicherné,ale já se pak na tu loď budu dívat)
ta latková obšívka vypadá perfektně, ale jenom zbroušena,nalakovaná, pod barvou je to jedno
ta překližková imituje klinkerovou obšívku a moc se mi líbí
pro představu: http://www.maderskiyachts.alpha.pl/imag ... os_026.jpg
tož zatím tak...
P.S.:ale nijak mě to netrápí, mám cíl a tohle je projekt na několik let.......
sek
jak se to vezme, fyzicky nemám nic, chvíli jsem opět zvažoval možnost koupě starší
lodě a okamžitého plachtění, ale to už jsem si zkusil a znovu jsem si uvědomil,že chci
stavět. Každopádně mám aspoň jasno v tom, že to bude ta PASJA 590MS , pro plány jsme
nakonec nejeli, nějak se nemůžu urvat z domu a poštou nechci, chci mluvit osobně s
konstruktérem.
Abych nebyl úplně off topic, tak jsem rozhodnutý pro verzi s obšívkou s překládanýmy
pláty překližky ( ještě je možná listelková (plaňková?) obšívka- např Dalak tak stavěl Piotku)
ale chci překližkovou překládanou obšívku z několika důvodů:
1.Nejjednodušší postup z hlediska techniky stavby
2.Odpadá nutnost přebírání obrovské hromady modřín.latěk a vybírání rovných, bez suků..........
s poměrně vysokým procentem odpadu (topím plynem

3.dobře to vypadá (možná to někomu připadne malicherné,ale já se pak na tu loď budu dívat)
ta latková obšívka vypadá perfektně, ale jenom zbroušena,nalakovaná, pod barvou je to jedno
ta překližková imituje klinkerovou obšívku a moc se mi líbí

pro představu: http://www.maderskiyachts.alpha.pl/imag ... os_026.jpg
tož zatím tak...
P.S.:ale nijak mě to netrápí, mám cíl a tohle je projekt na několik let.......
sek
- shooter
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 356
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Pilsen(urqell)
Zdravím chlapy
Na Pasju koukám už dlouho ale spíš bych se pustil do tý 660 G jediný co mně překáží je ta šířka pokud by jste tam jeli a měli domluveno s Madierským rande,tak bych se rád přidal (samozřejmě ne zadarmo).Zkusil bych s ním probrat jestli by nešel do úpravy na 2.5 metru je to jen 16 cm a to by nemusel bejt takovej ořech.Já mám teď 5.6 metru loď a je to prostě malý.Jediná Pasja je rozumnej Trailersailer (v poměru váha a délka) čím plut mám takže asi jak Sekera nespěchá to.
Takže kdyby jste jeli a měli místo
Polsky se i když ne 100 procentně domluvim
Šutrák
Na Pasju koukám už dlouho ale spíš bych se pustil do tý 660 G jediný co mně překáží je ta šířka pokud by jste tam jeli a měli domluveno s Madierským rande,tak bych se rád přidal (samozřejmě ne zadarmo).Zkusil bych s ním probrat jestli by nešel do úpravy na 2.5 metru je to jen 16 cm a to by nemusel bejt takovej ořech.Já mám teď 5.6 metru loď a je to prostě malý.Jediná Pasja je rozumnej Trailersailer (v poměru váha a délka) čím plut mám takže asi jak Sekera nespěchá to.
Takže kdyby jste jeli a měli místo

Polsky se i když ne 100 procentně domluvim
Šutrák
pasja
to šutrák:
to co popisuješ je přesně ten důvod, proč s ním chci mluvit osobně,
natáhnout 590ku , nebo zmenšit 660ku. pokud by to nešlo, tak rozhodně 590ku.
šestimetrovou kajutovku, rozhodně výrazně užší, jsem donedávna měl
a jsem zvyklý. i v té 590 bude místa víc než jsem měl .
mám na čem plachtit, tož mě to tak moc nepálí, ale je to jasný cíl.
to co popisuješ je přesně ten důvod, proč s ním chci mluvit osobně,
natáhnout 590ku , nebo zmenšit 660ku. pokud by to nešlo, tak rozhodně 590ku.
šestimetrovou kajutovku, rozhodně výrazně užší, jsem donedávna měl
a jsem zvyklý. i v té 590 bude místa víc než jsem měl .
mám na čem plachtit, tož mě to tak moc nepálí, ale je to jasný cíl.
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Znojmo
Pánové ... praktici s epoxydem... Za jak dlouho a jak dobře mi vytvrdne epoxy 371 v dílně, na radiátoru?
Teplota vzduchu kolísá mezi 14 - 16 stupni. na práci to stačí, ale na epoxyd je to málo. Radiátory hřejí 60 - 70 stupnů, v dílně jsem tak 6 - 8 hodin. Stačí to? Jde o lepení žeber - latě mezi překližkami.
Dík ahoj, Franta
Teplota vzduchu kolísá mezi 14 - 16 stupni. na práci to stačí, ale na epoxyd je to málo. Radiátory hřejí 60 - 70 stupnů, v dílně jsem tak 6 - 8 hodin. Stačí to? Jde o lepení žeber - latě mezi překližkami.
Dík ahoj, Franta
1200/371
Tady máš technickej list...
http://www.uni-ekospol.cz/doc/applist/C ... %20371.pdf
Ale nepochopil jsem Tvou otázku. Jak zahříváš ten spoj?
Asi neleží na tom radiátoru. ? Nebo jo?
http://www.uni-ekospol.cz/doc/applist/C ... %20371.pdf
Ale nepochopil jsem Tvou otázku. Jak zahříváš ten spoj?
Asi neleží na tom radiátoru. ? Nebo jo?
V technickým listu máš 23°C
Nepíšeš jaký používáš tužidlo, to je dost důležitý.
371 je původně epoxi 1200 a s tim jsem pracoval naposled v roce 1988...
V dílně mám momentálně taky 16°, drobný díly ohřívám u radiátoru na 45 - 50° a šest hodin tomu stačí.
Když to ohřeješ, dávej bacha ať Ti nevyteče lepidlo ze spoje... Je třeba mít tu plochu pokud možno vodorovně.
Dobrá (jediná) jednoduchá kotrola toho jak je lepidlo vytvrzený,
je zbytek lepidla v kelímku kterej postavíš na to prkno který zrovna lepíš.
Nepíšeš jaký používáš tužidlo, to je dost důležitý.
371 je původně epoxi 1200 a s tim jsem pracoval naposled v roce 1988...
V dílně mám momentálně taky 16°, drobný díly ohřívám u radiátoru na 45 - 50° a šest hodin tomu stačí.
Když to ohřeješ, dávej bacha ať Ti nevyteče lepidlo ze spoje... Je třeba mít tu plochu pokud možno vodorovně.
Dobrá (jediná) jednoduchá kotrola toho jak je lepidlo vytvrzený,
je zbytek lepidla v kelímku kterej postavíš na to prkno který zrovna lepíš.
Ano, dá se urychlit tvrdnutí, dá se i zvýšit pevnost spoje.
viz. v techničáku: 4.3 Informativní typické užitné vlastnosti
Pokud ale budeš nahřívat na topení 6 hodin dřevěný žebro,
velmi pravděpodobně to dřevo začne pracovat.
Nemusíš ale topit v celý místnosti, většinou úplně stačí přes díl,
nebo i přes část lodi přehodit igelitovou plachtu a topit pod ní.
I 2ks 100W žárovek to v malým protoru vytáhnou na 25-30° s přehledem.
viz. v techničáku: 4.3 Informativní typické užitné vlastnosti
Pokud ale budeš nahřívat na topení 6 hodin dřevěný žebro,
velmi pravděpodobně to dřevo začne pracovat.
Nemusíš ale topit v celý místnosti, většinou úplně stačí přes díl,
nebo i přes část lodi přehodit igelitovou plachtu a topit pod ní.
I 2ks 100W žárovek to v malým protoru vytáhnou na 25-30° s přehledem.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7217
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 111
- Bydliště: Bratislava
Keď si namiešaš epoxid pri 18 stupňoch, tak v pohode s ním robíš nejaký čas, povedzme 10-15 minut, ak ho zamiešaš pri 30 tich, tak za 5 minút začína tuhnúť. Takže asi tak, teplota má vplyv a to zásadný. Problém je pri položení na radiator v tom, že epoxid tak zredne, že vyteká zo spoja von. A epoxid funguje dokonale v tedy, ak je v spoji nejaká hrúbka lepidla, nie je to tak, že čím menej, tým lepšie, ako je pri mnohých stolárskych lepidlách. Takže ak to napatláš a JEMNE stiahneš svorkami, tak to musí najskorej zatuhnúť. Ak by epoxid aj tak vytekal , tak treba lepené rebro omotať igelitom. A keď to zatuhne, tak položíš rebro k radiatoru a nech sa vytvrdzuje. Myslím že 8 hodin bude stačiť a predpokladám, že v dielni v noci nemrzne, teda teplota sa nezníži do mínusov. Ak sa nevytvredený spoj zachladí, tak po zvýšení teploty tvrdnutie bude pokračovať. Skús použiť iné tužidlo ako P11 . P11 podla návodu funguje pri 20 stupňoch, ale v praxi zistené že 18 je stále dostatočné a myslím že aj 16 ešte stačí. Je aj iné tužidlo, názov si nespomeniem a to fachá pri 16 tich v pohode.
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Znojmo
Jo, dík Denis, zaexperimentuju nanečisto. Uvidím co se bude dít. Taky jsem si chtěl zkrátit cestu polyuretanem (jen u žeber a interieru). Nejsem zdaleka první, koho to napadlo. Prošmejdil jsem fóra po celým světě. Někdo pur používá ale celkově vede epoxyd. A sice kvůli pružnosti spoje. Takže ze zkratky nebude nic.
F
F
- panak-ml
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 312
- Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Srbsko
- Kontaktovat uživatele:
Začínal jsem s E 1200 (husté) a P11 tužidlem - nic moc, hlavně tužidlo P11, občas mi blbě tuhlo (dlouho), lepší tužidlo je T 0563 je pomalejší.
Pak jsem začal používat E 1505 (pryskyřice) a tužidlo T 0563, podle potřeby různě zahustil (plavená křída, aerosil, sekané vlákno-sklo, bavlněné vlákno., piliny od broušení) oboje min. teplota na lepení +15°C
LH 1000 + T 502 od havel-composites husté lepidlo a tužidlo od +10°C
Na stránkách Sincoloru mají ještě další tvrdidla. P11 mi bylo doporučeno vůbec nepoužívat, z důvodu problémového vytvrzování - vlhost vzduchu a podobně.
Pak jsem začal používat E 1505 (pryskyřice) a tužidlo T 0563, podle potřeby různě zahustil (plavená křída, aerosil, sekané vlákno-sklo, bavlněné vlákno., piliny od broušení) oboje min. teplota na lepení +15°C
LH 1000 + T 502 od havel-composites husté lepidlo a tužidlo od +10°C
Na stránkách Sincoloru mají ještě další tvrdidla. P11 mi bylo doporučeno vůbec nepoužívat, z důvodu problémového vytvrzování - vlhost vzduchu a podobně.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7217
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 111
- Bydliště: Bratislava
371ka od Spolchemie a P11, po vytvrdnutí je toto lepidlo pružné, asi tak ako drevo, možno ešte trochu viac. Vo väčšine prípadov ho netreba zahusťovať a spoj je tým aj velmi pevný. Vždy keď som takýto lepený spoj deštruoval, nikdy sa neoddelilo lepido v spoji, vždy sa vylomil lepený material. Vplyv vzdušnej vlhkosti som nikdy nezaznamenal. P11 som používal pri teplotách 18 stupňoch a viac. Z môjho pohladu jediný problém je, že P11ka sa pri spracovaní intenzivne vyparuje a tak miešam len v dobre vetranom priestore, väčšinou vonku.
- panak-ml
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 312
- Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Srbsko
- Kontaktovat uživatele:
Pokud máš možnost vyzkoušet na něčem malém, tak jedině dobře. Hlavně jakákoliv zahuštovadla dávat až po důkladném promíchání pryskyřice a tužidla, což u té T 0653 není problém. začíná tuhnout až po cca 1h. Tu T 60 do chladna jsem nezkoušel.
Místo P11 už dělají asi tři jiná tužidla. Náhradu mi doporučil jejich technik.

Místo P11 už dělají asi tři jiná tužidla. Náhradu mi doporučil jejich technik.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7217
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 111
- Bydliště: Bratislava
Iné tužidlá majú, to je pravda, ale namajú ich pravidelne v obchode a tu P11 majú vždy. Mne vyhovuje. Minulý rok som si kúpil na letné horúčavy niečo iné, názov si nepametám. Ale na tú P11 som zvyknutý a hlavne živicu 371 moc nenariedi, ostáva hustá. Samozrejme dá sa zvyknúť aj na iné a tužidlo sa dá kúpiť vo večšom objeme na dobierku, ale to by som musel spraviť skúšky. Ak by som začínal stavať, tak by som skúšky spravil.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti