Drevená kostra, preglejková obšívka

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1365
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » sob pro 22, 2007 10:22 pm

krásná ukázka lepeného žebra (ono to spíš patří do klasické konstrukce, ale byla tu debata o žebrech...)

Obrázek
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » sob pro 22, 2007 10:34 pm

to smike - je to Krása
to radekS - snad by to v interieru nemuselo vadit (třeba pěna) ale polemizovat nebudu, páč vím prd. Rád bych viděl nějakou stavbu in natura. Jestli máš dřevěnou loď, dej něco k dobru.
Díky teista
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob pro 22, 2007 10:52 pm

Hartleyho 28 mám kúpeného. Keď hrozilo že nášho Giaura nebudeme dokončovať, ale ho predáme, tak som sa nevedel zmieriť s myšlienkou že budem bez lode a objednal som si ten projekt. A nielen to, mám kúpeného asi 4 m3 dubového dreva a 4m3 červeného smreka. Výkresy sú u Harteyho velmi podrobné, rebrá sú vo velkosti 1:1, ale všetko je kótované v imperialnych mierach. Niečo málo by som v projekte zmenil a dizajnovo som si prekreslil nadstavbu. Kýl má rozkreslený v troch verziach, klasika, plutva a dvojkýl. Všetko je navrhované pre amatérsku stavbu, je dobré až nevyhnutné mať zo stolárskych strojov prepúšťačku / hrúbkovaciu frézu/ a stolovú pilu. Trup je navrhnutý tak že ho netreba olaminovať, ale to je napr. to čo by som istotne zmenil, teda použil by som na obšívku tenšiu preglejku a olaminoval by som ju.
Čo sa týka tých prepážok, tak sa robia niekedy aj zo sendviču, to čo si popísal je hooodne pracne. Tie preglejkové prepážky sú ďalej spevňované ďalšími vnútornými úpravami. Napríklad tam kde je kója-lôžko, tak tam je na prepážky pripevnená vodorovná časť lôžka a aj zvislá časť kolmá na prepážky, teda bok lôžka. Takže vznikajú krabicové konštrukcie ktoré sú mimoriadne pevné.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » sob pro 22, 2007 10:57 pm

To teista

Já vím taky prd, akorád se učím z vlastních chyb. Bejt tohle fórum před 12 lety, tak dneska moje loď vypadá jinak (ona teda vypadá docela k světu, ale pár věcí šlo udělat líp).

Jinak o mojí loďce se něco dočteš v sekci "Moje současná loď" ve vlákně "Atol Z" Tady to najdeš A v galerii je pár fotek ze stavby, ale je to scanovaný, takže nic moc. Odkaz je uveden ve vlákně o lodi.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob pro 22, 2007 11:19 pm

Pekne si ju postavil a vyhrál si sa s tým. Je obdivuhodné že si ju dokončil, desať rokov je vela a stavitelia po pár rokoch hodia flintu do žita a loď nikdy nedokončia. Jednoznačne chýba dobrá literatúra.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » sob pro 22, 2007 11:21 pm

to radekS - dík za navigaci na odkaz, vypadá to, že jsi si s tím pohrál. Pěkná loďka. Zítra si ji pořádně prohlídnu.

to Denis - Denis Ty máš snad všechno. Takže Tě Hartley 28 taky zaujal. S provedením těch žeber si určitě nějak poradím. Ti konstruktéři asi taky vědí co dělají. Právě ta vnitřní konstrukce interierů je o pevnosti celé lodi. měla by tam být promyšlená každá lať.
Co se týče strojů, tak tu prepúšťačku (protahovačku) mám. Je to celkem robustní 300mm
stroj. Stolní pilu taky a taky stolní pásovou brusku (2m) Tak snad se do toho kurnik šopa budu moct pustit.
Ahoj, teista
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 403
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » sob pro 22, 2007 11:39 pm

Víte já si myslím že je jedno z jakého materiálu jsou žebra (pokuď jsou podle projektu) , důležité je to na co jsou dimenzovaná , ostatně jako celá loď .
To Denis : aby pokus byl průkaznější tak by to chtělo uzavřený tvar žeber aby to simulovalo náraz do lodi , a i tak je celá loď daleko pevnější ,spousta žeber propojených obšívkou a další vnitřní vestavby .Přemýšlím nad podobným testem ale spíš kvůli pevnosti spojů a jejich lepení.
To Smike : Spirity jsou krásný i zevnitř
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pon pro 24, 2007 11:07 am

to Karel - určitě platí co říkáš, ale přecejen solidně udělaná dřevěná žebra se mi na lodi zamlouvají víc (mrkni třeba na ten obrázek tady nahoře) i za cenu trochy shánění, přemýšlení a práce navíc mi to stojí za to. Do konstrukce lodi však nemíním zasahovat ani náhodou.
Jinak se těším, že získáš dobré zkušenosti s laminováním a poradíš, z toho mám největší obavy. Jsem totiž takovej patlal. Jak něco trochu lepí, mám to všude, jen ne kde je třeba.
Zatím je ale na patlání dost času, jsme na úplném začátku.
Ahoj teista
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 403
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » úte pro 25, 2007 12:48 pm

Ahoj Teisto , mě se také líbí dřevo a nejen na žebra . Je to tak měsíc co jsem sháněl smrkové dřevo (suché a s parametry co psal Pepa že by mělo být na stěžeň ). Přebrali jsme hromadu dřeva a vybraly 3 fošny , ale jen jedna je skutečně dobrá .Já myslím že je to dost o tom co kdo preferuje a na co má čas . Mě se hodně líbí Spray 27 s pilothausem od Robertse ,ta se dá stavět z oceli z hliníku nebo klasicky dřevěná kostra s překližkovou obšívkou .Dan Aadland ji chtěl stavět z překližky tak mu plány modifikovaly na stitch & glue , a nepsali nic o tom že by měla být míň pevná . Hlavně vyber loď kterou budeš stavět s radostí , neboť té radosti (a vytrvalosti) je zapotřebí hodně .
Jinak já patlám pořád :good: (to ten systém stavby),ale to patlání s laminováním se mě hodně blíží a neboj se určitě poreferuji.
To Denis – Ježíšek mě rozšířil vědomosti o různých systémech stavby , dostal jsem knihu o vysokých plachetnicích a je tam popisovaná metoda stavby ocelová kostra a dřevěná obšívka . Ale myslím že se nové téma zakládat nemusí , teda jestli někdo nezačne stavět Cuty Sark :D .
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte pro 25, 2007 1:15 pm

karel píše:... aby pokus byl průkaznější tak by to chtělo uzavřený tvar žeber aby to simulovalo náraz do lodi , a i tak je celá loď daleko pevnější ,spousta žeber propojených obšívkou a další vnitřní vestavby .Přemýšlím nad podobným testem ale spíš kvůli pevnosti spojů a jejich lepení.
Tak takýto pokus rozhodne robiť nebudem, to by chcelo skúšku na postavenej lodi a znamenalo by to jej značnú deštrukciu. To by bolo niečo ako masohizmus.
Čo sa týka stavby ocelová kostra s drevenou obšívkou, tak to už patrí do stavby ocelových lodí, lebo takto vznikli ocelovky, najprv ocelová kostra trupu, potom ocelová obšívka trupu z drevenou nadstavbou až po kompletne ocelovú loď.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » úte pro 25, 2007 2:29 pm

to Karel - To oni tam třeba nenapíšou, že by měla být míň pevná a když na to hodí vlnka pár tun vody, tak jim ani nestihneš říct, že to tam napsat měli.
Jinak ale jak říkáš, je to hlavně radost proč vlastně všechno to stavění, jachtění a překližky shánění děláme. Tak ať nám vydrží!! Sehnat dřevo na stěžeň je asi trochu řehole, když však uvážíš, že je to nejdelší součástka na lodi..... ty ostatní už jsou všechny kratší :lol: :lol:
ale zase všelijak zahnuté :? :? no nějak už si budeme musit poradit.
Spray se mi taky moc líbí, na jednom ocelovém jsem měsíc pobýval v Karibiku. Už je to ale dost let, to jsem tehdy ještě netušil, že se tam možná ještě někdy vrátím.
Zdar všem lodím a preglejkovým zvlášť!
teista
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pát led 04, 2008 3:35 pm

Ahoj, zdravím všechny znovu u stavby, chtěl jsem Vás požádati, pokud při svých cestách po Webu narazíte na cokoliv o Hartley 28, dejte prosím vědět. Tato loď zatím v mém výběru vede (dále je to Spray 27, Karya pana Sýkory a Caribea - všechny stavěné metodou žeber a překl. obšívky)
Dál bych moc rád navštívil nějaké rozestavěné lodě a sice provedené jakoukoliv metodou.
Kdyby stavitelé byli ochotní sdílet svoji zkušenost, pomohlo by mi to.
teista
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » pát led 04, 2008 4:40 pm

karel píše:Ježíšek mě rozšířil vědomosti o různých systémech stavby , dostal jsem knihu o vysokých plachetnicích a je tam popisovaná metoda stavby ocelová kostra a dřevěná obšívka . Ale myslím že se nové téma zakládat nemusí , teda jestli někdo nezačne stavět Cuty Sark :D .


Ahoj Karle
Nemohl by jsi prosím tu knihu identifikovat. Zavadil jsi o systém stavby o kterém toho není příliš známo a mě osobně by velmi zajímal. Děkuji.
Pepa

PS- četl jsem až nyní jak jsi scháněl dřevo na stěžeň. Toto kvalitní dřevo vybrat z fošen je opravdu problém. Nalézá se pouze v odénkové části. začíná 1-2 cm od kůry
a končí tak cca 10 cm od kůry, záleží na šířce fošny. Je to dáno systémem řezání fošen z kulatiny.
Představ si ležící kmen.Katr ve středu vyřízne hramol /10,12,14 cm/ z obou stran hranolu se řeže 1 nebo dvě fošny 5 cm, zbytek za fošnama jsou prkna většinou 2,5 /3,2/cm. Místo hranolu mohou být samé fošny. Z tohoto je zřejmé, že ono kvalitní dřevo se spíše ve větším mnošství nachází v bočních prkench, které ve větší míře protínají tu nejkvalitnější část kulatiny, hned za kůrou.
Ještě jedna podstatná věc, nikdy pro pevnostní konstrukci nepoužij středovpu číst kulatina
/prostředek fošny - od osy na každou stranu asi4-5 cm/ Toto dřevo i po vysušení následně velmi často praská a trhá se, Je dobré tak na zahradní lavičku nebo do kamen.
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 410
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Petrel

Příspěvekod DonEmilio » sob led 05, 2008 11:52 pm

Zdravím a fandím. Mím projekt na stavbu polské kajutovky "Petrel" konstruktéra Tomáše Paseckého. Loď je 6,77 dlouhá ve variantách říční a jezerní, zátoková i mořská, ploutvokýl, mělký kýl a hluboký kýl. Stavba jednou lomená šrpie, dřevo a překližka + laminát. Bohužel jsem nikde na Webu nenašel žádnou zmínku ani odkaz. Přitom mi připadá povedená. Postavil jsem ji jako model 1:20, dokončuji 1:10 a líbí se mi (velmi). Pokud bych někdy stavěl (móóc bysem chtěl), tak asi tohle. Jinak Vám držím všem palce, a pokud jen trochu můžete, stavte. Hned jak to budu umět, dám obrázek k nahlédnutí. :)
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 410
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » ned led 06, 2008 12:44 am

Tak snad ten odkaz zafunguje: http://foto.tiscali.cz/ing.sladek/petrel/
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned led 06, 2008 11:23 am

Prestaň stavať model a začni stavať loď, ak dokážeš spraviť tak pekný model, tak dokážeš postaviť aj loď. Loď je to velmi pekná, samozrejme trochu staromódna, ale je elegantná. Trup sa mi zdá velmi dobre riešený.
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1826
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » ned led 06, 2008 12:31 pm

Při stavbě mé první lodě jsem také napřed postavil model 1:10, jednak jsem si chtěl
překontrolonat plány, jestli sedí všechny kóty a taky jsem se nemohl dočkat jara a bude
počasí na práci.
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 410
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

petrel

Příspěvekod DonEmilio » ned led 06, 2008 1:23 pm

Dík za podporu, fakt bych začal hned. Dokonce už mám rozkreslená i nějaká žebra. Při stavbě modelu jsem skutečně narazil na 2 chybné kóty u jednoho žebra a musel upravovat. Už se nemůžu dočkat.
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1826
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » ned led 06, 2008 1:50 pm

Spousa dílů se dá dělat doma třeba na psacím stote. já jsem takhle dělal kormidelní
list a pínu, kladky a různé drobné polotovary. Kamarád dokonce lepil z kuchyně přez předsíň
do obýváku dřeněný stěžeň a pak ho oknem zpouštěl ze 4. patra
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 410
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » ned led 06, 2008 6:56 pm

No vždyť já takhle postavil v kuchyni v paneláku opťáka. Všechna žebra v kychyni, přes noc zavadla a ráno do sklepa. Jedno odpoledne jsem nařezal prkýnka a překližku na žebra. pak každý večer lepit a šroubovat jedno žebro a po týdnu byl skelet " v rozsypu" připraven k montáži. Pak v sušárně na stole jednoduchý helink a montáž. S obrovskými prostoji to trvalo měsíc.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » úte úno 19, 2008 2:43 pm

Denis píše:A tu je montážna stolica
Obrázek

montáž rebier
Obrázek

Montáž predného vezníka
Obrázek

Montáž laťovania
Obrázek

Hotová kostra
Obrázek

A posledné štádium, laty sú zhoblované do úkosov a natreté napúšťacím epoxidom. Epoxidom sú tiež penetrované všetky v budúcnosti ťažko dostupné miesta. Kostra je týmto pripravená na montáž obšívky.
Obrázek

Takže tolko v skratke.

Denisi, dávám Ti plně za pravdu: Je to krása! To, co popisuješ pro někoho zní možná melancholicky. Ale takový člověk neví o co přichází. Prostě mu Bůh nenadělil. Moc se mi líbí kostra Tvé lodě. Zřejmě jsi použil gabonovou překližku, soudě podle barvy. Přiznám se, tak trochu Ti závidím ten pracovní prostor. Ale snad bude líp.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: -1
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » úte úno 19, 2008 2:49 pm

DonEmilio píše:Tak snad ten odkaz zafunguje: http://foto.tiscali.cz/ing.sladek/petrel/

Denis má pravdu. Vezmi výkres, za každý rozměrový údaj přidej jednu nulu a začni stavět.
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 415
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod avalon » úte úno 19, 2008 6:26 pm

JA si naopak myslim, ze Denis by naopak mal tu nulu z toho svojho projektu odcitat a vtedy by toho Hartleyho snad uz niekedy konecne dokoncil!!! :D
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte úno 19, 2008 8:57 pm

Išli sme s bicyklami z Passau do Bratislavi, bola to krásna cesta, krásna týždňová dovolenka. Ale mám kamaráta čo to dokázal prejsť za jeden deň. Na galuskáči.

Jeden chlapík tu má velkú výtlačnú loď a pomaly sa šinie proti prúdu Dunaja celý deň a sotva prejde to čo druhý s 200 k motorom prejde za hodinu.

Tiež je tu jeden, myslím tým v Bratislave, chlapík čo už vela rokov rekonštruuje starý drevený motorák zn. Boesch. Starý motor ševrolet má spotrebu možno aj 60 l/hod, stále ho nemá dokončený a ostatný motorári sa mu smejú keď jazdí bez predného skla a z rozcuchanými vlasmi si užíva tých pár hodín šťastia /než sa mu to znovu pokazí/.

Sú ludia čo majú jasný ciel a cesta ich nezaujíma. Tí si lode večšinou kupujú. A je pár ludí čo majú radi tú cestu a tí si lode stavajú. Jeden jachtár a amatérsky lodný stavitel z Bratislavi to zadefinoval takto: nie je dôležité kam kráčaš, ale cesta po ktorej ideš.
Nulu v projekte pripíšu ku kótam len ludia čo chcú kráčať po ceste a ak neprídu do ciela tak svet sa pre nich nezrúti, ale povedia si : to bola krásna cesta.

P.S. Dúfam že ten zúfalec toho Boescha raz dokončí a verím že tento rok to sklo zvládne aby sa mu už nesmiali. :)
Naposledy upravil(a) Denis dne stř úno 20, 2008 1:08 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Miri
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: ned lis 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Miri » stř úno 20, 2008 1:02 pm

Denis: ten zúfalec jeden je "náhodou" moj kamoš a to sklo nema tam naschval aby vedel akou rychlosťou ide, lebo mu nefunguje tacho :D :D

a 60l mu to sídce žere, ALE....... dole prúdom.

A Tebe to Tvoje plavidlo zase žere vela epoxidu :P :P :P

Aspoň že na gumáku sa spolu pôjdeme v lete povoziť.

Veľa Zdaru.

PS: poznám jedného maníka čo robí sedačku do gumáku už 2 mesiace a má ju skoro hotovú.

PS 2: a ešte poznám jedného maňasa čo robí takú istú sedačku 2 mesiace a a nemá na nej nič urobené :mad:

Miri

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti