Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: stř úno 05, 2020 7:44 pm
- Reputace: 0
Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Zdravím všechny, může mi někdo poradit s problémem na 2 taktním motoru Mercury 40 HP. Motor nejde nastartovat. Abych nastartoval musím zmáčknout takové jak když tlačítko na součástce v motoru. Na googlu jsem našel, anglicky název fuel pump solenoid, nebo jen solenoid. Když ho nastartuju tak jede bez problému. Když ho vypnu a nastartuji běkem tak 5ti minut, tak chytne na drb. Když to trvá déle tak většinou otočím klíčkem a blafne ale nechytne. Musím na druhý pokus točit přes startér a většinou se pomalu rozškytá až chytne. Někdy ale ne a musím znovu zmačknout ten solenoid a točit dokud se nerozeběhne. Jsem v tom amatér. Motor mám na lodi ve Švédsku a lítáme tam letadlem, takže vzít ho domu na servis nemůžu. A tam jsou hoši fakt drazí. Dík za radu.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
To je ovládání sytiče, měl by fungovat po zatlačení klíčku.
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: stř úno 05, 2020 7:44 pm
- Reputace: 0
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Sytič mám manuální. Normálně když jsem přišel ráno, zatáhl jsem sytič a nastartoval. Ted to jen točí a když zmáčknu ten solenoid naskočí. To je situace když je motor studený. Největší problém ale je, když rybaříme jezdím všechno v pohode, ale když zastavím na delší dobu už nenastartuji. Musím strašně dlouho točit a kolikrát i vybiji baterku. Jako když je to najednou přechlastaný.....nebo spíš nemůže natáhnout benzín.
- Jarek02
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 37
- Registrován: pon črc 14, 2014 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Brno
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Odborník na motory nejsem a tento motor neznám, ale napadlo mě několik bodů:
Dříve jsi startoval bez mačkání solenoidu? To co mačkáš je k tomu určené tlačítko nebo jen "prohneš plast"? Když "jen točí" tak ani neškytkne? Tj.nemá palivo (resp.nemá dost paliva)?
Solenoid je eletromagneticky ovládaný ventil. Dle fotky zřejmě přímo ovládaný. V tomto případě se domnívám (jen hádám), že bude normálně zavřený, tj.je třeba přiložit správné napětí (resp.zdroj co dodá dostatek proudu) aby se otevřel a tím umožní (opět hádám) přísun paliva do motoru. Přijde mi, že by tak mohlo být řešené zhasínání motoru - prostě odpojíš napětí pro solenoid a ten zavře přívod paliva (ovšem nemám tušení, jak je toto řízeno).
Pokud na něj musíš zatlačit, pak se domnívám (pokud jsou předchozí předpoklady správné), že nastalo něco z tohoto:
1.je solenoid vadný a neotevře při startování dostatečně (po zahřátí si ventil jinak sedne a problém zmizí), ale lze mu ručně trochu pomoct
2.je nějaký problém z přívodnímy el.dráty k solenoidu/kontakty a přechodový odpor je tak velký, že neumožní solenoidu se plně otevřít. To by se po zahřátí mělo spíš shoršit, ale třeba vibrace...eh, moc se mi to nezdá tahle možnost, dávám ji jen do počtu
3.řídicí systém solenoidu nějak nepracuje správně a neotevře automaticky přívod paliva při startování
4.je to normální chování systému - pro startování je prostě třeba solenoid stisknout (nebo nějakou jinou páčku přehodit z "off" do "on")
Ještě bych doplnil, že snadné nastartování motoru těsně po vypnutí nemusí být otázka teplého motoru, ale nabitého kondenzátoru - to se dá ověřit: když nastartuješ, hned ho vypneš (tj.ještě se nestihne zahřát), necháš třeba minutu odpočívat a znovu nastartuješ - jde-li to snadno, není to otázka teploty motoru.
No a nebo je to nějaký jiný zapeklitý (nebo triviálně jednoduchý) problém, který jednoduše neznám a nevymyslím.
PS: Určitě se pak ozvi, jak (jestli) jsi vyřešil..tohle je docela zajímavý problém
Dříve jsi startoval bez mačkání solenoidu? To co mačkáš je k tomu určené tlačítko nebo jen "prohneš plast"? Když "jen točí" tak ani neškytkne? Tj.nemá palivo (resp.nemá dost paliva)?
Solenoid je eletromagneticky ovládaný ventil. Dle fotky zřejmě přímo ovládaný. V tomto případě se domnívám (jen hádám), že bude normálně zavřený, tj.je třeba přiložit správné napětí (resp.zdroj co dodá dostatek proudu) aby se otevřel a tím umožní (opět hádám) přísun paliva do motoru. Přijde mi, že by tak mohlo být řešené zhasínání motoru - prostě odpojíš napětí pro solenoid a ten zavře přívod paliva (ovšem nemám tušení, jak je toto řízeno).
Pokud na něj musíš zatlačit, pak se domnívám (pokud jsou předchozí předpoklady správné), že nastalo něco z tohoto:
1.je solenoid vadný a neotevře při startování dostatečně (po zahřátí si ventil jinak sedne a problém zmizí), ale lze mu ručně trochu pomoct
2.je nějaký problém z přívodnímy el.dráty k solenoidu/kontakty a přechodový odpor je tak velký, že neumožní solenoidu se plně otevřít. To by se po zahřátí mělo spíš shoršit, ale třeba vibrace...eh, moc se mi to nezdá tahle možnost, dávám ji jen do počtu
3.řídicí systém solenoidu nějak nepracuje správně a neotevře automaticky přívod paliva při startování
4.je to normální chování systému - pro startování je prostě třeba solenoid stisknout (nebo nějakou jinou páčku přehodit z "off" do "on")
Ještě bych doplnil, že snadné nastartování motoru těsně po vypnutí nemusí být otázka teplého motoru, ale nabitého kondenzátoru - to se dá ověřit: když nastartuješ, hned ho vypneš (tj.ještě se nestihne zahřát), necháš třeba minutu odpočívat a znovu nastartuješ - jde-li to snadno, není to otázka teploty motoru.
No a nebo je to nějaký jiný zapeklitý (nebo triviálně jednoduchý) problém, který jednoduše neznám a nevymyslím.

PS: Určitě se pak ozvi, jak (jestli) jsi vyřešil..tohle je docela zajímavý problém

- Ozzie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1983
- Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
- Reputace: 42
- Bydliště: pri Malom Dunaji
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
V krúžku máš sytič, ktorý má fungovať ako David píše zatlačením štartovacieho klúča. Keby to nefungovalo, hlavne keď motor dlho nebežal, treba zatlačiť rukou. Funguje to tak, že aktivovaný (klúčom, alebo rukou) ventil pustí cez svôj okruh benzín priamo do valcov a motor nemusí nasávať zmes z karburátorov. Treba nejaký čas kým karburátor začne miešať zmes vhodnú na prevádzku. Po naštartovaní sa tento okruh uzatvorí a motor beží na zmes z karburátorov. V režime cez štartovací klúč ide všetko automaticky, po naštartovaní sa sytič vypne. V manuálnom režime, keď ventil stláčaš rukou môže dôjsť k "prechlastaniu" motora. Dvojtakt je citlivý na prevádzkovú teplotu, lodný motor je dobre chladený a po vypnutí rýchlo vychladne. Štartovanie je vždy trochu umenie, musíš prísť na to kedy a po akom čase ešte motor naštartuje bez problémov a kedy už potrebuješ použiť sytič. Takisto musíš prísť na to koľko ten Tvôj motor potrebuje času na zahriatie, aby si mohol zaradiť rýchlosť bez rachotu prevodovky, alebo bez chcípnutia.
Dúfam, že som bol zrozumiteľný. Mnoho zdaru
Dúfam, že som bol zrozumiteľný. Mnoho zdaru

- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Ten.motor mama zatlacis klicek a uslysis cvaknuti a tim je sytic funkcni pokud nuc neslysis nrjde do nej stava myslim fialovy drat nejsem si jisty do sytice vedou draty tak neni mechanicky
- PEPO
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 313
- Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
- Reputace: 13
- Bydliště: Furt pri vode
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
geus píše:Ten.motor mama zatlacis klicek a uslysis cvaknuti a tim je sytic funkcni pokud nuc neslysis nrjde do nej stava myslim fialovy drat nejsem si jisty do sytice vedou draty tak neni mechanicky
Dráty mu tam idú.
Určite je elektrický.
Treba prepmerať či do neho ide šťava..
Ak áno, treba po otočení klúčika držať cievku či cvakne.
Ak, nie ešte skúsiť rozobrať a ked nie tak pomôže len výmena...
Ale Ozzie to velmi pekne vysvetlil

-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Tedy správně to je Fuel enrichment solenoid. Tedy obohacovací elektroventil. Jeden drát na kostru, druhý na klíček
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Já měl 90hp, sytic jsem měl jen elektrický, jak píšou kluci. Na start studeného motoru, jsem musel přidat trochu plynu a zmáčknout sytic. Pak to chytalo celkem pěkně. To samé i po kratším zastavení třeba na 1/4 hodiny
Je ještě jedna důležitá věc po delsim stání a to dopumpovat balonek.
Je ještě jedna důležitá věc po delsim stání a to dopumpovat balonek.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Zkus použít startovací sprej = sprej na brzdy. Lehce stříkni do otevřeného karburátoru. pak ho téměř zavři a nastartuj.
Ale jestli ti můžu poradit, zbav se toho motoru. Měl jsem Mercury 15 ML, dvoutakt a bylo to největší peklo co jsem zažil. (čtyřtakt také nebyl žádná sláva). Měnil jsem svíčky, čistil karburátor ultrazvukem, rozebíral nohu atd. atd. atd. Furt byla nějaká nová teorie co s tím je a furt s tím byl nějaký problém. Za mě Mercury dvoutakt nikdy více.
Ve Švédsku bys ho měl prodat celkem dobře, neb se tam staré motory prodávají za nesmyslně vysoké ceny.
Ale jestli ti můžu poradit, zbav se toho motoru. Měl jsem Mercury 15 ML, dvoutakt a bylo to největší peklo co jsem zažil. (čtyřtakt také nebyl žádná sláva). Měnil jsem svíčky, čistil karburátor ultrazvukem, rozebíral nohu atd. atd. atd. Furt byla nějaká nová teorie co s tím je a furt s tím byl nějaký problém. Za mě Mercury dvoutakt nikdy více.
Ve Švédsku bys ho měl prodat celkem dobře, neb se tam staré motory prodávají za nesmyslně vysoké ceny.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Od té doby co je elektronické zapalování motory nestartují především díky majiteli. Buď si nepřečte návod nebo dělá blbě údržbu.
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
PodPetr píše:
Ale jestli ti můžu poradit, zbav se toho motoru. Měl jsem Mercury 15 ML, dvoutakt a bylo to největší peklo co jsem zažil. (čtyřtakt také nebyl žádná sláva). Měnil jsem svíčky, čistil karburátor ultrazvukem, rozebíral nohu atd. atd. atd. Furt byla nějaká nová teorie co s tím je a furt s tím byl nějaký problém. Za mě Mercury dvoutakt nikdy více.
S tim nemuzu souhlasit. Mel jsem Mercury Black Max 150 dvoutakt, 30 let starej a behal bez jedineho problemu v teple i zime. Nebyt te desive spotreby rad bych s nim plul nadale.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Jasne ze pise blaboly o nespolehlivosti jsou to.jedny z nejlepsich dvoutakru jestli koupil vyjeblej na konci zivota tak mozna
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
PodPetr píše:Zkus použít startovací sprej = sprej na brzdy.
Chceš tvrdit, že ve spreji na brzdy je éter? Všichni píšou lehkej benzín. A start sprej je především éter.
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: stř úno 05, 2020 7:44 pm
- Reputace: 0
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Ozzie píše:V krúžku máš sytič, ktorý má fungovať ako David píše zatlačením štartovacieho klúča. Keby to nefungovalo, hlavne keď motor dlho nebežal, treba zatlačiť rukou. Funguje to tak, že aktivovaný (klúčom, alebo rukou) ventil pustí cez svôj okruh benzín priamo do valcov a motor nemusí nasávať zmes z karburátorov. Treba nejaký čas kým karburátor začne miešať zmes vhodnú na prevádzku. Po naštartovaní sa tento okruh uzatvorí a motor beží na zmes z karburátorov. V režime cez štartovací klúč ide všetko automaticky, po naštartovaní sa sytič vypne. V manuálnom režime, keď ventil stláčaš rukou môže dôjsť k "prechlastaniu" motora. Dvojtakt je citlivý na prevádzkovú teplotu, lodný motor je dobre chladený a po vypnutí rýchlo vychladne. Štartovanie je vždy trochu umenie, musíš prísť na to kedy a po akom čase ešte motor naštartuje bez problémov a kedy už potrebuješ použiť sytič. Takisto musíš prísť na to koľko ten Tvôj motor potrebuje času na zahriatie, aby si mohol zaradiť rýchlosť bez rachotu prevodovky, alebo bez chcípnutia.
Dúfam, že som bol zrozumiteľný. Mnoho zdaru
Děkuji za reakci, říkám si, že v tom solenoidu problém možná není. Už jsem ho i vyměnil z druhého motoru co tam mám. Spíš mi přijde, že při zastavení motoru a když stojí tak 10 min ......jakoby najednou neměl benzín. Motor je zahřátý ale točí a nic. Zvláštní je že průběh je vždy stejný. Když zastavím tak na 5 min, motor chytne krásně bez jediného protočení ve zlomku vteřiny. 10 min- otočím klíčkem.....Jako by chtěl naskočit blafne a zdechne. Pak musím na podruhé točit celkem dlouho a to je takový to.....jojojojo užužužužuž až nakonec chytne a musím počkat až se rozbublá...jako by byl přechlastanej....pak dým pomalu nabere správlé otáčky a zase frčím. Někdy se ale stane to, že na podruhé točí tak nějak pomaleji, jiný zvuk a já poznám, že musím zmáčknout solenoid. Mačkání balonku nepomáhá. V podstatě nevím jestli je přechlastaný, nebo nemá benzín. Spíš to ale vypadá, z mého jaltského pohledu, že se ztrácí benzín v karbecu. Je to možné? Když si hlídám čas zastavení, šlape fakt jak hodinky.
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: stř úno 05, 2020 7:44 pm
- Reputace: 0
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
geus píše:Jasne ze pise blaboly o nespolehlivosti jsou to.jedny z nejlepsich dvoutakru jestli koupil vyjeblej na konci zivota tak mozna
Ahoj, koupil jsem ho ve stavu nového s asi 100 motohodinama. Měli ho uskladněný na povodí jako záložní a jen dvakrát do roka s ním udělali kontrolní projížďku. Za mě taky super. Toto je jediný problém.....jo a ta spotřeba

-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: stř úno 05, 2020 7:44 pm
- Reputace: 0
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
karel-h píše:Já měl 90hp, sytic jsem měl jen elektrický, jak píšou kluci. Na start studeného motoru, jsem musel přidat trochu plynu a zmáčknout sytic. Pak to chytalo celkem pěkně. To samé i po kratším zastavení třeba na 1/4 hodiny
Je ještě jedna důležitá věc po delsim stání a to dopumpovat balonek.
Ahoj,tento má i mechanický sitič. Balonek nepomáhá. Ten použiju jen když je studenej motor, jinak mám pocit, že nemá vliv. Zkoušel jsem ho také vyměnit, protože nechtěl při startování ztvrdnout......nepomohlo

-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: stř úno 05, 2020 7:44 pm
- Reputace: 0
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Jinak všem pánové díky za nápady
- Jarek02
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 37
- Registrován: pon črc 14, 2014 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Brno
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Fakt by mě zajímalo, jestli startování "delší" dobu po vypnutí je otázka teploty nebo něčeho jiného. Zkus nastartovat a hned vypnout - tím motor nedojde k provozní teplotě (tj.bude chladnější než 10 minut po vypnutí). Pokud v tu chvíli chytne snadno, není to otázka teploty ale něčeho jiného.
Dle výše napsaného bych problém nehledal v solenoidu samotném - spíše to bude případ "Když už opravdu nevíš, co s tím, zkus si přečíst návod!"
Dle výše napsaného bych problém nehledal v solenoidu samotném - spíše to bude případ "Když už opravdu nevíš, co s tím, zkus si přečíst návod!"
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: stř úno 05, 2020 7:44 pm
- Reputace: 0
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Jarek02 píše:Fakt by mě zajímalo, jestli startování "delší" dobu po vypnutí je otázka teploty nebo něčeho jiného. Zkus nastartovat a hned vypnout - tím motor nedojde k provozní teplotě (tj.bude chladnější než 10 minut po vypnutí). Pokud v tu chvíli chytne snadno, není to otázka teploty ale něčeho jiného.
Dle výše napsaného bych problém nehledal v solenoidu samotném - spíše to bude případ "Když už opravdu nevíš, co s tím, zkus si přečíst návod!"
Teplota to není. Když v zimě ráno nastartuju studenej motor a hned ho vypnu, chytne na podruhé ve vteřině. Návod bohužel nemám

-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
david píše:PodPetr píše:Zkus použít startovací sprej = sprej na brzdy.
Chceš tvrdit, že ve spreji na brzdy je éter? Všichni píšou lehkej benzín. A start sprej je především éter.
Nevim. Používal to člověk, co ten motor dlouhodobě servisoval a fungovalo to.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
Když jsem nechal vyčistit karburátor ultrazvukem, spotřeba mi klesla cca o 2/3...
- Ozzie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1983
- Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
- Reputace: 42
- Bydliště: pri Malom Dunaji
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
To Viktor.Adam: Keby si prechlastal motor, benzin by vytekal z karburátorov. To by si zbadal určite. Skôr tam bude málo benzínu.
Ja keď som svôj motor (Johnson VRO 60, rok výroby 1987) doviezol domov, prvé čo bolo som rozobral palivový systém. Našiel som tam netesné tvrdé hadice, prasknutý plastový rozdelovač ("T" kus) . Kúpil som nové hadice, nové T-éčka, nové objímky (SK páska) a celé som postavil z novu. Samozrejme aj medenú trubku a všetky hadice z nádrže a pumpičku-balónik, veľký benzínový filter a aj malý čo je v motorovom priestore. Čistenie karburátorov tiež doporučujem. Nestojí to veľa a keď to máš rozobraté tak to urob.
Unikajúci benzín nie je sranda. Palivový systém musí byť v poriadku.
Ja keď som svôj motor (Johnson VRO 60, rok výroby 1987) doviezol domov, prvé čo bolo som rozobral palivový systém. Našiel som tam netesné tvrdé hadice, prasknutý plastový rozdelovač ("T" kus) . Kúpil som nové hadice, nové T-éčka, nové objímky (SK páska) a celé som postavil z novu. Samozrejme aj medenú trubku a všetky hadice z nádrže a pumpičku-balónik, veľký benzínový filter a aj malý čo je v motorovom priestore. Čistenie karburátorov tiež doporučujem. Nestojí to veľa a keď to máš rozobraté tak to urob.
Unikajúci benzín nie je sranda. Palivový systém musí byť v poriadku.
- PEPO
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 313
- Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
- Reputace: 13
- Bydliště: Furt pri vode
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
viktor.adam píše:karel-h píše:Já měl 90hp, sytic jsem měl jen elektrický, jak píšou kluci. Na start studeného motoru, jsem musel přidat trochu plynu a zmáčknout sytic. Pak to chytalo celkem pěkně. To samé i po kratším zastavení třeba na 1/4 hodiny
Je ještě jedna důležitá věc po delsim stání a to dopumpovat balonek.
Ahoj,tento má i mechanický sitič. Balonek nepomáhá. Ten použiju jen když je studenej motor, jinak mám pocit, že nemá vliv. Zkoušel jsem ho také vyměnit, protože nechtěl při startování ztvrdnout......nepomohlo
A skúšal si že aký je ten balonik po pol hodine?Ked mu naťaháš, tak chytí dobre?
Lebo ja som na mojom motore pol roka riešil problém že po hodine/dvoch mi motor musel dlho točiť aby chytil....Aj to vždy chytil na 4-5 krát....
Re: Lodní motor Mercury 2 takt problém se startováním
PodPetr píše:david píše:PodPetr píše:Zkus použít startovací sprej = sprej na brzdy.
Chceš tvrdit, že ve spreji na brzdy je éter? Všichni píšou lehkej benzín. A start sprej je především éter.
Nevim. Používal to člověk, co ten motor dlouhodobě servisoval a fungovalo to.
Tak to fungovalo, nebo to bylo nejvetsi peklo? Jestli jsi neziskal takovej svetovej nazor, kterej tu prezentujes o Mercury diky servisakovi co do nej strikal sprej na brzdy...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů