Stitch and glue, alebo preglejková stavba

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 278
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod JK » úte led 08, 2008 11:15 am

A tady je jedna luxusně nafocená záležitost, postup stavby opravdu krok za krokem. http://www.westcoastpaddler.com/buildin ... 15&pos=112
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » úte led 08, 2008 1:32 pm

Ahoj JK - to je stich and glue doslova od A po Z, fakt je ten postup moc sympatický, tak ať Ti jde práce pěkně od ruky a líbí se to i Tvému domácímu. :)
teista
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1975
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 92
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » stř led 09, 2008 6:31 pm

Před pár lety jsem si "zdrátoval" malé necky na přeplutí k bóji, sám to naložím na zahrádku auta a uneze to tři dospělé,
Obrázek
Obrázek

Plánek se vejde na A4, kdo by ho chtěl někde ho najdu.
Uživatelský avatar
Left
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Left » pon led 14, 2008 5:51 pm

JK píše:Tady je jedna stránka, která předvádí, že stavět se dá s minimálním nárokem na vybavení. Ve výhodě jsou majitelé zahradních restaurací . :) http://members.cox.net/aling13/kayak/bu ... ject_3.htm (dostatek stolů a slunečníků výhodou) j.

Nevím,jestli jsi dostal moji Soukro Zprávu,nabízel jsem,že bych se podílel na zaplacení za plány k sea kajaku o kterých píšeš,že ti přijdou.Ten Dunaj po absolvování nějakého toho Hamburku je i můj cíl.uvažuji o tom,jak se vyrábí ovládání zadního kormidla nebo jím není nutné kajak vybavovat?

ABY V TOM NEVZNIKOL GULÁŚ TAK PRíPADNÚ DISKUSIU O STAVBE KAJAKU PRESUNTE DO STAVBY MORSKÉHO KAJAKU:
http://jachting.info/modules.php?name=F ... 6527#16527
´DAKUJEM. DENIS
Uživatelský avatar
Zdenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: pon led 02, 2006 2:18 pm
Reputace: 0
Bydliště: Počátky

To musíte vidět

Příspěvekod Zdenda » ned zář 28, 2008 12:24 pm

Před chvílí jsem čirou náhodou objevil na youtube fantastická videa :good: (až se mi při jejich sledování zatajil dech :shock: ):
http://www.youtube.com/profile_videos?p ... ats&page=1
I když je to anglicky, myslím, že je to bomba i pro neanglicky mluvící (já umím malinko a je to zcela srozumitelné...ukázka je stokrát lepší než o tom hodiny mluvit).
A když na youtube zadáte "boatbuilding" nebo "stitch and glue" je tam toho spousta!!!
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 675
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » ned led 18, 2009 11:24 am

Tak jsem se pustil do stavby motorového člunu Fast Skif 14.Mám sešito a nyní budu lepit.

pár fotek

Obrázek

Obrázek


Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7112
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 98
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned led 18, 2009 12:34 pm

Super, super, super. Takže tvar je jasný, ako sa ti to pozdáva? Bude to dosť velké? Vidím že si to nacpal do dielne tak akurát. Ja to mám pripravené k zošívaniu, jak sa oteplí idem na to. Ako si pochopil význam tej preglejky v špičke, ostáva tam na trvalo, alebo je tam dočasne len skrz montáž špičky? Neviem či sme to už spomínali, ako si na tom s povolením zo SPS, máš to? Pásku na prelepovanie si zohnal, alebo si ju budeš strihať?
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 675
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » ned led 18, 2009 12:51 pm

Denisi,

dělám to v garáži,mám velkou garáž 9x4,5m,takže jsem ji přepažil plachtou a topím tam plynovými infra kamny,za plachtou je auto,které již je celé zaprášené.Ta "preglejka ve špičce" je jen taková šablona,která se pak vyhodí.Já jsem ji ale vyhodil hned,protože mě příliž zvedala dno a udělal jsem to bez ní.Nějak jim to tam nepasuje.Když se podíváš na web na jejich obrazovou galerii,kde je nafocen krok za krokem,tak ji také nepoužívají.Prostě to jde i bez ní.Plány mám již schválené,posílal jsem je hned po Vánocích a přišly asi 7.1.Skelnou pásku nemám,budu ji stříhat z metráže.U Havel composites mám zamluvenou biaxiální netkanou "tkaninu" /momentálně ji nemají na skladě/ 300g/m2.Předepsaná je 200g/m2 ale oni bohužel lehčí nevedou.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7112
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 98
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned led 18, 2009 1:49 pm

U Havla je asi bežné, že to čo majú na e-shope nemajú v reále. Objednal som biaxial 300 a nakoniec som musel zobrať 400g. Podobne som dopadol aj s páskami, dodali mi úplne inú. Takže to vidím tak, že material treba pripravovať s velkým predstihom. Pri laminovaní plôch musíš dať na biaxial ešte nejakú jemnejšiu tkaninu, od 125g po 180. Aký epoxid si si vybral na lepenie a čím chceš laminovať?
Na SPS keď si posielal projekt na schválenie, tak si im dával aj doklad o kúpe projektu? Stačí výpis z účtu?
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 675
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » ned led 18, 2009 4:13 pm

Podle plánů se švy mají oplaminovat biaxiální páskou 200g/m2 a vnitřek a vnějšek jednou vrstvou biaxiální tkaniny /netkané/ 400g/m2.Protože mě z minula zbylo velké množství tkané tkaniny /gramáž neznám,ale je spíš jemnější - budu ji muset zvážit/,použiji na vnějšek dvě vrstvy této tkaniny.
Na lepení a laminování přímo na dřevo používám náš Epoxy chs 1200 a jako vrchní vrstvu používám Polyester 109.Na vytmelení používám Rapid nebo Super pak PUR základní barvu,potom polyesterový stříkací tmel a nakomec PUR email.Tímto způsobem budu dělat již pátou loď a vždy se mi osvědčil.
Na SPS jsem poslal vše,co mě poslali Američani,tj.něco ,co připomíná naši fakturu,pokladní bloček z tiskárny pokladny a ještě přepravní lístek od pošty..... a stačilo jim to.
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 417
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod avalon » pon led 19, 2009 8:45 pm

cau vovsky, dam ti dobru radu na epoxidovy laminat nikdy nechod polyesterom!!!! v skutocnosti sa ti vrstva polyesteru nikdy neprilepi na mastny epoxid!!!
lasko lasko dej si rict :)
david
moderátor
Příspěvky: 5223
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte led 20, 2009 9:43 am

avalon píše:cau vovsky, dam ti dobru radu na epoxidovy laminat nikdy nechod polyesterom!!!! v skutocnosti sa ti vrstva polyesteru nikdy neprilepi na mastny epoxid!!!
lasko lasko dej si rict :)


to je zajímavý, já mám zkušenost přesně obrácenou. epoxyd 1200 nikdy nedržel na polyesteru
Uživatelský avatar
elan3
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: čtv lis 02, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vlašim
Kontaktovat uživatele:

EPOXI

Příspěvekod elan3 » úte led 20, 2009 11:43 am

Ahoj, my používáme na lepení epoxid FIX 110 HAVEL , na laminování epoxid LH 160 Havel s tužidlem MGS 135,a na velmi namáhané spoje a vakuové lepení West system 105-205B. A polyester na epoxid nelze ,nebude držet.
http://www.havel-composites.com/
http://www.vonderlinden.de/
sortiment lepidel a barev VONDERLINDEN máme skladem stačí objednat.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » úte led 20, 2009 12:45 pm

Ale bude držet,jen se musí nanést polyester hned jako druhá vrstva na ještě jen zavadlý epoxyd.Psal jsem to tu na fóru už asi dvakrát,ale jak se zmínil Denis,lídé jsou líní něco hledat,raději se znovu zeptají.
Je to běžná praxe,pokud laminuji na dřevo,tak první vrstva epoxy,protože je to LEPIDLO,do
něj položím první vrstvu tkaniny,procupuji a hned po zavadnutí laminuji polyesterem.Protože obě pryskyřice jsou v tekutém stavu tak se spojí,a po vytvrzení drží pohromadě.Důvodů proč takto laminovat je několik.
1.Epoxy drží na dřevě lépe než polyester,jak jsem psal výš,je to v prvé řadě lepidlo.
2.Laminát jen z epoxy je křehčí než z polyesteru.
3.Epoxy má dvojnásob větší propustnost vlhkosti než polyester.
Pro tyto důvody je nejvhodnější postup laminování jak jsem popsal výše.
Není to můj výmysl,ale převzato z odborné literatury,např."Motorové čluny"od Štěpán-Hubert.
Samozřejmě pokud se laminuje do formy,tak se používá jen polyester.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 675
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » úte led 20, 2009 1:07 pm

Viděl bych to tak nějak,jako Maris.Ale Epoxid nechám úplně zavadnout,pak jej otřu rozpouštědlem a mírně přebrousím.Zatím mě všechny 4 takto olaminované lodě držely a nikdy nebyl problém.
Uživatelský avatar
Fulda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 185
Registrován: pon lis 20, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň, Hracholusky, s/y Tea
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Fulda » úte led 20, 2009 5:11 pm

To Maris ahoj
Díky za info já byl vždy přesvětčený, že epoxy je pružnější než polyester.
Fulda
Uživatelský avatar
Fanda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 78
Registrován: stř lis 29, 2006 1:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Fanda » úte led 20, 2009 5:45 pm

Musím se vyjádřit k této diskusi. Epoxydová živice vůbec nesnese srovnání s polyesterem. Je samozřejme daleko kvalitnější, daleko pevnější a hlavně daleko méně vodou prostupná. Konec konců o tom svědčí, že už nejen lehké regatové závodní lodě se práve z důvodu pevnosti dnes staví z epoxydových laminátů, byť je to daleko dražší.Všude na světě polyesterové lodě stojící dlouhodbě na vodě trpí osmózou. A stejně tak všude na světě jediný způsob, jak tyto lodě definitivně opravit znamená odbrousit ze dna část polyesteru a nahradit epoxydovou živicí, obvykle kvůli dosažení vrsty s jednou tkaninou. Nakonec o odolnosto epoxydu svědčí i to, že všechny podponorové ochranné barvy proti osmóze jsou na bázi epoxydových barev.
Uživatelský avatar
Míra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: ned pro 18, 2005 2:25 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Míra » úte led 20, 2009 5:51 pm

[quote="vovsky"] Viděl bych to tak nějak,jako Maris.Ale Epoxid nechám úplně zavadnout,pak jej otřu rozpouštědlem a mírně přebrousím.Zatím mě všechny 4 takto olaminované lodě držely a nikdy nebyl problém. [/quote]

To vovsky: Ahoj, co je to za lodě, jak jsou používané a jak staré?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7112
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 98
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 20, 2009 6:23 pm

Vovský, nebudem ti do toho kecať, ono je niekedy lepšie spraviť to tak ako mám naučené a odskúšané, ako experimentovať s novinkami a pohnojiť to. Nechápem len jedno, prečo chceš robiť dve vrstvy tkaniny z dvoch rozličných materialov, keď tam ide dokopy tuším 200g skla/m2 ? Nie je to jednoduchšie uplácať to celé z epoxidu?
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 675
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » úte led 20, 2009 6:59 pm

Proč to tak chci dělat nedokáži vysvětlit.Mám to tak zažité,a vyzkoušené,naučil mě to kdysi dávno jeden starý praktik,který sám také pár lodí postavil.

Fando myslím,že o propustnosti laminátu tvrdíš pravý opak než pár příspěvků výše Maris.A já dávám za pravdu Marisovi.

Míro postavil jsem tímto zpúsobem Vauriena /r.1986/ potom Atola /r.1989/ a v r.2001 jsem rekonstruoval Finna.Ty první dvě jsou dávno prodané,takže o jejich osudu nic nevím a Finn již 4 roky odpočívá uprostřed Balatonu,takže by bylo zajímavé vidět jak nyní vypadá.Byl dřevěný olaminovaný jednou vrstvou Epoxidu a jednou vrstvou polyesteru.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 414
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 13
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » úte led 20, 2009 7:10 pm

vždyť je to jednoduché , kolik lidí z fóra stavělo překlyžkovou loď podle plánů od lodního konstruktéra . Kdo z nich měl v plánech napsáno aby první vstvu laminace provedl epoxidovou pryskyřicí a poté pokračoval polyesterovou . Já bych typoval že ani jeden . Když chce jakákoliv firma produkující laminátové lodě postavit kvalitnější model tak zpravidla začne tím že použije epoxidovou pryskyřici (vznikne pevnější a lehčí trup).
I venku se snaží lidi šetřit , ale na všech zahraničních webech píšou že se dá ušetřit na překližce (když je to šetření nutné ) , s tím že se pak musí o to důkladněji provést laminace trupu epoxidovou pryskyřicí a nemělo by to mít výrazný vliv na životnost lodě.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7112
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 98
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 20, 2009 8:49 pm

Niektoré preglejkové lode sú riešené ako sendvič, kde jadro s preglejky je olaminované z obidvoch strán epoxidovým laminátom. V zhladom k tomu že idem takú stavať, tak som dal otázku do Havel-composites na technologa, pýtal som sa či je epoxidový laminát vodonepriepustný a popísal som čo idem robiť a aké použijem živice a tužidlá. Tu je odpoveď:

Dobrý den,
Lze konstatovat, že sklolaminát jak píšete je vodonepropustný. Epoxidový sklolaminát je odolný vůči vodní degradaci.Je-li laminace správně technicky provedena, pak je výsledekem vodonepropustný materiál. Také můžete pro zvýšení vodoodolnosti a estetického vjemu použít epoxidový gelcoat na horní vrstvu resp první vrstvu ve formě.
S pozdravem
Grecman

Pametám sa ako mi Maris popisoval stavbu svojej lode a nič proti tomu nemám, ale on tam nedával laminát hrúbky pol milimetra. A tak si myslím že si to zbytočne komplikuješ, výsledok bude rovnako dobrý ak to spravíš "len" z epoxidu. Ostatne, máš to tak aj v projekte. Ale kecať ti do toho nebudem, to teda nie. :lol:
Prečo volakedy stavali starý praktici tak ako to popisuješ? Myslím že hlavná príčina bola v cene polyesteru a epoxidu, kde epoxid bol niekolkonásobne drahší. A k tej vodonepriepustnosti, dovolím si veriť technológovi, nie preto že Marisovi neverím, ale preto že vývoj išiel dopredu mílovými krokmi a to čo bolo pred 30 rokmi dnes už pravdou nie je.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » úte led 20, 2009 9:38 pm

No,pěkně se to rozjelo.Já jsem napsal,že to není můj výmysl,ale že jsem se to dozvěděl z literatury.Je to více jak 40 let,co jsme v našem jachetním oddíle začali stavět laminátové Evropy.A jezdili k nám zájemci o slupku z celé republiky.Pokud se nemýlím,tak se u nás postavilo asi 120 slupek.Takže nějaké zkušenosti z laminování jsem měl.
Asi už nenajdu pramen ze kterého jsem čerpal o prostupnosti vlhkosti epoxydem a polyesterem.Pamatuji si,že polyester měl prostupnost nějak kolem 7% a epoxyd asi 13%.Nevím jestli se jedná o vzdušnou vlhkost či jinou.Ale mohu potvrdit z vlastní zkušenosti,že epoxydová barva vlhkost natahuje.Jezdil jsem asi 10 let závodně Finna,ten jsem natíral vždy epoxydovou barvou.Tenkrát polyesterové nějak nebyly.A pravidelně se mě stávalo,že když jsme nechávali lodě po prvních rozjížkách přes noc u vody a přikryté persenikem,tak ráno (na jaře a na podzim kdy jsou rána chladná) byla paluba finna bílá,i když byla z mahagonu.A jak na ni vysvitlo slunko tak za pár minut byla zase pěkně hnědá.A to,že vlhkost dělá epoxyd bílým je známo,že.Je pravda,že je to více jak 30 let,a že se technologie mohly změnit,ale že by tak zásadně?Nevím.
Jo,a co se týká laminování mého Jantara,tak jsem dával na spodek trupu 2x 350ku a na to ještě 120ku.Nahoru pak jenom 1x 350 a 1x 120ku s postupem jak jsem už napsal.
Uživatelský avatar
Míra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: ned pro 18, 2005 2:25 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Míra » úte led 20, 2009 10:06 pm

MARIS píše:No,pěkně se to rozjelo.Já jsem napsal,že to není můj výmysl,ale že jsem se to dozvěděl z literatury.Je to více jak 40 let,co jsme v našem jachetním oddíle začali stavět laminátové Evropy.A jezdili k nám zájemci o slupku z celé republiky.Pokud se nemýlím,tak se u nás postavilo asi 120 slupek.Takže nějaké zkušenosti z laminování jsem měl.
Asi už nenajdu pramen ze kterého jsem čerpal o prostupnosti vlhkosti epoxydem a polyesterem.Pamatuji si,že polyester měl prostupnost nějak kolem 7% a epoxyd asi 13%.Nevím jestli se jedná o vzdušnou vlhkost či jinou.Ale mohu potvrdit z vlastní zkušenosti,že epoxydová barva vlhkost natahuje.Jezdil jsem asi 10 let závodně Finna,ten jsem natíral vždy epoxydovou barvou.Tenkrát polyesterové nějak nebyly.A pravidelně se mě stávalo,že když jsme nechávali lodě po prvních rozjížkách přes noc u vody a přikryté persenikem,tak ráno (na jaře a na podzim kdy jsou rána chladná) byla paluba finna bílá,i když byla z mahagonu.A jak na ni vysvitlo slunko tak za pár minut byla zase pěkně hnědá.A to,že vlhkost dělá epoxyd bílým je známo,že.Je pravda,že je to více jak 30 let,a že se technologie mohly změnit,ale že by tak zásadně?Nevím.
Jo,a co se týká laminování mého Jantara,tak jsem dával na spodek trupu 2x 350ku a na to ještě 120ku.Nahoru pak jenom 1x 350 a 1x 120ku s postupem jak jsem už napsal.


Ahoj, četl jsem že se dá na nezatuhlý epoxid laminovat polyesterem, ale není to časté-důvody jsou finanční. Myslím že Fanda a Karel popsali epoxid x polyester dostatečně.

Ke tvé zkušenosti s barvami (ne pryskyřicemi): Epoxid 1300, před tolika lety používaná na průhledné povrchy byla určená pro interiéry jako nátěr na parkety... proto se taky musela venku často obnovovat. O nějaké odolnosti proti vodě se nedalo mluvit. Myslím že z tvé strany dochází k zaměnování termínů polyesterová pryskyřice a polyurethanová barva , jejich složení je jiné-základní stavební jednotka polymeru.

Dnes je situace podle mých znalostí následující: Laminát je při provedení epodixem (epoxidovou laminační pryskyřicí) pevnější, lehčí a dražší. Přilnavost ke dřevu větší než u polyesteru. Povrchové úpravy (např international) se provádí epoxidovou základovkou, potom polyurethanovými barvami. pod čáru ponoru epoxidovými. Na ně antifouling-rozpustná barva.

Až budeš příště psát příspěvek s "Citací" odškrtni si ve spodní části okýnko "Zakázat značky v tomto příspěvku". Pak by ti to tam už mělo zůstat napořád.
Nehledě na to že pokud reaguješ na bezprostředně předcházející příspěvek, tak se citace nepoužívá. B.


To si opravdu myslíš že si pletu pojem s průjmem?M.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7112
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 98
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 20, 2009 10:15 pm

Mal som za sociku krásne dýhové kánoe potiahnuté plátnom. Plátno už bolo narušené, do kánoe začalo zatekať a tak som sa rozhodol ho olaminovať. Pretože som nechcel príliš zvýšiť váhu, tak som dal velmi jemné plátno, asi 80g a epoxid. Natrel som to epoxidovou farbou, epolex sa tuším volala. Kánoe slúžilo dlhé, dlhé roky, min. 10 možno viac a nikdy nezatekalo.
Problém epoxidu je v tom, že nie je odolný UV žiareniu, takže ak na loď s epoxi farbou svieti celú sezónu slnko, tak farba degraduje.
Ten technológ nemá dôvod protežovať epoxid, pretože Havel predáva samozrejme aj polyester. Nie je preto dôvod mu neveriť. Ďalej projekt čo mám, tak čln je z epoxi- preglejkového sendviču. To by bol dosť velký prúser, keby cez epoxid prestúpila vlhkosť do preglejky. Ak to tak konštruktér /a nie jeden/ naprojektoval, tak snaď to nie je blbec. Takže ja idem do toho s epoxilaminátom na preglejkový sendvič a budem sa snažiť spraviť ho dobre. :)
Ďalej by som poukázal na trendy v stavbe lodí, hodne velké firmy nezabudnú zdôrazniť že TENTO model je z epoxi. Myslím že technológie pokročili a o vela. Takže staré alchýmie netreba používať, ale sú tu nové. Na trhu je tolko epoxidov a tužidiel že je asi nemožné ich všetky vyskúšať. Zvoliť tú správnu kombináciu je preto velmi dôležité a ešte dôležitejšie je pred použitím ju vyskúšať. Preto som si aj dovolil napísať že je niekedy lepšie zvoliť staré overené spôsoby ako riskovať nevyskúšanými materialmi. Platí pre amatérov.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host