16 stop z Nového zélandu
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Mea culpa, moc som na nej nerobil. Musel som riešiť to, čo ma živý. Takže koníček išiel bokom. Ale mám spravenú prípravu na montáž podláh, lôžok, rebier paluby a kajuty, oporu sťažňa. Na vzhlade to moc vidieť nie je. Môj problém je v tom, že dosť mením projekt a teda je to o niečo náročnejšie. Okrem zmeny oplachtenia a kýlu som zmenil usporiadanie kokpitu, uchytenie oťaží hlavnej plachty, výšku kajuty, okovania sťažňa a ráhna a palubu zo strechou chcem robiť ako preglejkový sendvič s jadrom s extrudovaného polystyrénu hrúbky 2 cm. To samozrejme nie je všetko. No čo ti budem hovoriť, ak koníček, tak poriadny. Hartley TS16 je totiž závodná rychlá loď pre dvojčlennú posádku a ja z nej robím turistickú verziu a tak, aby som v nej mohol jazdiť sám. A ešte navrch som teraz namiesto montáže kajuty vyrazil na týždeň do chorvátska sa trochu povoziť. Ale akonáhle dosiahnem vyzuálnych úspechov v stavbe, nafotím, popíšem, pošlem.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Tak som tam časť tých pripravených vecí povlepoval. Pripravil som si si oko na oťaž hlavnej plachty, bude umiestnené na podlahe kokpitu. Vlastná výroba. Vymyslel som to tak, že po jednoduchej demontáži bude kokpit volný na spanie pre dve dospelé osoby. Žiadne výstupky, bude to zapustené do úrovni podlážky. Na budúci týždeň nahodím podlážku kokpitu a idem na lavice.
Tiež som začal prípravu na odlievanie kýlovej záťaže. Kvapkovitý tvar podla projektu som narysoval na tvrdý papier, vystrihol a túto šablonu som odkreslil na polystyrén. Vyrezal som to pilkou na drevo asi z dvoj centimetrovou toleranciou a potom som to už presnejšie opracoval na cirkulárke aby boli rezy kolme. Toleranciu som nechal 2 mm, zvyšok dobrúsim šmirglom. Polystyrény som zlepil Duvilaxom, iné lepidlo som nemal, tak dúfam že bude držať. Tento výtvor po dobrúsení zalejem do jemného betónu. Po vylúpnutí polystyrénu bude forma hotová. Ohnisko je už pripravené, ešte dorobím tavnú nádobu.
Súčasne pracujem na vozíku. Kúpil som nápravu širokú 200cm, ložná plocha 170, nebrzdenú. Malo by to stačiť, loď z vlekom bude cca 500kg a prílož počítam max.100 kg. Dnes som nakúpil Jokláče, základom rámu je profil 100/50/2 mm. Zajtra valím za zváračmi.
Tiež som začal prípravu na odlievanie kýlovej záťaže. Kvapkovitý tvar podla projektu som narysoval na tvrdý papier, vystrihol a túto šablonu som odkreslil na polystyrén. Vyrezal som to pilkou na drevo asi z dvoj centimetrovou toleranciou a potom som to už presnejšie opracoval na cirkulárke aby boli rezy kolme. Toleranciu som nechal 2 mm, zvyšok dobrúsim šmirglom. Polystyrény som zlepil Duvilaxom, iné lepidlo som nemal, tak dúfam že bude držať. Tento výtvor po dobrúsení zalejem do jemného betónu. Po vylúpnutí polystyrénu bude forma hotová. Ohnisko je už pripravené, ešte dorobím tavnú nádobu.
Súčasne pracujem na vozíku. Kúpil som nápravu širokú 200cm, ložná plocha 170, nebrzdenú. Malo by to stačiť, loď z vlekom bude cca 500kg a prílož počítam max.100 kg. Dnes som nakúpil Jokláče, základom rámu je profil 100/50/2 mm. Zajtra valím za zváračmi.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Ani sa mi nehce veriť, že je mesiac v pr.... čo som naposledy písal o tom čo som spravil. Písal som o vleku, takže je zvarený, na kolesách, ale dolaďujem detaily a nevedomému to trvá trochu dlhšie. Ficusova návšteva sa uskutočnila, prišiel ma pozrieť na motorke cestou niekam na juh. Výstuhy podláh sú nalepené, preglejky lôžok a dna kokpitu vyrezané, doladené a natrené napúšťacím epoxidom. Rebrá prednej paluby / zadná neexistuje/ sú nielenže narezané, ale aj nalepené. Samozrejme som to skomplikoval, idem robiť sendvič aby sa mi to moc neprehrievalo, eventuelne aby sa to moc nerosilo. Takže za normálnych okolností by som mal palubu hotovú, ale takto som len v polovici. Vyrezal som a nalepil držiaky na deck carline a celé to začína mať už nejaký tvar. Teda pre mňa ako večného optimistu. Zajtra sa na to zasa vrhnem a z dlhého zoznamu prác zasa odfajknem pár poznámok. V útorok má pršať, tak si spravím v útorok nedelu.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1706
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
... rád jsem Vás viděl (Tebe a H16). Cesta dál vedla spíš na JV;-)
Jen pro pobavení:
Ostatní, kteří se nechtěli zdržovat "zajížďkou" z Vídně do BA, skejsli na A/H hranicích 2,5 hodiny a největšímu remcálistovi po dalších 50ti km ruplo ložisko a symering na sekundáru. Jel pro něho s vlekem onen vídeňský kamarád a motorka pořád stojí ve Vídni (jesti ji popeláři neodvezli:-)) Ale jináč to bylo super a rumunské Karpaty doporučuji všem.
Jen pro pobavení:
Ostatní, kteří se nechtěli zdržovat "zajížďkou" z Vídně do BA, skejsli na A/H hranicích 2,5 hodiny a největšímu remcálistovi po dalších 50ti km ruplo ložisko a symering na sekundáru. Jel pro něho s vlekem onen vídeňský kamarád a motorka pořád stojí ve Vídni (jesti ji popeláři neodvezli:-)) Ale jináč to bylo super a rumunské Karpaty doporučuji všem.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Okolo 20.07 som chcel s mojou loďkou vyraziť na týždňovú plavbu na Dunaj, aj keď len s motorom. Nasadil som vražedné tempo, 12 hod čistej práce, teda 14 hod s prestávkami a 15 hod aj s cestou, teda od nevidíš do nevidíš. Od pondelka do nedele vrátane. Ale už predtým bolo jedno vražedné tempo na sťahovanie firmy a druhé na rekonštrukciu kancelárie. Takže v nedelu o pol desiatej ma seklo v chrbte niekde pri kostrči a bolo po robote. Tatko hneď zahlásil že ma pán Boh potrestal zato, že robím v nedelu. Ale uznal že to nebolo za peniaze, tak bola zrada niekde inde. Že by to bolo vekom? Tak som v posteli v tých tropických horúčavach strávil skoro 10 dní.
Niečo som ale zmákol. Nalepil som bortové lišty, rebrá na palube sú dokončené, držiaky na deckcarline som pribrúsil, niektoré moc, tak som ich vysekal a vyrobil a nalepil znovu. Vymeral som kde bude osadené kovanie pre bočné úpony sťažňa a vlepil som výstuhy. Nalepil som deck carline, pripravil som šablony na rezanie preglejky na ochozy. Tiež som dokončil výrobu držiaka na kovanie oťaží hl. plachty a nalepil som ho. Konečne som mohol potom vyrobiť a pripraviť na osadenie dno kokpitu. Začal som rezať steny kajuty a vtedy to prišlo. Šlak to traf! Úpony chrbtových svalov pri kostrči seknuté, nemohol som ani hlavu skloniť, nie to sa ešte predkloniť. Takže na Dunaj som vyrazil s obrovskými bolesťami, ibalginom a na mojom starom dobrom gumáku.
Niečo som ale zmákol. Nalepil som bortové lišty, rebrá na palube sú dokončené, držiaky na deckcarline som pribrúsil, niektoré moc, tak som ich vysekal a vyrobil a nalepil znovu. Vymeral som kde bude osadené kovanie pre bočné úpony sťažňa a vlepil som výstuhy. Nalepil som deck carline, pripravil som šablony na rezanie preglejky na ochozy. Tiež som dokončil výrobu držiaka na kovanie oťaží hl. plachty a nalepil som ho. Konečne som mohol potom vyrobiť a pripraviť na osadenie dno kokpitu. Začal som rezať steny kajuty a vtedy to prišlo. Šlak to traf! Úpony chrbtových svalov pri kostrči seknuté, nemohol som ani hlavu skloniť, nie to sa ešte predkloniť. Takže na Dunaj som vyrazil s obrovskými bolesťami, ibalginom a na mojom starom dobrom gumáku.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Myslím že epoxi s pilinami.
Po skončení dovoleniek pokračujem v stavbe. Zasa si overujem staré pravidlo, že akákolvek zmena projektu je strašná zdržovačka. Prednú palubu som robil ako sendvič, mám to hotové, ale toho času čo som na to minul, hotová hrôza. Na druhej strane je paluba pevná ako beton. Podlaha v kokpite je z preglejky podla projektu a viditelne sa prehýba pod mojou váhou! Teda projektant sa zrejme snažil o čo najmenšiu hmotnosť a že sa to prehýba? No a čo. Takže amatérsky stavitelia zosilujú z princípu všetko. Ale potom sa čas stavby predlžuje a váha stúpa. Bude to asi aj v tom, že ja chcem loď na turistiku a projektant ju kreslil na závody. Navyše ja som sa rozhodol rozhodujúce vodorovné plochy tepelne izolovať a to skrz vznik rosenia a aj proti neúmernému prehrievaniu.
Všetky preglejky 1-2x napúšťam penetračným epoxidom. Prekvapujúce je ako jedna pracovná operácia podmieňuje druhú. Takže dosť času strávim zostavovaním technologického postupu. A samozrejme do toho treba zakomponovať všetky zmeny. Napríklad som sa rozhodol proti projektu spraviť v laviciach bakysty, tie tam pôvodne nie sú. Priestor na benzínovú nádrž bude oddelený od ostatných priestorov aby náhodou rozliaty benzín nesmrdel v celej lodi. Benzín bude v dvoch 22 l nádržiach a 2x 10 l bandasky, teda myx. 62 l benzínu. Pri spotrebe 4 taktného 5 k Merkury to bude na dlhú štreku. Voda bude 2x 25 litrov plus priestor na PET flaše. Mal by sa tam ešte zmestiť chemický záchod thedfort a autochladnička. Tiež riešim odkladacie priestory v kajutke, ako sa tam bude variť, kde bude čo uložené, kam dám jedlo, hrnce, mapy atď. Má byť z toho poriadny wanderkreutzer, tak sa musím snažiť.
Po skončení dovoleniek pokračujem v stavbe. Zasa si overujem staré pravidlo, že akákolvek zmena projektu je strašná zdržovačka. Prednú palubu som robil ako sendvič, mám to hotové, ale toho času čo som na to minul, hotová hrôza. Na druhej strane je paluba pevná ako beton. Podlaha v kokpite je z preglejky podla projektu a viditelne sa prehýba pod mojou váhou! Teda projektant sa zrejme snažil o čo najmenšiu hmotnosť a že sa to prehýba? No a čo. Takže amatérsky stavitelia zosilujú z princípu všetko. Ale potom sa čas stavby predlžuje a váha stúpa. Bude to asi aj v tom, že ja chcem loď na turistiku a projektant ju kreslil na závody. Navyše ja som sa rozhodol rozhodujúce vodorovné plochy tepelne izolovať a to skrz vznik rosenia a aj proti neúmernému prehrievaniu.
Všetky preglejky 1-2x napúšťam penetračným epoxidom. Prekvapujúce je ako jedna pracovná operácia podmieňuje druhú. Takže dosť času strávim zostavovaním technologického postupu. A samozrejme do toho treba zakomponovať všetky zmeny. Napríklad som sa rozhodol proti projektu spraviť v laviciach bakysty, tie tam pôvodne nie sú. Priestor na benzínovú nádrž bude oddelený od ostatných priestorov aby náhodou rozliaty benzín nesmrdel v celej lodi. Benzín bude v dvoch 22 l nádržiach a 2x 10 l bandasky, teda myx. 62 l benzínu. Pri spotrebe 4 taktného 5 k Merkury to bude na dlhú štreku. Voda bude 2x 25 litrov plus priestor na PET flaše. Mal by sa tam ešte zmestiť chemický záchod thedfort a autochladnička. Tiež riešim odkladacie priestory v kajutke, ako sa tam bude variť, kde bude čo uložené, kam dám jedlo, hrnce, mapy atď. Má byť z toho poriadny wanderkreutzer, tak sa musím snažiť.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Tu lepím dno kokpitu. Skôr než som ho nalepil, musel som vyriešiť upevnenie kladky oťaží hl. plachty. Keď už bola podlaha nalepená, tak som si uvedomil že som tam mal osadiť spodný pánt kormidla. Takže bolo treba rýchlo vymyslieť náhradné riešenie. Aj tak kovanie na kormidlo nemám hotové, to budem robiť cez zimu. Až keď som nalepil dno kokpitu som mohol spraviť zadnú stenu kajuty. Na fotke je vidieť jej príprava. A až keď bude zadná stena , tak potom môžem osádzať stropné rebrá. Ale pred tým než nalepím stropné rebra musím osadiť kladky na ovládanie zdvihu kýlu a ....


Naposledy upravil(a) Denis dne sob zář 22, 2007 11:22 pm, celkem upraveno 1 x.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
K tej sendvičovej palube som písal aj pokec, ale 30 min po polnoci som niečo stlačil a text zmizol v nenávratne a už som nemal síl začať znovu. Teraz je ďalší deň 22.23 a píšem to znovu. Zjednodušene povedané, jedná sa o preglejkový sendvič. Medzi dvomi preglejkami je jadro z extrudovaného polystyrénu, označuje sa aj xps. Paluba má klenutie, tak som najprv vyrobil pomocnú konštrukciu. Potom som nalepil palubníky z drevených latiek 10x19 mm, výška je 10 mm. Na ne som nalepil 4 mm preglejku. Tú som napustil epoxidom a zo spodnej strany som ju nalakoval. Potom som na tú preglejku lepil znovu palubníky s tých istých profilov 10x19mm, ale v dvoch vrstvách, teda 20 mm spolu. Medzi palubníky som narezal a vlepil 20mm hrubý extrudovaný polystyrén. Povrch som prebrúsil do ako tak dokonalej roviny, nerovnosti som vytmelil epoxi tmelom a na to som nalepil preglejku 6mm. Takže celá skladba má hrúbku 40 mm. Vrchnú preglejku som čiastočne prišrouboval a zaťažil až 250 kg cementu aby sa to dobre plošne zlepilo.. Tá váha prekotila loď a musel som ju podložiť tehlami. Teda záťažová skúška prvotriedna a to ten sendvič ešte nebol hotový.
- karel
- Macher
- Příspěvky: 434
- Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Oleško , Praha západ
Moc pěkný Denisy , ten sendvič je dost dobrej . Budeš ho dělat ještě jinde v kajutě (strop , boční stěny)? Ten pracovní postup jsem pochopil , ale dvě věci nevím
a) lepidlo použitý na polystyren
b) polystyren jsi ohnul do radiusu paluby nebo jsi ho nařezal a lepil to z pásů.
Zkusil bych si slepit alespoň vzorek , dal jsem si stopku se změnama v projektu , kvůli času.
S tím mizením příspěvků jsem to vyřešil tak , že ho napíšu ve wordu a pak ho zkopíruju do odpovědi , když to zmizí nic se neděje jen to znovu vložím.
a) lepidlo použitý na polystyren
b) polystyren jsi ohnul do radiusu paluby nebo jsi ho nařezal a lepil to z pásů.
Zkusil bych si slepit alespoň vzorek , dal jsem si stopku se změnama v projektu , kvůli času.
S tím mizením příspěvků jsem to vyřešil tak , že ho napíšu ve wordu a pak ho zkopíruju do odpovědi , když to zmizí nic se neděje jen to znovu vložím.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Upozornenie, nedával som tam polystyrén, ale styrodur /XPS/ , ospravedlňujem sa za nepresnosť. Styrodur je na rozdiel od polystyrénu nepriedyšný, teda nemôže cez neho prestupovať para a teda nevzniká kondenz vo vnútri konštrukcie. Lepil som to epoxidom, ale zahusteným, tzv. sádlo. Styrodur som narezal na pásy ktoré boli vymedzené palubníkmi, mali šírku asi 20-25 cm a max dĺžka bola 122 cm, to je totiž šírka tabule styroduru. Na podklad /preglejku/ a aj styrodur som naniesol asi 1 mm vrstvu epoxidu a zaťažil som to tehlami. Styrodur vykopíroval podklad, ohol sa sám aj keď pod nátlakom.
Teraz je super počasie, takže som na lodi až skoro do zotmenia a aj to je vidieť. Zajtra vezmem foťák a ak budem vládať, tak dám nejaké foto. Kajuta už je skoro hotová.
Teraz je super počasie, takže som na lodi až skoro do zotmenia a aj to je vidieť. Zajtra vezmem foťák a ak budem vládať, tak dám nejaké foto. Kajuta už je skoro hotová.
Styrodur je taky polystyren, ono to XPS totiž znamená eXtruded PolyStyrene. Rozdíl mezi obyč (zpravidla bílým) polystyrenem, který se označuje jako EPS (Expanded PolyStyrene) je v technologii výroby. EPS se vyrábí tepelnou expanzí kuliček polystyrenu, ve kterých je nadouvadlo, které se odpaří a napění hmotu, zatímco do XPS se v plastickém stavu pod velkým tlakem vpraví nadouvací plyn a směs se potom vytlačuje tryskou, přičemž ty minibublinky plynu zvětšují svůj objem a tak dochází k tomu napěnění, které ovšem v tomto případě umožňuje udržet póry uzavřené. Podobná technologie se používá i u polyuretanu, proto když si koupíte polyuretanové desky, tak mají zaručenou nasákavost zpravidla dost pod 2 procenta, což se vám s expandovaným polyuretanem z kartuše v životě nepodaří.
To jen tak na okraj, aby u někoho nevzniklo zmatení pojmů XPS, Styrodur a spol...
Jinak podobný sendvič mám taky v úmyslu nacvičovat, jenomže s tím polyuretanem, je tužší při víceméně podobné pevnosti. Jenom je krapet dražší a hůř se zpracovává...
To jen tak na okraj, aby u někoho nevzniklo zmatení pojmů XPS, Styrodur a spol...
Jinak podobný sendvič mám taky v úmyslu nacvičovat, jenomže s tím polyuretanem, je tužší při víceméně podobné pevnosti. Jenom je krapet dražší a hůř se zpracovává...
Třeba IPI Břeclav, prodávají i samostatně komponenty pro výrobky z PUR pěny. Akorát za boha nemůžu najít toho výrobce, co tam měl popsanou tu techologii vytlačováním, tohle je normální tepelná expanze nadouvadla, ale určitě to taky dobře funguje.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti