16 stop z Nového zélandu
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Vove, stavebniny som zavrel už dávno, " teťkom sem pan správec"
Moje loďstvo je zatial rozdelené na tri oblasti: stredomorská, vnútrozemská a dunajská. Časom by som ešte chcel pridať baltskú. No a na Dunaj robím FS14 ako náhradu za gumák a ten by som chcel predať. Od Hartlyho TS16 je určená na vnútrozemské plachtenie. Hlavný revír by som chcel mať na Neusiedler see, to má bohužial hĺbku okolo 1m, v mnohých častiach aj len 0,8m a tak som preto musel prerobiť kýl z plutvového na lift.
Moje loďstvo je zatial rozdelené na tri oblasti: stredomorská, vnútrozemská a dunajská. Časom by som ešte chcel pridať baltskú. No a na Dunaj robím FS14 ako náhradu za gumák a ten by som chcel predať. Od Hartlyho TS16 je určená na vnútrozemské plachtenie. Hlavný revír by som chcel mať na Neusiedler see, to má bohužial hĺbku okolo 1m, v mnohých častiach aj len 0,8m a tak som preto musel prerobiť kýl z plutvového na lift.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Keď som bol pred oplášťovaním, tak som si otvor pre plutvu vymeral a na obidvoch koncoch som vyvŕtal dieru, predznačil som ho. Po opláštení preglejkou som diery znútra lode prevrtal znovu a vyrezal som to pilou a ručnou pilkou a dorašploval. Lepšie je to ale spraviť frézkou, prilepiť na bok doraz ako vodítko, potom ho odrazíš kladivom. Otvor som rezal pred laminovaním.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Teoreticky by to malo bohato stačiť, takže zatial to nechám tak. Na mori je každá noha krátka, ale na Lipne to asi bude jedno. Uvidím ako ten motor bude ovplyvňovať ťažisko a možno ho dám dozadu na držiak, prípadne vyrežem do zrkadla zníženie. Budem to riešiť až bude loď na vode. Ak budeš jazdiť len na Lipne, tak si myslím že bude stačiť aj elektromotor, ten najslabší a najlacnejší.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1710
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Denisi, jsem včera vyčetl, že použitím plochého listu kormidla je podstatně snížena jeho účinnost. Při profilovaném listu vyložíš kormidlo např. o 16° a pro stejný účinek musíš vyložit plochý list o 30°. To je dost velký rozdíl a dost velká brzda. Vím, že H16 pojímáš turisticky, ale zbytečná ztráta rychlosti je prostě zbytečná 

- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Motor je s toho istého zdroja.
Počítam aj s tým že ten kormidelný list nebude vyhovovať, ale život priniesol takéto riešenie. Ak to bude robiť problémy, tak skúsim podponorovú časť listu polepiť preglejkou dostatočnej hrúbky a spraviť profil. Ak to nebude možné, tak ho vyrobím znovu s tým že kovanie bude rovnaké pre obidve riešenia, takže budem robiť znovu len preglejku.
Počítam aj s tým že ten kormidelný list nebude vyhovovať, ale život priniesol takéto riešenie. Ak to bude robiť problémy, tak skúsim podponorovú časť listu polepiť preglejkou dostatočnej hrúbky a spraviť profil. Ak to nebude možné, tak ho vyrobím znovu s tým že kovanie bude rovnaké pre obidve riešenia, takže budem robiť znovu len preglejku.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Zajtra uplynie presne rok od môjho posledného príspevku. Hrôza ako ten čas letí
Čo som to celý rok robil, že to stále nemám hotové?
Tak na jar som začal stavať a aj som dostaval malý motoráčik, kajuťáčik FS14 s ktorým som mal vyraziť na plavbu Dunaj-Tisa. Okrem toho som hojne chodil na Dunaj.
A vyzerá to že som nič iné nestihol, ale niečo sa predsa len podarilo. Dorobil som vlek pod Hartlyho a dal som ho na značky a ešte jeden vlek na FS14. Nie že by ma to finančne zruinovalo, ale bola to pálka a začínajúca kríza mi na chuti nedodala. Po absolvovaní velkého dovolenkového splavu som si zasa chodil do chuti na Dunaj
Dunaj je nad prítokom Moravy tuším fakt modrý
Posledné jazdy s mojim gumákom, toto som kúsok pod Hainburgom. Gumák sa chystám predať, takže ak by mal niekto záujem pošlite SZ.
Medzi tým som niečo spravil aj na lodi, hlavne som dokončil laminát na streche, pekne som ho vytmelil, vybrúsil, krivé to bolo ako sviňa, natrel som to základovou PU farbou a aj emailom. Dotmelil som aj kokpit kde som najprv musel krvopotne vyškrábať epoxid čo mi nestvrdol lebo už bola zima a asi zmrzol, pekne som ho vybrúsil a ponatieral do finálnej podoby. Znovu som sa pustil do bakýst / šesť kusov!/ bolo ich treba trochu prispôsobiť a tak som zasa sekal, rezal, lepil, tmelil, brúsil, natieral. Na dekle som nalepil lišty a mám ich pripravené na prišroubovanie. Ešte v bakystách dorobím poličky, príchytky a podobné potrebné nezmysli. Vrhol som sa aj na vchod. Predvyrobené lepené lišty šíbru sa ukázali krátke a tak som to vyrábal celé znovu. Chcel som to mať maximálne tesné a tak som sa s tým hrajinkal.Výsledok je tu.
Lod som vyteperil z montážnej kozy na nový podvozok a ani som nečakal že to dokážem sám. Bola to hrdinská epopeja pri ktorej mi skoro pukli črevá a nabehli gule. Presne podla porekadla čo ťa nezabije, to ťa posilní. To už začalo mrznúť a tak som sa nasťahoval dovnútra a orezával som tam tmel a epoxid vytlačený zo špár a strhával staré zaschnuté maliarske pásky. Ešte som stihol vyrobiť sťažňovú petku a bol koniec peknej a dlhej jesene.
Tá petka už vyzerá teraz trochu ináč, je dokončená a čaká na nalepenie.
Pred koncom roku som ešte stihol ísť do Wiener Neustadt kde je pobočka AW Niemayer a nakúpil som tam za igelitku kovaní a kladiek. takže hneď ako sa oteplí na cca 10 stupňov začnem ich osádzať.





Dunaj je nad prítokom Moravy tuším fakt modrý

Posledné jazdy s mojim gumákom, toto som kúsok pod Hainburgom. Gumák sa chystám predať, takže ak by mal niekto záujem pošlite SZ.
Medzi tým som niečo spravil aj na lodi, hlavne som dokončil laminát na streche, pekne som ho vytmelil, vybrúsil, krivé to bolo ako sviňa, natrel som to základovou PU farbou a aj emailom. Dotmelil som aj kokpit kde som najprv musel krvopotne vyškrábať epoxid čo mi nestvrdol lebo už bola zima a asi zmrzol, pekne som ho vybrúsil a ponatieral do finálnej podoby. Znovu som sa pustil do bakýst / šesť kusov!/ bolo ich treba trochu prispôsobiť a tak som zasa sekal, rezal, lepil, tmelil, brúsil, natieral. Na dekle som nalepil lišty a mám ich pripravené na prišroubovanie. Ešte v bakystách dorobím poličky, príchytky a podobné potrebné nezmysli. Vrhol som sa aj na vchod. Predvyrobené lepené lišty šíbru sa ukázali krátke a tak som to vyrábal celé znovu. Chcel som to mať maximálne tesné a tak som sa s tým hrajinkal.Výsledok je tu.



Lod som vyteperil z montážnej kozy na nový podvozok a ani som nečakal že to dokážem sám. Bola to hrdinská epopeja pri ktorej mi skoro pukli črevá a nabehli gule. Presne podla porekadla čo ťa nezabije, to ťa posilní. To už začalo mrznúť a tak som sa nasťahoval dovnútra a orezával som tam tmel a epoxid vytlačený zo špár a strhával staré zaschnuté maliarske pásky. Ešte som stihol vyrobiť sťažňovú petku a bol koniec peknej a dlhej jesene.


Tá petka už vyzerá teraz trochu ináč, je dokončená a čaká na nalepenie.
Pred koncom roku som ešte stihol ísť do Wiener Neustadt kde je pobočka AW Niemayer a nakúpil som tam za igelitku kovaní a kladiek. takže hneď ako sa oteplí na cca 10 stupňov začnem ich osádzať.
Když jste se mi tady hoši sešli všichni tři tak pohromadě, zeptám se vás na řešení výsuvného kýlu u vaších lodí. Zajímá mě řešení vyklápění a kisny, jelikož jsem toho viděl pramálo jsou otevřené do lodě jako u piráta? Vlastně nevím jestli máte vyklápěcí všichni ale zase se může připojit někdo jiný, možná by to chtělo solo vlákno, trošku jsem hledal ale nenašel.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Hartley TS16 je riešený ako plutvová, alebo s pevným kýlom. Pevný kýl je jasný a plutvová verzia má kastňu uzavretú, Ficus to vo svojom vlákne už riešil ako spraviť vodotesný čap. Ja som sa rozhodol ísť cestou zmeny projektu a robím lift kýl, teda posuvný vo vertikálnom smere. Bude to celová platňa z 10 mm plechu široká cca 50 cm a vysoká cca 140 cm. na spodnej časti s olovenou bombou cca 130 kg a na hornej hrane s obrubou a s kladkostrojom. Kastňa je hore otvorená a je pomerne nízka aby mohla byť použitá ako stolík. Medzi hornou obrubou a kastňou bude gumené tesnenie a okrem vlastnej váhy kýlu bude obrubu k tesneniu dotláčať aj rozšprajc do stropu. V prípade že to nebude fungovať podla mojich predstáv tak to prerobím na pevný kýl.
Takéto riešenie som zvolil preto aby som loď mohol spúšťať z vozíka obdobne ako sa spúšťa plutvová loď a zároveň som dosiahol ponor len 70 cm a možem sa plaviť po Neusiedelsee kde je málo vody, len okolo 120 cm, takže s plutvovou loďou by som mal problémi.
Predpokladám že v máji pôjde loďka na Dunaj s prívesným motorom a postupne ju dostrojím na plachetnicu.
Takéto riešenie som zvolil preto aby som loď mohol spúšťať z vozíka obdobne ako sa spúšťa plutvová loď a zároveň som dosiahol ponor len 70 cm a možem sa plaviť po Neusiedelsee kde je málo vody, len okolo 120 cm, takže s plutvovou loďou by som mal problémi.
Predpokladám že v máji pôjde loďka na Dunaj s prívesným motorom a postupne ju dostrojím na plachetnicu.
To je zajímavý řešení, hlavně ta balastní bomba se mi líbí. U ficuse jsem pročítal, ale jelikož jste se ještě nedostali k detailům s vytahovacím systémem, jsou ty informace zatím spíše o montáži švertkastle a mě zajímají všechny detaily jednotlivých systémů. Máš nějak vyřešený dosednutí na bombu při vytažení, něco jako sedýlko v kýlu? V hlavě mám řešení dvou boční kýlů cca deset čísel pod úroveň kýlu, v kombinaci s výklopným, u tvý varianty by mi to mohlo řešit i případnou bombu na výsuvné ploutvi. Na spuštění pravděpodobně budeš používat nějakej systém s tou rozpěrou, na vytažení kladkostroj ze stropu? Po zátěžových testech piráta, bych se nízký kysny trošku bál, jakmile se voda dostane k horní hraně voda se tlačí dovnitř, což by mohlo být v těžkých podmínkách dost problematické.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Keď zasuniem kýl, tak dolahne na spodok trupu a pred ním smerom ku špičke mám nalepenú masívnu asi 40 mm hrubú "plutvu" z preglejky vo výške kýlovej bomby, vyzerá to trochu ako long kýl. Vysoké to je asi 15 cm a spolu je to dlhé asi 2,5 m, takže celé to jazdí po rolnách vleku. Spravil som najskorej drevený model toho kýlu, nalepil som tú "plutvičku" a vyskúšal som loď natiahnuť na vlek a potom ju spustiť dole. Všetko na suchu, ale funguje to. Samozrejme táto úprava mala odozvu aj nad palubou a adekvátne som upravil ťažisko plachiet zmenou polohy sťažňa a aj zmenou velkosti oplachtenia.
Največší problém bude utesniť plutvovú skriňu zvrchu aby tam netiekla voda, okrem rozšprajcov mám v zálohe pripravené aj iné riešenie. Zdvíhací-spúšťací mechanizmus, kladkostroj bude upevnený na streche kajuty zospodu a mám tam na to vytvorený nosný systém. Zatiahnutie kýlu budem robiť len v prípade transportu a kotvenia pri brehu. Vzhladom k tomu že ponor je nízky, tak neuvažujem o zaťahovaní behom plavby na plytčinách a podobne. Naopak, počítam s tým že tento môj liftkýl sa bude správať ako pevný kýl.
Toto v tvojom prípade nebude možné, nemáš ako vyriešiť zdvíhanie. Okrem toho má pirát príliš nízky bok na to aby si s ním mohol uvažovať o nejakých ťažkých plavbách. Osobne by som to riešil plutvou a snažil by som sa ju vymyslieť tak, aby som do nej zakomponoval olovo. Nejaký vnútorný balast k tomu a malo by to byť dostatočné. Aj Hartley v plutvovom prevedení má plutvu len z ocelového plechu a pomerne malý vnútorný balast a uvažuje s vyvažovaním posádky.
Največší problém bude utesniť plutvovú skriňu zvrchu aby tam netiekla voda, okrem rozšprajcov mám v zálohe pripravené aj iné riešenie. Zdvíhací-spúšťací mechanizmus, kladkostroj bude upevnený na streche kajuty zospodu a mám tam na to vytvorený nosný systém. Zatiahnutie kýlu budem robiť len v prípade transportu a kotvenia pri brehu. Vzhladom k tomu že ponor je nízky, tak neuvažujem o zaťahovaní behom plavby na plytčinách a podobne. Naopak, počítam s tým že tento môj liftkýl sa bude správať ako pevný kýl.
Toto v tvojom prípade nebude možné, nemáš ako vyriešiť zdvíhanie. Okrem toho má pirát príliš nízky bok na to aby si s ním mohol uvažovať o nejakých ťažkých plavbách. Osobne by som to riešil plutvou a snažil by som sa ju vymyslieť tak, aby som do nej zakomponoval olovo. Nejaký vnútorný balast k tomu a malo by to byť dostatočné. Aj Hartley v plutvovom prevedení má plutvu len z ocelového plechu a pomerne malý vnútorný balast a uvažuje s vyvažovaním posádky.
Dík za popis, zdá se že jsem si to uměl představit správně, vím že si psal o vzniku stolíku po rozepření ploutve. Snažil jsem se napsat jednoduchou odpověď, ale jelikož vše souvisí se vším, bude na to lepší založit vlákno kýl na malé plachetnici nebo tak něco. Malé OT: Jak bude vypadat pirát po renovaci je ještě ve hvězdách, věci které bych chtěl se při zjískávání informací, jeví složité až bláhové, třeba dojde jen na opravu obšívky pod ponorem. Řešení mě zajímají už jen z pohledu obecného vědění, v podstatě jsem chtěl nastínit, že zhotovení dvou menších bočních kýlů s balastním bombou, může pomoci vyřešit spoustu věcí, ale je to jen můj názor, jak píše david, lodě nejde úplně stavět stavařskou logikou.
Denis píše: Gumák sa chystám predať, takže ak by mal niekto záujem pošlite SZ.
Denisi,když prodáš gumák,tak s čím budeš plout po Dunaji. S FS 14,kterou máš registrovanou v Německu,píšeš,že na Slovensku ani v Maďarsku nemůžeš.
Všetko je vymyslené, najjednoduchšie riešenie je spraviť si na SPS technickú prehliadku a je to v pohode. Teda registrácia v Nemecku a technickú našu.
Denisi,když prodáš gumák,tak s čím budeš plout po Dunaji. S FS 14,kterou máš registrovanou v Německu,píšeš,že na Slovensku ani v Maďarsku nemůžeš.
Všetko je vymyslené, najjednoduchšie riešenie je spraviť si na SPS technickú prehliadku a je to v pohode. Teda registrácia v Nemecku a technickú našu.
- panak-ml
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 320
- Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Srbsko
- Kontaktovat uživatele:
ve ficcusovém vlákně si se prozradil
Máš nové fotky?
O vyřezávání oken si se zmínil už 3. 11. 2008
Mě ale zaujalo hlavně toto. Můžeš se podělit o podrobnější popis?
Ahoj Milan

Denis píše: ...Ja som stále v štádiu už dokončenia, teraz režem okná. V tej kajutke musí byť cez deň peklo, čo?
Máš nové fotky?
O vyřezávání oken si se zmínil už 3. 11. 2008

Denis píše:Boky kajuty sú len natrené. Skladba: 2x napúšťací epoxid, 2x epoxidová základovka a zatial 1x základná PU. Ešte raz tam dám základnú PU a 2-3x email, ale toto budem robiť až po vyrezaní okenných otvorov. Teda na budúci rok.Okná vyrežem až po miestnení lampičiek a kde dám tie lampičky ešte neviem, budem hladať optimálne miesto. Začínam sa zamýšlať nad elektrikou.
Mě ale zaujalo hlavně toto. Můžeš se podělit o podrobnější popis?
Ahoj Milan
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava




Okrem toho som tento rok postavil trup novej motorovky na Dunaj

Milan, čo ťa na tom zujíma konkrétne? Sedáky som vyrobil, teraz som vymyslel /nanovo/ ako tam dám pánty, kokpit som nakoniec nelaminoval, kúty som vytmelil PU tmelom a dobre som to ponatieral obvyklou kombináciou. Keď zoderiem, natriem znova.
Fotiť už nefotím a ani písať sa mi o tom čo robím na verejnosť nechce. Niektorý ludia majú pocit, že mi potom môžu rozprávať do života a to ja ťažko nesiem aj od mojej ženy, nie to od cudzích.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů