Osvědčená moudra ohledně vedení plavby a bezpečnosti

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
pietro070
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 53
Registrován: čtv říj 11, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Košice, Slovensko

Osvědčená moudra ohledně vedení plavby a bezpečnosti

Příspěvekod pietro070 » stř led 02, 2008 9:27 pm

Tento topic vznikl oddělením od topicu "Jachtařská etiketa, obyčeje a zvyklosti slušňáků". Do topicu, kde se právě nacházíme, budeme doplňovat už jen "Osvědčená moudra ohledně vedení plaveb a bezpečnosti". Děkuji, Vilma.

Tiež doplňam:

- počas plavby zostať čo najsuchší (správny výber oblečenia),
- vedieť si riadne zapnúť záchrannú vestu ak ju máte (a mali by ste),
- nechodte na lod len v plavkách, riskujete že sa spálite (už tu o tom bola reč),
- plavajte len tak daleko, ako vám to dovolia skúsenosti...
Lakomec

Osvědčená moudra ohledně vedení plavby a bezpečnosti

Příspěvekod Lakomec » čtv led 03, 2008 11:34 am

Pokud se marksi nazýváš zelenáčem, máš můj obdiv. zvlášť pravidlo, refuj, když tě to napadne je málo používané a mluví o něm jen málokdo. Mě k tomu jseden starý mořský vlk naučil ještě jedno pravidlo o refování, a musím říct, že mi hodně usnadňuje život na moři: Vypluj s plachtami takovými, abys nemusel refovat. Je jasné, že to neplatí pro plavby u pobřeží a oblasti, kde se vítr pořád točí a mění jeho síla. Ale když se vyplouvá ráno a je jasné, jaké je moře a když je vítr stálý, hodí se to. Samozřejmě že to není 100%-ní, ale když se pak musí dorefovávat, je to snažší. Když pluji, tak před každým vyplutím navštívím Coast Guard. Není lepší předpověď než ta, která je pro danou oblast a není starší než 6 hodin a kterou si v klidu na mapě prohlédnete, popřípadě vám ji ofotí.
Lakomec

pravidla

Příspěvekod Lakomec » čtv led 03, 2008 11:39 am

A ještě bych si dovolil jedno, na kapitána. Neusálé pozorování vody, její čtení a vyhodnocování. Voda na návětrné straně nám řekne vše o tom, co nás čeká
Lakomec

refování

Příspěvekod Lakomec » čtv led 03, 2008 11:43 am

a jestliže platí, že refuji plachty když mě to poprvé napadne, naopak při jejich opětovném vytahování na větší plochu celkem dlouho pozoruji a definitivně povoluji až po cca 5-10 minutách. Už se mi to mockrát vyplatilo. Není kam spěchat.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv led 03, 2008 1:23 pm

Sleduji z povzdálí, abych se do toho v pravý okamžik vložil (rád cituji klasiky) a vyvíjí se to celkem dobře. :thmbup:

Co se týká té úlitbě Neptunovi, tak se kloním k Lakomcovi. Jen jsem nepochopil rozdělení pohárků. My naléváme počet členů posádky + jeden. Připijeme, požádám Neptuna o podporu a uleju mu.
Když jsem, také od Lakomce, četl pozorování návětrné vody, vzpoměl jsem si jak jsme za mlada projížděli peřeje a také na to, že já teda vodu běžně nesleduji, pouze při zaplouvání do bezprostřední blízkosti k pobřeží. Jinak má GPS, pilot a mapy.

Ale velmi často se, také na návětrné straně, dívám na okolní, spíše vzdálenější lodě. Náklon lodí, stupeň refování.... Pokaždé pokud se rozhoduji kolik plachet vytáhnout nebo zrefovat. To mě napoví opravdu velmi mnoho. Kromě refování, také třeba kde začíná závětří ostrova. Pokud pluje při stoupačce loď přede mnou a vidím že se jí snižuje náklon, povlávají plachty, dělám réčko podstatně dřív. Pokud pluji mezi ostrovy a vidím že na volném moři jsou lodě v náklonu, vypluji tam. A obráceně. Když se chystám proplouvat úžinou, vidím na lodích před sebou, nakolik tam pracuje dýzový efekt, jak se chová vítr za úžinou a už dopředu nachystám posádku k lanům.
Po jedné nechtěné halze si také dávám dost velký pozor na bouřkovou "kovadlinu". Je známo že nasává okolní vzduch a tím někdy způsobuje okamžitou a zásadní změnu směru větru. Toho jsem byl jednou účasten a ráhno bylo na druhé straně, než by jste řekli "opravář obuvi".


No a aby se neřeklo že jsem už dlouho nebyl "Proti všem", tak si dovolím nanést svoji praxi. Není to rada a už vůbec né začínajícím, jen mé postupy. Já vím, že radu "Refovat hned jak tě napadne" je v naprosto všech příručkách a vlak přes ni nejede. Já ale jo. Tak jako opět Lakomec naprosto správně popisoval rozvahu před přidáváním plachet, podobně se chovám i když začne trochu přifukovat. Raději na pět minut trochu vypustím plachtu, nebo podržím loď přeostřenou, sleduji co dělají lodě proti větru a až pak se rozhodnu. Každý poryv v příbřežní plavbě ještě neznamená stabilně zesilující vítr.
Uživatelský avatar
prezident
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 07, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod prezident » čtv led 03, 2008 2:24 pm

All - Asi sa vsetci zhodneme ze tie zazite veci pouziva vacsina, o niektorych pocula, niektore podvedome (pud sebazachovy). Mne sa pacilo a je mozne ze to napisal aj niekto tu z diskutujucich a nie raz sa mi to vyplatilo, ze dolezite je mat stale oci na stopkach a nepodcenit ani tu najmensiu vec a nechat ju plavat. Kauzalita a obvzlast na lodi a mori je nie raz nasobena a ma fatalne nasledky. Radsej byt pripraveny na najhorsie a nic sa nestane ako si si povedat ved co sa moze stat poznam to uz tu a a .... a radsej ani nepoviem ;) (povercivost ?)
Lakomec

opalovací krémy

Příspěvekod Lakomec » čtv led 03, 2008 3:00 pm

napadlo mě ještě něco, ale to se týče bezpečnosti. Já osobně vždy upozorním posádku na opatrnost při používání opalovacích krémů, olejů atd. pokud se někdo namaže, sedá a lehá zásadně na ručník nebo prostěradlo. Zatím se mi to ještě nestalo, ale potkal jsem v přístavu němce a odváželi člena posádky s hnusnou zlomeninou kotníku. Tak jsem se ptal a při pohybu po palubě uklouzl tam, kde se před tím opalovala jeho manželka. A letos jsem zjistil, že některé krémy rozleptávají ten černý silikon nebo co to je v teakovém kokpitu a na sedačkách, takže pak maže vše na černo a nedá se s tím už nic dělat
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv led 03, 2008 3:06 pm

To co jsem považoval za důležité jsem zvýraznil, není to o refování, ale o pozorování. Ostatní jen jen argumentace a omáčka...

Marks: Nemusíš nic přehazovat. Pokud si myslíš že se to hodí do vytvářených pravidel, stačí napsat: "Pozorovat chování lodí, které máš proti větru." Nebo něco podobného....
Lakomec

mytí lodě

Příspěvekod Lakomec » čtv led 03, 2008 3:09 pm

bylo napsáno, že jachta má být čistá. S tím já souhlasím, jen před každým mytím pověřím někoho, aby se osobně přesvědčil, že jsou všechny lukny a okna zavřena, ne jen přivřena. Slaná voda nevyschne, pořád váže vlhko a musí se to umít sladkou, je to pakárna. TAky platí zákaz sedat v mokrých plavkách v salónu kolem stolu, už to nevyschne.
Lakomec

Příspěvekod Lakomec » čtv led 03, 2008 3:20 pm

Baharis píše:Když jsem, také od Lakomce, četl pozorování návětrné vody, vzpoměl jsem si jak jsme za mlada projížděli peřeje a také na to, že já teda vodu běžně nesleduji, pouze při zaplouvání do bezprostřední blízkosti k pobřeží. Jinak má GPS, pilot a mapy.


Myslel jsem pozorování vody, abych se připravil na poryv, na to, že vlny půjdou přes palubu, abych správně reagoval. Nemá to nic společného s navigací. U pobřeží sleduji barvu vody a hloubku znám z map, snažím se to mít pod kontrolou
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv led 03, 2008 3:42 pm

Tak to je jiná. Špatně jsem pochopil, to máš samozřejmně pravdu. Je potřeba reagovat kormidlem proti vlnám.
Uživatelský avatar
prezident
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 07, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

mna napadla teraz tiez jedna vec co este nebola napisana

Příspěvekod prezident » čtv led 03, 2008 4:20 pm

Automatika ked niekto parkuje vedla mna v marine , poslat niekoho na bok (provu) aby to mal pod kontrolou a odsledoval si ten manever, a ked treba zasiahol.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » čtv led 03, 2008 8:08 pm

Ve ztížených podmínkách - vítr, vlny, případně mokrá paluba je bezpečnější nechodit po lodi naboso.

Důležité pravidlo při činnosti na palubě:
Jedna ruka pro sebe, druhá pro loď. Potřebuji-li obě ruce pracuji v sedě, nebo tak, abych při práci třeba objímal stěžeň, nebo vant....
Uživatelský avatar
skipper
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: ned črc 01, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod skipper » čtv led 03, 2008 10:19 pm

Dovolím si doplnit, dle mého názoru podstatnou věc a to jsou:
Ventily
Po nalodění, před prvním vyplutím předvedu všem členům posádky, kde jsou a jak fungují výpustné ventily a WC - samozřejmě kontroluji osobně či někoho pověřím zda jsou uzavřené.
Uživatelský avatar
prezident
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 07, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod prezident » pát led 04, 2008 3:55 pm

ja sa priznam ze pozeram aj motor, kable, mnozstvo oleja, samozrejme ze ziadna GO :c)
Uživatelský avatar
prezident
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 07, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod prezident » pát led 04, 2008 3:58 pm

Inak ako tak na to pozeram som zase odbehol trochu od temy, toto by sa skor hodilo do nejakej temy - Na co nezabudnut pri Check-ine .c)))
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » ned led 06, 2008 2:40 pm

RadekS píše:Ve ztížených podmínkách - vítr, vlny, případně mokrá paluba je bezpečnější nechodit po lodi naboso.

Důležité pravidlo při činnosti na palubě:
Jedna ruka pro sebe, druhá pro loď. Potřebuji-li obě ruce pracuji v sedě, nebo tak, abych při práci třeba objímal stěžeň, nebo vant....


No, já moc naboso nechodím ani když je relativní klid, párkrát jsem to zkusila, ale občas se kopneš třeba do kotníku o ?rohatinku? a tenhle druh bolesti snáším celkem opravdu šptně, takže botičky co mají trochu krytý kotník...

Osobně jsem zastánce harnesů. Není nic horšího, než zachraňovat kapitána, pokud se díky své blbosti dostane přes palubu. Moc príma. Neříkám, že jsem přikurtovaná furt a na sobě mám neustále záchrannou vestu, ale tak nějak, když to víc fouká a člověk je na palubě jen ve dvou... Takže pokud potřebuju, tak se kurtuju ke stěžni a všude, kde to jde, abych mohla v poho využívat obě ruce.
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » ned led 06, 2008 2:42 pm

No při plutí na zadní vítr doporučuji zafixovat ráhno nebo obrovský bacha na hlavu. Hlavně pak při přehazování se dá lehce zapomenout skrčit hlavu. Zas na druhou stranu, nesmíte zapomenout uvolnit fixční lano, chcete-li změnit směr...
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » ned led 06, 2008 2:47 pm

skipper píše:Dovolím si doplnit, dle mého názoru podstatnou věc a to jsou:
Ventily
Po nalodění, před prvním vyplutím předvedu všem členům posádky, kde jsou a jak fungují výpustné ventily a WC - samozřejmě kontroluji osobně či někoho pověřím zda jsou uzavřené.


Na ventilech by taky měly být přiveněny - šňůrkou - dřevěné kolíky, aby se trubky daly v nejhorším ucpat. Myslím, že tohle k bezpečnosti taky patří a to k té prvotní. I když asi se nejedná o plavby kolem pobřeží, i když jeden nikdy neví... 8)

Zavírání oken je samozřejmost... :mad:
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » pon led 07, 2008 4:11 pm

RadekS píše:Ve ztížených podmínkách - vítr, vlny, případně mokrá paluba je bezpečnější nechodit po lodi naboso.

Důležité pravidlo při činnosti na palubě:
Jedna ruka pro sebe, druhá pro loď. Potřebuji-li obě ruce pracuji v sedě, nebo tak, abych při práci třeba objímal stěžeň, nebo vant....


tady bych trosku oponoval, je to vec zvyku. chodim bosej a prijde mi to bezpecnejsi. preci jenom je tam lepsi kontakt s palubou, kdyz se mi smekne bota, vsimnu si toho az kdyz mam kopyta nahore, kdezto naboso je cejtit, ze se to asi brzo smikne a je cas se honem nekde drapsnout. navic mam takovej zlozvyk se chytat prstama u nohou vetsinou za vanty, abych mel obe ruce volne.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon led 07, 2008 4:33 pm

Ono je to opravdu asi trochu o zvyku. Já jsem také zvyklý naboso a když, tak používám takové pevné žabky.
Ale je pravda, že obecně se bosá noha opravdu nedoporučuje. Nejenom kvůli adhézi podrážky, ale hlavně kvůli skopnutí prstu. Mě ani tak nebolí zakopnutí palcem, jako když zavadím malíkem třeba o kosatkoveho jezdce. Jej, to bolííí. Leč nedbám. Shnilé maso se musí otlouct, více jak jedenkrát se mě to za plavbu nestane a za ten pocit bosých nohou mě to stojí.
A nakonec jen připomínám to co RadekS napsal. "Ve stížených podmínkách...". Tam už to je opravdu na zváženou. O co méně věcí se člověk musí starat (ten palec), o to více se může věnovat opravdovým problémům...
Ale jak je kdo zvyklý. :dancing:
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3144
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » pát úno 01, 2008 3:38 pm

debatu, která zde následovala, o tom, co a jak se člunem hledejte od teď v sekci Lodě a vše kolem nich v novém topiku Kam se člunem.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti