Motorové čluny,vlastnosti, konstrukce a vhodný výběr /OD 16/

Zde se můžete představit a ukázat svou loď ...

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Motorové čluny,vlastnosti, konstrukce a vhodný výběr /OD 16/

Příspěvekod ficcus » pon led 07, 2008 9:18 am

Ahoj všem stavitelům a mudrlantům.
Jak už jsem jinde zmínil, mám čerstvé plány na malý motoráček Outboard Dory 16. Pořád do nich koukám, hledám na netu info, konzultuji s ostatními, ...
Je to pro mě úplně nové, protože jsem si nikdy nemyslel, že se mě motoráky týkají :?
Ale bydlím u Vltavy a Dunaj taky nemám daleko. Navíc mi ještě pořád nedorazily plány na Hartley 16 ...

OD16 z www.bateau.com


Podlaha kokpitu je nad vodoryskou, takže je "samovylévací". Motor až 50hp se vzdáleným řízením. Jednoduchá stavba, se kterou se vejdu třeba i do garáže. Cena materiálu na trup je oproti ceně za motor a příslušenství zanedbatelná. Motory mám v merku 2 resp. 3.

1. Suzuki DF40 (v ceně je i malá nádrž, řadící&plynová&starovací&spínací komplet páka, otáčkoměr s motohodinami, ... a nevím co ještě)
2. Selva 40 Manta (nevím co je vše v ceně, ale asi obdoba Suzuki)
3. nějaká bazarovka za 1/2 cenu se všemi možnými riziky:-(

Zkuste mi prosím oponovat moje následující nápady.

OD16 je stitch&glue konstrukce. Dvojité uzavřené dno (140mm) je z desek 13mm, boky člunu jsou 6mm, přepážky 10mm a zadní zrcadlo je 19mm + výztuha pro zavěšení motoru.

Chci OD komplet olaminovat. Podvodní část a podlaha cca 6 vrstev, ostatní jen 2 krycí vrstvy (asi bych nechal boky transparentní). Mohu kvůli hmotnosti bez obav o tuhost trupu "ztenčit" každou překližku o 2 mm?

Uprostřed bude konzole pro vzdálené řízení. Veškeré bovdeny a kabely vedou pak dozadu ohebnou vodící trubkou dvojitým dnem.
Chci umístit cca 100 litrovou nádrž do přídě a 2. 25 litrovou (vyndavací kanystr) do zadní batysty vedle motoru. Přepínání manuálně na konektory. Pro přivedení paliva z přední nádrže dozadu bych asi použil Cu trubku (povede dvojitým dnem boz možnosti výměny).

Přední nádrž buď vestavěná z nerezu nebo vylaminovaný prostor s nátěrem?

Další myšlenky doplním časem ;)

A už doplňuji >>>
Našel jsem jen graf spotřeby u motorů Selva 50hp (porovnání2t se vstřikováním/4t)

Nevíte o něčem podobném pro 40hp motory?
Naposledy upravil(a) ficcus dne úte led 08, 2008 7:15 pm, celkem upraveno 5 x.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1365
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » pon led 07, 2008 10:39 am

proč chceš laminovat dno 6ti vrstvama, podle mne by stačily 2 a zbytek jednou. A zevnitř olaminovat jen podlahu.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon led 07, 2008 10:56 am

OD jsem vybíral i kvůli tomu, že jí ploché dno dovoluje najíždět na břeh. Proto chci dno chránit laminátem. Ta loď zase není tak lehká. S motorem, plnýma nádržema a 2 lidma bude vážit skoro 600 kg. Takže se mi spíš zdá i 6 vrstev na dno málo. Ale právě proto se tu ptám.
Na podlahu by asi stačily vrstvy 3.
Zbytek chci olaminovat hlavně kvůli budoucí údržbě. Možná by stačila i ta jedna vrstva ...
Naposledy upravil(a) ficcus dne pon led 07, 2008 1:29 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 991
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon led 07, 2008 11:34 am

Taky jsem si myslel, že se mě motoráky netýkají. Děti však dorůstají a začíná u nás být moc kapitánů a málo lodí. Bohužel opravujeme barák a stavba z časových důvodů zatím nepřichází v úvahu sehnal jsem starší Sport 50 ( snese motor až 50 ks)kdysi vyráběný v Sportu Modřany. Taky by potřeboval nějakou čtyřdobou 40 , ale jelikož děti jsou zatím 15-18 let a já to budu to živit (ten motorák) dostanou tam asi Suzuki 5 koní. Čeká nás do začátku sezóny "pouze" kompetní renovace interiéru a osazení motoru.
Daší věc je cena za kterou jsem to pořídil. Do té bych se při stavbě asi nikdy nevešel.
Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon led 07, 2008 11:50 am

bobes píše:... Daší věc je cena za kterou jsem to pořídil. Do té bych se při stavbě asi nikdy nevešel.


Dle američanů byla cena materiálu na trup OD16 cca 500 USD. V roce 1997. Počítám tak s 20000,- Kč vč. laminátu a nerez nádrže.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 991
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon led 07, 2008 12:08 pm

U mě 5.000,-Kč jak to vidíš. Sedačky použiju automobilové, podmínkou je lůžková úprava. Nejvetší investice bude asi motor a kočárek , který bude muset zakrýt celý kokpit a umožnit přespání dvou osob.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon led 07, 2008 12:15 pm

bobes píše:... podmínkou je lůžková úprava ...


Krytá lůžková úprava je samozřejmostí ;)
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 991
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon led 07, 2008 12:46 pm

Našel jsem na I fotku toho samého Sporta 50 jako mám já , ale s dodělanou kajutou. Na tu délku lodi 4,30 m a šířku 1,6 m bych jí udělal trochu nižší ale jako inspirace dobré ne?
Obrázek
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon led 07, 2008 1:33 pm

hmm, nižší určitě. Nasoukat se zezadu a spát ;)
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 404
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » pon led 07, 2008 3:56 pm

Ahoj Ficcusy , když svůj cenový odhad vynásobíš dvěma tak by ti mohly vyjít zhruba náklady na překližku , epoxid a sklo . Teda pokuď to nemáš někde domluvený za půlku :D .
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon led 07, 2008 4:23 pm

Karle, díky za povzbuzení :D Ceny mám velkoobchodní a navíc bez DPH.

Ale stejně, ty už to máš ve voku ... že bych tedy opravdu olaminoval jen dno a podlahu?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon led 07, 2008 7:29 pm

A ako to máš v projekte s tým olaminovaním?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon led 07, 2008 8:36 pm

V projektu je čistá technologie stitch&glue s poznámkou, že pokud chci trup laminovat, ať si přečtu knihu Devlin's Boat Building 8)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon led 07, 2008 9:27 pm

Čiže tam z dôvodov pevnosti nie je potrebné olaminovanie. To je pre teba dobré, lebo ak si sa rozhodol trup zvonku olaminovať, tak môžeš dať tenšiu preglejku. Platí že 1mm preglejky sa rovná 0,5 laminátu a pri epoxidovom lamináte by to mohlo byť ešte menej. Rozhodne používaj biaxialnu tkaninu, nie viac ako 300g/m2 a na povrchovku daj tak cca 140 g. Aj tak budeš tmeliť. takže menej nemá význam dávať. Na dno by som v pohode dal 1200-1500 g skla. Na boky 750. A dobre si rozmysli či chceš priznať drevo, ak áno tak uvažuj o odýhovaní preglejky. Ale keď to budeš mať moc vyčančané, tak sa o to budeš stále báť aby si to neodral. A ak to chceš mať dobre spravené tak je to neskutočná babračka. Okrem toho by si ešte musel ten laminát chrániť pred UV žiarením, časo by totiž zožltol a zdegradoval. Teda niekolko vrstiev kvalitného laku, a ten nie je zrovna lacný.
Na vstavanú nádrž sa vykašli, pri riekach neexistujú benzínky, resp. velmi zriedka, tak benzín musíš nosiť v bandaskách. Teda lepšie je mať 23 l prenosné nádrže. To sa ešte dá ako tak odniesť v rukách, nie vždy totiž pôjdeš na benzínku autom. Ak tam dáš 40 k Suzuki, tak budeš mať spotrebu pri optimálnej rýchlosti / t.j. medzi 35 až 40 km/ asi 0,2 l/km. Teda s jednou nádržou prejdeš 100 km, čo na bežné jazdenie v pohode stačí. Ak by si išiel na dlhší trip tak daj 2 nádrže a prípadne doložíš ešte bandasky. Je to to najlacnejšie a najrýchlejšie riešenie.
Ak sa ti v budúcnosti ukáže potreba večšej nádrže, tak ju tam v pohode doplníš.
Bovdeny ťahaj po obvode, do podlahy nič nedávaj, je to problémové riešenie.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » pon led 07, 2008 11:13 pm

Zaujal mě tvůj nápad vést palivo v mědi. Né že bych tomu rozuměl, ale mám pocit, že se palivo a měď navzájem moc nesnáší. No třeba si necháš poradit od Denise a vyřešíš to těma bandaskama. :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon led 07, 2008 11:29 pm

Kurňa, néé bandaskama, ale s prenosnými nádržami, jedna ja za cca 1000,-K tak načo špekulovať. Predávajú sa aj s palivomerom vo vrchnáku, alebo niektoré druhy majú po zvislici prúžok z priehladného materialu, tak je vidieť kolko je tam paliva.
Časom si tam aj tak budeš dorábať vychytávky.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte led 08, 2008 8:12 am

ok, tedy myslíš na boky 2x300 + navrch 140 a na dno třeba 4x300 + navrch opět 140. S tím přiznáním dřeva to byl jen nápad. Asi nerozumný, když tlačím cenu a míru údržby dolů :?
S vestavěnou nádrží je to to samé. V přídi je v pohodě prostor na 2 přenosné nádrže (spojil bych T kusem s konektory a vedl k motoru, takže současně se zadní bych měl k dispozici cca 70 l paliva (+ případné kanistry kolem při větším výletě:-)
Co se týče tahání čehokoliv dvojitým dnem, tak od toho mě zrazoval i p.Řepa z CZ Marine. Akorát, že z centrální konzole bych k bortu člunu musel jít bovdeny i kabely po podlaze kokpitu (asi v tunelu), což jsem nechtěl. Nebo je v projektu i varianta stranové konzole, což by vyřešilo pár problémů, ale moc se mi to vzhledově nelíbí :?

Další věc jsem vykoukal z fotogalerie na bateau.com. Někteří US buildři vypěnili dvojité dno PU pěnou. Má to smysl? Spíš bych tam udělal skrz podlahu hermeticky uzavřené kontrolní otvory pro případ vniku vody.

RadkuS, Cu vedení paliva není z mé hlavy, ale z hlavy odborníka. Snad ví, co říká :mad:
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte led 08, 2008 8:19 am

Obrázek


Halóóó, Admini, proč se mi tu nezobrazí obrázek z netu, ale jen cesta v tagu? :mad:

Bylo nám ctí ti pomoci.Pepa ;)


Obrázek
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte led 08, 2008 8:36 am

RadekS píše:Zaujal mě tvůj nápad vést palivo v mědi....

Palivo se vedlo odjakživa a pouze v mědi. A bylo to řešení nesmrtelné. Ocelové trubky se začaly používat jako levná náhražka, s rizikem koroze. Vzhledem k poddajnosti bylo také menší nebezpečí utřepání.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2451
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » úte led 08, 2008 9:09 am

ficcus píše:Obrázek


Halóóó, Admini, proč se mi tu nezobrazí obrázek z netu, ale jen cesta v tagu?


ponevadz je v ceste znak & - coz normalne je oddelovac parametru a tag img bere jen jednoduchou url ...
takze mas smolika :-( - bud jen url nebo obrazek stahni, prejmenuj a vystav nekde jine (napr. imageshack)
[hr]
ps: pro pripadne hloubave a rypaky :hmm: : vim, ze to neni uplne pravda, '&' je oddelovac az za '?', takze berte proste za fakt, ze to nejde :-(
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte led 08, 2008 9:21 am

Děkuji adminům :crazy:
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte led 08, 2008 1:36 pm

A další obrázek olaminované OD 18. Napřed dno a přes to další vrstva až k bočním lemům. Dobrá práce :)
Obrázek
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 404
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » úte led 08, 2008 1:39 pm

To je do teda super že ti napíšou co si máš přečíst :) . Já to teda v projektu nemám , ale za ty prachy co bych chtěl .Knihu od Sama Devlina nemám ale určitě je dobrá , jak koukám po webech tak mu každou chvilku někdo vyjadřuje díky za znalosti získané z jeho knihy . Já jsem přemýšlel že bych ji koupil , ale vzhledem k mé takřka nulové znalosti angličtiny je to nesmysl.Ten můj cenový odhad vycházel z toho že stavím prakticky stejně velkou loď a mě to zhruba na tyto peníze vychází (v maloobchodu a s DPH).Mám v projektu že loď není třeba laminovat , jen v případě že by měla být celou sezonu na vodě tak je to lepší kvůli ochraně překližky proti vodě.Já budu dávat dvě vrstvy 290g skla a jednu vrstvu 160g skla , ale nechci najíždět na břeh , takže jen kvůli ochraně překližky.S tím ztenčováním překližek nevím , letos jsem na Vltavě potkal kmen stromu , ne že bych do něj narazil ,jel sem na plachty a docela na poslední chvíli jsem se uhnul (prakticky nekoukal nad hladinu) . Každopádně bych neztenčoval desky používané na vnitřním skeletu .
Jinak mám stejný názor s Denisem na vedení čehokoliv pod podlahou pokavaď je napevno – nedělat když to jde řešit jinak.
Vypěnění jsem vynechal a vyřešil jsem to jak píšeš ty , otvory s revizními víky pro odvětrání .
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte led 08, 2008 1:44 pm

A po další vrstvě na celý trup a dvou epoxy nátěrech :)
Obrázek


... a moc pěkná navigační světla
Obrázek


... a takhle tam vše vedou tou dvojitou zapěněnou podlahou:-(
Obrázek
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » úte led 08, 2008 4:35 pm

Ahoj, ficcusi Ty ses pěkně rozšoupl. všechno je podle mne moc pěkný, ta pěna mi ale vůbec nejde pod vous. Když se prorazí dno, určitě pomůže. jinak je to asi jen na pomalé a neúnavné uhnívání. Myslím.
teista

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host