Dobíjení z přívěsného motoru a solárního zařízení současně

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Dobíjení z přívěsného motoru a solárního zařízení současně

Příspěvekod halladin » sob led 19, 2008 8:39 am

Problematika obou dobíjení se tu probrala poměrně obsáhle. Jak je to při současném použití ? Nevadí solárnímu regulátoru , že akumulátor dobíjí kromě něj ještě někdo jiný ?
Má někdo zkušenosti se současným dobíjením ?
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » sob led 19, 2008 11:51 am

Můžu reagovat jen teoreticky. Nemělo by to vadit. Dobíjení z motoru mírně zvýší napětí na svorkách aku a jediné, co se může stát je to, že regulátor ze solárka (pokud tam je) si to vyloží jako že je aku nabitý a nic do něj nepustí. Napadá mne jedno nebezpečí a to je špatný kontakt na akumulátoru. Kdyby došlo k tomu, že je propojené nabíjení z motoru se solárkem a nebylo by to zatížené akumulátorem (ztráta kontaktu), tak by napětí vyletělo až na napětí nabíjení z motoru naprázdno, což je hodně a má to vysoké napěťové špičky. Netuším, jak by na to reagoval regulátor solárka (pokud tam je), jestli by ho to mohlo nějak poškodit.
Myslím ale, že dobíjení z motoru dá několikrát větší proud nežli solár a tak už je solár v tu chvíli jen takové málo významné přicmrdování. Solární článek je sám od sebe polovodič a pokud se na něm vygeneruje světlem napětí větší, nežli na svorkách (připojený aku), tak z něj poteče proud. Zpět do něj ale téci nemůže (samozřejmě jen do určité hodnoty napětí, které ho prorazí, ale to by mělo být řádově jinde).
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob led 19, 2008 12:09 pm

Lubor píše:Myslím ale, že dobíjení z motoru dá několikrát větší proud nežli solár a tak už je solár v tu chvíli jen takové málo významné přicmrdování. .


Záleží na velikosti solaru. Například HONDA 5HP s dobíjením může dodávat 3 A.
Tento proud může dodat (alespoň teoreticky - podle dokumentace) i větší solární panel. Zdůrazňuju teoreticky - protože praktické zkušenosti zatím nemám.
Přirozeně hlavně proto jsem položil tenhle dotaz. :D Vědět jak to je, tak se neptám. :)
Chystám se na elektrifikaci, a nerad bych něco pokazil. V návodech conradu k solárním panelům jsem žádnou zmínku o kombinaci s jiným dobíjením nenašel.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pon bře 03, 2008 6:00 pm

Cau nechtel sem bejt včera chytrej tak sem se dnes ptal elektrikaře co mi dela tyhle věci a je to uplně bez problemu ja prej to mam na lodi uplně stejně s tim že nabíjení od motoru u mně nahrazuje 12V generator . Jamam na lodi tenhle system:220V přichazi ze břehu a přes zasuvku (kulma fen nebo topeni) de na nabiječku (pozor musi bejt dražší s regulací) de na svorky trakční baterie na tzhle svorky je připojenej ten generator dal to vede do regulatoru na solar (nekupuj žadnaj levnej šit! musi mit ochranu před přebitim a podvibitim)Na tom regulatoru jsou min.3 svorkovnice do jedny je zapojenej akumulator do druhy je strčenej solar (na připojeni vice solaru musis mit samostatný vstupy nedoporučuji strkat víc panelů na jeden štekr kvuli nastavení panelů na lodi rozdílný průběh nabíjení) a z toho posledního je zapojenej 12V system lodi přes odpojovač aku a pojistky.Mně to takhle funguje uz 3 roky a ten gen. dava až 30 A.Ahoj!
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon bře 03, 2008 7:24 pm

Tak to je bomba popis. :D
Obávám se, že jsi mnoha lidem zamotal hlavu. :good:
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon bře 03, 2008 7:39 pm

bomba píše:(nekupuj žadnaj levnej šit! musi mit ochranu před přebitim a podvibitim)

Fakt dobrý :shock:
Co to je? PODVIBITÍ :shock:
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon bře 03, 2008 7:49 pm

Ale pánové,

já to pochopil....Není každej z nás zkušenej bastlíř, nebo dokonce školenej elektrikář. A neovládáme všichni odborné "termity" ;)
Regulátor má chránit baterii před přebitím, a odpojit baterii, pokud se z ní už moc šťávy vytáhlo. To chtěl bomba říct, a je to svatá pravda.
A to, že se dá použít silná nabíječka, současně s připojeným solarem ( a nejen 3 ampérový alternátorek z přívěšáku), je pro mne taky užitečná informace.
Naposledy upravil(a) halladin dne pon bře 03, 2008 11:40 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pon bře 03, 2008 11:17 pm

omylem jsem odpověděl do fóra kávička,tak si to tam prosím najděte ahoj

přesunul jsem Ti to sem.. smike :

sorry nejsem žádnej literát,datloval jsem to asi hodinu,do podvibití je presne o tom jak opravil kolega (dík),ale jak sem to popsal tak to funguje.Ještě jednou bych chtěl upozornit na vhodnou nabíječku!Ideáílní je ta co umožňuje nabíjet i gelové aku.Ponabití se musí sama odpojit a přejít do tzv.konzervačního nabíjení§jinak hrozí zničení aku.Ahoj!
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » úte bře 04, 2008 8:08 am

bomba píše: Ještě jednou bych chtěl upozornit na vhodnou nabíječku!


Máš snad nějaký konkrétní tip na nějakou takovou nabíječku?

Pokud se Ti stane ta nepříjemnost že někam nechtěně vrazíš příspěvek kam nepatří,
tak ho prostě smaž a napiš ho tam kam patří.
Chceš-li se vyhnout opětovnému datlování, pak stačí před smazáním příspěvek zkopírovat a v správném topicu, opět vložit.
Pokud nevíš jak, klidně napiš. Udělám na to návod. Třeba se to bude hodit i někomu jinému.
Nikdo jsme učený z nebe nespadl. ;)
alffa
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Ahoj, Alffo

Příspěvekod halladin » úte bře 04, 2008 3:23 pm

nevím kde je chyba, ale třeba já mám na konci stránky, kromě upozornění na to, co můžu, upozornění " nemůžete mazat své příspěvky"
Typ na nabíječku ? Třeba tuhle
Je na netu za 15 -16 set, ale podařilo se mi ji sehnat za asi 900. ( taky na netu)
Má automatické i normální nabíjení, rychlé a pomalé nabíjení
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » úte bře 04, 2008 5:04 pm

Ahoj,včera mi nějak padala síť,tak sem z toho byl celej špatnej,dneska to snad pude.U té nabíječky tzi těžko řeknu jestli je vhodná,ale rozhodující je aby se po nabití baterie odpojila!Dost ti při výběru pomůže dotaz,zda lze nabíjet gelové baterie,protože ty jsou na to hajsavé a hrozí u nich totální destrukce kamarádovi se stalo s nabíječkou bosch, večer přijel z ryb sonarovou gelovku dal nabít a ráno jí a ráno jí vyhodil Ted má něja kou z internetu a má klid nabíjí s ní 105 Ah trakční baterii já se ho zeptám a pošlu ti adresu.Já jsem si koupil v německu nabíječku do karavanu,vypadá jako zesilovač do auta prřidělá se na stěnu do skříně a je klid.Ahoj!
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte bře 04, 2008 6:40 pm

Ta nabíječka umí i gelovky, ale zatím uvažuju o tom, že nebudu mít gelový akumulátor.
Co jsem se díval, měla by stačit i trakční Elektro Bull.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » úte bře 04, 2008 7:08 pm

Tak ten kontakt je WWW.ASTIP.CZ a ta nabíječka by měla mít max.nabíjecí proud 10A to na 105 Ah stačí Ahoj.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte bře 04, 2008 7:26 pm

Ja som si kúpil túto múdru mašinku:
http://www.bateriestimex.com/index.php?podrobnosti=1130
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte bře 04, 2008 8:08 pm

Sakra, ta je ale maličká....
Naposledy upravil(a) halladin dne úte bře 04, 2008 8:46 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » úte bře 04, 2008 8:23 pm

Má vestavěnej ventilator,male minus vidim v systemu zasuvka,ja preferuju svorkovici,ale mam dojem ze by by bylo mozno upravit taky krokodyli na aku je treba upravit (pozor na ztratu garance)Ale to neni problem,šak jste kluci šikovný..Privatne pro Haladina ,bohužel mam mimo synka i manželku.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte bře 04, 2008 8:26 pm

Aha, no já už dumal nad tím, jakou má ta kulma funkci při dobíjení. :D
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte bře 04, 2008 8:54 pm

výrobca je tuším z Brna, robí to v rôznych prevedeniach, je naňho t.č a dá sa s ním pokecať
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte bře 04, 2008 9:19 pm

Jo,bomba vylepil jeho web.
Až příště pojedu do Brna, zkusím ho najít.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8582
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned bře 16, 2008 9:37 pm

Někdo, nevím kdo poslal do aktualit na hlavní stranu násl. zprávu:

Trocha nadviažem na Halladinov problém: mám novú Hondu 2O BFC z el štartom a samozrejme z el.dobíjaním Výrobcom stanovené výstupné napätie je 12 V - 12A. V lodi som mal zapojenú / podla návodu výrobcu / 35 Ah bateriu.. Avšak počas jednej sezóny , presne povedané , počas 3 týždňovom pobyte na mory , som ju úplne odpísal. Batéria po niekoľko dňovom používaní strácala kapacitu ,a po 2 týždňoch s ňou nebolo možné naštartovať ani spomínaný motor. A dôvod? podla mňa ,,prebitá" batéria. Bola vydutá, nedržala kapacitu, v nezaťaženom stave ukzovala neuveritelných 16 - 17 V !!!, ale akonáhle som ju zaťažil, napätie nestačilo ani na ,,cuknutie " z motorom . Počas jazdy bolo na batérii napojené len GPS - teda minimálny odber. Občas som v klude nabyl cez menič batérie do foťáku a to bolo všetko. Neviem či som niekde v zapojení na niečo zabudol , alebo som urobil chybu, proste batéria bola v háji. Bavil som sa s predajcom motora , porovnali sme spôsob zapojenia s odporúčaním výrobcu / podla neho malo byť zapojenie motor - batéria prakticky na priamo , len cez vypínač /, ale žiaden problém sme nenašli. Vedel by sa ktomu niekto vyjadriť? P.S. nerád by som v ďalšej sezóne ,,odpísal"ďalšiu batériu.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

řekl bych

Příspěvekod halladin » ned bře 16, 2008 9:56 pm

že nabíjecí proud byl na tu baterku moc silný. Uvádí se, že by nabíjecí proud měl být asi desetina kapacity.... Tedy pro 35 baterii by měl být nabíjecí proud asi 3,5 ampéru. Ten silný motor rozhodně není na nabíjení tak slabé baterie...rozhodně ne zavřené.....i když v manuálu se taková to kapacita uvádí jako minimální povolená...
Další možnost je porucha regulátoru v motoru.
A ještě - jaká to byla baterie ? nebyla to gelovka ? V manuálu Hondy je určení pouze pro normální startovací a trakční baterie. Zřejmě klasické olověné. A ty by se při dobíjení měly otevřít.., po dobití zkontrolovat a dolít destilkou.
V návodu motoru se píše řídit se návodem výrobce akumulátoru.
Naposledy upravil(a) halladin dne pon bře 17, 2008 12:12 am, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 119
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: řekl bych

Příspěvekod david » ned bře 16, 2008 11:37 pm

halladin píše:že nabíjecí proud byl na tu baterku moc silný. Uvádí se, že by nabíjecí proud měl být asi desetina kapacity.... Tedy pro 35 baterii by měl být nabíjecí proud asi 3,5 ampéru. Ten silný motor rozhodně není na nabíjení tak slabé baterie...rozhodně ne zavřené.....i když v manuálu se taková to kapacita uvádí jako minimální povolená...
Další možnost je porucha regulátoru v motoru.
.


je to vcelku jednoduché. přívěšák nemá regulátor, cívka pod setrvákem dává při snižijuícím se odběru ( nabitá beterka ) čím dál větší napětí -zákon pana Ohma, tak že baterka je přebíjená vysokým napětím, byť malým proudem. proto vaří, hřeje se a vůbec jí není dobře. V podstatě je chyba, žes ji víc nevybíjel. Chtělo by to jednoduchý regulátor, který by baterku při 14.5 V odpojil, nebo snižil
proud na udržovací.

to halladin - ty v autě za jízdy odšpuntováváš baterku :mad: - taky se dobíjí, nebo ne ?????????????
Pokud baterku nepřebíjíš, nepotřebuje ani odšpuntovávat, ani dolévat. Mám např. v lodi dvě startovačky á 12O Ah, za 5 let nedostaly nabíječku a ani panáka destilky. Všechno zmákne altík a regulátor zn.Bosch. :)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon bře 17, 2008 12:15 am

Máš v lodi dvě baterie po 120 ampérhodin - no právě. :) Pokud do nich pustíš 12 ampéru, asi vařit nezačnou... Je to desetina kapacity, pokud máš dvě, vlastně ještě míň..
A v autě je regulátor, mimochodem v tom motoru Honda taky..Ovšem, jestli funguje...

manuál Hondy
elektrické schéma je na konci.
Skoro bych řekl, že po nastartování by bylo líp baterku odpojit, připojit tam něco , co by kontrolovalo úroveň nabití, a po dobití zase odpojit.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Re: řekl bych

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon bře 17, 2008 3:18 pm

Obávám se, že pan Ohm ten vzorec sestavil trochu jinak. Proud je přímo úměrný napětí při konstantní impedanci (odporu) v obvodu.

Takto vyslovené (napsané):

david píše:je to vcelku jednoduché. přívěšák nemá regulátor, cívka pod setrvákem dává při snižijuícím se odběru ( nabitá beterka ) čím dál větší napětí -zákon pana Ohma, tak že baterka je přebíjená vysokým napětím, byť malým proudem.....


je to matoucí zejména pro ty, kteří elektřině nerozumí.

Akumulátorem při nabíjení vždy prochází proud, který vzniká jako důsledek rozdílu napětí vlastního akumulátoru a zdroje nabíjení a závisí na vnitřním odporu akumulátoru a zdroje.
Akumulátor při přebíjení neničí ani napětí, ani proud (nemluvím o extrémních situacích), ale energie, kterou do ní tyto veličiny přinášejí. Toto je třeba si uvědomit a nepouštět do fóra povídačky o vysokém napětí a malém proudu.
Bylo by asi vhodnější říci (po kolikáté už :? ) že neregulovaný zdroj napětí, kterým magneto motoru je, způsobuje přebíjení akumulátoru. Do aku přichází energie dále, i když je plně nabitý a záleží na jeho kapacitě a typu, jak si s tím poradí.
Obecně lze říci, že aku bude plynovat a ohřívat se. Elektrická energie se musí přeměnit na jinou (chemickou, tepelnou).
Čím větší poměr nabíjecího proudu ke kapacitě aku, tím budou projevy přebíjení silnější.
A hermetický aku vyvíjené teplo a plyn snadno zničí.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Re: řekl bych

Příspěvekod Denis » pon bře 17, 2008 4:33 pm

...Bylo by asi vhodnější říci (po kolikáté už :? ) .....[/quote]

Lubore nič sa nedá robiť, si tu hlavný vysvetlovač cez elektriku :)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Libor a 0 hostů