Navigační světla
Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1706
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Navigační světla
Co říkají předpisy? Povinnost mají plachetnice od nějaké délky? Je rozdíl v ČR a ve "světě"? Dík.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1111
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Re: Navigační světla
Jak má být loď osvícena na moři určuje "Úmluva o mezinárodních pravidlech pro zabránění srá?kám na moři" = COLREG a na internetu to najde? česky na www.yachtservice.cz/texty.html
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1111
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Re: Navigační světla
Ahoj "ficcus"
Tak jsem kouknul do své staré knihy "Řád plavební bezpečnosti na plavebních cestách" 1992
Plachetnice do 7 metru bíle světlo, pokud se přiblí?í dal?í plavidlo, ukázat dal?í bílé světlo.
Nad 7m boční a záďové.
To asi platí, ale jen na plavebních cestách.
U? si nepamatuji kde jsem to četl ale existuje mezinárodní úmluva, ?e pravidla okolo lodí platná na řekách musí byt v souladu s mořskými, aby nedocházelo k rozporum třeba zrovna ve značení vodních cest a pod.
Snad to stále platí
Martin
Tak jsem kouknul do své staré knihy "Řád plavební bezpečnosti na plavebních cestách" 1992
Plachetnice do 7 metru bíle světlo, pokud se přiblí?í dal?í plavidlo, ukázat dal?í bílé světlo.
Nad 7m boční a záďové.
To asi platí, ale jen na plavebních cestách.
U? si nepamatuji kde jsem to četl ale existuje mezinárodní úmluva, ?e pravidla okolo lodí platná na řekách musí byt v souladu s mořskými, aby nedocházelo k rozporum třeba zrovna ve značení vodních cest a pod.
Snad to stále platí

Martin
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9268
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
ficcus píše: Tak jsem si myslel, ?e znám kolreg:-) Měl jsem za to, ?e povinnost nést světla mají plachetnice del?í 6ti metrů. A správně je to 7mi metrů:-) Brána v potaz je asi LOA? Nebo délka holého trupu?
Dle výhlá?ky MD č. 223/1995 Sb., příloha 3, kap. 2.01
L - délka plavidla - Největ?í délka lodního trupu plavidla bez zahrnutí kormidla a předního čelenu.
Upřesnění světel (jen vybraná část) :
Základní poziční světla.
"Bílé světlo"
Malá plachetnice (krat?í 7m) nebo veslice musí být v případě potřeby připravena k pou?ití svítilny s bílým světlem.
"Bílé kruhové světlo"
Loď do 7m délky plující na motor, ale neschopná rychlosti nad 7 uzlů, musí nést bílé kruhové světlo.
"Záďové a kombinovaná boční světla"
Plachetnice del?í 7m musí ukazovat červené a zelené boční světlo, ka?dé viditelné v úhlu 112,5 stupňů. Loď krat?í ne? 20m mů?e mít boční světla kombinovaná v jedné lampě na přídi. Záďové světlo musí být viditelné v úhlu 135 stupňů. Mů?e být pou?ito trojbarevné kombinované světlo na vrcholu stě?ně.
Sto?árová světla.
"Kombinovaná světla"
Plavidlo se strojním pohonem pod 20m délky mů?e mít kombinované sto?árové a záďové světlo. Na přídi mohou být kombinovaná boční světla.
Já jsem namontoval pod čelen kombinovanou lampu bočních světel a záďové světlo (bylo to celé sna??í na montá?) a teď je?tě hledám vhodné světlo na sto?ár, které bych mohl pou?ívat zároveň jako kotevní tak při plavbě na motor (dá se to u malých lodí dobře skloubit v jednu lampu).
- jakubsipek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 198
- Registrován: stř říj 22, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
Ahoj, na státní plavební správě by se měl dát koupit řád plavební bezpečnosti + přílohy a tam to je jak na obrázku tak v textu.
www.spspraha.cz
Já mám loď nad 7m a mám:
vpředu v jednom světle červený a zelený (boční světla) viditelná zpředu pod úhlem 112,5 stupně na každou stranu od osy lodi;
záďové bílé světlo viditelné v rozsahu 135 stupnu (67,5 na každou stranu od osy lodi)
a vrcholové bílé světlo viditelné v celém rozsahu 360 stupnu na stěžni
(vlastně asi jako Libor).
Při jízdě na motor má být zapnuto červenozelené vpředu a bílé na stěžni.
Při jízdě na plachty má být zapnuto červenozelené vpředu a bílé záďové.
Při kotvení, pokud je to nutný, se zapíná jen to bílé na stěžni.
www.spspraha.cz
Já mám loď nad 7m a mám:
vpředu v jednom světle červený a zelený (boční světla) viditelná zpředu pod úhlem 112,5 stupně na každou stranu od osy lodi;
záďové bílé světlo viditelné v rozsahu 135 stupnu (67,5 na každou stranu od osy lodi)
a vrcholové bílé světlo viditelné v celém rozsahu 360 stupnu na stěžni
(vlastně asi jako Libor).
Při jízdě na motor má být zapnuto červenozelené vpředu a bílé na stěžni.
Při jízdě na plachty má být zapnuto červenozelené vpředu a bílé záďové.
Při kotvení, pokud je to nutný, se zapíná jen to bílé na stěžni.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9268
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
To jsi ale vyštrachal straré téma...
Nic se na tom od posledně nezměnilo, jen jsem na stěžen přidal solární lampu s čidlem, spíná automaticky po setmění.
Řád je k dispozici zde: http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=976

Nic se na tom od posledně nezměnilo, jen jsem na stěžen přidal solární lampu s čidlem, spíná automaticky po setmění.
Řád je k dispozici zde: http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=976
- jakubsipek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 198
- Registrován: stř říj 22, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
A co sálingové světlo na stěžni, to se používá kdy??
A já mám na lodi zapojení následující: příďová sdružená (červená a zelená) svítí současně s bílím záďovým světlem. A pak mám na stěžni samostatně 360° bílé vrcholové a samostatně bílé sálingové.
To libor můžeš dát nějaké foto, nebo odkaz na to solární??
A já mám na lodi zapojení následující: příďová sdružená (červená a zelená) svítí současně s bílím záďovým světlem. A pak mám na stěžni samostatně 360° bílé vrcholové a samostatně bílé sálingové.
To libor můžeš dát nějaké foto, nebo odkaz na to solární??
No ja mam taky solarni svetlo na stezni (Liboruv napad). Koupila jsem si solarni svetlo v Baumaxu a napasovala do klasickeho vrcholoveho. Nechtela jsem tahat draty ve stezni a jeste pak pres laminat, znamenalo by to zas nejake pruchodky, utesnovani atd. Kdyztak dodam foto. Zatim to sviti celou sezonu
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1732
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1732
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9268
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
Foto teď nemám jak udělat, ale to jak píše Ave.
Viděl jsem to na mnoha rybářských člunech v Chorvatsku.
Obyčejná zahradní lampa, Baumax, Obi atd. Dnes už je z čeho vybírat. Berte co nejvýkonější, ale tak je třeba si uvědomit, že dosah světla nesplňuje zcela požadavky na kotevní světlo. Na druhou stranu spoustá lodí nesvití a šetří.....pak je tohle o dost lepší.
U mě rozhodla energetická nenáročnost a také žádná kabeláž a otvor v trupu.
Sálingové používáš když ho potřebuješ....při práci na palubě. Není to součástí pozičních světel.
Někdo ho používá jako pomocné, v noci když ho zapneš osvětlíš plachtu a jsi lépe vidět, než když máš jen nějakou poziční bludičku, nízko nad hladinou....
Viděl jsem to na mnoha rybářských člunech v Chorvatsku.
Obyčejná zahradní lampa, Baumax, Obi atd. Dnes už je z čeho vybírat. Berte co nejvýkonější, ale tak je třeba si uvědomit, že dosah světla nesplňuje zcela požadavky na kotevní světlo. Na druhou stranu spoustá lodí nesvití a šetří.....pak je tohle o dost lepší.
U mě rozhodla energetická nenáročnost a také žádná kabeláž a otvor v trupu.
Sálingové používáš když ho potřebuješ....při práci na palubě. Není to součástí pozičních světel.
Někdo ho používá jako pomocné, v noci když ho zapneš osvětlíš plachtu a jsi lépe vidět, než když máš jen nějakou poziční bludičku, nízko nad hladinou....

- jakubsipek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 198
- Registrován: stř říj 22, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Takže když se pluje pod plachtama, svítí jen pozičky vpředu barevné, vzadu bílá - tady se tedy nerozlišuje plachetnice od motoráku??
Pokud se pluje na motor, tak se k tomu rozsvítí ještě sálingové světlo, tady už je jasné, že jde o plachetnici.
A jaká světla se rozsvěcují, když se pluje pod plachtama i na motor??
Já už to tu někde na fóru četl ale nějak to nemůžu nikde najít.
Pokud se pluje na motor, tak se k tomu rozsvítí ještě sálingové světlo, tady už je jasné, že jde o plachetnici.
A jaká světla se rozsvěcují, když se pluje pod plachtama i na motor??
Já už to tu někde na fóru četl ale nějak to nemůžu nikde najít.
Charlie, Charlie....
- Motoráky přeci začínají svou povinnost u kruhového bílého světla. Nad sedm metrů k tomu musí mít i pozičky, nad padesát metrů..... Plachetnice začíná na pozičkách, takže to je jasné. Bílé světlo, nebo plus pozičky je motorák. Samotné pozičky je plachetnice.
- Plachetnice plující na motor (vystavení plachet nerozhoduje) je považována za plavidlo se strojním pohonem a vystavuje stejná světla jako motorová loď.
Tak to uvádí COLREG, předpokládám že na sladké vodě to bude stejné/podobné. Sladkou vodu nemám.
- Motoráky přeci začínají svou povinnost u kruhového bílého světla. Nad sedm metrů k tomu musí mít i pozičky, nad padesát metrů..... Plachetnice začíná na pozičkách, takže to je jasné. Bílé světlo, nebo plus pozičky je motorák. Samotné pozičky je plachetnice.
- Plachetnice plující na motor (vystavení plachet nerozhoduje) je považována za plavidlo se strojním pohonem a vystavuje stejná světla jako motorová loď.
Tak to uvádí COLREG, předpokládám že na sladké vodě to bude stejné/podobné. Sladkou vodu nemám.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7471
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 149
- Bydliště: Bratislava
Pri plavbe v noci na plachetnici máš rozsvietené pozičné svetlá, v lavo červené, v pravo zelené, v zadu biele. Motorák rozsvecuje červené a zelené a kruhové biele, teda biele svieti na 360 stupňov. Sálingové svetlo biele, smerované dopredu rozsvecuješ na plachetnici ak ideš na motor a tým máš potom svetlá identické s motorákom, teda zadné biele spolu zo sálingovým bielym má dokopy 360 stupňov. Ak máš vytiahnuté plachty a zároveń ideš na motor, tak dávaš osvetlenie ako motorák, ak ideš cez deň takýmto obojpohlavným spôsobom, tak sa vyvesujú znaky ktoré jasne hovoria o tom, že ideš ako motorák, napriek tomu že máš vytiahnuté plachty. Tomu sa hovorí slušnosť.
Pod akým uhlom svieťia pozičné svetlá si lahko zapametáš podla toho, že každá svieti nejakú kruhovú výseč a dokopy to musí byť 360. Jednotlivé /hociaké/svetlo svieti vždy jeden-dva kvadranty /šrvťkruh/ a niečo. Červené a zelené svietia jeden a štvrť kvadrantu, dokopy svietia teda dva a pol kvadrantu. Zadné biele teda musí osvecovať zvyšok kruhu a to je jeden a pol kvadrantu. Kvadrant je 90 stupňov. Teda farebné svetlo 90+22,5, zadné svetlo jeden a pol kvadrantu teda 90+45.
Motorák musí mať biele 360, teda ak ti zadné svieti jeden a pol kvadrantu, tak biele sálingové ti musí svietiť zvyšok do 360, teda dva a pol kvadrantu čo je 2x90+45.
Toto jednoduché vysvetlenie sa samozrejme trochu zložitejšie podla dĺžky lodí.
Pod akým uhlom svieťia pozičné svetlá si lahko zapametáš podla toho, že každá svieti nejakú kruhovú výseč a dokopy to musí byť 360. Jednotlivé /hociaké/svetlo svieti vždy jeden-dva kvadranty /šrvťkruh/ a niečo. Červené a zelené svietia jeden a štvrť kvadrantu, dokopy svietia teda dva a pol kvadrantu. Zadné biele teda musí osvecovať zvyšok kruhu a to je jeden a pol kvadrantu. Kvadrant je 90 stupňov. Teda farebné svetlo 90+22,5, zadné svetlo jeden a pol kvadrantu teda 90+45.
Motorák musí mať biele 360, teda ak ti zadné svieti jeden a pol kvadrantu, tak biele sálingové ti musí svietiť zvyšok do 360, teda dva a pol kvadrantu čo je 2x90+45.
Toto jednoduché vysvetlenie sa samozrejme trochu zložitejšie podla dĺžky lodí.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti