Navigační světla

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: vilma, MARIS, Pepa

Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1620
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » úte říj 14, 2014 10:02 am

Jestli jsem tě dobře pochopil, tak to popisuje Lachtan hned nad tebou. Na plachty rozsvítíš sdružené a na motor rozsvítíš vrcholové bílé + barevné nad salingy. Při kotvení necháš jen vrcholové bílé.
Uživatelský avatar
pavlii
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 270
Registrován: čtv čer 05, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pavlii » úte říj 14, 2014 10:18 am

E-e. To mi neštymuje. Motorové plavidlo přece nenese (v noci) jen pozičky a vrcholové světlo - pořád je tam ještě záďové. Z tohohle titulu mi prostě pořád vychází, že pozička nad sálingama je navíc - a nebo mi něco uniká a pořád nevím co 8)

P.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 706
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » úte říj 14, 2014 10:40 am

Na spouste plachetnic muzes videt dve sady pozicek.
Jedna sada ale byva na pridovem (zelena + cervena) a zadovem kosi (bila) - to by mohlo odpovidat tem Tvym pozickam nad salingy, akorat mi tam chybi to zadove bile svetlo.
Druha sada je steznove vrcholove sdruzene (zelena + cervena + bila), nad kterym byva jeste bila jako kotevni (360) - jak David krasne rika fajrontlampa.

Pouzivaji se tak, ze kdyz jsi na volne vode, svitis pozickama na vrcholu stezne, protoze je vetsi sance, ze budou lepe ve vlnach videt.
Kdyz se blizis k pevnine, zhasnes pozicky na vrcholu stezne a rozsvitis tu spodni sadu, protoze se tak jinym plavidlum lepe odhaduje vzdalenost k Tvoji lodi.

Motorove svetlo byva zcela mimo tyto vyse uvedene, nekde kolem poloviny vysky stezne.
Na motoru tedy potom svitis spodni sadou pozicek a motorovym.

P
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1620
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » úte říj 14, 2014 10:46 am

Motorové plavidlo nese barevné pozičky a k tomu bílé světlo 360st.

Pokud bys na motor rozsvítil příďová barevná a záďové bílé tak ještě musíš přidat druhé bilé, které výseč záďového světla doplní do 360st. To se obvykle u plachetnic dává k sálingům jako motorové světlo.
Uživatelský avatar
pavlii
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 270
Registrován: čtv čer 05, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pavlii » úte říj 14, 2014 10:53 am

Mhm. Pak by to sedělo - s tím, že bych musel dodělat to záďové světlo a zařadit do el. obvodu s těmito pozičkami nad sálingy. Plus k tomu rozsvěcet tu 360 bílou na stěžni.

Vlastně ještě jinak - obrázek mi zřejmě unikl (koukám na ŘPB): 2.6.1 (malé plavidlo s vlastním pohonem) říká, že noční signalizace je možná 3 způsoby, z nichž ten poslední je evidentně přesně to, co mám já. Aneb sdružené poziční světlo (u sálingů - zelená/červená) plus 360 bílá na vrcholu stěžně.

Ufff.....bez diskuse je to někdy těžký 8)

Dík, P.

EDIT: mezitím napsal Charlie :-D
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1116
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte říj 14, 2014 11:50 am

Můžeš, prosím, popsat to sdružené světlo (barvy, sektory), které máš zřejmě na vrcholu stěžně (pod bílým viditelným ze všech stran)?

Připadá mi stejně jako to světlo, "co máš navíc".
Dík.
Uživatelský avatar
pavlii
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 270
Registrován: čtv čer 05, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pavlii » úte říj 14, 2014 12:15 pm

OK, ještě jednou to shrnu:

Na vrcholku stěžně mám sdružené (bílá/zelená/červená) světlo plus 360 bílé; něco jako je tady obrázek o pár postů výš.

V cca 2/3 výšky mezi patou stěžně a sálingy mám polohové světlo (zelená/červená).

Myslím, že jsem si správnou odpověď napsal sám v příspěvku před tím od Jardy 8)

P.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1116
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » úte říj 14, 2014 12:53 pm

Už jsem tomu snad porozumněl snad taky.

Při plavbě na plachty budeš svítit sdruženým světlem na vrcholu stěžně.

Sundáš-li plachty a nahodíš motor, toto světlo zhasneš a rozsvítíš bílé světlo na vrcholu stěžně a pozičky ve dvou třetinách výšky stěžně.

Pozičky ve dvou třetinách stěžně by nebyly vidět přes rozvinuté plachty.
Při jízdě na motor bílé světlo na vrcholu stěžně bude jasnější než pozičky umístěné těsně vedle. Tyto potom nebudou vidět.

[s]Bílé světlo do lampy ve dvou třetinách stěžně nemusíš dodělávat. Stejně by nebylo přes stěžeň vidět.[/s]
Uživatelský avatar
pavlii
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 270
Registrován: čtv čer 05, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pavlii » úte říj 14, 2014 1:11 pm

Jojojo, tak jsem to vyklíčoval správně, dík za potvrzení a vůbec celou plodnou diskusi; fakt jsem se při projíždění obrázků v ŘPB pak už nějak ztratil a prostě neviděl to, co jsem měl celou dobu na očích :roll:

P.
Uživatelský avatar
hawsepipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: pát lis 13, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod hawsepipe » stř říj 15, 2014 4:01 pm

Možná bude užitečné k diskuzi čím se má svítit podívat se co praví COREG:

Pravidlo 25
loď pod plachtami musí ukazovat boční navigační světla a světlo záďové.

Pokud je délka plachetnice menší než 20m, mohou být výšeuvedená světla zkombinovaná v jediné svítilně umístěné na vrcholu nebo blízko vrcholu stěžně, kde budou nejlépe viditelné.

Plachetnice s délkou menší než 7m pokud na ní není technicky možné na ní umístit výše uvedená světla, musí mít k dispozici elektrickou baterku nebo lampu, kterou musí vždy rozsvítit včas aby se zabránilo kolizi.
(No v praxi bude hodně riskovat svojí zranitelnost, bez pořádného radarového odrážeče je na radarech ve zvlněném moři prakticky neviditelná a na kolik mil uvidí baterku strážní důstojník nebo hlídka z můstu obchodní lodě 20 - 30m nad vodou pokud nebude perfektní průzračná atmosféra a nebudou rušit řeba světla z pobřeží?)

Plachetnice plující na plachty (bez pomoci motorem) může pro lepší rozpoznání rozsvítit k předepsaným světlům ještě u vrcholu stožáru 2 ruhová světla pod sebou, vrchní červené , pod ním zelené. Opakuji platí jen pro "čistou plavbu na plachty bez motoru" jinak se vlastně podle světel motorový člun těžko pozná od plachetnice.

Plachetnice plující na plachty a zároveň s pomocí motoru se považuje ve smyslu COLREG za motorovou loď a musí na nejlépe viditelném místě kuželové těleso zavěžení svým vrcholem dolů.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1116
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » stř říj 15, 2014 4:28 pm

Z výše uvedeného se konkrétní plachetnice 31 stop týká:

Pokud je délka plachetnice menší než 20m, mohou být výšeuvedená světla zkombinovaná v jediné svítilně umístěné na vrcholu nebo blízko vrcholu stěžně, kde budou nejlépe viditelné.


A toto, pavlii, splňuješ.
Taky si myslím, že jsi v souladu s Řádem plavební bezpečnosti. Plachetnice je teď na českých vodách.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 1349
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 44

Příspěvekod err_ » stř říj 15, 2014 6:57 pm

No, jeste se vesi ten kuzel a zapina se motorove svetlo. Ja ho mam vpedu, ve 2/3 vysky stezne. Nad nim kombinovane svetlo: kotevni, nad nim pozicni svetla - trojsvetlo.

Pokud jedu na motor, necham pozicky, zapnu motorove vpredu na stezni (zezadu byt viditelne nemusi, je treba splnit 225°).
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1620
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř říj 15, 2014 10:16 pm

Kužel se věší přes den, pozičky jsou přes noc, nebo za snížené viditelnosti.

V čechách jsem teda ještě vyvěšenej kužel neviděl, i když ho na lodi mám. Zato pozičkama už jsem párkrát přes den svítil, páč lilo tak, že nebylo nic vidět.

To motorové světlo má výseč 225° ale musí ho doplňovat záďová pozička, která tu výseč bílého světla doplní do oněch 360°
Uživatelský avatar
pavlii
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 270
Registrován: čtv čer 05, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pavlii » stř říj 15, 2014 11:07 pm

Jojo klucí, já mám jasno, vše je v souladu s naším ŘPB ;-)

P.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 334
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » čtv říj 16, 2014 9:53 am

Nerad lezu na 11m stěžeň, proto minimalizuji počet žárovek nahoře na jedinou. Mám RG centrline na přídi, záďové má samostatnou pozici na rozvodné desce, nahoře jen kotevní, které používám i při motorování s vypnutím záďového. V záloze ještě petrolejka...
Uživatelský avatar
hawsepipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: pát lis 13, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod hawsepipe » čtv říj 16, 2014 1:27 pm

Jarda885 píše:Z výše uvedeného se konkrétní plachetnice 31 stop týká:

Pokud je délka plachetnice menší než 20m, mohou být výšeuvedená světla zkombinovaná v jediné svítilně umístěné na vrcholu nebo blízko vrcholu stěžně, kde budou nejlépe viditelné.


A toto, pavlii, splňuješ.
Taky si myslím, že jsi v souladu s Řádem plavební bezpečnosti. Plachetnice je teď na českých vodách.



Jardo, já jsem citoval námořní předpis COLREG, a ten je závazný pro plavbu v námořních vodách!

Jaká světla předepisuje Řád plavební bezpečnosti, tedy v Evropě CEVNI nevím je určený pro vody vnitrozemské (tedy sladké, "řeky") a COLREGem nemusí být shodný!
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1116
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát říj 17, 2014 11:18 am

Naštěstí předpisy na vnitřní vody a na moře nejdou proti sobě.

Když někdo udělá světla podle ŘPB může s lodí na moře, vyhovuje COLREGu.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů