Navigační světla
Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma
- Svobodak
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 755
- Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: olomoucko
- Kontaktovat uživatele:
Na spouste plachetnic muzes videt dve sady pozicek.
Jedna sada ale byva na pridovem (zelena + cervena) a zadovem kosi (bila) - to by mohlo odpovidat tem Tvym pozickam nad salingy, akorat mi tam chybi to zadove bile svetlo.
Druha sada je steznove vrcholove sdruzene (zelena + cervena + bila), nad kterym byva jeste bila jako kotevni (360) - jak David krasne rika fajrontlampa.
Pouzivaji se tak, ze kdyz jsi na volne vode, svitis pozickama na vrcholu stezne, protoze je vetsi sance, ze budou lepe ve vlnach videt.
Kdyz se blizis k pevnine, zhasnes pozicky na vrcholu stezne a rozsvitis tu spodni sadu, protoze se tak jinym plavidlum lepe odhaduje vzdalenost k Tvoji lodi.
Motorove svetlo byva zcela mimo tyto vyse uvedene, nekde kolem poloviny vysky stezne.
Na motoru tedy potom svitis spodni sadou pozicek a motorovym.
P
Jedna sada ale byva na pridovem (zelena + cervena) a zadovem kosi (bila) - to by mohlo odpovidat tem Tvym pozickam nad salingy, akorat mi tam chybi to zadove bile svetlo.
Druha sada je steznove vrcholove sdruzene (zelena + cervena + bila), nad kterym byva jeste bila jako kotevni (360) - jak David krasne rika fajrontlampa.
Pouzivaji se tak, ze kdyz jsi na volne vode, svitis pozickama na vrcholu stezne, protoze je vetsi sance, ze budou lepe ve vlnach videt.
Kdyz se blizis k pevnine, zhasnes pozicky na vrcholu stezne a rozsvitis tu spodni sadu, protoze se tak jinym plavidlum lepe odhaduje vzdalenost k Tvoji lodi.
Motorove svetlo byva zcela mimo tyto vyse uvedene, nekde kolem poloviny vysky stezne.
Na motoru tedy potom svitis spodni sadou pozicek a motorovym.
P
- pavlii
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 276
- Registrován: čtv čer 05, 2014 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Mhm. Pak by to sedělo - s tím, že bych musel dodělat to záďové světlo a zařadit do el. obvodu s těmito pozičkami nad sálingy. Plus k tomu rozsvěcet tu 360 bílou na stěžni.
Vlastně ještě jinak - obrázek mi zřejmě unikl (koukám na ŘPB): 2.6.1 (malé plavidlo s vlastním pohonem) říká, že noční signalizace je možná 3 způsoby, z nichž ten poslední je evidentně přesně to, co mám já. Aneb sdružené poziční světlo (u sálingů - zelená/červená) plus 360 bílá na vrcholu stěžně.
Ufff.....bez diskuse je to někdy těžký
Dík, P.
EDIT: mezitím napsal Charlie
Vlastně ještě jinak - obrázek mi zřejmě unikl (koukám na ŘPB): 2.6.1 (malé plavidlo s vlastním pohonem) říká, že noční signalizace je možná 3 způsoby, z nichž ten poslední je evidentně přesně to, co mám já. Aneb sdružené poziční světlo (u sálingů - zelená/červená) plus 360 bílá na vrcholu stěžně.
Ufff.....bez diskuse je to někdy těžký
Dík, P.
EDIT: mezitím napsal Charlie
- pavlii
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 276
- Registrován: čtv čer 05, 2014 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
OK, ještě jednou to shrnu:
Na vrcholku stěžně mám sdružené (bílá/zelená/červená) světlo plus 360 bílé; něco jako je tady obrázek o pár postů výš.
V cca 2/3 výšky mezi patou stěžně a sálingy mám polohové světlo (zelená/červená).
Myslím, že jsem si správnou odpověď napsal sám v příspěvku před tím od Jardy
P.
Na vrcholku stěžně mám sdružené (bílá/zelená/červená) světlo plus 360 bílé; něco jako je tady obrázek o pár postů výš.
V cca 2/3 výšky mezi patou stěžně a sálingy mám polohové světlo (zelená/červená).
Myslím, že jsem si správnou odpověď napsal sám v příspěvku před tím od Jardy
P.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Už jsem tomu snad porozumněl snad taky.
Při plavbě na plachty budeš svítit sdruženým světlem na vrcholu stěžně.
Sundáš-li plachty a nahodíš motor, toto světlo zhasneš a rozsvítíš bílé světlo na vrcholu stěžně a pozičky ve dvou třetinách výšky stěžně.
Pozičky ve dvou třetinách stěžně by nebyly vidět přes rozvinuté plachty.
Při jízdě na motor bílé světlo na vrcholu stěžně bude jasnější než pozičky umístěné těsně vedle. Tyto potom nebudou vidět.
[s]Bílé světlo do lampy ve dvou třetinách stěžně nemusíš dodělávat. Stejně by nebylo přes stěžeň vidět.[/s]
Při plavbě na plachty budeš svítit sdruženým světlem na vrcholu stěžně.
Sundáš-li plachty a nahodíš motor, toto světlo zhasneš a rozsvítíš bílé světlo na vrcholu stěžně a pozičky ve dvou třetinách výšky stěžně.
Pozičky ve dvou třetinách stěžně by nebyly vidět přes rozvinuté plachty.
Při jízdě na motor bílé světlo na vrcholu stěžně bude jasnější než pozičky umístěné těsně vedle. Tyto potom nebudou vidět.
[s]Bílé světlo do lampy ve dvou třetinách stěžně nemusíš dodělávat. Stejně by nebylo přes stěžeň vidět.[/s]
Možná bude užitečné k diskuzi čím se má svítit podívat se co praví COREG:
Pravidlo 25
loď pod plachtami musí ukazovat boční navigační světla a světlo záďové.
Pokud je délka plachetnice menší než 20m, mohou být výšeuvedená světla zkombinovaná v jediné svítilně umístěné na vrcholu nebo blízko vrcholu stěžně, kde budou nejlépe viditelné.
Plachetnice s délkou menší než 7m pokud na ní není technicky možné na ní umístit výše uvedená světla, musí mít k dispozici elektrickou baterku nebo lampu, kterou musí vždy rozsvítit včas aby se zabránilo kolizi.
(No v praxi bude hodně riskovat svojí zranitelnost, bez pořádného radarového odrážeče je na radarech ve zvlněném moři prakticky neviditelná a na kolik mil uvidí baterku strážní důstojník nebo hlídka z můstu obchodní lodě 20 - 30m nad vodou pokud nebude perfektní průzračná atmosféra a nebudou rušit řeba světla z pobřeží?)
Plachetnice plující na plachty (bez pomoci motorem) může pro lepší rozpoznání rozsvítit k předepsaným světlům ještě u vrcholu stožáru 2 ruhová světla pod sebou, vrchní červené , pod ním zelené. Opakuji platí jen pro "čistou plavbu na plachty bez motoru" jinak se vlastně podle světel motorový člun těžko pozná od plachetnice.
Plachetnice plující na plachty a zároveň s pomocí motoru se považuje ve smyslu COLREG za motorovou loď a musí na nejlépe viditelném místě kuželové těleso zavěžení svým vrcholem dolů.
Pravidlo 25
loď pod plachtami musí ukazovat boční navigační světla a světlo záďové.
Pokud je délka plachetnice menší než 20m, mohou být výšeuvedená světla zkombinovaná v jediné svítilně umístěné na vrcholu nebo blízko vrcholu stěžně, kde budou nejlépe viditelné.
Plachetnice s délkou menší než 7m pokud na ní není technicky možné na ní umístit výše uvedená světla, musí mít k dispozici elektrickou baterku nebo lampu, kterou musí vždy rozsvítit včas aby se zabránilo kolizi.
(No v praxi bude hodně riskovat svojí zranitelnost, bez pořádného radarového odrážeče je na radarech ve zvlněném moři prakticky neviditelná a na kolik mil uvidí baterku strážní důstojník nebo hlídka z můstu obchodní lodě 20 - 30m nad vodou pokud nebude perfektní průzračná atmosféra a nebudou rušit řeba světla z pobřeží?)
Plachetnice plující na plachty (bez pomoci motorem) může pro lepší rozpoznání rozsvítit k předepsaným světlům ještě u vrcholu stožáru 2 ruhová světla pod sebou, vrchní červené , pod ním zelené. Opakuji platí jen pro "čistou plavbu na plachty bez motoru" jinak se vlastně podle světel motorový člun těžko pozná od plachetnice.
Plachetnice plující na plachty a zároveň s pomocí motoru se považuje ve smyslu COLREG za motorovou loď a musí na nejlépe viditelném místě kuželové těleso zavěžení svým vrcholem dolů.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Z výše uvedeného se konkrétní plachetnice 31 stop týká:
Pokud je délka plachetnice menší než 20m, mohou být výšeuvedená světla zkombinovaná v jediné svítilně umístěné na vrcholu nebo blízko vrcholu stěžně, kde budou nejlépe viditelné.
A toto, pavlii, splňuješ.
Taky si myslím, že jsi v souladu s Řádem plavební bezpečnosti. Plachetnice je teď na českých vodách.
Pokud je délka plachetnice menší než 20m, mohou být výšeuvedená světla zkombinovaná v jediné svítilně umístěné na vrcholu nebo blízko vrcholu stěžně, kde budou nejlépe viditelné.
A toto, pavlii, splňuješ.
Taky si myslím, že jsi v souladu s Řádem plavební bezpečnosti. Plachetnice je teď na českých vodách.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1811
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Kužel se věší přes den, pozičky jsou přes noc, nebo za snížené viditelnosti.
V čechách jsem teda ještě vyvěšenej kužel neviděl, i když ho na lodi mám. Zato pozičkama už jsem párkrát přes den svítil, páč lilo tak, že nebylo nic vidět.
To motorové světlo má výseč 225° ale musí ho doplňovat záďová pozička, která tu výseč bílého světla doplní do oněch 360°
V čechách jsem teda ještě vyvěšenej kužel neviděl, i když ho na lodi mám. Zato pozičkama už jsem párkrát přes den svítil, páč lilo tak, že nebylo nic vidět.
To motorové světlo má výseč 225° ale musí ho doplňovat záďová pozička, která tu výseč bílého světla doplní do oněch 360°
Jarda885 píše:Z výše uvedeného se konkrétní plachetnice 31 stop týká:
Pokud je délka plachetnice menší než 20m, mohou být výšeuvedená světla zkombinovaná v jediné svítilně umístěné na vrcholu nebo blízko vrcholu stěžně, kde budou nejlépe viditelné.
A toto, pavlii, splňuješ.
Taky si myslím, že jsi v souladu s Řádem plavební bezpečnosti. Plachetnice je teď na českých vodách.
Jardo, já jsem citoval námořní předpis COLREG, a ten je závazný pro plavbu v námořních vodách!
Jaká světla předepisuje Řád plavební bezpečnosti, tedy v Evropě CEVNI nevím je určený pro vody vnitrozemské (tedy sladké, "řeky") a COLREGem nemusí být shodný!
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů