Hliníková jachta

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pon pro 11, 2006 8:09 pm

V baumaxu by jsi asi ztrácel čas, tam mají vesměs spíše hobby mašiny nebo pro lehčí řemeslné práce s ocelí. svařování takovýchto al plechů už chce trochu lepší zařízení. Léta beru různou svařovací techniku od této firmy.Majitel je ochotný, umí pradit / sám bývalý svářeč /. http://www.juraweld.cz/start.htm
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pon pro 11, 2006 8:18 pm

to : Richard - Když už jsme jsme u toho svařování, pokud jsi musel napojovat dlouhé, podélné díly trupu, svařoval jsi je mimo, řekněme na přípravném stole a na čisto svařené jsi je vsadil do "jig", nebo jsi je jen naheftoval a definitivní sváry byly provedeny s dlouhými podélnými sváry? První způsob se mi zdá vhodnějnší. zřejmě i přesný tvar jsi obráběl po zavaření - promiň dohady - důležitější je tvoje zkušenost. Ta tvoje svářečka má výkon, typuji dle číselného značení, kolem 300A ?
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 794
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Svařování dlouhých plátů

Příspěvekod Richard » pon pro 11, 2006 8:52 pm

Dlouhé pásy jsem dělal ze dvou kusů (měl jsem tabule 6m dlouhé). Postup sváru je popsán na webu, na nějž jsem tu jednou nechával odkaz (Green Witch). Mám odzkoušeno, že je NUTNÉ tento postup dodržet. Jinak deformace vůči podélné ose vychýlí konce plechu až o jednotky cm. Svár jsem prováděl před vsazením do jigu a to na hotovo a oboustranně.
Neznám max proud svářečky - musel bych se podívat do papírů nebo vyhledat na netu ...
Pěkný večer.

PS : už jsem našel na webu - 317 A, jsou tam i nabídky z druhé ruky ...
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon pro 11, 2006 8:59 pm

Ten Baumax som myslel obrazne, teda či sa orientovať na špičkový prístroj, alebo bežnú produkciu. Niečo som si už zisťoval, ale informácie sú širokospektrálne, čiže neviem sa z nich vysomáriť. Ta širokospektrálnosť, to je hlavne cena a tá lieta od 25.000 po 200.000. Aj názory zváračov sú zaujímavé, jeden ti povie, že moc výkonnú mašinu nepotrebuješ, lebo aj tak nezváraš v kuse a najme pri hliníku. Druhý ti povie že na poriadnu robotu treba poriadnu mašinu. Mám ešte čas, tak pošpekulujem, ale niečo by sa zišlo, potrebujem poheftovať nerez. Skúšal som to elektródou a nič moc, ale aj zváračka čo mám nič moc. A keď to spojíš s malou praxou, tak naozaj nič moc.
Nemáte niekto vedomosť, ako je to s nitovaním hliníku? Dajú sa zohnať nity s takého materialu ako sa robí trup? Nechcel by som to nitovanie ako plne funkčné, ale ako retro štýl. Začínam si robiť predstavu, ako by mohla vyzerať.
S tým kondenzom ma napadá úsmevné riešenie, neizolovať, ale dole v kýle spraviť jímku a dať tam na kondenz bilge pump. :? Bohužial, kondenz sa robí aj v preglejkových lodiach, hoci tvrdí sa niečo iné. S Mírou sme konštatovali, že je to jedna s príčin rýchleho konca niektorých drevených lodí, teda tých, kde nie sú dobre riešené detaily. Vlastne celá stavba je o detailoch.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1710
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte pro 12, 2006 8:31 am

Denis píše:To nehovor ani zo srandy, od BR chcem stavať!!!


... zeptej se Míry Kolomazníka z http://www.combatra.cz :?

A jakou chceš od Robertse stavět?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte pro 12, 2006 9:45 pm

S Kolomazníkom som rozprával, ale mal skorej tendenciu loď mi postaviť, ako dávať mi rozumy.
Pozdáva sa mi tento projekt: Roberts 392 http://www.bruceroberts.com/public/HTML ... iption.htm
Je pavda, že Voyager DS 440 je elegantnejšia, ale je za hranicou mojich možností. Momentálne síce aj R392, ale na tu si časom aj trúfnem. Možno.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1710
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř pro 13, 2006 12:27 pm

Denisi, ty seš divoch. Aby ses pro samé stavění dostal někdy na vodu :lol:

Ale taky tam tak brouzdám a pokukuju pa Spray 36 C (wood-core). A v Dánsku se charteruje na Spray 36 A. Mrkni na http://spray-charter.com/. Docela o tom přemýšlím ...
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv pro 28, 2006 5:42 pm

Nechcem sa vykecávať na takej hutnej infostránke ako je Richardova Iris, teda pri tej preglejke som zrovna nemal na mysli H16, skorej niečo večšieho. Mám projekt na 25 stopovú preglejkovú vo verzii minimotorsailer, a istotne ju budem dávať projektantovy na prepočítanie a schválenie na ŠPS. Bola by škoda nemať to aj v Al. Lebo keď pozreš na projekty lodí v Al, tak všetko je to okolo 40 stop a vyššie. Jediná vynímka je B. Roberts so Spray 27, verzia B - pilothaus vyzerá dobre, cena za projekt ludová, cca 10.000.- http://www.bruceroberts.com/public/HTML ... iption.htm.
Preglejka sa vraj nedá tvarovať v troch smeroch, ale keď som robil špicu na H16, tak to som formoval istotne v troch rovinách. Ale otázka je či aj plech sa dá tak poohýbať. Myslím, že ano, ale neviem to.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1710
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv pro 28, 2006 6:55 pm

... tušil jsem, žes nemyslel H16. To mě jen napadla její extrémně závodní verze :wink:
Dle mého se Al plech poddá ohybům v pohodě. Akorát se pak bude na okrajích víc kroutit než překližka (menší pružnost).

I když třeba slitina AlMg3 je pružný dosti ...
Uživatelský avatar
Rady
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: úte čer 19, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod Rady » čtv čer 28, 2007 10:06 pm

Denis píše:... VDS je vraj v tomto špičkový. Jeden u nás čo staval ocelovku tvrdil že je to tak presné, že keď k sebe prikladal plechy, tak boli tak na tesno, že medzi nimi ani vlas neprestrčil. ....


nemůžu nějak najít sajt VDS, pomůžete mi někdo, prosím?? :shock:

EDIT: už jsem to našel..... http://www.stadtdesign.com/English/history11.htm
Uživatelský avatar
Vilda999
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: pon úno 16, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Zlínsko

Příspěvekod Vilda999 » ned dub 05, 2009 11:16 pm

mám dotaz : jaký je rozdíl v plánech na stavbu lodi z překližky a z hliníku? Bylo by možné u překližkové lodě cca 5m s kajutkou jednoduše zaměnit materiál za hliník? :oops: Pomiňme zatím potřebné tloušťky obou materiálů. předem díky za vaše názory!
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 794
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » pon dub 06, 2009 7:40 am

Dle mého názoru jednoduchá záměna možná není. U tradiční konstrukce - žebra, plaňky, překližková obšívka - v amatérských podmínkách je dostačující a nepřehnané nadimenzování konstrukčních prvků, troufám si říci, nemožné (slevím na obtížné). Technologie stitch and glue používaná u překližkových trupů láká k takové úvaze a experimentu.
Můj osobní názor je - stavba lodi, byť pětimetrové, je finančně, časově a vztahově náročný podnik. Nedoporučoval bych experimenty a vycházel bych z konstrukcí renomovaných konstruktérů a ctil bych jejich zkušenost a názor.
Uživatelský avatar
Chryss
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 6
Registrován: ned úno 17, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové

Re: WWW stránka

Příspěvekod Chryss » sob dub 07, 2012 4:08 pm

http://megacephalus.com/building_green_ ... witch.html



Odkaz už nefunguje :(

Omlouvám se, že se ptám jako láma, ale po projití tohoto vlákna mám dojem, že hliník je pro stavbu jachty ideální materiál, anžto o něj netřeba pečovat. Takže až někdy v budoucnu budu chtít koupit jachtu z druhý či bůh ví kolikátý ruky (vlastní stavbu jsem už zavrh) bude trup naprosto v poho? :shock: Pokud tedy pomineme případné mechanické poškození.
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » sob dub 07, 2012 11:07 pm

Podle toho co jsem pochopil je nutné si dát pozor akorát na elektrolýzu, která dokáže hliník poslat do Humpolce. Jinak by měl být nesmrtelný.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » ned dub 08, 2012 4:02 am

Hliník je sice super na stavbu nové lodi, ale kupovat hliníkovou loď z druhý, nedej bůh ještě další, ruky, je dost riskantní a obecně se nedoporučuje.
Jednak je strašně náchylná na rozdílný elektrický potenciál a potom jakýkoliv spoj s jiným kovem si též koleduje o velké problémy.
A na rozdíl od oceli, se nedá tach lehko vařit, takže i oéravy jsou nákladnější a v oblastech bez civilizace neřešitelné.
Myšák
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned dub 08, 2012 1:42 pm

Neco by mohl k tomu rict Mirek Racan - Snehurka. Kdyz pristal ( kde uz nevim ) tak na vedlejsi lodi zacal majitel po lodi behat s merakem a meril bludne proudy, ktere ten hlinik rozeziraji kdyz je lod ve vode. Takze kdo si poridi hlinikovou lod, by se to asi mel naucit merit. Mirek nemeri a lod mu to nesezralo, ale dlouhodobe pusobeni muze skodit, jak pise Mysak.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned dub 08, 2012 2:30 pm

Mišák má síce pravdu, ale pri kúpe jazdenky je poškodenie hliníku lahko vidieť. Na rozdiel od laminátok, kde únava materialu je neviditelná. Na ochranu pred elektrolitickou koróziou predávajú elektronickú ochranu, ktorej cena je v porovnaní s hodnotou lode zanedbatelná. Pri kúpe Al lode by som sa istotne pýtal či majú túto ochranu. K opravám zváraním, dnes to už nie je taká veda ako volakedy, pulzná zváračka je bežná vec. Prinajhoršom sa dá voziť v bakyste.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2548
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » ned dub 08, 2012 6:34 pm

A pár nýtků, a kousek plechu taky nezabere tolik místa! :? ani nepotřebuješ proud na sváření....
Uživatelský avatar
catamaran
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 514
Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
Reputace: 25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod catamaran » ned dub 08, 2012 6:51 pm

Ale takovej malej inventror(nový za 5.000Kč) + hliníková elektroda (dobrý jsou od Böhlera, cena za celý balík kolem 1.500Kč) se taky vlezou do kajuty.

Je asi jedno jestli je to ocel či hliník. Na obě je potřeba stejná svářečka, pouze jiné elektrody....

Cat...
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2095
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » ned dub 08, 2012 8:07 pm

Pokud já teda vím invertor co svařuje hliník stojí teda mnohem víc když jsem se na to ptal tak stál okolo 35tis. Mám tušení,že musí mít přepínání na stídavej proud aby ten svár za něco stál.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned dub 08, 2012 8:37 pm

Tam je asi vetsi problem inertni plyn, Argon. Tu flasku snad mit nesmis, musis ji mit v pronajmu. Mate s tim nekdo zkusenosti?
Uživatelský avatar
Chryss
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 6
Registrován: ned úno 17, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod Chryss » ned dub 08, 2012 8:45 pm

to brin: ale mě je jedno kde je, to ať si vyřeší s třídním profesorem

Dík za odpovědi. Už jsem si začínal myslet, že jsem našel naprosto ideální materiál na loď a on ten hliník má taky mouchy :cry: Takže asi ocelovku a natírat a natírat a natí...
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » ned dub 08, 2012 8:48 pm

relativne slusna masina na svareni al.je kolem 30000 kc v nouzi poslouzi i obyc inventor s TIG horakem a malou flaskou do ktere si prepustis argon-ale ty inventory z OBI? no nevim-musel by se zkusit-ja mam Omicrom a tam je cena kolem 12000 ale na nejake velke veci to neni-elektrody jsem taky zkousel ale nic moc(asi jsem nemel tu spravnou znacku)
jinak stavba podle planku ,,sesij a slep,, by asi byla mozna(urcite) ale .......
na www.mrk.cz je par lidi co s uspechem stavi al.lode pro rybarinu a maji to vyreseno
Uživatelský avatar
catamaran
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 514
Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
Reputace: 25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod catamaran » pon dub 09, 2012 12:41 am

Pokuď svařuješ metodou TIG hliník, tak musíš mít svařečku s označením AC/DC a ta je sakra drahá a potřebuješ k tomu Argon.

Nějaká dobrá se dá koupit už od 50.000Kč. A proč AC/DC? Je to funkce, kde si změníš stejnosměrný proud na střídavý.

Při sváření vzniká teplo a tím se vylučuje z hliníku oxid. Ten brání dokonalému prohřátí a spojení dvou materialů.

Tím že je to střídavý proud, tak se ta vrstva oxidu jakoby rozbije a materiál se potom dobře svařuje.

Ale já mluvil o metodě MMA(elektroda), kde stačí úplně obyčejný inventor. Ne trafo z BAUHAUSU za 1.000Kč!

Dobrý a levný je od OMICRONU a nebo ALFA IN. Pak už jen elektrody na hliník, kde není nutné mít inventor na střídavý proud.

to Béďa: já svařuji v práci pár let metodou TIG, MAG, MIG a MMA. Nerez, černý a hliník.....

Cat...
Uživatelský avatar
catamaran
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 514
Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
Reputace: 25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod catamaran » pon dub 09, 2012 1:11 am

to Béďa: a ještě k těm flaškám s Argonem. Buď si je můžeš pronajmout na půl roku a nebo koupit.

Ptal jsem se na to a za tu nejmenší(10litrů) dáš 8.000Kč + náplň.

Ale nějak si neumím představit, že by někdo vozil na lodi kompletní sadu na TIG sváření.

Pro TIG musí být ideální podmínky. Čistota, žádný vítr a hlavně praxe.

S elektrodou stačí ten materiál přejet obyčejným kartáčem a svařuješ.......

Cat...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti