Hliníková jachta

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
catamaran
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 514
Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
Reputace: 25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod catamaran » pon dub 09, 2012 1:24 am

Taková akorát SVÁŘEČKA.

A TADY jsou 2,5mm elektrody na hliník.

Ale stále hovořím o nouzovém stavu. Tím myslím, že si takovou mašinku šupnete někam do podpalubí na případné opravy.

Kdybych stavěl trup, tak bych určitě nevařil metodou TIG a MMA. Jedině metodou MIG/MAG...

Cat...
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon dub 09, 2012 10:51 am

Ty elektrody jsme u nas meli Castoline, nikde to u nas neslo koupit, tak se to objednavalo ze Svycarska jako nahradni dil ke strojum a to proslo. Vim ze ty obalovane elektrody se pred svarenim davali do pece vysusit, treba jsou ted uz co nenavlhnou. Pokud ne, tak je na mori asi tezko uchranis, snad zavarit do igelitu, ale specielniho co se pouziva na vakuovane potraviny, ten nepropusti vodik. PVC a polyetylenem casem take projde vzdusna vlhkost. Nebo k tomu dat alespon sacek se Silikagelem. Ten jde renovovat tim ze ho pri teplote nechas vysusit. Ta teplota byla nizka, uz nepamatuju. U nas jsem to videl u vysouseni vzduchu u regulacnich prvku. Kdyz nevlhnul, byl ruzovej, vysusil se a zase zbelal.
Kdyz ten svarovany dil byl vetsi, tak se take v peci predehrival.
Ja ty masiny chodil jako elektrikar opravovat a tak jsem na tu technologii svarovani moc nekoukal. Take na svarovani vselijakejch slitin tam meli kufr vselijakejch vodicek a prasku, take od nejake zahranicni firmy a stalo to tenkrat jako auto....a umel to u nas z nejakych 30 svarecu jen jeden. ted je to uz jednodussi, ale na doma je to asi dost drahe. Nepujde jen o svarecku, ale take sebou vest vetsi agregat na elektriku a neco na vysouseni elektrod. Kdyz budes opravovat nekde v pristavu, tak tam dnes jiste uz cajk na svarovani hliniku bude.

Ten argon si asi prepustis jen u kamarada. Treba u CO-ocka se na bastleni doma pouzivaji snehove hasici pristroje a ten ti naplni, tam kde je renovujou.
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » pon dub 09, 2012 2:24 pm

Nemám zkušenosti s hliníkovou lodí.Ale vím,co udělá mořská voda se superhliníkem,po třídydenním nasolení na kotvě,neopláchnutím ve sladké vodě(cca po 3 týdnech nalezena v kufru auta) :cry: Takže osobně bych do hliníkové lodě nešel, a do druhé až x-té ruky vůbec NE :cry: :crazy: :cry:
snad se mi podaří vložit foto :whist:
Obrázek
Obrázek
Jde o horolezeckou karabinu,tudíž bez příměsi mědi :whist: :good: :whist:
Naposledy upravil(a) kaptn dne pon dub 09, 2012 4:18 pm, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » pon dub 09, 2012 3:22 pm

K "superhliníku" ... nevím, co to přesně je. S určitostí však vím, že jsou slitiny hliníku (např s příměsí Cu), které jsou-li vystaneny mořské vodě, podléhají poměrně rychle zkáze ... a pak jsou slitiny hliníku, které na dně mořském najdou (kdo?) neporušené tisíciletí po zániku naší civilizace.

A k elektrolytické korozi hliníku - ano, je to vlastnost, kterou je třeba mít na paměti a loď a její vybavení s ohledem na tuto skutečnost konstruovat a užívat. "Odvděčí" se tím, že dozajista přežije svého majitele :lol:
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pon dub 09, 2012 5:11 pm

to kaptn:
Taky nevím, co je superhliník, ale slitiny hliníku s příměsí manganu a hořčíku jsou 100% odolné proti korozi v mořské vodě, tkže lodě z nich stavěné se ani nemusí natírat. Samo kromě antifoulingu. Např. tady nebo tady.
Navíc má hliník proti oceli i další výhody. Je lehčí a přitom houževnatější, při nízkých teplotách nekřehne, takže se z něj stavějí jachty do polárních podmínek atd...
Kdybych pořizoval kovovou loď, tak bych mu dal rozhodně přednost...
Wlady
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » pon dub 09, 2012 5:33 pm

Měla by to být vysokopevnostní karabina pro profi lezce,takže předpokládám,,že jde o slitinu,odolávající trhu,navíc povrchově ošetřená.Netvrdím,že je to pro moře.Navíc při dnešních technologiích bude hliník pro moře promakanější,než před XX lety.Jen jsem to uvedl pro ilustraci.Článek je fakt sFiňa. Můj favorit je nerez. :whist: :good:
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9329
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon dub 09, 2012 6:11 pm

Taky jsem měl na lodi nějaký čas horolezeckou karabinu použitou k uchycení hlavní otěže,
Po čase se zámek rozpadl na prach...

Nemyslel jsi obchodní označení superdural?

Ono není hliník jako hliník. Horolezecké karabiny jsou dnes zpravidla z materiálu:
AlZn5,5MgCu – EN AW 7075, hlavními legurami jsou Zn, Mg, (Cu)
Použití je v strojírenství, výroba vysoce namáhaných strojních součástí, obranný průmysl
Tento materiál je nesvařitelný s dobrou eloxovatelností kromě dekorativní. Velmi dobře se obrábí s podmíněnou odolností vůči korozi v normální atmosféře s kritickou odolností vůči mořské vodě s pevností 565MPa.
Složení lze dohledat např. v http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_ ... e_id=41828

Pro lodě to má trochu jiné přísady, nejčastěji slitiny typu Al-Mg-Si dosahují minimální pevnosti v tahu 280 MPa, ale na rozdíl od slitin legovaných mědí jsou i ve stavu po svaření odolné proti korozi.
Nebo AlMg4.5Mn1 - odolnost proti mořské vodě - stavba lodí.
Pěkná práce o svařování hliníku: http://www.svarbazar.cz/phprs/storage/hlinik.pdf

Jaký Al materiál na loď použil by nám mohl nejlépe říct Richard. ;)
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pon dub 09, 2012 8:00 pm

ENAW 7075 je odolnej mořský vodě jedině po eloxáži, mě bylo na použití ve vodě doporučeno ENAW 6082, už z něj mám udělaný věci na loď, který budou pod vodou, tak uvidíme po sezoně, jestli to přežije. Jinak ENAW 2025 se začne rozrušovat i ve sladký vodě, po 1sezoně na orlíku celou dobu ponořený ve vodě, je povrch přes 0,5mm do hloubky rozrušenej.
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » sob lis 17, 2012 1:20 pm

Mohl bych poprosit o rady a názory, na co si dát pozor při koupi hliníkové lodi? Konkrétně mi jde o konstrukci a trup, případě i další zásadní záležitosti. Děkuji mnohokrát.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » sob lis 17, 2012 7:50 pm

Zkontrolovat všechny prostupy trupem lodi (zejména ty pod vodoryskou). Nechat se informovat či zjistit z jakého jsou materiálu, jsou-li z mosazi (neměly by být), pak jakým způsobem jsou galvanicky odděleny od materiálu trupu. Zkontrolovat způsob uzemění - napojení "-" pólu na materiál trupu (a prohlédnout stav materiálu kolem tohoto napojení). Nechat se informovat jakým způsobem a zda-li vůbec je provedena ochrana proti elektrogalvanické korozi. Nechat se informovat , kde jsou umístěny a po jakém čase je zapotřebí měnit Zn elektrody. V místech spojů Nerez - Al prohlédnou stav Al meteriálu - zda není poškozen korozí. Odkontrolovat stav hřídele kormidla (je-li Al). Nechat se informovat jakým způsobem je případně napojena loď na shore power - přípojka el. energie z mola (galvanický oddělovač, izolační trafo ...). Zjistit, zda loď byla mimo sezonu na vodě, nebo zda ji majitel dal na kozy :).

Vypadá to vše děsivě, ale většinou AL loď přežije svého majitele (to asi také není příliš optimistické, což?).
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » sob lis 17, 2012 7:54 pm

Moc děkuji dám si na to při prohlídce pozor. Doufám, že mě přežije, a nebo půjde ke dnu se mnou:-) Po prohlídce dám na net fotky a reference, ať se o tom můžem pobavit.
Uživatelský avatar
rafiz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: pon led 28, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod rafiz » pon úno 03, 2014 12:43 pm

Z čeho se dělají obětované anody na ochranu hliníkových konstrukcí (trupů), pro elektrochemickou ochranu proti mořské vodě? Dají se u nás koupit ve formě pásku nebo destičky?
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » pon úno 03, 2014 1:45 pm

Zinek. Dá se zřejmě použít jakákoliv zinková elektroda. Např. z přívěsných motorů.

Více:
http://www.aluminiumdesign.net/design-s ... esistance/
Uživatelský avatar
rafiz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: pon led 28, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod rafiz » pon úno 03, 2014 3:27 pm

Tím si právě nejsem jistý. Pokud vím, tak zinkem se chrání železo. Podle Beketovovy řady kovů má hliník nižší elektrochemický potenciál než zinek, tím pádem bych svojí hliníkovou konstrukcí tu zinkovou elektrodu chránil, až do jejího úplného rozpuštění. Níž od hliníku je berylliem, to je jedovaté, hořčík a sodík už je zase v kontaktu s vodou výbušný. Hořčíkovou elektrodu jsem našel jenom tuhle a ta mi přijde trochu moc drahá. Pro mne by stačil kus plechu.
Uživatelský avatar
Clouseau
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 416
Registrován: čtv zář 19, 2013 2:00 am
Reputace: 34
Bydliště: Brandýs nad Labem

eBay

Příspěvekod Clouseau » pon úno 03, 2014 3:35 pm

Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » pon úno 03, 2014 7:24 pm

Zkusím znovu:
Slitiny hliníku jsou vůči zinku a případně magnésiu (hořčíku) více katodické. To tedy znamená, že jak zinkový, tak i hořčíkový materiál je vůči Al anodou a při elektrogalvanické reakci se rozpadá. Katoda, tedy Al konstrukce, zůstává neporušena.
Zadej si do strejdy googlu třebars:"galvanic table"
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » pon úno 03, 2014 7:28 pm

Z praxe - noha (i korpus)přívěsného motoru je ze slitiny hliníku, ochranná elektroda je zinková.

Dodatek:
Když jsem řešil svou loď vycházel jsem z těchto podkladů:
http://www.mgduff.co.uk/
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte úno 04, 2014 8:16 am

Potvrzuju, ze je to jak pise Richard, strucne tedy:

- ve sladke vode magnesium nebo zinek
- ve slane zinek (tam by magnesium bylo sezrany moc brzo)

Dodo
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2096
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pát úno 07, 2014 1:10 pm

Na cech marine nabízejí hliníkový člun asi 330 cm. známej o tom uvažuje Já mu to rozmlouvám zdá se mi že síla toho plechu 1,2mm je dost málo myslím že se to bude promačkávat a nakonec to bude jak bublinková folie. navíc je to asi čína ale to nevím jistě. radím mu raději laminát co si myslíte o té síle
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » pát úno 07, 2014 9:27 pm

Geusi to nebude čína jezdím do fabriky hned vedle marine cz .Ty čluny tam vyráběj.Teda nevim jestli czech marine je taky od nich?Maj už to pár let vyzkoušený ale ta láce :?
Šutrák
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát úno 07, 2014 10:06 pm

Před lety Cz marine uváděla, že jsou v Čr kompletovány z dovezených dílů odněkad ze severu. A proto přijdou levněji, než ty originál ze severu.
Měli by mít i dvě vzduchové kapsy proti utopení.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2096
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » sob úno 08, 2014 1:38 pm

MĚ SE ALE ZDÁ TĚCH 1,2MM málo oni jak jsem koukal mají ruzná označení 12M a 12U stejná délká cena o polovinu vcí ta asi pevná bude. 360 cm je 1,2mm plech a 420 už 3mm to bych už bral 3mm. chtělo by lo vidě tak po roce používání když se s ní zase tak člověk nemazlí
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob úno 08, 2014 2:32 pm

Špatně se díváš. Do 3,6m jsou z plechu tlouštky 1,2mm a větší z 2mm. Ten Al plech je dosti tvrdý asi eloxovaný dural, který má podélné
prolisy jako výztuhy. Ve světě se dosti používají, třeba tady v Austrálii a nejsou moc levné http://www.boatpoint.com.au/boats-for-sale/aluminium/
http://www.boatpoint.com.au/showroom/power/Aluminium/

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host