Hliníková jachta
Moderátoři: Pepa, david, vilma
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Ty elektrody jsme u nas meli Castoline, nikde to u nas neslo koupit, tak se to objednavalo ze Svycarska jako nahradni dil ke strojum a to proslo. Vim ze ty obalovane elektrody se pred svarenim davali do pece vysusit, treba jsou ted uz co nenavlhnou. Pokud ne, tak je na mori asi tezko uchranis, snad zavarit do igelitu, ale specielniho co se pouziva na vakuovane potraviny, ten nepropusti vodik. PVC a polyetylenem casem take projde vzdusna vlhkost. Nebo k tomu dat alespon sacek se Silikagelem. Ten jde renovovat tim ze ho pri teplote nechas vysusit. Ta teplota byla nizka, uz nepamatuju. U nas jsem to videl u vysouseni vzduchu u regulacnich prvku. Kdyz nevlhnul, byl ruzovej, vysusil se a zase zbelal.
Kdyz ten svarovany dil byl vetsi, tak se take v peci predehrival.
Ja ty masiny chodil jako elektrikar opravovat a tak jsem na tu technologii svarovani moc nekoukal. Take na svarovani vselijakejch slitin tam meli kufr vselijakejch vodicek a prasku, take od nejake zahranicni firmy a stalo to tenkrat jako auto....a umel to u nas z nejakych 30 svarecu jen jeden. ted je to uz jednodussi, ale na doma je to asi dost drahe. Nepujde jen o svarecku, ale take sebou vest vetsi agregat na elektriku a neco na vysouseni elektrod. Kdyz budes opravovat nekde v pristavu, tak tam dnes jiste uz cajk na svarovani hliniku bude.
Ten argon si asi prepustis jen u kamarada. Treba u CO-ocka se na bastleni doma pouzivaji snehove hasici pristroje a ten ti naplni, tam kde je renovujou.
Kdyz ten svarovany dil byl vetsi, tak se take v peci predehrival.
Ja ty masiny chodil jako elektrikar opravovat a tak jsem na tu technologii svarovani moc nekoukal. Take na svarovani vselijakejch slitin tam meli kufr vselijakejch vodicek a prasku, take od nejake zahranicni firmy a stalo to tenkrat jako auto....a umel to u nas z nejakych 30 svarecu jen jeden. ted je to uz jednodussi, ale na doma je to asi dost drahe. Nepujde jen o svarecku, ale take sebou vest vetsi agregat na elektriku a neco na vysouseni elektrod. Kdyz budes opravovat nekde v pristavu, tak tam dnes jiste uz cajk na svarovani hliniku bude.
Ten argon si asi prepustis jen u kamarada. Treba u CO-ocka se na bastleni doma pouzivaji snehove hasici pristroje a ten ti naplni, tam kde je renovujou.
- kaptn
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 261
- Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
- Kontaktovat uživatele:
Nemám zkušenosti s hliníkovou lodí.Ale vím,co udělá mořská voda se superhliníkem,po třídydenním nasolení na kotvě,neopláchnutím ve sladké vodě(cca po 3 týdnech nalezena v kufru auta)
Takže osobně bych do hliníkové lodě nešel, a do druhé až x-té ruky vůbec NE
snad se mi podaří vložit foto
Jde o horolezeckou karabinu,tudíž bez příměsi mědi




snad se mi podaří vložit foto

Jde o horolezeckou karabinu,tudíž bez příměsi mědi



Naposledy upravil(a) kaptn dne pon dub 09, 2012 4:18 pm, celkem upraveno 3 x.
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 791
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
K "superhliníku" ... nevím, co to přesně je. S určitostí však vím, že jsou slitiny hliníku (např s příměsí Cu), které jsou-li vystaneny mořské vodě, podléhají poměrně rychle zkáze ... a pak jsou slitiny hliníku, které na dně mořském najdou (kdo?) neporušené tisíciletí po zániku naší civilizace.
A k elektrolytické korozi hliníku - ano, je to vlastnost, kterou je třeba mít na paměti a loď a její vybavení s ohledem na tuto skutečnost konstruovat a užívat. "Odvděčí" se tím, že dozajista přežije svého majitele
A k elektrolytické korozi hliníku - ano, je to vlastnost, kterou je třeba mít na paměti a loď a její vybavení s ohledem na tuto skutečnost konstruovat a užívat. "Odvděčí" se tím, že dozajista přežije svého majitele

- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
to kaptn:
Taky nevím, co je superhliník, ale slitiny hliníku s příměsí manganu a hořčíku jsou 100% odolné proti korozi v mořské vodě, tkže lodě z nich stavěné se ani nemusí natírat. Samo kromě antifoulingu. Např. tady nebo tady.
Navíc má hliník proti oceli i další výhody. Je lehčí a přitom houževnatější, při nízkých teplotách nekřehne, takže se z něj stavějí jachty do polárních podmínek atd...
Kdybych pořizoval kovovou loď, tak bych mu dal rozhodně přednost...
Wlady
Taky nevím, co je superhliník, ale slitiny hliníku s příměsí manganu a hořčíku jsou 100% odolné proti korozi v mořské vodě, tkže lodě z nich stavěné se ani nemusí natírat. Samo kromě antifoulingu. Např. tady nebo tady.
Navíc má hliník proti oceli i další výhody. Je lehčí a přitom houževnatější, při nízkých teplotách nekřehne, takže se z něj stavějí jachty do polárních podmínek atd...
Kdybych pořizoval kovovou loď, tak bych mu dal rozhodně přednost...
Wlady
- kaptn
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 261
- Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
- Kontaktovat uživatele:
Měla by to být vysokopevnostní karabina pro profi lezce,takže předpokládám,,že jde o slitinu,odolávající trhu,navíc povrchově ošetřená.Netvrdím,že je to pro moře.Navíc při dnešních technologiích bude hliník pro moře promakanější,než před XX lety.Jen jsem to uvedl pro ilustraci.Článek je fakt sFiňa. Můj favorit je nerez.



- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9271
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
Taky jsem měl na lodi nějaký čas horolezeckou karabinu použitou k uchycení hlavní otěže,
Po čase se zámek rozpadl na prach...
Nemyslel jsi obchodní označení superdural?
Ono není hliník jako hliník. Horolezecké karabiny jsou dnes zpravidla z materiálu:
AlZn5,5MgCu – EN AW 7075, hlavními legurami jsou Zn, Mg, (Cu)
Použití je v strojírenství, výroba vysoce namáhaných strojních součástí, obranný průmysl
Tento materiál je nesvařitelný s dobrou eloxovatelností kromě dekorativní. Velmi dobře se obrábí s podmíněnou odolností vůči korozi v normální atmosféře s kritickou odolností vůči mořské vodě s pevností 565MPa.
Složení lze dohledat např. v http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_ ... e_id=41828
Pro lodě to má trochu jiné přísady, nejčastěji slitiny typu Al-Mg-Si dosahují minimální pevnosti v tahu 280 MPa, ale na rozdíl od slitin legovaných mědí jsou i ve stavu po svaření odolné proti korozi.
Nebo AlMg4.5Mn1 - odolnost proti mořské vodě - stavba lodí.
Pěkná práce o svařování hliníku: http://www.svarbazar.cz/phprs/storage/hlinik.pdf
Jaký Al materiál na loď použil by nám mohl nejlépe říct Richard.
Po čase se zámek rozpadl na prach...
Nemyslel jsi obchodní označení superdural?
Ono není hliník jako hliník. Horolezecké karabiny jsou dnes zpravidla z materiálu:
AlZn5,5MgCu – EN AW 7075, hlavními legurami jsou Zn, Mg, (Cu)
Použití je v strojírenství, výroba vysoce namáhaných strojních součástí, obranný průmysl
Tento materiál je nesvařitelný s dobrou eloxovatelností kromě dekorativní. Velmi dobře se obrábí s podmíněnou odolností vůči korozi v normální atmosféře s kritickou odolností vůči mořské vodě s pevností 565MPa.
Složení lze dohledat např. v http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_ ... e_id=41828
Pro lodě to má trochu jiné přísady, nejčastěji slitiny typu Al-Mg-Si dosahují minimální pevnosti v tahu 280 MPa, ale na rozdíl od slitin legovaných mědí jsou i ve stavu po svaření odolné proti korozi.
Nebo AlMg4.5Mn1 - odolnost proti mořské vodě - stavba lodí.
Pěkná práce o svařování hliníku: http://www.svarbazar.cz/phprs/storage/hlinik.pdf
Jaký Al materiál na loď použil by nám mohl nejlépe říct Richard.

- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
ENAW 7075 je odolnej mořský vodě jedině po eloxáži, mě bylo na použití ve vodě doporučeno ENAW 6082, už z něj mám udělaný věci na loď, který budou pod vodou, tak uvidíme po sezoně, jestli to přežije. Jinak ENAW 2025 se začne rozrušovat i ve sladký vodě, po 1sezoně na orlíku celou dobu ponořený ve vodě, je povrch přes 0,5mm do hloubky rozrušenej.
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 791
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Zkontrolovat všechny prostupy trupem lodi (zejména ty pod vodoryskou). Nechat se informovat či zjistit z jakého jsou materiálu, jsou-li z mosazi (neměly by být), pak jakým způsobem jsou galvanicky odděleny od materiálu trupu. Zkontrolovat způsob uzemění - napojení "-" pólu na materiál trupu (a prohlédnout stav materiálu kolem tohoto napojení). Nechat se informovat jakým způsobem a zda-li vůbec je provedena ochrana proti elektrogalvanické korozi. Nechat se informovat , kde jsou umístěny a po jakém čase je zapotřebí měnit Zn elektrody. V místech spojů Nerez - Al prohlédnou stav Al meteriálu - zda není poškozen korozí. Odkontrolovat stav hřídele kormidla (je-li Al). Nechat se informovat jakým způsobem je případně napojena loď na shore power - přípojka el. energie z mola (galvanický oddělovač, izolační trafo ...). Zjistit, zda loď byla mimo sezonu na vodě, nebo zda ji majitel dal na kozy
.
Vypadá to vše děsivě, ale většinou AL loď přežije svého majitele (to asi také není příliš optimistické, což?).

Vypadá to vše děsivě, ale většinou AL loď přežije svého majitele (to asi také není příliš optimistické, což?).
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 791
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Zinek. Dá se zřejmě použít jakákoliv zinková elektroda. Např. z přívěsných motorů.
Více:
http://www.aluminiumdesign.net/design-s ... esistance/
Více:
http://www.aluminiumdesign.net/design-s ... esistance/
- rafiz
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 134
- Registrován: pon led 28, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Tím si právě nejsem jistý. Pokud vím, tak zinkem se chrání železo. Podle Beketovovy řady kovů má hliník nižší elektrochemický potenciál než zinek, tím pádem bych svojí hliníkovou konstrukcí tu zinkovou elektrodu chránil, až do jejího úplného rozpuštění. Níž od hliníku je berylliem, to je jedovaté, hořčík a sodík už je zase v kontaktu s vodou výbušný. Hořčíkovou elektrodu jsem našel jenom tuhle a ta mi přijde trochu moc drahá. Pro mne by stačil kus plechu.
- Clouseau
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 416
- Registrován: čtv zář 19, 2013 2:00 am
- Reputace: 34
- Bydliště: Brandýs nad Labem
eBay
A co zkusit eBay ? : http://www.ebay.co.uk/bhp/magnesium-anode
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 791
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Zkusím znovu:
Slitiny hliníku jsou vůči zinku a případně magnésiu (hořčíku) více katodické. To tedy znamená, že jak zinkový, tak i hořčíkový materiál je vůči Al anodou a při elektrogalvanické reakci se rozpadá. Katoda, tedy Al konstrukce, zůstává neporušena.
Zadej si do strejdy googlu třebars:"galvanic table"
Slitiny hliníku jsou vůči zinku a případně magnésiu (hořčíku) více katodické. To tedy znamená, že jak zinkový, tak i hořčíkový materiál je vůči Al anodou a při elektrogalvanické reakci se rozpadá. Katoda, tedy Al konstrukce, zůstává neporušena.
Zadej si do strejdy googlu třebars:"galvanic table"
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 791
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Z praxe - noha (i korpus)přívěsného motoru je ze slitiny hliníku, ochranná elektroda je zinková.
Dodatek:
Když jsem řešil svou loď vycházel jsem z těchto podkladů:
http://www.mgduff.co.uk/
Dodatek:
Když jsem řešil svou loď vycházel jsem z těchto podkladů:
http://www.mgduff.co.uk/
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2094
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Ústí-Brná
Na cech marine nabízejí hliníkový člun asi 330 cm. známej o tom uvažuje Já mu to rozmlouvám zdá se mi že síla toho plechu 1,2mm je dost málo myslím že se to bude promačkávat a nakonec to bude jak bublinková folie. navíc je to asi čína ale to nevím jistě. radím mu raději laminát co si myslíte o té síle
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Špatně se díváš. Do 3,6m jsou z plechu tlouštky 1,2mm a větší z 2mm. Ten Al plech je dosti tvrdý asi eloxovaný dural, který má podélné
prolisy jako výztuhy. Ve světě se dosti používají, třeba tady v Austrálii a nejsou moc levné http://www.boatpoint.com.au/boats-for-sale/aluminium/
http://www.boatpoint.com.au/showroom/power/Aluminium/
prolisy jako výztuhy. Ve světě se dosti používají, třeba tady v Austrálii a nejsou moc levné http://www.boatpoint.com.au/boats-for-sale/aluminium/
http://www.boatpoint.com.au/showroom/power/Aluminium/
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů