Tunel pro lodě a čluny

Evropské regiony které nemají vlastní kategorii..

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Papito
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 263
Registrován: čtv lis 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: chebsko

Tunel pro lodě a čluny

Příspěvekod Papito » stř led 30, 2008 11:05 pm

Tunel pro lodě a čluny? Zní to jako z fantastického filmu, ale plány jsou již nakresleny!
První tunel pro lodě na světě by měl být proražen šíjí norského poloostrova na jihozápadním pobřeží země. Délka 1700 m, odhadované náklady 310 mil. USD. Výstavba tunelu je podporována norskou Pobřežní správou. Její mluvčí uvedl, že tunel by zachránil lidské životy a ušetřil námořníky od stressu, který zažívají při obeplouvání poloostrova tamějšími bouřlivými vodami.

Pramen: NV Navigator 2 / 2007
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Tunel pro lodě a čluny

Příspěvekod david » stř led 30, 2008 11:43 pm

takovejch, byť kratších, je plná Francie a jeden budeme mit i u nás - na Slapech (15O - 2oo m ?? )
Uživatelský avatar
Jirka_TEC_Tce
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 360
Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
Reputace: 11
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jirka_TEC_Tce » čtv led 31, 2008 11:36 am

Podívejte jak řešej rozdíl hladin ve Skotsku. Dovažuje se to vodou, takže je potřeba minimum energie. Jirka
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9bTeKS6QJNE[/youtube]
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv led 31, 2008 12:23 pm

Jirko, to je paráda. Vidím něco takového prvně :good:
Uživatelský avatar
Jirka_TEC_Tce
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 360
Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
Reputace: 11
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jirka_TEC_Tce » čtv led 31, 2008 12:33 pm

Já jsem o tom četl na webu. Si představ, že celá ta výměna trvá asi 15 min a podle obsazení loděma tam pustěj takový množství vody, aby to bylo pořád vyvážený, takže pak stačí relativně málo energije, aby se to dalo do pohybu. V jednoduchosti je síla. Jirka
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8582
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv led 31, 2008 1:00 pm

Mezi přístavy Grangemouth a Falkirk byl vybudován v roce 1777 kanál Forth a Clyde, který spojoval Glasgow se západním pobřežím Skotska. Kanál Union, mezi Falkirkem a Edinburghem, byl dokončen v roce 1822.
Kvůli charakteristice reliefu, vodní doprava mezi Glazgovem a Edinburghem byla možná pouze díky 11 splavům, neboť výškový rozdíl mezi těmito dvěma vodními cestami je celých 24(!) metrů.
V roce 1963, po 150 letech používání, začala stavba jedinečného jezu vodího kola Falkirk.
Tento fantastický jez, dokončený v roce 2002, se stal symbolem současného Skotska, a přinesl jak časovou tak energetickou úsporu.
Zavření jezu, regulace hladiny vody a otáčení gondol se uskuteční za pouhých 15 minut!
Gondoly jezu se plní určitým množstvím vody, které loď vytlačí (Archimedův zákon). Proto je v gondolách systém vždy v rovnováze.
K otevření horního a dolního jezu a otočení kola o 180° jsou zapotřebí motory o výkonu 22,5 kW, které spotřebují pouze 1,5 kWh.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host