Kam se člunem

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon led 07, 2008 5:29 pm

zdt píše:Vážení,
a co s gumbootem? Kam s ním? U větších lodí se povaluje na palubě před stěžněm, brání ve výhledu, zavazí víc než fendry, nejdou otevřít lukny, chytají se za něj otěže od geny... Někteří ho vlečou za lodí, je to "in" ?

Zdeněk (zdt)

Vážený zdt,
V podstatě jsi si odpověděl sám.
To není otázka etikety, nebo pravidel bezpečnosti plavby.
Toť v pravdě Nerudovská otázka, „KAM S NÍM“.

Gumboot na rozdíl ud fenrů, halt do postele nezasteleš.
Pokud tedy nemáš tak velkou loď aby mohl být připevněn třeba na zádi na jeřábu, nezbude než aby někde překážel.
To pochopitelně neznamená, že tam musí ještě překážet fendry, či jiný bordel, že.
alffa
P.S.
Rozhodně to nemá nic společného s "IN".
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon led 07, 2008 5:39 pm

To máš naprostou pravu. Zavazí všude. :x
A nejenom, jak píšeš, že zavazí při výhledu a nejdou otevřít lukny. Ale ještě skoro při každém réčku o něj zachytávají otěže kosatky. Je to prevít a pan Neruda by se tu asi hodně zapotil.
Ale mnoho možností není. Pokud bych měl vlastní loď, určitě bych na zádi stvořil vychytávku, kterou mají některé majitelské lodě a všechny katoše. Dvě ohlé nerez trubky, na konci osazené kladkami. Ještě jsem viděl člun postavený na zádi a zvedlý (asi) spinakrovým výtahem. Tam je ale absence jakéhokoliv výhledu dozadu. Pak už zbývá pouze to milé místo před stěžněm.
Tahání člunu za lodí považuji za největší masňárnu a ta moravská kudla se mě v kapse otvírá. Viděno nejčastěji u italů, podobně jako motorování i když pěkně fouká. Ti nehledí. Já jsem se k tomu několikrát snížil pouze při přejíždění ze zátoky do zátoky a to velmi nerad.

EDIT: Alffa byl rychlejší, navíc jsem si nevšimnul že už tam máš i ty otěže. Ale jeden aspekt "tahání" člunu chci doplnit. Pokud to trochu jede a jsou vlnky, ten člun v závěsu dostává hodně zabrat. Ničí se a může se zničit úplně.
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » pon led 07, 2008 7:47 pm

Oblíbenosti tahání dinghy za sebou neholdují pouze Italové, ale taky Angláni. Vřele nedoporučuji ve větším větru. Má tendenci se potápět a následně i vyrvat z oček, to se bohužel stalo nám. Nic moc. Od té chvíle byl buď vyfouknutý nebo na přídi před stožárem.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1115
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon led 07, 2008 8:05 pm

No...Já si tenhle masňáckel zvyk taky osvojil...Za prvé se mně nechce tahat s člunem furt na palubu a za druhé se mně výtahy na zádi moc neosvědčili..Pokud se jedná o denní,nebo dvoudenní přeplavbu,tak ho tahám za sebou jako štěně.Samo že bez motoru.Je to trochu náročnější na oka na člunu,ale co s tím....Taky měním dingy tak po dvou rokách.Letos taky.... :mad:
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » pon led 07, 2008 9:02 pm

ja jsem drivejc nechaval clun po dohode s posadkou v marine a vubec ho ani nebral, ale dnes uz ho chce kazdej s sebou, i kdyby mel cely tyden jen k vzteku prekazet.

toho mista je na lodi vazne malo, bud jsou velky batisty a je prd mista vevnitr, nebo je velkej interier a venku neulozis nic, oboje stoji za starou backoru.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon led 07, 2008 9:04 pm

No teda Monty...!!!??? :hmm: ;)
Já vím, že jsi většinou sám, je to těžké. Ale necharteruješ, máš vlastní. To bych si určitě ten jeřábek na záď pořídil. :mad:
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Tahanie dinghi

Příspěvekod Milos » pon led 07, 2008 9:09 pm

no, tiez som obcas mastnak, hlavne ked za bezvetria motorujeme od zatoky k zatoke.... ked vsak vietor zaberie viac, tahame to na miesto pred stazen.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1115
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon led 07, 2008 10:35 pm

Baharis píše:No teda Monty...!!!??? :hmm: ;)
Já vím, že jsi většinou sám, je to těžké. Ale necharteruješ, máš vlastní. To bych si určitě ten jeřábek na záď pořídil. :mad:


Diť povídám...Já je tam měl,ale neosvědčili se...Člun trpěl daleko více...A taky byl dvakrát rychleji orvanej....Ono...Na lodi do deseti,jedenácti metrů je to fakt na pováženou,nehledě na to,že na té páce to ta loď docela cejtí ve změně těžiště.No a v neposlední řadě,já do marin vplouvám jenom velice zřídka,takže jsu pořád na ten člun odkázanej.A manévrovat s ním pokaždé je nad moji línou povahu. :roll:
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon led 07, 2008 10:44 pm

Tak to těžiště mě nějak nenapadlo....

Ale jinak nevím. Mě to připadá dost praktické a tiše to lodím, co to mají, závidím. Ale pokud jsi to měl, tak praktické zkušenosti máš ty a ne já. Tak trochu napověz. Jsou tu třeba "majitelé", kteří do toho chtějí jít. Tak ať ví do čeho.
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 746
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » pon led 07, 2008 10:51 pm

ja jsem taky zkousel mit gumak na uchytu na zadi, ale pri silnejsim vetru to delalo paseku pri manevrovani,je fakt ze mam jen osmimetrovku.no a kdyz jsem ho tahl za sebou tak zase zpomaloval zad pri obratech proti vetru,takze ho nechavam na boji nebo vyfouknuty davam do kajuty
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1115
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon led 07, 2008 10:56 pm

Baharis píše:Tak to těžiště mě nějak nenapadlo....

Ale jinak nevím. Mě to připadá dost praktické a tiše to lodím, co to mají, závidím. Ale pokud jsi to měl, tak praktické zkušenosti máš ty a ne já. Tak trochu napověz. Jsou tu třeba "majitelé", kteří do toho chtějí jít. Tak ať ví do čeho.


No..Kromě toho,že člun zavěsíš a zvedneš,tak ho musíš zajistit tak,aby se nehoupal...A na to,aby jsi to vyřešil relativně solidně musíš mít k tomu i člun,který je na zavěšení stavěnej.Já to řešil tak,že jsem ho vyvazoval k lodi na držáky a ty provazy,co jsou kolem člunu...První větší vlny mi to vždy urvali.Nechával jsem to lepit,ale to stojí hodně peněz...Za to si raději jednou za dva roky pořídím novej z druhé ruky...A ten starej ještě za pár éček střelím...No...A je to hlavně pohodlnější.... :D
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » úte led 08, 2008 12:26 am

Ahoj.
Tahle otázka mě v rámci mých úvah o pořízení vlastní lodi snů "na penzi" dost zajímá. Především proto, že bych raději dinghy s laminátovou podlahou a to jsou hmotnosti okolo 50 kg, které už na tahání přes bort na klasické odložiště na přídi nejsou pro staříky nic moc...Jinak mi toto úložiště, krom nevalné estetiky, až tak nevadí. Dostačující výhled vpřed mi krom mých dvou metrů výšky zjistí občasné postavení za kormidlem a otěže geny jsem do něj kupodivu nikdy nezamotal. Dokonce za deštivého počasí využívám výhody člunem "zastřešené" přední lukny k bezproblémovému větrání. Jen jednou, v mých začátcích, se mi při čerstvém Jugu málem vymstilo nedbalé přivázání. Úvazy povolily a nebýt toho, že jsem příďové vázací lanko solidně připevnil ke stěžni, skončil můj gumák v Benátské laguně. Poletoval v tom vichru opravdu moc pěkně...
Z výše uvedených důvodů též uvažuji o instalaci jeřábu na zádi, ale mám obavy, přesně v duchu Montyho příspěvku, že ve větších vlnách bude člun i jeřáb vystaven velkému namáhání. Ovlivnění těžiště lodi bych se tolik nebál, tento závěs bývá zhruba ve výši paluby, takže by to mělo vyjít nastejno. I když jsem jednou viděl majitelskou loď s gumákem zavěšeným cca 2m nad palubou pod "hrazdou" na které měli soláry. Tam je asi před vlnami v bezpečí, ale s těžištěm lodi už to zřejmě zacvičí.
Kdesi jsem četl doporučení, vozit bajbót uvázaný nakrátko a částečně vytažený na badeplato. Jednou jsem to zkusil a funguje to velmi pěkně, protože ta omočená část člunu jen lehce a bez velkého odporu klouže po záďové vlně. Je to celkem dobrý způsob, ale dost by se asi odíral člun i plato. Chtělo by to obé lehce přizpůsobit.
Asi nejlepší se mi jeví položení na bok či postavení na záď na badeplatu, pokud je ploché a dosti rozměrné, obojí je na vodě občas k vidění. Jenže nikoho, kdo by s tím měl osobní zkušenost, bohužel neznám.
Wlady
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » úte led 08, 2008 7:55 am

i kdyz je to hodne nakratko a clun vytazenej pridi na badeplato, nemuze tam zustat porad - kdyz je horsi pocasi a jedes na bocak nebo ne moc ostrou stoupacku, tak se ve vetsich vlnkach zacne otacet kolem te snury a na prusvih je zadelano.
kdo mate zkusenosti s jerabkem, tak se podelte. na me lodi puvodne byl, ale na konci byla mezi nima vzpera a prekazela ve vylezani na breh, tak ho upajzli. jenomze ja si myslim, ze kdyz ho vytahnu, tak ho potom privazu na koupaci plosinku a nebude na jerabku viset.
Obrázek
jestli teda bude na fotce neco videt. kazdopadne se mi zda, ze ten jerabek, co tam byl ma zbytecne velke vylozeni.
horsi bude, kdyz dostane clun vlnou zespoda popripade se do clunku zalomi dedek.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 30, 2008 11:36 pm

mám vyzkoušeno, že gumák má obecně daleko větší odpor při vlečení než byboat s pevným klouzavým dnem. tahám ze sebou laminátovou Savu (2,4 x 1,3? s 9,9 přívěsem), nebo ji dám na davitsy a dovážu, aby nelítala při vlnách. nemá chybu. ve dvou jede ca 45Km/h, na přejezdy do hospody ideál. a vydrží bourat i 1O cm led.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » čtv led 31, 2008 12:46 am

Ahoj.
to david: To je celolaminát, nebo gumák s laminátovým dnem? Kolik to váží (bez motoru)?
Díky. Wlady
Uživatelský avatar
ycskipper
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 45
Registrován: úte úno 20, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Štěchovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ycskipper » čtv led 31, 2008 1:23 pm

to Wlady... dovoluju si odpovědět za Davida...
jednak si tě dovoluju upozornit že david napsal "laminátová sava"
ale z toho si nic nedělej...
je to (pokud david myslel to co si já znám jako savu;) ) dvojitá laminátová loďka (loď v lodi) se vzduchovýma komorama
takovej obdélníkovej bobek s lehce véčkovym dnem...váha tak 70-80 kg.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát úno 01, 2008 7:54 pm

[quote="ycskipper"]
je to (pokud david myslel to co si já znám jako savu;) ) dvojitá laminátová loďka (loď v lodi) se vzduchovýma komorama
takovej obdélníkovej bobek s lehce véčkovym dnem...váha tak 70-80 kg.[/quote]

Jen je lehčí, tak 45kg - pokud není dvojitý dno a v něm polystyren plnej vody. To je problém. Nemá véčko, je to nepovedenej tříkýlák, nepovedenej proto, že s ním v plným fofru nezatočíš aniž by neměl chuť jít na boudu. Jinak je nesmírně stabilní - téměř srovnatelný s gumákem.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » sob úno 02, 2008 2:10 am

Ahoj.
to ycs + david : Pánové, díky oběma za objasnění. Omlouvám se za svoji tupost, ale nějak jsem si spojil Savu s gumáky a podezříval davida z úsporného vyjadřování a vyšel mi z toho gumák s laminátovým dnem :oops:
Wlady
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » ned úno 03, 2008 8:29 am

Nedávno jsem četl o tahání dingy v našich řádech. Teď to ale nemohu zaboha nalézt. Nicméně pamatuji se , že za lodí se smí vléci pouze dingy celogumová ( včetně dna) a její délka je omezena dle délky vlečící lodě. Rovněž by měla být označena jménem lodě, ke které patří.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned úno 03, 2008 8:40 am

bobes píše:Nedávno jsem četl o tahání dingy v našich řádech. Teď to ale nemohu zaboha nalézt. Nicméně pamatuji se , že za lodí se smí vléci pouze dingy celogumová ( včetně dna) a její délka je omezena dle délky vlečící lodě. Rovněž by měla být označena jménem lodě, ke které patří.


Hmm, jakpak se pozná, jestli jde o mojí dingy nebo kamarádovu loď. :?
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » ned úno 03, 2008 8:45 am

Jak jsem koupil tak prodávám. Furt ten kousek řádů hledám, tak to snad najdu. Taky jsem kroutil hlavou, proč třeba nesmí mít dingy laminátové dno? Prostě to úředníci tak vymysleli. Došel ti ten Konkolski?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned úno 03, 2008 8:54 am

bobes píše:Jak jsem koupil tak prodávám. Furt ten kousek řádů hledám, tak to snad najdu. Taky jsem kroutil hlavou, proč třeba nesmí mít dingy laminátové dno? Prostě to úředníci tak vymysleli. Došel ti ten Konkolski?

Bobeši, to bude asi nějaká kachna.
Podle mě je fuk jestli táhneš rybářskou pramičku, gumák nebo cizí plachetnici.
:offtopic: Díky moc. Konkolský dorazil v pohodě. Jen jsem Ti zapoměl poděkovat.
Jsem to nějak ve fofru vypustil. :oops:
Děkule moc, alffa
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » ned úno 03, 2008 9:11 am

Skleróza je hrozná věc, ale pro tentokrát jsem ještě zvítězil!

SDĚLENÍ STÁTNÍ PLAVEBNÍ SPRÁVY č. 3/1996
ze dne 05.02.1996
o podmínkách vlečení manipulačních člunků za plachetnicemi

S ohledem na časté dotazy ze strany veřejnosti Státní plavební správa sděluje:

1. V Řádu plavební bezpečnosti není obsažen žádný článek, který by zakazoval vlečení manipulačního člunku za plachetnicí při plavbě pod plachtami.

2. Manipulačním člunkem je malé plavidlo odpovídající velikosti, které je označeno v souladu s Řádem plavební bezpečnosti, tj. na vnější straně evidenční značkou plavidla, které jej vleče, a dále údajem o nosnosti a obsaditelnosti.

3. Vlečením manipulačního člunku nesmí být ohrožena schopnost plavidla manévrovat. Délka vlečeného člunku proto nesmí být větší než 0,4 násobek, u nafukovacích člunků 0,6 násobek výpočtové délky plavidla, které člunek vleče. Jako výpočtová délka platí nejbližší vyšší celý metr od celkové délky plavidla. Délka vlečeného člunku však nesmí překročit 6 m a okamžitý výtlak 0.5 t. Za nafukovací člunek se považuje pouze plavidlo, jehož vyztužení je provedeno výhradně stlačeným vzduchem bez pevného dna.

Informační tabulka

Délka (m):
plachetnice od - do ... člunku normální konstrukce - nafukovacího

4,01 - 5,00 ... 2,00 - 3,00
5,01 - 6,00 ... 2,40 - 3,60
6,01 - 7,00 ... 2,80 - 4,20
7,01 - 8,00 ... 3,20 - 4,80
8,01 - 9,00 ... 3,60 - 5,40
9,01 - 10,00 ... 4,00 - 6,00
10,01 - 11,00 ... 4,40 - 6,00
11,01 - 12,00 ... 4,80 - 6,00
12,01 - 13,00 ... 5,20 - 6,00
13,01 - 14,00 ... 5,60 - 6,00
14,01 - 15,00 ... 6,00 - 6,00
15,01 - 16,00 ... 6,00 - 6,00
16,01 - 17,00 ... 6,00 - 6,00
17,01 - 18,00 ... 6,00 - 6,00
18,01 - 19,00 ... 6,00 - 6,00
19,01 - 20,00 ... 6,00 - 6,00

(č. j. 26/Ř/96)

Ředitel
Státní plavební správy
ing. Luděk Cidlina v. r.

Verze pro tisk
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3120
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » ned úno 03, 2008 9:45 am

bobši,
z toho textu vyplývá, že nafukovací a vlečený člunek je rozdíl, oni tam dle mě jen definují co je nafukovací.... prolítla jsem to zběžně.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host