Kam se člunem

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned úno 03, 2008 9:52 am

bobes píše:Skleróza je hrozná věc, ale pro tentokrát jsem ještě zvítězil!


No vidíš, ještě nejsi tak úplně ztracený.:lol:
Jinak se tam sice vysvětlu je (nevím proč) co je to nafukovací člunek ale není to dáváno do žádné souvislosti s manipulačním člunem.

Dále mluví se pouze o plavbě pod plachtami.

Nejdůležitější bude asi bod č.1 :
1. V Řádu plavební bezpečnosti není obsažen žádný článek, který by zakazoval vlečení manipulačního člunku za plachetnicí při plavbě pod plachtami.

Z toho mě plyne, že se nejedná o zákon ale o nějaké doporučení ředitele PS.

Koukám že vilma zdílí stejný názor. To mě těší. :)
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » ned úno 03, 2008 10:22 am

Je to tam opravdu napsané hop sem hop tam. Já bych to taky chápal, že ten člunek může být jakékoliv konstrukce, ale pak nechápu tu větu o nafukovacím člunku. Proč jí tam vůbec psali? Budu se muset zeptat Luďka.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned úno 03, 2008 10:59 am

bobes píše:Je to tam opravdu napsané hop sem hop tam. Já bych to taky chápal, že ten člunek může být jakékoliv konstrukce, ale pak nechápu tu větu o nafukovacím člunku. Proč jí tam vůbec psali? Budu se muset zeptat Luďka.


To bude Bobeši nejlepší řešení.
Jestli máš možnost zeptat se přímo nejvyšší autority (alespoň pro mě), tak to udělej.
Ta holá zpráva je opravdu dost zmatečná.
alffa
P.S.
Nezapomeň to sem poté vrazit.
Nebo že by nám to sem napsal sám pan ředitel ???? :?
No uvidíš.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned úno 03, 2008 11:07 am

Vyplývá z toho pouze to, že se smí vléct člunek větší, pokud je nafukovací s nafukovacím kýlem, a menší, pokud je pevný, anebo gumový s laminátovým dnem.

Čili - pokud je celogumový , může mít délku 0,6 lodi, pokud je člunek pevný, nebo nafukovací s laminátovým kýlem, pouze 0,4 délky "mateřské" lodi.
Logika je asi v tom, že ten pevný, nebo s laminátovým kýlem bude těžší, a tedy více negativně ovlivňující plavební schopnosti lodi, která to vleče.
Naposledy upravil(a) halladin dne ned úno 03, 2008 11:10 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » ned úno 03, 2008 11:08 am

Po studiu jsem to pochopil takhle. Pokud je to blbost tak se ozvěte.
Pokud máš tedy loď od 4-5m můžeš vléci libovolný člunek 2m, ale nafukovací může mít 3m
u lodě 6-7m, může mít člunek 2,80m, ale nafukovací ( tedy celonafukovací) by mohl mít 4,20m. Pak by měla logiku i ta věta o nafukovacím člunku. Nicméně nápisům o majiteli, osobách a zatížení se nevyhneme. :cry:
Tímto se Luďkovi omlouvám.
Halladinovi to o minutu vyšlo.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned úno 03, 2008 11:19 am

Taky z toho vyplývá, že toto omezení nemusí platit, pokud pluje plachetnice na motor. Pokud ovšem to není řešeno zvlášť někde jinde.
Ačkoli se to, co jsem napsal, může zdát nelogické, ( proč by plachetnice neměla plachtit ?)někdy to nelogické být nemusí.
Pokud pojedu s kajutovou plachetnicí po proudu třeba po Dunaji na motor ( plachtit se tam asi nesmí), toto omezení se mě asi týkat nebude.
Pak ovšem bude třeba najít všeobecné podmínky pro vlečení lodí.
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » ned úno 03, 2008 11:28 am

Ke vší úctě ke SPS. Kde platí řád plavební bezpečnosti? Zásadní otázka.
Jestli plujete v "našich" vodách tak samozřejmě platí. Jestli jinde tak tahejte i ponorku, ale bezpečně, bez ohrožení a omezení ostatních. Nebo je to jinak ?
Berty
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned úno 03, 2008 12:07 pm

Berty, nemyslím si, že ta naše plavební správa vymýšlela něco úplně odlišného, od jiných států.
Detaily možná jo, ale tohle je, řekl bych docela důležitý problém..
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » ned úno 03, 2008 12:15 pm

Otázka do pléna. Už Vás někdo kontroloval na moři a nastal problém v souvislosti s vlečením? Myslím rorměry případně délka lana atd.
Berty
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » ned úno 03, 2008 12:20 pm

U nás asi jedině bočně svázaná sestava. V Řádu plavební bezpečnosti je napsáno tlačení a vlečení jen když mají plavidla odpovídající vlečné nebo tlačné zařízení, přičemž způsobilost k vlečení nebo tlačení musí být uvedena v lodním osvědčení. Je to ale o plavidlech všeobecně . Ve stati o malých plavidlech je zmínka jenom o zákazu vlečení serfu. Vlečení malých plavidel tam upraveno není asi se zde berou jako plavidla obecně. V jném místě je ještě zmínka o dostatečném výkonu motoru atd. Dále pak např. u osvětlení pokud je malé plavidlo do 7m sólo vybaveno jedním bílým světlem viditelným ze všech stran při jeho použití v bočně svázané soustavě musí mít už klasiku jako by bylo přes 7m.

V testech na VMP je pak otázka , kdy C je správně.


K vlečení nebo tlačení smí být použito jen takového malého plavidla s vlastním pohonem, které má:

a) výkon motoru minimálně 110 kW, přičemž výkon motoru musí být uveden v lodním osvědčení
b) alespoň tříčlenou posádku, přičemž způsobilost a počet členů posádky musí být uvedena v lodním osvědčení
c) odpovídající vlečné nebo tlačné zařízení, přičemž způsobilost k vlečení nebo tlačení musí být uvedena v lodním osvědčení

tak včíl mudrujte
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned úno 03, 2008 12:30 pm

Nakoukl jsem do předpisů.
Čl.3.13
nevylučuje vlečení byboatu
Co je to odpovídající vlečné zařízení ? Pro gumák klidně i dva vazáky na zádi....
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » stř úno 20, 2008 8:29 pm

Měl bych dotaz:Co se dá dělat v případě ,že je nabízena(na prodej) souprava (člun+motor),která neodpovídá údajům z rejstříku plavidel?Je možné to uvést do souladu?Nebo raději nebrat. Díky za radu.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř úno 20, 2008 8:43 pm

mirus píše:Měl bych dotaz:Co se dá dělat v případě ,že je nabízena(na prodej) souprava (člun+motor),která neodpovídá údajům z rejstříku plavidel?Je možné to uvést do souladu?Nebo raději nebrat. Díky za radu.

Co tam neodpovídá? :?:
Pokud motor, dá se to legálně přepsat. Doporučuji požadovat doklad o koupi.
Případně prověřit. ;)
alffa
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř úno 20, 2008 8:46 pm

Určitě se to dá. Na místně příslušné plavební správě.
Asi bude nutné předložit kupní smlouvu a staré doklady.
Když jsem kupoval loď já, původní majitel své doklady a kupní smlouvu předložil na svou plavební správu, ta to nějak přeposlala na mou plavební správu a ta poštou mi zaslala nové doklady plavidla s mým jménem.
Tenhle úřad podle mě pracuje dobře a efektivně, a četl jsem podobné hodnocení i od jiných zdejších pisatelů.
Já svou loď koupil bez motoru - zapsání motoru do techničáku mě ještě čeká.
Ale nevidím v tom problém.
Možná by nebylo špatné mít dvě kupní smlouvy - na loď i motor extra.
Každopádně doporučuju zavolat telefonem - jsou velmi ochotní - alespoň v Přerově byli.
Naposledy upravil(a) halladin dne stř úno 20, 2008 9:49 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » stř úno 20, 2008 8:57 pm

v rejsříku je nižší výkon než ve skutečnosti-asi bude potřeba ověřit taky jestli ten skutečný je možné na to pověsit.??Díky.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř úno 20, 2008 9:08 pm

V dokumentaci k lodi bývá napsáno, jaký motor maximálně. Pokud je to nějaký známý typ, a dokumentaci nemáš, mohli by ti to zjistit.
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

gumák kam sním

Příspěvekod erar » stř bře 05, 2008 7:32 pm

gumák máte na palubě?
Obrázek

Obrázek

nebo ho taháte za lodí?


Obrázek

Slovínec ho vyfukuje.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8248
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř bře 05, 2008 10:07 pm

Děkujeme Pepo za přesunutí. :thmbup:
Jsem to trochu promazal, protože naše příspěvky v tomto okamžiku ztratily význam.

No a Erar se může ptát, co ho zajímá a nenašel v tomto vlákně.
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » čtv bře 06, 2008 10:45 am

Když je loď dost velká tak gumák je v pohodě na palobě, ale u 32stop se mi nikam nevejde a pořád překáží ( hlavně geně):hmm: vyfukujete gumák?? PS: sundavání a zastamdání na loď v jednom jsem už vychytal, používam na to výtah spinakru :)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8248
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » čtv bře 06, 2008 9:35 pm

Mám pocit, že toho bylo už dost řečeno a budeme se jen opakovat. Ale dobrá. Chceš odpověď, pokusím se to shrnout.

- Nafukovací záchranný člun bude na lodi zavazet vždy. Je jedno jestli to je loď 30 stop, nebo 45 stop.
- Nafukovací záchranný člun je povinný záchranný prostředek, který by měl být stále k dispozici.
- Tím můžeme vyloučit ponechání na základně (což se někdy děje při regatách) a myslím si že i vyfouknutí.
- Závěs na zádi tu byl prodiskutován, postavení na zrcadle a vlečení také.
- Nic dalšího mě nenapadá. Až teda na zajetí do garáže, vratama na zádi. To je asi nejlepší řešení, nicméně mě z toho asi hlava bolet nebude.

Co dalšího ještě k člunu říci? Nevím, poraďte.
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » čtv bře 06, 2008 11:48 pm

tohle nechápu záchranný člun??? to není záchranný čluny ale puze gumák na přiblížení k pevnině :? záchranný raft je složen v kufru nebo tašce.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8248
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát bře 07, 2008 7:24 am

Nafukovací, resp. samonafukovací záchranný ostrůvek je pro příbřežní plavbu nadstandart, není požadován a také nebývá v lodní výbavě. Měl jsem jej zatím pouze na katu Oliver (s mnoho let propadlou revizí) a v jednou v Řecku.

Takže pokud jezdíš na lodích které tyto ostrůvky mají, můžeš si jej klidně vyfouknout. Mě by se to teda nechtělo každý den někam smýčit a foukat.
Na charterových lodích neřeším, nepřemýšlím. Vím, že prostě před tím stěžněm musí být. U větších lodí vleze i za stěžeň.
Pokud bych měl vlastní loď, asi bych to řešil tím závěsem na zadním platě. I když to Monty sepsul.
Na krátkých přesunech, pokud moře není moc zubaté, zhřeším a táhnu jej za sebou.
Ale než rady, je lepší si to ošahat, vyzkoušet a sám si stanovit, co je pro mě dobré... ;)
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » pát bře 07, 2008 9:03 am

Pro příbřežní plavbu je požadováno pouze záchranné vesty v počtu osob na palubě a dvakrát záchranná podkova :) , Čekal jsem že gumák má taky nějaké psoudo pravidlo jako bojka,fendr atd. takže nic, to je dobře :D :D PS: mě osobně vadí tahaní gumáku na palubu, paluba je dost poškrábaná a i gumák
Uživatelský avatar
dumber
1. DONÁTOR
1. DONÁTOR
Příspěvky: 96
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dumber » pát bře 07, 2008 10:17 am

Ahojte,

mna moj kapitan ucil, netahat cln za sebou. Ma to viacero nevyhod:
- opotrebovava sa, hmm ako nazvat to oko na predku clna, vlecne zariadenie na clne? ;), tym ze cln neustale poskakuje na vlnach
- pri parkovani sa este rypat s prevazovanim clnu ak cuvam, pripadne davat pozor ci sa mi nahodou cln niekde nezachytil. To ho radsej vytiahnem na palubu a dobre priviazem nech sa nim v pripade nahlej zeny pocasia nemusim zaoberat

a kedze to co povie starsi skuseny kapitan je svate, tak sa tohto drzim ;)
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1115
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pát bře 07, 2008 1:27 pm

Baharis píše:Nafukovací, resp. samonafukovací záchranný ostrůvek je pro příbřežní plavbu nadstandart, není požadován a také nebývá v lodní výbavě. Měl jsem jej zatím pouze na katu Oliver (s mnoho let propadlou revizí) a v jednou v Řecku.

Takže pokud jezdíš na lodích které tyto ostrůvky mají, můžeš si jej klidně vyfouknout. Mě by se to teda nechtělo každý den někam smýčit a foukat.
Na charterových lodích neřeším, nepřemýšlím. Vím, že prostě před tím stěžněm musí být. U větších lodí vleze i za stěžeň.
Pokud bych měl vlastní loď, asi bych to řešil tím závěsem na zadním platě. I když to Monty sepsul.
Na krátkých přesunech, pokud moře není moc zubaté, zhřeším a táhnu jej za sebou.
Ale než rady, je lepší si to ošahat, vyzkoušet a sám si stanovit, co je pro mě dobré... ;)


Jirko,to jsi mně špatně pochopil...Já to nesepsul,jenom se mně to neosvědčilo...Bylo s tím více trampot,jak když ho smýčím za sebou,nebo ho vytáhnu na palubu.Na větších lodích to ale vidím jako velké plus...Na menších/cca do deseti metrů/ to citelně mění těžiště směrem dozadu.Ale to záleží na tom,jestli máš lehkej,nebo těžkej člun a na motoru.Prostě na celkové váze dingy...Já mám teď zodiac 3.3m s motorem 4.5HP a váha přes cca 60 kg.Vem ještě v potaz,že visí min. metr za lodí a cca metr nad hladinou. :?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů