Lodní motory, marinizace
Moderátoři: Pepa, david, vilma
Kanic ,
Pár let řeším motorizaci plachetnice 8m, 3T pro plavbu na severu.
..........
Do lodi patří ty nejjednodušší věci, které mají servis všude
Souhlasím , nejjednodušší je do 8m lodi zabudovat čtyřtaktní přívěsný motor 10-15 koní . Nejlépe v provedení sail drive ( vetší šroub menší otáčky, bytelnější převod ) . Spotřeba přes litr/h , jednodušší montáž, servis všude. Tichý. Dle typu lodě zabere méně místa. Nevýhodou je palivo s vyšší výbušností a při montáže blízko ke kormidelnímu listu větší síly na kormidle .
Cena za nový motor asi od 65 000 až 100 000 Kč . Jetý od 25 000 Kč
Pár let řeším motorizaci plachetnice 8m, 3T pro plavbu na severu.
..........
Do lodi patří ty nejjednodušší věci, které mají servis všude
Souhlasím , nejjednodušší je do 8m lodi zabudovat čtyřtaktní přívěsný motor 10-15 koní . Nejlépe v provedení sail drive ( vetší šroub menší otáčky, bytelnější převod ) . Spotřeba přes litr/h , jednodušší montáž, servis všude. Tichý. Dle typu lodě zabere méně místa. Nevýhodou je palivo s vyšší výbušností a při montáže blízko ke kormidelnímu listu větší síly na kormidle .
Cena za nový motor asi od 65 000 až 100 000 Kč . Jetý od 25 000 Kč
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
Akorát, že se ten Mercury Saildrive liší os standartního provedení jen jinou vrtulí pro výtlačnou plavbu, dlouhou nohou a dobíjením. Převod bohužel je stejný.
Takovéto motory s jinou nohou, jiným převodem (do pomala) a taky jinou větší vrtulí s menším stoupáním dělali kdysi u Yamahy
Viděl jsem 10Koní motory v tomto provedení.
Dělá to taky Honda,
Mám typ BF10 Powertrust. Je to dost rozdíl v tahu dopředu a hlavně dozadu s tímhle motorem.
Takovéto motory s jinou nohou, jiným převodem (do pomala) a taky jinou větší vrtulí s menším stoupáním dělali kdysi u Yamahy
Viděl jsem 10Koní motory v tomto provedení.
Dělá to taky Honda,
Mám typ BF10 Powertrust. Je to dost rozdíl v tahu dopředu a hlavně dozadu s tímhle motorem.
Pepa:
1. kolega koupil nového MAXUSe 28 z PL . V ceně byl zabudovaný přívěšák Yamaha 9,9 . Na první pohled měl velkou vrtuli . Jezdí to dobře. Ptali jsme se poláků co je to za motor . Řekli Yamaha v provedení sail drive, že to má bytelný a pomalejší převod. Vybavují tím všechny lodě do Francie . Noha nepůsobila nijak zesíleně .
2. Od jiného kolegy jsem si na dovolenou na svojí loď půjčil jako zálohu starší motor - Merkury 4,5 dvojtakt. Tvar vrtule byl jiný a s větší plochou listů. Noha byla silnější něž běžné 5-ti koňské mot. , dlouhá . Vyskoušel jsem jej. Na svojí lodi mám "v oku" jak co tlačí . Jelo to suprově . Podezíral jsem majitele , že přelepil štítek , že se jedná o silnější motor. Nemá důvod a dušoval se , že ne . Motor pod deklem se zdál být malý.
Tedy se domnívám že výrobci opravdu občas mají v programu přívěšáky pro plachetnice.
Víc nevím . Půjde-li někdo okolo YAMAHů, nebo MERKURů ať se zeptá.
1. kolega koupil nového MAXUSe 28 z PL . V ceně byl zabudovaný přívěšák Yamaha 9,9 . Na první pohled měl velkou vrtuli . Jezdí to dobře. Ptali jsme se poláků co je to za motor . Řekli Yamaha v provedení sail drive, že to má bytelný a pomalejší převod. Vybavují tím všechny lodě do Francie . Noha nepůsobila nijak zesíleně .
2. Od jiného kolegy jsem si na dovolenou na svojí loď půjčil jako zálohu starší motor - Merkury 4,5 dvojtakt. Tvar vrtule byl jiný a s větší plochou listů. Noha byla silnější něž běžné 5-ti koňské mot. , dlouhá . Vyskoušel jsem jej. Na svojí lodi mám "v oku" jak co tlačí . Jelo to suprově . Podezíral jsem majitele , že přelepil štítek , že se jedná o silnější motor. Nemá důvod a dušoval se , že ne . Motor pod deklem se zdál být malý.
Tedy se domnívám že výrobci opravdu občas mají v programu přívěšáky pro plachetnice.
Víc nevím . Půjde-li někdo okolo YAMAHů, nebo MERKURů ať se zeptá.
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Nevím přesně co znamená zabudovat přívěsný motor.
Ale jinak motor přívěsný na zrcadle přidělaný má na moři nevýhodu, že když jsou vlny, tak vrtule čumí z vody a motor se šíleně vytáčí, a s každou vlnou to jde dokola. A je jedno, jestli máš krátkou, nebo dlouhou nohu.
Na Slapech, nebo na nějaké manevrování v Chorvatsku mezi zátokama to jde.
Motor přívěsný v šachtě v kokpitu přidělaný má na moři nevýhodu, že ho dřív nebo později zalije vlna vodou, a to tak, že už ho do konce plavby nenastartuješ.
Takže bych zůstal u té Kuboty a převodovky Hurth.
RACEK
Ale jinak motor přívěsný na zrcadle přidělaný má na moři nevýhodu, že když jsou vlny, tak vrtule čumí z vody a motor se šíleně vytáčí, a s každou vlnou to jde dokola. A je jedno, jestli máš krátkou, nebo dlouhou nohu.
Na Slapech, nebo na nějaké manevrování v Chorvatsku mezi zátokama to jde.
Motor přívěsný v šachtě v kokpitu přidělaný má na moři nevýhodu, že ho dřív nebo později zalije vlna vodou, a to tak, že už ho do konce plavby nenastartuješ.
Takže bych zůstal u té Kuboty a převodovky Hurth.
RACEK
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1811
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Dělají se vestavby kdy je agregát použit z přívěsného motoru. Dá se to normálně koupit originál tovární vestavba kdy agregát je nad nohou saildrivu. Podobné dělal i Volvo Penta dvouválcové benzinové motory kolem 7hp, z lodě se to vyndavalo kompelt noha i s agregátem. Agregáty z přívěsných motorů jsem viděl Yamahy od 8 do 15hp. Takže je to pevně zabudovanej motor, né přívěšák v šachtě. Mají el. start + možnost startovat šňůrou.
Výhodou je nízká váha motoru celý je to do 50kg. Ty Volva jsou snad ještě lehčí. A má to malý rozměry.
A na agregáty z přívěsnejch motorů se díly shání snadno, konkrétně na Yamahu jsou v ČR dostupný díly do 3dnů a to i na starý modely (kolem roku 1986).
Jinak Yamaha dělala model F9.9AE(M) který měli převodovku s poměrem 2,92:1 a velkou vrtuly, nevím teď přesně stoupání, ale průměr byl okolo 290mm třílistá. Určený to bylo pro plachetnice a výtlačný lodě. Ještě tu vrtuli někde mám, tak sem pak napíšu rozměry.
Edit: Tak jsem tu vrtuly našel a má rozměry 11[sup]3[/sup]/[sub]4[/sub] x 9[sup]1[/sup]/[sub]4[/sub] pravotočivá
Výhodou je nízká váha motoru celý je to do 50kg. Ty Volva jsou snad ještě lehčí. A má to malý rozměry.
A na agregáty z přívěsnejch motorů se díly shání snadno, konkrétně na Yamahu jsou v ČR dostupný díly do 3dnů a to i na starý modely (kolem roku 1986).
Jinak Yamaha dělala model F9.9AE(M) který měli převodovku s poměrem 2,92:1 a velkou vrtuly, nevím teď přesně stoupání, ale průměr byl okolo 290mm třílistá. Určený to bylo pro plachetnice a výtlačný lodě. Ještě tu vrtuli někde mám, tak sem pak napíšu rozměry.
Edit: Tak jsem tu vrtuly našel a má rozměry 11[sup]3[/sup]/[sub]4[/sub] x 9[sup]1[/sup]/[sub]4[/sub] pravotočivá
Naposledy upravil(a) Charlie dne úte zář 18, 2012 8:02 am, celkem upraveno 2 x.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
tady ho máte:
http://www.saildrive.se/eng/fr02_motor/ ... 0_Spec.pdf
akorát jsem nekoukal co má za karbec, SPS chce do plachetnice membránovej.
já bych si do lodě benzín nedal žádnej
http://www.saildrive.se/eng/fr02_motor/ ... 0_Spec.pdf
akorát jsem nekoukal co má za karbec, SPS chce do plachetnice membránovej.
já bych si do lodě benzín nedal žádnej
Charlie
Jinak Yamaha dělala model F9.9AE(M) který měli převodovku s poměrem 2,92:1 a velkou vrtuli.
To je určitě on. Vlastnosti pro pohon pomalého , těžkého plavidla skvělé.
Racek
Nevím přesně co znamená zabudovat přívěsný motor.
U malých plachetnic cca 8m někdy bývá batista nejenom v kokpitu pod sedačkama ale i na zádi . Ve dně se vyřízne otvor , vylaminuje šachta a umístí přívěšák. Na rozdíl od šachty v kokpitu je zde motor mnohem výše a pod deklem. Vyzkoušeno na Baltu v docela blbejch podmínkách mnohatýdení plavby a zde problém nebyl . Za 5 let používání se vrtule z vody nedostala ani jedinou , je ve středu lodi ne na pantografu na straně .
Racek
Mercury 4 určený pro plachetnice má označení SailPower.
Jo je ten správný název.
david
já bych si do lodě benzín nedal žádnej
Určitě nafta je bezpečnější .Utěšuji se tím, že na rozdíl od pevně zabudovaných motorů nemám pod motorem jímku , kde se může hromadit hořlavina , ale díru do moře .
Toto řešení je pro malé loďky max 28stop . Výhodou jednoduchost opravitelnost , motor lze vyndat . žádaná starost s chlazením , vratkou a pod . Váha pouze 45 kg .Nouzově se dá nastartovat šnůrou Při pomalé jízdě tiché jak elektromotor. Potrápilo mě pouze řazení - bovdeny musí být ukončeny na motoru, protože se dost v silenblocích pohybuje.
Jinak Yamaha dělala model F9.9AE(M) který měli převodovku s poměrem 2,92:1 a velkou vrtuli.
To je určitě on. Vlastnosti pro pohon pomalého , těžkého plavidla skvělé.
Racek
Nevím přesně co znamená zabudovat přívěsný motor.
U malých plachetnic cca 8m někdy bývá batista nejenom v kokpitu pod sedačkama ale i na zádi . Ve dně se vyřízne otvor , vylaminuje šachta a umístí přívěšák. Na rozdíl od šachty v kokpitu je zde motor mnohem výše a pod deklem. Vyzkoušeno na Baltu v docela blbejch podmínkách mnohatýdení plavby a zde problém nebyl . Za 5 let používání se vrtule z vody nedostala ani jedinou , je ve středu lodi ne na pantografu na straně .
Racek
Mercury 4 určený pro plachetnice má označení SailPower.
Jo je ten správný název.
david
já bych si do lodě benzín nedal žádnej
Určitě nafta je bezpečnější .Utěšuji se tím, že na rozdíl od pevně zabudovaných motorů nemám pod motorem jímku , kde se může hromadit hořlavina , ale díru do moře .
Toto řešení je pro malé loďky max 28stop . Výhodou jednoduchost opravitelnost , motor lze vyndat . žádaná starost s chlazením , vratkou a pod . Váha pouze 45 kg .Nouzově se dá nastartovat šnůrou Při pomalé jízdě tiché jak elektromotor. Potrápilo mě pouze řazení - bovdeny musí být ukončeny na motoru, protože se dost v silenblocích pohybuje.
Naposledy upravil(a) TRIM dne pon zář 17, 2012 11:21 pm, celkem upraveno 2 x.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Greenhorn má v svojom katamarane dlhom 10 m v šachte v každom plaváku 10 HP benzínový prívesák yamaha 10 HP s tlačnou vrtulou. Za bežných okolností super, pri ťažkom mori tak tak. Okolo trčiacej nohy zo šachty má manžetu z antikorového plechu, niečo ako manžeta na saildrive, proti zaliatiu šachty vlnou. Keď ide štartovať, najskôr nabehne ventilátor ktorý vyvetrá motorový priestor.
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Je to lákavé řešení, ale dobrý pocit z něho nemám. (mch. je to věc, která je pro mne taky aktuální). Benzínové výpary klesají dolů. Když není kolem nohy manžeta, tak asi dobrý, ale hrozí zalití šachty vodou. Když manžeta je, pořád hrozí vznícení. Zřejmě je jediným důvodem pro benzinový motor v šachtě cena.
jediným důvodem pro benzinový motor v šachtě cena.
U malé lodi to může být i prostor, neznehodnotíš zadní kóji.
K zalití přívěsného motoru.
Viděl jsem šachtu pro přívěšák v podlaze kokpitu . Motor je nízko a může dojít k zalití . Loď stlačí vlnu pod sebou , voda vytryskne šachtou , a je hotovo.
Je-li umístěn na zádi v batystě je oproti předchozímu řešení výš a na zádi . Záď u malé lodi neboříte záď hluboko do vody , loď je lehká , krátká - kopíruje vlny .
V batystě je motor chráněn proti zalití vlnou zhora .
U malé lodi to může být i prostor, neznehodnotíš zadní kóji.
K zalití přívěsného motoru.
Viděl jsem šachtu pro přívěšák v podlaze kokpitu . Motor je nízko a může dojít k zalití . Loď stlačí vlnu pod sebou , voda vytryskne šachtou , a je hotovo.
Je-li umístěn na zádi v batystě je oproti předchozímu řešení výš a na zádi . Záď u malé lodi neboříte záď hluboko do vody , loď je lehká , krátká - kopíruje vlny .
V batystě je motor chráněn proti zalití vlnou zhora .
- Strycek_Bidlo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1171
- Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Praha 8
- Kontaktovat uživatele:
Na Agnes byl letos přívěsný motor (loď skoro 8 metrů, výkon motoru 10 koní) ze šachty odstraněn, protože po jedné sezoně potřeboval generálku – ve vlnách do něj lezla voda zespoda.
Bývalá šachta – díra ve dně uprostřed lodi – přišla o kryt, čímž se zvětšil prostor v kokpitu, a byla zakryta vyndavací plastovou mřížkou ze stání v kravíně, což se ukázalo jako velmi praktické řešení, neboť za plavby fungovala jako samovyplachovací záchod a za stání jako dřez.
Motor se letos umístil na záď lodi na pantograf. Při mém pobytu na palubě se nezalil ani jednou, jenom při zhruba osmičkovém větru ve Štětínské zátoce občas na vlnách cucnul do vrtule vzduch.
Problémy: Při umístění motoru na zádi loď zrychlila tak, že na volnoběh jela přes 3 uzly a kapitánovy přistávací manévry se tak jevily jako velmi odvážné, a na zpátečku loď odmítala brzdit, protože to akorát vařilo vodu za zrcadlem. Ale to se snad podařilo při další plavbě vyřešit vyladěním výšky motoru na pantografu.
Bývalá šachta – díra ve dně uprostřed lodi – přišla o kryt, čímž se zvětšil prostor v kokpitu, a byla zakryta vyndavací plastovou mřížkou ze stání v kravíně, což se ukázalo jako velmi praktické řešení, neboť za plavby fungovala jako samovyplachovací záchod a za stání jako dřez.
Motor se letos umístil na záď lodi na pantograf. Při mém pobytu na palubě se nezalil ani jednou, jenom při zhruba osmičkovém větru ve Štětínské zátoce občas na vlnách cucnul do vrtule vzduch.
Problémy: Při umístění motoru na zádi loď zrychlila tak, že na volnoběh jela přes 3 uzly a kapitánovy přistávací manévry se tak jevily jako velmi odvážné, a na zpátečku loď odmítala brzdit, protože to akorát vařilo vodu za zrcadlem. Ale to se snad podařilo při další plavbě vyřešit vyladěním výšky motoru na pantografu.
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Pár let řeším motorizaci plachetnice 8m, 3T pro plavbu na severu.
Nejdříve jsem sehnal převodovku z Moskviče, pak Lewo.
Ohledně motoru už mám taky jasno. Vozí tady z I jeté Lombardini D, co byly v Piaggiu
mini náklaďácích. 2 válec vodník do 10 tis.
Pro mou loď 3 válec 20 kw je až až.
Kolega jej má v Giauru a při 1700 ot. mu bere 1,2L/hod.
Do lodi patří ty nejjednodušší věci, které mají servis všude.
Dík za odpověď
Co s tím vším . Jinak řečeno bych potřeboval metodickou pomoc. Dokážu si představit, že se dá sehnat a dobře generálkovat starší diesel. Čas na to je a kamarádi co se k tomu umí postavit taky. Ale na laborování s vhodným motorem a převodovkou a kroutícím momentem atd. .. už jsem trochu starej.
Zkrátka a jednoduše bych potřeboval něco fungujícího oprásknout.
F.
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
znovu podotýkám, že se chystám na marinizaci osvětčeného motoru VW 1,9 D
http://www.doppel-wobber.de/forum/Infor ... toren.html diesel je až dole
http://www.doppel-wobber.de/forum/Infor ... toren.html diesel je až dole
- kanic
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 840
- Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
- Reputace: 21
- Bydliště: Hukvaldy
No, kamarádi jsou k nezaplacení.
Vycházím z toho, že ten 3 válec je malý (800 ccm), do nízkých ot. vhodnější, než 2 válec.
Dělá se i marinovaný.
Spojení motoru s Lewem přes plechovou přírubu. Funguje to na Subaru od známého.
Ten se trefil s vrtulí na po 2., tak třeba budu mít štěstí a někdo mi dobře poradí.
Ještě mám kardan z Š 1203, třeba ho taky někam umístím.
Na nějaké silnější prožitky už tam není místo, ale když funguje i tenhle stát...
Vycházím z toho, že ten 3 válec je malý (800 ccm), do nízkých ot. vhodnější, než 2 válec.
Dělá se i marinovaný.
Spojení motoru s Lewem přes plechovou přírubu. Funguje to na Subaru od známého.
Ten se trefil s vrtulí na po 2., tak třeba budu mít štěstí a někdo mi dobře poradí.
Ještě mám kardan z Š 1203, třeba ho taky někam umístím.
Na nějaké silnější prožitky už tam není místo, ale když funguje i tenhle stát...
- Monty
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1125
- Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
- Reputace: 6
- Bydliště: EU
Ty a nechtěl by jsi raději koupit něco hotového?Tady se dá koupit motor vyndanej z lodě kolem 20 HP i za 500-600 juro komplet s vratkou.Je to ale spíše na GO...Ale kolem 1000-2000 juro jde sehnat docela solidní Yanmar i s převodovkou,jenom ho namontovat a frčet. Teoreticky Ti ho mám i jak poslat domů za malé fšimné pro řidiče.
howk
Monty
howk
Monty
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host