Lodní motory, marinizace

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 840
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned zář 16, 2012 6:09 pm

Ne, Denisi. O tom nevím. Určitě budou dražší. Jako je i Yanmar.
A žerou velryby !
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 457
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod TRIM » pon zář 17, 2012 9:49 am

Kanic ,
Pár let řeším motorizaci plachetnice 8m, 3T pro plavbu na severu.
..........
Do lodi patří ty nejjednodušší věci, které mají servis všude



Souhlasím , nejjednodušší je do 8m lodi zabudovat čtyřtaktní přívěsný motor 10-15 koní . Nejlépe v provedení sail drive ( vetší šroub menší otáčky, bytelnější převod ) . Spotřeba přes litr/h , jednodušší montáž, servis všude. Tichý. Dle typu lodě zabere méně místa. Nevýhodou je palivo s vyšší výbušností a při montáže blízko ke kormidelnímu listu větší síly na kormidle .
Cena za nový motor asi od 65 000 až 100 000 Kč . Jetý od 25 000 Kč
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pon zář 17, 2012 12:32 pm

TRIM: Který výrobce používá označení sail drive u svých přívěsných zážehových motorů. Domníval jsem se, že toto označení je používáno poze ve spojení s dieselovými motory / s nohou/.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon zář 17, 2012 12:40 pm

Třeba Mercury u své čtyřky s dlouhou nohou a dobíjením.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pon zář 17, 2012 12:56 pm

Akorát, že se ten Mercury Saildrive liší os standartního provedení jen jinou vrtulí pro výtlačnou plavbu, dlouhou nohou a dobíjením. Převod bohužel je stejný.

Takovéto motory s jinou nohou, jiným převodem (do pomala) a taky jinou větší vrtulí s menším stoupáním dělali kdysi u Yamahy
Viděl jsem 10Koní motory v tomto provedení.
Dělá to taky Honda,
Mám typ BF10 Powertrust. Je to dost rozdíl v tahu dopředu a hlavně dozadu s tímhle motorem.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » pon zář 17, 2012 1:31 pm

Saildrive je označení u vestavěných lodních motorů s nohou.

Mercury 4 určený pro plachetnice má označení SailPower. Má dlouhou nohu a dobíjení.

RACEK
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 457
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod TRIM » pon zář 17, 2012 1:51 pm

Pepa:
1. kolega koupil nového MAXUSe 28 z PL . V ceně byl zabudovaný přívěšák Yamaha 9,9 . Na první pohled měl velkou vrtuli . Jezdí to dobře. Ptali jsme se poláků co je to za motor . Řekli Yamaha v provedení sail drive, že to má bytelný a pomalejší převod. Vybavují tím všechny lodě do Francie . Noha nepůsobila nijak zesíleně .

2. Od jiného kolegy jsem si na dovolenou na svojí loď půjčil jako zálohu starší motor - Merkury 4,5 dvojtakt. Tvar vrtule byl jiný a s větší plochou listů. Noha byla silnější něž běžné 5-ti koňské mot. , dlouhá . Vyskoušel jsem jej. Na svojí lodi mám "v oku" jak co tlačí . Jelo to suprově . Podezíral jsem majitele , že přelepil štítek , že se jedná o silnější motor. Nemá důvod a dušoval se , že ne . Motor pod deklem se zdál být malý.

Tedy se domnívám že výrobci opravdu občas mají v programu přívěšáky pro plachetnice.


Víc nevím . Půjde-li někdo okolo YAMAHů, nebo MERKURů ať se zeptá.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » pon zář 17, 2012 2:00 pm

Nevím přesně co znamená zabudovat přívěsný motor.

Ale jinak motor přívěsný na zrcadle přidělaný má na moři nevýhodu, že když jsou vlny, tak vrtule čumí z vody a motor se šíleně vytáčí, a s každou vlnou to jde dokola. A je jedno, jestli máš krátkou, nebo dlouhou nohu.
Na Slapech, nebo na nějaké manevrování v Chorvatsku mezi zátokama to jde.

Motor přívěsný v šachtě v kokpitu přidělaný má na moři nevýhodu, že ho dřív nebo později zalije vlna vodou, a to tak, že už ho do konce plavby nenastartuješ.


Takže bych zůstal u té Kuboty a převodovky Hurth.

RACEK
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pon zář 17, 2012 2:28 pm

Dělají se vestavby kdy je agregát použit z přívěsného motoru. Dá se to normálně koupit originál tovární vestavba kdy agregát je nad nohou saildrivu. Podobné dělal i Volvo Penta dvouválcové benzinové motory kolem 7hp, z lodě se to vyndavalo kompelt noha i s agregátem. Agregáty z přívěsných motorů jsem viděl Yamahy od 8 do 15hp. Takže je to pevně zabudovanej motor, né přívěšák v šachtě. Mají el. start + možnost startovat šňůrou.

Výhodou je nízká váha motoru celý je to do 50kg. Ty Volva jsou snad ještě lehčí. A má to malý rozměry.

A na agregáty z přívěsnejch motorů se díly shání snadno, konkrétně na Yamahu jsou v ČR dostupný díly do 3dnů a to i na starý modely (kolem roku 1986).

Jinak Yamaha dělala model F9.9AE(M) který měli převodovku s poměrem 2,92:1 a velkou vrtuly, nevím teď přesně stoupání, ale průměr byl okolo 290mm třílistá. Určený to bylo pro plachetnice a výtlačný lodě. Ještě tu vrtuli někde mám, tak sem pak napíšu rozměry.

Edit: Tak jsem tu vrtuly našel a má rozměry 11[sup]3[/sup]/[sub]4[/sub] x 9[sup]1[/sup]/[sub]4[/sub] pravotočivá
Naposledy upravil(a) Charlie dne úte zář 18, 2012 8:02 am, celkem upraveno 2 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon zář 17, 2012 2:36 pm

tady ho máte:

http://www.saildrive.se/eng/fr02_motor/ ... 0_Spec.pdf

akorát jsem nekoukal co má za karbec, SPS chce do plachetnice membránovej.

já bych si do lodě benzín nedal žádnej :hmm:
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 457
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod TRIM » pon zář 17, 2012 11:01 pm

Charlie
Jinak Yamaha dělala model F9.9AE(M) který měli převodovku s poměrem 2,92:1 a velkou vrtuli.
To je určitě on. Vlastnosti pro pohon pomalého , těžkého plavidla skvělé.

Racek
Nevím přesně co znamená zabudovat přívěsný motor.
U malých plachetnic cca 8m někdy bývá batista nejenom v kokpitu pod sedačkama ale i na zádi . Ve dně se vyřízne otvor , vylaminuje šachta a umístí přívěšák. Na rozdíl od šachty v kokpitu je zde motor mnohem výše a pod deklem. Vyzkoušeno na Baltu v docela blbejch podmínkách mnohatýdení plavby a zde problém nebyl . Za 5 let používání se vrtule z vody nedostala ani jedinou , je ve středu lodi ne na pantografu na straně .

Racek
Mercury 4 určený pro plachetnice má označení SailPower.
Jo je ten správný název.

david
já bych si do lodě benzín nedal žádnej
Určitě nafta je bezpečnější .Utěšuji se tím, že na rozdíl od pevně zabudovaných motorů nemám pod motorem jímku , kde se může hromadit hořlavina , ale díru do moře .


Toto řešení je pro malé loďky max 28stop . Výhodou jednoduchost opravitelnost , motor lze vyndat . žádaná starost s chlazením , vratkou a pod . Váha pouze 45 kg .Nouzově se dá nastartovat šnůrou Při pomalé jízdě tiché jak elektromotor. Potrápilo mě pouze řazení - bovdeny musí být ukončeny na motoru, protože se dost v silenblocích pohybuje.
Naposledy upravil(a) TRIM dne pon zář 17, 2012 11:21 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon zář 17, 2012 11:17 pm

Greenhorn má v svojom katamarane dlhom 10 m v šachte v každom plaváku 10 HP benzínový prívesák yamaha 10 HP s tlačnou vrtulou. Za bežných okolností super, pri ťažkom mori tak tak. Okolo trčiacej nohy zo šachty má manžetu z antikorového plechu, niečo ako manžeta na saildrive, proti zaliatiu šachty vlnou. Keď ide štartovať, najskôr nabehne ventilátor ktorý vyvetrá motorový priestor.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » úte zář 18, 2012 9:34 am

Okolo trčiacej nohy zo šachty má manžetu z antikorového plechu,


Má tam taky nějakou gumu kvůli vibracím? A taky ještě ten ventilátor by mohl jiskřením zapálit benz. výpary. nebo ne?
Ahoj, F.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » úte zář 18, 2012 10:55 am

Staci pouzit bezkartacovej vetrak, podobnej je v kazdym PC hned nekolikrat.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » úte zář 18, 2012 1:24 pm

Je to lákavé řešení, ale dobrý pocit z něho nemám. (mch. je to věc, která je pro mne taky aktuální). Benzínové výpary klesají dolů. Když není kolem nohy manžeta, tak asi dobrý, ale hrozí zalití šachty vodou. Když manžeta je, pořád hrozí vznícení. Zřejmě je jediným důvodem pro benzinový motor v šachtě cena.
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 457
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod TRIM » úte zář 18, 2012 2:51 pm

jediným důvodem pro benzinový motor v šachtě cena.
U malé lodi to může být i prostor, neznehodnotíš zadní kóji.

K zalití přívěsného motoru.

Viděl jsem šachtu pro přívěšák v podlaze kokpitu . Motor je nízko a může dojít k zalití . Loď stlačí vlnu pod sebou , voda vytryskne šachtou , a je hotovo.

Je-li umístěn na zádi v batystě je oproti předchozímu řešení výš a na zádi . Záď u malé lodi neboříte záď hluboko do vody , loď je lehká , krátká - kopíruje vlny .

V batystě je motor chráněn proti zalití vlnou zhora .
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte zář 18, 2012 7:01 pm

Na Agnes byl letos přívěsný motor (loď skoro 8 metrů, výkon motoru 10 koní) ze šachty odstraněn, protože po jedné sezoně potřeboval generálku – ve vlnách do něj lezla voda zespoda.
Bývalá šachta – díra ve dně uprostřed lodi – přišla o kryt, čímž se zvětšil prostor v kokpitu, a byla zakryta vyndavací plastovou mřížkou ze stání v kravíně, což se ukázalo jako velmi praktické řešení, neboť za plavby fungovala jako samovyplachovací záchod a za stání jako dřez.
Motor se letos umístil na záď lodi na pantograf. Při mém pobytu na palubě se nezalil ani jednou, jenom při zhruba osmičkovém větru ve Štětínské zátoce občas na vlnách cucnul do vrtule vzduch.
Problémy: Při umístění motoru na zádi loď zrychlila tak, že na volnoběh jela přes 3 uzly a kapitánovy přistávací manévry se tak jevily jako velmi odvážné, a na zpátečku loď odmítala brzdit, protože to akorát vařilo vodu za zrcadlem. Ale to se snad podařilo při další plavbě vyřešit vyladěním výšky motoru na pantografu.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » stř zář 19, 2012 9:08 am

Ahoj, díky za poznatek,
Zatím z toho nebudu dělat vědu a nechám uzrát. Ještě mě zajímá, co tady nakousl kanic. Mohl bys to trochu rozvést?
Dík F.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 840
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » stř zář 19, 2012 4:43 pm

Ahoj teisto.
O jaký kus máš konkrétně zájem ?
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » stř zář 19, 2012 6:11 pm

Pár let řeším motorizaci plachetnice 8m, 3T pro plavbu na severu.
Nejdříve jsem sehnal převodovku z Moskviče, pak Lewo.
Ohledně motoru už mám taky jasno. Vozí tady z I jeté Lombardini D, co byly v Piaggiu
mini náklaďácích. 2 válec vodník do 10 tis.
Pro mou loď 3 válec 20 kw je až až.
Kolega jej má v Giauru a při 1700 ot. mu bere 1,2L/hod.
Do lodi patří ty nejjednodušší věci, které mají servis všude.

Dík za odpověď
Co s tím vším :D. Jinak řečeno bych potřeboval metodickou pomoc. Dokážu si představit, že se dá sehnat a dobře generálkovat starší diesel. Čas na to je a kamarádi co se k tomu umí postavit taky. Ale na laborování s vhodným motorem a převodovkou a kroutícím momentem atd. .. už jsem trochu starej.
Zkrátka a jednoduše bych potřeboval něco fungujícího oprásknout.
F.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » stř zář 19, 2012 6:40 pm

znovu podotýkám, že se chystám na marinizaci osvětčeného motoru VW 1,9 D :roll:


http://www.doppel-wobber.de/forum/Infor ... toren.html diesel je až dole :)
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 840
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » stř zář 19, 2012 7:27 pm

No, kamarádi jsou k nezaplacení.

Vycházím z toho, že ten 3 válec je malý (800 ccm), do nízkých ot. vhodnější, než 2 válec.
Dělá se i marinovaný.

Spojení motoru s Lewem přes plechovou přírubu. Funguje to na Subaru od známého.
Ten se trefil s vrtulí na po 2., tak třeba budu mít štěstí a někdo mi dobře poradí. :D
Ještě mám kardan z Š 1203, třeba ho taky někam umístím. ;)

Na nějaké silnější prožitky už tam není místo, ale když funguje i tenhle stát...
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » stř zář 19, 2012 7:44 pm

Ty a nechtěl by jsi raději koupit něco hotového?Tady se dá koupit motor vyndanej z lodě kolem 20 HP i za 500-600 juro komplet s vratkou.Je to ale spíše na GO...Ale kolem 1000-2000 juro jde sehnat docela solidní Yanmar i s převodovkou,jenom ho namontovat a frčet. :? Teoreticky Ti ho mám i jak poslat domů za malé fšimné pro řidiče. ;)

howk
Monty
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 840
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » stř zář 19, 2012 7:56 pm

Jo ! Koupím, koupím !

Monty, tohle je nejlepší způsob marinizace !
Vše originál, vyzkoušené. A kamarádi nemusí tolik přemýšlet.
Jak dlouho tam chlape ještě vydržíš ?
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » stř zář 19, 2012 7:57 pm

Spojení motoru s Lewem přes plechovou přírubu. Funguje to na Subaru od známého.
Ten se trefil s vrtulí na po 2., hele mám na prodej LEWO bez příruby na motor, je sice zamluvené, ale ten člověk to chce na Warťase, třeba by to vyměnil

Obrázek

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti