Lodní motory, marinizace

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » pon led 30, 2006 6:58 pm

[quote="Denis"]Tak si to vysku?aj, truhlík,a bude? valit voči.

Mam na teba otazku, keď s automotorom mô?em uva?ova? len 70% výkonu, z lodným mô?em počíta? zo 100 %? Teda na plný plyn , na plné otáčky?[/quote]

No ty voči sem u? vyvalil, ale k věci. U benzíňáků se doporučeje rozjet loď na max otáčky a pak ubírat tak 100-200 ot pod dosa?ené maximum. U dieselů o je podobně, ale stačí ubrat tak 50 - 100ot. Samozřejmě zále?í na rozsahu otáček. Bavíme seo benzínu kolem 5000 - 6000 a diesel 2500 - 3000 ot. Neměl by kouřit černě. Výrobce nastavuje výkon na vstřikovacím čerpadle podle pou?ití motoru. Např. DAF, co mám v lodi, má v ?ífu 120 HP, v rybářským kurtu 140 HP a pro sportovní vyu?ití 160 HP. Pro profi pou?ití také dávají jiný výměník chladicí vody a čerpadlo vněj?ího okruhu ( výkonněj?í a bezúdr?bové ) . V?dy jde o to, aby motor nepracoval přetí?ený, pak toti? velmi rychle lezou nahoru teploty jak vody tak oleje. Měl jsem v předchozí lodi vlastnoručně na?lápnutej diesel turbem, v?echno OK do 2850ot, na 2900 jsem do hodiny neuchladil olej, při 3100 to trvalo jen 10 min. Pokud třeba má? tě?kou vrtuli, doká?e? přetí?it motor i na vět?í volnoběh, naopak s lehkou bude toči max, ale zcela zlehka. Ka?dopádně je na výrobci motoru, aby uvedl poměr čas / výkon. Udává se např. za 1 motohod X% maximálního výkonu. Mimochodem toté? se týká převodovek. Tak to jen tak zhruba
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » pon led 30, 2006 8:04 pm

Teda za 1 motohodinu x% , ak som správne pochopil, tak to nie je 100%, teda keď si kupim original lodný motor povedzme 28 koní na vrtuli, tak výrobca by mal uvies? ako ho mô?em pou?i?. Teda asi nebudem môc? uva?ova? z výkonom 28 koní.

Otazka: teda ked ti u? zalezli oči do dúlku, myslí?, ?e ten vodný tlmič čo mám, ako som ho opísal, je nefunkčný?
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » pon led 30, 2006 9:05 pm

[quote="Denis"]Teda za 1 motohodinu x% , ak som správne pochopil, tak to nie je 100%, teda keď si kupim original lodný motor povedzme 28 koní na vrtuli, tak výrobca by mal uvies? ako ho mô?em pou?i?. Teda asi nebudem môc? uva?ova? z výkonom 28 koní.

Otazka: teda ked ti u? zalezli oči do dúlku, myslí?, ?e ten vodný tlmič čo mám, ako som ho opísal, je nefunkčný?[/quote]

Tlumič ti mo?ná fuguje, nějak, ale jak bys dostal vodu na chlazení z výstupu motoru, tak to bych se rád podíval. A je to fuk.
Nevím co má? konkrétně za loď, jestli se nepletu, tak si někde psal ?e chce? okolo 7m. Tam by bylo 28 opravdovejch koní tak o 50% - 60% víc ne? je na normální plavbu potřeba. Kolik vyu?ije? koní snadno zjistí? kdy? změří? hodinovou spotřebu.
Slu?nej diesel má spotřebu +- 165 - 175 g/HP/hod. To míň maj turba, víc naturály. Nafta má 0,82 kg na litr a pak u? to snadno spočítá?. Např 10HP =1750g = 1,435 l nafty na hodinu. U lodě 7m ( nevím vodorysku ) mezní rychlost bude? mít 13- 14 km/h, na tu bude potřeba 15 - 18 koní, tak ti to bude ?rát kolem 16 -18 l na 100km. Na optimální t.j. 7,5 km/h tak nad polovičku. Je to hrubej odhad, zále?í jestli má? zrcadlo a jak ?iroký, poměr L/H, pevnej či spou?těcí kýl a tak. A hlavně jak je co celý vymakaný, předev?ím vrtule - převodovka, to je alfa i omega motorovýho pohonu.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » pon led 30, 2006 10:04 pm

No asi ten tlmič budem musie? odfoti?, ale priečny rez skrz teba robi? nebudem! V?etko zapojené, v?etko odskú?ané. Mam 9 m plachetnicu. Motor VW. Samozrejme to má slabé miesta, ale 300 tis. za motor nedám, rad?ej kúpim deckám auto. Napr. keď tu loď pre?a?ím, tak výfuk z motoru sa dostane blízko k hladine. Mam tam Hurt prevodovku, ale neviem kvalitu, a e?te zopár drobností by sa na?lo, ale to ma predsa nemô?e odradi? a ani zastavi?. Nepřátel se nelekejme, na mno?stvý nehleďme.
Staviam preglejkovú trailer sailer plachetnicu, ale motor bude prívesný, v ?achte. Jeho upevnenie budem rie?i? inak ako o tom diskutujete.

Otázka: má? skúsenosti s plavbou na mori? Myslím tým ?a?ké a? velmi ?a?ké podmienky.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » pon led 30, 2006 10:28 pm

Já nemyslel kvalitu převodovky, ale převod. poměr, aby byly na vrtuli optimální otáčky a motor ?el v oblasti největ?ího krou?áku - to je toti? vtip lodních motorů, proto se sundavá výkon u automobilových, resp.otáčky, aby ses dostal na krou?ák. Tam je i nejni??í měrná spotřeba. Orig Hurtka je dobrá, jen mi trochu vadí, ?e nejde vyřadit v zatí?ení a nemá ráda řazení ve vět?ích otáčkách.
Moře není zrovna moje parketa, nenávidím pozemní transporty a po Labi to je trochu z ruky, navíc tam ka?dou chvíli není voda. Byl jsem na Baltu, teda po vodě z Prahy, bylo to super. Dal?í rok jsem chtěl znova, ale počasí bylo tak děsné, ( foukalo 10, teplota 14, Němci zru?ili v?echny regaty ) ?e jsem zůstal na Meklemburskejch jezerech, co? je moje parketa.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » pon led 30, 2006 11:04 pm

Hurt robí 4 druhy kvality, najlep?ia je komercional. Ta najhor?ia je určená na pou?itie len cca 400 hod ročne, a je vyslovene určená len pre majitelov lodí. Na čarter je u? určená iná. Neviem to z tých čísiel na prevodovke urči?. Tak sa bojím, ?e mám tú najhor?iu a podla toho sa musím aj chova?, čo sa mi samozrejme nepáči. Ja som tu loď kupoval z tretej ruky, ale ten 1. stavitel, vraj nejaký ostravak, bol neskutočne vymakaný a tak dúfam, ?e to čo vybudoval na motore je dobré. Čo bolo na dne?nú dobu nedostatočné som nemilosrdne karbo?kou odstránil. Mal som konzultanta Mi?a ?iňanského z východného Slovenska, čo na takej istej lodi ako mám ja oboplával Nordkap. ?iadne béčko, aj technicky. Tak myslím , ?e to mám dos? dobre spravené.
Tie? sa spolieham na to, ?e tých 45 koní čo tam mám budem vyu?íva? tak na max 50% tak?e rezerva na chyby je dostatočná.

Otázka: chcel som sa ?a spýta? na nádr? na naftu. Mám ju na 145 l , pôdorys cca 0,5x0,5 vý?ka premenlivá cca 0,6m. Nerez, plech hr.1,5mm. Zvary profesionálne. Vnútri nemám prepá?ky a to je ten problém. Vydr?í to v búrke, keď loď padne z vlny? Mám to prerobi? ? ?lak ma ide s toho trafi?. Chlapík čo plával okolo Afriky na plachetnici mi hovoril, ako im praskali nádr?e a skoro zahynuli od smedu. Tvrdí, ?e to prakne, skôr či neskôr. Ale nie je strojný in?inier, ani zvárač. Čo myslí??
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » úte led 31, 2006 2:49 pm

Otázka: chcel som sa ?a spýta? na nádr? na naftu. Mám ju na 145 l , pôdorys cca 0,5x0,5 vý?ka premenlivá cca 0,6m. Nerez, plech hr.1,5mm. Zvary profesionálne. Vnútri nemám prepá?ky a to je ten problém. Vydr?í to v búrke, keď loď padne z vlny? Mám to prerobi? ? ?lak ma ide s toho trafi?. Chlapík čo plával okolo Afriky na plachetnici mi hovoril, ako im praskali nádr?e a skoro zahynuli od smedu. Tvrdí, ?e to prakne, skôr či neskôr. Ale nie je strojný in?inier, ani zvárač. Čo myslí??[/quote]

145 l = cca120kg a kdy? je plná, nemá se co přelévat. Nejhor?í je to při poloprázdé, to ti tam lítá 60kg, ale to zas není tak moc. U aut na takový obsah přepá?ky nejsou, pokud vím. A je to taky stavěný na případnou bouračku. Jiná je otázka svarů, nemyslím kvalitu, ale způsob spoje. Obecně svary plechu "přes roh" ?patně sná?í ohyb i tah, alep?í je svařovat na lem, kde svar není tak namáhaný - koukni se na nádr?e u náklaďáků. Buď mají lem - ocelové, nebo vylisované boky a svar je na tupo - hliníkové. Prasklejch sen pár viděl, v?dy ve svaru v rohu. Já měl v klouzavým motoráku 2x220 l, z 1 mm plechu, na lem, vlastnoručně, nejsem profi svařeč , bez příčnejch přepá?ek, skákal sem s tím vlny a za 15 let nic.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » úte led 31, 2006 8:59 pm

Idem zajtra do lode na kontrolu. Na VW motory sa montuje ohrev oleja,alebo chladenie, pri olejovom filtry je taká kocka- výmenník, keď ju zapojím na chladiaci okruh tak by to malo ten olej chladi?, teda za predpokladu, ?e je ten výmenník dostatočne účinný. No a ja tam ten výmenník nemám. Ahoj a dík za odpovede.

Otázka: Keď mám 60 A alternátor a vybitú 100A batériu, aký velký počiatočný nabíjací prúd do nej pôjde. Viem ?e dosiahnu? v praxi na mori nabitie na 100%/14,4V/ je defakto nemo?né, ale povedzme tak na 7O%.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » úte led 31, 2006 10:10 pm

Otázka: Keď mám 60 A alternátor a vybitú 100A batériu, aký velký počiatočný nabíjací prúd do nej pôjde. Viem ?e dosiahnu? v praxi na mori nabitie na 100%/14,4V/ je defakto nemo?né, ale povedzme tak na 7O%.[/quote]

Tady teorii regulace alternátoru moc neovládám, ale alternátor, jako zdroj, je určený předev?ím pro krmení spotřebičů, proto ta velká ampérá?. Na dobití 100Ah aku by stačilo 10 A, proto?e baterie, aby vydr?ela, se má nabíjet proudem o 0,1 kapacity při napětí 13,6 V tak 12 hodin. Teda normální olovo. Ty poslední hity maj vy??í dobíjecí napětí a chtěj jinej regulátor, teda tím nemyslím gelovky. Ta jsou naopak choulostivé na vy??í nabíjecí napětí ( a tím i proud Ohmův zák. známe, ?e? ) a mů?ou bouchnout. Ty bych v lodi nechtěl, jsou taky chloulostivé na vybití pod tu?ím 10,6 V - kleknou. Ale to jsem odbočil. Do aku mů?e? prát vysoký dobíjecí proud jen chvíli - v minutách, pak by se ohřály desky a upadly. Tak ?e z praxe vím, ?e altík dobíjí první 1 - 2 min co umí - 20 - 30 A ( při úplně vybité i daleko víc ), jak popoleze na aku napětí začne ubírat tak na 15 A - to vydr?í do 5 min a znovu ubere na 5 - 10 A - to u aku kolem 120Ah. A tam v podstatě zůstane. Teď se začaly prodávat nové regulátory spec pro loďě, které umí pustit vět?í proudy, ale nevím, jak moc se to líbí baterkám. Ka?dopádně s altikem jde dobít aku podstatně pomalejc ne? s dobrou nabíječkou. Je to mo?ná tím, ?e nabitá baterka pod napětím 13,6 V z nabíječky má 14,6 - 14,8 V, nelogické, ale je to tak. No a to by ti začaly nejspí? hořet spotřebiče. Proto kdy? altíku začne aku přelejzat 13,6V tak ubere na minimum a tím nelze dobít aku na 100%. No a je zcela jedno má-li 10 nebo 100A. Samozřejmě, pokud má? několik aku paralelně, nebo nějakou velkou, musí mít alt. výkon aspoň 1,5 - 2 x 0,1 součtu kapacit v?ech aku. Tohle ber jen jako mou zku?enost, lehce podpořenou teorií. ':lol:'
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » stř úno 01, 2006 7:15 pm

[
Kdybys chtěl něco vědět o té své Hurthce

http://www.homepage-dienste.com/cgi-bin ... &thread=38

Jinak je to fungl nové fórum okolo motorů, převodovek, přívě?áků - v?echno podle značek
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » čtv úno 02, 2006 11:40 pm

Repasované motory kubota predáva neaká opravovňa polnohospodárskych strojov na severnej morave za slu?ný peniaz, dvojválce cca 20000 Kč. Prevodovka Hurth je k máni v Prahe u Jirku Paslera - MoLo za cca 22000,-Kč s DPH a najlacnej?í tlmič torzných kmitov je 2500,-
Keď je ten motor Kubota celoliatinový, to by sa dalo spravi? aj jednookruhové chladenie, nie?
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » pát úno 03, 2006 9:52 am

[quote="Denis"]Hurt robí 4 druhy kvality, najlep?ia je komercional. Ta najhor?ia je určená na pou?itie len cca 400 hod ročne, a je vyslovene určená len pre majitelov lodí.


Zase omyl ! Hurht dělá převodovek kopec, ale podle konstrukce a ne podle kvality. jeden typ je pro v?echna vyu?ití. Tam se li?í povolené zatí?ení převodovky. např. plesure - 120Hp a ta samá při komerčním vyu?ití 55 HP - celkem prozdíl, co?? Případně mají typ bez a s chladičem oleje - a zase rozdíl ve výkonu. No a stejný je to s motorama, jak u? sem psal. Jo, co nádr?e ?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » pát úno 03, 2006 8:38 pm

[QUOTE="david"]
Denis píše:Hurt robí 4 druhy kvality, najlep?ia je komercional. Ta najhor?ia je určená na pou?itie len cca 400 hod ročne, a je vyslovene určená len pre majitelov lodí.


Zase omyl ! Hurht dělá převodovek kopec, ale podle konstrukce a ne podle kvality. jeden typ je pro v?echna vyu?ití. Tam se li?í povolené zatí?ení převodovky. např. plesure - 120Hp a ta samá při komerčním vyu?ití 55 HP - celkem prozdíl, co?? Případně mají typ bez a s chladičem oleje - a zase rozdíl ve výkonu. No a stejný je to s motorama, jak u? sem psal. Jo, co nádr?e ?

Zase omyl! Davide nehnevaj sa na mňa, ale je to uhol pohladu. Ja som si kúpil motorovú kosačku AL-KO, dobrá značka nie? Ale stále sa kazila a po krátkom čase sa zničila úplne, a? potom som zistil, ?e som ju zle obsluhoval, po spotrebovaní 1 nadr?ky benzínu som mal necha? motor vychladnú? ! Keby mi to predávajúci povedal, tak si ju buď nekúpim, alebo ju obsluhujem ináč. Kúpi? si prevodovku Hurth a keď ju zničí? tak sa dozvie?, ?e si s ňou mal jazdi? len 400 hod. ročne. Samozrejme ?e má? pravdu, ale konečnému u?ivatelovi je úplne jedno či 1a3 sú 4, alebo 3a1 je 4.
Nádr?e sú jasná vec zvarené v rohoch na hranu, kúpim nerezový L profil a zosilým rohy, nalepím to SIKA tmelom. Nové robi? nebudem, mohol by som tam prípadne dovari? tú prepá?ku. A bol som sa pozrie? predtým na nádr?e z Volva a maly tam ten falc. To je tak keď človek dôveruje odborníkom.

Otázka: keď má ten môj motor výkon povedzme 45k pri 3800 otáčkach, tak pri povedzme 1200 ot. mô?e ma? dajme tomu 10k. Bude ma? vtedy aj takú spotrebu ako 10 k motor ?
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » sob úno 04, 2006 10:54 pm

Zase omyl! Davide nehnevaj sa na mňa, ale je to uhol pohladu.

Otázka: keď má ten môj motor výkon povedzme 45k pri 3800 otáčkach, tak pri povedzme 1200 ot. mô?e ma? dajme tomu 10k. Bude ma? vtedy aj takú spotrebu ako 10 k motor ?[/quote]


Není to úhel pohledu, zadej si http://zf-marine.com/ZFR/Transmissions/ ... fm?PID=AAB a tam se doví? v?e co potřebuje?, o kus dál mají i prográmek, kam zadá? motor a vypadne převodovka. Maj tam i nějaký VW

K otázce. Pokud by to byly oba orig loďáky, diesely 4-takty - aby to bylo srovnatelné, tj. max výkon = max otáčky = +- max krou?ák, pak by měl ?rát míň ten motor, který bude pracovat v oblasti největ?íko krout. momentu kdy je nejmen?í měrná spotřeba - no a to je ten 10 HP. Jinak ale motor co má 3200 / 45 HP bude mít v 1200 aspoň 20 - 25, ov?em je nemusí? vyu?ít. To zále?í na vrtuli. Se?eň si od toho motoru graf výkon/otáčky/krout. moment/ měrná spořeba a uvidí?, kam a?, na jaké otáčky ho mů?e? pustit. Některý motory mají křivku krou?. momentu velmi plochou a tam se pak vybírá docela dobře. Podstatný je trefit vrtuli!!! Jinak, od oka, jak sem psal někde vej? - pomalu - 7 km/h - 12 - 15 l/100 km, naplno - 13 - 14 km/h - 20 - 25 l / 100 km. A kdo říká, ?e mu to ?ere míň a jede víc, tak kecá. Znám borce, co se vrátí z dovolené a podle řečí jim nafta přibejvá celou cestu a nádr?e ve finále přetékají :lol:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » ned úno 05, 2006 4:57 pm

Tak je to dobré, prevodovku mám HBW125-2,5R, to je po novom ZF12M. S tou vrtulou to bude asi hor?ie, od osi hriadele po dno mám 230 mm, či?e ak tam nechám medzeru 5 cm, tak priemer vychádza na 36 cm, t.j. 14- 15 colov. Kolko miesta musí by? medzi vrtulou a dnom? Čo tam bude lep?ie, dvoj, alebo troj listová vrtula?

Keby to s tou spotrebou bolo tak, potom je to super, ale zdá sa mi to príli? optimistické. Teda, pomaly 7 km/h to je cca 4 uzlová rýchlos?, čo je super. Spotreba 15 l/ 100 km, to je 15 l na 14,28 hod. jazdy, čo je cca 1,1 l za hodinu. Bodaj by to tak bolo a som spokojný jak vo? pod chrastou. To by som s tou mojou 145 l nádr?ou zvládol 1000 km.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » stř úno 08, 2006 8:39 pm

[quote="Denis"]Tak je to dobré, prevodovku mám HBW125-2,5R, to je po novom ZF12M. S tou vrtulou to bude asi hor?ie, od osi hriadele po dno mám 230 mm, či?e ak tam nechám medzeru 5 cm, tak priemer vychádza na 36 cm, t.j. 14- 15 colov. Kolko miesta musí by? medzi vrtulou a dnom? Čo tam bude lep?ie, dvoj, alebo troj listová vrtula?

Keby to s tou spotrebou bolo tak, potom je to super, ale zdá sa mi to príli? optimistické. Teda, pomaly 7 km/h to je cca 4 uzlová rýchlos?, čo je super. Spotreba 15 l/ 100 km, to je 15 l na 14,28 hod. jazdy, čo je cca 1,1 l za hodinu. Bodaj by to tak bolo a som spokojný jak vo? pod chrastou. To by som s tou mojou 145 l nádr?ou zvládol 1000 km.[/quote]

Tak sem se konečně na chvíli dostal k netu.
Tak ?e vrtule od dna min. 0,15 D, od kormidla 0,4- 0,6D, od zrcadla 0,5 - 1D, od zadního vazu ( skegu ) 3t. D =průměr vrtule, t= tlou??ka vazu.
Stevenka by neměla mít vět?í sklon - za jízdy - ne? 15 stupňů, lépe 12, ideál vodorovně. Kozlík vrtule s co nejmen?ím profilem, s gumovým futrem, ?ádné oblíbené ostruhy, jsou stejně na h.... .Pokud je gumové futro přímo ve stevence, je třeba k němu nějak dostat [b]protékající vodu[/b]. Třeba z chlazení motoru, ?ikovně navrtané díry před futrem, atd.
Vřele nedoporučuju nahradit gumilágr teflonem, silonem, bronzem, textitem atd., zejména tam, kde je ve vodě zvířený písek. Ta guma je proti v?em ostatním mat. věčná.
Jestli dvoulist nebo třílist, to je problém. Mám vyzkou?ené, ?e čím víc lupení, tím líp. Jen?e u plachetnice bych asi ?el na dvoulist a pro případ del?ího jachtání si označil na přírubách v lodi kdy jsou listy schované za kýlem, skegem a nejmíň brzdí a zařadil bych kvalt aby tam zůstaly. Obecně platí, ?e plocha listu má být co nejmen?í ( dokud nezačne kavitovat ), průměr co největ?í, no a z toho, otáček, prokluzu a očekávané rychlosti vyjde stoupání. Např. Bukh v Brémách prodává vrtule, má dotazník a program na stanovení parametrů. A je levněj?í ne? Vetus.
Jestli bude? spokojený jako ve? - pod čím ??? - to sem si myslel ?e rozumím slovensky. ':o' teda nevím, tohle by měla být spotřeba za ideálních podmínek, ?ádné vlny, proud a vítr.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » pát úno 10, 2006 8:39 pm

Aký je rozdiel medzi ostruhou a kozlíkem? Futro mám gumiláger s bronzovým obalom a je to jemne nalysované do nerez puzdra z hr steny cca 7mm. Treba to puzdro fixova? nejakým červíkom? Pred tým tam bolo lo?isko zo sklotextilu, ale to napučalo tak, ?e ne?lo pretoči? hriadel, tak som to odrezal a celé prerobil. Aj silonové lo?iska čo som mal na osi kormidla som vymenil, ten istý problém, od vlhkosti to zveč?ilo trochu objem a i?lo to velmi ?a?ko. Tam som pou?il Ertalit.
S tou vrtulou to budem musie? spravi? tak , ?e napí?em aspoň trom, či my to navrhnú rovnako, teda aspoň pribli?ne. Material čo, bronz?
Spokojený jak prase v ?ite, teda ináč spokojný ako vo? pod chrastou, chrasta je strup. Ale pou?íva sa to tie? ako: ču?í jak vo? pod chrastou.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » ned úno 12, 2006 7:36 pm

Fuj, ve? pod strupem - snad to tam nemáte často.
No u nás v Böhmerlandu kozlík = vněj?í lo?isko hřídele a ostruha - to je to, co si někteří na ten kozlík přidělávají v domění, ?e to zachrání vrtuli, volovina a troufnu si tvrdit, ?e a? naopak - kdy? tak chytím třeba klacek.
Co sem viděl, tak se futra jistí červíkem a mám to taky tak. S bobtnáním plastů sem měl taky problémy, tak mám teď kormidlo v bronzu a je klid u? 5 let.
Vrtuli určitě bronzovou, nerez je drahej a hliník shnije v cuku-letu, zvlá?? v soli.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » úte úno 14, 2006 7:57 pm

Ve? pod strupem to je e?te dobré, mame tu aj hor?ie veci, ale na to aby vláda bola pri moci s pomocou komunistov ako u Vás, to nás e?te len čaká. Vyzerá to zas na dobrý prúser. No, aspoň budeme ma? v dúchode na čo spomína?, teda ak do?ijeme a ked sa nám to náhodou podarí, e?te nie je isté, ?e ten dúchod aj dostaneme.´
?iadnu ochranu vrtule tam nemám, je jasné ?e to je len na ?kodu. Na Dunaji preferujú več?inou hliníkové vrtule, lebo po náraze na plytčinu, teda do ?trku sa lah?ie opravuje. Nerezová sa vraj tak lahko nepo?kodí, ale celý náraz prenesie na prevodový mechanizmus. Na more ani neviem či sa robia s Al.
Chcel som sa ?a spýta? e?te ako je to zo saním vzduchu do motoru, má? tam obyčajný papierový filter? Ja tam zatial ?iadny nemám a uva?ujem objedna? z katalogu SVB Mann filter, pí?u tam ?e sú na stacionárne motory, kompresory a lodné motory, ale ?iadne výkony motora, len rozmery filtra. Vyzerá to ako keby boli drôtené. Ten čo by mi pasoval má 107 mm priemer, dl?ku 110 mm a otvor 52 mm čo pasuje na ten môj nasávací otvor na saní. Cena 82,90 Eur a po?tovné. Mohlo by to stači??
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » úte úno 14, 2006 8:29 pm

Přečti si na www.seznam.cz odpověd Klause Paroubkovi na buzerantskej zákon, dlouho sem se tak nepobavil.
Pravda je, ?e Al vrtule upadne a nic se nestane. Na druhou stranu, pokud není z hydronalu, tak sebelep?í nátěr na ní nevydr?í, furt kvete a výkon jde neuvěřitelně dolů. Navíc nám dojem, ?e profi vtruli na stevenku v AL nese?ene?, dělají se, pokud vím, jen na přívě?áky. Dej tam bronz. BTW ty nemá? pevný kýl? Já myslel, nevím proč, ?e jo. Pak by bylo po starostech s najetím vrtulí na mělčinu.
Filtr mám taky tenhle MAN, jen trochu vět?í, byl originál na motoru. Má? pravdu, je to drátěnka která se občas v něčem vypere a lehce pomastí motorovým olejem. Je to věčný. Jen příli? netlumí hluk sání narozdíl od automob. filtrů.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » úte úno 14, 2006 9:22 pm

A velkos? toho filtru nemá v plyv na výkon motora? Natiahne si cez tú drôtenku vzduchu kolko potrebuje?
Kýl jasné ?e mám, ale na plachetnici. Po Dunaji lietam s gumákom. Je tu málo kotevných miest a kotvenie je tada extrémne drahé a čo je e?te hor?ie, nie je tu jediný oficialny sklz do vody. Spustí? loď na vodu a auto musí? necha? v pustine. Alebo to v?etko dobre zorganizova?, čo ?a prestane po čase bavi?. Ale večné fúkanie tie? nie je bohvie čo, teraz v Tulne na výstave kupim el.pumpu.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod david » úte úno 14, 2006 9:54 pm

[quote="Denis"]A velkos? toho filtru nemá v plyv na výkon motora? Natiahne si cez tú drôtenku vzduchu kolko potrebuje?
Kýl jasné ?e mám, ale na plachetnici. Po Dunaji lietam s gumákom. Je tu málo kotevných miest a kotvenie je tada extrémne drahé a čo je e?te hor?ie, nie je tu jediný oficialny sklz do vody. Spustí? loď na vodu a auto musí? necha? v pustine. Alebo to v?etko dobre zorganizova?, čo ?a prestane po čase bavi?. Ale večné fúkanie tie? nie je bohvie čo, teraz v Tulne na výstave kupim el.pumpu.[/quote]

Samozřejmě má vliv. Kdy? je malej, má motor málo vzduchu, nejede a černě čadí. Z drátěnky se to dělá bě?ně, na silnici v kombinaci s cyklonovým odlučovačem a olejovou vanou pro lep?í či?tění - Avia, Tatra 148, Zetor, lodní Man, Deutz, Daf, kompresory - motor i kompresor. Já mám vstup asi 80 - 90mm ( nevím sichr ) a je to 6,5 litr s turbem. Loďák.
Řekl bych ?e to mají nadimenzované podle průměru sání motoru = má?-li díru do motoru třeba 58, tak tam dej nejbli??í vět?í.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Monty » pát úno 24, 2006 7:35 pm

Denisi,tak mně při?el ten katalog SVB.Docela dobré ceny oproti Francii.Průměrně 10% ni??í a někde i více.Posílají do Čech a Slovenska v pohodě...Jak je lep?í platit..??Jak dlouho trvá doručení atď.Díky za info...
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » pát úno 24, 2006 8:28 pm

Ja som si objednával takto len v a.w.niemeyer, ale to bude rovnaké aj v svb. Platil som prevodom, po zaslaní objednávky mi poslali niečo také ako faktúru, po úhrade zásielková slu?ba doviezla tovar, celé to trvalo asi tý?deň, ale nesledoval som to presne, neponáhlalo to. Pokial si dobre pametám, tak z ost európy chcely platbu vopred, ak nema? účet v banke, tak sa bude asi da? plati? aj embosovanou kartou. Na adrese ktorú tam napí?e? ako miesto doručenia tovaru sa musí? aj nachádza?!!! Tovar doviezli cez pracovnú dobu. Ja som dal adresu domov a samozrejme som bol v práci.
Ak si teraz doma, tak choď istotne na výstavu do Tullnu, kamo? tam kupil v nedelu, v posledný deň výstavy velkú bilge pump za 5 Eur!!!
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » stř bře 01, 2006 9:58 am


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host