Lodní motory, marinizace

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 305
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » pát bře 03, 2006 12:14 pm

Ahoj v?em,
ře?íte přene muj současnej problém (marinace motoru), ale po přečtení toho v?eho jsem se zděsil a rozhodl se do toho sám vůbec nepoů?tět. Tak?e mám jedinou otázku a vlasně i prozbu. Nevíte o někom ?ikovném a zodpovědném, co by do toho se mnou ?el. Zamozřejmě, ?e né zadarmo. Potřebuju pro svou 13m a 13t námořní loď fakt dobrej motor. Ten co mám má u? 5.800motohod. a je jen otázkou času, kdy mě začne zlobit. Diky za radu i pomoc.
Pepa
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » sob bře 04, 2006 3:50 pm

Ahoj Pepku. Ten tvoj motor keby bol v nákladnom aute tak má najazdené tak 300 tis. kilometrov, čo zasa nie je a? tak vela. Nedá sa uva?ova? o GO toho motora čo tam má?? Myslím, ?e to je najjednoduch?ie rie?enie. Keď tam dá? iný motor, tak v?etko musí? prispôsobi? a generálka výde lacnej?ie ako stavba nového lodneho motora.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Denis » stř bře 08, 2006 8:40 pm

A čo tak 5-valcovy lodný Mercedes, 69 kW, po generalke za 5000,-Eur ?
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Re: Marinizácia motora

Příspěvekod Pepa » čtv kvě 18, 2006 8:10 pm

ahoj
hezký přehled lodních motorů, taky něco o zabudováni a samozřejmě cenové relace - to je ji? méně radostné
.. http://www.boatbuildercentral.com/diesel/index.php
Uživatelský avatar
Irena
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: sob dub 01, 2006 6:57 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Irena » pát črc 27, 2007 1:23 pm

Je možné,že už to tu někde je,ale přiznám se , že technické odkazy až tak poctivě nepročítám,ale mám dotaz:

jaký je rozdíl mezi sail drive a shaft drive ?

Lodě podobných velikostí i kvalit používají oba typy
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » sob črc 28, 2007 10:31 am

Irena píše:jaký je rozdíl mezi sail drive a shaft drive ?

Lodě podobných velikostí i kvalit používají oba typy


Od daného výrobce v motorech není žádný rozdíl. Ten začíná až od převodovky.
saildrive: za převodovkou pokračuje krátká hřídel kolmo na CWL dolů pod loď. Hřídel je uložena v masivní "noze" která chrání hřídel a ložiska a částečně chrání i lodní šroub, což je jediná věc, která se pod vodou točí. Ten je tedy umístěn skoro pod motorem. Na www stránkách je ta noha béžová.

- cena cena cena
+ relativně jednodušší montáž, utěsnění průchodu nohy skrze trup se děje
gumovou přírubou
+ na hřídel nic nenamotáž, je chráněna, točí se v noze
+ rotující hmotnost je menší, tedy menší vibrace
+ lépe . pevněji uložená hřídel v noze - menší vibrace /pomáhá hmotnost
motoru, s kterým je noha pevně spojena
+ částečně chráněný lodní šroub
+ nenarušen vnitřní prostor lodi za motorem
+ vynoření vrtule téměř nemožné

Klasická koncepce : dlouhá hřídel rovnoběžná s CWL /také se ji říká "stevanova"/ prochází trupem a končí až před kormidlem. Konec hřídele je držen konzolí, které se říká "kozlík"Teprve tam, na konci hřídedle za kozlíkem je lodní šroub.
- pod vodou se točí nechráněná dlouhá hřídel ....možnost namotání čehokoli
-v důsledku namotání či nárazu může dojít k průhybu hřídele, což má za následek výrazné vibrace /především v zadní části lodi od kozlíku/
ty mohou nastat i nevyvážeností hřídele
- lodní šroub na konci hřídele není nijak chráněn
- ložisko v kozlíku může být zdrojem potíží /rovněž uvolněný kozlík/
- hřídel procházející trupem je utěsněna ucpávkou../možný zdroj potíží/
- obtížnější montáž, odklon hřídele od vodoroviny z konstrukčích důvodů
by neměa být větší než 15 stupňů.
+cena, daný motor je v tomoto provedení lacinější o cca 100 000,- Kč

Určitě jsem na něco zapoměl
Pepa
Naposledy upravil(a) Pepa dne sob črc 28, 2007 12:53 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Irena
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: sob dub 01, 2006 6:57 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Irena » sob črc 28, 2007 12:28 pm

Díky za odpověd,pro mě naprosto dostačující.Podle Tvého popisu už v tom mám jasno .
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » sob črc 28, 2007 7:08 pm

Ahoj.
to Pepa: díky za pěkné srovnání, ale na něco jsi přeci jenom pozapomněl. Pohon se saildrivem má menší vibrace i proto, že je to CELÉ kompletně pružně uložené (motor na silentblocích a průchod trupem je odpružen tou gumovou manžetou). Takže nejen vlastní menší vibrace z důvodů které jsi popsal, ale také prakticky žádná možnost jejich přenosu do trupu...což považuji za nezanedbatelnou přednost. Zatímco u klasické stevenky je právě potíž s kombinací pružně uloženého motoru s "pevným" průchodem hřídele dnem a kozlíkem. Obojí je zdrojem a zároveň i místem přenosu vibrací do trupu, ale též i důvodem neustálého provozního namáhání všech součástí, což právě časem vede k tebou zmíněným poruchám. Existují sice různé pružné spojky montovatelné mezi motor (resp. převodovku) a hřídel, ale účinnost a životnost nic moc.
Promiň, že ti do toho kafrám, ale jsem ze všech tebou i mnou zde uvedených důvodů velkým příznivcem SD pohonu, který je na těchto stránkách kvůli vyšší ceně často zatracován a tak jsem jen chtěl, aby ten chvalozpěv byl komplet.
Wlady
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon črc 30, 2007 6:14 pm

Saildrive je bezúdržbový, preto sa montuje na všetky čártrové lode. Kto by dnes kontroloval nejaké lojové šnúry, doťahoval mazničku, alebo počítal kolko hodín má najazdená gumibuchse. Kto má peniaze, tak si aj na svoju loď dá takisto saildrive, pretože mať menej starostí je vždy príjemné. Ale klasické riešenie hriadelou je dnes na vysokej technickej úrovni a dovolím si tvrdiť že je rovnocenné ako saildrive. Motor je na silenblokoch, hriadel ide cez trup stevenkou cez pružnú ucpávku / teda bez pevného bodu / a v kozlíku je uložená v gumenom klznom ložisku. Takže jediný pevný bod je v kozlíku, čo sa mi nezdá byť nevýhodné riešenie. Ak ste velmi náročný, tak možete použiť Akvadrive, niečo ako tlačné ložisko, ktoré vybrácie úplne minimalizuje.
Vrtula je pred nárazom prvotne chránená kýlom, noha akvadrivu ju už moc neochráni. Tí čo roztĺkli vrtulu na prívesáku o kamene vám to môžu potvrdiť, že noha motora ju neochráni. Skôr naopak, máte strach aby sa nerozbila noha. A to nehovorím o tom ako dostanú na frak ložiská a hriadel vo vnútri nohy. Ak by som dostal takú pecku, že ohnem hriadel, tak to by som chcel potom vidieť ten akvadrive! Vymeniť hriadel nie je žiadny problém, sústruh majú aj v Guinei-Bissau a prinajhoršom ju spravíš aj z obyčajnej ocelovej tyče. Akvadrive ti v černobubušove asi neopravia.
Kozlík aj stevenku mám nalepenú PU tmelom a samozrejme zichrované to je šroubami. Ten tmel ak je v hrúbke 3-5 mm tak znesie poriadnu pecku, je to vlastne pružné uloženie, takže toho že vylomím kozlík sa vôbec neobávam. Skôr prerazíš trup, alebo vylomíš kýl o plávajúci kontajner.
Ak namotáš lano, sieť, igelit, alebo hocičo iné, tak vždy na vrtulu a potom je jedno aké máš riešenie. Ešte k tej životnosti, každá prevodovka raz dožije, výmena obyčajnej alebo saildravu, je zasa o tých peniazoch.
Teda aby som to uzavrel, ak by som mal dosť peňazí, tak si kúpim nový trojvalcový Lombardiny zo saildrivom, ale pretože na také niečo peniaze nedám, tak som použil jednoduché, lacné a dobré riešenie hriadelou.
Uživatelský avatar
festa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: čtv úno 14, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Marinizace motoru

Příspěvekod festa » čtv dub 03, 2008 9:12 pm

Zdravím všechny.

vracím se zpět k tématu dělat či nedělat, něco jsem si přečetl na stránkách jachting u nás, ale tam to zkončilo, ale nic nového jsem neobjevil. Na těchto stránkách jsem se dočetl, že je tady plno schopnejch kutilů, takže doufám že by mi mohl někdo poradit. Jedná se o motor WV 1.9TDi přestavbu chci dělat z slabého TDička, u které turbo nemá naklápěcí lopatky, tudíš nepotřebuje elektroniku. Čerpadlo by se také dalo mechanické čímž vlastně motor potřebuje elektrickou energii jen na startování a elektromagnetický uzávěr nafty. Nebo sehnat nějaký starší, ale kde? Jedná se o 30 až 50 koní výkonu.

Za všechny příspěvky budu vděčný.
Naposledy upravil(a) festa dne stř srp 13, 2008 1:09 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pát dub 04, 2008 8:08 am

Ahoj,
pred casem jsem na tema marinizace VW 1.9TD narazil na zahranicnim foru boatdesign.net, zkus se mrknout treba tam najdes nejaky info co hledas, nebo se muzes zeptat co te zajima a treba ti nekdo poradi.

.... je to tady:

http://www.boatdesign.net/forums/showthread.php?t=19118



...a pak je na tom foru cela sekce venovana DIY Marinizing tedy volne prelozeno neco jako Marinizace - udelej si sam ;)

http://www.boatdesign.net/forums/forumdisplay.php?f=24

dodo
Uživatelský avatar
festa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: čtv úno 14, 2008 1:00 am
Reputace: 0

marinizace motoru

Příspěvekod festa » pát dub 04, 2008 9:23 am

Dodo super.Sice helmutsky umím akorát der di das.......ale mám kámoše co mi to přeloží.Je vidět že máš přehled.Pro mě je problém napsat i těch pár slovíček.Doufám že se chytěj i nějaký praktici jako Denis a pod.dík moc.
Uživatelský avatar
vlado
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 75
Registrován: úte úno 13, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod vlado » pát dub 04, 2008 9:33 am

na preklad hladaj anglictinara,nie nemcinara/der,di das/
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pát dub 04, 2008 9:56 am

jeste me teda v souvislosti s timhle napada otazka jak je to se schvalenim samo-domo marinizovanyho motoru pro pouziti v lodi z legislativniho hlediska?

...neznam presny podrobnosti ale pred casem(tusim ze loni nebo predloni) pry snad vysel novy zakon/novela upravujici pouzivani motoru v lodich a snad se do budoucna muzou pouzivat pouze motory ktere bylo pro pouziti v lodi certifikovany/oznaneny vyrobcem.

vite nekdo presnejc jak to bude v pripade takovyhoto samo-domo marinizovanyho motoru ? ...aby si festa nemarinizoval motor a pak mu ho nechteli dovolit pouzivat :(


dodo
Uživatelský avatar
festa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: čtv úno 14, 2008 1:00 am
Reputace: 0

marinizace motoru

Příspěvekod festa » pát dub 04, 2008 10:35 am

Vlado to je jasný americky umím víc. COCA COLA POMES FRITES.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát dub 04, 2008 6:36 pm

Predpokladám že festa vie aká je situácia s používaním lodných motorov v Čechách a má na mysli asi motor do lode na more.
Dôvodom uvažovania o prestavbe motora bude asi cena. Aby sme vedeli o čom hovoríme, tak u predajcu Alpa motor zn. Solé, objem 1381 ccm má výkon 32 PS stojí 8.410,-euro. V predajni MMA stojí Yanmar 29 PS 7850,- a 40 PS 9536,-euro.
Na motor VW sa predáva kit na marinizáciu, cenu ani predajcu neviem, prevodovka stojí cca 1000,-Euro. Ale je to kopec roboty.
Ďalšia cesta je kúpiť motor do malotraktora, celoliatinový a marinizovať ho jednookruhovým chladením a chladiť len výfukové plyny. Nie je to ideál, ale je to jednoduché a pomerne lacné.
Tiež za zváženie stojí kúpiť starší original lodný motor a spraviť mu potrebný repas.
Počul som tiež od dvoch ludí, že vo FR sa dá kúpiť motor priamo z fabriky, legálne, za polovičnú cenu.Tuším to bol Vetus?
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát dub 04, 2008 9:20 pm

[quote="DenisĎalšia cesta je kúpiť motor do malotraktora, celoliatinový a marinizovať ho jednookruhovým chladením a chladiť len výfukové plyny. Nie je to ideál, ale je to jednoduché a pomerne lacné.
Tuším to bol Vetus?[/quote

Nevím který malotraktor myslíš, co znám, jsou to vzducháče a to je katastrofa. Vedro a kravál. Teď zrovna pomáhám jednomu kámoši rozchodit v lodi vzduchovou dvouválcovou Slavii ( koupil komplet loď s motorem ), ale já bych to nechtěl.
Vetus je prodejce, ne výrobce motorů. Základem jejich malejch motorů jsou převážně Peugeoty a nějaký japonci. Ten VW je asi nejjednodušší cesta, jen koupit originál odlitek chlazeného výfuku a frému mezi motor a převodovku
( je na ní uchycení starteru).
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » pát dub 04, 2008 9:27 pm

Aqua-Marine píšou, že prodávaj marinizované WV 1.6 až 1.9, třeba by pomohli. Alespoň s informací.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Marinizace motoru

Příspěvekod david » pát dub 04, 2008 9:59 pm

pro festu: http://forums.boatdesign.net/showthread.php?t=650
tohle si dobře přečti, je to diskuse o přestavbě ze silnice do lodě a možná tam najdeš i něco o těch přestavbových dílech. Kdysi jsem tu na tohle téma vedl polemiku a tehle web přesně potvrzuje co jsem tvrdil.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát dub 04, 2008 11:57 pm

Celoliatinový /malo/traktorový motor je Kubota.
Ten motor z Francie by mohol byť Nani diesel? Nepametám sa už, sú to roky čo mi to hovoril. Ale zavolali výrobcovi a ten ho predal za cenu akú dostávajú obchodníci. Museli ísť preňho samozrejme do FR, ale z HR to nebolo až tak ďaleko. Časy sa menia a dnes to už nemusí byť pravda, ale za pokus by to asi stálo. Potom by sa neoplatilo prerábať VW.
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3179
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » sob dub 05, 2008 9:34 am

to festa i ostatní : téma marinizace motoru tu už máme delší dobu, tak jsem topiky přemístila a zcelila, bude to pěkně po kupě. Pamatujte, že je to v sekci LODNÍ MOTORY.

Výborně. Přiznám, že jsem tě o to už chtěl požádat, ale pořád na to jaksi nezbýval čas. Ještě jsem doplnil název, aby se to v seznamu lépe hledalo. B.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » čtv říj 23, 2008 8:49 am

kdyz jsem se ted koukal na ten odkaz ve vlakne "elektrika na lodi" na www.palstek.de psal vcera david tak v eSchopu jsem narazil na

CD s titulem: "Marinisierung: Vom Fahrzeugdiesel zum Bootsmotor" takze neco jako "Marinizace: od auto dieslu k lodnimu motoru"

http://www.palstek.de/shop13.php


Dokonce je tam i ukazka : http://www.palstek.de/leseproben/marinisierung.pdf

myslim ze by to mohlo bejt zajimavy. .... bohuzel pouze v nemcine :roll:
Uživatelský avatar
Vilda999
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: pon úno 16, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Zlínsko

Příspěvekod Vilda999 » sob črc 17, 2010 3:19 pm

Zajímalo by mě jak je u třeba u orig lodních motorů VW marine s turbem řešený výfuk,podle mě nemůže být chlazené sběrné výfukové potrubí od motoru k turbu protože by se snížila účinnost turba které pracuje s horkými plyny o vysokém tlaku.
Uvažuju nad možností marinizace motoru VW 1.9 TDI jaký se montuje třeba do octavie,dal by se výfuk vyřešit bez použití chlazení vodou?Nebo by bylo lepší zavést chladící vodu za turbo?
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » ned črc 18, 2010 6:24 pm

Nic se nestane,naopak horké plyny turbu neprospívají a snižují jeho životnost! :DVývod vody do výfuku musí být samosebou až za turbem!!!
Uživatelský avatar
magion
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: čtv črc 15, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod magion » ned črc 18, 2010 7:57 pm

U škodovky jsou svody velice krátké a navíc je turbo jakoby schované až za blokem motoru,takže podle mě ani není nějak zvlášť ochlazované proudícím vzduchem za jízdy.
Já jsem si zas pohrával s myšlenkou vůbec vodu do výfuku nepřivádět,tepelně jej izolovat,a nejkratší cestou vyvést z lodě pod čáru ponoru.Dělává se to nějak takto u lodí?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host