Řidičské oprávnění pro různé kategorie přívěsů
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- Sullaco
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 248
- Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Sever Čech
Libor má pravdu. Taky jsem to řešil začátkem roku a nevěřili by jste kolik lidí v tom má bordel (na fundovaných místech). Nicméně prostě a jasně skupina B - E je auto B plus vozejk E kterej je do 3,5t (jen ten vozejk). Jestli ti v autoškole tvrdí něco jiného, tak jsou to buď voli a ať si laskavě prostudují vyhlášku (ten zákon je tam šíleně složitě napsán, a trvá to chvíli, než to člověk pochopí), nebo z tebe jednoduše chtějí vytáhnout peníze.
Já se chci ještě zeptat na pár věcí když dovolíte.
Někdo mi tvrdí, že mám mít zapsán do zelené karty u auta i vozejk ???
V Rakousku stačí jen známka do 3,5t ??? Co ve Slovinsku???
Díky moc!
Já se chci ještě zeptat na pár věcí když dovolíte.
Někdo mi tvrdí, že mám mít zapsán do zelené karty u auta i vozejk ???
V Rakousku stačí jen známka do 3,5t ??? Co ve Slovinsku???
Díky moc!
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9271
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
Jistě
. Jako každé jiné motorové čí nemotorové vozidlo co je v provozu na pozemních komunikacích.
Nebo snad ho máš bez registrace / registrační značky? Pak nesmí na pozemní komunikace....
Edit: pozor mluvíme o tzv. zákonném pojištění neboli povinném ručení. K tomu jako doklad dostaneš zelenou kartu. Kryjí se tím škody způsobené jiným. Pokud si chceš pojistit např. proti krádeži je jiná věc a zcela záleží na tobě. Platí vše jako u auta.

Nebo snad ho máš bez registrace / registrační značky? Pak nesmí na pozemní komunikace....
Edit: pozor mluvíme o tzv. zákonném pojištění neboli povinném ručení. K tomu jako doklad dostaneš zelenou kartu. Kryjí se tím škody způsobené jiným. Pokud si chceš pojistit např. proti krádeži je jiná věc a zcela záleží na tobě. Platí vše jako u auta.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9271
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
Sullaco píše:...Havarijně vozíky prý nepojišťují. Tak mi to teda aspoň na Allianzu a Kooperativě řekli.
No to slyším prvně, že by nechtěli vydělat....

Zkus třeba tady: http://www.pojisteni-vozidel.cz/havarij ... steni.html
- Jirka_TEC_Tce
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 511
- Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
- Reputace: 26
- Bydliště: Teplice
- Kontaktovat uživatele:
- ditri
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 59
- Registrován: čtv črc 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
vozik nad 750kg a skupina B. opravdu muzu tahnout vice?
ahojte - resim to zdali muzu tahnout za lodi vozik ktery ma celkovou hmotnost 1300Kg jen se skupinou B. Narazil jsem na tuhle informaci:
Ust. §81 zákona č. 361/2000 Sb. uvádí k této problematice následující:
„(4) Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 2, 3 a a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
b) traktorů a pracovních strojů samojízdných, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg,
c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost 2) motorového vozidla.
(10) Řidičské oprávnění skupiny B + E opravňuje k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písm. c).“
Jak patrno ze shora uvedeného ustanovení, dělí se případy řízení vozidla do 3,5t s přívěsnými vozíky na následující případy:
1) Vozidlo do 3,5t + vozík do 750 kg
Tento první případ pokrývá shora uvedené ustanovení odst. 4, písm. a). V takovém případě je možno např. za vozidlo, které váží 3 000 kg, připojit vozík, který váží 700 kg, celková hmotnost soupravy tak bude 3 700 kg. K řízení takové soupravy postačí skupina B.
2) Vozidlo + vozík celkově do 3,5t (tj. i vozík nad 750 kg)
Tento případ je upraven v odst. 4, písm. c). Jak je z textu patrno, nemůže v takovém případě překročit maximální přípustná hmotnost soupravy 3 500 kg. Výhodou však je, že vozík může být těžší než 750 kg oproti prvnímu případu. To je však možné jen tam, kde maximální přípustná hmotnost vozíku nepřesáhne pohotovostní hmotnost vozidla (třeba prověřit v technickém průkazu). To znamená, že vozidlo, které má pohotovostní hmotnost 2 000 kg může táhnout vozík s maximální hmotností až 1 500 kg a postačí na to skupina B.
-----------------
Jak z toho vyplyva je mozne tahnout i vozik tezsi nez 750Kg ale pokud sectu maximalni hmotnosti auta a voziku (samozrejme ty co jsou v dokladech) nesmim mit vice jak 3,5 tuny. Pokud je to pravda a zdroj zda se byt regulerni (http://auto.atlas.cz/poradna/95809-vozi ... -auta.aspx) tak by to osvobodilo radu ridicu od nutnosti delat si skupinu E. Nemate s tim vsak nekdo praktickou zkusenost? Zajime me hlavne to jak bych neco podobneho vysvetloval Madarovi ci Chorvatovi kdyz tady v CR v tom ma hodne lidi zmatky..
ditri
Ust. §81 zákona č. 361/2000 Sb. uvádí k této problematice následující:
„(4) Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 2, 3 a a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
b) traktorů a pracovních strojů samojízdných, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg,
c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost 2) motorového vozidla.
(10) Řidičské oprávnění skupiny B + E opravňuje k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písm. c).“
Jak patrno ze shora uvedeného ustanovení, dělí se případy řízení vozidla do 3,5t s přívěsnými vozíky na následující případy:
1) Vozidlo do 3,5t + vozík do 750 kg
Tento první případ pokrývá shora uvedené ustanovení odst. 4, písm. a). V takovém případě je možno např. za vozidlo, které váží 3 000 kg, připojit vozík, který váží 700 kg, celková hmotnost soupravy tak bude 3 700 kg. K řízení takové soupravy postačí skupina B.
2) Vozidlo + vozík celkově do 3,5t (tj. i vozík nad 750 kg)
Tento případ je upraven v odst. 4, písm. c). Jak je z textu patrno, nemůže v takovém případě překročit maximální přípustná hmotnost soupravy 3 500 kg. Výhodou však je, že vozík může být těžší než 750 kg oproti prvnímu případu. To je však možné jen tam, kde maximální přípustná hmotnost vozíku nepřesáhne pohotovostní hmotnost vozidla (třeba prověřit v technickém průkazu). To znamená, že vozidlo, které má pohotovostní hmotnost 2 000 kg může táhnout vozík s maximální hmotností až 1 500 kg a postačí na to skupina B.
-----------------
Jak z toho vyplyva je mozne tahnout i vozik tezsi nez 750Kg ale pokud sectu maximalni hmotnosti auta a voziku (samozrejme ty co jsou v dokladech) nesmim mit vice jak 3,5 tuny. Pokud je to pravda a zdroj zda se byt regulerni (http://auto.atlas.cz/poradna/95809-vozi ... -auta.aspx) tak by to osvobodilo radu ridicu od nutnosti delat si skupinu E. Nemate s tim vsak nekdo praktickou zkusenost? Zajime me hlavne to jak bych neco podobneho vysvetloval Madarovi ci Chorvatovi kdyz tady v CR v tom ma hodne lidi zmatky..
ditri
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
To co zde uvádíš je pravda až na poslední tvrzení:
"To znamená, že vozidlo, které má pohotovostní hmotnost 2 000 kg může táhnout vozík s maximální hmotností až 1 500 kg a postačí na to skupina B."
Ještě je třeba správně pochopit ten odstavec 4 c -
c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost 2) motorového vozidla.
Takže to musíš počítat celkovou hmotnost tažního vozidla.
takový příklad:
pohotovostní auta je 1600, celková 2100, takže mohu tahat přívěs do 1400 kg. (celková soupravy do 3500)
Ovšem to aby člověk vozil ten zákon u sebe a vysvětloval to policii, obávám se, že to taky někteří neznají. A platí to u nás a tuším v německu, jinde nevím, pochybuji že v chorvatsku. A vysvětlit to chorvatovi.....
"To znamená, že vozidlo, které má pohotovostní hmotnost 2 000 kg může táhnout vozík s maximální hmotností až 1 500 kg a postačí na to skupina B."
Ještě je třeba správně pochopit ten odstavec 4 c -
c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost 2) motorového vozidla.
Takže to musíš počítat celkovou hmotnost tažního vozidla.
takový příklad:
pohotovostní auta je 1600, celková 2100, takže mohu tahat přívěs do 1400 kg. (celková soupravy do 3500)
Ovšem to aby člověk vozil ten zákon u sebe a vysvětloval to policii, obávám se, že to taky někteří neznají. A platí to u nás a tuším v německu, jinde nevím, pochybuji že v chorvatsku. A vysvětlit to chorvatovi.....
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Nevím jestli nedošlo ke změně údajů v osvědčení o tech. průkazu vozidla se vstupem do EU ale dříve to tam bylo uvedeno v kolonce
max. hmotnost přívěsu (kg): nebržděného/ bržděného. Dle toho to policie kontrolovala i v Rakousku (případně s jejich váhou).
Tento údaj určuje výrobce dle více kriterií (pohot. váha, nosnost, druh pohonu -4x4, 4x2, výkon motoru atd.) Pokud by to nebylo v osvědčení, potom ověřená kopie technického průkazu vozidla.
max. hmotnost přívěsu (kg): nebržděného/ bržděného. Dle toho to policie kontrolovala i v Rakousku (případně s jejich váhou).
Tento údaj určuje výrobce dle více kriterií (pohot. váha, nosnost, druh pohonu -4x4, 4x2, výkon motoru atd.) Pokud by to nebylo v osvědčení, potom ověřená kopie technického průkazu vozidla.
- Ante
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 267
- Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Praha
tataS píše:Nevím jestli nedošlo ke změně údajů v osvědčení o tech. průkazu vozidla se vstupem do EU ale dříve to tam bylo uvedeno v kolonce
max. hmotnost přívěsu (kg): nebržděného/ bržděného. Dle toho to policie kontrolovala i v Rakousku (případně s jejich váhou).
Tento údaj určuje výrobce dle více kriterií (pohot. váha, nosnost, druh pohonu -4x4, 4x2, výkon motoru atd.) Pokud by to nebylo v osvědčení, potom ověřená kopie technického průkazu vozidla.
nejde o to kolik auto muže táhnout, ale co můžeš řídit se skupinou B
- Ante
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 267
- Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Praha
Z ministerstva dopravy k 16.10.2006
Věc:
Stanovisko k rozsahu řidičského oprávnění skupiny B a B+E z hlediska řízení jízdních souprav
S ohledem na množící se dotazy k významu řidičského oprávnění skupiny B a B+E z hlediska možné řízení jízdních souprav vydává Ministerstvo dopravy, odbor dopravně správní a BESIP, následující stanovisko.
Skupina B :
Podle § 81 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, přicházejí v úvahu v zásadě dva možné způsoby řízení jízdních souprav s řidičským oprávněním skupiny B. Písmena a) až c) totiž představují samostatné alternativy vozidel, resp. jejich souprav, jež lze s oprávněním skupiny B řídit.
Podle písmene a) cit. ustanovení motorové vozidlo, které má kromě místa řidiče nejvýše osm míst k sezení a jehož maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg. K tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg. Souprava tedy může mít následující složení: motorové vozidlo 3 500 kg + přípojné vozidlo až 750 kg = jízdní souprava 4 250 kg (ve všech uvedených případech se jedná o maximální přípustnou hmotnost).
Podle písmene c) tohoto ustanovení opravňuje řidičské oprávnění skupiny B k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla. V tomto případě již neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti přípojného vozidla 750 kg, přípojné vozidlo tedy může být těžší. Jediným omezením hmotnosti přívěsu zde je, že jeho maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost tažného motorového vozidla. Pro celou jízdní soupravu pak platí omezení spočívající v nepřekročitelné maximální přípustné hmotnosti na nejvýše 3 500 kg. Příklad takové jízdní soupravy může být následující: tažné motorové vozidlo o maximální přípustné hmotnosti 2 000 kg, s pohotovostní hmotností 1 500 kg, spojené s přípojným vozidlem o maximální přípustné hmotnosti nejvýše do 1 500 kg, tj. jízdní souprava o maximální přípustné hmotnosti do max. 3 500 kg.
Skupina B+E :
Řidičské oprávnění skupiny B+E opravňuje podle § 81 odst. 10 zákona o silničním provozu k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písmeno c). Po převedení do normálního jazyka to znamená následující. V rámci řidičského oprávnění B+E můžete řídit motorové vozidlo, k jehož řízení postačuje skupina řidičského oprávnění B, přičemž k němu můžete připojit přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nad 750 kg. Odkaz na odstavec 4 písmeno c) v cit. ustanovení je nutno chápat tak, že v případě řidičského oprávnění skupiny B+E neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti soupravy do 3 500 kg.
Podotýkáme, že je ale nutné dodržet podmínky pro zapojování vozidel do jízdních souprav. Předně se jedná o technické podmínky vztahující se k tažnému vozidlu, kde zpravidla bude výrobcem dané omezení hmotnosti pro brzděné a nebrzděné přívěsy. Tyto hodnoty nesmí být překročeny. Dále zde platí § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž jsou upraveny technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz. Je zde dáno, že okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km.h-1 nejvýše 1,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla. Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí do 40 km.h-1 nejvýše 2,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla (zprav. zde půjde o traktory). Hypoteticky si tedy lze představit, že s řidičským oprávněním skupiny B+E lze řídit jízdní soupravu, jejíž celková hmotnost je 12 250 kg, jestliže je konstrukční rychlost tažného vozidla nejvýše 40 km.h-1. U tažných vozidel s vyšší konstrukční rychlostí se lze dostat na 8 750 kg hmotnosti soupravy. Jde zde samozřejmě o extrémní případy.
Uvedená úprava odpovídá v případě skupiny B i B+E příslušným předpisům Evropských společenství (tj. Směrnici 91/439/EHS).
JUDr. Pavla Horká
ředitelka
Odbor dopravně správní a BESIP
v z. JUDr. Jan Kněžínek, v.r.
zástupce ředitelky
Věc:
Stanovisko k rozsahu řidičského oprávnění skupiny B a B+E z hlediska řízení jízdních souprav
S ohledem na množící se dotazy k významu řidičského oprávnění skupiny B a B+E z hlediska možné řízení jízdních souprav vydává Ministerstvo dopravy, odbor dopravně správní a BESIP, následující stanovisko.
Skupina B :
Podle § 81 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, přicházejí v úvahu v zásadě dva možné způsoby řízení jízdních souprav s řidičským oprávněním skupiny B. Písmena a) až c) totiž představují samostatné alternativy vozidel, resp. jejich souprav, jež lze s oprávněním skupiny B řídit.
Podle písmene a) cit. ustanovení motorové vozidlo, které má kromě místa řidiče nejvýše osm míst k sezení a jehož maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg. K tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg. Souprava tedy může mít následující složení: motorové vozidlo 3 500 kg + přípojné vozidlo až 750 kg = jízdní souprava 4 250 kg (ve všech uvedených případech se jedná o maximální přípustnou hmotnost).
Podle písmene c) tohoto ustanovení opravňuje řidičské oprávnění skupiny B k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost motorového vozidla. V tomto případě již neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti přípojného vozidla 750 kg, přípojné vozidlo tedy může být těžší. Jediným omezením hmotnosti přívěsu zde je, že jeho maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost tažného motorového vozidla. Pro celou jízdní soupravu pak platí omezení spočívající v nepřekročitelné maximální přípustné hmotnosti na nejvýše 3 500 kg. Příklad takové jízdní soupravy může být následující: tažné motorové vozidlo o maximální přípustné hmotnosti 2 000 kg, s pohotovostní hmotností 1 500 kg, spojené s přípojným vozidlem o maximální přípustné hmotnosti nejvýše do 1 500 kg, tj. jízdní souprava o maximální přípustné hmotnosti do max. 3 500 kg.
Skupina B+E :
Řidičské oprávnění skupiny B+E opravňuje podle § 81 odst. 10 zákona o silničním provozu k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písmeno c). Po převedení do normálního jazyka to znamená následující. V rámci řidičského oprávnění B+E můžete řídit motorové vozidlo, k jehož řízení postačuje skupina řidičského oprávnění B, přičemž k němu můžete připojit přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nad 750 kg. Odkaz na odstavec 4 písmeno c) v cit. ustanovení je nutno chápat tak, že v případě řidičského oprávnění skupiny B+E neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti soupravy do 3 500 kg.
Podotýkáme, že je ale nutné dodržet podmínky pro zapojování vozidel do jízdních souprav. Předně se jedná o technické podmínky vztahující se k tažnému vozidlu, kde zpravidla bude výrobcem dané omezení hmotnosti pro brzděné a nebrzděné přívěsy. Tyto hodnoty nesmí být překročeny. Dále zde platí § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž jsou upraveny technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz. Je zde dáno, že okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km.h-1 nejvýše 1,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla. Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí do 40 km.h-1 nejvýše 2,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla (zprav. zde půjde o traktory). Hypoteticky si tedy lze představit, že s řidičským oprávněním skupiny B+E lze řídit jízdní soupravu, jejíž celková hmotnost je 12 250 kg, jestliže je konstrukční rychlost tažného vozidla nejvýše 40 km.h-1. U tažných vozidel s vyšší konstrukční rychlostí se lze dostat na 8 750 kg hmotnosti soupravy. Jde zde samozřejmě o extrémní případy.
Uvedená úprava odpovídá v případě skupiny B i B+E příslušným předpisům Evropských společenství (tj. Směrnici 91/439/EHS).
JUDr. Pavla Horká
ředitelka
Odbor dopravně správní a BESIP
v z. JUDr. Jan Kněžínek, v.r.
zástupce ředitelky
- ditri
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 59
- Registrován: čtv črc 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Bezva
1) tedy zavazne po prostudovani vseho kdyz mam B - muzu tahnout i vice nez 750Kg za autem. Jen celkove hmotnosti sestavy nesmi presvihnout 3500Kg. A kdyz jde vaha nad 750Kg musi byt brzdy. Tohle je pomerne zasadni informace a myslim ze mnoha lidem usetri penize za B+E
2) Jeste bych se nekde chtel dopatrat jak to vidi Chorvati a pripadne jine okolni zeme. Samozrejme na to hodim bobek a budu se modlit az to posmykam na Krk ale pokud by nekdo vedel predem jestli to maji ostatni take tak - uvitam echo.
1) tedy zavazne po prostudovani vseho kdyz mam B - muzu tahnout i vice nez 750Kg za autem. Jen celkove hmotnosti sestavy nesmi presvihnout 3500Kg. A kdyz jde vaha nad 750Kg musi byt brzdy. Tohle je pomerne zasadni informace a myslim ze mnoha lidem usetri penize za B+E
2) Jeste bych se nekde chtel dopatrat jak to vidi Chorvati a pripadne jine okolni zeme. Samozrejme na to hodim bobek a budu se modlit az to posmykam na Krk ale pokud by nekdo vedel predem jestli to maji ostatni take tak - uvitam echo.
Ahoj, na toto téma B nebo B+E zajímavý a zcela zřetelný odkaz, vše upřesní i na příkloadech.
http://ccc.mise.cz/files/neveslose/hmotnosti.pdf
http://ccc.mise.cz/files/neveslose/hmotnosti.pdf

Ahoj sorry za tak trochu OT: chtel bych znat vas nazor k memu problemu a sice z ceho se pocita celkova vaha soupravy :
Mam VW Transporter ktery ma v TP tyto udaje:
Provozni hmotnost: 1940 - 2170 kg
Nejvyzsi technicky pripustna/povolena hmotnost: 2800kg
Nejvyzsi technicky pripustna/povolena hmotnost pripojneho vozidla - brzdeneho 2500/2500kg
- nebrzdeneho 750/750kg
Nejvyzsi technicky pripustna/povolena hmotnost jizdni soupravy 5200/5200 kg
Tak a ted se mi jedna o to jaky vozik k tomu mohu pripojit abych vystacil s ridicakem "B"
mel jsem za to ze se secte nejvyssi povolena hmotnost auta 2800kg a pak z technicaku privesu nejvyssi povolena hmostnost privesu (kterou bych si nechal zapsat 600kg)
volal jsem na Dopr. insp. a policista mi rekl ze s timhle autem se dostanu pres 3500kg vzdycky ze mi nejake papirove snizeni vahy privesu nepomuze, ze ta koule za autem musi byt nejak otypovana a i kdyz bude treba jen na 1000kg pak mi k vaze auta prictou z TP auta prives 750kg a hotovo.
Nevi nekdo jak se presne pocita zda jen z technicaku auta nebo z obou technicaku jak auta tak privesu?
Mam VW Transporter ktery ma v TP tyto udaje:
Provozni hmotnost: 1940 - 2170 kg
Nejvyzsi technicky pripustna/povolena hmotnost: 2800kg
Nejvyzsi technicky pripustna/povolena hmotnost pripojneho vozidla - brzdeneho 2500/2500kg
- nebrzdeneho 750/750kg
Nejvyzsi technicky pripustna/povolena hmotnost jizdni soupravy 5200/5200 kg
Tak a ted se mi jedna o to jaky vozik k tomu mohu pripojit abych vystacil s ridicakem "B"
mel jsem za to ze se secte nejvyssi povolena hmotnost auta 2800kg a pak z technicaku privesu nejvyssi povolena hmostnost privesu (kterou bych si nechal zapsat 600kg)
volal jsem na Dopr. insp. a policista mi rekl ze s timhle autem se dostanu pres 3500kg vzdycky ze mi nejake papirove snizeni vahy privesu nepomuze, ze ta koule za autem musi byt nejak otypovana a i kdyz bude treba jen na 1000kg pak mi k vaze auta prictou z TP auta prives 750kg a hotovo.
Nevi nekdo jak se presne pocita zda jen z technicaku auta nebo z obou technicaku jak auta tak privesu?
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9271
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
Majaku tady se bavíme o mýtném.
Tvůj dotaz je několikrát zodpovězenej zde http://jachting.info/modules.php?name=F ... topic&t=14
Ale i jinde na webu. Celkem triviální záležitost
Doporučuji napřed číst a pak se ptát !
st. §81 zákona č. 361/2000 Sb. uvádí k této problematice následující:
„(4) Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 2, 3 a a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
b) traktorů a pracovních strojů samojízdných, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg,
c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost 2) motorového vozidla.
Tvůj dotaz je několikrát zodpovězenej zde http://jachting.info/modules.php?name=F ... topic&t=14
Ale i jinde na webu. Celkem triviální záležitost
Doporučuji napřed číst a pak se ptát !
st. §81 zákona č. 361/2000 Sb. uvádí k této problematice následující:
„(4) Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 2, 3 a a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
b) traktorů a pracovních strojů samojízdných, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg,
c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost 2) motorového vozidla.
jj vim omlouvam se samosrejme sem nejdrive cetl ale NIKDE sem se nedocetl z ceho se pocita celkova vaha soupravy proto sem i volal na DI ale rekl mi ze pouze z TP vozidla !! coz mi prislo trochu divne proto sem se ptal ruzne a pokazde se dozvedel jinou verzi odpovedi.
takze jeste jednou sorry za O.T.
takze jeste jednou sorry za O.T.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1810
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Celková váha soupravy se vždy musí počítat s váhy auta a váhy připojeného vleku, protože každý vlek má jinou váhu taže se váha soupravy bude měnit. Nemůžou ti říci že když máš vlek za tvým autem 700kg, tak že souprava váží papírově třeba 4t, když váží jen 3,5t
Ale maximální hmotnost jízdní soupravy se bere jen podle TP auta, kde je i uvedená.
Ale maximální hmotnost jízdní soupravy se bere jen podle TP auta, kde je i uvedená.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9271
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
Řidičská oprávnění pro různé kategorie přívěsů
Už mě nebaví číst pořád dokola ty samé stesky na limit 3500kg.
Udělat si "E" přeci není takový problém ani finančně náročné....
Potom platí:
SKUPINA B + E:
Řidičské oprávnění skupiny B + E opravňuje podle § 81 odst. 10 zákona o silničním provozu k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písmeno c). Po převedení do normálního jazyka to znamená následující. V rámci řidičského oprávnění B + E můžete řídit motorové vozidlo, k jehož řízení postačuje skupina řidičského oprávnění B, přičemž k němu můžete připojit přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nad 750 kg. Odkaz na odstavec 4 písmeno c) v cit. ustanovení je nutno chápat tak, že v případě řidičského oprávnění skupiny B + E neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti soupravy do 3 500 kg.
Podotýkáme, že je ale nutné dodržet podmínky pro zapojování vozidel do jízdních souprav. Předně se jedná o technické podmínky vztahující se k tažnému vozidlu, kde zpravidla bude výrobcem dané omezení hmotnosti pro bržděné a nebržděné přívěsy. Tyto hodnoty nesmí být překročeny. Dále zde platí § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž jsou upraveny technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz. Je zde dáno, že okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h nejvýše 1,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla. Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí do 40 km/h nejvýše 2,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla (zprav. zde půjde o traktory). Hypoteticky si tedy lze představit, že s řidičským oprávněním skupiny B + E lze řídit jízdní soupravu, jejíž celková hmotnost je 12 250 kg, jestliže je konstrukční rychlost tažného vozidla nejvýše 40 km/h. U tažných vozidel s vyšší konstrukční rychlostí se lze dostat na 8 750 kg hmotnosti soupravy. Jde zde samozřejmě o extrémní případy.
Uvedená úprava odpovídá v případě skupiny "B" i "B + E" příslušným předpisům Evropských společenství (tj. Směrnici 91/439/EHS).
JUDr. Pavla Horká, ředitelka, Odbor dopravně správní a BESIP v z. JUDr. Jan Kněžínek, v.r., zástupce ředitelky
Takže auto střední třídy 2 tuny a vlek 3,5 tuny. Bohužel takové auto se těžko hledá.... ale o tom je jiný topik.
Tak už pochopte, že není problém tahat loď s váhou kolem až 2,5 - 2,8 tuny + vlek k tomu...
Je to jenom o možnostech tažného auta. A v této váhové kategorii už je výběr i dle výše uvedených kritériíí......
Pojmy
K pochopení výše uvedených pravidel je nutno uvést definice některých výše uvedených pojmů:
- okamžitá hmotnost – hmotnost zjištěná v určitém okamžiku při provozu vozidla na pozemních komunikacích
- největší povolená hmotnost – největší hmotnost, se kterou smí být vozidlo užíváno v provozu na pozemních komunikacích
- provozní hmotnost – hmotnost nenaloženého vozidla s karoserií a se spojovacím zařízením (jen u tažných vozidel) v pohotovostním stavu nebo hmotnost podvozku s kabinou, pokud výrobce nemontuje karoserii nebo spojovací zařízení
A příklad pro méně chápavé.
Např. vozidlo Hummer H2 - Pohotovostní hmotnost 2976 kg
S řidičem počítejme pro jednoduchost okamžitou hm. 3 tuny..
Může táhnout bržděný přívěs až do 4,5 tuny. Souprava celkem 7,5 tuny.
To nestačí?
Udělat si "E" přeci není takový problém ani finančně náročné....
Potom platí:
SKUPINA B + E:
Řidičské oprávnění skupiny B + E opravňuje podle § 81 odst. 10 zákona o silničním provozu k řízení jízdních souprav složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písmeno c). Po převedení do normálního jazyka to znamená následující. V rámci řidičského oprávnění B + E můžete řídit motorové vozidlo, k jehož řízení postačuje skupina řidičského oprávnění B, přičemž k němu můžete připojit přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nad 750 kg. Odkaz na odstavec 4 písmeno c) v cit. ustanovení je nutno chápat tak, že v případě řidičského oprávnění skupiny B + E neplatí omezení maximální přípustné hmotnosti soupravy do 3 500 kg.
Podotýkáme, že je ale nutné dodržet podmínky pro zapojování vozidel do jízdních souprav. Předně se jedná o technické podmínky vztahující se k tažnému vozidlu, kde zpravidla bude výrobcem dané omezení hmotnosti pro bržděné a nebržděné přívěsy. Tyto hodnoty nesmí být překročeny. Dále zde platí § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž jsou upraveny technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz. Je zde dáno, že okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km/h nejvýše 1,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla. Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí do 40 km/h nejvýše 2,5 násobek okamžité hmotnosti tažného vozidla (zprav. zde půjde o traktory). Hypoteticky si tedy lze představit, že s řidičským oprávněním skupiny B + E lze řídit jízdní soupravu, jejíž celková hmotnost je 12 250 kg, jestliže je konstrukční rychlost tažného vozidla nejvýše 40 km/h. U tažných vozidel s vyšší konstrukční rychlostí se lze dostat na 8 750 kg hmotnosti soupravy. Jde zde samozřejmě o extrémní případy.
Uvedená úprava odpovídá v případě skupiny "B" i "B + E" příslušným předpisům Evropských společenství (tj. Směrnici 91/439/EHS).
JUDr. Pavla Horká, ředitelka, Odbor dopravně správní a BESIP v z. JUDr. Jan Kněžínek, v.r., zástupce ředitelky
Takže auto střední třídy 2 tuny a vlek 3,5 tuny. Bohužel takové auto se těžko hledá.... ale o tom je jiný topik.
Tak už pochopte, že není problém tahat loď s váhou kolem až 2,5 - 2,8 tuny + vlek k tomu...
Je to jenom o možnostech tažného auta. A v této váhové kategorii už je výběr i dle výše uvedených kritériíí......
Pojmy
K pochopení výše uvedených pravidel je nutno uvést definice některých výše uvedených pojmů:
- okamžitá hmotnost – hmotnost zjištěná v určitém okamžiku při provozu vozidla na pozemních komunikacích
- největší povolená hmotnost – největší hmotnost, se kterou smí být vozidlo užíváno v provozu na pozemních komunikacích
- provozní hmotnost – hmotnost nenaloženého vozidla s karoserií a se spojovacím zařízením (jen u tažných vozidel) v pohotovostním stavu nebo hmotnost podvozku s kabinou, pokud výrobce nemontuje karoserii nebo spojovací zařízení
A příklad pro méně chápavé.
Např. vozidlo Hummer H2 - Pohotovostní hmotnost 2976 kg
S řidičem počítejme pro jednoduchost okamžitou hm. 3 tuny..
Může táhnout bržděný přívěs až do 4,5 tuny. Souprava celkem 7,5 tuny.
To nestačí?
Naposledy upravil(a) Libor dne čtv úno 17, 2011 6:42 pm, celkem upraveno 1 x.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1706
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Libore, tohle už snad každý ví. Jen si ty celkové hmotnosti vleku někteří vztahují ke svému autu nebo k autu budoucímu ... uvažovanému i pro celoroční "rodinné" ježdění.
Jinak máš pochopitelně pravdu
Jen aby nedocházelo k omylům > Osobní auto + "velký" vlek je kategorie BE (tak to mám v ŘP).
Ale jelikož to máš v malíku ... může jedinec s ŘP sk. B, C, E tahat za osobákem velký vlek? Kombinovat samostatné B a samostatné E?
Jinak máš pochopitelně pravdu

Jen aby nedocházelo k omylům > Osobní auto + "velký" vlek je kategorie BE (tak to mám v ŘP).
Ale jelikož to máš v malíku ... může jedinec s ŘP sk. B, C, E tahat za osobákem velký vlek? Kombinovat samostatné B a samostatné E?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti