Zkušenosti k výrobě kotevní bóje

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 119
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř kvě 20, 2009 8:41 am

Charlie píše:Tak tu brzdu jsem nikdy neviděl, ale strojní vybavení mám, zabýváme se kovoobráběním, tudíž mám k dispozici plně vybavenou dílnu. Ale zase k čemu tu brzdu upevnit na vodě, abych to lano mohl brzdit.


na co brzdu?
Přivázal bych pražec za jedno lano přes střed zrcadla pramice pod její záď, stoje zádí ke břehu, čutnul to zvolna na hloubku a v kýžený okamžik lano přefik. Pražec ve vodě bude vážit cca 150kg. Můžeš si předem zkusit, co ta váha na zádi s pramicí udělá – nevím jakou máš.
Lano od pražce k bóji bych rozmotal po břehu, nejlíp ve směru kolmo k vodě, uvázal ke stromu, podtáh pod pramicí a během manévrů k němu nechodil.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » stř kvě 20, 2009 9:06 am

Když povolíš ventilek u té duše bude ti to klesat pomalu a kotvu si usadíš kam budeš chtít. U nás máme kotvy ( orig vojenské na kotvení pontonů) cca 80 kg a pouštíme je tak, že ke kotvě se uvážou čtyři 10 litrové barely ( víčkem dolů) a s kotvou se zajede na místo kam má být spuštěna. Pak se jeden barel otevře a z části naplní vodou. Kotva pak pomalu klesá a potápěč jí dá přesně na místo. ( máme po dně zátoky tažené potrubí, tak kotva musí být mimo, aby ho nemohla poškodit.) Po usazení kotvy barely odřízne a ty vyplavou.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 119
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř kvě 20, 2009 10:07 am

bobes píše:. U nás máme kotvy ( orig vojenské na kotvení pontonů) cca 80 kg a pouštíme je tak, že ke kotvě se uvážou čtyři 10 litrové barely ( víčkem dolů) a s kotvou se zajede na místo kam má být spuštěna. Pak se jeden barel otevře a z části naplní vodou. Kotva pak pomalu klesá a potápěč jí dá přesně na místo. ( máme po dně zátoky tažené potrubí, tak kotva musí být mimo, aby ho nemohla poškodit.) Po usazení kotvy barely odřízne a ty vyplavou.


jenže tohle charlie bez potápěče v 30m hloubce neudělá
Uživatelský avatar
dfogel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 198
Registrován: stř říj 08, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: trebic

Příspěvekod dfogel » stř kvě 20, 2009 10:50 am

http://img20.imageshack.us/gal.php?g=s5000319.jpg



doufam ze to neni moc slozity.ta kladka castecne snizi tah a osma slouzi jako brzda a zaroven si regulujes rychlost.ja mam 100kg a kdyz slanuji tak lano drzim mezi palcem ukazovackem a prostrednickem a vpohode si pomalu sjizdim dolu.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » stř kvě 20, 2009 12:31 pm

Ten povolený ventilek musí fungovat i bez potápěče. Akorát budeš muset obětovat tu duši. :)
Ale je to lepší než spálené ruce nebo převržená pramička.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 119
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř kvě 20, 2009 1:48 pm

bobes píše:Ten povolený ventilek musí fungovat i bez potápěče. Akorát budeš muset obětovat tu duši. :)
Ale je to lepší než spálené ruce nebo převržená pramička.


ventilek jo, jen aby se to pod vodou nepřetočilo ventilkem dolů a ve finále duše závaží nenadlehčovala.

upustit odříznutím něco zavěšeného v ose lodi na pod zádí není důvod k převržení. no a i kdyby, voda už začíný být teplá. :lol:
hlavně se nenechat zachytit lanem. to by byl průser
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř kvě 20, 2009 2:42 pm

když už obětovat duši(sic) - dá se kuchnout nožíkem, pak se může přetáčet ventilek kam chce
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř kvě 20, 2009 3:47 pm

To kuchnutí si osobně vyzkoušej na něčem větší a pokud možno dosti nafouknutém. Pokud to ve zdraví přežiješ, tak to již příště
radit nebudeš.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8582
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř kvě 20, 2009 5:15 pm

Ale jde to i s obětovanou duší a nožem ...
Loni (předloni) tak kolega pouštěl na dno zabetonovaný barel, už jsem to sem někam dával. Byl to docela fofr, ale šlo to.
Obrázek

Takhle to gumákem zavezli na místo, řízli nožem a bylo to dole:
Obrázek

Moje závaží jsme vezli na nějakých starých vratech položených a té samé duši, jednoduše převrhli. Ta duše pak posloužila pro ten barel:

Obrázek
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř kvě 20, 2009 6:01 pm

Všechno jde ale někdy to vyjde trochu jinak. Tahle duše nebyla moc nafouklá, tak nebyl problém. Kamarád foukal takovouto duši
a sedě na ní se zakecal a duše bouchla. Přelétl dílnu a týden neslyšel. Tak mám k ním trochu respekt. Na vojně mě u PV3S při
prudkém zabrždění bouchl vzadu tuplák a 20 bažantu nadskočilo a delší dobu neslyšeli.
Jinak vzhledem k tomu, že používáte eko el. motor, tak za vámi zůstává dosti neeko olejová stopa. S takovou fotkou bych se tady
moc nevystavoval aby to nepopouzelo citlivé zdejší eko co vyznávají pouze el motory.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř kvě 20, 2009 6:12 pm

tatasi, pokud bych do duše řezal,opravdu bych ji nehustil jako u náklaďáku.Nepovažuji za einsteina, ale nejsem úplnej debil.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8582
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř kvě 20, 2009 6:20 pm

Už je to dávno, tak nevím zda to byl odlesk, či nějaká špína z duše..... :?
Lodě povodí i policie mají i používají běžné spalovací motory (na ně se zákaz nevztahuje), tak se snad nic závažného nestalo :hmm:
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř kvě 20, 2009 7:14 pm

Duši musím vrátit mám ji vypůjčenou, uváži ten pražec pod ní, lano si nechám na břehu a konec tam někde uváži (nejdříve si tam vyzkouším hloubku s něčím lehčím, jestli to lano opravdu vystačí až na břeh) a jak bude pražec na místě spouštění, tak přeříznu úvaz a bude to.

Jinak abych nedělal skrvny na hladině tak ještě všechno budu doma důkladně prát v čisté vodě, no nejdrříve asi s jarem. Kladka je celá mastná od hydrolu a duše hóóódně špiní.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv kvě 28, 2009 7:18 pm

Tak jsem dnes umístil bóji na své místo. Betonovou zátěž jsme tam dovezli na vlaku a ještě sebou vzali jedno to torzo vleku (jen oj s nápravou), na to jsme tam pražec přendali, dali a něj duši, přes duši překližkovou desku a jedním lanem to převázali (od jednoho konce pražce k druhému). Pak jsme s tím zajeli do vody až začla duše se zátěží plavat. Pramicí jsme to dotáhli na místo a pomalu opatrně jsem přeřízl lano, čekal jsem že to bude větší fofr, duše se pomalu zvedla na hladinu a pražec v klidu spadl na dno. Pak už jsem jen navlíkl kladku a uvázal protizávaží. Protiváhu jsem dal 10kg (kladka vážila 7,5kg) a je to na tu bóji tak tak. je potopená bez 5cm do půlky. Ještě jsem si připravil lano na uvázá
Uživatelský avatar
lubo52
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát srp 22, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lysabon

Příspěvekod lubo52 » stř led 20, 2010 4:45 pm

Ahoj
řeším kotevní bóji na Labe u Lysé nad Labem, legislativu snad už budu mít.
Nevím jak těžké závaží na ukotvení? Lod cca 800kg motorák 6m dlouhý.
Nevím jesli na řece je použitelný systém s protizávažim?
Díky
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » stř led 20, 2010 4:59 pm

Lubo protizávaží má smysl ve dvou případech, respektive ve třech.
1/v místě kotvení dochází k zásadním změnám výšky hladiny 0,5m a více
2/potřebuješ, aby ti protizávaží odtáhlo loď 2-3 m od břehu v době tvé nepřítomnosti
3/potřebuješ obojí výše uvedené.
Podmínkou pro použití protizávaží je dostatečná hloubka, ta závisí na délce požadovaného posunu či koklísání hladiny, ale minimálně řekněme 3-4m. Pochybuji, že takovou hloubku v daném místě máš.
Odpružení, respektive tah směrem na vodu získáš i od bóje jež nebude mít protizávaží. Pokud se zvedne hladina nebo i ve vlnách, má bóje tendenci jít směrem kolmo vzhůru a ne k tvé lodi. vektor rozkladu sil ti dá výsledý tah, jež bude působit na tvoji loď směrem na volnou vodu.
Pepa
Uživatelský avatar
lubo52
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát srp 22, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lysabon

Příspěvekod lubo52 » stř led 20, 2010 7:43 pm

Ahoj
ta hloubka by tam měla být přesně jak píšeš. U nás na Labi jsou břehy hodně strmé a 5m od břehu hloubka 4m.
Nevím jak se bude chovat proud nebude protizávaží vytahovat(stahovat ke břehu)? Jak by muselo být těžké aby udželo proud a zase aby ho unela bójka. Myslím že za normálního stavu je proud asi 3-4km/h. Po deštích netuším.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » stř led 20, 2010 8:37 pm

Protizávaží na tvoji loď by za normálních okolností stačilo 8-12 kg /např. na Slapech/.
Ten proud nedokáži přesně odhadnout. Zkrátka zalaboruj. Dal bych tam na protizávaží 16-18 kg ale v oceli nebo olovu, ne v betonu, to by z toho bla polovina. Bójku 50L a zátěž na dně SKUTEČNÁ po odečtení vztlaku 100 kg minimálně , radši 120-150 kg.
Pro výpočet vztlaku cca pb 11, fe 8, beton 2.
Pepa
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř led 20, 2010 9:47 pm

Na kotevní bóji kterou předepisuje povodí Vltavy - prodává je imramovský, je 12kg protiváha a kladka komplet z nerezu tak akorát, mám bóji potopenou skoro do půlky. 1250 kg loď mi drží betonovej pražec z železnice, o váze zhruba 350kg, čtyři lidi jsme s ním měli docela práci zvednout. Když foukne silný poryv větru, tak mi 12kg protiváhy vytáhne loď až na doraz, takže do proudu, pokud protiváhu, tak opravdu těžší. Já kotvím na 13metrech hloubky a protiváhu mám asi v 5metrech.
Uživatelský avatar
lubo52
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát srp 22, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lysabon

Příspěvekod lubo52 » čtv led 21, 2010 9:47 am

Ahoj můžeš mi vysvětlit jak tady vypošítam vztlak betonu o váze 300kg Já jsem si našel vzorec a z toho mi jde hlava kolem :mad: Vypocet Vzlaku
P x V na druhou
= Cy --------------------------------- S
2
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » čtv led 21, 2010 10:28 am

V klidu Lubo, to není atomová elektrárna. ;)
Každý předmět ve vodě je nadlehčován silou, rovnajícíse se váze kapaliny tělesem vytlačené.

Máš li kus betonu, jež má objem 10 dm3 = 10L jeho váhla bude
10 x 2/mněrná hmotnost betonu 2 kg na 1 dm3/ = 20 kg
tato kostka o objemu 10L vytlačí 10L vody což je váha 10Kg, kostka tedy bude nadlehčována silou 10 kg
Skutečný tah kostky ve vodě po odečtení vztlaku bude 20-10=10 kg

Pokud má tvůj kus betonu váhu 300 kg
jeho objem je 150 L
bude nadlehčován 150 kg a vážit bude ve vodě 300-150=150 kg

Ještě jinak a jednodušeji
beton ve vodě váží vždy polovinu toho, co važí venku.
kostka ocel 1 dm3 váží 7,8 kg ale nadlehčován bude zase jen 1 kg´/1dm3 vody=1kg/
jeho váha ve vodě bude 7,8-1=6,8 kg

beton = ve vodě ubude 50% z váhy
ocel = ve vodě ubude 13% váhy
Pepa
Uživatelský avatar
lubo52
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát srp 22, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lysabon

Příspěvekod lubo52 » čtv led 21, 2010 10:40 am

Já jsem si myslel, že u betonu to bude tak půlka váhy na suchu. Jen mě mátly ty čísla pb 11, fe 8, beton 2.
a díky za vysvětlení
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » čtv led 21, 2010 11:00 am

Promiň, že tě matu
pb je značka olova a přibližná měrná hmotnost je 11 kg na 1 dm3/přesně 11,3/
fe je značka pro ocel a přibližná mněrná hmotnost oceli je 8 kg na 1 dm3/přesně 7,8/
beton má měrnou hmotnost 2, tedy 2 kg na 1 dm3 /přesněji 2,1různé dle složení/
Pepa
Uživatelský avatar
lubo52
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 91
Registrován: pát srp 22, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Lysabon

Příspěvekod lubo52 » čtv led 21, 2010 11:04 am

Ahoj zas tak tupej :mad: nejsem a na střední mě chemie bavila. Jen jsem netušil, že ta čísla jsou měrná hmotnost
ale stejně díky
Uživatelský avatar
miras
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 109
Registrován: úte říj 13, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenný Újezdec

Příspěvekod miras » úte kvě 18, 2010 4:10 pm

Připojím se také se svou troškou o výrobě kotevní bóje. Veškeré informace jsem načerpal v tomto vlákně a všem vám za ně děkuju. Závaží na dno jsem udělal tak, že jsem provrtal 5 zbytků obrubníků, stáhnul je svorníkem průměr 20 mm, celé to váží 190 kg. Lano jsem použil polyamid, průměr 12 mm a rám kladky jsem posvařoval ze zbytků nerezu co se v práci našlo. Kolo kladky je plastový ze starého dětského kola, tzv furtošlapu. A protizávaží je 12,5 kg olovo zalité do trubky průměr 80 mm. Bóje je na hloubce 12 m a protizávaží je v hloubce 4 m. Bóje je originál, zakoupená u Imramovského a je potopená akorát do půlky. Nechci se chválit, ale jsem s tím dílkem spokojenej. Připojim fotku kladky a fotku naloženýho závaží na voru z plastových kanystrů když jsme ho stěhovali na místo.

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host