Ferrocement

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon říj 20, 2008 10:33 pm

Niekde som to o tej hr. betónu čítal, ale to je fuk, píšeš že tenší plech na ocelovke a tenší betón na ferocementovej, pomer teda zhruba zostáva zachovaný. Podstata čo chcem povedať je to, že za pár šušňov loď nepostavíš. Ani betónovú. A to že niekto si postaví 20m loď na bývanie levne z betónu, tak takú ešte nehrali.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » pon říj 20, 2008 10:35 pm

Pohlo se to dopredu. To je fajn.

Obsivka 15m betonovky urcite nebude 5 cm. To asi by byla z toho nejaka tezka radovka s kalibrem 460. NOrmalne staci 20mm, jak to pisi vyse.

Domnivam se, ze by bylo dobre se na to podivat podrobneji. Ne hrubym odhadem, ale vzit vzorovou lod, spocitat povrch a z toho dostat cenu materialu zejmena pro ferrocement. Take bude nutne pouzit presnou tabulku spotreby materialu na 1m pri tloustce 20 mm.

Zel se tim ted nemohu zabyvat, protoze odjizdim. Jak se vratim, zkusim zde prispet k dobru veci.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

ferrocement

Příspěvekod kanic » úte říj 21, 2008 2:00 pm

Asi před 6 lety stavěl jeden penzista 7m plachetnici pro plavbu na přehradě z betonu a oranžových pytlů od brambor. boky byly tuším 8-10 mm, dno 12-14 mm. Za cement dal ca 2000 kč, pytle zdarma. Železo tam možná ani nebylo. kanic
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Re: ferrocement

Příspěvekod simon » úte říj 21, 2008 2:41 pm

kanic píše:Asi před 6 lety stavěl jeden penzista 7m plachetnici pro plavbu na přehradě z betonu a oranžových pytlů od brambor. boky byly tuším 8-10 mm, dno 12-14 mm. Za cement dal ca 2000 kč, pytle zdarma. Železo tam možná ani nebylo. kanic


tady u tehle technologie by spis byl zajimavy vysledek na vode nez tento fakt :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Re: ferrocement

Příspěvekod Denis » úte říj 21, 2008 8:47 pm

kanic píše:Asi před 6 lety stavěl jeden penzista 7m plachetnici pro plavbu na přehradě z betonu a oranžových pytlů od brambor. boky byly tuším 8-10 mm, dno 12-14 mm. Za cement dal ca 2000 kč, pytle zdarma. Železo tam možná ani nebylo. kanic


Na 7m plachetnicu sa dáva preglejka hr. 8 mm a asi 1000g skla v epoxilamináte, takže 8-10 mm betonu pr 7 m plachetnici, to si dovolím zapochybovať. :hmm:
Tiež 20 mm betónu pri lodi nad 40 stop sa mi zda velmi velmi optimistické. Vezmime si že spravíme kostru z 10 mm ocelových vrúbkovaných prútov, teda 10 mm rebrá a 10 mm pozdĺžniky. To je dokopy 20 mm, na to priviažeme zvonku aj znútra rabitzove pletivo a to som ešte nevidel vypnuté ako struna, vždy je aj pri najlepšej vôli aspoň trochu navlnené. Okrem toho železobetń funguje len vtedy ak má ocelová výstuť dostatočnékrytie betónom a to je 1,5 násobok priemeru ocelového prútu. a sme na 50 mm. Ak by sme robili kostru z 6 mm prútov tak min. hr. by bola min. 30 mm a pri 5 mm prútikoch by to bolo 25 mm, ale ak vezmeme v úvahu navlnenie rabitzu a nepresosť pri nanášaní betónu tak aj 25 mm je nemožné.
Ešte by som rád dodal že laminátové lode nad 12 m majú bežne 20 mm laminát, takže sedlackym rozumom hovorím 20 mm betónu NIE!
A ak by náhodou v nejakom projekte bolo 20 mm betónu na obšívku, tak do takej lodi by som nesadol ani na suchu a nie že by som sa naj plavil 50 m od brehu.
Uživatelský avatar
tatavod
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: úte srp 12, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Krásná Hora nad Vltavou

Příspěvekod tatavod » úte říj 21, 2008 9:08 pm

Denisi, možná to byl amatérský pokus o postup,jaký jsem tu nakousl. Bohužel, knihu "Plachetnice"nemohu doma najít,ale jednalo se o prosycení skelné tkaniny nějakým " hlinitanovým" cementem. Dělaly se z toho desky o tloušťce cca 10mm. Něco jako překližka. Dalo se to prý řezat pilkou na železo a slepovat cementem s přídavkem skelného rovingu. Asi jako West. Jenže to muselo být nějaké K sklo.
Nevím jestli si to dobře pamatuji, ale prý to nehnije, neplesniví ani se to nepotí. Docela zajímavé.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Příspěvekod samoliter » úte říj 21, 2008 9:50 pm

Mám tu knihu "Plachetnice" před sebou. Je to kapitola Ferocement a Sklocement. Celkem 16 stran, autor kapitoly je Jan Pátý. Stavěl FC loď "Golden Horn". Nejde mi to sem vložit. Jak už jsem jednou napsal, starýho psa těžko učit novým kouskům. Tak mějte se mnou trpělivost. Ale jde to přidat ke klasickému mailu. Zkusím někoho z fora, ať mi pomůže. samoliter.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte říj 21, 2008 10:07 pm

Samoliter, prosím ťa, ako hrubú mali obšívku na tom zlatom rohu? To by na začiatok stačilo.

Tatavod, cementové dosky sa vyrábajú. V Čechách sa vyrábajú Cetris dosky, základom je cement, piliny, chémia a vysoký lisovací tlak. 10mm je ťažká ako havado, krehká, pevnosť nič moc, s preglejkou sa to nedá porovnať. Pokial nie je natretá farbou tak je vodopriepustná. Na Slovensku v Nitre sa vyrábajú podobné, ale namiesto pilín je tam buničina, majú o niečo lepšie mechanické vlastnosti ako Cetris. Všetko je to náhrada za azbestocementové dosky, ale moc sa im to nedarí. Hlavný dôvod prečo sa v stavarine používajú tieto materialy a nie preglejka je ich nehorlavosť. A to je tak všetko. Stavať loď z cetris dosiek mi pripadá absurdné.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Příspěvekod samoliter » úte říj 21, 2008 10:30 pm

Denisi. V tej kapitole píšu, že ferocementová obšívka, silná 19mm, váži asi 30,5 kg na m2. Ale v tej dobe nepoznali betonárske siete, len armovacie železo, prúty. V bani sme používali tzv. Tahokov,silné armovacie pletivo, vyseknuté a vytiahnuté z železnej platni asi 3 mm silnej. Pevnosť i pružnosť zaručená, v dobrej betónovej zmesi, položené cez výztuž "hajcmany", to odolávalo i horským tlakom stovky metrov pod zemou. Prosím Ťa, v SZ mi napíš Tvoju mailovú adresu. Pošlem ti maily a v prílohe budú tie okopírované stránky. Ak sa Ti to podarí, tak to pridaj do fora v sekcii Ferocement. A ten sklocement je sklo, ale miesto laminátu je tam cementová zmes. Píšu tam, že dokonca po opakovanom zmrazení a odtání sklocementu sa zvyšuje jeho pevnosť. Je to na str. 123 vľavo. Snáď to nie je nejaká kachna, pretože to zkúšali súdruhovia v Sojuzu.Díky. samoliter.
Naposledy upravil(a) samoliter dne úte říj 21, 2008 10:43 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » úte říj 21, 2008 10:40 pm

Pomozte prosim nekdo kolegovi vlozit sem prislusne kapitoly z knihy Plachetnice. Mnohe otazky a domnenky odpadnou samy od sebe. Vcetne tloustky ferrocementove obsivky a slozeni sklocementovych desek. :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte říj 21, 2008 10:55 pm

samoliter píše:Denisi. V tej kapitole píšu, že ferocementová obšívka, silná 19mm, váži asi 30,5 kg na m2. Ale v tej dobe nepoznali betonárske siete, len armovacie železo, prúty. V bani sme používali tzv. Tahokov,silné armovacie pletivo, vyseknuté a vytiahnuté z železnej platni asi 3 mm silnej. Pevnosť i pružnosť zaručená, v dobrej betónovej zmesi, položené cez výztuž "hajcmany", to odolávalo i horským tlakom stovky metrov pod zemou. Prosím Ťa, v SZ mi napíš Tvoju mailovú adresu. Pošlem ti maily a v prílohe budú tie okopírované stránky. Ak sa Ti to podarí, tak to pridaj do fora v sekcii Ferocement. A ten sklocement je sklo, ale miesto laminátu je tam cementová zmes. Píšu tam, že dokonca po opakovanom zmrazení a odtání sklocementu sa zvyšuje jeho pevnosť. Je to na str. 123 vľavo. Snáď to nie je nejaká kachna, pretože to zkúšali súdruhovia v Sojuzu.Díky. samoliter.

Tak ja som ten pravý na vkladanie :D Tých 19mm je pre mňa vskutku šok. Ale ako som povedal, na takej lodi by som sa neplavil a rozhodne by som ju nechcel. Pre srandu králikov ak by sme vedeli skladbu, tak by sme sa mohli pokúsiť o cenový rozpočet za 1m2 obšívky, z rozpočtom na celý trup to nezvládneme pri viacerých druhoch konštrukcií.
Naposledy upravil(a) Denis dne stř říj 22, 2008 8:02 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Příspěvekod samoliter » úte říj 21, 2008 11:08 pm

Denis. Možno je 19mm silná obšívka 30 kg ťažká na m2, šok, ale už je samonosná, len pár rebier na rozoprenie. Pošli mi nejakú mailovú adresu. Už mám okopírované tie stránky, len ich pošlem mailom. Alebo niekto šikovný z fora, ozvite sa. samoliter.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » úte říj 21, 2008 11:44 pm

Denis píše:Tých 19m je pre mňa vskutku šok. Ale ako som povedal, na takej lodi by som sa neplavil a rozhodne by som ju nechcel.


Nevadi, mozna nekdo jiny - ano. No... nakonec, kdyz se podivas na pevnostni charakterisktuky ferrocementu... Cert vi, ze?..
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

ferocement

Příspěvekod Milos » stř říj 22, 2008 12:57 am

Takze. Po dohode mi scany (8 x jpg) z uvedenej knihy samoliter poslal, ja som ich trochu orezal, a uploadoval do sekcie Ke stažení/Plány.

Momentálny stav je 8x hlásenie: :?

Váš soubor byl přijat ke schválení. Děkujeme!
Jakmile bude schválen, budete informováni e-mailem.

... uvidíme čo na to cenzor. Už pred pár týždňami som sem uploadoval mapy a popisy prístavov na Balatone ... a zatiaľ nič. Asi sa cenzor ešte stále učí madarsky :lol: ;)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » stř říj 22, 2008 7:40 am

Milosi, cenzor uz to urcite schvalil, bude v tom asi nejaky technicky anebo casovy zadrhel. :)
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

práca kvapná ...

Příspěvekod Milos » stř říj 22, 2008 8:45 am

Spôsob akým som text o stavbe ferocementových lodí od samolitera sem uploadol je bohužiaľ poplatný nočnej práci. Asi by bolo dobre stranky nejako spojit do jedného súboru, takto je to málo prehladné. (OTáZKA: dá sa to ?)

Ak sa jednotlivo uploadnuté obrázky už spojit nedajú, tak to neskôr spravím ja - spojím ich do jedného pdf súboru a uploadnem znovu. Potom bude možné 8 x 1strana ferocement odmáznuť.

Zatiaľ sa ale záujemcom o technológiu stavby ferocementových trupov ospravedlňujem - musia si stiahnúť všetkých 8 súborov "ferocement" . :hmm:
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » stř říj 22, 2008 9:34 am

Vytecne. Dekuji Alffovi za bleskove zverejneni souboru. :)
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Příspěvekod samoliter » stř říj 22, 2008 9:40 am

Díky Milosi, za vložení těch stránek na forum ke stažení. Chtěl jsem se na to podívat, jak jsi to krásně udělal, ale nepustil mne tam program. Napsalo mi to: Přístup jen pro pokročilé uživatele. Dal jsem si námahu sehnat knížku z knihovny, okopírovat ty stránky a odeslat Milosovi. PROSÍM MODERÁTORA : Uvolněte to, ať si to může stáhnout, přečíst, každý, kdo je tady ve foru registrován. Tím odpadnou dohady, co s ferocementem a sklocementem. Díky. samoliter.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8582
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř říj 22, 2008 12:11 pm

stalo se

Jen připomenu, práva přístupu stanoví ten kdo to vkládá. Pokud neuvede, primární je pro pokročilé (důvody jsou uvedeny na patřičném místě ve fóru).

Miloši žádný Balaton nedorazil, tudíž není co schválit :? Třeba to neprošlo...
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: práca kvapná ...

Příspěvekod Milos » stř říj 22, 2008 7:31 pm

Milos píše:Ak sa jednotlivo uploadnuté obrázky už spojit nedajú, tak to neskôr spravím ja - spojím ich do jedného pdf súboru a uploadnem znovu. Potom bude možné 8 x 1strana ferocement odmáznuť.

Takže, ako som slúbil, jednotlivé stránky som spojil a uploadol do jedného súboru "Ferrocement.pdf". Po jeho schválení a sprístupnení PRE VŠETKÝCH, prosím ešte niektorého dobrého moderátora o výmaz 8x súbor "ferocement" obsahujúce samostatné strany. Sú teraz už nadbytočné.

Ohľadom práv načítania súboru - aj včera aj dnes som zaškrtol voľbu Souhlas k použití: Ano.

Kedže som to tu už v súvislosti s uploadom spomenul, pridávam drobný :offtopic: Práve znovu uploadujem aj mapy a popisy prístavov BALATONU.
Ako som sa koncom sezóny presvedčil, Balaton je vynikajúci jachtársky revír, dľžka 88km, šírka 6-12 km, pomerne vyrovnaná hĺbka cca 3,7 m, obvykle veterno. Ceny v marínach a okolitých pohostinských a reštauračných zariadeniach sú podobné ako u nás doma. Neopruzujú skútristi a motoristi (motorári z jachting.info zaiste prepáčia) - použitie motorov povolené iba plachetniciam pri pristávaní/odplávaní alebo bezvetrí. V sklze tam jazdí iba polícia :evil:, záchranári :ambulance: a MacGregor26 :good:
Uživatelský avatar
tatavod
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: úte srp 12, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Krásná Hora nad Vltavou

Příspěvekod tatavod » stř říj 22, 2008 9:09 pm

Milosi , dobrá práce všech. už jsem to pročetl a mám sto chutí se sklocementem trošku! zaexperimentovat. :thmbup:
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: práca kvapná ...

Příspěvekod Milos » stř říj 22, 2008 10:36 pm

Zvláštne, že si to zatiaľ nikto nevšimol, ale kapitola o sklocemente nie je úplnná. Moja chyba, :idea: samoliter mi poslal v dalsich majloch aj dalsie stranky, ale prišli až neskôr, no a všimol som si to až teraz. Preto uploadujem nový kompletný súbor Ferocement a Sklocement - kapitoly z publikácie "plachetnice". Prístupný by mal byť bez obmedzenia.

Tým sa mi však nechtiac podarilo zaferocementovat celý oddiel "Plány" v sekcii "Ke stažení" :oops: Bohužiaľ, na odstránenie nadbytočnej masy nemám nástroj. :hmm:
Preto prosím úctivo niektorého dobrého moderátora o trpezlivosť a nápravu následkov mojej prehnanej snaživosti, a o vysekanie nadbytočného ferrocementu z "Plánov", kým tam dočista nezatuhne. :help: Ponechať prosím iba (zatiaľ) poslednú kompletnú 13-stranovú verziu Ferocement a Sklocement - kapitoly z publikácie "plachetnice" - zároveň sa ospravedlňujem poznania chtivým čitateľom (tatavod, windward ...) za vnucovanie neúplnných textov a úctivo doporučujem stiahnúť si túto kompletnú verziu súboru, hneď ako bude schválená a sprístupnená. :sorry:
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Příspěvekod samoliter » stř říj 22, 2008 10:56 pm

Z knihy Plachetnice jsou to str. 113 - 120, Kapitola Ferocement. Str.120 - 125, Kapitola Sklocement. Když si to ve foru stáhnete a přečtete, pak jde už diskutovat o přesných problémech, které Vás Trápí, zajímají. Ale na tu odbornou diskusi by chtělo zapojit br. Pátý, kteří stavěli FC Golden Horn. Jsou zřejmě někde na Moravě, snad Vranov? Takže, kdo je znáte, zkontaktujte je, prosím, ať se zapojí do této odborné diskuse. Pokud na to si nájdou čas, nebo chuť. Myslím, že jejich zkušenosti a rady v tomto oboru budou přínosem pro forum. samoliter.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » sob říj 25, 2008 11:59 am

Trošičku mě zarazilo doporučení nechat železo před zalitím oreznout. Ve škole nás o tom nic neučily a v úvaze o pevnosti zkorodované oceli jsem daleko nepokročil. Z praxe vyplývá, že než se armatura zhotoví orezne vždy a staří mistři věděli proč nechávat oreznout. Zatím jsem nepotkal kolegy vazače, ale jedno vysvětlení mě tak zvolna přišlo do hlavy. Obecně se rez uznává jako nejlepší odmašťovadlo, železo se dodává mastné právě pro ochranu před korozí, mastnota v betonu být nesmí a mírné částečky koroze se ze železové výztuže odrolí pří betonáži. Myslíte, že mi to do hlavy vlezlo tím správným směrem?
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Příspěvekod samoliter » sob říj 25, 2008 1:04 pm

Marksi. Tady před dvěma týdny psal RadekS o FC lodi, kterou vlny rozbili. Stavitel použil místo betonářské oceli nerez a ten se nespojil s betonem. A tam je pes zakopanej. Betonářská ocel se nechává oreznout na povrchu. Ne léta a ne hloubková koroze. Ta rez naruší hladký povrch prutů, vytvoří se na povrchu ,jak to nazvat?, mikrostruktura a na tu se ten cement, beton dobře přilepí. Vždyť i když chceš slepit dvě hladké plochy, tak je musíš zdrsnit, event. odmastit. Určitě ve foru nedávno někdo na sebe prásknul, že je stavař, nebo bývalý. Ten by ti to objasnil odborně. samoliter.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host