Výměna motoru v lodi

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1115
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » sob bře 08, 2008 12:21 am

Jasně,že nic není blbuvzdorný,ale troufám si říct,že zetor je více odolný na nešetrné zacházení.Není tak háklivej na čistotu nafty,výměny oleje a celkovou údržbu.Pozitivum vidím i v jednoduchosti oprav a oproti origo marin motorom i v zlomku ceny ND.Negativum je veliká hlučnost,váha a k poměru výkonu i spotřeba.Jinak je to nezmar a starej motor v Albatrosu měl r.v. 77 a furt jel...Vyměnil jsem ho jenom proto že jsem sehnal za dobrou cenu novej,ale ten stejnej motor.Jinak bych na tom starým hrkotal doteď. :!:
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » sob bře 08, 2008 12:33 pm

Já tedy počinek tvůrců vyhlášky jako pozitivní nevnímám.
Podle mne je to alibistické paušálně zakázat provoz motorů nad určité stáří. Přináší to pouze nevýhodu uživatelům (nutnost nahradit starší motor) a výhodu těm, co motory dodávají (kšeft).
Nijak to neřeší skutečný dopad provozování motorů na životní prostředí pod kterýmžto pláštíkem údajně k omezení provozu starších motorů dochází.
Dobrý motor v dobrém stavu starý 25 roků není o nic horší, nežli o 15 let mladší motor stejného principu.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » sob bře 08, 2008 1:31 pm

S tím souhlasím. Akorát dost dobře nechápu, když se vstupem do EU padla hranice stáří i u dovážených automobilů, motocyklů, traktorů ( dnes vám přihlásí vše co mělo platné doklady např. v SRN), proč je to u lodních mototrů jinak? Je pravda , že jsou poněkud blíže k vodě, ale ekologický dopad z deseticíců dovezených aut oproti pár lodím vidím jako nepoměr. Pět let starej motor může být být daleko horší olejnička než ten 26 letej.
Závěr je takovej: brečíme tu docela dobře, ale na špatném hrobě.
Uživatelský avatar
hamr
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod hamr » pon bře 10, 2008 10:08 am

Dobrý den přátelé od vody.Davide samozřejmě jsi mojí loď identifikoval naprosto přesně.Je po Viktorovi Kudláčkovi,který minulý týden odplul na svoji poslední plavbu.Tu AVII jsem tam před lety pomáhal Viktorovi montovat.Po přečtení všech názorůjsem nabyl dojmu,že pokud se motor prokáže certifikátem o oficielní marinizaci , tak není problém.V tom případě ,pokud koncern WV nějaký takový motor vyrábí,pak by nemusel být s tou OCTAVIÍ až takový problém.Stávající motor chci vyměnit proto že zabírá mnoho místa a nedovedu si představit jak to po ránu natočím a zamořím dýmem okolí.Co se týká názoru,že bych měl použít závěsný motor,i o tom jsem přemýšlel.Jak silný by měl být,aby tojezdilo a nesežralo mě to.Loď je 7,5 metru dlouhá,laminátová a váží asi 1.500 kg.
Díky za názory a rady

Honza-HAMR :?
david
moderátor
Příspěvky: 5079
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 119
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 10, 2008 11:07 am

hamr píše:Dobrý den přátelé od vody.Davide samozřejmě jsi mojí loď identifikoval naprosto přesně.Je po Viktorovi Kudláčkovi,který minulý týden odplul na svoji poslední plavbu.Tu AVII jsem tam před lety pomáhal Viktorovi montovat.Po přečtení všech názorůjsem nabyl dojmu,že pokud se motor prokáže certifikátem o oficielní marinizaci , tak není problém.V tom případě ,pokud koncern WV nějaký takový motor vyrábí,pak by nemusel být s tou OCTAVIÍ až takový problém.Stávající motor chci vyměnit proto že zabírá mnoho místa a nedovedu si představit jak to po ránu natočím a zamořím dýmem okolí.Co se týká názoru,že bych měl použít závěsný motor,i o tom jsem přemýšlel.Jak silný by měl být,aby tojezdilo a nesežralo mě to.Loď je 7,5 metru dlouhá,laminátová a váží asi 1.500 kg.
Díky za názory a rady

Honza-HAMR :?



Ahoj,
ta tvoje loď byla původně navržená jako motorsailer, stavěl je jeden v Konstruktivě, jméno mi vypadlo. Tedy má dobrý poměr délka / šířka pro plavbu ve výtlaku. Tu samou lod´, kromě té s Wartburgem ( M. Matucha ) má taky na Cindě v Avii Karel Dub jako plachetnici a honí to 5Hp přívěsem. Ovšem jezdí jen Praha – Slapy. Záleží jaké plavby chceš podnikat, ale řekl bych, že tuhle loď v pohodě utlačí 4 takt přívěs kolem 15 HP i s rezervou. Když uvážíš kvantum práce s přestavbou motoru versus zhotovení kozlíku na zrcadlo pro přívěs, případně kvůli hluku udělání šachty, tak bych se moc nerozhodoval. Dále je taky možnost vyhodit Avii, sundat vrtuli, dát kozlík, půjčit si od fy. Neptun – Jirka NUN tel. 608 115 151, přívěsného 15Hp Parsuna na zkoušku a pak se rozhodnout . Nevím, jestli Viktor přestavbu dotáhl až k techničáku SPS, pokud ne, budeš to mít s přívěsem o 300% jednodušší.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon bře 10, 2008 11:45 am

Ahoj hamr,
Na 7,5m motorovou loď (jistě kajutovou), bych závěsák nedával.
Jen si představ tu neustálou manipulaci. Kdykoli se vzdálíš z lodi, tak odmontovat a schovat.
Jinak Ti ho ukradnou.
Na plachetnici má závěsák svoje opodstatnění ale na motorovou loď této velikosti prostě patří vestavěný. Alespoň podle mě.

A tu marinizaci bych řešil tak jak Ti radí Monty.
Jsi automechanik. Udělej si živnosťák na marinizování motorů a je vyřešeno.
Sám si dáš štempl a ještě budeš mít možná kšeft tady u nás. :D

10 - 15 HP By mělo stačit a neřešíš elektriku atd. ;)
alffa
david
moderátor
Příspěvky: 5079
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 119
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 10, 2008 2:22 pm

alffa píše:Ahoj hamr,
Na 7,5m motorovou loď (jistě kajutovou), bych závěsák nedával.
Jen si představ tu neustálou manipulaci. Kdykoli se vzdálíš z lodi, tak odmontovat a schovat.
Jinak Ti ho ukradnou.
Na plachetnici má závěsák svoje opodstatnění ale na motorovou loď této velikosti prostě patří vestavěný. Alespoň podle mě.

A tu marinizaci bych řešil tak jak Ti radí Monty.
Jsi automechanik. Udělej si živnosťák na marinizování motorů a je vyřešeno.
Sám si dáš štempl a ještě budeš mít možná kšeft tady u nás. :D

10 - 15 HP By mělo stačit a neřešíš elektriku atd. ;)
alffa


Allfa tu lod´ nezná, pro přiblížení, je to skoro jako bys chtěl dát stabilák do Belugy.
Pokud dáš motor do šachty, nikdo se ho nevšimne. Elektrika není problém, motor má dobíjení i elektrostart. O předělání motoru z auta do lodě by měl krafat ten, co to někdy dělal. Oproti Avii s Oktávkou ušetříš tak 200kg, na od výšku oka 10 cm, na šířku nic, leda pár čísel u setrváku. Nebude pasovat mrkev z převodovky, příruby, převodový poměr atd. Předěláním a hlavně bádáním strávíš pár měsíců – to bych šel radši na melouch a za stržený peníz bych koupi přívěs a jezdil hned. Opravdu záleží kde a kolik toho chceš najezdit. Chceš-li courat po Evropě, dej stabilák, ale ten co ti projde na SPS ( předem se domluvit na technice SPS ) Chceš-li courat převážně tady, tak s ohledem na ujeté kilometry za rok bych si život přestavbou vestaváku nekomplikoval. To ti radím ne proto, že jsem zastáncem přívěsů, ale proto že vím docela přesně co přestavba, má-li být funkční a spolehlivá, znamená.

pro Allfa:Pokud vím, motor musí být k marinizaci určen výrobcem, ne živnostenským úřadem :crazy:
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pon bře 10, 2008 4:07 pm

David to rekl uplne presne,jestli ta loď může letos plavat,tak ať plave,sežen starší 2takt tak do 5000 sezonu preklepes na CZ vodu stačí a kdyz se ti to nebude pasovat tak tu avii predelej pres zimu Nekdo tady rekl:čas,kdy nejseš na palubě je jen čekání na zubatou.Ahoj!
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon bře 10, 2008 4:38 pm

To david, bomba,
Pravda, alffa tu loď nezná. Sám má 7,30m, tedy o dvacet cm kratší.
Bohužel já tam mám tu šachtu a předělávat to nebudu.:hmm:
Je tam tedy přívěsák ale napevno zabudovaný (pouze pohyb nahoru a dolu).
Kormidluje se kormidlem.

Pokud bych tam neměl šachtu ale zabudovaný motor. Rozhodně bych neřezal do lodi šachtu ale pouze vyměnil motor (je-li tedy třeba).
A to jaký-koli. Já mrinazinaci neřeším. Souhlasím s tím melouchem (melouchy).
Také jsem netušil že se řeší sezóna. Měl jsem za to, že se řeší koncepce.
Pokud se řeší sezona, nechal bych tam tu avii a ostatní řešil přes zimu, jak jste správně uvedli. ;)
alffa
david
moderátor
Příspěvky: 5079
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 119
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 10, 2008 7:08 pm

alffa píše:To david, bomba,
Pravda, alffa tu loď nezná. Sám má 7,30m, tedy o dvacet cm kratší.

alffa


Má alffa tu svoji lod´ už na vodě, nebo po letech ještě nad hospodou?

Už když tak před deseti - patnácti lety, nebo je to ještě dýl? řešil původní majitel co za motor, říkal jsem mu avie je zbytečně těžká zbytečně silná, v poměrně blbým místě vzhledem k těžišti výtlaku. Taky si už nepamatuju co má za převodovku, ale je to hodně podstatný. Dát do výtlačný lodě o váze cca 15OO, možná míň, agregát, kterej i s baterkama bude mít kolem 45O-5OOkg je volovina. Samozřejmě je teď otázka co s tím:
1) pokud to má papíry a je to dodělaný A FUNKČNÍ - nechat aspoň zatím
2) nemá papíry - zjistit co tomu říká technik SPS - pokud Avie papíry dostane - viz bod 1)
3) pokud nedostane - podle toho co se dovím na SPS se rozhodnout pro vestavák který projde, nebo pro přívěs.

Ta SPS v tom bude dost klíčová.
Uživatelský avatar
robert1
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: ned zář 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

vyhláška č.38/2006

Příspěvekod robert1 » čtv bře 13, 2008 11:47 pm

bobes píše:Pohonné zařízení: 3.01.1. Na malých plavidlech lze použít pouze spalovací motor určený pro použití na plavidle, který je vyrobený po roce 1980, avšak není starší než 25 let. To se netýká původních historických plavidel a jejich kopií, pokud byly jako kopie označeny výrobcem, která byla vyrobena před rokem 1950, a plavidel s pevně zabudovanými původními značkovými lodními motory či pohony, která byla vyrobena po roce 1950.
Tohle říká zákon, ale je to jako každý zákon napsáno dost tatarsky. Při letošních prohlídkách mi technik z plavební správy řekl asi toto. Pokud je např. automobilový motor zabudován na pevno v lodi, má chlazení výfuku, výměník a pod. a je zapsán v osvědčení!!! je to už vlastně motor určený k použití na plavidle, a proto ho nechají v souladu se zákonem doběhnout těch 25 let.


ahoj bobsi,
pokud je automobilový motor zabudován na pevno v lodi a zapsán v osvědčení, souhlasím s výkladem, že jde o tzv. lodní motor schválený k provozu na plavidle. pokud je tento motor navíc původní a značkový (nebyl měněn a je opatřen značkou výrobce) jde podle mne právě o motor, kterého se novelizace netýká, tzn. ani lhůta 25let. chápu to tak správně ???
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pát bře 14, 2008 9:08 pm

No ve čtvrtek jsem strávil na výstavě Lodě a Karavany u stánku SPS asi hodinu. Už mi jich bylo líto, tak jsem radši odešel. Věc se má zhruba tak. SPS se také dotazovala na tyto věci na Ministerstvu dopravy a zde bohužel tak nějak vůbec nevědí, na co se jich vlastně ptají. Dokonce mi tvrdili, že limit na stáří přívesného motoru motoru je 25 let i pokud se jedná o plavidlo nepodléhající evidenci. Přitom jsem na vlastní oči viděl dopis z MD, který toto vyvracel. Zřejmě záleží na tom , kdo to na MD dostane na stůl a kdo se k dotazu vyjadřuje. S těmi zabudovanými motory je to stejné. Dle SPS např. Š 1203, nebo Avie nebo jiný marinizovaný automobilový motor , ale původně né lodní nechají doběhnout 25 let. Volvo Penta nebo jiný továrně marinizovaný( to znamená, že byla k prodeji i lodní verze motoru) a vyráběný musí být vyroben po roce 1950.
Uživatelský avatar
festa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: čtv úno 14, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod festa » ned srp 10, 2008 2:05 pm

Zdravím všechny milovníky vody.Před nějakým časen jsem řešil otázku marinizace VW.Legislativa,problémy z marinizácí.Hlavní důvod proč jsem chtěl marinizovat je cena.Po úmorným hledání jsem našel JEHLU.Po podrobnějším zkoumání jsem zjistil že je to vlastně Nannidiesel(KUBOTA) v Ćeským provedení akorát že je za polovic.Prosím o váš názor na tento výrobek.Dík S.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát lis 13, 2009 4:34 pm

Pokud mám v lodi zabudovány lodní motory - 2x Crescent 50 již od výroby, tak na ně také platí že nesmějí být starší 25let, nebo tyhle můžou??
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pát lis 13, 2009 6:20 pm

Ta nová vyhláška o motorech je zase česká specialita. vymysleli od stolu předpis a co to vyřeší ani sami netuší. Tedy že nic.
To že nechtějí povolit marinizaci motoru z auta je taky evidentní nesmysl. Protože je dost málo těch originálních "lodních"motorů, které by nebyly vlastně z aut jen s úpravou od nějakého úpravce.
A co na něm upravují - chlazení motoru - minimální změna, pokud je dvouokruhové chlazení, tak je tam vlastně přídavná vodní pumpa na primární vodu a výměník voda/voda místo chladiče.
Výfukové potrubí - chlazené potrubí + tlumiče se zpětnou klapkou
Snížení výkonu - omezením dávky paliva, aby to motor snesl při provozu se stálým výkonem (auto nejezdí stále na plný výkon)

A tak najdeme pod Vetusem vlastně Mitsubichi, peugeot a jiné,
u amerických mercruiserů se rychle pozná příbuznost s V8 ze chevroletu,
u velkých zase jsou z náklaďáků, bagrů apod. (MAN, Caterpilar 500-1000koní)
no a u nás se takhle řešilo zetory, avie a skoda 1203, fungovalo to a nebyl problém.
Tedy tak dobře, jak si to kdo udělal.
Ale snad každý si to ve vlastním zájmu upraví a zabuduje co nejlépe.

Jiná věc a možná důležitější je stav motoru. Jeho stáří nevypovídí o ničem. V autě je díky emisním kontrolám tlak na to, aby se udržovaly, nebo vyměnily. U lodí to není, a tak je zde dost lodí z ameriky, mající sice "originální lodní motor", ale v jakém stavu? Nejeden smradí víc než stará stodvacítka na silnici.
Kdyby to bylo dovoleno, nejeden by byl brzy nahrazen něčím novějším a taky ekonomičtějším. Třeba z VW, mercedesu, BMW nebo jiných spolehlivých a dostupných.
Nebo si snad úředníci naivně myslí, že někdo, kdo koupil loď za 250 tis. pak koupí doněj nový motor za půl milionu?
Každopádně v okolních zemích, např. Německu, Polsku ten problém řeší jinak. Jsou nějaké technické požadavky, které musí splnit, když to vyhovuje při technické kontrole, tak mu to schválí.
Mám na mysli rozumné požadavky jako dvouokruhové chlazení, vana na olej pod motorem, opatření proti požáru atd., které jistě uznáme za užitečné.
tonda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: pon lis 13, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod tonda » sob lis 14, 2009 7:58 pm

Moje zkušenost s motory: Při stavbě (www.rollami.cz ) lodi v roce 1989, kdy nebylo k dispozici nic, hlavně peníze, jsem zabudoval do lodi Zetor 2011, dvouválec z vysokozdvižného vozíku. Vrtule byla dvoulistá se stavitelnými lopatkami. Mimochodem, kdyby ji někdo potřeboval, rád ji zadarmo "dobrému člověku" poskytnu.
Po desetiletém provozu, při generální přestavbě lodi, jsem tento motor vyměnil za Lombardiny marine, typ Focs, italský hliníkový tříválec. Do té doby jsem každý rok něco na Zetoru vylepšoval, nejnáročnější bylo zabudovat chladič oleje z Avie. Jednou jsem za dva dny v lodi v přístavu Bakar v Chorvatsku udělal generální opravu motoru (díly jsem si samozřejmě dovezl z ČR). Motor mě zradil pouze jednou a to nebyla chyba motoru ale přívodu paliva, kdy šupinky zinku z nádrže mi ucpaly v Řecku přívod do filtru. Výhody Zetoru jsou v jeho jednoduchosti, nízké ceny náhradních dílů, spolehlivosti. Nevýhody jsou v jeho váze (250 kg), malém výkonu, vyšší spotřebě a kouřivosti. Kouřivost je neodstranitelná. Ačkoliv jsem každý rok vyměnil trysky. seřídil předvstřik, válce byly těsné, vždy trochu kouřil, hlavně při zatížení (regulátor byl omezovací). Je to dáno kostrukcí spalovacího prostoru. S tím se nedá nic dělat. Vyvoj tohoto motoru byl ukončenj před 30-ti lety.
Dnešní výrobci motorů (marine nevyjímaje) jsou nuceni plnit normy na max. povolené množství škodlivých látek ve výfukových plynech. A není to jenom o montáži katalyzátoru. Spalovací prostory jsou řešeny jako vířivé komůrky, trysky čepové ....atd, atd.
Tím ty motory nikdy nekouří ale škodlivé látky (bez namontovaného katalyzátoru) do uvzduší určitě unikají.
Při dokonalém spalování je to však jenom voda a kysličník uhličitý. K tomuto ideálnímu stavu se chtějí výrobci přiblížit co nejvíce.
Nevím nakolik se přiblížili třeba Volvo Penta, Nani, Kubota a pod. ale Lombardini se to celkem podařilo. Za zádí lodi můžete plavat a výfuk z motoru téměř necítíte.
Chci tím říct, že starým konstrukcím motorů je odzvoněno a není se proto čemu divit, že legislativa "tlačí na pilu". Vyberte si z toho co chcete.
Tonda
Uživatelský avatar
Pavel779
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: sob led 28, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pavel779 » sob led 28, 2012 9:02 pm

Ahoj, před nedávnem jsem si pořídil motoráček Pluto se zapasným motorem (vestavěným) Alfa 2,5ltr obsah 81kW, loď je ovšem bez motoru, tak se chci zeptat jestli je možnost do lodi dát menší objem a jinou značku než je zapsána a znovu zapsat, tak jak jsem to tady pročítal tak jsem z toho trochu víc zmatenej, díky za odpovědi,
A mějte se mnou prosím trpělivost, začínám.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1238
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » sob led 28, 2012 9:27 pm

no obavam se ze jsi v pr... vyzvedni si SZ

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host