oprava dna ocelové lodi

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
robert1
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: ned zář 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

oprava dna ocelové lodi

Příspěvekod robert1 » stř bře 12, 2008 11:31 pm

ahoj kamarádi,
po dlouhých letech jsem si splnil sen :) a stal se vlastníkem 9,5m ocelové lodě.
bohužel dno vykazuje rozsáhlou bodovou korozi :( a tak bych se rád zeptal,
jestli existují i jiné možnosti, jak kromě samotné výměny plechů tento stav napravit.
předem děkuji
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » čtv bře 13, 2008 7:48 am

Máme si představit pod pojmem bodová koroze dírky jak po špendlíku?
Berty
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » čtv bře 13, 2008 9:53 am

roberte1, je moc dobře, že jsi zrušil bobříka mlčení, zřejmě jsi čekal, až budeš mít vlastní loď, tedy gratuluju k oběma událostem najednou. ;)

Snad se ti to nebude zdát jako obtěžování, ale už asi víš, jak rádi su tu povídáme o každé nové lodi v naší "velké rodině"
Dej nám sem prosím nějaké technické údaje k tvojí lodi/čím více tím lépe/.
Také foto by bylo vítáno. Rovněž, kde a jak jsi ji koupil a kde nyní kotví. Jsme zkrátka zvědaví.

K tvému problému s korozí by bylo opravdu dobré popsat situaci podrobně.
V jaké části trupu to je /pod hladinou , bok, paluba/
celkový stav koroze, bez ohledu na dírky, tloušťka plechu a stáří lodě.
Průměr /velikost / oněch otvorů.Jejich četnost a vzdálenost od sebe, na více místech nebo jen na jednom. Detailní foto by bylo vhodné.
To vše má vliv na možnosti zvolených postupů.
Vyřezat celé pláty a navařit nové nemusí být vždy to nejlepší.
Dojde k lokání deformaci vlivem svárů.
Jsou i jiné možnosti.
Pepa
Uživatelský avatar
robert1
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: ned zář 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod robert1 » pát bře 14, 2008 12:01 am

jak jsem psal jde o rozsáhlou bodovou korozi, (na zádi uprostřed i na přídi, místy skrz na skrz)
loď je z roku 1953 a rád bych ji dal zas do gala
jedna varianta je na původní plechy tl. 3mm navařit plechy nerezové
nemáte s tím někdo zkušenost ?

:thankyou:
Uživatelský avatar
Standa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 82
Registrován: ned led 01, 2006 5:57 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Standa » pát bře 14, 2008 6:12 am

Pozor! Nerez při styku s ocelí rezne. Při práci s nerezem nepoužívat nic železného např. ocelové kartáče, posunovat plech po svařovací desce apd.
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1365
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » pát bře 14, 2008 6:54 am

než dávat plechy na sebe, vyměň napadený plech za ocelový plech a potom nech celý trup "ošopovat".
Té práce sice bude o trochu víc, ale výsledkem bude trup se kterým nebudeš mít nějaký ten rok starosti.
Navařením nerezu (zdvojením plechů) si uspíšíš korozi plechů pod nimi a tím i později kostry trupu. Řekl bych, že si jen do budoucna
přiděláš starosti. Navíc přibude nějaká ta hmotnost a o ceně nerezu radši nehovořit.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát bře 14, 2008 8:13 am

to standa
jak to prosím myslíš, že nerez při styku/otěru se železem rezne?Máš s tím nějaké zkušenosti? V životě jsem toto neslyšel ani neviděl. Povrchově oxiduje každý materiál, ale nerezová ocel snad nemůže reznout?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát bře 14, 2008 8:29 am

Počul som že nerez nie je možné používať na stavbu lodí, skrz pevnosť, treba si to overiť u lodného konštruktéra. Tiež si neviem predstaviť že by si dokázal tie plechy pozvárať, nerez sa strašne krúti, aj s ocelou budeš mať problémi.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát bře 14, 2008 8:55 am

Denisi, nerez se svařuje dost běžně - hlavně v potravinářství (cisterny, zásobníky v mlékárnách), potíž je jak říkáš v kroucení. Musíš celou konstrukci po celých délkách svaru nabodovat, nejlépe ke konstrukci a pak teprve vařit. Také můžeš nýtovat a vyrobit bitevní loď. U lodě vidím potíž spíš v tvrdosti a nejvíc v ceně! Jestliže tady někdo (myslím že i ty) uváděl poměr ceny trupu k celkové ceně lodě jako 1:5, tak u nerezového trupu bys poměr asi otočil.
Uživatelský avatar
Standa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 82
Registrován: ned led 01, 2006 5:57 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Standa » pát bře 14, 2008 12:45 pm

To, že nerez při styku s železem rezne je vcelku známá věc, kterou můžu potvrdit i z vlastní zkušenosti jak z výroby kování tak i ze zaměstnání. Jedná se samozřejmě o rez povrchovou, ale v tvém případě dva plechy na sobě z toho jeden ocelový asi to může proreznout. Ještě na okraj, firmy vyžadující 100% nerezivost, provádějí měření a požadují záruky, že nedošlo ke styku s ocelí.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát bře 14, 2008 1:14 pm

Ocel na lode s Loydovým certifikátom tiež nie je lacná a ak by sme to zhruba porovnali tak 1 kg ocele bude za 50,-Sk a nerez 200,- To je 1:4 a keď spočítaš cenu náteru tak to bude max 1:3, teda cena za trup by bola stále menej ako za zvyšok lode. Keď do toho započítaš náročnosť údržby ocelovky tak by sa ta nerez aj oplatila. A ak by sa robila z nereze len časť trupu a paluba s ostatnými nastavbami by bola z ocele tak by to nebolo až tak moc. Takže to istotne je v tom že antikora nie je vhodná na stavbu lodí. Takže Robert ani nemusí uvažovať o iných záludnostiach kombinácií ocele z nerezou. Ešte by som dodal info. že predajcovia ocele v BA predávajú plechy na lode s Loydovým certifikátom, nedržia ich bežne na sklade, ale vozia ich na objednávku pre lodenicu. Tieto plechy vyrábajú v USSTEEL SERBIA. :thmbup:
Uživatelský avatar
olaf
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 58
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod olaf » pát bře 14, 2008 2:21 pm

pri práci s nerezí se nesmí používat nástroje kterýmy se pracovalo se železem teda brusné, jinak to časem začne žloutnout, nebo reznout
jak by to bylo s navařením nerezu na plech nevím ale asi nic dobrého
je však pravda že se používá plech s naplátovaným nerezem, třeba na různé nádoby které se používají v agresivním prostředí
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát bře 14, 2008 3:17 pm

Ahoj.

K metalurgii mám hodně daleko, takže jsem tuto diskusi zatím jen se zájmem sledoval, ale zapojit se neodvážil. A i nyní si dovolím jen dvě glosy. Denis má s tou Lloydovskou certifikací lodní oceli pravdu. Roberts uvádí, že jeho kity na ocelovky jsou vyřezávány z této :

Plate parts are cut from Lloyds approved A Grade Shipbuilding quality STEEL that has been coated with factory applied Sigma weld MC welding primer. We use and recommend steel plate that has the official designation ISO standard 10474 or EN 10204 with 3.1.B certificate.

Naopak, i když mě to též překvapilo a zarazilo (vzhledem k proklamované křehkosti) minimálně o jedné nerezovce vím. Už si nepamatuji přesně, kde jsem na ni narazil. Jen tuším, že v souvislosti se stavitelem D.Dixem nebo Radfordem. Snad je postavená podle jednoho z jejich plánů. Matně si vzpomínám, že měla být určena pro plavbu v arktických vodách. Možná právě proto. Je přeci známo, že běžná ocel v chladu křehne, takže lodě do těchto podmínek stavěné se dělají spíše s AL slitin. Třeba tohle pro nerez neplatí ...?

Wlady
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 403
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » pát bře 14, 2008 7:12 pm

Ahoj Roberte , jestli jsou plechy na některých místech "průhledné" , tak nejlepší řešení je výměna . Já jsem před 8 roky začal původně opravovat ocelový trup bratrancova hausbotu ,ale po jednom dni práce jsme se rozhodly pro novou obšívku (v některých místech takřka prorezlé ).Použily jsme 3 mm za tepla válcovaný plech ocel 11 375 , to je standart který seženeš v každé prodejně hutního materiálu.V té době jsem měl sváření jen na elektrody , a pár balíků padlo . Tu ivestici do nové obšívky jsme vylepšili ještě metalizací zinkem .Co kupoval přesně za barvy nevím , ale byly české , základovka na barevné kovy a vrch byl polyuretan . Před tou generální opravou se každý rok musely dělat opravy nátěru trupu , po opravě se loď po vyndání z vody umyje od řas a je hotovo :) .
To přeplátování nerezovým plechem určitě nedělej , fungovalo by to tak jak napsal Smike.
Nerezový materiál není vhodný na stavbu lodě "jen" vzhledem ke své ceně . O jeho křehkosti bych si dovolil pochybovat , nerezová jachta Barabas je celá svařená z nerezu AISI 316 Ti a počítá se u ní i se zamrznutím v ledu (obeplouvá asii a evropu severní cestou)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát bře 14, 2008 8:38 pm

Pokud při broušení / řezání nerezu použiješ stejné nástroje, začnou reznout částice železa, které se na nerez přenesou a nechávají skvrny. V žádném případě nerezaví nerez ocel. Jen tak vypadá. Zcela běžně se na ocelové konstrukce připevňuje nerezový plech :hmm:
Uživatelský avatar
robert1
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: ned zář 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod robert1 » ned bře 16, 2008 10:41 pm

ahoj kamarádi,
za všechny vaše příspěvky moc děkuji :-)

po zváženích všech pro a proti jsem se rozhodl původní ocelové plechy vyřezat
a nahradit je nerez plechy tl. 3mm.

srovnání cen ocelových a nerezových plechů není zas tak dramatické,
obzvláště započtu-li na starně ocelových plechů kvalitní nátěr, popř. i šopování zinkem.
v neposlední řadě mluví pro nerez i menší pracnost.
nyní půjde o to, jakou kvalitu nerezových plechů zvolit - navrhuji aisi 430 (http://www.italinox.cz/?p1=plechy&p2=p6)

znovu vás požádám: nemáte někdo s touto záležitostí zkušenost ???

předem děkuji
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned bře 16, 2008 11:16 pm

Rozhodne by som kontaktoval lodného konštruktéra čo má skúsenosti s ocelovkami. Nie je to robota na týždeň a za pár korún. Viac krát som tu už spomínal Jirku Mandla, ten už postavil niekolko oceloviek a má to naštudované.
Uživatelský avatar
robert1
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: ned zář 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod robert1 » ned bře 16, 2008 11:27 pm

ok, myslíš že bude ochotný poradit ?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon bře 17, 2008 9:17 am

Ja som sa s ním bavil velmi dávno, bol dosť ochotný a komunikatívny. Aký je dnes neviem :) vyskúšaj. Treba počítať s tým že sa tým živý a jeho ochota radiť zadara nebude asi bezbrehá ;) Má svoju web stránku, skús ju vygoogliť.
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod cervik » pon bře 17, 2008 2:32 pm

Ahoj Roberte. Viem si predstaviť ako asi vyzerá skorodovaná loď. Robil som 25 rokov v lodenici / Bratislavskej / a za tie roky sme ich ,,zopár" opravili. Tú kombináciu z nerezom Ti vôbec neodporúčam Tu je niekoľko dôvodou :Nerez sa chová úplne ináč ako bežná ocel , inak pruží , zváratelnosť je úplne iná ako u bežnej oceli. Na nerez musíž použiť nerezové elkektródy a v miestach spojov nerez - ocel by boli problémi. Nerezové elektródy bi ,,vytrhávali" obyčajné teda pôvodné železo ,sú tvrdšie a pri tavení by nebol zaručený spoj / zliatie /s pôvodným materiálom . My sme pri výmene skorodovanej obšívky zhodili -odpálili pôvodnú obšívku, skontroloval , sa stav rebier a po ich ošetrení, prípadne výmene skorodovaných častí sa cez ,,šnyce" navarila nová obšívka.Pôvodné - zachované časti telesa sa opieskovali až na kov , a poriadne natreli kvalitnými farbami. Pri dobre prevedenej práci máš šancu na 20 - 25 rokov ďalšej prevádzky. Pri tvojej udanej dĺške . teda aj výtlaku úplne postačuje plech o hr 4 mm. Len potrebuješ šikovných zámočníkov , ktorý to zo železom vedia, pretože hlavne v podponorovej časti a okolo vrtulí je hodne zaoblení a je to treba vedieť...Prajem vela úspechov.Mimochodom ,Denis spomína Jirka Mandlu, osobne ho poznám / a aj on mňa / je to ochotný chlap v mojej dobe robil v NOL na konštrukcii, ak ak naňho získaš kontakt , určite Ti poradí. Vela úspechov
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 17, 2008 9:09 pm

cervik píše:Ahoj Roberte. Viem si predstaviť ako asi vyzerá skorodovaná loď. Robil som 25 rokov v lodenici / Bratislavskej / a za tie roky sme ich ,,zopár" opravili. Tú kombináciu z nerezom Ti vôbec neodporúčam Tu je niekoľko dôvodou :Nerez sa chová úplne ináč ako bežná ocel , inak pruží , zváratelnosť je úplne iná ako u bežnej oceli. Na nerez musíž použiť nerezové elkektródy a v miestach spojov nerez - ocel by boli problémi. Nerezové elektródy bi ,,vytrhávali" obyčajné teda pôvodné železo ,sú tvrdšie a pri tavení by nebol zaručený spoj / zliatie /s pôvodným materiálom .


Na svařování železa s nerezí jsou přechodové elektrody. Ale taky kombinaci ocel - nerez nedoporučuju, hlavně kvůli elektrokorozi mezi různými materiály - pokud je to pod vodou.
Uživatelský avatar
robert1
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: ned zář 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod robert1 » čtv bře 20, 2008 12:11 am

cervik píše:Ahoj Roberte. Viem si predstaviť ako asi vyzerá skorodovaná loď. Robil som 25 rokov v lodenici / Bratislavskej / a za tie roky sme ich ,,zopár" opravili. Tú kombináciu z nerezom Ti vôbec neodporúčam Tu je niekoľko dôvodou :Nerez sa chová úplne ináč ako bežná ocel , inak pruží , zváratelnosť je úplne iná ako u bežnej oceli. Na nerez musíž použiť nerezové elkektródy a v miestach spojov nerez - ocel by boli problémi. Nerezové elektródy bi ,,vytrhávali" obyčajné teda pôvodné železo ,sú tvrdšie a pri tavení by nebol zaručený spoj / zliatie /s pôvodným materiálom . My sme pri výmene skorodovanej obšívky zhodili -odpálili pôvodnú obšívku, skontroloval , sa stav rebier a po ich ošetrení, prípadne výmene skorodovaných častí sa cez ,,šnyce" navarila nová obšívka.Pôvodné - zachované časti telesa sa opieskovali až na kov , a poriadne natreli kvalitnými farbami. Pri dobre prevedenej práci máš šancu na 20 - 25 rokov ďalšej prevádzky. Pri tvojej udanej dĺške . teda aj výtlaku úplne postačuje plech o hr 4 mm. Len potrebuješ šikovných zámočníkov , ktorý to zo železom vedia, pretože hlavne v podponorovej časti a okolo vrtulí je hodne zaoblení a je to treba vedieť...Prajem vela úspechov.Mimochodom ,Denis spomína Jirka Mandlu, osobne ho poznám / a aj on mňa / je to ochotný chlap v mojej dobe robil v NOL na konštrukcii, ak ak naňho získaš kontakt , určite Ti poradí. Vela úspechov


ahoj cerviku, sváry nerez plechu k ocelovým žebrům budou provedeny pouze zevnitř přechodovým nerezovým drátem a kvalitní svářečkou. sváry plechů nerez-nerez budou mimo ocel žebra, aby nedošlo ke smísení materiálů.starosti mi dělá spíše různá roztažnost materiálů (ocelových žeber cca po 50cm a nerez plechů aisi 430, tl.3mm). musím se také přiznat, že variantu náhrady za ocelové plechy jsem ještě zcela nevyloučil. ta nerez mně ale stále láká :-)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv bře 20, 2008 12:20 am

Ja by som nešpekuloval a dal by som ocelové. Ako som písal dnes sa dajú kúpiť plechy s Loydovým certifikátom a antikorozívne farby sú na vysokej úrovni. Mišáčkovi som dával kontakt na epoxifarbu s 95%-ným plnením čístým zinkom. Ušetríš si problémi a žiadne riziko.
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod cervik » čtv bře 20, 2008 7:46 pm

Ahoj robert 1. Hned otáska : tu obšívku chceš meniť celu, alebo len jej časti? A čo tak okolo hriadelových kozlíkov , kormy , alebo čela , aj tam sa dostaneš z vnútra ? Tie farby dnes sxistujú ozaj kvalitné a práca z ocelou víde tak cca 50 % - ..... Nechceš radšej stavať novú loď ?
Uživatelský avatar
robert1
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: ned zář 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod robert1 » čtv bře 20, 2008 10:43 pm

ahoj kluci,
výměnit potřebuji celé dno k outoru, přístup je naštěstí i zevnitř.
velkou pravdou je co říká denis-dnes už jsou k dispozici velmi kvalitní nátěry,
i když na druhé straně pokud dojde až k mechanickému poškození zinkového nátěru,
je po ochraně, narozdíl od trvalé ochrany materiálů z nerezu.
jak jsem se dočetl, zinkový nátěr má efekt pouze za předpokladu, že je spojitý a elektricky vodivý,
aby mohl vytvořit krystaly čehosi a ty mohly utěsnit zbylé mikroskopické mezery a došlo k úplné ochraně.
i kdzž bych opravdu rád,novou loď zatím díky velmi malým znalostem a zkušenostem určitě stavět nehodlám

řešení ocel-nerez je chvíly 60:40 a chvíly zas 40:60 :-)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host