lepeni gumaku

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 415
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

lepeni gumaku

Příspěvekod avalon » stř bře 19, 2008 11:07 pm

ma niekto skusenost s lepenim gumaku alebo ma niekto adresu na niekoho kto profesionalne lepi gumaky?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv bře 20, 2008 10:35 pm

Lepení gumáku je popsáno v návodu k použití od člunu. Většinou udávají, že díra na válci do velikosti 1 insche (25,4 mm) se provádí
svépomocí a větší se dává do servisu (k prodejci). K lepení se používá stejný materiál z kterého je ten díl člunu vyroben (mají jej pro
dejci a je dost drahý). Pozor na lepidlo- jsou různá lepidla (většinou celá sada t.j. čistidlo, lepidlo a tužidlo za cca 750,-Kč) dle materiálu
člunu. Používá se asi 5 druhů materiálů a technologický postup nebývá stejný. Servisní cena lepení se pohybuje od 500 do 1200,- Kč za
10 centimetrů díry. Používá se přesah min. 5cm od díry na všechny strany a materiál záplaty bývá zatraceně drahý. Většinou se dá koupit u prodejců (např. Navy centrum u Prahy- mají také serviz nebo v Č. Budějovicích a jinde) ale je lepší si to nechat udělat se zárukou.
Některé materiály se vaří např. Zodiac.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

lepení gumáku

Příspěvekod Renda » pát bře 21, 2008 12:09 pm

Jenom bych doplnil, že kromě úvodního čistidla/odmašťovadla se používá jěště tekutina, která povrch v místě záplaty trochu jakoby rozpustí - prostě načne - a ten se pak dobře spojí s lepidlem. "Naleptávají" se tím obě styčné plochy.
Takže postup:
- u záplaty bacha na to, která strana je vrchní!
1) omýt a vysušit
2) obrousit a zdrsnit smirkem
3) odmastit
4) "naleptat"
5) nanést lepidlo na obě plochy
6) nechat zaschnout (cca 10-15 min)
7) přitlačit k sobě (silou, někdo to i zaklepává opatrně kladívkem)
8) nechat vyzrát (1den? na sluníčku?) - dle návodu k lepidlu

Tímhle způsobem se lepí i ZODIACy. Jestli někdo víte, kdo je umí svařovat tak, jako to dělají ve fabrice, tak dejte vědět, prosím.
To by mohlo být SUPER. Ty záplaty, co prodávají v www.marine.cz a v NavyCentru, jsou podle mého z mateiálu na ZODIAC.
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 415
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod avalon » pát bře 21, 2008 1:10 pm

podla mojich informacii sa aj Zodiac lepi ma vsak specialne lepidlo.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Renda » pát bře 21, 2008 1:22 pm

avalon píše:podla mojich informacii sa aj Zodiac lepi ma vsak specialne lepidlo.

Vždyť jsem to psal, že se také lepí... :crazy:
Doufám, že Ti návod stačí, jak jsem ho napsal. :roll:
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát bře 21, 2008 11:12 pm

to Renda: V návodech se většinou uvádí 3 nátěry lepidlem ve slabé vrstvě kolmo na sebe s minimálně 15 minutami na odvětrání a v opravnách to zatěžují nebo stahují mezi dvě desky svěrkami na 48 hod.
Jinak cituješ návod perfektně. Bohužel ubývá lidí kteří si umějí spravit duši u auta (jsou nezdušová kola) a tak je pro ně správně opravit
člun velký problém. Ještě bych podotknul, že návody doporučují záplaty s velkými rádiusy a min. 5cm od díry na všechny strany.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

souhlas

Příspěvekod Renda » pát bře 21, 2008 11:21 pm

to tataS: Souhlas. 3 vrstvy jsem nepsal, protože si myslím, že je reálné nebezpečí, že tam pak je lepidla moc.
Neopisoval jsem to z návodu, ale vzpomínal, jak o dělám ;)
Naposledy upravil(a) Renda dne čtv srp 14, 2008 3:27 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Re: lepeni gumaku

Příspěvekod Renda » sob bře 22, 2008 1:39 am

avalon píše:ma niekto skusenost s lepenim gumaku alebo ma niekto adresu na niekoho kto profesionalne lepi gumaky?

to Avalon: tak jsme se tu rozpovídali a on má na opravy založené vlákno návštěvník fóra - profík KUS - viz:
http://jachting.info/modules.php?name=F ... pic&t=1462
(upozornil na to jinde Baharis).
[hr]Tak jsem zvědav, jestli to moderátoři sloučí nebo ne, protože téma je korektně v obou kapitolách... V každém případě jsou tam související informace.
Naposledy upravil(a) Renda dne čtv srp 14, 2008 3:30 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 415
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod avalon » sob bře 22, 2008 12:52 pm

dik prave na to ze sa to ma natriet viac akojednou vrstvou lepidla som narazal... som rad ze ste mi to spolu ozrejmili, ja som totiz az doteraz mal tu informaciu iba z pocutia... Udajne stacia iba dve vrstvy lepidla ...???...
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob bře 22, 2008 9:12 pm

to Renda: Všechny tyto teorie jsou pěkně takto popsané v návodech od nového člunu ale jako lepící soupravu ti dají od každé barvy
na člunu kousek plátna a k tomu malou tubu lepidla tak maximálně na jednu dírku do toho jejich 1/2 inches. Každý rok na mě někdo
loudí v HR lepidlo, protože lidé škudlí a myslí si, že když výhodně se slevou koupí starší člun, tak je zbytečný výdaj dát pár stovek za
pořádnou soupravu na lepení a spoléhají se, že někoho ukecají, nebo si ve své namyšlenosti ani nepřipustí nějaký problém.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob bře 22, 2008 9:50 pm

Zalepiť dušu viem ;) , ale gumák som ešte /našťastie/ nelepil. To naleptanie pred lepením, s čím sa do spraviť? Kus upozorňoval že to bežne v predaji nie je a nespomínam si že by som niečo také videl.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob bře 22, 2008 10:12 pm

V běžných návodech od člunů se o leptání nepíše a v soupravě je jen malá tuba lepidla na dírku do 1/2 inches. Větší díry jsou pro servis. Osobně jsem v servisech viděl leptání u Zodiaca při lepení válců. na podlahy se používá něco jako Chemoprén Extrém a drží to taky. Leptadlo bývá v lepících sadách za cca 800,-Kč a je určeno pro lepení PVC s gumou nebo s PVC. Tam se musí používat pouze
komponenty ze sady (leptadlo, lepidlo a tužidlo) a poměr nutno dost přesně odměřit. Každá značka má dle materiálu na rourách doporu
čené lepidlo.
Mají to všichni větší prodejci člunů, ale většina lidí si to dává dělat. Materiál na záplaty je zatraceně drahý a servisy jej mají ve větším
balení. Také sady lepení ve velkém jsou levnější.
Přeji všem aby to nemuseli zažít. Největší problém při díře zespodu je ve vysušení vnitřku válce od mořské vody. Ničím se tam nedostaneš a když tam trocha zůstane tak je problém navždy. Ve vyfouknutém a srolovaném člunu se slepuje vnitřek rour, protože
z klouzku je lepidlo.
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » pát kvě 23, 2008 11:18 pm

Objevil jsem až teď dotaz na opravu člunu,kdyby jste si s tím někdo nevěděli rady a nebo se do toho nechtěli pustit,rád Vám člun opravím.
Jak už tu někdo psal,již jsem se tímto problémem zaobíral,ale bylo to jinde.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » čtv srp 14, 2008 2:54 pm

Nechtěl jsem zakládat nové téma, tak to zkusím dát tady: nemá někdo foto, případně nákres jakýchkoliv přepouštěcích ventilů ve vzduch. válcích?
Zajímá mě princip, protože mi není pořád jasná jejich funkce. Čistě teoreticky (dosud jsem je neviděl): pokud vyrovnávají tlak mezi 2 válci, a přitom 1 z nich uniká, tak nakonec by měly být oba prázdné. Ale asi to bude nějak jinak.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv srp 14, 2008 10:51 pm

Netvrdím, že nejsou ale podle mých zkušenosti u menších gumáků je přepážka ve válci udělaná měkká, která se při nižším tlaku ve
vedlejším válcí vyboulí směrem do něj. Žádný ventil jsem tam neviděl. Slyšel jsem něco o malém zalepeném otvoru, který při výrazně
rozdílném tlaku v sousedních komorách pouští pomalu vzduch. V návodech se uvádí, že se komory mají nafukovat postupně vyšším
tlakem ve všech aby nedošlo k poškození přepážek. Z toho usuzuji na tuto funkci. Více by ti asi řekl "kus" . Ten je lepil. Má to být
záchrana na první chvíly ale logicky to nemůže dlouho vydržet za jízdy, spíše na místě.
Uživatelský avatar
lvbor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: pát říj 17, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod lvbor » čtv říj 29, 2009 6:30 am

koupil jsem si starý gumový člun.prodávající mě ujišťoval že se mi člun ani nehne a ejhle do rána komory na půlce co večer.chci se zeptat zda existuje ´´něco´´co dát dovnitř a nějak zamezit uniku vzducu,nebo tak nějak.do duší u kola se kdysi dávalo mléko sdělil mi kolega.děkuji za odpověď.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » čtv říj 29, 2009 7:23 am

co ho zkusit vrátit prodávajícímu?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv říj 29, 2009 8:28 am

Napřed zkus kde to utíká. Na to je dobré (na suchu) potírat povrch člunu houbičkou (nebo hadrem) namočeným ve vodě s Jarem. Bubliny ti ten únik ukáží a potom teprve začni řešit co s tím. Pokud je to pouze místní, tak to jde zalepit ale když je již únik na více místech (zpuchřelý člun), tak to vrátit. Všeobecně
se nevyplatí kupovat člun starší 10let. Taky zkontroluj ventily.
Tento případ je zářným příkladem o šetření na nesprávném místě.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » čtv říj 29, 2009 9:03 am

lvbor píše:koupil jsem si starý gumový člun.prodávající mě ujišťoval že se mi člun ani nehne a ejhle do rána komory na půlce co večer.chci se zeptat zda existuje ´´něco´´co dát dovnitř a nějak zamezit uniku vzducu,nebo tak nějak.do duší u kola se kdysi dávalo mléko sdělil mi kolega.děkuji za odpověď.


Existuje toto:
www.allinflatables.com
po otevření klikni vlevo na: sealant for inflatables

Dávám to jen pro zajímavost, nemyslím si, že by to někdo kupoval na starý člun.
Uživatelský avatar
lvbor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: pát říj 17, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod lvbor » čtv říj 29, 2009 10:24 am

vrácení to asi nepřipadá v úvahu,prodejci jsem volal a odpověď byla že to není možné že rok na něj nesáhnul a stále byl stejně nafouklý jak když jsem jej v té chvíli kupovalTataS samozřejmě toto moudro beru a dodávám - je to moje chyba o které jsem věděl,levná koupě drahá koupě,pokusím se hledat kde to uchází.jen mám strach aby to nebylo všade - spuchřelý!!děkuji za odpovědi.
Uživatelský avatar
Luky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 211
Registrován: stř bře 11, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: okr. Přerov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Luky » čtv říj 29, 2009 9:34 pm

ahoj, ještě existují speciální spreje a postřiky na odhalení i těch nejmenších dírek které pod mokrým hadrem nenajdeš. Tuším že jsem to viděl v nějakém eshopu tady v republice, vyzkoušej pár eshopů těch co jsou přímo pro čluny a lodě jako je eshop Yachtu nebo marínesportu atd. určitě to tam najdeš.
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 415
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod avalon » pát říj 30, 2009 4:50 pm

knoki skoc do Avaryachtu tam ti taky ventil ukazu a ak budes chciet aj predaju cau
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » čtv dub 22, 2010 8:45 pm

samoliter píše:Lepidlo Ultraflex + tvrdidlo přilepí i pvc na gumu. Teď na jaře jsem zkoušel lepit Hypalon na Plastel Pvc, pak na 25 let starý člun Gumotex Barum, poctivý kaučukový nános, a vše drží.
Lepené místo na člunu i záplata se musí smirkovým papírem pořádně zdrsnit, odrat, vodorovně a pak o 90 stupňů napříč. Prach, bordel, setřít vlhkým hadrem. Počkat tak 20 minut, aby se vlhkost z materiálu odpařila, nebo tomu pomoci fénem. Pak čisté místo potřít hadříkem, který je namočený v Toluenu. Čistý Toluen mám v malé lahvičce od Alpy. V balíčku vedle záplat, smirku a hadříků, dvou dřevěných lišt a pár modelářských svorek.
Ne ředidlo a podobný sračky, ale čistý Toluen. Dá se koupit v některých drogeriích, ale musíte přesvědčit prodavačku, že nejste feťák, ale opravujete gumový člun a odmastění materiálu nemá být technickým benzínem, ale Toluenem.
Toluen se nechá pár minut odpařit a pak podle návodu dát lepidlo Ultraflex + tvrdidlo Harter. Nechám trochu zavadnout a pak přiložím k sobě a mezi dvě lišty stáhnu svorkama. Nechám 24 hod v klidu. Prý proto Toluen, že mikroskopicky naruší, naleptá lepený materiál. Nejsem chemik, jak jsem koupil, tak prodávám.
Tak mne to naučil chlapík, co měl firmu Dravex v holešovickým přístavu asi před šesti léty.
Třeba v odborných firmách to lepí, svařují jinak, ale mne se to osvědčilo. Nafukovací člun na divokou vodu má zalepené dno, 80 cm dlouhá záplata a drží jak helvétská víra už pár let. Záplata je namáhána tlakem vzduchu v komoře, a též odírána přes šutry, balvany a jezy. Pokud někde na okraji se záplata o šutr trochu uvolní, tak místo vysuším a dám kapičku vteřinového lepidla.
Tady jsou i příklady lepení: http://www.rakoll.cz/HBFuller/index.php ... -technicka .
A tady je lepidlo Ultraflex a tvrdidlo: http://www.nafukovacicluny.cz/doplnky.htm .
A tady: http://www.boatpark.cz/lepidlo-ultraflex-700ml-z1755/ .
A tady: http://www.vodaci.sk/vodak/eshop/18-1-D ... lex-700-ml .
samoliter.

Prepáč samoliter, že som si dovolil Tvôj návod sem nakopírovať. Určite ho budem/e niekedy potrebovať a tu ho bude možné skôr nájsť. :) :thankyou:
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Příspěvekod samoliter » pát dub 23, 2010 8:44 am

Díky Milosi, že jsi to dal i sem. Mne to nenapadlo. Pan Matějka, tuším, měl f. DRAVEX v holešovickém přístavu. Lepil, opravoval nafukovací čluny, taky občas i vyrobil nový. Před pár lety někam zmizel. Snad šel dělat do zahraničí. Mne něco o lepení vysvětlil, poučil. Kdyby někdo na něj měl aktuální kontakt, prosím napsat přes SZ. Dík. samoliter.
-----------------------------------
Firma, co zastupuje tady výrobce Ultraflexu, mi napsala, že tvrdidlo do Ultraflexu dávat jen pokud je vyžadována zvýšená tepelná odolnost. Třeba v průmyslovém použití. Na lodě to stačí bez tvrdidla.
samoliter.
Uživatelský avatar
Mariner
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: pát čer 18, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Mariner » pát čer 18, 2010 10:37 pm

Zdravím, nevíte někdo kde by se dal sehnat Hypalon a lepidlo na něj? mám docela problém ho sehnat. díky

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti