ovládání lodě jedním člověkem

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

ovládání lodě jedním člověkem

Příspěvekod designer » čtv dub 10, 2008 8:56 pm

Vyvazování k bójce už tady bylo nakousnuté, ale je celá řada dalších situací, které pro jednoho člověka na palubě představují případné potíže. Zajímal by mě názor zkušených, jak na to. Od vyplutí až po kotvení a vyvazování. Třeba takové RE musí být lahůdka. Co vy na to? :?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv dub 10, 2008 9:11 pm

Potvrzuji že jenom nakousnuté a to právě vzhledem k jedno-mužné posádce.
I mě by zajímaly všechny manévry, v tomto počtu mužů na palubě.

Dámy prominou. Hlášku dáma přes palubu, neznám. :?
alffa
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » čtv dub 10, 2008 9:18 pm

původně jsem to chtěl nazvat jednomužné ovládání lodě, ale vzhledem ke všem genderovým hnutím, jsem zvolil neutrálního "člověka". :whist:
Něco takováho neznám. :? co je to za tvora, neutrální člověk :?: a
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » čtv dub 10, 2008 9:39 pm

nenapsal jsem milý A. "neutrální člověk" ale neutrální "člověk". Nemusím být jazykovědec, ani přírodozpytec (že, Halladine), abych pochopil, že je myšlena osoba bez bližšího určení pohlaví. :gun:
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » čtv dub 10, 2008 9:50 pm

Ale jo, designere, já to pochopil. Taky jsem nereagoval na Tebe, ale na Alffu. Určitě to znáš, někdy člověk reaguje rychleji než přemýšlí. Ještě , že s tady dají mazat vlastní příspěvky. I tenhle bude smazán, takže prosím, nereagovat
Je to zajímavé téma, které se mně i docela osobně týká, takže budu sledovat
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv dub 10, 2008 10:00 pm

halladin píše:Ale jo, designere, já to pochopil. Taky jsem nereagoval na Tebe, ale na Alffu. Určitě to znáš, někdy člověk reaguje rychleji než přemýšlí. Ještě , že s tady dají mazat vlastní příspěvky. I tenhle bude smazán, takže prosím, nereagovat
Je to zajímavé téma, které se mně i docela osobně týká, takže budu sledovat

Copa halladine?
To jsi nepochopil žert :?:
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » čtv dub 10, 2008 10:16 pm

Ale jo, Alffo pochopil, a pokračoval ve srandování. Ale mojí citací jsi mi zřejmě vzal možnost smazat příspěvek, který jsem měl v úmyslu smazat.
Takže to ,prosím všechno moje smaž Ty. Informačně je to plevel
Naposledy upravil(a) halladin dne čtv dub 10, 2008 10:40 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » čtv dub 10, 2008 10:28 pm

počkejte pánové až na vás skočí nějakej moderátor :crazy: :offtopic: cha, cha. Lynxi, ty jsi se zmínil někde, že jezdíš sám. Baharisi, také o tobě jsem se dočetl, že v případě potřeby ovládáš loď sám. Podělte se, požálujsta o své jistě těžce nabyté zkušenosti.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv dub 10, 2008 10:36 pm

Závisí o akú velkú loď sa jedná a či je to motorák, alebo plachetnica. :D
Ak je to plachetnica tak to zasa závisí od toho ako je velká. Osobne si myslím že okolo 35 stôp sa dá zvládnuť bez nejakých večších technických vymožeností. Ak má všetky laná zvedené do kokpitu, tak to nevidím ako velký problém. Predpokladám že ak niekto chce jazdiť sólo tak to bude asi jeho vlastná loď a spraví si na lodi vlastné úpravy. Ak je na lodi autopilot a samoprehadzovacia kosatka tak to musí ísť v pohode.
Pri sólo plavbe by som sa viac obával o svoju fyzickú výdrž ako ovládania lode, najme pri zlom počasí.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » čtv dub 10, 2008 11:01 pm

Ano Denisi, máš pravdu. Otázka je příliš široká. Měl jsem na mysli plachetnici, 30 - 36 stop, běžně vybavenou. Nejde mi o majitele, který se rozhodne spálit mosty a vyrazit.
Máš prostě chuť vyrazit si sám, nebo s úplně nezkušeným partnerem na týden, na dva. Půjčíš si loď a jedeš. Nebo jiná situace - nastane problém s posádkou(XY důvodů) a zůstaneš na to sám...Tak jsem to tedy myslel.
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 746
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » čtv dub 10, 2008 11:25 pm

ja jsem plul pomerne casto sam na 21 stopove a ted obcas na 28 stopove.nemam ani rolfok ani lana svedena do kokpitu,takze to obcas je docela sranda,musim s tim neco delat.podotykam ze jsem sam plul vzdy jen v idealnim pocasi a vzdy jsem vyplouval a pristaval na sve misto ve zname marine.pred vyplutim jsem nachystal plachty,kosatku nacvakal na predni steh a namackal ji do predniho kose.konce otezi zasekl v kokpitu,ale nechavam je hodne volne pro pripad necekaneho nafouknuti kosatky.nastartuju motor,odvazu lod od mola a naskocim,na motor vyjedu z mariny.namirim si to na volnou vodu,uvazu kormidlo a vytahnu fendry.pak si nadjedu na vhodnou pozici namirim prid proti vetru nebo pokud nechcu dostat vyfackano kosatkou tak temer proti uvazu kormidlo a za plavby na motor projdu se ke stezni a vytahnu kosatku,vratim se do kokpitu trosku pritahnu otez a pod kurzem ostre proti vetru uvolnim posledni remen drzici hl.plachtu pak opet ke stezni a vytahnout,zpatky do kokpitu upravit oteze nabrat spravny kurz a vypnout motor.dale je to v pohode az do pristavani,pred marinou nastartuju a stejnym postupem jako nahoru stahnu plachty dolu,zajistim je,vyvesim fendry a nachystam si lano uvazane na pridi a zadi.lano vede venkem okolo sloupku.pak motoruji na sve misto kde se vyvazuje bokem k molu zaradim neutral a setrvacnosti tam najedu vyskocim na molo srovnam a zabrzdim lod pomoci nachystaneho lana a vyvazu se.otviram konecne to treti pivo :mad:
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát dub 11, 2008 8:03 am

Je pravda že ovládání lodi "jednou osobou dosud nezjištěného pohlaví" bude mít jako běžný standard Lynx. Alespoň podle jeho příspěvků jsem to tak pochopil. Já to používám pouze vyjmečně, pokud situace vyžaduje a hodně při této činnosti využívám funkce autopilota. Také pouze v přiměřeném počasí.
Ale ono to tu už někde je. Podrobně jsem popisoval postup při RÉ. Jen to zatím nemůžu najít. Asi jsem to psal někam, kam to nepatřilo... :smash:
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8582
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát dub 11, 2008 9:19 am

Malá ukázka "jednomužného" ovládání v 50 uzlech, se spinakrem to už bylo asi hodně přes míru ...... :? .
(názvosloví je myslím v pořádku, jsou i jednomužné a dvoumužné pily... :D )


[youtube]http://youtube.com/watch?v=z_ExqQ80T5g[/youtube]
Naposledy upravil(a) Libor dne pát dub 11, 2008 11:35 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3033
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 287
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pát dub 11, 2008 9:41 am

Ahoj,
mám zkušenost velmi podobnou té Danově – ono to asi jinak nejde.
Např. loni v září 700 mil z Polska do Dánska (Christianso), švédska (Kalmar, Faro, Gotland) a zpět.
Loď je 27 stop dlouhá a také nemá rolfok ani lana vyvedená do kokpitu. Takže pokud chceš něco dělat, šup na palubu. Loni jsem jeden den (přesněji asi 12 hodin) plul v 8 Bf. Když se sedmička měnila na osmičku, sundaval jsem kosatku. Loď jsem měl ostře proti větru, u stěžně jsem si vzal lano výtahu kosatky a doručkoval na příď. Tady jsem mezi vlnami, které šly přes příď, kosatku zároveň spouštěl a přivazoval k přednímu koši. Když se blížila velká vlna, všeho jsem nechal, chytil se předního koše, zapřel nohama o sloupky relingu a čekal až ze mě stečou asi tak dva hektolitry vody. Zapoměl jsem dodat, že tohle vše bylo možné dělat jen tak, že jsem seděl na palubě.
Z přistávání, zvláště přídí k molu, mám taky pár veselých historek – kdyžtak na školení ...
Ať žije jachting! :mad: :)

P. S. Oproti Danovi nejdřív vytahuji hlavní plachtu, pak teprv kosatku a pak vypínám motor.
Naposledy upravil(a) lynx dne pát dub 11, 2008 9:56 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3033
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 287
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pát dub 11, 2008 9:54 am

Ještě mě napadlo: Veselé jsou dlouhé (noční) etapy na zaďák nebo zadobočák. Když člověk 26 hodin sedí u kormidla, hodně si přeje mít "arktizovaný můstek". Když se mu chce na záchod, znamená to postavit loď do driftu, vykonat a pokračovat. Také s jídlem nic moc.
Loni nejdelší etapa trvala 62 hodiny (z Gotlandu [Herrvik] do Polska [Ustka]). Naštěstí to ale bylo na předoboční vítr, při kterém loď jde vyvážit tak, aby byla samořiditelná – neplést s autokormidlem. Kvůli hustému provozu jsem mohl odpočívat jen po 15 až 20 minutách. I tak to ale byl veliký rozdíl proti nepřetržitému sezení u kormidla. :-)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát dub 11, 2008 10:59 am

Baharis píše:Je pravda že ovládání lodi "jednou osobou dosud nezjištěného pohlaví" bude mít jako běžný standard Lynx. Alespoň podle jeho příspěvků jsem to tak pochopil. Já to používám pouze vyjmečně, pokud situace vyžaduje a hodně při této činnosti využívám funkce autopilota. Také pouze v přiměřeném počasí.
Ale ono to tu už někde je. Podrobně jsem popisoval postup při RÉ. Jen to zatím nemůžu najít. Asi jsem to psal někam, kam to nepatřilo... :smash:


Zkus to prosím najít, specielně RÉ by mě zajímalo. Jak se dá přitom využít autopilot.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát dub 11, 2008 11:18 am

Jednoduše. Když pluješ ostře na větr, ťukneš na autopilotovi 10 x 10° na potřebnou stranu a nachystáš se u závětrné otěže geny. V okamžiku kdy se začne přetahovat ji vypustíš a jdeš k vinšně na druhé straně, kde namotáš a dotáhneš nyní závětrnou. Hlavní plachta se přehodí sama, vypneš autopilota a vyostříš.

To si nikdo z celého fóra nevzpomíná, kde jsme se o tom vloni bavili???
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3033
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 287
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pát dub 11, 2008 11:20 am

Teď jsem si toho teprve všimnul:
Baharisi, můžu Tě ujistit, že jsem osoba zjištěného pohlaví! :o :gun:
Tak jakýpak standard?
:)
Já vím, myslel's to jinak ...
Doufám. :mad:
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát dub 11, 2008 11:30 am

Baharis píše:Jednoduše. Když pluješ ostře na větr, ťukneš na autopilotovi 10 x 10° na potřebnou stranu a nachystáš se u závětrné otěže geny. V okamžiku kdy se začne přetahovat ji vypustíš a jdeš k vinšně na druhé straně, kde namotáš a dotáhneš nyní závětrnou. Hlavní plachta se přehodí sama, vypneš autopilota a vyostříš.

To si nikdo z celého fóra nevzpomíná, kde jsme se o tom vloni bavili???


Už se těším, jak si vyzkouším, díky :shock:
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » pát dub 11, 2008 1:55 pm

Jen pár poznámek.Za slabšího větru lze provést Ré jak napsal Baharis.Ovšem musí být a fungovat autopilot.Ale v silném větru nebo při absenci autopilota musí být možnost zafiksovat kormidlo.Potom před obratem trochu odpadnu na vítr aby loď zrychlila,pak rychle kormidlem změním kurz a zafiksuji ho zase pro přímý kurz.Při tom obratu hlavní plachta přeletí na druhou stranu sama(otěže jsou samozřejmě v záseku),pozor na hlavu,a genoa se při obratu opře zadním rohem o stěžeň o pomáhá otočení špičky na nový kurz.Až je loď na novém kurzu,tak genou přetáhnu na druhou stranu a uvolním kormidlo.Dělá se u tohoto manévru jedna chyba,a to,že se příliš brzy povolí otěže genoi,a ta začne třepat a někdy se roztrhne.Přitom také vytáhne otěže na maximum a trvá to déle,než zase genou dotáhnu.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát dub 11, 2008 2:05 pm

ještě mě napadla jedna možnost při silném větru - postavit se proti větru, srolovat genu a znovu vytáhnout na druhé straně. Co si o tom myslíte?
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » pát dub 11, 2008 2:15 pm

I to je možnost,ale zase to musí být provedeno velmi rychle,protože když postavíš loď proti větru tak ti vyvlaje i hlavní plachta,a loď se zastaví.A je zase nebezpečí roztrhnutí i hlavní plachty, a ještě je loď neovladatelná.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát dub 11, 2008 6:50 pm

To asi nebude to pravé, jak už naznačil Maris. Postavíš loď proti větru, chviličku stojíš a pak si s tebou vítr udělá co chce. Nemůžeš stihnout srolovat genu, aby jsi neztratil dopřednou rychlost. To už je lepší udělat to ré bez geny a po srovnání kurzu ji povolit a přetáhnout. Opět psal Maris...
Naposledy upravil(a) Baharis dne sob dub 12, 2008 12:19 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát dub 11, 2008 9:29 pm

Díky, asi není ten můj nápad moc dobrej. A jak vidíte manévr v marině - zádí k molu a vyvázání? :?
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » pát dub 11, 2008 11:50 pm

Dovolím si zase popsat mé zkušenosti.
Velmi záleží na tom,jaký máš zadek lodi.Pokud máš menší loď se zavěšákem a kormidlem na zrcadle,tak tam je to trochu problém s vyskočením na břeh.Právě to vyskočení je třeba dobře nacvičit.
Ale jinak samotný manévr není až zas tak složitý.Je ještě rozdíl,jestli jsou v přístavu muringy,nebo ne.
Před vplutím do mariny nastartuji motor, spustím a upevním oboje plachty.Dále vyvěsím fendry,nachystám háček a na zádi nachystám vyvazovací lana uvázaná na vazáky.Pak pokud je místo tam,co se chci vyvázat,tak tam zajedu předkem,a to tak,že to místo vlastně přejedu a pak do něj nacouvám.Druhá možnost je,že se otočím ještě před marinou,a couvám až na místo stání.Tady je třeba rozlišit,jestli jsou muringy nebo ne.Pokud nejsou,tak ještě záleží na hloubce,protože podle ní musím včas vypustit kotvu a pokračuji v couvání k molu.V marinách bývají většinou štafové,kterým hodím vyvazovací lano a po vyvázání zádě jdu dotáhnout kotevní lano nebo řetěz.Pokud fouká vítr z boku,a nezajíždím mezi lodě,tak je třeba konat rychle,ať to nesfoukne špičku.Pokud jsou muringy,tak převeznu podávanou šnůru můringu, hodím vyvazovací lano štafovi,a rychle přeručkuji s muringem na příď a můring přivážu na příď.Při zastavení u mola musím vyřadit na neutrál,abych nenamotal šnůru můringu.
Horší je,když na mole nikdo není,kdo by převzal vázací lana a podal můring.V tom případě musím vyskočit na molo sám,provizorně uvázat lano,podat si můring,zpátky na loď a pak už jak jsem popsal výše.Je velmi dobré mít na záď specielní kulatý fendr,který zabrání nárazu lodi do mola.A pak už jen doladím jednotlivé úvazy,vypnu motor,a pivo jen zasyčí.Nevím,jestli jsem na něco nezapoměl,protože už dva měsíce jsem nebyl na lodi.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů