Fastnet v roce 1979

Odkazy na zajímavé video a filmy s jachtařskou tématikou, TV a rozhlasové pořady, apod.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Fastnet v roce 1979

Příspěvekod Renda » úte dub 22, 2008 4:00 pm

Dnes večer je jachtařsky povinná koukanda na ČT1 od 20:00
Slavný závod rozprášila nevídaná bouře. Dokumentární rekonstrukce BBC

Závod Fastnet začal v 13.30 v sobotu jedenáctého srpna roku 1979. Více než 300 jachet vyplulo podél jižního pobřeží Anglie. Regatu ale zasáhla nevídaná bouře, i když předpověď počasí byla zprvu dobrá. Byla zahájena největší mírová záchranná operace ve vzduchu a na moři na britských ostrovech. S ranním rozbřeskem se k osmi vrtulníkům Královského letectva a pátracímu letounu Nimrod přidávaly britské a irské záchranné lodě a prohledávaly oblast o rozloze téměř 30 tisíc čtverečních kilometrů.Pátraly po nejméně 15 posádkách, které opustily své jachty a nasedly do záchranných člunů. Ze 303 jachet, dokončilo pouhých 85. O život přišlo 16 jachtařů. Brzy se ukázalo, že lodě byly na takovou bouři nedostatečně vybavené. Po tomto neštěstí došlo u námořních závodních jachet k mnoha změnám. Satelity a dlouhovlnné vysílačky dnes umožňují příjem podrobných předpovědí počasí. Aby se posádky mohly prestižních závodů zúčastnit, musí projít kvalifikací.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8583
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte dub 22, 2008 4:44 pm

Bude to někdo nahrávat??, Asi to nestihnu... :(
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

AVI

Příspěvekod Renda » úte dub 22, 2008 5:24 pm

...se pokusím ;) - do AVI
mikiviki
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 160
Registrován: ned srp 19, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mikiviki » úte dub 22, 2008 8:50 pm

sakrblé :shock: Proč děláme tak krásný sport ? ! :?
Uživatelský avatar
janekz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 176
Registrován: čtv zář 20, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod janekz » úte dub 22, 2008 8:52 pm

Máte to tedy někdo nahraný? Já stihl jen závěrečné titulky plus asi 2 minuty před nimi...

Ahoj, Janek
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » úte dub 22, 2008 9:13 pm

Jsem na zahradě, tak jsem nahrávat nemohl. A v poledne když jsem odjížděl, jsem to ještě nevěděl. :hmm:
Ale závod to teda byl hustý....
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » úte dub 22, 2008 9:14 pm

zas o tolik jsi nepřišel...koneckonců, vítr jsme měli i silnější.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Renda » úte dub 22, 2008 9:38 pm

janekz píše:Máte to tedy někdo nahraný?

jj ;)
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » úte dub 22, 2008 11:13 pm

Zítra to v 15,05 na ČT 2 opakují.
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

fastnet

Příspěvekod pecho » stř dub 23, 2008 7:23 am

To je fakt, hustý, ten film byl nějaká přesná rekonstrukce? Nebo nějaké volné zpracování události? Mě se hned zkraje nelíbilo jak ten za tím kormidlem tam různě křepčil a měl z toho radost, jak to začíná bouřit, jako by neměl žádnej respekt. Kdoví jak by se člověk zachoval v této situaci. Něco jsem už taky prožil, taky bouře a vichřice, ale takhle vostrý to určitě nebylo (si myslím), designer zde někde píše, že měli bouři a vichřici silnější, ale to už se zde někde taky psalo, že měli za kapitána toho nejpovolanějšího z povolaných Romana a ten zas jak tu někde psal, měl tu nejskvělejší posádku, chlapci tak to má být. Ale kladu si otázku, v takových situacích,kde jsou lidské možnosti z toho vyváznout živej, kde je ta hranice, to nějak ovlivnit, nebo se zachránit a nespoléhat jen na to že budeme mít nějaké štěstíčko? Asi to opravdu nikdo neví a nejde to asi určit. Zdraví Pecho
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř dub 23, 2008 8:06 am

Jsou možnosti lidské a možnosti technické. V té době byly materiály a technické řešení lodí asi trochu někde jinde. Také osvěta a informovanost byly podstatně horší.
Ono srovnávat zkušenosti a kvality lidí od moře, lidí co tam v tom počasí žijí s námi by asi pokulhávalo. Předpokládám že i ten největší amatér toho věděl o moři víc, než já, nebo někteří z nás.
A srovnávat počasí a stav moře Mediterranean Sea s oblastí Anglie a Skotska se už vůbec nedá. Pokud by na Designera hukla 12ti metrová zalamující vlna, asi by mu ten zubatý úsměv trochu ztuhnul. Ber to jako jeden z jeho vtípků, odlehčujíjí diskusi.

BTW: Zrovna včera jsem četl, že první rozjížďka Zlarinské regaty byla zrušena kvůli silnému Jugu. Taak si to srovnejte....
:lool:
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 23, 2008 8:18 am

Baharis píše:Jsou možnosti lidské a možnosti technické. V té době byly materiály a technické řešení lodí asi trochu někde jinde. Také osvěta a informovanost byly podstatně horší.
Ono srovnávat zkušenosti a kvality lidí od moře, lidí co tam v tom počasí žijí s námi by asi pokulhávalo. Předpokládám že i ten největší amatér toho věděl o moři víc, než já, nebo někteří z nás.
A srovnávat počasí a stav moře Mediterranean Sea s oblastí Anglie a Skotska se už vůbec nedá. Pokud by na Designera hukla 12ti metrová zalamující vlna, asi by mu ten zubatý úsměv trochu ztuhnul. Ber to jako jeden z jeho vtípků, odlehčujíjí diskusi.

BTW: Zrovna včera jsem četl, že první rozjížďka Zlarinské regaty byla zrušena kvůli silnému Jugu. Taak si to srovnejte....
:lool:

Baharis má pravdu, chtěl jsemto trochu shodit...Nejde o vítr, ale velikost vln a 12m - to by mě neztuh jenom úsměv, to bych ho asi i na chvíli ztratil :lol:
Ty podmínky byly strašné. Fakt je, že asi většina lodí byla dost malá. Nevím, jak se jmenovala ta doprovodná, co předávala údaje o polohách na pobřeží. Ta měla 14m a vypadalo to, že jsou relativně v klidu. Tedy minimálně dle filmu.
Jinak si myslím, že forma hraného dokumentu je nešťastná a nechápu za co je BBC v tomto žánru tak oslavované.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř dub 23, 2008 9:07 am

No, pokud nejsou k dispozici žádné filmové záběry (originální) - a pravděpodobně měli účastníci většinou jiné starosti, než filmovat, snad se to ani jinak dělat nedá. Dokument pořízený jen z výpovědí účastníků před kamerou by asi nebyl ani zajímavý, ani dostatečně informativní.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3035
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 287
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » stř dub 23, 2008 9:14 am

Docela by mě zajímalo, kde tak pohotově a přesně brali svoji polohu, když bylo zataženo a v roce 1979 si o gps mohli nechat jenom zdát. Taky počítat polohu z poslední známé, kurzu a rychlosti si v těchhle podmínkách neumím představit.
Asi filmařská licence. :o
Uživatelský avatar
toma
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod toma » stř dub 23, 2008 9:21 am

Mě se dokument líbil. Prostředky pro podání průběhu takových událostí jsou dost omezené, jak píše halladin - buď výpovědi (které však také mohou být neméně strhující), autentické záběry (kterých se z pochopitelných důvodů nedostává), nebo tak, jak to dělá BBC. Jinak k velikosti lodí, která hrála v průběhu závodu jistě svoji roli, vygooglil jsem, že s/y Grimalkin měla 30 stop, podle dokumentu byla ta s tím "křepčícím kormidelníkem" ještě menší. To jistě nebylo při takové situaci dobré. Podmínky, jaké vládnou v těchto oblastech musí být opravdu drsné a tito lidé s mořem skutečně žijí již od dětství, jak zmínil Baharis. David Křížek zmínil v souvislosti se svým současným kolegou Philem Sharpem, že tento člověk žije na moři od malička a je oproti Davidovi neuvěřitelně zocelený a vydrží neskutečně mnoho.
Trochu mě ale překvapilo, že dvě v dokumentu prezentované posádky opustily své lodě tak brzo, byť, alespoň dle dokumentu, se lodě ještě reálně nepotápěli. Mám ale málo informací k tomu to hodnotit - mohlo to být tím, že v roce 1979 se prostě lodím nedalo tolik věřit.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř dub 23, 2008 9:37 am

toma píše:
Trochu mě ale překvapilo, že dvě v dokumentu prezentované posádky opustily své lodě tak brzo, byť, alespoň dle dokumentu, se lodě ještě reálně nepotápěli. Mám ale málo informací k tomu to hodnotit - mohlo to být tím, že v roce 1979 se prostě lodím nedalo tolik věřit.

Není možné, , že byli z rádia varováni, že bouře se ještě zhorší, usoudili, že to jejich loď nezvládne, a raději se přemístili do odolnějších záchranných prostředků, dokud to ještě šlo ? Lodě určité velikosti mají limity toho, co vydrží.. A pokud jsou ( anebo budou) tyto limity překročeny.....
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » stř dub 23, 2008 9:47 am

Baharis píše:A srovnávat počasí a stav moře Mediterranean Sea s oblastí Anglie a Skotska se už vůbec nedá.

designer píše:Nejde o vítr, ale velikost vln ...

To je naprosta pravda. Nehlede na to, ze za "nasi" boure vitr presahoval 80 knt a more bylo hodne tezke, vlneni bylo pravidelne, proto bylo mozne mit naprotou kontrolu nad situaci. Bylo nutne jednoduse receno zvolit spravnou taktiku, dukladne pozorovat chovani plavidla a odpovidajicim zpusobem manevrovat kurzem a rychlosti.

Oproti tomu, pokud si to dobre pamatuji (na film jsem se podivat nestihl, napravim to dnes), ucastnici Fastneskeho zavodu v roce 1979 za vetru kolem 10 bft se setkali s naprosto chautickym vlnenim, ktere bylo kratke, strme a zalamujici se. Ty lode, ktere prisli k urazu, jednoduse spadly z vlny, jako ze zdi, anebo naopak vlna spadla na ne. V obou pripadech dochazelo v dusledku narazu o vodu nebo vody o lod k polamani soucasti trupu nebo k prevraceni se ztratou stezne.

(Zase, pokud to dobre pamatuji) problemy mela ta plavidla, ktera mela nedostatecnou rychlost. Naopak ty lode, ktere se snazily udrzovat rychlost a tim i dobrou manevrovatelnost, nebyla poskozena. Nejaka jachta typu "Contessa 32" dokonce ve sve tride vyhrala a vubec vetsi problem nemela (relativne). Po celou dobu sla pod obema plachtami odpovidajici velikosti. Tato lod posleze byla dukladne proskoumana a stala se zakladem empirickeho etalonu (skladajiciho se z vysledku zkoumani cca 150 jachet), ktery umoznuje s velkou jistotou odpovedet na otazku, za nejaka jachta je vhodna pro otevrene more. Nazev etalonu si nevzpomenu. Zde se na Contessu 32 muzete podivat:

http://www.jeremyrogers.co.uk/contessa3 ... tions.html

Takze, rozdil spociva ve vlne.
Uživatelský avatar
toma
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod toma » stř dub 23, 2008 9:47 am

to Halladin: To určitě možné je. Ale třeba v případě té menší lodě (na to jméno si nevzpomenu) bylo i z vyprávění aktéra patrné, že záchranný ostrůvek vyhodili tak nějak zbrkle potom, co se loď vrátila po převržení do původní pozice, a to snad i bez příkazu kapitána. Možná zkratkovitá reakce na evidentně zoufalou situaci. Ale, jak říkám, málo informací...
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » stř dub 23, 2008 9:55 am

toma píše:Trochu mě ale překvapilo, že dvě v dokumentu prezentované posádky opustily své lodě tak brzo, byť, alespoň dle dokumentu, se lodě ještě reálně nepotápěli. Mám ale málo informací k tomu to hodnotit - mohlo to být tím, že v roce 1979 se prostě lodím nedalo tolik věřit.

Pokud je mi vubec dovoleno se k tomu nejak vyjadrovat, domnivam se, ze obe zminene posadky to proste spatne odhadly. Dobra namorni praxe rika, ze opoustet plavidlo je mozne pouze v situaci bezprostredniho nebezpeci potopeni. Doslova tesne pred tim, nez lod jde na dno. Je tomu tak proto, ze i kompletne zalita lod skyta pro posadku vetsi ochranu, nez nejaky nafukovaci vor. Spatne se to vsem resi, ze?. :) Mozna take vznikla panika.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř dub 23, 2008 10:05 am

kompletne zalita lod skyta pro posadku vetsi ochranu, nez nejaky nafukovaci vor. Spatne se to vsem resi, ze?.

No vida. A já se -zřejmě mylně - domníval, že záchranné ostrůvky jsou konstruovány tak, aby přežily víc, než loď , ze ktré mají zachránit posádku.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Renda » stř dub 23, 2008 10:12 am

designer píše:Ty podmínky byly strašné. Fakt je, že asi většina lodí byla dost malá. Nevím, jak se jmenovala ta doprovodná, co předávala údaje o polohách na pobřeží. Ta měla 14m a vypadalo to, že jsou relativně v klidu. Tedy minimálně dle filmu.
Jinak si myslím, že forma hraného dokumentu je nešťastná a nechápu za co je BBC v tomto žánru tak oslavované.
Velikost lodi jistě hraje roli, ale myslet si, že větší loď se nepřevrátí, je v takových podmínkách nesmysl. Já osobně větší důraz kladu na pevnost konstrukce lodi (vzpomeňte slavnou Niké v Indickém oceánu) - pevná, ne zbytečně velká okna, kormidlo uložené i dole (ve skegu či konci kýlu), předimenzované ovládací zařízení kormidla (větší loď v silném větru nejde řídit náhradní pákou i když jí loď má ve výbavě) a v neposlední řadě v kajutě musí být VŠE upevněné! (Je až zarážející, jak často je posádka zraněna kupříkladu letící konzervou.)
Z těchto hledisek ani moderní lodě nejsou běžně příliš bezpečné, protože upřednostňují rychlost. :hmm:
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 23, 2008 10:12 am

halladin píše:No, pokud nejsou k dispozici žádné filmové záběry (originální) - a pravděpodobně měli účastníci většinou jiné starosti, než filmovat, snad se to ani jinak dělat nedá. Dokument pořízený jen z výpovědí účastníků před kamerou by asi nebyl ani zajímavý, ani dostatečně informativní.


já měl na mysli celý žánr, ne jenom tento konkrétní díl. Je to spíš móda. Jde o hybrid mezi filmem a dokumentem, přičemž filmově je to slabé a dokumentárně nedostatečné-spoustu faktů se "nevejde" protože prostor zabere "příběh".
To je ale můj soukromý názor
Uživatelský avatar
c25land
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 24
Registrován: čtv dub 10, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod c25land » stř dub 23, 2008 10:19 am

Mate to teda nekde nahrane :) ? doma se na televizi nestiham divat :)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » stř dub 23, 2008 10:20 am

halladin píše:...domníval, že záchranné ostrůvky jsou konstruovány tak, aby přežily víc, než loď , ze ktré mají zachránit posádku.

Asi to nebude uplne spravna domnenka. :) Posadka jachty "Trophy" se vysadila na vor. Vor ztratil plovouci kotvu a v dusledku toho se prevratil. Voda ho pak nejak potrhala. Posadka, ktera prelezla na prevraceny vor (na jeho dno) ztratila nekolik lidi, ktere bud umrzli anebo je splachla vlna. Nebo tak nejak. I ostatni posadky mely ve vorech problemy, zejmena pak se jim trhali strisky a praskali jejich nafukovaci podpery.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8247
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř dub 23, 2008 10:20 am

Zapomínáte, že se psal r. 1979.....
Jak jinak by se počítaly pozice, než podle vzorce rychlost, kurz, deviace, deklinace, drift. Pokud se objevil nějaký navigační prvek, udělala se oprava, pokud bylo možné použít sextatnt, opět.
Opouštění lodí při sebemenším nebezpečí byla tehdy a ještě dlouho potom naprosto běžná praxe. Až výzkumy a rekonstrukce posledních let objevily, že to je blbost. I běžná námořní praxe se postupně mění a vyvýjí.
Je otázkou, podle polohy lodí a podle posouvající se bouře, čemu bly jednotlivé lodě vystavené. Mě to připadá, že ty na předních pozicích tomu nejhoršímu mohly utéct. Konstrukce lodi samozřejmě hrálal obrovskou roli. Loď hlavního hrdiny podle mě konala správně, udělali co mohli. Ale prostě to nevydržela konstrukce a někudy začali nabírat vodu. Mě trochu scházela jakákoliv snaha o její vyčerpávání....
Že síť meteo hlášení nebyla propojena a neměli informace z amerického kontinentu, bylo také fatální.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host