Fastnet v roce 1979

Odkazy na zajímavé video a filmy s jachtařskou tématikou, TV a rozhlasové pořady, apod.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 23, 2008 10:24 am

Renda píše:
designer píše:Ty podmínky byly strašné. Fakt je, že asi většina lodí byla dost malá. Nevím, jak se jmenovala ta doprovodná, co předávala údaje o polohách na pobřeží. Ta měla 14m a vypadalo to, že jsou relativně v klidu. Tedy minimálně dle filmu.
Jinak si myslím, že forma hraného dokumentu je nešťastná a nechápu za co je BBC v tomto žánru tak oslavované.
Velikost lodi jistě hraje roli, ale myslet si, že větší loď se nepřevrátí, je v takových podmínkách nesmysl. Já osobně větší důraz kladu na pevnost konstrukce lodi (vzpomeňte slavnou Niké v Indickém oceánu) - pevná, ne zbytečně velká okna, kormidlo uložené i dole (ve skegu či konci kýlu), předimenzované ovládací zařízení kormidla (větší loď v silném větru nejde řídit náhradní pákou i když jí loď má ve výbavě) a v neposlední řadě v kajutě musí být VŠE upevněné! (Je až zarážející, jak často je posádka zraněna kupříkladu letící konzervou.)
Z těchto hledisek ani moderní lodě nejsou běžně příliš bezpečné, protože upřednostňují rychlost. :hmm:

Nejsem konstruktér lodí, ale, že velikost nehraje roli - s tím tedy nesouhlasím. Samozřejmě, že i větší loď se může převrátit. Ale rozhodně má větší šanci, že se nepřevrátí - delší LOA, je rychlejší - může tedy lépe manévrovat i ve velkých vlnách.
A NIKE - jdi se na ní podívat, je v Praze v Podolském háfnu. To, že své plavby přežila spolu se svým kapitánem je spíše dílem obrovského štěstí, než promyšlené konstrukce. Nakonec sám R.K. to připouští a v nějakém rozhovoru s ním se zmínil, že nikdo (nebo většina) z jeho generace osamělých mořeplavců už nežije. Prostě někde ve svých loďkách zmizeli... A okna má spíš větší, než současné lodě. Tak nevím :cry:
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř dub 23, 2008 10:28 am

Asi to nebude uplne spravna domnenka.

No, já netvrdil, že jsou konstruovány, aby přežily všechno. Jen víc než loď.
Že to nemusí stačit, je už jiná věc. :-)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 23, 2008 10:35 am

Baharis píše:Zapomínáte, že se psal r. 1979.....
Jak jinak by se počítaly pozice, než podle vzorce rychlost, kurz, deviace, deklinace, drift. Pokud se objevil nějaký navigační prvek, udělala se oprava, pokud bylo možné použít sextatnt, opět.
Opouštění lodí při sebemenším nebezpečí byla tehdy a ještě dlouho potom naprosto běžná praxe. Až výzkumy a rekonstrukce posledních let objevily, že to je blbost. I běžná námořní praxe se postupně mění a vyvýjí.
Je otázkou, podle polohy lodí a podle posouvající se bouře, čemu bly jednotlivé lodě vystavené. Mě to připadá, že ty na předních pozicích tomu nejhoršímu mohly utéct. Konstrukce lodi samozřejmě hrálal obrovskou roli. Loď hlavního hrdiny podle mě konala správně, udělali co mohli. Ale prostě to nevydržela konstrukce a někudy začali nabírat vodu. Mě trochu scházela jakákoliv snaha o její vyčerpávání....
Že síť meteo hlášení nebyla propojena a neměli informace z amerického kontinentu, bylo také fatální.


No to je právě problém hraného "dokumentu". Dostaneš příběh, ale fakta - základ dokumentu, jaksi nedostačují.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8245
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř dub 23, 2008 10:48 am

Fakta - hlášené pozice lodí a jejich skutečné pozice předpokládám že mohli brát ze záznamů záchranných složek. Také tam bylo řečeno, že jich našli 100 mil (nebo km?) od místa kde měli být. To by si snad nevycucali.

Ale to je jedno. Berme to jako memento, jako o důvod víc mít pokoru k moři a přírodě. Zbytečně to nepitvejme a nechme živé žít a mrtvé v klidu. Buďme rádi že jsme tam nebyli a nemuseli prokazovat své hrdinství, své umění. S jejich vybavením a s jejich možnostmi....
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » stř dub 23, 2008 10:49 am

K urcovani polohy je nezbytne, abych uvedl, ze z pohledu "klasicke" navigace terrestricke nebo astronomicke observace (vsechny ty namery a vyskove pozicni linie) jsou prostredkem k pouhemu upresneni nautickeho spocteni. Zakladnim prostredkem navigace bylo prave spocteni, tj. graficke nebo analyticke odvozeni vektoru pohybu plavidla. Cviceny navigator se dopousti jen malych chyb a neni proto jako narkoman zavisly na namerech, LORANech, DECCAch, radiomajacich, na sextantu nebo na GPS.

U Fastnetu urcite GPS nemely, ale rekl bych, ze na vetsine plavidel meli rucni radiogoniometry. Pouzival jsem v 80-ch letech jeden starsi. Bylo to celkem bezne zarizeni, vypadajici, jako divny namerovy kompas se sluchatky. Mohli tam mit take primitivni stacionarni goniometry vyrobene z nejakeho obcanskeho prijimace s pridelanym kompasem. Jednoduse to, co bylo v te dobe dostupne.

Baharis píše:Opouštění lodí při sebemenším nebezpečí byla tehdy a ještě dlouho potom naprosto běžná praxe. Až výzkumy a rekonstrukce posledních let objevily, že to je blbost. I běžná námořní praxe se postupně mění a vyvýjí.


Nevim... :) Kdyz ctu nejake "Seamanship" treba z 20-ch let, tak opousteni plavidla je tam podminene prave bezprostrednim nebezpecim potopeni s podminkou, ze musi byt u toho zachovany lodni doklady, ze kapitan nesmi opustit lod jinak, nez posledni, ze zachranne prostredky se nesmi vzdalit opusteneho plavidla, dokut to nejde na dno (pro moznost, ze rozhodnuti o opusteni nebylo ucinene spravne). Ve svech pripadech, kdy posadka jednala jinak, slo o spatny odhad situace nebo o vetsi ci mensi paniku.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » stř dub 23, 2008 10:53 am

Baharis píše:Ale to je jedno. Berme to jako memento, jako o důvod víc mít pokoru k moři a přírodě. Zbytečně to nepitvejme a nechme živé žít a mrtvé v klidu. Buďme rádi že jsme tam nebyli a nemuseli prokazovat své hrdinství, své umění. S jejich vybavením a s jejich možnostmi....

Svata pravda. Poucit se z toho vsak nezbytne musime. A to prave delame.
doktorq10
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 87
Registrován: stř úno 20, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod doktorq10 » stř dub 23, 2008 10:57 am

Myslím, že takových dokumentů by mohlo bejt i víc, než o vlastní náplň, jde spíš o to, dát vůbec lidem informaci, že se něco takovýho může stát, aby pak vyrážeje na moře měli na vědomí, že je lepší předpokládat i takové události, ke kterým dojde třeba na jedné z deseti dvaceti plaveb nebo pro někoho snad vůbec ne ... je to podle mě podobně důležitý jako např. neustále dokola zdůrazňovat, že je potřeba používat bezpečnostní pás v autě i při jízdě ve městě a pod.

A vzhledem k tomu, že na takovou námořní plachetnici jezdí rok od roku víc lidí, a tedy
i Čechů, kteří si jednoduše ten "řidičák na loď" udělají a nějak hlouběji se pak už o různé
aspekty takové dovolené nezajímají, je více než vhodný, aby takových informací bylo v médiích víc.
Prostě platí, že s čím více událostmi se seznámím, tím mám větší šanci mít solidnější
nadhled a efektivněji předpokládat, co by se mohlo stát ...
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8245
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 156
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř dub 23, 2008 11:24 am

windward píše:Svata pravda. Poucit se z toho vsak nezbytne musime. A to prave delame.

Ale jo, to jo. Jen mě připadá to pitvání podobné tomu, že kapitán Titanicu měl do ledovce narazit napřímo a všichni by přežili. Víš? Jako že hodnotíme v teple a suchu, máme úplně jiné podmínky a i vědomosti.

doktorq10 píše:Myslím, že takových dokumentů by mohlo bejt i víc, než o vlastní náplň, jde spíš o to, dát vůbec lidem informaci, ........
Ano. To jsi mě připoměl, že jsem sem dával, už před nějakým měsícem, dokument o tragédii na Šíravě. Nějak to nemůžu najít. Zveřejňovalo se to? Díval se na to někdo?
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 23, 2008 11:35 am

Baharis píše:
windward píše:Svata pravda. Poucit se z toho vsak nezbytne musime. A to prave delame.

Ale jo, to jo. Jen mě připadá to pitvání podobné tomu, že kapitán Titanicu měl do ledovce narazit napřímo a všichni by přežili. Víš? Jako že hodnotíme v teple a suchu, máme úplně jiné podmínky a i vědomosti.

doktorq10 píše:Myslím, že takových dokumentů by mohlo bejt i víc, než o vlastní náplň, jde spíš o to, dát vůbec lidem informaci, ........
Ano. To jsi mě připoměl, že jsem sem dával, už před nějakým měsícem, dokument o tragédii na Šíravě. Nějak to nemůžu najít. Zveřejňovalo se to? Díval se na to někdo?


Ale zase až budeš v mokru a zimě, tak si vzpomeneš, že nemáš opouštět loď předčasně :D a do ledovce vždy jenom přímo na komoru :D

dokument o šíravě jsem viděl, je to už dost dlouho, nevím, kde je :hmm:
doktorq10
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 87
Registrován: stř úno 20, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod doktorq10 » stř dub 23, 2008 11:44 am

marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » stř dub 23, 2008 12:43 pm

Ahoj lidičky. Pro mě hodně zajímavé pokoukání. Hodnotit zpracování mi nepřísluší, viděl jsem televizi po čtrnácti dnech a ani čtená publikace mi při zpracování s ohledem na cenu a prodej nezaručí přesně informace. Bylo by jistě poučné přehodnocovat s odstupem času kroky posádek jednotlivých lodí, možná snad nějaké zápisy z vyšetřování, s Vašimi komentáři by to mohlo být i zajímavé počtení jen by se to asi rozebíralo spoouuusty let.
Bylo toho hodně nad čím jsem dumal, předčasné opuštění lodi je pochopytelné, pohon Plachty/motor tu občas probíráme u většiny těchto případů jde o správný úsudek a důvěru kapitána, v kombinaci se schopností "zachovat pevnou půdu pod nohama :lol: " v krizové situaci.
Momentálně si vybavuji, že mě mrazilo ze situace kdy zústali v uzavřené převrácené kajutě a taky když byli po převrácení uvázáni tak, že se díky tomu málem utopily, navíc vesta nešla odepnout,co vy na to milí souputníci?
K situace vlnění bych rád doplnil komentář, že po stočení větru šlo o dva směry různě velikých vln z nichž některé byly zalamující. Tady bych se rád taky poptal, zda volit raději plachty nebo motor. A jak dlouho věřit na zpětné převrácení, pokud mě přetočila náhlá dvanáctimetrová vlna a ostatní takové razance nedosahují.
? resume: pozdrav z doby kdy ještě byly lodě ze dřeva a námořníci z oceli ?
Taky uváděli, že šlo o podmínky opakující se jednou za sto let, tady ale taky možno polemizovat neboť např počet hurikánů se v podstatě nemění, ale jejich razance rapidně vzrůstá.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 23, 2008 1:47 pm

marks:
Momentálně si vybavuji, že mě mrazilo ze situace kdy zústali v uzavřené převrácené kajutě a taky když byli po převrácení uvázáni tak, že se díky tomu málem utopily, navíc vesta nešla odepnout,co vy na to milí souputníci?
K situace vlnění bych rád doplnil komentář, že po stočení větru šlo o dva směry různě velikých vln z nichž některé byly zalamující. Tady bych se rád taky poptal, zda volit raději plachty nebo motor. A jak dlouho věřit na zpětné převrácení, pokud mě přetočila náhlá dvanáctimetrová vlna a ostatní takové razance nedosahují.

Včera jsem hned po filmu četl od Karin Pavlovskové, jak se obrátili s Karáskem dvakrát v Karibiku. Asi je to dost šílenej pocit. Také by mě zajímalo, co v případě, že visíš na harnesu někde pod lodí. Vyčkat na obrat a modlit se,aby přišel brzo nebo se odpižlat a riskovat, že zmizíš s vlnama? Jaký je náhled windwardův?
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » stř dub 23, 2008 2:02 pm

To mě taky a nejen windwardův. Jsem se Slocumem už pěkně profláklej, přesto myslím v osamělých mořeplavcích popisuje, jak čekal a čekal a nakonec převracel sám 32 stop, to by v případě krátkýho harnesu nešlo, jenže dlouhej se spíš zamotá a co dělat v zatopený kajutě už si představit vůbec nedokážu. A vidiš třeba něco tak prostýho jako odříznout se mě nějak nenapadlo, takže další následky taktéž.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

jak čte designer:

Příspěvekod Renda » stř dub 23, 2008 2:55 pm

designer píše:Ty podmínky byly strašné. Fakt je, že asi většina lodí byla dost malá.

Renda píše:Velikost lodi jistě hraje roli, ... :hmm:

designer píše:Nejsem konstruktér lodí, ale, že velikost nehraje roli - s tím tedy nesouhlasím. ... :cry:

DESIGNERe, já to nechápu... s kým či čím nesouhlasíš? :roll: :)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 23, 2008 3:01 pm

to renda
promiň, máš pravdu. Nějak jsem se přehlíd a pochopil jsem tě, že významější než velikost, je pevnost a už to jelo... :D
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

BBC rekonstrukce

Příspěvekod Renda » stř dub 23, 2008 3:36 pm

to designer: OK, ;) do smrti dobrý! :thmbup:
K tvému povzdechu:
designer píše:.. nechápu za co je BBC v tomto žánru tak oslavované.
, myslím, že nejlepší na tom je, že dokáží udělat film, který aspoň přibližně popisuje, jaké to bylo peklo. Samozřejmě, že velké vlny točili z "tankeru" a nezalamovaly se jim tak, jako tenkrát, ale i tak aspoň trochu ta hrůza a respekt z toho čiší. Také podívejte, jak o tom vzrušeně diskutujeme... ;)
Mně to přijde zajímavé. Ostatně - nafotili či natočili jste něco při bouřce Vy?
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

souhlas

Příspěvekod pecho » stř dub 23, 2008 4:18 pm

s Rendou, myslím, že bych ani nechtěl být na tom tankeru v tu dobu, kdy to natáčeli, přeci jenom nejsme odkojeni velkou vodou.
(Pravda, existují vyjímky i u nás). Zdraví Pecho
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » stř dub 23, 2008 5:35 pm

To Winward, nevim co je etalon ale asi myslis na tzv Capsize Screening Formula. Sirka deleno na treti odmocnenu vytlaku. Pod 2 je dobre, nad 2 je spatne.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » stř dub 23, 2008 6:18 pm

designer píše:Také by mě zajímalo, co v případě, že visíš na harnesu někde pod lodí. Vyčkat na obrat a modlit se,aby přišel brzo nebo se odpižlat a riskovat, že zmizíš s vlnama? Jaký je náhled windwardův?

Jaky muze byt windwarduv nahled... Windward by si to vlemi nepral.

Domnivam se, ze v dane situaci nejdulezitejsi by bylo zachovani strizliveho uvazovani. Pokud by se mi to podarilo, pak bych jednal podle toho, zda mam moznost dychat, ci nikoliv. Kdyz nemohu dychat, pak jednoznacne se odpojit/odrezat a ven na hladinu, protoze nic jineho nezbyva. Pokud mohu dychat, pak bych se neodpojoval a pockal si, ze by se lod prevratila zpet do normalni polohy, protoze pri odpojeni je nebezpeci se z lodi ztratit. Vychazim z toho, ze poloha dnem vzhuru neni stabilni a v podminkach, kdy jedna vlna ji prevrati, tak nejaka druha zase ji musi narovnat.

Doufam, ze se mi to nikdy nestane, a kdyby jo, ze nezpanikarim a budu jednat dle predchoziho odstavce.
----------------------

A podival jsem se na ten porad. Je fajn, ze takovy porad natocili. Odborna fakta jsou dobra, ale obycejnemu divakovi by to nic nereklo, proto by takovy divak nebyl schopen si je spravne vylozit. Je to proste hrany "dokument" z nejakeho dokumentarniho serialu o nejakych tech katastrofach urceny nejsirsimu publiku.

Cenna byla zejmena svedectvi primych ucastniku. Pokud vezmeme v uvahu, ze se to natacelo za jejich bezprostredni ucasti, lze predpokladat, ze celkova atmosfera poradu tak nejak odpovida tomu, co ten krat zazili.

Chtelo by to mozna nejaky lepsi preklad. Prekladatel, ktery neni schopen odlisit "flag" od "flar", takze mu na obloze sviti "signalni vlajka", potrebuje natriskat na holou.
------------------------------

Nic mene chtelo by to prece jen nejaka fakta do deje zapojit. Tak napr. nekde nebylo receno, ze prevraceni zachranneho voru jachty "Trophy" bylo zpusobeno utrzenim plovouci kotvy. Dokonce, pokud si to dobre vzpominam, nemel jejich vor takove ty vodni kapsy na dne, ktere maji moderni vory, proto jedina sila, ktera mohla zabranit prevraceni, byla vodni kotva. (Je ovsem otazka, zda by to stacilo.)

Velmi by to chtelo, aby tam zaznelo aspon neco, co by pomohlo pochopit, proc se ty plachetnice prevracely. Nic takoveho nezaznelo, proto si obycejny divak snad musi myslet, ze jachting - to je jen tak nebezpecna zabava. Porad mel ponekud priznaky obycejneho bulvaru. Hlasatel na konci pronesl, ze z 303 jachet zavod dokoncilo pouhych 80-nekolik, nerekl vsak, ze ztraceno bylo pouze 5 a nejakych 200 ze se schovalo zavcasu, protoze jejich posadkam podarilo spravne ocenit situaci.

Nikde nebylo receno, ze jachta "Grimalkin" se nenarovnala ihned do spravne polohy, protoze byla konstruovana pro zavody dle pravidel IOR. O techto pravidlech je znamo, ze byly zformulovany tak, ze konstrukteri produkovali nebezpecne tvary, jen aby meli co nejlepsi lod v ramci pravidel. Tak napr. plachetnice Contessa 32 byla "obycejnym" kriznikem a nulte stability dosahovala nekde kolem 150 nebo 160 stupnu naklonu. Ale Grimalkin ziskaval zapornou stabilitu pri naklonu na pouhych 110. Je citit ten rozdil?
-------------------

Mnoho veci, co tam zaznelo, bych vyslovene chtel videt na nejakych odbornych skolenich pro jachtare. Tak napr. samotny clen posadky jachty "Trophy" se vyjadril, ze jejich nejvetsi chybou bylo opustit lod a prestoupit do voru. Jejich lod pak nasel vrtulnik a nevypadalo, ze by sla zrovna na dno. Presne podle pravidel dobre namorni praxe: "lod se smi opustit vyhradne v situaci bezprostredniho nebezpeci potopeni". Umim si predstavit tu hruzu, kterou museli mit, aby ztratili rozvahu, neorganizovane se vrhli do voru a ponechali na palube dva cleny posadky, o nichz se domnivali, ze jsou mrtvi.
----------------------

Dovolim si nesouhlasit s Baharisem, ze stavajici diskuze muze vypadat nemistne.

Kazdy, kdo se vydava na otevrene more, musi na eventualitu tezkeho pocasi soustavne pripravovat. Musi byt na takove podminky odbornikem, musi soustavne studovat vse, co se kdy udalo. Timto take uci vlastni hlavu, aby byla v krizove situaci schopna jednat tak, jak je to spravne.

Proto si dovolim vyjadrit presvedceni, ze tato diskuze plni vyznamnou ulohu, tj. pomaha jejim ucastnikum byt lepsimi namorniky. Jsem vdecen vsem, kdo zde prispiva a chtel bych ucastniky povzbudit, aby se do diskuze aktivne zapojovali.

S uctou
windward
Uživatelský avatar
janekz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 176
Registrován: čtv zář 20, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod janekz » stř dub 23, 2008 6:39 pm

Neudržím se a vložím informačně pustý příspěvek, ale věta: "windward by si to velmi nepřál" mě dokonale pobavila svým jemným humorem. Perfektní shrnutí stanoviska každého rozumného námořníka!

Takže se přidávám: "janekz by si to velmi nepřál též".

Pořad jsem neviděl, ale po přečtení debaty je mi jasné, že bez jeho shlédnutí nemohiu na moře. S významem diskuse souhlasím, já ji přečetl jedním dechem. Teď už jen shlédnout onen dokument...
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BBC rekonstrukce

Příspěvekod designer » stř dub 23, 2008 7:02 pm

Renda píše:to designer: OK, ;) do smrti dobrý! :thmbup:
K tvému povzdechu:
designer píše:.. nechápu za co je BBC v tomto žánru tak oslavované.
, myslím, že nejlepší na tom je, že dokáží udělat film, který aspoň přibližně popisuje, jaké to bylo peklo. Samozřejmě, že velké vlny točili z "tankeru" a nezalamovaly se jim tak, jako tenkrát, ale i tak aspoň trochu ta hrůza a respekt z toho čiší. Také podívejte, jak o tom vzrušeně diskutujeme... ;)
Mně to přijde zajímavé. Ostatně - nafotili či natočili jste něco při bouřce Vy?


Mě ten film přišel zajímavej, z hlediska našeho společného zájmu (viz celá diskuze) dokonce hodně zajímavej. Můj povzdech patřil tomuto žánru jakožto celku. Je to trochu jako čtení 100+1 zahraničních zajímavostí. Radši mám suchá fakta - např. svědectví účastníků byla super, chybělo mi ale svědectví někoho ze záchranných operací. Windward se rovněž zmiňuje o faktu, že lodí bylo ztraceno "pouze" pět. To je ze 300 docela dobrá statistika. Ale není dostatečně senzační a proto chytlavá pro širší obecenstvo. Od jiné televize bych to považoval za dobré, od BBC mi to přišlo (myslím tím celý seriál katastrof) slabší.
Jinak my jsme udělali pouze fotky a nějaký film před hlavním náporem a něco druhý den ráno. V tom nejlepším na to nikdo neměl ani pomyšlení, kromě toho, v noci toho moc nenafotíš :crazy:

Designer by si to také nepřál. Znovu tedy. Zároveň jsem ale šťastný, že jsem takovou věc zažil a zároveň přežil. Co víc chtít..
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 401
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » stř dub 23, 2008 8:38 pm

Diskuse sleduju a tady ta jekutečně asi první, kde jsen si dovolil několik vět. Teda rozhodně ne k - bouřkám na moři, protože zatím nejhorší byla Bora 7-8 Bf a jeli jsme jen 3 hodiny než jsme se schovali. Myslím, že právě příspěvky námořníků, kteří prožili 10 Bf a víc stojí za čtení a čerpání podnětů. Stejně i film BBC , ke kterému můžeme mít spoustu výhrad, ale určitě přinesl podněty pro zamyšlení co bych dělal já????!!!! je to příprava na budoucí setkání s podným počasím a čím víc vím ,tím líp. Pamatujete , když jste prvně jeli do maríny a foukalo 20 Kn a vy museli trefit mezeru jen pro vás______???Každá rada , kterou vám někdo dal předtím byla dobrá.
Jestli se nepletu tak podobný problém byl Sydney - Hobart, taky tam bylo hodně problémů a už byla GPS a meteorologická služby fungovala trochu jinak.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1033
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 62
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » čtv dub 24, 2008 12:13 am

windward píše:
designer píše:Kdyz nemohu dychat, pak jednoznacne se odpojit/odrezat a ven na hladinu, protoze nic jineho nezbyva.


Taktéž jsem o tom podobně přemýšlel a ještě bych se odvážil trochu poupravit:
Jak psal Windward poloha lodi kýlem je celkem nestabilní a tak je velká pravděpodobnost, že se v takových vlnách v krátké době vrátí do normální pohohy.
I když bych byl pod vodou a nemohl dýchat, hned bych se hned neodpojoval/neodřezával. Vše bych připravil tak abych byl schopen se rychle odpojit/odřezat a čekal bych až mi dojde dech a věřil, že se mezitím loď narovná. Pokud by dech docházel, odpojil bych se.
Nejhorší v takových situacích bude stres a panika, to potom i dech dochází velmi rychle.
Jsou to ale krásné teorie, myslím že pod tlakem takové skutečnosti jako převrácená loď a uvázaný člověk pod vodou dovede málokdo racionálně uvažovat.
Tož ať to nikoho nepotká.
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » čtv dub 24, 2008 10:04 am

lynx píše:Docela by mě zajímalo, kde tak pohotově a přesně brali svoji polohu, když bylo zataženo a v roce 1979 si o gps mohli nechat jenom zdát. Taky počítat polohu z poslední známé, kurzu a rychlosti si v těchhle podmínkách neumím představit.
Asi filmařská licence. :o


V té době se používalo k určení polohy radionavigační system Consol, jsou k tomu speciální mapy, nějak se počítali signáli nebo inpuls? :)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3025
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 287
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » čtv dub 24, 2008 11:17 am

A myslíš, že je na lodích kolem 30 stop měli?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů