Kluz

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon črc 20, 2009 12:28 am

50 HP by malo stačiť. Ak je 20 kg na jednu HP, tak to jazdí velmi dobre a čím je dno hlbšie V, tak tým je treba silnejší motor, ale 50 HP bude v pohode. Len aby ten motor za tie prachy bol tiež v pohode :) .Aby si nebol sklamaný, silnejší motor je aj velká spotreba a k tomu je to asi 2 takt. Spotrebu si ani netrúfam odhadnúť, skúsený motoristi možná niečo povedia, ale pri blbnutí s ťahadlom to bude hoooodne. Teda k cene benzínu ešte aj olej, 1:50, aby si sa potom moc nehaltoval. S motorákom to máš jednoducho tak, že vždy budú nejaké vlny, kedy ten tvoj čln skončí s pohodlnou jazdou. Dvakrát meraj a raz rež.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv srp 27, 2009 5:12 pm

Dobry den,
prave som sa vratil z chorvatska s takymto problemom:
mam Honda T38-IE1 a motor BF20 (20HP) do sklzu to ide pri rychlosti okolo 17-18km/h
v sklze to ide hned na 29-30 km/h. Maximalne to ide 32,5km/h pri 4700 ot/min (original Honda otackomer).
Rychlost merana GPS. Cln ide plus minus rovnako rychlo aj ked som sam v nutri, aj ked su vnutri 2 dospely a 2 deti. Ked taham lyziara tak to ide 26-28km/h (vid video dole) lyiar vazi 60kg.
Tu su nejake videa co som hodil na youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=oyygkTQO84c
http://www.youtube.com/watch?v=Y1oXjInlCaE
http://www.youtube.com/watch?v=mul-AUf9yzA
http://www.youtube.com/watch?v=gU9YkB47pzQ
Moj problem je ze podla prirucky by ten motor mal mat najvacsi vykon pri 5500ot/min a to by som rad vyuzil.
Pisu tam ze ak nedosahuje pri max plyne pracovne otacky (5000-6000 ot/min) treba znizit pitch vrtule.
1 palec cca 300 ot. Ja tam mam original vrtulu 9 1/4 x 10 takze sa chcem spytat ci je tu niekto kto to skusal s tou High Thrust vrtulou co je 10 x 7-5/8 alebo inou napr. 9 1/4 x 7. V sklze proste nejde viac ako 4750 ot/min.
Vopred dakujem za rady, pripadne usetrene peniaze za rozne vrtule... ;-)
Martin
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv srp 27, 2009 8:07 pm

Pro tahání lyžaře se doporučuje 40-50HP. Těch 20kg/1HP uváděné Denisem je optimální ale také záleží na stoupání vrtule.
Bohužel moc možností nemáš. Ta změna stoupání je nejspolehlivější. Nejlepší je najít někoho, kdo má stejné podmínky.
Tj.: váha kompletního člunu, výkon motoru, stoupání vrtule. Na tak malý člun, máš rychlost dosti slušnou a těmi vyššími
otáčkami chceš asi docílit vyšší ale tím, že zmenšíš stoupání, tak sice zvedneš otáčky ale rychlost ti zůstane stejná, nebo
bude třeba taky trochu nižší. A tak ten výdaj za vrtuli padne do žumpy. Ideální by byla s nastavitelným stoupáním ale na tak
malý motor asi nebudou a stojí hrozné peníze. Poptej se Lukyho, ten to letos řešil u Parsunu 9,9HP. Ta vrtule by asi stačila
91/4x8.
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

to Maab

Příspěvekod BRUT » čtv srp 27, 2009 9:17 pm

aky mas dlhy ten cln? lebo mne sa ta rychlost zda dost pomala. Ja mam zodiac cadet 310 s 15 hp a jazdi to vo dvoch max 37 km/h...a rozdiel ked idem sam alebo s rodinkou je teda poriadne poznat, takze tvoje uvahy idu asi spravnym smerom. Skus ten motor tak ako je prehodit na nejaky iny cln, ako to bude jazdit.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv srp 27, 2009 9:37 pm

K tej hmotnosti: Cln vazi 48, motor 46, nadrz 25, ja 85, a sedadla asi 15
Celkovo 220 lyziar 60 a motor ma 20 koni.... To je 14kg/ps ak dobre ratam.
Preto to aj ide. akurad ma trapi ze to nejde v doporucovanom rozmedzi otacok.
A navise som cital na jednom nemeckom fore ze chlapikovy to ide 35 aj so zenou
v tej istej kombinacii. Vychadzam z toho ze vykon je sucin krutiaceho momentu a otacok, takze ak ten motor ma najvecsi vykon pri 5500 otackach, tak pri 4700 ma iba okolo 16 koni, a zase na druhej strane treci odpor rasti s druhou mocninou rychlosti. Takze najvecsie rezervy su prave v tych otackach. Ale to je iba teoreticka uvaha. Takze ak tam nedam spravnu vrtulu tak som si mohol rovno kupit 15 PS motor miesto 20.
Mozno ze sa mylim a bude to cele inak.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv srp 27, 2009 9:45 pm

S tím slabším motorem, bys ty plné otáčky taky neudělal s větším stoupáním. Je to vše pouze o tom jak převést výkon motoru vrtulí přez odpor vody. U toho slabšího motoru bys musel mít taky přizpůsobené stoupání a jelo by to ještě pomaleji.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát srp 28, 2009 12:17 am

Ako je možné že ten čln má len 48 kg? Je s nafukovacím dnom?
Mne ide Suzumar 380 cm s 15 k dvojtaktom cez 40 ak v ňom idem sám. Ale ak máš nafukovacie dno, tak je to jasné. Červík mal na Adventure 400 cm Hondu 20 k a jazdil s tým ako namydlený blesk.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát srp 28, 2009 7:17 am

Ten člun má dno nafukovací a potom je možné, že s málo nafouknutým to brzdí, hlavně s větším zatížením.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pát srp 28, 2009 11:42 am

Nafukoval som to s tou Bravo pumpou co fuka do 800mBar (11,7psi) a dal som to na maximum. Mam este v aute kompresor Black & Decker ASI300 do 11Bar (160psi). Podfukane to skoro urcite nebolo. Neviemako sa spravaju nafukovacie podlahy, ale tych 30km/h to ide skoro okamzite, a potom ako by utalo. Ci som sam ci sme styria na clne uplne rovnako. Rad by som s niekym vyskusal ten moj motor na inom clne. Je tu niekto z BA, kto ma v plane niektory z najblizsich weekendov ist niekam na vodu so svojim clnom?
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pát srp 28, 2009 12:18 pm

Este by som sa rad spytal ci ma niekto Yamahu F25D, rozmyslam ze by som ju zobral miesto mojej hondy BF20.
Bolo by to 5 koni naviac. Jedine coho sa bojim je ci ju unesem z auta na cln a ci ju budem schopny sam nahodit, vazi 62kg, ta moja honda vazila 46 a to sa dalo. Nemate niekto s tym skusenosti? Je to asi najvecsi motor ktory ma este rucne startovanie.
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » pát srp 28, 2009 1:00 pm

neviem ci zvysenim vykonu motora nieco docielis. ten cln by mal uz s 20-tkou jazdit dost rychlo
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát srp 28, 2009 1:06 pm

Mám dojem, že těch 20HP je pro tento člun max. motor. Tyto čluny mají od určitého výkonu (rychlosti) snahu se zavírat. Někde se
tady o tom psalo. Nejspolehlivější řešení je pevné (plastové) dno. Z rekreačního člunu neuděláš závodní. Koupě silnějšího motoru
je nejistá investice. Pokud ti jde o rychlost, tak začni člunem, který snese silnější motor, protože sám nevíš jaká max. rychlost tě
nakonec uspokojí. Čluny s nafuk. dnem mají řadu omezení.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát srp 28, 2009 10:33 pm

Tu jeden s uživatelov, nebudem ho menovať, má Suzumar 360 s nafukovacím dnom do V a 15 k 4 takt. Mohol by napísať svoje zážitky, ale podla môjho názoru aj to je už trochu premotorované. To nafukovacie dno nedokáže viac, takže Honda 20 je na tvôj čln už zbytočne silná. Jediná výhoda je že dokáže ťahať lyžiara, ale to kamarát ťahal aj s 15 k hondou. Zajtra ak nebude pršať idem na vodu, suzumar 390 s AL podlahou mám v kufri, tak mi napíš do súkromnej správy /linka SS/ svoj tel.
Yamaha 25 je macek, to už by som nevláčil, tak ako píše tataS by som radšej vyberal iný čln. A na podvozku.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 119
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát srp 28, 2009 10:44 pm

-kamarád má gumák 38o, 25 mercury 2 takt a naměřil jsem mu na GPS 37 km/h
-testoval jsem ribs 320 nebo 3OO ? s 15 Merc.4 takt - 36 km/h
-můj bajboot pevnej laminát 240, 9,9 evinrude - 38 km/h

pokud se to všechno dostane z vody, pak příliš ( skoro vůbec ) nezáleží na váze
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » ned srp 30, 2009 12:41 pm

Ak je teda problem v clne, tak by som uvazoval o vymene. Ma tu niekto nejake skusenosti s Bombard Commando C4? Je sice tazsi ako ostatne clny v tej triede ale to nemusi byt zrovna na skodu. Jedine co ma odradza je cierna farba a v lete pri mori to moze byt dost nepriemne... Zodiak Mark Futura su drahsie a navise potrebuju motor s dlhou nohou.
Uživatelský avatar
Kora
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: čtv čer 04, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Kora » ned srp 30, 2009 7:47 pm

taky se připojím se svou zkušeností , zkoušel jsem člun Bush Crab 330 s dřevěnou podlahou a motor Parsun 9.9 od LUKYHO s tou vrtulí do pomala , jak je napsané někde zde vevlákně, a rychlost mně velmi příjemně překvapila při zatížení člunu já 105kg a dvě děti (2x50kg) + nádrž 20kg , skluz byl téměř hned a max rychlost 36 km/h podle navigace .
Ale z finančních důvodů má motor už nového majitele a já přemýšlím co za motor si pořídím na příští sezonu, asi půjdu nejspíš nazpátek do dvojtaktu , proteže ten čtyřtakt je těžkej jak sv... , a já vozím člun i motor v autě.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned srp 30, 2009 8:14 pm

Vypadá to, že rychlost 40km/hod je pro nafukovačky těžko překonatelná. K objektivnějšímu posouzení by bylo nutné znát
s jakým stoupání měli ty motory vrtule. Rozhodně Lukymu výrazně pomohla vrtule s menším stoupáním u slabšího motoru.
Ještě by to chtělo znát jakých max. otáček s ním potom Luky při plném zatížení dosáhl.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát zář 04, 2009 10:33 pm

S Martinom - Maab sme boli v pondelok po obede skúšať jeho 20 k Hondu na mojom Suzumare 390 s hliníkovou podlahou. Rýchlosť nijako závratná, zhodli sme sa že nová vrtula asi poteší a bude mať opodstatnenie. Uvidíme. Potom sme nasadili na môj Suzumar ďalšímotor, 25 k Yamahu dvojtakt a dosiahli sme rýchlosť ak sa nemýlim 44km/hod. Velmi pomali sme ešte stále zrychlovali, ale gumák bol už dosť nestabilný.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát zář 04, 2009 11:32 pm

Myslím, že by to chtělo uvádět, pro ostatní k optimálnímu zkoumání, také kromě velikosti člunu a síly motoru i velikost a stoupání
použité vrtule. Jak vidno ani silný motor (20HP) ještě není záruka jeho vytočení do plných otáček a tím pádem využití
celého výkonu motoru. Skoro bych si představil vytvoření nějakého přehledu (tabulky) nejvhodnějších vrtulí pro 2T a 4T
pro použití na různě velkých a zatížených člunech. Nyní při možnosti použití již dosti rozšířených GPS a postupným přibýváním
otáčkoměrů se to začíná jevit jako reálné. Byla by to užitečná pomůcka pro stávající i nové majitele člunů, namísto planého
tlachání a zoufalých pokusů s výměnami člunů a motorů. Použití vrtule s menším stoupáním je většinou nejlepším způsobem
jak vyždímat ještě nějaké otáčky a kupujícímu by bylo od začátku jasno co má koupit. Bohužel v nabídce jsou většinou
motory s větším stoupáním vrtule, které jsou pro více naložený člun nevyužitelné. Asi se jich chtějí výrobci zbavit.
Naposledy upravil(a) tataS dne sob bře 13, 2010 6:27 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8582
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 83
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob zář 05, 2009 9:41 am

to tatas

proč se omezovat v takovém užitečném konání ;)

Je nás tu už hodně. Pokud každý napíše jen svůj motor vrtuli a parametry lodě, nejen člunu, bude z toho pěkná tabulka a přehled.
Na to bude lepší vlastní vlákno, tabulku pak až budou nějaké údaje ve větším počtu.
Já loď sice do kluzu nedostanu, ale jakési vodítko může být pro loď 1,5tuny a motor 2T 8HP.
Nemyslíš?
Uživatelský avatar
formik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: stř srp 26, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod formik » pon zář 07, 2009 3:52 pm

Denis píše:....ale gumák bol už dosť nestabilný.


Denisi, mohl bys prosím trochu popsat jak se ta nestabilita projevovala?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon zář 07, 2009 7:03 pm

Formíku, nestabilný bol v tom zmysle že už nedržal dobre smer, ako keby na vode tancoval. Pripomínam že sme jazdili na Dunaji v prúde asi 8 km a samozrejme aj mierne vlnky boli. Musel som sa na držanie smeru dosť sústrediť.
Uživatelský avatar
formik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: stř srp 26, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod formik » pon zář 07, 2009 8:59 pm

Jo. Tak to mi taky dělá....pocit jistoty zdárně zmizí. A jak si to vysvětluješ? Nestíhá nafukovací kýl?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon zář 07, 2009 9:11 pm

Myslím že to je plochým dnom, kýlovitosť je nízka, nemá čo držať smer a najme ak je čln málo zaťažený.
Uživatelský avatar
formik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 20
Registrován: stř srp 26, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod formik » pon zář 07, 2009 9:36 pm

Nezkoušel někdo nějaký zlepšovák na zlepšení kýlovitosti/tuhosti? :D Nakolik se vlastně u suzumaru fouká kýl? Já mám quicka a foukám 0,44bar.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů