ATOL
Moderátoři: Pepa, david, smike, vilma
- lubajs
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: ned bře 26, 2006 2:09 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Kolín
ATOL
Jsem začátečník,Atola jsem pořídil v roce 2004 za slu?ný peníz(45000Kč).K vodě mám blízko a plachtění mě chytlo.Sice se trochu s man?elkou bojíme kdy? zafouká a loď jde do náklonu,ale to se podá.Jako začátečník bych uvítal nějaké zku?enosti a rady jak na tuto loď.
díky
díky
nebat se
Dulezite je se nebat naklonu. My taky jakmile se zacnu sunout hrnicky vysekavame plachty, ale je to zbytecne. Aby se lod uplne polozila je potreba opravdu hodne sily. A i kdyz se polozi, zase se zvedne (i ploutvovka).
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Re: ATOL
Ten náklon je docela adrenalin.Plachtíme na Slapech a tam jde vítr mnohdy ze v?ech stran.Asi je lep?í ne? se to naučíme tak mít zrefovanou hlavní plachtu.Co se týče převrácení(kdy? jsou na palubě věci na celou dovolenou)asi by to byla nepříjemná věc.
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 19
- Registrován: čtv úno 16, 2006 11:21 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Atlanta
Re: ATOL
Ohledne toho naklonu mne to taky zajima....vcera jsem na sve Us Yacht 27 vytahal co slo vytahat(a ze toho tam je) a lod se i pri docela prijemnem vetru (cca 20km/hod) dostavala nekdy do naklonu i vice nez 45stupnu.Supr pocit (jen kdybi ta moje tolik nejecela).Za jakych okolnosti si lod lehne?Zajima mne zejmena jestli je to spise chybou rizeni nebo se polozi pri narazu vetru?A taky jakej naklon je v pohode a od kolika stupnu je vhodne zvolnit?
- lubajs
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: ned bře 26, 2006 2:09 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Kolín
Re: ATOL
Taky zále?í na tvaru trupu.Jola má náklon prakticky a? na bok a převrátit ji je asi umění(myslím na na?ich vodách)?arpije má hranici náklonu a potom le?í.Určitě se to mů?e stát při prudkém poryvu,ale i při ?patném vedení lodi.odkaz na dobrý článek: http://portal.aquagroup.cz/modules.php? ... cle&sid=63
Já sám jsem si na náklony nezvykl a je to pro mě docela infarktová zále?itost.Letos v létě asi po?ádám někoho zku?eného aby mi ukázal co a jak přímo na vodě.Atol má tvar trupu lomené ?arpie.Snad největ?í strach mám ?e kdyby k něčemu do?lo tak abychom se třeba nepra?tily o něco do hlavy atd.Utopit by bylo snad to poslední
Já sám jsem si na náklony nezvykl a je to pro mě docela infarktová zále?itost.Letos v létě asi po?ádám někoho zku?eného aby mi ukázal co a jak přímo na vodě.Atol má tvar trupu lomené ?arpie.Snad největ?í strach mám ?e kdyby k něčemu do?lo tak abychom se třeba nepra?tily o něco do hlavy atd.Utopit by bylo snad to poslední
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1710
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Plachtím vět?inou na moři, kde převládají stálé větry (čočková polívka atd.
Tudí? trimuji/refuji plachty dle potřeby. Buď efektivně > men?í náklon, konstantní rychlost, komfort. Nebo je-li posádka "akční", rád jim dopřeji radost z vět?ích náklonů. Rychlost plavby se tím ov?em moc nezvý?í a čočková polívka se ?patně vaří ...
I k "charterovkám" se ale sna?ím chovat rozumně. Zbytečné nadměrné namáhání takelá?e je nerozum ...
Fouká-li ale třeba v Chorvatsku "rozumná" bora, je to pro mě příle?itost potrénovat sebe i posádku ...
Je?tě bych dodal, ?e JE TŘEBA se bát náklonů (a v?eho ostatního při ostřej?ím počasí), ale ten strach vyu?ít jen jako stimul k plnému soustředění ...

I k "charterovkám" se ale sna?ím chovat rozumně. Zbytečné nadměrné namáhání takelá?e je nerozum ...
Fouká-li ale třeba v Chorvatsku "rozumná" bora, je to pro mě příle?itost potrénovat sebe i posádku ...
Je?tě bych dodal, ?e JE TŘEBA se bát náklonů (a v?eho ostatního při ostřej?ím počasí), ale ten strach vyu?ít jen jako stimul k plnému soustředění ...
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Re: ATOL
V tom článku, čo dáva odkaz Lubajs je to dobre popísané. Ja pova?ujem za rozumné jazdi? v náklone do 16 stupňov. Potom u? kormidlo začína dos? brzdi?.
Prudký náklon lode 40,50 a viac má za následok prudké vyostrenie lode proti vetru a následné vstýčenie lode do zvislej polohy. Toto sa mô?e udia? tak razantne, ?e neskúsená posádka mô?e by? katapultovaná z lode do priestoru.
Ja pre?ívam velké náklony tak, ako keď ?oférujem, teda keď som pri volante, tak som hrdina, ale keď som spolujazdec, tak mám hrôzu z toho ako ten blbec pri volante riskantne jazdí.
Prudký náklon lode 40,50 a viac má za následok prudké vyostrenie lode proti vetru a následné vstýčenie lode do zvislej polohy. Toto sa mô?e udia? tak razantne, ?e neskúsená posádka mô?e by? katapultovaná z lode do priestoru.
Ja pre?ívam velké náklony tak, ako keď ?oférujem, teda keď som pri volante, tak som hrdina, ale keď som spolujazdec, tak mám hrôzu z toho ako ten blbec pri volante riskantne jazdí.
- Ferdinand
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 321
- Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Předklášteří

Pro zlep?ení stability jsem si letos udělal 96 kg kýl a hodlám dodat je?tě asi 16 kg záva?í na jeho konec. Dal?í mo?ností je přidat záva?í pod podlahu. Prostor tam na to je. Na vodu půjdu tak v půlce června , tak uvidíme. AHOY

Jestli si mů?u dovolit vstoupit do va?í debaty, tak několik poznámek a poznatků. Neznám Atola, ale znám chování "bě?ných charterových lodí" na moři. Takovou loď v bě?ných podmínkách Jadranu nelze polo?it, nato? pak převrátit.
1. Kdy? loď stojí ve vzpřímeném stavu, působí síla větru na 100% plachty. Čím vět?í je pak náklon, tím men?í je plocha na kterou vítr působí. Při velkých náklonech to je 10% i méně.
2. Balast - zátě? kýlu u lodě 5 t je cca 1,5 t v hloubce cca 1,5 m. Ve vzpřímené poloze táhne loď rovno dolů. Čím vět?í náklon - tím vět?í vzdálenost balastu od podélné osy lodě a tím vět?í páka působící návrat lodě do vzpřímené polohy.
3. Při náklonu dochází ke změně obtékané plochy levé a pravé části trupu. Mám osobní zku?enost, ?e při přeplachtění lodi, dochází k naprosto nekontrolovatelnému vyostření lodě proti větru a tím k vyvlátí plachet.
Na závěr musím potvrdit, ?e refovat se musí a je to potřeba. Ale na druhou stranu, pokud voda nezalévá závětrnou část paluby, není to ten správný jachtec. A pokud jsem obtě?oval někoho, kdo toto v?echno zná, tak se hluboce omlouvám.
1. Kdy? loď stojí ve vzpřímeném stavu, působí síla větru na 100% plachty. Čím vět?í je pak náklon, tím men?í je plocha na kterou vítr působí. Při velkých náklonech to je 10% i méně.
2. Balast - zátě? kýlu u lodě 5 t je cca 1,5 t v hloubce cca 1,5 m. Ve vzpřímené poloze táhne loď rovno dolů. Čím vět?í náklon - tím vět?í vzdálenost balastu od podélné osy lodě a tím vět?í páka působící návrat lodě do vzpřímené polohy.
3. Při náklonu dochází ke změně obtékané plochy levé a pravé části trupu. Mám osobní zku?enost, ?e při přeplachtění lodi, dochází k naprosto nekontrolovatelnému vyostření lodě proti větru a tím k vyvlátí plachet.
Na závěr musím potvrdit, ?e refovat se musí a je to potřeba. Ale na druhou stranu, pokud voda nezalévá závětrnou část paluby, není to ten správný jachtec. A pokud jsem obtě?oval někoho, kdo toto v?echno zná, tak se hluboce omlouvám.
kýl na prodej
Ahoj, mám na prodej kýl z lt corsaire, váha 183kg, deska s dvěma profilovanými litinovými zátě?emi po stranách. ?iřoká základová deska umo?nuje montá? na jakoukoli loď rozumných rozměrů a plochy plachet -od atolka po belugu.... výkresy v autocadu a fotky jsou k dispozici. Na ceně se dohodneme.
Kousek o Brna je Mu?ov. Tam jsi to zkou?el? Blahé paměti jsem jezdil třídu Vourien a ten Mu?ov se mě zdál lep?í. Je to otevřené, víc a stabilněji tam fouká. Brněnská přehrada, nebo Vranov to bylo v?dycky za trest.Točilo se to ze v?ech stran. Ale přiznám se, ?e nevím, jak vypadá Atol.
A k té tvé my?lence přidat záva?í pod podlahu. Pokud jsi četl můj příspěvek vý?e, jistě jsi pochopil, ?e to nemá vět?í význam. Je to malá páka. Pokud bude? přidávat záva?í (balast), sna? se v?dy co nejní?.

A k té tvé my?lence přidat záva?í pod podlahu. Pokud jsi četl můj příspěvek vý?e, jistě jsi pochopil, ?e to nemá vět?í význam. Je to malá páka. Pokud bude? přidávat záva?í (balast), sna? se v?dy co nejní?.
- Ferdinand
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 321
- Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Předklášteří
Atol je kinderplachetnice délka 5,7 m ?ířka 2,1 m. V kajutě se vyspí 2 dospělí a jedno kinder. Má, ale pohodlný kokpit, kde se vyspí dal?í dva dospělí ( pod stanem z plachty.) Zatahovací kýl umo?ňuje připlutí a? ke břehu na plá?. Pro na?e vody ideální loď, lehká na převoz i spou?tění do vody. Za spu?tění do vody dá? v kempu 150 Kč a dál ji? bydlí? zadarmo. Nepotřebuje? ?ádné SUV na převoz, stačí obyč Felicie. Váha včetně vleku a vybavení se vejde do 750 kg. Jsem spokojený. No a na moře je samozřejmě lep?í si půjčit pořádnou 40 stopou loďu.
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 19
- Registrován: čtv úno 16, 2006 11:21 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Atlanta
Re: ATOL
Tak jsem o vikendu skousel lod polozit....vitr 20 v narazech 30 mili.Na palube 3 blazni bez zabran:-)I pres nekolikahodinove snazeni se to nepovedlo.Jedinej zajimavej vysledek bylo totalne uvolnene veskere lanovi co drzi stezen.
Lod se chovala totalne ,,blbuvzdorne,, kdyz se zdalo ze plachta jiz pude do vody a kylovka s kormidlem sratila ucinnost(cti koukala z vody:-) tak v ten moment lod sama zmenila smer(na vitr) a okamzite se rovnala.Proste to neslo polozit.Doporucuji kazdemu to takhle vyskouset,muzu rict ze teprve ted sem nadobudnul absolutni duveru k tyhle lodi
Lod se chovala totalne ,,blbuvzdorne,, kdyz se zdalo ze plachta jiz pude do vody a kylovka s kormidlem sratila ucinnost(cti koukala z vody:-) tak v ten moment lod sama zmenila smer(na vitr) a okamzite se rovnala.Proste to neslo polozit.Doporucuji kazdemu to takhle vyskouset,muzu rict ze teprve ted sem nadobudnul absolutni duveru k tyhle lodi
- Ferdinand
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 321
- Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Předklášteří

problémy s připlutím ke břehu kvůli ponoru
problémy se spou?těním do vody
problémy s vyta?ením z vody
Normálním autem ho taky neodtáhne? ani ze dvora. Ale zase je to třeba vynikající loď na moře. Ale ruku na srdce, kolik týdnů v roce mů?e strávit bě?ný normální člověk a? u? zaměstnanec, nebo podnikatel na moři ? 2 ? Maximálně se skřípěním v?ech zubů tak 4. A zbývající víkendy se mů?e? na 10 m loď jen dívat. Kde?to se 110% Atolkem

No to jo to je pravda. Mě fascinuje ten atol co je na prodej na slapech na přehradě-ocelová loď, pilothouse, nezávislé topení, provoz celoroční.... my co vytahujeme lodě na konci října přicházíme o vánoce na vodě:-) ale jinak ty zápory to je fakt no.
Ty tam má? nějkej speciální kýl? Neposlal bys mi prosím fotky na mail, ?e bych se třeba inspiroval? Stejně by mě zajímalo jak takový 110%A vypadá. Dík
Ty tam má? nějkej speciální kýl? Neposlal bys mi prosím fotky na mail, ?e bych se třeba inspiroval? Stejně by mě zajímalo jak takový 110%A vypadá. Dík
- Ferdinand
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 321
- Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Předklášteří

- RadekS
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nové Veselí
Původně jsem chtěl jenom nasávat rozumy, ale tohle téma mě dostalo. Taky mám ATOLa, ale teprve chviličku. Plány jsou k mání u p. Zouhara Františka z Blanska. V případě zájmu bych možná našel i tel. Já tuhle kocábku stavěl hrozně dlouho, a loni konečně na chvilku spustil na vodu, takže ji nemám úplně osahanou. Stavební plány jsem si na radu zkušených trochu upravil, mám silnější překližky, dubovou kostru, víc laminátu, bytelnější pl. skříň, 40kg olova na konci ploutve... Projevilo se to na kilech - místo 300 má bez ničeho ( bez motoru , kuchyně... ) 500kg. Ale to ještě jde a na vodě to tak nevadí. Délku lodi mám podle plánů, ale na SPS mi naměřily místo 5,2 5,4. Na přídi mám takový nerezový madlo k uvázání a tím to nebylo. Co se stability týká, tak jsem to zkoušel trochu spočítat a největší moment mi vycházel kolem 45 stupňů náklonu. V praxi se mi nepodařilo tuhle hranici překročit, loď je potom strašně návětrná a neposlouchá. No ale moc jsem to nerval, byla už studená voda. To olovo na ploutvi mám jen proto, abych to mohl sám postavit, až ji otočím, na stabilitu to nemá až takový vliv.
- Ferdinand
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 321
- Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Předklášteří
Náklon.
Včera jsem zkoušel průměrně naloženého Atolka převrátit, (jel jsem sám, takže žádné velké vyvažování se nekonalo) ale při náklonu 35° se to samo stavělo proti větru a navíc už letěla voda přes boky do kokpitu a kormidlo to bralo s problémama. Převrátit by to možná šlo, ale to by musel být poryv jak sviňa. Víc jak na 35°se mně to naklonit nepodařilo, vždycky to samo vyostřilo a srovnalo se to. Navíc stačilo jen lehce povolit otěž hlavní plachty a rychle se to rovnalo. Při náklonu 22°se ještě dalo mluvit o pohodlné plavbě. Chtělo by to jenom stálejší vítr, ale toho se tady člověk nedočká.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů