Bezpečnost plavby - bóra

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: vilma, MARIS, Pepa

AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Bezpečnost plavby - bóra

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon dub 03, 2006 12:15 pm

Něco k bezpečnosti plavby - loni jsem v chorvatsku chytla Boru 35-40 uzlů a museli jsme se dostat ze ?utu na Murter.Posádku
tvořili dva lidé schopní akce -a dva kteří si navlékli vesty,harnesy - připli se a nehnuli z místa.Byli na moři poprvé a tak se ani nedivím.Dodnes nevím co bylo lep?í udělat (pro zku?eného jachtaře je to asi pohodička a u?ívá si,ale já byla na lodi podruhé):
tlačit to proti větru několik hodin na motor nebo riskovat,?e mi vylítnou plachty - ve dvou,kdy? je jeden u kormidla a má co dělat je to tě?ké! Jak to vidíte vy?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon dub 03, 2006 12:57 pm

Předesílám > jsem amatér:-)
2 zku?eněj?í na palubě si vystačí. Jesli?e 35-40 uzlů bylo v nárazech (nejvy??í hodnota), tak bych se nebál. Nespěchat, hodně narefovat a u?ít si to ...
Na podzim jsme chytili boru cirka taky těch 40 uzlů a dalo se to zvládnout.
http://ficcus.cizek.info/jachting05/radim/104.jpg
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Re: Bezpečnost plavby - bóra

Příspěvekod Denis » úte dub 04, 2006 12:42 am

Plavba v takomto počasí závisí od toho akú má? náladu bojova? s počasím a kolko má? času. Moja skúsnos? je taká, ?e plachty treba ma? pripravené na ohlásenú max. silu vetra. Aj keď v oblasti kde pláve? je počasie lep?ie ako predpoveď, treba ma? na pameti, ?e loď aj búrka sa presúva a tie najsilnej?ie pecky ?a mô?u chyti? hocikedy. Pri dvoch luďoch refova? v 40-ke, nič moc. Ja osobne by som i?iel bez problemov na motor, u? vzhladom k tým dvom začiatočníkom. Kapitán sice velí, ale mal by bra? ohlad na posádku.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » pon kvě 01, 2006 5:28 pm

Tady asi nejde říct nic universálního, co by platilo pro v?echny případy. Kři?ovat s takovou posádkou přímo proti Boře asi nemá smysl. Ale z poloh které uvádí? (není známa část ?utu odkud jsi vyplouval) se dá říct, ?e by to mohlo na jeden ?lág vyjít. ?e fouká Bora ví? u? kdy? vyplouvá? ze zátoky/maríny. Motorovat by asi bylo ?koda, to jsou ty okam?iky, na které v?ichni nejdéle vzpomínají. Kdy? při 35-40 uzlech při vyplouvání vytáhne? 1/2 m hlavní plachty a cca metr kosatky, nic nepokazí?.
Ale kdy? jsi psal tyto řádky, tak jsi to asi ve zdraví pře?il a posádka doufám také. Zvládl jsi to, má? novou zku?enost a vo tom to je.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Re: Bezpečnost plavby - bóra

Příspěvekod Denis » pon kvě 01, 2006 6:03 pm

Pí?e: chytla jsem bóru a ne chytl jsem bóru, tudí? je to paní nebo slečna.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » pon kvě 01, 2006 7:18 pm

I'm sorry! Mnohokrát se omlouvám. U? do té bedny hledím moc dlouhy a přes oči nevidím.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8196
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř črc 05, 2006 1:47 pm

Mapa s místy kde je bóra nejnebezpečněj?í je na http://www.esys.org/rev_info/croatia.html
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned říj 15, 2006 9:15 pm

Včera som sa vrátil z Hr, boli sme pod Splitom, vedla Makarskej v Krvavici. V nedelu taká bora, že som len valil oči. Nikto nevyplával, ani trajekt som nevidel. Schovaný za útesom sme namerali 40 uzlov a vonku muselo byť min. 50, ale horšie bolo, že vietor sa úžasne točil, aj o 180 stupňov. Niekedy sa dokonca stalo, že dve vodné smršte sa zrazili oproti sebe. Jedna Bavaria 37 sa vratila z rostrhanou genou, 1,5 m vypustená a 1,5m diera.
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » sob kvě 26, 2007 12:47 pm

Denis píše:Včera som sa vrátil z Hr, boli sme pod Splitom, vedla Makarskej v Krvavici. V nedelu taká bora, že som len valil oči. Nikto nevyplával, ani trajekt som nevidel. Schovaný za útesom sme namerali 40 uzlov a vonku muselo byť min. 50, ale horšie bolo, že vietor sa úžasne točil, aj o 180 stupňov. Niekedy sa dokonca stalo, že dve vodné smršte sa zrazili oproti sebe. Jedna Bavaria 37 sa vratila z rostrhanou genou, 1,5 m vypustená a 1,5m diera.


Ahoj, tohle mi neda. Jednoho dne po uzasne noci, kdy jsem znovu zajistovali lod kvuli vetru, ktery v narazech dosahoval az 57 uzlu, se u manipulacniho mola objevila tahle lod...

Obrázek
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob kvě 26, 2007 7:28 pm

Dobrééé. Úspech že mu ten sťažeň z rolfokom ostal.
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » sob kvě 26, 2007 11:14 pm

Denis píše:Dobrééé. Úspech že mu ten sťažeň z rolfokom ostal.


No, toho chlapika jsme pak potkali jeste v Gibraltaru. Jsem se divila, ze mel vubec chut plout dal... Ja bych to asi vzdala
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 535
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: okr. Jihlava

Bora

Příspěvekod Pavel63 » pát pro 25, 2009 11:02 pm

Chytil jsem rovněž boru v Chorvatsku, v r. 2005, tuším kolem 4.8. nebo tak nějak. Na malé 6m kajutové plachetnici pro 4, z posádky nikdo předtím na moři nebyl. Vyplul jsem z Tijatu (zát. Tijaščica) ještě za normálního větru, tak 10 - 20 kn. Pluli jsme směrem k Murteru. Po vyplutí ze zátoky jsme obeplouvali z jihozápadní strany o. Tijat (tedy chránění před silným větrem, který se mezitím rozfoukal). Po naplutí do plného větru po opuštění závětří jsem okamžitě pochopil, že fouká trošku víc, než je zdrávo. Nafukovací záchranný čln tažený za lodí to okamžitě několikrát otočilodnem vzhůru a zpět. Otočil jsem to a doplul zpět do závětří ostrova s tím, že se vrátíme do zátoky. Obeplutí jižního cípu ostrova s majákem se však ukázalo jako naprosto nemožné, zde mimo závětří ostrova fičelo snad 50 - 60 kn, metrové vlny, a další metr nad nimi souvislá vrstva vodní tříště. Po vplutí do tohoto pásma loď začala celkem rychle couvat (při plavbě na motor na plný plyn) a nezbylo než se vrátit do závětří ostrova, kde ovšem není žádná zátoka. Zde jsme vyčkali asi do 12 nebo 13 hod., kdy vítr trochu polevil, a tak jsme se vydali na motor a zrefovanou kosatku směrem na Murter, vítr tak 20 - 30 kn šikmo zprava. Až na houpání ve skoro metrových vlnách celkem dobrá plavba. Jak už bylo řečeno, to jsou okamžiky, na které se dlouho vzpomíná.
Přepluli jsme na Murter a zapíchnul jsem to v první rozumné zátoce - Sv. Nikola. Nejprve jsem zůstal v zátoce na kotvě, pak se přemístil k molu a zakotvil "kotva - molo". Kousek od nás byly 2 modré doutníky - chvíli mi trvalo, než mi došlo, že jsou to plováky převráceného katamaranu, kde to Italové nějak nezvládli a podařilo se jim ho obrátit, naštěstí všichni zachráněni (o události jsem věděl ještě před doplutím do zátoky z rádia). Večer mi pak psali známí SMS, jestli jsme v pořádku, protože tehdy TV NOVA přinesla záběry vyvrácených stromů, lodí vyvržených na břeh a poškozených střech na Murteru.
Kdyby někdo tvrdil, že katamaran se nedá převrátit (jeden mladičký kapitán katamaranu z Ostravy se o to snažil, než jsem mu ukázal fotky), odkažte ho na mne. Neumím sem dát fotku (snad časem).
Tak ten slíbený obrázek:

http://pavel63.rajce.idnes.cz/verejne#0 ... Nikola.jpg

A mimochodem - ta malá plachetnice měla jen přívěsný motor Yamaha 5 HP. Pro boj s větrem nic moc, ale velmi jsem ocenil při kotvení "kotva - molo" právě při couvání k molu při vypouštění kotevního lana z přídě, že přívěsný motor je možno natáčet kolem svislé osy, protože na zpátečku proti nárazům větru a při malé rychlosti plavby, kdy loď není moc citlivá na kormidlo, se právě tato možnost natáčet motor výborně hodila. Na větší lodi se zabudovaným motorem bez příďového propeleru by ten manévr byl asi složitější.

Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne ned srp 19, 2012 9:44 pm, celkem upraveno 8 x.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8196
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát pro 25, 2009 11:13 pm

Děkuji ti za hezký příspěvek.
Letos jsem tam plul v opačném směru a na 6,5m lodi mi 32 uzlů bohatě stačilo. 50knt si neumím, teda nechci ani představit...
Tu máš docela pěkně udělaný návod: http://jachting.info/modules.php?name=F ... opic&t=599

Když do zítřka to nezvládneš, fotku mi dej do emailu a přišpendlím ti ji zde.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů