Utopený motor

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Utopený motor

Příspěvekod Denis » ned čer 08, 2008 4:57 pm

Kamarátovi padol 4-taktný prívesný dvojválcový motor do mora, do 15m hĺbky. Vylovil ho, poumýval sladkou vodou a dnes s ním prišiel domov. Čo by ste odporúčali spraviť, aké úkony k záchrane toho motora?
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

Příspěvekod pecho » ned čer 08, 2008 5:04 pm

Tak to se nám Denisi stalo taky při jedné plavbě "Děda Lebeda Race", ale měli jsme na lodi šikulu, který snad umí všechno, byl to přívěsný motor k dinghy a měl snad jen šroubovák, rozebral karbec, vyndal svíčku a snad to bylo všechno, nechal to na slunci vysušit a pak to smontoval a ono to fachčilo, když bude třeba pošlu ti na něj mobila, ale už jsem s ním asi 4 roky nemluvil ani jsem ho neviděl. Zdraví Pecho
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned čer 08, 2008 5:47 pm

¨Celé to bude záležet od toho jak dlouho tam byl, kam všude se ta voda dostala a co a s ním potom dělal.Pokud jej pouze poumýval zezhora a nevypustil vodu zevnitř, tak ať jej dá do servisu a jde koupit svíčku do kostela.
Chce to asi rozebrat karburátor, sundat víko ventilů aby bylo vidět kam až se voda dostala. Pokud tam byla déle, tak je pravděpodobné,
že bude třeba vyndat kliku a písty z válců a zjistit jestli nejsou zarezlé a jak vypadají kroužky. Těžko se to píše bez toho že to člověk
vidí. Hlavně měl motor otočit nohou vzhůru s vyndanými svíčkami a zkusit jej protáčet aby vyhnal vodu z válců a před tím bych sundal víčko ventilů. Tam by voda nadělala největší škodu. Potom nalít svíčkami do válců motorový olej- tak velkého paňáka a protočit aby se olej dostal na stěny a na ventily (motor nohou dolu). Vyčistit a vysušit karburátor, sací potrubí a celou elektriku- nebezpečí probíjení.
Prohlédnout stav motor. oleje, případně jej vyměnit.
Jinak to je typický případ motoru, který nebyl připevněn šrouby k zrcadlu a nebyl ani přivázán pojistnou šňůrou na což návody
upozorňují!
Ať je k němu Bůh milostivý Amen.
to pecho:Je rozdíl jestli to je 2takt nebo 4takt u toho je to horší a hlavně ta hloubka. Nežli zorganizuješ vytažení z takové hloubky, tak
to trvá třeba i několik dnů a ten motor taky něco váží, tak ta manipulace není nejjednodušší. A pokud z něj hned neodstranili všechnu mořskou vodu, tak ty škody mohou být dosti velké.
Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod danda » ned čer 08, 2008 7:44 pm

Uz pred kopupi motoru jsem o utopeni motoru mluvil s pritelem servisakem.Ten rika, ze
4-takt je nutne rozebrat peclive omyt a pak slozit a mas sanci,ze motor bude dobry.
Je to rozdil - u 2-taktu vycistis karbec, protocis a jedes.
Je-li motor zanovni doporucoval bych nepodcenit a kompletne rozebrat.
Danda
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned čer 08, 2008 7:44 pm

Motor bol vo vode viac hodín, neviem presne ako dlho, pokial viem tak ho opláchli len zvonku aj to len na plachetnici. Ešte dnes bol v kufri auta. Tak som ho vyburcoval nech sa do toho pustí a nečaká na servis. Čo povieš na prepláchnutie naftou cez otvor pre sviečky a karburátor ponoriť do nafty?
Uživatelský avatar
SailingChannel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: sob dub 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Earth

Příspěvekod SailingChannel » ned čer 08, 2008 8:31 pm

Denis píše:Motor bol vo vode viac hodín, neviem presne ako dlho, pokial viem tak ho opláchli len zvonku aj to len na plachetnici. Ešte dnes bol v kufri auta. Tak som ho vyburcoval nech sa do toho pustí a nečaká na servis. Čo povieš na prepláchnutie naftou cez otvor pre sviečky a karburátor ponoriť do nafty?


Chorvati tvrdia,že motor treba do 4 hodín od vytiahnutia vyčistiť z vonku a z vnútra vypláchnúť čistiacim olejom,lepšia dva tri krát a skúsiť natočit.Nechať bežať hoďku a vymeniť olej.Inak vraj bude sa musieť komplet rozobrať,včetne kľuky a vymeniť všetky ložiská,piestne krúžky,čapy a všetko,čo sa trie.Neviem...Mne sa raz podarilo utopiť starý 4HP motor,dvojtakt..Voda asi nikam nestihla natiecť,bo som ho hneď natočil.Pod vodou bol cca 30 sekúnd.A to som možno hodne prehnal.Ono...Namočený bol štýlom,že sme trochu iontovo disbalancovaný prevrátili čln i s motorom ale u brehu,kde bolo vody po pás.Motor potom jazdil ešte dlhé roky a asi pred 3 rokmi som ho tak i v Taliansku predal.Tu babo raď...Vypláchnúť a vyskúšať.Pokial teda ide s tým motorom ešte otočiť,o čom by som i trochu pochyboval. :hmm:
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod cervik » ned čer 08, 2008 9:25 pm

Ahoj Denis. K tomu motoru , v žiadnom prípade nie naftou! Nafta je vo vode nerozpustná a nič stým nedosiahneš, akurát to , že okrem vody bude v motore aj iný bordel... :cry: V 2002 keď boli tie povodne , som bol na dovolenke a keď sme sa vrátili , tak som z hrúzou zistil , v v lodeničnej garáži bol motor takmer týždeň pod vodou. Keď voda opadla tak som celí motor tak ako bol poriadne vyšpricoval čistou vodou z vonku. POzor bez pretáčania motorom ! Potom som vybral sviečky a odmontoval karburátor. Po zistení ,že aj vo válcoch bola voda , Tak som ju vylial, a motor prepláchl denaturovaným liehom . Ten viaže vodu , ktorú postupne ,,odsáva" z celého motora. Až potom som začal opatrne pretáčať motorom a súbežne som do válcou nalieval lieh a neskôr benzín r riadnou dávkou oleja. Na počudovanie motor pretáčal hladko , a nejavil známky nejakého drhnutia. Po riadnom vysučení na slnku cca 4 - 5 hodín som zložil karburátor vymenil olej v nohe a nalial som normálnu zmes bemzínu tak ako pri jazde. Sám som sa čudoval keď motor na nejaké 2 b- 3 trhnutia naštartoval , trochu zadymil ,ale chod bol hladký. Tak som ho nechal nejakých 10 - 15 min. bežať v sude , parkrát som ho pretočil aj do obrátok a doteraz v pohode jazdí. Podotýkam ,že to bol síce 2 -takt / Jonson dvojválec 15 k/ V prípade tvjho kamaráta by som skontroloval olej v klukovke , samozrejme ho vymenil a postupoval by som asi rovnako . Ono totiž ani v servise nespravia nič iné, len si za to vypítajú peniaze. Ak to bola čistá voda / myslím nie skalená / tak je dosť pravdepodobné , že po riadnom vysušení hlavne el. časti ,motor bez problémou pôjde. Len to treba spravit čím skôr. :oops:
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod cervik » ned čer 08, 2008 9:29 pm

Od vtedy tvrdím , že je to ,,lodný motor" a nie letecký. Lodné sú na vodu zvyknuté .... :P :P :P :P :P :P
Uživatelský avatar
SailingChannel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 34
Registrován: sob dub 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Earth

Příspěvekod SailingChannel » ned čer 08, 2008 9:58 pm

To cervik: Prosím uvedom si,že utopiť motor v sladkej,alebo slanej vode je veľký rozdiel.Následky slanej vody majú prevažne fatálné následky. :ambulance:
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod cervik » ned čer 08, 2008 10:18 pm

Áno ak si si všimol , podotkol som , že predpokladám že voda bola čistá. Len neviem či je horšia sol ,alebo jemný kal pri povodňovej vode...
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned čer 08, 2008 10:28 pm

Vždy je podstatně horší sůl. V blátivé vodě nerezne nic tak silně jako ve slané. Dá se s nadsázkou říci, že slaná voda je slabší
kyselina ( severní Jadran cca 4 promile soli).
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned čer 08, 2008 11:52 pm

tataS píše:Vždy je podstatně horší sůl. V blátivé vodě nerezne nic tak silně jako ve slané. Dá se s nadsázkou říci, že slaná voda je slabší
kyselina ( severní Jadran cca 4 promile soli).


Zdaleka to není takové drama. Nezapomínejte, že motor padá do vody řádně promaštěný. Dělal jsem ve slané vodě utopený benzínový vestavák, 4 válec 4 takt, přivezený i s lodí z emeriky. utopiliho v srpnu, všichni servisáci od něj dali ruce pryč a ke mě se dostal až v zimě. Krom toho, že visely pístní kroužky a písty jsem i po louhování v různých přípravcích vybouchával přes dřevěnej špalek, mu nebylo vůbec nic. Olejový film zůstal v lágrech, klika OK, vačka a ventily taky. Jen jsem dělal nové kroužky. Rozebíral jsem loďák Isota Frascini, diesel, asi osmilitr, po dvou - třech letech ve sladké vodě Smíchovského přístavu. Nevěřil jsem vlastním očím. Nic, olej zůstal kde měl být, krom lehce orezlých vahadel a stavěcích šroubů. Pod vodou to tak rychle nerezne. Problém nastane po vytažení bez vysušení. To pak na vzduchu nastoupí koroze hned.
U přívěsů se stává, že zůstane voda i po důkladném vysušení v oblasti nad dolním klikovým guferem a ve spodním klikovém ložisku. A nechce se nechat ani vysušit při chodu motoru protože tohle místo se pořádně neohřeje - přívod chladicí vody do motoru. To ložisko pak odejde dost rychle. No a rozpůlení bloku od nohy a vyndání gufera + vysušení ložiska ti neudělá sám od sebe žádný servis.

pozn. - při vysoušení lihem je třeba si uvědomit, že krom toho, že váže vodu, taky slušně odmašťuje. Takže taky ihned prolít olejem, jinak je to suchý, ale stejně rezavý.
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » pon čer 09, 2008 4:16 am

Taky se mi podařilo namočit 2T 2,5 Hp, na cca 1-2 minuty, žádná hloubka (vítr otočil člun i s motorem).
Protože jsem byl se ženou na ostrově sám a bez brejlí, neodvážil jsem se rozdělávat karburátor, pouze jsem sundal kryt, motor krátce otočil (dokud z karbecu tekla voda), ve válci nebyla voda ani olej, tak jsem to nechal sušit cca 4 hod., abych se vracel za světla.
Největší obavy jsem měl z elektriky, takže jsem nepočítal že motor chytne, možné poškození motoru mi bylo vzhledem ke kritické situaci šum a fuk, uvažoval jsem že ho na ostrově nechám, ale chytal a stále chcípal tak jsem nechal vytažený sytič a zasunoval zpět velice pomalu (2-3 min.), ale do otáček to vůbec nešlo, umoudřilo se to asi za další 3 minuty.
Nevím zda se to podařilo vysušit nebo byla ta elektrika tak dobře zaizolovanou, ale sloužilo to dál bez sebemenších problémů.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon čer 09, 2008 8:02 pm

Ďakujem všetkým čo reagovali /v mene môjho kamaráta/, motor nešiel pretočiť a dal ho do rúk automechanikovi čo mu robí auto. Ten také niečo ešte nerobil a bol na to zvedavý, takže o výsledku vás budem informovať. Ešte raz dík.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů